eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾 اعلام مبلغ و از سوی مراجع تقلید در سال ۱۳۹۸ منبع(خبرگزاری‌حوزه): yon.ir/PIevw •┈┈••✾••┈┈• مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
177 📌 ❓سوال: سلام علیکم کجای قرآن نوشته شده است که با خواندن صیغه عقد ازدواج زن و مرد نسبت به همدیگر محرم میشوند ؟ چرا زن و شوهر را بعد از جاری شدن صیغه نکاح ، در ردیف محارم سببی مانند مادر زن و پدر شوهر قرار می دهند و به آنها میگو یند نسبت به هم محرم شده اند یا بین آنها صیغه محرمیت خواند شده است ؟ چرا به جای اصطلاح حلالیت زن و شوهر نسبت به همدیگر از اصطلاح محرمیت ( ممنوعیت و حرام بودن ) استفاده میشود ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 1. در آیه 23 سوره نساء، خداوند کسانی که نمی توان با آنها ازدواج کرد را مشخص کرده است. در آیه 31 سوره نور ، خداوند محارم زن را بیان کرده است. که در آن شوهر را نیز برشمرده است. اما اینکه شوهر با چه چیزی بر زنش حلال می شود، در روایات بیان شده است. و احکام و قوانینی شرعی برای آن وضع شده است. در قرآن به این امر تصریح می شود که هر قوم و کیشی ازدواج مخصوص به خود را دارند. و قواعد دین اسلام هم در ازدواج مخصوص به خودش است. این قواعد در روایات تبیین می گردد. مثل اکثر احکامی که جزئیات آن در روایت آمده اما کلیات آن در قرآن بیان شده است. 2. محارم سببی یعنی اینکه ابتدائا بین آنها محرمیتی وجود نداشته است و با دلیل و سببی ایجاد شده است. و این سبب، همان عقد ازدواج است. محرمیت زن و شوهر نیز سببی است چون از قبل بین آنها محرمیتی وجود نداشته است. 3. در واقع بین زن و شوهر نباید از اصطلاح «محرمیت» استفاده کرد. بلکه باید از اصطلاح «حلیّت» حلال شدن، استفاده کرد. همانطور که در قرآن نیز چنین است. برای زن و شوهر از حلیت و برای سایر محارم از حرمت، استفاده کرده است. اما در گویش فارسی این دقت به کار نرفته و برای زن و شوهر هم در عرف از محرمیت استفاده می کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
178 📌 ❓با سلام... برای گرفتن روزه واجب ماه رمضان آیا باید تا قبل از اذان ظهر هوشیار بود ?منظورم این هست میشه روزه بگیری ولی تا عصر بگیری بخابی? مقلد امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام خیر نیاز به هوشیاری به معنای بیدار بودن نیست. البته باید نیت روزه را داشته باشید. اما حکم بیهوشی فرق دارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
179 📌 ❓با سلام و خداقوت آیا شخصی که بدلیل بیماری نمیتونه تا آخر عمر روزه بگیره، میتواند ابتدای ماه رمضان جاری کفاره ی روزه کل ماهش رو حساب کرده و پرداخت کند؟ نظر آیت الله مکارم شیرازی هم به همین صورت هست؟ و اینکه چنین شخصی کلا قضای روزه از عهده اش برداشته میشه؟ اگر بعد از چندسال مشکل برطرف شد چی؟ باید قضای روزه رو به جا بیاره؟ لطفا نظر آیت الله خامنه ایی و آیت الله مکارم شیرازی رو بفرمایید. ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین خداقوت 🔸پاسخ قسمت اول سوال طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی: حکم پرداخت کفاره روزه در همان روز برای معذور [ احکام کفاره روزه] 🔻پرسش : آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ : در فرض سوال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. حکم پرداخت کفاره عذر قبل از ماه رمضان [ احکام کفاره روزه] 🔻پرسش : آیا کسی که یقین دارد ماه رمضان را به دلیل عذر شرعی نمی تواند روزه بگیرد و تا رمضان سال آینده نیز نمی تواند قضای آن را بجا آورد، قبل از ماه رمضان می تواند کفاره آن روزه ها را بدهد؟ پاسخ : در فرض سوال نمی توان این کار را انجام داد. (دقت شود که در سوال دوم منظور این است که قبل از رمضان جاری در امسال بخواهد کفاره آن را پرداخت کند که فرموده اند نمی شود. اما اگر بعد از رمضان سال جاری و قبل از رمضان سال بعد باشد اشکالی ندارد) منبع: (سایت معظم له) 🔸 پاسخ قسمت دوم سوال: (همه مراجع) اگر کسی بخاطر مریضی نتواند روزه بگیرد و این عذر تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه از عهده اش برداشته می شود و فقط باید فدیه اش را پرداخت کند. و اگر در سالهای بعد قدرت بر روزه گرفتن پیدا کند، قضای سالی که مریض بوده بر او واجب نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
180 📌 ❓سوال: سلام مصارف کفاره روزه به چه صورت هست؟ ✅پاسخ: کفاره را باید به فقرا پرداخت نمود. بهتر آن است که نان تهیه شده و به ایشان پرداخت شود. (فقیر کسی است که اگر کسی به اون کمک نکند، مخارج سال خود را نمیتواند تامین کند) اما اگر پول کفاره را میخواهیم به فقرا بدهیم باید اطمینان داشته باشیم که با آن پول طعام تهیه نموده و مصرف می کنند. در غیر این صورت پرداخت پول کفایت نمی کند. ❌ کفاره و فطریه را نمی توان به فقیری که واجب النفقه ماست پرداخت کنیم. (واجب النفقه: همسر، فرزند، پدر و مادر) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @sireyealavi احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
181 📌 ❓با سلام اگر شخصی به دلیل مساله مقطعی مثلا بارداری و شیردهی مدت چندین سال پیاپی (مثلا ۷ سال) روزه نگیرد، بعد از رفع مساله قضای روزه ها باید به جا بیاورد یا کفاره روزی یک مد کفایت می کند؟ با توجه به اینکه گرفتن ۷ ماه روزه طاقت فرسا خواهد بود. مرجع: امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام ۱. زن بارداری که خوف از ضرر روزه بر جنین خود دارد و خوف وی هم دارای منشاء عقلایی باشد، باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به‌جا آورد. ۲. زن شیر‌دهی که به دلیل کم یا خشک شدن شیرش بر اثر روزه، خوف ضرر برطفل خود دارد باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. ۳. بیماری که به واسطه‌ی بیماری، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضایروزه‌هایی را که نگرفته واجب نیست، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. توجه: زنی که به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و به جهت ادامه‌ی بیماری قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست فدیه بر خود او واجب است و چیزی بر عهده‌ی شوهرش نیست. زنی که در دو سال متوالی به دلیل عذر شرعی، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته، اگر عذر او در خوردن روزه، خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده باید علاوه بر قضا، برای هر روزی فدیه هم بپردازد و چنانچه قضا را بعد از رمضان، تا ماه رمضان سال بعد بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته علاوه بر قضا و فدیه، کفاره‌ی تأخیر هم بر او واجب است و اگر روزه برای خودش ضرر داشته و به جهت ضرر داشتن قادر بر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد نبوده، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
182 📌 ❓کفاره تاخیر و فدیه روزه زن باردار و شیرده بر عهده خودش است یا همسرش؟ ✅پاسخ: ▫️امام خامنه ای حفظه الله: س 804: زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟ ج: اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست. ▫️آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله: مسئول پرداخت کفاره ی زن باردار و شیرده پرسش : کفاره زنی که به واسطه شیردادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، برعهده کیست؟ پاسخ : در صورتی که روزه گرفتن برای خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نیز بر عهده خودش می باشد اما اگر برای بچه ضرر داشته بنابراحتیاط واجب بر عهده شوهر است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
183 📌 ❓سوال: سلام . آیا این عبارت و ترجمه آن صحیح است و سندیت دارد؟ ♂تغییر ژنتیکی موجب جهش ژنتیکی است!♀ 🔰قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم 🔵اعُوذُ بِالله مِن شَرِّ کُلِّ عِرقِِ نَعّار به خدا پناه میبرم از «ژن جهش یافته»! 👈فروریخته ✅پاسخ: سلام این عبارت بخشی از یک دعا است برای رهایی از تب و سردرد! که ترجمه آن به غلط انجام شده است. عرق نعار یعنی رگی که خون از آن می خواهد بیرون بزند. 🔸نکته اول: کلمه نعار، در اینجا در معنای مجازی به کار رفته است. در اصل در «بلند کردن صدا» به کار می رود. که شدت خروج خون از رگ (عرق) به صدای بلند تشبیه شده است که انگار خون نعره زنان بیرون می آید! (المجازات النبوية ؛ ؛ ص123) 🔸نکته دوم: متن و ترجمه اصلی بدین شرح است: مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص401 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ ص يُعَلِّمُنَا مِنَ الْأَوْجَاعِ كُلِّهَا وَ الْحُمَّى وَ الصُّدَاعِ بِسْمِ اللَّهِ الْكَبِيرِ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مِنْ شَرِّ كُلِّ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ وَ إِذَا رَفَعْتَ يَدَكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ وَ قُدْرَتِهِ عَلَى مَا يَشَاءُ مِنْ شَرِّ مَا أَجِد: ابن عباس نقل میکن که پیامبر اکرم (ص) برای رهایی از درد ها و تب این دعا را به ما تعلیم داد: بِسْمِ اللَّهِ الْكَبِيرِ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مِنْ شَرِّ كُلِّ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ وَ إِذَا رَفَعْتَ يَدَكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ وَ قُدْرَتِهِ عَلَى مَا يَشَاءُ مِنْ شَرِّ مَا أَجِد: یعنی: به نام خداوند بلند مرتبه و بزرگ. پناه میبرم به خداوند عظیم الشان از شر هر رگی که خونش زیاد باشد و بیرون بزند! (کنایه از تب و بیرون زدن خون از بدن) و از شر داغی آتش . و بعد دستانت رابلند کن و بگو: به نام خدا و به خدا ، حضرت محمد رسول خداست. پناه میبرم به خدا و قدرت او بر هر چیزی که بخواهد، از شر آنچه در من ایجاد شده است (مریضی و تب و ..). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی پاسخگویی توسط فضلاو اساتیدحوزه علمیه قم مدیریت: حجت الاسلام مهدوی کانال: @pasokhha http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574 ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
184 📌 ❓سوال: سلام ببخشید زکات گندمو چجور حساب میکنن؟ مرجع: آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام تعیین مقدار زکاتِ غلّات، متناسب با نوع آبياري [زکات غلّات ] پرسش :مقدار زکات غلّات برای پرداخت چگونه محاسبه می شود؟ پاسخ : برای این که مقدار زکات غلّات مشخص شود باید نوع آبیاری محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین : الف : مقدار زکات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى که از آب باران، یا قنات و نهر و سدّ و یا رطوبت زمین مشروب شود، یک دهم است. ب : مقدار زکات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى که با آب چاه هاى عمیق و نیمه عمیق و کم عمق، یا به وسیله دلو و دست و حیوان از چاه یا رودخانه آب بکشد و آن را آبیاری سازد زکات آن یک بیستم است. ج : اگر زراعتى با هر دو نوع مذکور آبیارى شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى کم باشد که به حساب نیاید یا اصلاً این کار تاثیرى در محصول نداشته باشد باید مطابق آنکه غالباً آبیاری شده زکات بدهد، ولى اگر از هر دو به مقدار قابل توجهى آبیاری شده است، مثلًا نصف یا ثلث(یک سوم) مدّت با آب باران و بقیّه با آب چاه مشروب (آبیاری) شده، باید زکات آن را نیمى به حساب یک دهم و نیمى به حساب یک بیستم بدهد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
185 📌 ❓در استحاضه (متوسطه و کثیره) بايد اول وضو گرفت يا غسل كرد؟ سلام، آیا قبل از غسل استحاضه متوسطه میشه وضو گرفت بعد غسل کرد؟ به خاطر مشکل خشک شدن مو پرسیدن. آیت الله سیستانی ✅پاسخ: سلام همه مراجع (به جز سيستانى و صافى): هر كدام را اول به جا آورد صحيح است؛ ولى بهتر است اول وضو بگيرد. آيه اللّه  سيستانى: در استحاضه متوسطه، بايد غسل پيش از وضو باشد و در استحاضه كثيره اگر بخواهد وضو بگيرد بايد قبل از غسل وضو بگيرد.[۲] آيه اللّه  صافى: در استحاضه متوسطه هر كدام را اول به جا آورد صحيح است؛ ولى بهتر است اول وضو بگيرد؛ ولى در استحاصه كثيره احتياط آن است كه پيش از غسل وضو بگيرد.[۳] تبصره . آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد، در استحاضه كثيره گفته اند: با آن غسل مى توان نماز خواند و نياز به وضو نيست. 📚منابع: [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۸ و وحيد، توضيح المسائل، م ۴۰۴ و دفتر: خامنه اى. [۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۸. [۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۸.احكام بانوان، پرسمان . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
186 📌 ❓سلام. خانه ای بیرون از تهران داریم که فقط تابستون معمولا رفت و آمد داریم. در این ماه( ذی القعده ) که امروز ۱۴ روزش رفته ما ۸ روز ناپیوسته اونجا بودیم، احتمال زیاد داره که تا آخر ماه دو روز دیگه هم بریم، میخواستم بدونم تکلیف نمازم توو این ماه چیه، کامل یا شکسته؟ و این که ماه قمری باشه یا شمسی؟ چون اگر شمسی باشه توو این ماه ده روز رو موندیم ناپیوسته. ممنون میشم واضح راهنمایی کنید. آیت الله سیستانی. ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو به صورت شیوا توضیح میدم بعد متن رساله آیت الله سیستانی رو هم می گذارم تا روشن شود. مورد سوال شما از نظر شرعی جزء این گروه است: کسانی که بخاطر غیر شغل مسافرت می رود. شرط تمام بودن نماز (و صحت روزه) در این گروه این است: 1. اگر فقط یک سال این مسافرت انجام می شود، حداقل شش ماه ادامه پیدا کند. یعنی قصد این را داشته باشد که 6 ماه در سفر باشد. و اگر سالهای متوالی این مسافرت انجام می شود، حداقل هر سال سه ماه در این مسافرت باشد. 2. (در آن شش ماه یا سه ماهی که ذکر شد) در هر ماه حداقل ده روز در مسافرت باشد (پیوسته و یا ناپیوسته) یا اینکه ده بار این سفر را در طول ماه انجام دهد. 3. این شرایط را محقق کند. یعنی در نیت داشته باشد که این شرایط را به انجام برساند. ( یعنی به فعلیت برسد) حکم چنین کسی: دو هفته اول : شکسته و تمام (چون شرایط به صورت کامل محقق نشده است) بعد از آن: تمام (چون به فعلیت رسیده است) ❇️ پس اگر شما شش ماه در یک سال ، یا سه ماه در هر سال با شرایط فوق سفر میروید نمازتان کامل است. و الا شکسته است. ملاک ماه هم 30 روز است. 📚متن رساله آیت الله سیستانی: مسأله ۱۵۸۳. در صدق عنوان کثیر‌السّفر در مورد کسی که مقدمه شغلش، مسافرت است یا برای غیر شغلش زیاد سفر می‌رود (مورد 2 و 3 و در مسأله ۱۵۸۱) سه امر معتبر است و با وجود این سه شرط نماز فرد تمام است: 1. قصد ادامه این کار را برای مدّت قابل توجّهی داشته باشد؛ مثل مدّت شش ماه از یک سال یا اینکه در زمان دو سال یا بیشتر، هر سال مدّت سه ماه. 2. حداقلّ ده روز در هر ماه، در حال سفر باشد (هرچند این ده روز در ضمن دو یا سه سفر باشد) یا ده بار در هر ماه (در ده روز مختلف) سفر برود (هرچند زمان سفرهای او به حد مسافت شرعی، چند ساعت باشد) امّا اگر عدد سفرها یا روزهای مسافرت او 8 یا 9 باشد، بنابر احتیاط واجب در همه سفرها نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و اگر عدد سفرها یا روزهای مسافرت او در ماه (‌7) یا کمتر باشد نمازش شکسته است. 3. کثرت سفر (زیاد سفر کردن) به فعلیت برسد و قبل از آن بنابر احتیاط واجب نمازش را هم تمام و هم شکسته بخواند. بنابراین کسی که مقدّمه کارش، سفر است (مثل معلّمی که برای تدریس به حدّ مسافت شرعی میرود) یا فردی که برای غیر شغل مسافرت می‌رود (مثل فردی که نذر زیارت دارد و برای ادای نذر، مسافرت مینماید) و قصد دارد سه بار یا سه روز در هفته در مسافرت باشد و این کار را برای مدّت شش ماه از یک سال یا برای مدّت دو سال یا بیشتر، سالی سه ماه ادامه دهد، چنین فردی دو هفته اول، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش تمام است. لینک صفحه و جدول توضیحات سایت معظم له: yon.ir/zfVzz مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
187 📌 چرا باید برویم؟ ❓سلام. خسته نباشید میخواستم خواهش کنم کمی درباره حج رفتن توضیح بدید در این شرایط اینکه چه توضیحی باید بدیم به کسایی که نعتقدن در شرایط فعلی نباید حج رفت من مخالف این حرفم اما خب میخوام بلد باشم چه حوابی بدم بهشون پیشاپیش ممنون از راهنماییوتون🌹 ✅پاسخ: سلام علیکم ❇️ پاسخ اجمالی: 1. حج یکی از واجبات و عبادات است که بر هر شخصی در صورت استطاعت (قدرت مالی و وجود سایر شرایط) در طول عمرش فقط یک بار واجب می شود حتی اگر در طول زندگی استطاعت برای 40 بار حج رفتن را نیز داشته باشد. و به جز آن یک بار ، سایر سفرهای حج مستحب می باشد. حج یکی از شعائر الهی است که تعطیل بردار نیست و باید همواره آن را بر پا داشت . 2. هیچ عملی جای حجِ واجب را نمی گیرد و کسی که یک بار استطاعت پیدا کند، خودش و در صورت ناتوانی کسی را باید اجیر کند تا حج را برایش انجام بدهد. 3. کسی که میخواهد حج برود باید تمام دیون شرعی خود را پرداخت کرده باشد. یعنی باید خمس و زکات و ... را پرداخت کرده باشد که این ها به فقرا می رسد. از طرفی تمام قربانی هایی که در حج انجام می شود لزوما برای فقرا استفاده می شود. 4. شخصی که حج بر او واجب می شود و باید دیون خود را پرداخت کند ، یعنی قبل از حج سهم فقرا را از مال خویش پرداخت کرده است. و در خود حج هم به فقرا کمک می کند. 5. کسانی که حج مستحبی انجام می دهند آنان لزومی برای حج رفتن نداشته و بهتر است در فامیل بعد محله و بعد منطقه خود به فقرا کمک رسانی کنند. ❇️پاسخ تفصیلی سفر حج مقدماتی دارد و یکی از این مقدمات پرداخت وجوهات کامل و رفع شبهات احتمالی مال با پرداخت خمس است و نباید فراموش کرد که این مبالغ هم برای مستضعفان و در راه اعتلای دین هزینه می‌شود. همچنین قربانی از دیگر واجبات حج است که این قربانی‌ها هم بین فقرا توزیع خواهد شد. بسیار جالب است که در روایات مختلف یکی از فوائد مهم فریضه حج، رفع گرفتاری و فقر از جامعه و همچنین توانگری افراد معرفی شده که از جمله این روایات، دو روایت زیبا و شنیدنی از امام صادق علیه السلام است که می‌فرماید:«ندیده‌ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگری بیاورد و فقر بزداید» (امالی طوسی/۶۹۴/۱۴۷۸) همچنین امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به عمار که عرض کرد من خودم را آماده کرده‌ام که هرساله به حج بروم یا مردی از افراد خانواده‌ام را با هزینه خود به حج بفرستم، فرمودند: آیا بر این کار مصمم هستی؟ عرض کردم آری، فرمود: اگر چنین است یقین داشته باش که ثروتت زیاد خواهد شد و تو را نوید توانگری می‌دهم» (ثواب الاعمال/۷۰/۴۰) پیامبر اسلام(ص) به على (ع) فرمود: هر توانمندى که حج را انکار و ترک کند، کافر است و کسى که امروز و فردا کند تا بمیرد، گویا یهودى و نصرانى از دنیا رفته است. (من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۸) و (کافى، ج۴، ص. ۲۶۵) همچنین امیر‌المؤمنین علی (ع) در وصیت خود به امام حسن (ع) می‌فرمایند: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. (اصول کافى، ج. ۷، ص. ۵۱؛) (نهج البلاغه، نامه ۴۷) سؤالی که باید از مطرح‌کنندگان این شبهه که «پول حج را به فقرا بدهید» پرسید این است که چطور می‌توان باور کرد کسی که برای سفر حج وجوهات پرداخت می‌کند و با دادن خمس شبهات احتمالی مالش را برطرف می‌کند و خود را برای این سفر مستطیع می‌داند به فکر فقرا نباشد؟ چطور می‌توان پذیرفت مسلمانی تکلیف اموالش را روشن کند، از دوستان و اقوام حلالیت بطلبد و درواقع به نوعی برای مرگ خود را آماده کند و پا به سرزمینی بگذارد که او را به یاد محشر و قیامت می‌اندازد، اما با دستگیری از نیازمندان برای آخرت خود زاد و توشه برندارد. اصلاً چنین فردی چرا باید به سفر حج با سختی‌ها و مشقت‌های فراوان برود؟ فراموش نکنیم براساس آمار رسمی تنها در یکسال یعنی در سال ۲۰۱۱، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند و براساس این آمار ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از حضور گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است. حال سؤال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفر‌ها و صرف هزینه‌های کلان آن برای رفع محرومیت از جامعه نمی‌شود؟ از بیان این نکات که بگذریم موضوع حج دستور صریح خداوند است که آن را برای افراد مستطیع واجب کرده است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
188 📌 ⭕️ پاسخ به شایعه متن : ▫️ امام سجاد فرمود: هرکس سه صلوات برای مادرم حضرت فاطمه(س) بفرستد تمامی گناهانش بخشیده میشود . ✅پاسخ: 🔸 چنین روایتی را نیافتیم اما روایاتی با مضمون مشابه موجود است، مانند: ▫️پیامبر اکرم(ص): «ای فاطمه! هرکس بر تو درود و صلوات بفرستد، خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به من ملحق سازد». «یَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَیْکِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتَ مِنَ الْجَنَّة»؛ اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 472، نشر بنی هاشمی، تبریز، چاپ اول، 1381ق؛ ▫️يزيد بن عبد الملك نوفلى -به نقل از پدرش مى‌گويد كه جدّش گفته است: بر فاطمه (سلام اللّه عليها) دختر پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و آله) وارد شدم و او در سلام بر من پيشدستى كرد و گفت: پدرم در زمان حياتش فرمود: هر كه بر من و بر تو [فاطمه] سه روز سلام كند، بهشت از آن اوست. راوى مى‌گويد: به او گفتم: اين در زمان حيات او و توست يا پس از مرگ او و تو؟ گفت: در زمان حيات و پس از مرگمان. (کشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين علیه السلام , جلد 1 , صفحه 354) 🔸البته چنانکه از روایات استفاده می شود، برای بهره بردن از فیض کامل این اعمال، ندامت و پشیمانی واقعی از گناهان و عزم بر ترک دائمی و عدم بازگشت به آنها و جبران کاستی های گذشته، مثل قضای نماز و روزه های ترک شده و پرداخت حق الناسی که بر گردن شخص آمده ضروریست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
189 📌 حضرت آیت الله مکارم شیرازی ساقط شدن اجازه پدر در ازدواج [ اجازه پدر در عقد دائم] ❓پرسش : اگر دخترى با پسر هم شأن شرعى و عرفى خود قصد ازدواج داشته باشد، آیا اذن پدر ساقط است؟ ✅پاسخ: در فرض مساله اگر پدر مخالفت کند اذن او ساقط مى شود. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
190 📌 شوخی جلوی نامحرم ❓سلام خدا قوت دو خانم که همکار هستند اگر در حضور همکار نامحرم با هم شوخی کلامی کنند، چه حکمی دارد؟ تشکر ✅ پاسخ : سلام اگر موجب جلب توجه بشود و یا احتمال مفسده باشد اشکال داره و جایز نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
191 📌 ❓سلام خدا قوت من تو نماز هام خیلی شک میکنم.. طوری که مجبور میشم از رکعت شمار استفاده کنم چیکار کنم که شک هام کمتر بشه؟ مرجع آیت‌الله شبیری زنجانی ✅پاسخ: سلام وقت بخیر قبل از هر چیز باید احکام کثیرالشک رو انجام بدید: طبق فتوای آیت الله شبیری زنجانی کثیرالشک کیست؟ مسأله ۱۱۸۴ اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند، یا در سه نماز پشت سر هم مثلًا در نماز صبح و ظهر و عصر شک کند، کثیر الشک است و چنانچه زیاد شک کردن او از غضب یا ترس یا پریشانی حواس نباشد، به شک خود اعتنا نکند. حکم کثیر الشک: مسأله ۱۱۸۵ کثیر الشک اگر در به جا آوردن چیزی شک کند، چنانچه به جا آوردن آن نماز را باطل نمی کند باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده مثلًا اگر شک کند که رکوع کرده یا نه باید بنا بگذارد که رکوع کرده است و اگر در به جا آوردن چیزی شک کند که نماز را باطل می کند، مثل این که شک کند که نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا را بر صحّت می گذارد. کسی که زیاد شک می کند، اگر شک کند دو سجده را انجام داده یا نه، و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آنها را انجام نداده، چنانچه مشغول رکوع رکعت بعد نشده باید آنها را به جا آورد و چنانچه مشغول رکوع شده نمازش باطل است، و اگر شک کند که رکوع را انجام داده یا نه، و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آن را انجام نداده، چنانچه قبل از سر گذاشتن به زمین برای سجده دوّم یادش بیاید باید برگردد و آن را انجام دهد و اگر پس از سر گذاشتن به زمین برای سجده دوم یادش بیاید، به احتیاط واجب دو سجده را نادیده گرفته و پس از انجام رکوع و سجود نماز را تمام کند و پس از آن نماز را دوباره به جا آورد. 🔸منظور از اعتنا نکردن به شک توسط کثیر الشک این است که آن طرف را که به نفع اوست بگیرد، مثلًا اگر شک کند سجده یا رکوع را به جا آورده؛ بنا بگذارد که به جا آورده است، هر چند از محل ّ آن نگذشته است، یا اگر شک ّ کند نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است. ✅ تا جایی که میتوانید در محیط آرام نماز بخوانید. برای چند بار هم که شده شخصی رو بگذارید تا نماز شما رو مشاهده کند حتی در اوقاتی که شما حواستان نیست و به شما بگوید که چند رکعت خوانده اید تا کمک شود که به شک هایی که برای شما ایجاد می شود اعتنا نکنید. زیاد ذکر شریف صلوات را تلاوت کنید. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
شماره تلفن و آدرس پایگاه اینترنتی دفاتر مراجع عظام تقلید را در ذیل برایتان معرفی میکنیم تا شما با تماس یا ارسال سؤال به دفتر مرجع تقلیدتان، کسب تکلیف کنید. دفتر حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای در قم. (کد: 025 و شماره: 37746666). پایگاه اینترنتی: http://www.leader.ir/ دفتر حضرت آیةالله العظمی سیستانی در قم. (کد: 025 و شماره 37741415). پایگاه اینترنتی: http://www.sistani.org/ دفتر حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی در قم. (کد: 025 و شماره: 37473). پایگاه اینترنتی: http://makarem.ir/ دفتر حضرت آیةالله العظمی نوری همدانی در قم. (کد: 025 و شماره: 37741850). پایگاه اینترنتی: http://www.noorihamedani.com/ دفتر حضرت آیةالله العظمی صافی گلپایگانی در قم. (کد: 025 و شماره: 37479). پایگاه اینترنتی: http://saafi.com/ دفتر حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی در قم. (کد: 025 و شماره: 37740321). پایگاه اینترنتی: http://www.zanjani.ir/ دفتر حضرت آیةالله العظمی سبحانی در قم. (کد: 025 و شماره: 37743151). پایگاه اینترنتی: http://tohid.ir/fa/persian دفتر حضرت آیةالله العظمی وحید خراسانی در قم. (کد: 025 و شماره: 37740611). پایگاه اینترنتی: http://wahidkhorasani.com دفتر حضرت آیةالله العظمی مظاهری در اصفهان. (کد: 031 و شماره: 34494691). پایگاه اینترنتی: http://www.almazaheri.org/ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @sireyeakavi احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
192 📌 ❓سلام آیا دانلود کردن فیلمها بدون پرداخت هیچ هزینه ای از اینترنت حق الناس بر گردن داره.. مثلا من فیلم یتیم خانه ایران که مدتها پیش رو پرده سینما بوده رو بدون پرداخت هیچ هزینه ایی از یه سایت دانلود کنم حق الناس بر گردن داره؟ مرجع آیت‌الله شبیری زنجانی ✅پاسخ: سلام علیکم مبنای آیت الله شبیری زنجانی برای استفاده بدون اجازه (مثل کپی، دانلود و ..) این است که : 🔸اگرعقلا برای مؤلف یا ناشر حقی قائل باشند ... و یا این کار خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط باید رعایت شود و بدون اجازه آنها کپی نشود. (استفتائات از معظم له) لذا نظر ایشان این است که احتیاطا رعایت شود. ❇️ در جایی که یک مرجع احتیاط کرده است، میتوان به مرجعی که در همان موضوع فتوا دارد مراجعه کرد. آیت الله سیستانی حفظه الله در این موضوع فتوا به جواز دادن که میشه به ایشون مراجعه کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
💠قوانین گروه پرسش و پاسخ های دینی💠 1️⃣ارسال هر گونه سوال و پرسش مجاز است. 2️⃣ شبهه افکنی و ارزشها= حذف از گروه 3️⃣ از دوستان مورد اعتماد، بلامانع. 4️⃣ و گفتگو خارج از موضوع گروه ممنوع. 5️⃣هرگونه ایجاد برای کاربران=حذف از گروه. 6️⃣لطفا به یکدیگر و رعایت موازین و در گفتگوها را مد نظر قرار دهید. 7️⃣گروه از ساعت 12 شب تا 6 صبح تعطیل می باشد. ❇️ 8️⃣نام خود را در انتهای سوال قید کنید. 9️⃣اعضای همراه، لطفا پاسخگویی رو به کارشناس بسپارید و در این امر ورود نداشته باشید. 0️⃣1️⃣: استفاده از مطالب کانال پاسخگویی در سایر کانال ها فقط با است. در غیر اینصورت جایز نبوده و مشمول عدم رضایت است. 🌿اعضای محترم هر گونه مزاحمت در خصوصی را به مدیر اطلاع رسانی نمایند. 🔶کارشناسان فعلی گروه در ادامه معرفی می گردد: ◀️ حجت الاسلام مهدوی (کارشناس امور اعتقادی و دینی) 🔸نام کاربری : (افسرجوان امام خامنه ای) @mahdavi59 🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: شب ها از 9 الی 12 . ◀️حجت الاسلام علی نیا (کارشناس احکام و اعتقادات) 🔸نام کاربری (م . علی نیا) 🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: صبح ها از 8 تا 11. 🔶اگر فرصتی برای کارشناسان در غیر این ساعات باشد حتما پاسخگو خواهند بود. لذا بعد از ارسال سوال، برای پاسخ گرفتن صبور باشید. باتشکر مرکز پژوهشی تبلیغی موعظه افسرجوان امام خامنه ای لینک گروه ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c لینک کانال پاسخگویی: http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574
192 📌 بیرون گذاشتن ❓سلام گذاشتن مو مصنوعی درصورتیکه نامحرم ببینه اشکال شرعی داره یانه؟؟ مرجع آیت الله مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام حکم بیرون گذاشتن موى مصنوعى و كلاه گيس : 🔸طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: اشکال دارد. 🔸طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی: چون موى مصنوعى و كلاه گيس لباس زينتى است بايد پوشيده شود. 🔸طبق فتوای آیت الله سیستانی: اگرزینت باشد باید پوشانده شود. yon.ir/Llhb5 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
193 📌 ❓سلام وقت بخیر پوست دستم کنده شده. و خیلی کم خون میاد . ولی هر دفعه دستمال میذارم خونی میشه!الان میخوام وضو بگیرم . آیا باید صبر کنم تا خونش بند بیاد و از نماز اول وقت دست بردارم. یا اینکه روش یه چسب بزنم و وضو بگیرم . درسته؟ مرجع: حضرت آقا ✅ پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر اگر تا اخر وقت احتمال میدید که بند بیاد، صبر کنید که بند بیاد. و اگر می بینید خون ریزی ادامه پیدا میکنه باید ببندید و وضوی جبیره بگیرید ، یعنی روی زخم رو بپوشونید و هنگام شستن اون قسمت دست تر روش بکشید. و اگر هم میتونید کاری کنید که به اندازه وضو گرفتن خوش بند بیاد ، (مثلا فشار بدید که تا یکی دو دقیقه خون نیاد) این کار رو بکنید و وضو بگیرید و بعد ببنید که خونش به جایی تراوش نکند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
194 📌 ❓سلام خدا قوت آیت الله بهجت در جایی فرمودن پدر و مادر اگر فوت کردن سعی کنید فراموششان کنید ایا اگر فراموش نکنیم اشکال دارد البته این را میدانم که منظور از فراموش کردن این نیست که خیرات یا عمل نیکی برای آنها نکنیم سوال من این است که چرا باید فراموششان کرد من هر لحظه یاد مادرم می افتم با اینکه چهار سال که فوت کرده اند ممنون میشم اگر پاسخ من را هم بدهید. ✅پاسخ: سلام ممنونم همچنین خداوند رفتگان شما رو رحمت کند. این سخنی که میفرمایید ظاهرا درست نباشد. یعنی آنچه ما از ایشان شنیدیم و خواندیم یاد والدین فوت شده است. به نظر میرسد شاید اشتباهی در برداشت شما، صورت گرفته است. اگر مستندی دارید بفرمایید تا بررسی شود. 🔸گزیده‌ای از خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی بهجت [آیت الله بهجت]راجع به حقوق همسایه‌ها و والدین و... به افراد تذکر می‌داد. به کسانی که یکی از والدینشان را از دست می‌دادند، اصرار داشت که آنها را فراموش نکنند. می‌فرمود: «یاد کردن اینها حتی اگر به چیزهای کوچک باشد، خدا می‌داند آنجا چقدر بزرگ است. شما برایتان کوچک است، ولی برای آنها خیلی بزرگ است. هر چه را به آنها بدهید به خود شما برمی‌گردد». این مطالب را با الفاظ گوناگون و به مناسبت‌های مختلف تذکر می‌داد. yon.ir/CNi6B مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
195 📌 ❓با سلام آیا پولی راکه در بانک می گذارندو ماهیانه مقداری پول (درصدی) به عنوان پول سود در یافت می کنند حلال است ؟پول سود حلال است؟ مرجع:آیت الله شبیری زنجانی ✅پاسخ: سلام علیکم طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی اگر بانک را وکیل کنید (با قراردادی که امضا می شود) که بانک طبق یکی از عقود شرعی (مثل مضاربه) با پول شما کار کند و به شما سود بدهد ، و شما اطمینان داشته باشید که خلاف آن عمل نمی کند اشکالی ندارد. yon.ir/z5hQB مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای | @havayeadam امام علی ع| @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir