eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
147 📌 ❓سلام؛ معنای احکام خمسه (واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح) چیست؟ ✅ سلام احکام مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست که در مجموع به پنج دسته تقسیم می شود که در طرح زیر به طور مختصر بیان شده است: واجب - آنچه که باید انجام شود. مانند نماز، روزه حرام - آنچه که نباید انجام داده شود. مانند دروغ و خوردن شراب. مستحب - آنچه انجام دادنش بهتر است و ثواب دارد. مانند نماز جماعت، نماز نافله مکروه - آنچه ترک کردنش بهتر است. و انجامش میتواند تبعات بدی به همراه داشته باشد. (اما حرام نیست) مانند خوردن غذاهای داغ، فوت کردن به غذا مباح - آنچه انجام دادن و ندادنش یکسان است. مانند نشستن و برخاستن بطور معمول مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
۱۲ #بهمن سالروز ورود #امام_خمینی(ره) و آغاز #دهه_فجر_انقلاب_اسلامی مبارک باد. #چهل_سالگی_انقلاب #دهه_فجر @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
❓تطبیق روایت امام صادق ع در مورد کشته شدن پسر بچه ای در مدینه بر زکریا بدر علی الجابر مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha 👇👇👇👇
❓تطبیق روایت امام صادق ع در مورد کشته شدن پسر بچه ای در مدینه بر زکریا بدر علی الجابر👇❓ ❓سوال : آیا کشته شدن زکریا بدر علی الجابر در مدینه که این روزها اتفاق افتاده است می تواند همان واقعه ای باشد که امام صادق در روایت خود فرمودند در آن زمان توقع فرج داشته باشید؟ ✅پاسخ: روایتی که از امام صادق ع نقل شده است بدین شرح است: زراره گوید: از امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: برای آن پسر بچه (حضرت حجت)، پیش از قیام و ظهورش غیبتی بایست، گوید: گفتم: چرا؟ فرمود: بیم دارد، و به شکم خود اشاره کرد، سپس فرمود: ای زراره او است که انتظارش را باید کشید، او است که در ولادتش تردید شود، برخی گویند پدرش بی جانشین مرد، برخی گویند در شکم مادر بود که پدرش مرد، برخی گویند دو سال پیش از مرگ پدر به دنیا آمد، او است منتظر، جز این که خدا عز و جل دوست دارد شیعه را بیازماید، در این جا است ای زراره که باطل خواهان به شک اندر شوند، گوید: گفتم: قربانت، اگر به این دوره رسیدم چه باید کرد؟ فرمود: ای زراره وقتی به این دوره رسیدی، این دعا را بخوان: «بار خدایا خودت را به من بشناسان زیرا تو اگر خود را به من نشناسانی، من رسولت را نشناسم، بار خدایا رسول خود را به من بشناسان زیرا اگر تو رسول خود را به من نشناسانی حجت تو را نشناسم، بار خدایا حجت خود را به من بشناسان زیرا اگر تو حجت خود را به من نشناسانی از دینم به در شوم و گمراه گردم». سپس فرمود: ای زراره به ناچار باید در مدینه پسر بچه ای کشته شود، گفتم: قربانت، همان نیست که قشون سفیانی او را بکشند؟ فرمود: نه، ولی قشون آل بنی فلان او را بکشند، بیاید تا در مدینه در آید و آن پسر بچه را بگیرد و بکشد، چون از راه خود سری و عدوان و ستم او را بکشد دیگر مهلتشان به سر آید، در این هنگام توقع فرج داشته باش ان شاء الله. 📚الکافي , جلد 1 , صفحه 337- الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > بَابٌ فِي اَلْغَيْبَةِ ✅آن چه که مورد اشاره و استناد قرار گرفته است این بخش از روایت است که حضرت فرمود به ناچار باید در مدینه پسر بچه ای کشته شود.... در این باره ذکر چند نکته حائز اهمیت است: 1. به طور کلی در تطبیق روایات مربوط به علائم ظهور بر حوادث خارجی نمی توان به صورت قطعی نظر داد. تا کنون اتفاقات متعددی پیش آمده است که برخی سعی کردند آن را به علائم ظهور تطبیق دهند. زمانی خروج زندیقی از قزوین را بر رضاخان تطبیق کردند و زمانی حمله آمریکا به عراق را بر سفیانی تطبیق کردند و چند سال اخیر هم ظهور داعش در سوریه و حمله اش به عراق را برخی سعی کردند بر خروج سفیانی تطبیق دهند، ولی ادامه حوادث نشان داد که چنین تطبیق هایی، تطبیق صحیحی نبوده است. بنابراین در این گونه موارد باید روایت را به دقت بررسی کرد و سپس آن را با آن چه که اتفاق افتاده کاملا مطابقت داد. اگر تطبیق کامل نداشت کنار گذاشته می شود و اگر تطبیق کامل هم داشت آن وقت باید آن را به عنوان یک نشانه و صرف احتمال در نظر گرفت. ولی نمی توان به صورت قطعی نظر داد. 2. درمورد کشته شدن پسر بچه ای در مدینه همان طور که از سوال و جواب زراره و امام (ع) پیداست، طبق فرموده امام صادق (ع) این بچه توسط سپاه سفیانی کشته نمی شود بلکه توسط سپاه دیگری کشته می شود. و حضرت در اینجا این قتل را به یک جیش و سپاه و گروهی نسبت می دهند نه به یک فرد خاص. اما آن چه که در این روزها رخ داده است قتل زکریا بدر علی الجابر توسط یک شخص است که برخی خبرگزاری ها وی را راننده تاکسی معرفی کرده اند. بنابراین تطبیق روایت مذکور بر حادثه فعلی، نمی تواند تطبیق قطعی باشد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
148 📌 🔴متن شبهه: سلام چیست؟؟! به دروغ میگویند سلام سلامتی می آورد،،، در زمان حمله اعراب،ایرانی های شکست خورده در کوچه و خیابان در هنگام برخورد با یک فرد عرب از ترس جان و اینکه مورد حمله قرار نگیرند و به دردسر جزیه دادن نیفتند هنگامی که از کنار عرب ها رد میشدند دستان خود را به نشانه تسلیم بالا میبرند و میگویند سلام ینی تسلیم! و هرکسی اعلام تسلیم شدن میکرد و میگفت سلام از خوردن تازیانه و شلاق و مشت و لگد در امان می ماند،،، امروز 1400سال است که از حمله اعراب گذشته است اما آثار آن حمله در مغز و دل ایرانی به جا مانده است به جای سلام که همان من تسلیم اعراب هستم باشد درود را به کار ببرید تا سنگر به سنگر این بلای ایران سوز را از مغز و دل خود بیرون بیندازیم! # درود_به_جای_سلام. .: ✅پاسخ شبهه: 1⃣- این مطلب در هیچ منبع معتبری ذکر نشده و سندی ندارد. 2⃣- لغت نامه دهخدا: سلام کلمه ٔ دعایی مأخوذ از عربی، به معنی که در درود بر کسی گویندیعنی سلامت و بی گزند باشید و نیز تهنیت و زندش و تحیت و درود و خیر و عافیت و تعظیم و تکریم https://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 3⃣- تمام اقوام جهان هنگامى كه به هم مىرسند براى اظهار محبت به يكديگر نوعى تحيت دارند كه گاهى جنبه لفظى دارد و گاهى به صورت عملى است كه رمز تحيت مىباشد، در اسلام نيز سلام يكى از روشنترين تحيتها است 4⃣- عرب قبل از اسلام کلمه حیاک الله را به کار میبرد یعنی خدا ترا زنده بدارد. در لسان العرب میگوید: اعراب زمان جاهلیت به یکدیگر تحیت میدادند، که انعم صباحا یعنی صبح بخیر و یا میگفتند سلام علیکم و این سلام علامت مسالمت بود باین معنی که ما با هم جنگ نداریم اسلام دستور داد که افشاء سلام کنید. 5⃣- خداوند سلام را در قرآن از قول ابراهیم نقل کرده آنجا که با عمویش آزر گفتگو میکند که عمو بتپرستی نکن عمویش او را تهدید کرد که اگر دست از خدای خود بر نداری و به خدایان ما بیاعتنایی کنی و بر حرف خود بمانی تو را سنگسار کنم و گرنه سالها از من دور باش. ابراهیم در جواب گفت سلام علیک، سلام بر تو یعنی تو را وداع میکنم و چون آذر دانست که ابراهیم میرود از گفتار خود پشیمان شده و او را ایمن ساخت. این مطلب شاهد بر این است که رسم سلام از دین حنیف ابراهیم مثل حج و امثال آن نزد عرب باقیمانده بود، خداوند آن را سنت قرار داد که هر گاه دو نفر بهم میرسند سلام کنند. http://www.ghadeer.org/Book/1316/207901 6⃣- جملات دعايي در همه جا از مسايل طبيعي و پديده هاي عادي اجتماعي است. اين جملات دعايي افزون بر كاركرد دعايي، همبستگي اجتماعي را افزايش مي دهد و الفت و محبت را در ميان مردمان و جامعه تقويت مي كند و باعث مي شود تا خوشي و خرمي در زندگي فزوني يابد که یکی از دلایل وجوب جواب سلام همین اطمینان دادن به یکدیگر میباشد. 7⃣- در قرآن بيان شده است كه يكي از نام هاي خداوند سلام است. سلام به معناي رهايي از هر نقص و عيب و بيماري و بلايي است. آیات متعددی وجود دارد که در آنها واژه سلام بکار رفته و معانی مختلفی از هر یک از این کاربرد ها مد نظر بوده است. http://www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,3624 8⃣- هر گاه بىطرفانه اين تحيت اسلامى را كه محتوى توجه به خدا و دعا براى سلامت طرف و اعلام صلح و امنيت است با تحيتهاى ديگرى كه در ميان اقوام مختلف معمول است مقايسه كنيم ارزش آن براى ما روشنتر مىگردد. 9⃣- در حالات پيامبر ص مىخوانيم كه او به همه حتى به كودكان سلام مىكرد. http://quran.porsemani.ir/node/3457 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
149 📌 ❓قضیه ی حمله ی اعراب به ایران چی بوده دقیقاً؟ ✅پاسخ: سلام با توجه به طولانی بودن مباحث مربوط به سوال شما جهت مطالعه موضوع جنگ های ایران و اعراب و علل و پیامدهای آن، به لینک های زیر مراجعه فرمایید. تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (1) چند نکته مقدماتی http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42674 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42675 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (3) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42676 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (4) علی(ع) و رابطه او با خلفا http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42677 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42678 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42679 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (7) اهداف اعراب از حمله به ایران (1) http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42680 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2) http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42681 تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (9) دست‌آورد ایرانیان از حمله اعراب http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=42682 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
150 📌 ❓شبهه / سوال: ۱۵۰ هنوز رسانه میلی دنبال افشاگری فساد شاه و دربار است😁 یکی نیست به این ها بگه بابا شاه رفت و تمام شد چهل سال هم گذشته. کل خاندان پهلوی و دارودسته اش به اندازه فقط موُسسه ثامن الحجج فساد نکردند. زنجانی پیشکش خاوری پیشکش دکل پیشکش بانک سرمایه پیشکش و......و........و....... وقتی در رسانه میلی ازفساد رژیم گذشته میگویند، باور کنید خود خجالت هم خجالت می کشد ✅پاسخ: مهمترین نکته در مورد فساد شاه و حکومت پهلوی این بود که فساد اخلاقی، سیاسی، مالی و ... بصورت سیستماتیک و جزء مشی و خودکامگی های حکومت بود. و هیچ قانون و فردی در مقابل چنین فسادی حق اعتراض و حرف زدن نداشت و همه چیز به نفع دربار بلوکه میشد و دربار شاهنشاهی نه خود و نه عوامل خود و نه حتی وابستگان خود را ملزم به پاسخگویی در برابر قانون و مردم نمی دانست. در صورتی که در جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک معنا و جایی ندارد، قانون اساسی و سایر قوانین اقتصادی پیگیر مفسدین اقتصادی است. بله هستند کسانی که از منصب و مقام خود سو استفاده می کنند و فساد می کنند که البته در دام قانون نیز گرفتار می شود و قانون پیگیر این فسادهای مالی است. و مردم میتوانند از مسئولین امر پاسخ بخواهند . ✅برخی از فسادهای مالی پهلوی ها: در خصوص فسادهای زمان پهلوی بهتر است این مطالب را مطالعه کنید: 🔻فساد مالی در دوران پهلوی yon.ir/IxCGl بررسی فساد مالی و ثروت خاندان پهلوی yon.ir/4A8UQ فساد مالی پهلوی yon.ir/ZQeSA پنج فساد بزرگ پهلوی yon.ir/rjaBM فساد اقتصادی محمدرضا شاه yon.ir/yvkPR روایت هیکل از فساد مالی شاه تا فهرست کارخانه های خاندان پهلوی yon.ir/HUIg4 گزارشی از اختلاس 31 میلیارد دلاری خاندان پهلوی yon.ir/MkjjX مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
151 📌 🔴❓سوال و شبهه: نامه ای از خدا. ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻦ ﺍﺻﻼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻡ! ﺑﺮﻭﻳﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﺩﻡ ﺯﻧﺪﮔﻴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﻴﺪ ، ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮑﻨﻴﺪ . ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ میخواهید ﺳﺮ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﮐﻼﻩ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ، ﭼﺮﺍ ﭘﺎی ﻣﻦ ﺭﺍ ﻭﺳﻂ ﻣﯽ ﮐﺸﻴﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﻳﻢ ﭼﺮﺍ موسی ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺗﺎ ﺷﻨﺒﻪ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﮐﻨﺪ ، عیسی ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻳﮏﺷﻨﺒﻪ ﻭ به مسلمانها ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ؟ ﭼﺮﺍ ﮐﺎﺭی ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻋﻴﺴﻮی ﺷﺮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻠﻴﺴﺎ یعنی خانه خدا راحت ﺑﻨﻮﺷﺪ! ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺷﺮﺍﺏ، ﺷﻼﻕ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟ ﭼﺮﺍ ﯾﮑﯽ ﭼﺎﺩﺭ ﺳﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﯿﭻ ﻧﭙﻮﺷﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍئی که شما میگوئید ﺑﻮﺩﻡ، ﭼﺮﺍ باید بگذارم به اسم من ﮐﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ بفرﻭﺷﻨﺪ ؟! ﻳﺎ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ کنند؟ ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﺟﻬﻨﻤﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ! ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺁنﭼﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﯽﺩﻫﺪ..!! ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻢ! ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ايد!اگر به دنبال من میگردید مرا در عشق، مهربانی، بخشش ،آگاهی، گذشت، راستگوئی و انسانیت پیدا کنیدالبته اگر به دنبال من میگردید ! ✅پاسخ به شبهه: نویسنده یا به خدا اعتقادی دارد، یا ندارد. اگر اعتقاد ندارد، وقتی می‌نویسد: "نامه‌ی خدا به بنده‌اش"، دروغ می‌گوید و قصدی جز خدعه و فریب مردم ندارد. و در هر حال نباید از جانب خدایی که وجود او را انکار دارد، نامه بنویسد. اما اگر وجود خداوند متعال را قبول دارد، باز هم بی‌خود می‌کند که از جانب او به بندگانش نامه می‌نوسید. خداوند متعال خود نامه‌هایش را در "کتاب الله" نوشته و توسط ارسال کنندگانش، به بندگانش ابلاغ نموده است. الف – نه این که کلام الله را شعر و رسول الله صلوات الله علیه و آله را شاعر بخوانند جدید است و نه این که از جانب خود حرافی کنند و گزافه‌های خود را به خدا نسبت دهند (حتی به بهانه‌ی فرض)، جدید است و هر دو در کتاب خدا مورد معرفی و مذمت قرار گرفته‌اند. کسانی که خود می‌گویند و می‌نویسند و سپس به خدا نسبت می‌دهند (حتی در عالم فرض)، مصداق آیه ذیل می‌باشند: «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (آل‌عمران، 78) ترجمه: و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شدهاى] مىپيچانند، تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد، با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مىگويند: «آن از جانب خداست»، در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مىبندند، با اينكه خودشان [هم] مىدانند. ب – چنان چه در متن نیز اشاره شده است، این دسته از انسان‌ها، حتی به همین کتابی که تکذیبش می‌کنند نیز علم ندارند و حتی حوصله ندارند که یک دور از رو بخوانند، لذا حتی آن چه را که نفی یا استهزایش می‌کنند، گمان‌های غلط ذهن خودشان نسبت به کتاب است که آنها را نیز به کتاب الله و کلام الله نسبت دروغ می‌دهند. (بر عکس آن چه در متن آمده)، نه موسی (ع) شنبه را تعطیل اعلام کرد و نه عیسی (ع) یکشنبه را تعطیل اعلام کرد و نه حضرت محمد صلوات الله علیه و آله جمعه را تعطیل اعلام نمودند. بلکه به امت موسی علیه‌السلام امر آمد که شنبه‌ها ماهی صید نکنید – مسیحیان طبق عادت روز یکشنبه به کلیسا می‌روند – در اسلام نیز فرموده که اگر در روز جمعه به نماز دعوت شدید، ابتدا اجابت کنید و بعد برای کسب و معاش پراکنده شوید. در ضمن حضرت مسیح علیه‌السلام هیچ گاه شراب ننوشیدند، چه رسد به این که در کلیسا بنوشند و جزایش را مسلمانان بدهند...، لذا همه خرافه‌های ذهن نویسنده‌ی معاند می‌باشد. ج – اگر دقت کنید، معمولاً کسانی که از جانب خدا حرف می‌زنند و یا بافته‌های خود را به او نسبت می‌دهند، هیچ دغدغه‌ای ندارند جز آن که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال معرفی کنند. اینان همیشه اصرار دارند که به جای "امر به معروف و نهی از منکر"، امر به منکر و نهی از معروف نمایند. «‌المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض يأمرون بالمنكر وينهون عن المعروف ويقبضون أيديهم نسوا الله فنسيهم إن المنافقين هم الفاسقون » (التوبه، 67) ترجمه: مردان و زنان دو چهره، [همانند] يكديگرند. به كار ناپسند وامىدارند و از كار پسنديده باز مىدارند، و دست‌هاى خود را [از انفاق] فرو مىبندند. خدا را فراموش كردند، پس [خدا هم] فراموششان كرد. در حقيقت، اين منافقانند كه فاسقند. نکته: حال ما چرا باید "کتاب الله" را رها کنیم، بعد نامه‌ی ملحدانه‌ی فرضی یک نفر که به جای خدا حرف زده را بخوانیم، بعد تحلیل و نقد نیز بنماییم؟ انصافاً حیف عمر و قدر عقل نیست و نویسنده خودش به مخاطبش نمی‌خندد؟! (ایکس شبهه) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
151 📌 ❓سوال : سلام . آیا مواردی داریم که واجب باشد نماز اول وقت را تاخیر انداخت؟؟ ✅پاسخ: سلام بله مواردی هست که گاهی مورد اختلاف است. در وجوب تأخیر نماز تا آخر وقت براى کسى که وظیفه ی فعلى او تیمّم است، به امید اینکه آب کافی پیدا کند، اختلاف است: توضیح: یکی از مواردی که تأخیر صلاة از وقت فضیلت یا وقت اجزاء اولویت دارد این است که شخص در اول وقت فاقد ماء است و نمی ‌تواند وضو یا غسل کند، ولکن علم دارد که می ‌تواند در آخر وقت وضو بگیرد و یا غسل کند. در این صورت کما تقدم، تأخیر واجب است. یعنی صلاتی که با تیمم می ‌خواند مجزی نیست. اما در صورتی که در اول وقت متمکن از وضو و غسل نیست ولکن احتمال می‌ دهد در آخر وقت متمکن شود در این صورت می ‌فرماید؛ تأخیر صلاۀ مستحب است؛ اما در صورتی که می ‌داند در آخر وقت متمکّن از آب نخواهد شد، صلاة‌ را با تیمم در اول وقت می‌ خواند. مطالعه بیشتر: yon.ir/mPkkV ✅در برخی موارد هم بهتر است که نماز به تاخیر بیفتد: 1. کسی که نافله ظهر و نماز عصر می‌خواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخیر بیندازد و الا اگر نافله نمی‌خواند اول وقت افضل است. 2. کسانی که شب عید قربان از عرفه به مشعر الحرام می‌روند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخیر بیندازند و در مشعرالحرام بخوانند. 3. بهتر است نماز عشا را قدری به تاخیر بیندازی تا قرمزی سمت مغرب برطرف شود. 4. زن مستحاضه نماز ظهر و نماز مغرب را تا آخر وقت فضیلت آنها به تاخیر بیندازد تا با یک غسل بتواند آنها را با عصر و عشا بخواند. 5. کسی که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح می‌شود مستحب است نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا نماز شب را کامل کند. 6. روزه‌داری که ضعف بر او غلبه کرده باشد یا جمعی منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخیر اندازد. 7. کسی که یقین به داخل شدن وقت نماز ندارد باید آنقدر صبر کند تا یقین به وقت نماز پیدا کند. 8. کسی که در حال خودداری از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضای حاجت نماز را به تاخیر بیندازد. 9. کسی که به خاطر نداشتن آب باید تیمم کند اگر امیدِ پیدا کردن آب دارد باید نماز را تا آخر وقت به تاخیر بیندازد. 10. کسی که نمی‌تواند بول و غائط خود را نگهداری کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخیر بیندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند. 11. زنی که بچه شیر می‌دهد و جز یک لباس پاک بیشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخیر می‌اندازد تا نزدیک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند. 12. کسی که نافله صبح می‌خواند مستحب است نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا نافله صبح را بخواند. 13. مسافری که می‌داند پیش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن می‌رود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخیر بیندازد تا در وطن تمام بخواند. 14. مسافری که می‌داند تا چند لحظه دیگر به جایی می‌رسد که برای نماز مناسب‌تر است بهتر است نماز را به تاخیر بیندازد تا در جای مناسب نماز بخواند. 15. امام جماعتی که منتظر ماموم، یا مامومی که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسیدن امام یا ماموم به تاخیر بیندازد. 16. جایی که اگر نماز را به تاخیر بیندازد به مکان شریفی(مثلا مسجدی یا حرم امام یا امام زاده‌ای) می‌رسد یا این که در آن مکان حضور قلب بهتری پیدا می‌کند مستحب است به تاخیر بیندازد. 17. به تاخیر انداختن نماز اول وقت به خاطر رسیدگی به حاجت و نیاز مومنی. منابع: - رساله توضیح المسائل امام خمینی - برگرفته از روایاتی در بحارالانوار، ج 83 . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
153 📌 ❓سلام روزتون بخیر چند روز پیش یه برادر زاده دارم همینجوری تو خیابون پیش کسی سرکتاب باز میکنه وبهش میگه که طلسم شدی وازین حرفا وباید حتتما باطل شه .واینم بگم بقیه حرفایی هم که زده بود درمورد خودش کاملا درست بوده ..الان گیر داده که من باید دوباره برم پیشش که طلسممو باطل کنه من هرچی میگم حرفاشون حقیقت نداره باور نمیکنه.سوالم این ایا واقعا راست گفته اون طرف ومیشه اعتنا کرد ب حرفاش ..چیزی ب عنوان طلسم هست که بخواد باطل کنه..ویا اینکه دعای خاصی هست دراین مورد یه مطلب کلی وقانع کننده درمورد این بحث میخوام ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام. بصورت اجمالی عرض میکنم که مراجعه به رمال ها و دعانویس هایی که از روش های غیر شرعی استفاده می کنند به هیچ وجه مورد تایید دین اسلام و علما نیست. تجربه ثابت کرده است که در 100 درصد مراجعه به رمالها نه تنها گرهی از کسی باز نشده است که به گره های زندگی نیز افزوده شده است. به جهت توضیح بیشتر حتما فایل صوتی زیر را گوش کنید: حجت الاسلام مهدی مهدوی مراجعه به رمال ها و دعانویس های غیر شرعی👇👇👇 https://eitaa.com/mawezah_ir/690 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
154 📌 ❓سلام میگن حق گرفتنیه واین رو به حضرت علی نسبت میدن ایادرسته? ✅پاسخ: سلام . از نظر دین اسلام حق هم گرفتنی است و هم دادنی. یعنی در این موضوع یا شخص در موضع خوردن حق دیگران است که باید پس بدهد، یا اینکه در موضع مظلومیت است که باید حقش را طلب کند. در فهوا و مفهوم کلام امام علی علیه السلام چنین چیزی قابل برداشت است. اما اینکه به همین صراحت که حق گرفتنی است نه دادنی چیزی در کلام ایشان نیست. 🔶توضیح بیشتر (شهید مطهری ره): «حق» گرفتنی است یا دادنی؟ فرنگیها می گویند: حق گرفتنی است. این خودش مسئله ای است كه آیا حق گرفتنی است یا دادنی؟ یعنی آیا حق، چیزی است كه انسانها به میل خودشان آن را به ذی حق ها می دهند یا حق چیزی است كه ذی حق باید بگیرد؟ بعضی مكتبها بر این اساس است كه حق دادنی است؛ یعنی آن حقی را كه ظالم گرفته است، باید پس بدهد؛ اگر نداد دیگر نداده است، چون حق دادنی است نه گرفتنی. مسیحیت بر این اساس درست شده كه: به ظالم می گوییم حق را به تو بدهد، تو كاری با او نداشته باش. ای كسی كه حقت پایمال شده است! توصیه می كنیم، خواهش می كنیم تا حق را به تو بدهند. مبادا یك وقت خودت برای گرفتن حق قیام كنی كه این برخلاف شأن انسانیت و اخلاق است. از نظر اینها حق دادنی است. یك عده می گویند: حق فقط گرفتنی است. مگر ممكن است انسانی كه حقی را خورده است بیاید و به یك شكلی آن حق را بدهد؟ یعنی اینها منكر عاطفه و انسانیت و وجدان انسانی هستند. 💠از نظر اسلام، حق هم گرفتنی است و هم دادنی؛ یعنی از دو جبهه باید برای استیفای حق مبارزه كرد. اسلام آن كسی را كه حق را ربوده است، با تعلیم و تربیت خودش آماده ی پس دادن می كند- و كرده است- ولی به این قناعت نمی كند؛ در عین حال به آن كسی كه حقش ربوده شده است می گوید: حق گرفتنی است، تو هم باید برای حق خودت قیام كنی و آن را بگیری. جمله ای است كه علی علیه السلام در نامه ی معروف خودشان به مالك اشتر، از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل می كند، می فرماید: فَاِنّی سَمِعْتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ فی غَیْرِ مَوْطِنٍ: لَنْ تُقَدَّسَ اُمَّةٌ حَتّی یُؤْخَذَ لِلضَّعیفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِعٍ [1]. هیچ امت و قومی به مقام قداست و تقدیس و- به تعبیر ما- به مقام ترقی و رُقاء نمی رسد مگر آنكه قبلاً این مرحله را گذرانده باشد كه ضعیف در مقابل قوی بایستد و حق خود را مطالبه كند، بدون آنكه زبانش به لكنتی بیفتد. یعنی اسلام آن ضعیفی را كه حق خود را نمی تواند مطالبه كند، به رسمیت نمی شناسد. جامعه ای كه در آن، ضعفا آنقدر ضعیف النفس باشند كه نتوانند حقوق خود را مطالبه كنند، یك جامعه ی اسلامی نیست. مردهای برتر خودمان در گذشته چگونه بوده اند؟ اصلاً خود پیغمبر صلی الله علیه و آله چگونه انسانی است؟ یكی از مشخصات پیغمبر صلی الله علیه و آله قوّت روحی و قدرت بدنی، هردو است. قوّت روحی پیغمبر را تاریخ زندگی ایشان نشان می دهد. (مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 266) [1] نهج البلاغه ، نامه ی 53 🔸مطالعه بیشتر: https://article.tebyan.net/221848/ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
155 📌 ❓سلام روزتون بخیر. یه فامیل داریم یه هفته پیش فوت نمودن..هیچ نماز قضایی ندارن ..فقط از یکماه پیش چون بستر افتاد ودیگه حافظه شو از دست داد ۲۶ روزشو نماز نخونده.. خواستم بدونم تکلیف اون چند روز چیه ایا باید بجاش ادا بشه قضای نمازها رو یا اینکه چون اون شرایط براشون پیش اومده رفع تکلیف شده... ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر. با توجه به اینکه حافظه شان را از دست داده بودند و هوشیاری نسبت به چیزی نداشتند، تکلیفی هم نداشته اند. اما 26 روز چیزی نیست که سخت باشد می توانید به امید اینکه ثوابی به میت برسد، این 26 روز را قضا نمایید. خداوند امواتتان رابیامرزد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
156 📌 ❓سوال: سلام وقت شما بخیر سوالم در مورد ذکری که امام خمینی به نقل از مرحوم نخودکی به کیمیا ازش یاد کردن که اول تسبیحات حضرت زهرا (س) 2 آیت الکرسی تا علی العظيم 3 سوره توحید 3 بار 4 صلوات سه بار و5ایه 2-3طلاق آیا این سندیت داره واینکه جایی دیدم که ذکر اول آیت الکرسی هست بعد تسبیحات کدومش صحیحه؟ ؟ تشکر از پاسخگویی شما ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر بله این داستان واقعیت دارد. سایت معاونت تهذیب حوزه علمیه و پرتال امام خمینی (ره) ماجرا را به این شکل نقل کرده اند: شرح ماجرا به نقل از فرزند آیت الله شبیری زنجانی از زبان پدر بزرگوارشان این‌گونه نقل می‌شود که در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه می‌شوند. امام امت (ره) که در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می‌گوید با شما سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می‌آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه کار دارید؟ امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (علیه‌السلام) کرد و گفت: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟ حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟ امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد و فرمود: حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این که: 🔸بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی. 🔸و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌گویی. 🔸و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی. 🔸و بعد سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد 🔸و بعد سه بار آیه مبارکه: وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ؛ را می‌خوانی که این از کیمیا برایت بهتر است. (سوره طلاق آیه 2 و 3) (هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را می‌کند، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
، پنج‌شنبه هفته آینده است 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤالی در خصوص لیلةالرغائب، پنج‌شنبه هفته آینده را زمان انجام اعمال این شب دانستند. 🔹ایشان فرمودند:با توجه به اینکه پنج شنبه آینده، اولین پنج شنبه ماه رجب می‌باشد، اعمال لیلة الرغائب، به نیت رجاء در شب جمعه آینده انجام شود. 🔸لیلةالرغائب یا «شب آرزوها» پنج‌شنبه اول ماه رجب برگزار می‌شود؛ روزه‌داری و اقامه نماز مخصوص این شب از اعمال لیلةالرغائب است. @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
157 📌 ❓سوال: سلام اینکه میگن خداسرنوشت ادماروازقبل تعیین کرده وتقدیرکرده براش یعنی اینکه جبروجودداره?پس اختیارادماچی میشه?خداازقبل میدونه که ماقراره چ کارکنیم وچی انتخاب کنیم که برامون چیزهای مختلف رومقدرکرده پس این وسط اختیارادم چی میشه? ✅پاسخ: سلام وقت بخیر خداوند برای هیچ شخصی ، از قبل سرنوشتی رو تعیین نکرده است. این ما انسان ها هستیم که سرنوشت و تقدیر خودمان را انتخاب میکنیم با گرایشات و رفتارها و انتخاب هایی که داریم. و خداوند این انتخاب ما را به عنوان سرنوشت قرار می دهد. بله خداوند ، علم و آگاهی دارد نسبت به اینکه ما انسان ها با اختیار خودمان چه راهی را انتخاب می کنیم. یک مثال: پدر و مادری به فرزند خود 100 هزار تومان پول میدهند که خودش در هر راهی که بخواهد خرج کند. اما از آن جایی که شناخت کافی نسبت به اخلاق و گرایشات و خواسته ها و قدرت اراده ی فرزند خود دارند، میدانند که او این مبلغ را چگونه و در چه راهی خرج میکند. حالا آیا این علم و آگاهی والدین نسبت به فرزند موجب میشود که اختیار از او گرفته شود؟ قطعا خیر! طبق معارف قرآنی و دینی، خداوند هر ساله در شب های قدر با توجه به اینکه ما چه تصمیمی برای آینده می گیریم، چقدر از اشتباهات خود توبه می کنیم و عزم راسخی برای برگشتن به سمت خدا داریم و چقدر در طول سال زمینه های توفیق و پیشرفت دنیوی و معنوی را فراهم کرده ایم، بر اساس همه اینها که تحت اختیار انسان است و خود تعیین میکند که چگونه باشد، در شب قدر خداوند مقدراتی را برای انسان قرار میدهد. حالا اگر انسان در مسیر درست حرکت کند ، همه مقدرات خوبی که خداوند بر اساس اعمال خود انسان در نظر گرفته، محقق میشود و زمینه ای می شود برای مقدرات بهتر در سالهای بعد. اما اگر انسان در مسیر معصیت حرکت کند ، مقدرات خوب خود را از بین برده و تبدیل به مقدرات منفی می کند. پس ببینید باز هم این عملکرد ما انسان ها و اختیار ما می باشد که مشخص میکند مقدرات الهی چگونه شکل بگیرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
🔴 قابل توجه مدیران کانال ها و گروه های ایتا 🔻در ایتا امکان خرید ممبر واقعی و فیک وجود ندارد! 🔻در ایتا کاربر فیک وجود ندارد. 🔶تنها راه زیاد شدن ممبر ها، تبلیغات و ورود کاربر با لینک می باشد. ⛔️ پس فریب شیادانی که در ایتا ممبر فروشی می کنند را نخورید. 🔉 در صورت مشاهده این شیادان، فورا آیدی و پیام شخص را به پشتیبانی "ایتا" فوروارد نموده و اطلاع رسانی نمایید. @Support @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha @stekhare
🚨 ارتباط با فتا 🚨 🔶جهت هر گونه گزارش تخلف در شبکه های اجتماعی اعم از: 🔸کانال و گروه های غیر اخلاقی، ضد ارزشی و ضد نظام و اسلام 🔸فعالیت غیر قانونی اشخاص و کانال ها و گروه ها 🔸هتک حرمت توسط افراد و .. 🔸و هر گونه فعالیت مشکوک و غیر قانونی از طریق لینک زیر با فتا در میان بگذارید: ارسال گزارش شبکه های اجتماعی به فتا: http://yon.ir/7bBLa منتشر کنید لطفا @mawezah_ir
158 📌 ❓سوال: عرض سلام روزتون بخیر آگر کسی مجبور به انجام تیمم بدل از غسل شود...آیا فقط برای اون وقت نماز غسلش کفایت میکنه؟ یا اینکه تا وقتی غسل واجب دیگری انجام دادنش برش واجب نشده با همون غسل اول میتونه واجبات شرعی بعدیشو ادا کنه؟ ✅پاسخ : سلام وقت بخیر فقط تا وقتی که معذوریت دارد میتوان با آن تیمم عبادت کرد. یعنی تا وقتی دسترسی به آب ندارد یا محدودیت زمان برای عبادت هست میتوان با اون تیمم عبادت کرد. اما اگر علت تیمم برطرف شد، باید حتما غسل کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
حکم طبق فتوای آیت الله ❓قرض الحسنه‌های خانوادگی که افراد موظف می‌شوند مبلغ معینی را به صندوق پرداخت نمایند تا هر ماه به قید قرعه به یک نفر وام تعلق بگیرد، چه حکمی دارد؟ در حالی که شخص با نیت برنده شدن و گرفتن وام چنین مبلغی را پرداخت می‌نماید؟ ✅پاسخ: مانعی ندارد، حتی اگر شرکت کننده شرط نماید که به او وام بدهند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
حکم طبق فتوای حفظه الله ❓سوال: هدایایی که بعضی از افراد یا شرکت ها به کارمندان دولت در زمان عید نوروز به عنوان عیدی می دهند، و هیچ گونه توقّعی در برابر پرداخت آن ندارند، چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: 🔸جایز نیست کارمندان در برابر انجام کار مشتریان که برای آن استخدام شدهاند و در برابر آن هر ماه حقوق دریافت میکنند، از مشتریان چیزی بگیرند و همچنین مشتریان بانک نباید کارمندان را در برابر انجام کارهایشان با پول نقد یا غیر آن تطمیع کنند زیرا این کار مستلزم فساد است [1] . ج:اگر این هدایا منجر به تبعیض در انجام خدمات بانکی به مشتریان شود و در نهایت باعث فساد و از بین رفتن حقوق دیگران گردد، مشتریان نباید آن هدایا را به کارمندان بدهند و کارمندان هم حق گرفتن آنها را ندارند . [2] ج:هدیه در محیط کار و از جانب ارباب رجوع، یکی از خطرناکترین چیزها است و هر چه بیشتر از آن اجتناب کنید، به صرفه دنیا و آخرت شما، خواهد بود. فقط در یک صورت، دریافت آن جایز است و آن، این است که هدیه دهنده، با اصرار زیاد و با امتناع مأمور از قبول، بالاخره به نحوی آن را اهداء کند. آنهم بعد از انجام کار و بدون مذاکره و حتّی توقّع قبلی [3] . 1. أجوبة الاستفتاءات(بالفارسیة)، ص: 273 س 1241 2. همان 1242. 3. همان. 1243. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
از بس که گلبرگ تن آقا خمیده زندان تاریکش پر از عطر گلاب است با این غل و زنجیر و لبهای ترک دار آقا به یاد زینب و بزم شراب است سلام بر آقایی که در قعر زندان‌ها شکنجه شد... 🏴سالروز شهادت باب الحوائج، حضرت موسی ابن جعفر علیهماالسلام تسلیت باد.🏴 ▪️@havayeadam ▪️@mawezah_ir ▪️@yaaliheydar ▪️@pasokhha
حکم عقب افتادن از نماز جماعت نظر مراجع محترم تقلید 159 📌 ❓سوال: سلام خدا قوت در نماز جماعت که از ابتدا همراه امام نماز را خوانده ایم، اگر در رکعت دوم به رکوع نرسیم مثلا قنوتمان طولانی شده و امام سر از رکوع برداشته، نماز چه حکمی دارد؟ مرجع تقلید: مقام معظم رهبری ✅پاسخ: سلام و با تشکر گاهی در نماز جماعت ممکن است که فرد از نماز عقب بیفتد که در این رابطه، حکم شرعی از 3 مرجع تقلید را در ادامه مطلب بخوانید. 🔸آیت‌الله خامنه‌ای حفظه اله: سؤال: تا چه مقدار اگر از امام جماعت عقب بمانیم، جماعت ما صحیح است؟ جواب: تبعیت از امام جماعت در افعال نماز واجب است، ولی تا زمانی که در دو رکن پی‌در‌پی از امام جماعت عقب نیفتاده‌اید، جماعت صحیح است.  سوال: اگر مأموم در قرائت ركعت اول اقتدا كند و به علت جمعيت زياد جماعت يا به علل ديگر رفتن ركوع امام را متوجه نشود و موقعى متوجه مى‌شود كه امام به سجده رفته در اين حال ركوع را انجام داده و خود را به سجده اول يا دوم امام مى‌رساند، آيا در اين صورت نماز وى باطل است يا خير؟ جواب: در فرض مذکور اگر خود را به سجده امام برساند، نمازش صحيح است و در غير اين صورت نماز جماعتش باطل شده و نماز فرادا مى‌شود و مکلّف بايد بقيه نماز را فرادا به آخر برساند. 🔸آیت‌الله سیستانی حفظه الله مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده می‌شود، كارهای ديگر آن مانند ركوع و سجود و قيام و قُعود (نشستن و برخاستن) را با امام يا كمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمداً پيش از امام انجام دهد يا مدّت زیادی بعد از امام به نحوی كه متابعت در آن فعل صدق نكند انجام دهد، جماعتش در آن جزء باطل می‌شود بلکه بنابر احتیاط واجب جماعتش مطلقاً باطل می‌شود ولی اگر نمازگزار به وظيفه فرادا عمل نمايد نمازش صحيح است. 🔸 آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه الله در مورد انجام اعمال قبل از امام در صورتيکه مثل رکوع و سجود باشد بايد برگردد و اگر برنگردد نماز او اشکال دارد.  و توجه داشته باشید که مأموم بايد کارهای نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام يا کمی بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد بايد دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زيادی رکوع در اينجا نماز را باطل نمی‌کند، ولی اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
دوستان خودتون رو به گروه مرکز پاسخگویی دعوت کنید : لینک گروه: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
در نماز دو رکعتی 160 📌 ❓سوال: سلام اگر کسی مسافره در نماز ظهر، شک بین ۲&۳ براش پیش بیاد وظیفش چیه ? خب اون که مسافره نمازش دورکعتیه الان باید بگیم شک در تعداد رکعات نمازهای دورکعتی باطله ??😶 ✅پاسخ: بله نماز مسافر هم چون دو رکعتی است مثل نماز صبح همان احکام را دارد. حکم شک در نماز واجب دو رکعتی (مثل نماز صبح، نماز مسافر): اگر در رکعات باشد اندکی تامل میکند، اگر شک برطرف شد و به نتیجه رسید، نماز را ادامه می دهد و اگر علم پیدا نکرد و در شک باقی ماند نماز باطل است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar