eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
مبالغ وجوهات شرعی نماز قضا روزه قضا کفاره یک روز قضای غیر عمد کفاره یک روز قضای عمد فطریه کفاره شکستن عهد و قسم یک دوره ختم قرآن مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
پاسخ به 134 📌 ❓ آیا دﻗﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟! ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ : ﺍﻭﻝ : ﯾﺎ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﯿﺎﻭﺭ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﺰﯾﻪ(ﻏﺮﺍﻣﺖ) ﺑﺪﻩ . ﺩﻭﻡ : ﯾﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﺷﻮ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﯾﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ کن. ﺳﻮﻡ : ﯾﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮ ، ﯾﺎ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺑﺪﻩ . ﭼﻬﺎﺭﻡ : ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﻣُﺮﺩﯼ ، ﻭﺭﺛﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻀﺎﯼ ﺁنرﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ . ﭘﻨﺠﻢ : ﺍﮔﺮ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﺗﻮﻧﺴﺘﯽ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺯﻥ ﺭﻭ ﺑﺪﯼ ، ﺗﺎ ۴ ﺯﻥ ﺩﺍﺋﻢ ﻭ ۴۰ ﺻﯿﻐﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﮕﯿﺮی . ﺷﺸﻢ : ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻧﺮﻓﺘﯽ ﺣﺞ ، ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﯼ ﻧﺎﺋﺐ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﺗﺎ ﺍﻭﻥ ﺑﺠﺎﯼ ﺗﻮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺑﯿﺎﺭﻩ . ﻫﻔﺘﻢ : ﺍﮔﻪ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﺳﺮﺑﺎﺯﯾﺘرو ﺑﺨﺮﯼ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺒﺲ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﺮﺍﺋﻢ ، ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪﻥ اﺴﺖ . ﻫﺸﺘﻢ : ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯿﺨﺎﯼ ﺑﮑﻦ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﯼ ﯾﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺎﺯ ، ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻪ . ﻣﻬﺮﯾﻪ ، ﺷﯿﺮﺑﻬﺎ ، ﻭﻗﻒ ، ﻋﻘﯿﻘﻪ ، ﻧﻔﻘﻪ ، ﺯﮐﺎﺕ ، ﺧﻤﺲ ، ﮐﻔﺎﺭﻩ ، ﻭ ﻭ ﻭ ﻭ ﻭ ... ﻧﺘﯿﺠﻪ = ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ ﺑﻬﺸﺖ ، ﭘﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ جهنم 😐 ✅پاسخ: سلام 1. بر خلاف ادعای شبهه، واجبات دین قابل خرید و فروش نیست! مثلا نماز و حج (برای فرد مستطیع) حتما باید ادا شوند! 2. جزیه، مالیات غیر مسلمانان بود که بابت خدمات دولت اسلامی مانند تأمین زندگى و حفظ جان و مال آنان، پرداخت میکردند. پرداخت جزیه هرگز معادل و قابل قیاس با تشرف به اسلام نیست! https://goo.gl/JFLqiy 3. مجرم اختیاری در انتخاب بین انجام قصاص و پرداخت دیه ندارد! بلکه فرد خسارت دیده یا بازماندگان او نوع مجازات مجرم را انتخاب می کنند! https://goo.gl/Gn95nU 4. کفاره جایگزین روزه نیست! اگر فردی با وجود توانایی تعمدا روزه نگیرد علاوه بر قضای روزه، باید کفاره هم بدهد! https://goo.gl/WTq36S 5. نماز و روزه همواره قابل خرید با با پول نیست! برخی علما اجیر گرفتن براى قضاى نماز و سایر عبادات را بدون اشكال نمی دانند، مگر در حج! در کنار ثواب اعمال هدیه شده به میت، او بابت ترک عمدی نماز و روزه عذاب و مواخذه می شود! http://shayeaat.ir/post/122 6. اصل در ازدواج همان تک همسری است و تعدد زوجات فقط در موارد خاص، آنهم با شرط برقراری عدالت، رعایت حقوق زناشویى و اقتصادى و ابراز عواطف بین همسران مجاز دانسته شده نه تمکن مالی! https://goo.gl/FSRqvs 7. حج نیابتی برای فرد زنده قابل انجام نیست! مگر کسی که حج بر او واجب باشد اما توانایی نداشته و امید به حصول استطاعت بدنی تا آخر عمر را هم پیدا نکند. https://goo.gl/WHwzwz 8. خرید سربازی مقطعی است و با غیبت بیش از پنج سال و با محرومیت فرد از گذرنامه و سفر خارجی، استخدام دولتی و عمومی، امضای اسناد رسمی و گواهینامه رانندگی در این سالها همراه است! https://goo.gl/LpMVEm https://goo.gl/2gazrA 9. مجازاتهای جایگزین حبس با هدف کاهش حجم زندانها و مشکلات ناشی از این مجازات، تنها برای حبس کمتر از شش ماه آنهم با "تشخیص دادگاه" و شرایطی مانند موارد ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی، امکان پذیر است! https://goo.gl/hJU1cP 10. برخلاف ادعای شبهه، نه تنها در منابع دینی هیچ اشاره ای به آمرزش هر رفتاری تنها به صرف ساخت مسجد نیست، بلکه مواردی چون شرک و حق الناس بخشیده نمی شوند. https://goo.gl/M1QVFW سایت شایعات مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
🚩حكم و در وضو و غسل 135 📌 ❓ببخشید می خواستم ببینم حکم تاتو کردن برای خانم ها چیه؟آیا حرام است. ممنون از پاسخگویی شما ✅پاسخ: سلام 🔶نظر کلی مراجع عظام: تاتو کردن مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند. اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است . خال كوبى پرسش 78 . آيا خال كوبى در اعضا، يا تاتوى ابرو مانع وضو و غسل است؟ همه مراجع: خير، مانع وضو نيست. امام، استفتائات، ج 1، س 44؛ تبريزى، استفتائات، س 204؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 144؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 66؛ دفتر: وحيد، بهجت، سيستانى، صافى و خامنه اى. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). ✅نظر تفصیلی برخی از مراجع: 💠مطابق نظر آيت الله خامنه اي ❓س 144: بعضی از قسمتهای بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در اینباره راهنمایی فرمایید. ج: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري . ❓تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفه‌ی مکلف نسبت به وضو و غسل چیست؟ تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده‌ی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست. تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل -آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست می‌رود- مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد. اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند. منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir. 💠طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي خالكوبى : اگر همراه با تصاوير مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نيست و در هر حال وضو و غسل با آن اشكالى ندارد؛ امّا سزاوار است از اين كار پرهيزشود. حكم تاتو لب و ابرو و غسل و وضو با آن : اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جايز است و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روى پوست باشد بايد در صورت امكان به هنگام غسل و وضو برطرف شود. استفتائات حضرت آيت الله مكارم شيرازي . 💠مطابق نظر آيت الله سيستاني ❓پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟ پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست. ❓پرسش: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟ پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند . استفتائات حضرت آيت الله سيستاني . 💠آیت الله وحید خراسانی ❓سؤال 211 – حکم تاتو برای وضو چيست؟ جواب: تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد. و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
شبهه 136 📌 ❓کمک میخواستم ازشما بزرگواران در جواب وتوجیه کردن کسانی که نظرشون درمورد حجاب وپوشش اینه که اگر خانمها آزاد باشن واسه همه عادی میشه ودیگه حرصو ولعی وجود نخواهد داشت چه چیزی میشه گفت بنده با سواد اندک خودم میخوام قانعشون کنم اما نمیشن یک جواب زیبا درعین حال قاطع میخواستم ❓و مورد دیگه اینکه پسر خودم فوقالعاده پسر محفوظ به حیایی هستن واهل انجام واجبات درحد معمول ولی نظرشون اینه که باید آزاد باشه وهر کس هر طور که دوست داره پوشش داشته باشه ✅پاسخ: اولا اینکه مى گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود. دوما اینکه ما نمی خواهیم کشش بین زن و مرد که زیبایی زندگی است از بین برود. اتفاقا اگر از بین برود زشت و نازیبا ست. بلکه این کشش باید باشد اما تعدیل شده، کنترل شده و قاعده مند، نه ول و رها. و اتفاقا حفظ کشش و جذابیت همراه با حریم از کارایی های مهم حجاب است. ضمن اینکه «پلینت روث» می گوید: رواج فرهنگ برهنگی نه تنها آن را به صورت عادی و یک چیز بی اهمیت در نیاورده بلکه عطش روحی را افزایش داده است. آری بی حجابی نیز حریص بودن را کم نمی کند اما قطعا رابطه دو جنس مخالف را به لجن می کشاند و زن را بی ارزش می کند. حتی غربی‌ها نیز مدعی نیستند که بی‌حجابی موجب عادی‌سازی می‌شود. جاذبه جنسی و نیز شهوت جنسی زن و مرد نسبت به یک دیگر عادی شدنی نیست و گرنه همسران پس از گذشت چند هفته، چند ماه و یا یکی دو سال پس از ازدواج برای یک دیگر عادی می‌شدند و دیگر هیچ جاذبه، رغبت و کشش جنسی بین آنها باقی نمی‌ماند. بله البته بی‌عفّتی عادی می‌شود، عرضه‌ی اندام و جاذبه‌ها در کوچه و خیابان عادی می‌شود و کامجویی رایگان و بدون مسئولیت از انواع و اقسام دختران و زنان عادی می‌شود، اما این دلیل نیست که عادی سازی «قباحت» کار خوبی باشد و وفایدی برای فرد یا جامعه در پی داشته باشد. الف - چه کسی گفته آمارهایی که خودشان می‌دهند قابل اعتماد نیست؟! چرا باید ذهن ما را منتظر توجیه یا تطهیر جنایات و ناامنی غرب بنمایند؟! آمارهای رسمی آنها توسط خودشان تهیه شده و برای خودشان ارائه می‌شود. در امریکا و اروپا نه تنها بی‌حجابی، بلکه حتی آزادی روابط جنسی نه تنها مانع از شیوع و ازدیاد فحشا نگردیده، بلکه موجب ازدیاد «تجاوز» نیز گردیده است و دامنه‌ی این ناامنی تا امکان مقدس یا امنی چون: کلیساها، مدارس، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها (1)، کلاس‌های ورزشی و ... کشیده شده است! چرا باید صدر اعظم آلمان بگوید: بزرگ‌ترین معضل آلمان در سال 2012 افزایش 5 درصدی قتل و تجاوز علیه کودکان بوده است؟! چرا کشور سوئد که مهدی آزادی و به ویژه آزادی روابط جنسی است، باید به لحاظ تجاوز در صدر کشورهای اروپایی باشد؟ چرا مقامات نظامی امریکا باید گزارش دهند که از هر سه زن نظامی، یک نفر تحت تجاوز قرار می‌گیرد(2)؟ چرا باید اعلام کنند که کودکان تا چهار سال نیز قربانی تجاوز و سوء استفاده جنسی می‌شوند؟ چرا باید رسماً بگویند که بیش از 63% این کودکان توسط والدین مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و هم چنین نزدیک به 22% از قربانیان بین 5 تا 10 سال توسط والدین مورد تجاوز قرار می‌گیرند؟ 28% از قربانیان تجاوز از سن 15 سال به بالا توسط والدین 16% توسط همسایه‌ها و دوستان نزدیک خانوادگی می‌باشد! (3) – چرا؟ مگر بدحجابی و روابط جنسی آزاد ندارند و برایشان عادی نشده است؟ در آلمان بین 20 تا 30% همسران با دیگران روابط نامشروع دارند و حدود 50% از مردان گفته‌اند که جاذبه جنسی طرف مقابل سبب این کشش و میل شد. (4) مطالعه بیشتر: پاسخ به ده شبهه در مورد حجاب برتر: http://yon.ir/hyikY مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
💚 💚 ❣جهان به کام غلام امام عسکری است ❣که شاه میشود آنکه غلام عسکری است ❣برای بار دهم مرتضی نما آمد ❣نمای عرش مزین بنام عسکری است نثار روح پاک امام حسن عسکری (ع) @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
سلام اےزینبِ شاه ِخراسان تویی چشم وچراغِ خاکِ ایران ◾️شهادت حضرت معصومه(س)رابه محضر حضرت ولیعصر(عج)وتمام عاشقان آن حضرت تسلیت عرض می ڪنیم. @mawezah_ir @yaaliheydar @havayeadam @pasokhha
137 📌 ❓سلام لطفا بفرمایید برای شهادت حضرت زهرا باید از روز شهادت حضرت محمد ص حساب کنیم یا از روز بعدش؟ اگر از روز شهادت حساب کنیم میشه ۳۰ اذر حالا میخوام بدونم تکلیف جی هست چون شب یلدا میشه؟ من برای اون شب مهمان دارم کنسل کنم مهمانی رو یا میشه طبق معمول که بعد از نماز مغرب در شام شهادت ایرادی وارد نیست میتونم مهمونی رو برگذار کنم؟ ✅پاسخ: سلام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 30 دی هست نه 30 آذر. به طور کلی ۱۳ گفته مختلف در منابع تاریخی و روایی در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود دارد که عبارت است از: ۱ـ ۴۰ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم مجلسی در «بحار‌الانوار» جلد ۴۳ صفحه ۲۱۲ حدیث ۴۱ از کتاب «عیون المعجزات» نقل کرده است، همچنین در کتاب «کشف الغمه» جلد۱ صفحه ۵۰۰ با استناد به روایتی مجهول این گفته نقل شده است. ۲ـ ۴۵ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را برخی از محدثان به عنوان یک گفته نامعلوم نقل کرده‌اند. ۳ـ دو ماه بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را «حاکم نیشابوری» در کتاب «مستدرک» از عایشه نقل کرده است. ۴ـ ۷۰ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را یکی از دانشمندان اهل سنت «ابن عبد الاب» در کتاب «الاستیعاب» نقل کرده است. ۵ـ ۷۲ روز پس از رحلت رسول خدا، این گفته را «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ آورده است و گفته که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در روز شنبه ۱۷ شب مانده از ربیع‌الاخر در سال دهم هجری در سن ۱۷ سال و ۷ ماهگی دار دنیا را وداع گفته است و البته «ابن طاووس» هم کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ به عنوان قول اظهر ذکر کرده است. ۶ـ ۷۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته که در کتاب «الکافی» مرحوم کلینی جلد یک صفحه ۴۵۸ آمده است که مطابق آن «مرحوم کلینی» با استناد از امام باقر علیه‌السلام، ولادت آن حضرت را ۵ سال پس از مبعث و شهادت وی را ۷۵ روز بعد از وفات پدرش در سن ۱۸ سال و ۷۵ روزگی ذکر کرده است، در کتاب «دلایل الامامه» «طبری»، صفحه ۴۵ طبق روایتی به نقل از امام باقر علیه‌السلام و نیز در کتاب «الخرائج» مطابق روایتی به نقل از امام صادق علیه‌السلام این نظریه مورد تائید قرار گرفته و در متن این روایات روز شهادت آن حضرت سیزده جمادی الاولی بیان شده است که امروزه نظر اهل سنت بر همین مبنا قرار گرفته است.. ۷- ۸۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم طبری در کتاب «دلائل الامامه» صفحه ۴۵ به عنوان یک قیل نقل کرده است. ۸ ـ سه ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته به «ابوالفرج اصفهانی» نسبت داده شده است. ۹- ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، مستند این گفته امروزه در میان شیعیان به ویژه ایران به رسمیت شناخته می‌شود، دو روایت از امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام است که یکی آز آنها در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۵۳ نقل شده استو روایت دوم که از لحاظ سندی نسبت بر همه اخبار دیگر محکم‌تر و متقن‌تر هست، در کتاب «دلائل‌الامامه» صفحه ۴۵ از زبان امام صادق علیه‌السلام آمده است که مطابق آن روز شهادت آن حضرت (سلام الله علیها) سه شنبه سوم جمادی الثانی اعلام شده است. ۱۰- ۱۰۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را نیز نویسنده کتاب «کشف‌الغمه» در جلد یک صفحه ۵۰۳ به نقل از «ابن قتیبه» نقل کرده است. ۱۱ـ چهار ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ با عنوان قیل نقل کرده است و گفته که قربانی یکی از محدثان معروف، این نظریه را صحیح‌تر از همه دانسته است و البته «ابن‌طاووس» هم در کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ روایتی به نقل از جابر و او از امام محمد باقر علیه‌السلام در تأیید این نظریه نقل کرده است. ۱۲- ۶ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این نظریه به عنوان یک نظریه مشهور میان شیعه و سنی در برخی از دوره‌های تاریخی مطرح بوده است و مستندات آن، دو روایت از «امام باقر(علیه السلام)» و «عروة بن زیبر» است که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در شب سه‌شنبه سه روز مانده به ماه رمضان در سال یازدهم هجری به شهادت رسیده‌اند و البته «ابن ابی الحدید» در شرح نهج‌البلاغه جلد ۶ صفحه ۴۶ همین گفته را از عایشه نیز نقل کرده است. ۱۳- ۸ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را به برخی از محدثان نسبت داده شده است، همچنین در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۰۳ نیز این نظریه نقل شده است. ✅مشهورترین تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) ۹۵ روز پس از رحلت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
138 📌 ❓سلام وقتتون بخیر اساتید محترم این مورد صحت داره👇👇👇 سلامتی خود را در ماه ربیع الثانی از خدا بخرید! ◀️فردا روز اوّل ماه قمری ربیع الثانی است. 💥هر کس در روز اوّل هر ماه قمری، یعنی دقیقاً فردا،دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد، سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد، سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است. ❤️نماز را به صورت نشسته هم می‌توان خواند! 🔰اگر میخواهید همیشه از نظر سلامتی بیمه باشید، روز اوّل هر ماه قمری این نماز را بخوانید. 💞منبع: مفاتیح الجنان ✅پاسخ: سلام وقت بخیر فهرست مفاتیح : اعمال سال. "اعمال ماه ربیع الثانی، جمادی الاول و جمادی الآخر" اعمال هر ماه نو و نماز اول آن ماه - اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: اوّل: خواندن دعاهاى نقل شده در وقت دیدن هلال، که بهترین آنها دعاى چهل وسوّم صحیفه کامله است، که همراه با اعمال اول ماه رمضان ذکر شد. دوم: خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم. سوم: اندکى پنیر خوردن، چه روایت شده: هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود. چهارم: در شب اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثهاى را نبیند که ناپسند او باشد. پنجم: در روز اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در رکعت اول پس از سوره حمد سىمرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنین کند، سلامتىاش را در آن ماه از خدا خریده است. و از بعضى روایات استفاده مىشود، که پس از نماز بخواند: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ اِلّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ اِلّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
139 📌 ❓کسی که با پول حلال زمینی خریده، ولی برای سند گرفتن رشوه داده که میشه پول حرام حالا حکم ان زمین چیه؟ و برای پاک شدنش و استفاده از ان زمین چیکار باید بکنه؟ مرجع: حضرت اقا ✅پاسخ: سلام اگر پول زمین رو به صورت کامل از پول حلال پرداخت کرده است، تصرف در زمین مانعی ندارد و حلال است. رشوه ای که داده شده است باید توسط کارمند مورد نظر برگردانده شود. (هرچند این کار صورت نمی گیرد) و رشوه دهنده هم کار حرامی انجام داده است. علاوه بر توبه، مال رشوه داده شده باید بازگردانده شود. احکام رشوه را در لینک زیر مطالعه کنید: س 1246: گاهی مشاهده میشود که بعضی از اشخاص از مراجعهکنندگان در برابر انجام کارشان تقاضای رشوه میکنند، آیا پرداخت رشوه به آنان جایز است؟ ج: هيچ‌يک از مراجعهکنندگان به ادارات حق ندارند برای انجام کار خود پول يا خدمتی را به‌طور غيرقانونی به کارمند اداری که مکلّف به خدمت به مراجعين است، ارائه دهند، همچنين کارمندان ادارات هم که از نظر قانونی موظف به انجام کار مردم هستند، حق ندارند هيچ‌گونه مبلغی را به‌طور غيرقانونی در برابر انجام کار مراجعهکنندگان درخواست و يا دريافت کنند و جايز نيست در اين مال تصرّف نمايند، بلکه بايد آن را به صاحبانش باز گردانند. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=109 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
140 📌 ❓سلام خسته نباشید. یه خانم مسن بنده خدا سوالی ازم پرسید ندونستم جوابش بدم گفت که: شرط کردم اگه خدا حاجتم بده برای گدایی به دوتاروستا برم الانم حاجت گرفتم اما بچه هام نمیزارن برم بخاطر حفظ آبرو. الانم نمیدونم چکار کنم اگر به شرطم عمل نکنم و نرم آیا گناه کرده ام؟؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر ابتدا باید در نظر داشت برای صحت نذر باید حتما صیغه ی آن خوانده شود حالا یا به فارسی یا به عربی . 🔸برای خدا برمن است که فلان کار را انجام بدم اگر به این شکل نذر صورت نگرفته باشد (با هر زبانی) نذر واقع نشده است و واجب نیست که انجام بشودو. نذرهایی که صحیح نیست: نذر های غیر عاقلانه، نذر برای انجام واجبات نذر برای انجام محرمات نذر برای امور خارج از قدرت و توان نذر دیگری برای دیگری نذر گدایی کردن ، مخالف دستورات اسلام است و صحیح نیست. چنین نذری واقع نمی شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
141 📌 ❓سلام . سوالی داشتم درباره خوردن گوشت میش .ایا تو روایات و احادیث مطالبی درباره مضر یا مفید بودن گوشت گوسفند ماده هست . اگه امکانش هست تو ضیح بدین لطفا . ✅پاسخ: در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است.(1) سهل بن زیاد از محمد بن اسماعیل نقل می کند: یکی از ما، در حضور ابوالحسن الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست. امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد. شبیه به همین روایت را با اندکی تفاوت چنین داریم که سعدبن سعد به امام ابوالحسن علیه السلام عرض می کند: خانواده ی من گوشت میش نمی خورند و می گویند: امراض و دردها را تحریک می کند. امام در پاسخ می فرماید: «لو علم الله عزّ و جلّ شیئاً اکرم من الضّأن لفدی به اسماعیل؛ اگر خداوند، چیزی را گرامی تر و بهتر از میش می دانست، آن را به جای اسماعیل علیه السلام قربانی می کرد.»(2) 1. مکارم الأخلاق: 178. عیون الأخبار 2 ر 35. 2. صحیح الکافی، ج 3، ص 189. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
۱۴۲ 📌 ❓سلام خدا قوت بنده مقلد مقام معظم رهبری هستم، ایشان در نماز آیات بسم الله الرحمن الرحیم را آیه حساب نمی کنند و سوره ای با ۵ آیه می خوانند، در نماز جماعت میشود به امامی اقتدا کرد که این شرط را رعایت نمی کند؟ ✅پاسخ: سلام ممنونم همچنین خداقوت اگر منظورتون خواندن نماز آیات به جماعت هست، امام خامنه ای در مورد اینکه (بسم الله الرحمن الرحیم) به عنوان یک آیه مستقل محاسبه شود، احتیاط دارند. لذا میتوان در این حکم به مرجعی رجوع کرد که فتوا داشته باشند که مثلا بسم الله یک آیه به حساب بیاید. اما در خصوص نماز جماعت آیات: باید عرض کنیم اگر امام جماعت به فتوایی نماز می خواند که اگر ماموم آنگونه نماز بخواند، نمازش (طبق مرجعش خودش) صحیح نیست، نمی تواند به آن امام جماعت اقتدا کند. امام جماعت هم بهتر است نماز آیات را به شکلی بخواند که طبق همه نظرات بتوان به او اقتدا کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
143 📌 ❓سلام وقت بخیر اگه نماز مغرب و عشا رو فراموش کنیم و بعداز نیمه شب شرعی یادمون بیاد.مثلا نیمه شب ساعت ۱۱ونیم هست .ساعت ۱۲ یادمون بیاد .آیا میشه به نیت مافی الذمه خوند؟ ✅سلام پاسخ دفتر مقام معظم رهبری: آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (یعنی یازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فى‌الذمّه به جا آورد و پس از آن نماز قضا مى‌شود. در واقع نظر ایشان در مساله ی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
144 📌 و پاسخ آن در پست بعد مرد میانسالی در محله ی ما زندگی میکند که من از بچگی اورا میشناسم آدم تو دار و خنده روییست... همیشه صورتش سه تیغ و پیراهن شاد میپوشد... او حتی محرم هم پیرهن سفید میپوشه... من هرگز اونو توی هیأت و مسجد و امامزاده ها ندیدم.. به قول بابام اصلا شاید کافر باشه... ولی هیچوقت کسی ازش بدی ندیده سرش تو کار خودشه... زنش هم تقریبا حجاب آنچنانی نداره خیلی عادی میپوشه... همیشه دوست داشتم بدونم که چرا اهل مسجد و هیأت نیست... تا اینکه یه روز توی یه مسیر که با هم بودیم ازش پرسیدم آقا رضا دوست داری یه سفر بری خونه ی خدا... با خنده گفت تو چی، دوست داری؟ گفتم آره چرا که نه؟ بابام هم همیشه حسرت حج رفتن و کربلا رو داره.. گفت انشالا نصیبش میشه... گفتم جوابمو ندادی دوست داری بری؟ گفت من خونه ی خدا زیاد رفتم ... اصلا هم حسرتش رو ندارم.. گفتم ولی ندیدم کسی تو محل بگه شما حج رفته باشید ... گفت شما پرسیدید خونه ی خدا ،منم گفتم آره زیاد رفتم ،اگه بخوای تو رو هم میبرم... خندم گرفت گفتم چطور.. گفت کاری نداره فردا صبح آماده باش ببرمت خونه ی خدا..اونجا خیلیا هستن خدا هم منتظره دیدنمونه... شب تا صبح خوابم نبرد، همش فکر میکردم چه فکرایی تو سرشه... صبح که شد رفتم در خونشون و صداش زدم و اونم با صورت تراشیده و پیرهن شاد و موهای براق اومد بیرون و با ماشینش رفتیم... وسط راه پرسیدم میخای ببریم امامزاده درسته؟ گفت به زودی میبینی... با هزاران سوال بی جواب توی سرم سکوت کردم تا اینکه رسیدیم به آسایشگاه بچه های بی سر پرست... همینکه رفتیم داخل بچه ها دویدند بغل آقا رضا و اونو عمو صدا میزدن آقا رضا هم از وسایلی که تو مسیر خریده بود بهشون میداد وصدای خنده ی بچه ها بلند شد... آقا رضا گفت اینم خونه ی خدا ،دیدی که چقدر خونش نزدیکه...ادامه داد: خدا توی آسایشگاه معلولان ذهنی... توی بیمارستانهای کودکان ... توی آسایشگاه سالمندان ... توی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست ... توی مراکز درمانی بیماریهای خاص ... و حتی حتی جاییه که ما به کودکان خیابانی گل و کتاب و آبمیوه میدیم ووو.....همیشه چشم به راهه... چرا میزان اعتقادات مردم را از ظاهر تشخیص میدهید؟ چرا همش فکر میکنید خدا توی امامزاده ها و مساجده... بهشت من زمانیست که خنده ی از ته دل این انسانها را میبینم.. دل خوش از آنيم که حج ميرويم غافل از آنيم که کج ميرويم کعبه به ديدار خدا ميرويم او که همينجاست کجا ميرويم؟! حج بخدا جز به دل پاک نيست شستن غم از دل غمناک نيست دين که به تسبيح و سر وريش نيست هرکه علي گفت که درويش نيست صبح به صبح در پي مکر و فريب شب همه شب گريه و امن يجيب پاسخ در پست بعد👇
پاسخ به 👆 ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶چه حرف قشنگی حیف که اراده باطل ازش شده کی گفته انسان باید خانه خدا بره واین کارها رو ترک کنه 🔷ای کاش بنده خدا بودیم نه بنده دل و علی الظاهر ایشون از خدا و پیغمبر و ائمه بهتر میداند 🔔یه سوال: فرق ایشون با کافری که همین کارها رو انجام میده در چیه؟ ایشون نهایت چیزی که هست اینکه انسان خوبیه اما آیا مؤمن هم هست؟ ✅فقط برای نمونه قسمتی از وصیت امیرالمومنین رو میذارم ⬅️خدا را، خدا را، در باره يتيمان. مباد آنها را روزى سير نگه داريد و ديگر روز گرسنه و مباد كه در نزد شما تباه شوند. ⬅️خدا را، خدا را، در باره همسايگان، همسايگان، سفارش شده پيامبرتان (صلى الله عليه و آله) هستند. رسول الله (صلى الله عليه و آله) همواره در باره آنان سفارش مى كرد، به گونه اى كه گمان برديم كه برايشان ميراث معين خواهد كرد. ⬅️خدا را، خدا را، در باره قرآن، مباد كه ديگران در عمل كردن به آن بر شما پيشى گيرند. ⬅️خدا را، خدا را، در باره نماز، كه نماز ستون دين شماست. 📢خدا را، خدا را، در باره خانه پروردگارتان. مباد تا هستيد آن را خالى بگذاريد كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود، شما را در عذاب مهلت ندهند. ⬅️خدا را، خدا را، در باره جهاد به مال و جان و زبان خود در راه خدا. بر شما باد پيوند با يكديگر و بخشش به يكديگر و زنهار از پشت كردن به يكديگر و بريدن از يكديگر. امر به معروف و نهى از منكر را فرو مگذاريد، كه بدترين كسانتان بر شما سرورى يابند و از آن پس، هر چه دعا كنيد به اجابت نرسد. 🔔اما در باره خانه خدا: 📢خدا را، خدا را، در باره خانه پروردگارتان. مباد تا هستيد آن را خالى بگذاريد كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود، شما را در عذاب مهلت ندهند. 🔶بعضى از شارحان نهج البلاغه «لَمْ تُنَاظَرُوا» را اشاره به دور ماندن از نگاه لطف الهى به جهت بى اعتنايى به خانه اش يا دور ماندن از نگاه آميخته با عظمت مردم به سبب ترک وحدت صفوف و ضعف مسلمانان دانسته اند 🔷 در حالى که ظاهر اين است که منظور از تناظر در اينجا مهلت دادن است. اشاره به اينکه مهلت الهى برداشته مى شود و عذاب نازل مى گردد.(15) 🔔در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که فرمود: «لاَ يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْکَعْبَةُ; اين دين برپاست تا آن زمانى که کعبه برپا باشد».(16) 🔔روايات درباره اهمّيّت حج و زيارت خانه خدا به حدّى زياد است که از حوصله اين بحث مختصر بيرون است و با ذکر يکى از آنها اين بحث را خاتمه مى دهيم: 📢يکى از ياران امام صادق(عليه السلام) مى گويد: به آن حضرت عرض کردم کسى با من درباره زيارت خانه خدا مشورت کرد در حالى که (از نظر مالى يا جسمى) ضعيف الحال بود من به او گفتم: حج بجا نياور! امام(عليه السلام) به من فرمود: «مَا أَخْلَقَکَ(17) أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً قَالَ فَمَرِضْتُ سَنَةً; چقدر سزاوار است که (به موجب گفتن اين سخن نادرست) يک سال بيمار شوى (و همين گونه شد) من يک سال بيمار شدم».(18) ⬛️اين جمله نيز از يکى از سياستمداران انگليسى به نام گلادستون معروف است که مى گويد: مادام که مسلمانان قرآن مى خوانند و طواف خانه خدا مى کنند و نام محمّد را هر صبح و شام بر مأذنه ها بر زبان مى رانند، نصرانيّت در خطر بزرگى است بر شما باد که قرآن را بسوزانيد و کعبه را ويران کنيد و نام محمّد را از اذان محو سازيد 15 . مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار، ج 42، ص 251 و جمعى از مترجمان نهج البلاغه جمله بالا را به همان معنا که گفتيم تفسير کرده اند. در مجمع البحرين نيز همين معنا ذکر شده. جمعى ديگر از بزرگان مانند مرحوم فيض در وافى و محقّق سبزوارى در ذخيرة المعاد و سيد احمد عاملى در مناهج الاخيار فى شرح الاستبصار نيز «لَمْ تُنَاظَرُوا» را به معناى «لَمْ تُمَهّلُوا» تفسير کرده اند. 16 . کافى، ج 4، ص 271. 17 . در بعضى از نسخ وسائل «ما أخْلَفَکَ» نقل شده است. 18 . کافى، ج 4، ص 271، ح 1. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
145 📌 ❓سلام استاد بنده خدایی مقداری برنج امانت پیشش بوده. فرد دیگری که با آن شخص اول مشکل داشته میاد نشانی میده و میگه این مال من هست و مقداری برنج رو میبره. فرد اول هم بعد از مدتی بقیه برنج رو می بره و فرد امانت دار هم چیزی نمیگه و حق مشخص نمی شه. الآن قصد جبران داره و با توجه به این که سال ها گذشته ترس این رو داره که اگر اصل ماجرا رو برای فرد اول بگه دردسر و آبروریزی پیش بیاد. آیا می تونه معادل قیمت الآن برنج از دست رفته، به بهانه ایی پولش رو به طرف برگردونه؟ ✅سلام علیکم با فرض سوال شما، قاصر یا مقصر بودن شخصی که برنج در نزد او به امانت بوده، خیلی مشخص نیست. هر چند به هر حال ایشان از باب اینکه حقیقت را بعدا متوجه می شود و نمی گوید ضامن است. بله الان اگر خوف ضرر بزرگتری هست، میتوان بدون اطلاع از اصل موضوع هزینه را جبران کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
146 📌 ❓سلام گفته اند یکی از حیواناتی که وارد بهشت میشه سگ اصحاب کهف هست ، از نظر نجس بودن سگ تو این دنیا ، آیا این حکم ازش برداشته میشود یا به صورت دیگری وارد بهشت میشود؟ ✅سلام علیکم نجاست سگ با ورودش به بهشت، چگونه ممکن است؟ براى روشن شدن سؤال نكاتى ضرورى است: 1. نجاست سگ از اعتباريات است كه شارع مقدس آن را نجس قرار داده است؛ و اين بدين معنا نيست كه در تكوين نيز سگ نجس خلق شده است. 2. چيزى كه در عالم تكليف (دنيا) نجس است مستلزم نجس بودن آن در آخرت نمىباشد؛ چرا كه كاربرد طاهر و نجس و حلال و حرام تشريعى مربوط به دنيا است. و هر كدام از دنيا و آخرت قوانين خاص خود را دارد و نظام معيّن در آنها حكمفرماست. سگ از نظر وجه الخلقى در بعد تشريع هر چند حكم نجس بودن بر او بار مىشود ولى از نگاه تكوين نجس نمىباشد. 3. با توجه به تبدّل و دگرگونى در زمين و آسمان در موقع قيامت، موجودات نيز متبدّل مىشوند. «يوم تبدّل الارض غير الارض و السموات و برزوا للّه الواحد القهار؛ روزى كه زمين به غير اين زمين مبدّل شده و آسمانها نيز به غير اين آسمانها مبدّل مىشوند و همگى در برابر خداى واحد قهّار قرار مىگيرند»، ابراهيم / 48). و اين دگرگونيها و حركتها و تبدّلهايى كه در برزخ و قيامت رخ مىدهد، صورتهاى متناسب با اين عوالم (برزخ و قيامت) بوجود مىآيد، كه بطور كلى با اين صورت دنيايى متفاوت است. و تمام مخلوقات از صورتهاى دنيايى به صورتهاى اخروى خودشان مبدّل مىگردند. و سگ اصحاب كهف و بطور كلى هر موجودى كه وارد بهشت مىشود خارج از اين قاعده تبدّل و حركت نيست، لذا سگ اصحاب كهف نيز از حكم و صورت و ظاهر دنيايى سگ كه نجس است به صورت ديگرى كه متناسب با بهشتاست مبدّل مىگردد. 4. معاد و حشر موجودات به تناسب جهاز وجودى آنهاست؛ و بهشت هر موجودى متناسب با سعه وجودى آنها مىباشد و براى رسيدن به بهشت منازل و مراحلى را طى مىكند و تبدّلهايى مىپذيرد تا با بهشت سنخيت پيدا كند. با توجه به مطالب ياد شده، بين بهشت رفتن سگ اصحاب كهف با نجاست ظاهرى دنيوى آن تعارض وجود ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
147 📌 ❓سلام؛ معنای احکام خمسه (واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح) چیست؟ ✅ سلام احکام مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست که در مجموع به پنج دسته تقسیم می شود که در طرح زیر به طور مختصر بیان شده است: واجب - آنچه که باید انجام شود. مانند نماز، روزه حرام - آنچه که نباید انجام داده شود. مانند دروغ و خوردن شراب. مستحب - آنچه انجام دادنش بهتر است و ثواب دارد. مانند نماز جماعت، نماز نافله مکروه - آنچه ترک کردنش بهتر است. و انجامش میتواند تبعات بدی به همراه داشته باشد. (اما حرام نیست) مانند خوردن غذاهای داغ، فوت کردن به غذا مباح - آنچه انجام دادن و ندادنش یکسان است. مانند نشستن و برخاستن بطور معمول مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
۱۲ #بهمن سالروز ورود #امام_خمینی(ره) و آغاز #دهه_فجر_انقلاب_اسلامی مبارک باد. #چهل_سالگی_انقلاب #دهه_فجر @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
❓تطبیق روایت امام صادق ع در مورد کشته شدن پسر بچه ای در مدینه بر زکریا بدر علی الجابر مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 👇👇👇👇
❓تطبیق روایت امام صادق ع در مورد کشته شدن پسر بچه ای در مدینه بر زکریا بدر علی الجابر👇❓ ❓سوال : آیا کشته شدن زکریا بدر علی الجابر در مدینه که این روزها اتفاق افتاده است می تواند همان واقعه ای باشد که امام صادق در روایت خود فرمودند در آن زمان توقع فرج داشته باشید؟ ✅پاسخ: روایتی که از امام صادق ع نقل شده است بدین شرح است: زراره گوید: از امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: برای آن پسر بچه (حضرت حجت)، پیش از قیام و ظهورش غیبتی بایست، گوید: گفتم: چرا؟ فرمود: بیم دارد، و به شکم خود اشاره کرد، سپس فرمود: ای زراره او است که انتظارش را باید کشید، او است که در ولادتش تردید شود، برخی گویند پدرش بی جانشین مرد، برخی گویند در شکم مادر بود که پدرش مرد، برخی گویند دو سال پیش از مرگ پدر به دنیا آمد، او است منتظر، جز این که خدا عز و جل دوست دارد شیعه را بیازماید، در این جا است ای زراره که باطل خواهان به شک اندر شوند، گوید: گفتم: قربانت، اگر به این دوره رسیدم چه باید کرد؟ فرمود: ای زراره وقتی به این دوره رسیدی، این دعا را بخوان: «بار خدایا خودت را به من بشناسان زیرا تو اگر خود را به من نشناسانی، من رسولت را نشناسم، بار خدایا رسول خود را به من بشناسان زیرا اگر تو رسول خود را به من نشناسانی حجت تو را نشناسم، بار خدایا حجت خود را به من بشناسان زیرا اگر تو حجت خود را به من نشناسانی از دینم به در شوم و گمراه گردم». سپس فرمود: ای زراره به ناچار باید در مدینه پسر بچه ای کشته شود، گفتم: قربانت، همان نیست که قشون سفیانی او را بکشند؟ فرمود: نه، ولی قشون آل بنی فلان او را بکشند، بیاید تا در مدینه در آید و آن پسر بچه را بگیرد و بکشد، چون از راه خود سری و عدوان و ستم او را بکشد دیگر مهلتشان به سر آید، در این هنگام توقع فرج داشته باش ان شاء الله. 📚الکافي , جلد 1 , صفحه 337- الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > بَابٌ فِي اَلْغَيْبَةِ ✅آن چه که مورد اشاره و استناد قرار گرفته است این بخش از روایت است که حضرت فرمود به ناچار باید در مدینه پسر بچه ای کشته شود.... در این باره ذکر چند نکته حائز اهمیت است: 1. به طور کلی در تطبیق روایات مربوط به علائم ظهور بر حوادث خارجی نمی توان به صورت قطعی نظر داد. تا کنون اتفاقات متعددی پیش آمده است که برخی سعی کردند آن را به علائم ظهور تطبیق دهند. زمانی خروج زندیقی از قزوین را بر رضاخان تطبیق کردند و زمانی حمله آمریکا به عراق را بر سفیانی تطبیق کردند و چند سال اخیر هم ظهور داعش در سوریه و حمله اش به عراق را برخی سعی کردند بر خروج سفیانی تطبیق دهند، ولی ادامه حوادث نشان داد که چنین تطبیق هایی، تطبیق صحیحی نبوده است. بنابراین در این گونه موارد باید روایت را به دقت بررسی کرد و سپس آن را با آن چه که اتفاق افتاده کاملا مطابقت داد. اگر تطبیق کامل نداشت کنار گذاشته می شود و اگر تطبیق کامل هم داشت آن وقت باید آن را به عنوان یک نشانه و صرف احتمال در نظر گرفت. ولی نمی توان به صورت قطعی نظر داد. 2. درمورد کشته شدن پسر بچه ای در مدینه همان طور که از سوال و جواب زراره و امام (ع) پیداست، طبق فرموده امام صادق (ع) این بچه توسط سپاه سفیانی کشته نمی شود بلکه توسط سپاه دیگری کشته می شود. و حضرت در اینجا این قتل را به یک جیش و سپاه و گروهی نسبت می دهند نه به یک فرد خاص. اما آن چه که در این روزها رخ داده است قتل زکریا بدر علی الجابر توسط یک شخص است که برخی خبرگزاری ها وی را راننده تاکسی معرفی کرده اند. بنابراین تطبیق روایت مذکور بر حادثه فعلی، نمی تواند تطبیق قطعی باشد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
148 📌 🔴متن شبهه: سلام چیست؟؟! به دروغ میگویند سلام سلامتی می آورد،،، در زمان حمله اعراب،ایرانی های شکست خورده در کوچه و خیابان در هنگام برخورد با یک فرد عرب از ترس جان و اینکه مورد حمله قرار نگیرند و به دردسر جزیه دادن نیفتند هنگامی که از کنار عرب ها رد میشدند دستان خود را به نشانه تسلیم بالا میبرند و میگویند سلام ینی تسلیم! و هرکسی اعلام تسلیم شدن میکرد و میگفت سلام از خوردن تازیانه و شلاق و مشت و لگد در امان می ماند،،، امروز 1400سال است که از حمله اعراب گذشته است اما آثار آن حمله در مغز و دل ایرانی به جا مانده است به جای سلام که همان من تسلیم اعراب هستم باشد درود را به کار ببرید تا سنگر به سنگر این بلای ایران سوز را از مغز و دل خود بیرون بیندازیم! # درود_به_جای_سلام. .: ✅پاسخ شبهه: 1⃣- این مطلب در هیچ منبع معتبری ذکر نشده و سندی ندارد. 2⃣- لغت نامه دهخدا: سلام کلمه ٔ دعایی مأخوذ از عربی، به معنی که در درود بر کسی گویندیعنی سلامت و بی گزند باشید و نیز تهنیت و زندش و تحیت و درود و خیر و عافیت و تعظیم و تکریم https://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 3⃣- تمام اقوام جهان هنگامى كه به هم مىرسند براى اظهار محبت به يكديگر نوعى تحيت دارند كه گاهى جنبه لفظى دارد و گاهى به صورت عملى است كه رمز تحيت مىباشد، در اسلام نيز سلام يكى از روشنترين تحيتها است 4⃣- عرب قبل از اسلام کلمه حیاک الله را به کار میبرد یعنی خدا ترا زنده بدارد. در لسان العرب میگوید: اعراب زمان جاهلیت به یکدیگر تحیت میدادند، که انعم صباحا یعنی صبح بخیر و یا میگفتند سلام علیکم و این سلام علامت مسالمت بود باین معنی که ما با هم جنگ نداریم اسلام دستور داد که افشاء سلام کنید. 5⃣- خداوند سلام را در قرآن از قول ابراهیم نقل کرده آنجا که با عمویش آزر گفتگو میکند که عمو بتپرستی نکن عمویش او را تهدید کرد که اگر دست از خدای خود بر نداری و به خدایان ما بیاعتنایی کنی و بر حرف خود بمانی تو را سنگسار کنم و گرنه سالها از من دور باش. ابراهیم در جواب گفت سلام علیک، سلام بر تو یعنی تو را وداع میکنم و چون آذر دانست که ابراهیم میرود از گفتار خود پشیمان شده و او را ایمن ساخت. این مطلب شاهد بر این است که رسم سلام از دین حنیف ابراهیم مثل حج و امثال آن نزد عرب باقیمانده بود، خداوند آن را سنت قرار داد که هر گاه دو نفر بهم میرسند سلام کنند. http://www.ghadeer.org/Book/1316/207901 6⃣- جملات دعايي در همه جا از مسايل طبيعي و پديده هاي عادي اجتماعي است. اين جملات دعايي افزون بر كاركرد دعايي، همبستگي اجتماعي را افزايش مي دهد و الفت و محبت را در ميان مردمان و جامعه تقويت مي كند و باعث مي شود تا خوشي و خرمي در زندگي فزوني يابد که یکی از دلایل وجوب جواب سلام همین اطمینان دادن به یکدیگر میباشد. 7⃣- در قرآن بيان شده است كه يكي از نام هاي خداوند سلام است. سلام به معناي رهايي از هر نقص و عيب و بيماري و بلايي است. آیات متعددی وجود دارد که در آنها واژه سلام بکار رفته و معانی مختلفی از هر یک از این کاربرد ها مد نظر بوده است. http://www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,3624 8⃣- هر گاه بىطرفانه اين تحيت اسلامى را كه محتوى توجه به خدا و دعا براى سلامت طرف و اعلام صلح و امنيت است با تحيتهاى ديگرى كه در ميان اقوام مختلف معمول است مقايسه كنيم ارزش آن براى ما روشنتر مىگردد. 9⃣- در حالات پيامبر ص مىخوانيم كه او به همه حتى به كودكان سلام مىكرد. http://quran.porsemani.ir/node/3457 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
149 📌 ❓قضیه ی حمله ی اعراب به ایران چی بوده دقیقاً؟ ✅پاسخ: سلام با توجه به طولانی بودن مباحث مربوط به سوال شما جهت مطالعه موضوع جنگ های ایران و اعراب و علل و پیامدهای آن، به لینک های زیر مراجعه فرمایید. تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (1) چند نکته مقدماتی http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42674 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42675 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (3) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42676 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (4) علی(ع) و رابطه او با خلفا http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42677 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42678 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42679 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (7) اهداف اعراب از حمله به ایران (1) http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42680 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2) http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42681 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (9) دست‌آورد ایرانیان از حمله اعراب http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42682 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
150 📌 ❓شبهه / سوال: ۱۵۰ هنوز رسانه میلی دنبال افشاگری فساد شاه و دربار است😁 یکی نیست به این ها بگه بابا شاه رفت و تمام شد چهل سال هم گذشته. کل خاندان پهلوی و دارودسته اش به اندازه فقط موُسسه ثامن الحجج فساد نکردند. زنجانی پیشکش خاوری پیشکش دکل پیشکش بانک سرمایه پیشکش و......و........و....... وقتی در رسانه میلی ازفساد رژیم گذشته میگویند، باور کنید خود خجالت هم خجالت می کشد ✅پاسخ: مهمترین نکته در مورد فساد شاه و حکومت پهلوی این بود که فساد اخلاقی، سیاسی، مالی و ... بصورت سیستماتیک و جزء مشی و خودکامگی های حکومت بود. و هیچ قانون و فردی در مقابل چنین فسادی حق اعتراض و حرف زدن نداشت و همه چیز به نفع دربار بلوکه میشد و دربار شاهنشاهی نه خود و نه عوامل خود و نه حتی وابستگان خود را ملزم به پاسخگویی در برابر قانون و مردم نمی دانست. در صورتی که در جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک معنا و جایی ندارد، قانون اساسی و سایر قوانین اقتصادی پیگیر مفسدین اقتصادی است. بله هستند کسانی که از منصب و مقام خود سو استفاده می کنند و فساد می کنند که البته در دام قانون نیز گرفتار می شود و قانون پیگیر این فسادهای مالی است. و مردم میتوانند از مسئولین امر پاسخ بخواهند . ✅برخی از فسادهای مالی پهلوی ها: در خصوص فسادهای زمان پهلوی بهتر است این مطالب را مطالعه کنید: 🔻فساد مالی در دوران پهلوی yon.ir/IxCGl بررسی فساد مالی و ثروت خاندان پهلوی yon.ir/4A8UQ فساد مالی پهلوی yon.ir/ZQeSA پنج فساد بزرگ پهلوی yon.ir/rjaBM فساد اقتصادی محمدرضا شاه yon.ir/yvkPR روایت هیکل از فساد مالی شاه تا فهرست کارخانه های خاندان پهلوی yon.ir/HUIg4 گزارشی از اختلاس 31 میلیارد دلاری خاندان پهلوی yon.ir/MkjjX مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
151 📌 🔴❓سوال و شبهه: نامه ای از خدا. ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻦ ﺍﺻﻼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻡ! ﺑﺮﻭﻳﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﺩﻡ ﺯﻧﺪﮔﻴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﻴﺪ ، ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮑﻨﻴﺪ . ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ میخواهید ﺳﺮ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﮐﻼﻩ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ، ﭼﺮﺍ ﭘﺎی ﻣﻦ ﺭﺍ ﻭﺳﻂ ﻣﯽ ﮐﺸﻴﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﻳﻢ ﭼﺮﺍ موسی ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺗﺎ ﺷﻨﺒﻪ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﮐﻨﺪ ، عیسی ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻳﮏﺷﻨﺒﻪ ﻭ به مسلمانها ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ؟ ﭼﺮﺍ ﮐﺎﺭی ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻋﻴﺴﻮی ﺷﺮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻠﻴﺴﺎ یعنی خانه خدا راحت ﺑﻨﻮﺷﺪ! ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺷﺮﺍﺏ، ﺷﻼﻕ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟ ﭼﺮﺍ ﯾﮑﯽ ﭼﺎﺩﺭ ﺳﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﯿﭻ ﻧﭙﻮﺷﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍئی که شما میگوئید ﺑﻮﺩﻡ، ﭼﺮﺍ باید بگذارم به اسم من ﮐﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ بفرﻭﺷﻨﺪ ؟! ﻳﺎ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ کنند؟ ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﺟﻬﻨﻤﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ! ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺁنﭼﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﯽﺩﻫﺪ..!! ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻢ! ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ايد!اگر به دنبال من میگردید مرا در عشق، مهربانی، بخشش ،آگاهی، گذشت، راستگوئی و انسانیت پیدا کنیدالبته اگر به دنبال من میگردید ! ✅پاسخ به شبهه: نویسنده یا به خدا اعتقادی دارد، یا ندارد. اگر اعتقاد ندارد، وقتی می‌نویسد: "نامه‌ی خدا به بنده‌اش"، دروغ می‌گوید و قصدی جز خدعه و فریب مردم ندارد. و در هر حال نباید از جانب خدایی که وجود او را انکار دارد، نامه بنویسد. اما اگر وجود خداوند متعال را قبول دارد، باز هم بی‌خود می‌کند که از جانب او به بندگانش نامه می‌نوسید. خداوند متعال خود نامه‌هایش را در "کتاب الله" نوشته و توسط ارسال کنندگانش، به بندگانش ابلاغ نموده است. الف – نه این که کلام الله را شعر و رسول الله صلوات الله علیه و آله را شاعر بخوانند جدید است و نه این که از جانب خود حرافی کنند و گزافه‌های خود را به خدا نسبت دهند (حتی به بهانه‌ی فرض)، جدید است و هر دو در کتاب خدا مورد معرفی و مذمت قرار گرفته‌اند. کسانی که خود می‌گویند و می‌نویسند و سپس به خدا نسبت می‌دهند (حتی در عالم فرض)، مصداق آیه ذیل می‌باشند: «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (آل‌عمران، 78) ترجمه: و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شدهاى] مىپيچانند، تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد، با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مىگويند: «آن از جانب خداست»، در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مىبندند، با اينكه خودشان [هم] مىدانند. ب – چنان چه در متن نیز اشاره شده است، این دسته از انسان‌ها، حتی به همین کتابی که تکذیبش می‌کنند نیز علم ندارند و حتی حوصله ندارند که یک دور از رو بخوانند، لذا حتی آن چه را که نفی یا استهزایش می‌کنند، گمان‌های غلط ذهن خودشان نسبت به کتاب است که آنها را نیز به کتاب الله و کلام الله نسبت دروغ می‌دهند. (بر عکس آن چه در متن آمده)، نه موسی (ع) شنبه را تعطیل اعلام کرد و نه عیسی (ع) یکشنبه را تعطیل اعلام کرد و نه حضرت محمد صلوات الله علیه و آله جمعه را تعطیل اعلام نمودند. بلکه به امت موسی علیه‌السلام امر آمد که شنبه‌ها ماهی صید نکنید – مسیحیان طبق عادت روز یکشنبه به کلیسا می‌روند – در اسلام نیز فرموده که اگر در روز جمعه به نماز دعوت شدید، ابتدا اجابت کنید و بعد برای کسب و معاش پراکنده شوید. در ضمن حضرت مسیح علیه‌السلام هیچ گاه شراب ننوشیدند، چه رسد به این که در کلیسا بنوشند و جزایش را مسلمانان بدهند...، لذا همه خرافه‌های ذهن نویسنده‌ی معاند می‌باشد. ج – اگر دقت کنید، معمولاً کسانی که از جانب خدا حرف می‌زنند و یا بافته‌های خود را به او نسبت می‌دهند، هیچ دغدغه‌ای ندارند جز آن که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال معرفی کنند. اینان همیشه اصرار دارند که به جای "امر به معروف و نهی از منکر"، امر به منکر و نهی از معروف نمایند. «‌المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض يأمرون بالمنكر وينهون عن المعروف ويقبضون أيديهم نسوا الله فنسيهم إن المنافقين هم الفاسقون » (التوبه، 67) ترجمه: مردان و زنان دو چهره، [همانند] يكديگرند. به كار ناپسند وامىدارند و از كار پسنديده باز مىدارند، و دست‌هاى خود را [از انفاق] فرو مىبندند. خدا را فراموش كردند، پس [خدا هم] فراموششان كرد. در حقيقت، اين منافقانند كه فاسقند. نکته: حال ما چرا باید "کتاب الله" را رها کنیم، بعد نامه‌ی ملحدانه‌ی فرضی یک نفر که به جای خدا حرف زده را بخوانیم، بعد تحلیل و نقد نیز بنماییم؟ انصافاً حیف عمر و قدر عقل نیست و نویسنده خودش به مخاطبش نمی‌خندد؟! (ایکس شبهه) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar