eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
328 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یک ایده جالب و زیبا 👌کار زیبای یک دبیرستان دخترانه در زنجان پخش مداحی عشق یعنی به تو رسیدن در سر صف ✅این کار انقلابی و حسینی رو فوروارد کنید دیده بشه😍 کانال ❤️ @havayeadam 💚
215 📌 ❓سوال : سلام وقت بخیر ۱_ خوردن غذای میت در مراسم تشییع و بعد از آن چه حکمی دارد؟ ۲_خوردن خوراکی هایی که در مزار یا مساجد برای اموات خیرات می کنند چه حکمی دارد؟ ۳_حکم شرکت خانمها در مراسم تشییع چیست؟ نظر امام خامنه ای و آیت الله مکارم. سپاس ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر 1. اشکالی ندارد yun.ir/hk3 2. اشکالی ندارد 3. شرکت زنان در تشییع جنازه: استفتائات مقام معظم رهبری: س 244: آیا شرکت در تشیع جنازه و حمل آن برای زنان جایز است؟ ج: اشکال ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
216 📌 ❓سوال: سلام کسی که فقیر است و خمس به مالش تعلق گرفته باید چکار کنه؟واقعا هزینه نداره خمسشو بده؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم قبل از پاسخ باید عرض کنم: کسی که فقیر است یعنی مخارج سال خود را ندارد. پس چنین کسی بعید است که به مال او خمس تعلق بگیرد. و مالی که به فقیر داده می شود خمس ندارد حتی اگر از منافع سالش زیاد بیاید. مگر اینکه از آن مال منفعتی به او برسد که آن منفعت از مخارج سالش زیاد بیاید. در اینصورت آن منفعتی که از مخارج سال زیاد امده را باید خمسش را محاسبه و پرداخت کند. نظرآیت الله مکارم (رساله عملیه) : مسأله: چیزی را که افراد مستحق ّ از باب خمس یا زکات می‌گیرند خمس ندارد، هر چند از مخارج سالشان به عللی زیاد بیاید، ولی اگر از مالی که از این طریق به او رسیده منفعتی ببرد، مثلًا از درختی که از باب خمس به او داده شده میوه‌ای به دست آورد باید خمس آن مقداری که از مخارج سالش زیاد آمده بپردازد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
217 📌 ❓سوال: سلام. جای که زوال عرفی ۳۰ دقیقه یا کم و بیش شده باشد بگذرد آنجا شروع کردن خطبه جمعه و نماز ظهر چه حکمی دارد؟ با حواله فتوای رهبر معظم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو با چند استفتا که از آیت الله خامنه ای شده است ، بیان می کنیم: 🔻س 628: آیا خواندن خطبه‏های نماز جمعه قبل از وقت ظهر شرعی صحیح است؟ 🔸ج: خواندن آن قبل از زوال جايز است، ولى احتياط آن است که قسمتى از آن در وقت ظهر باشد. 🔻س 630: نماز جمعه در شهر ما یک ساعت و نیم بعد از اذان ظهر اقامه می‏شود، آیا این نماز مجزی از نماز ظهر است یا اینکه اعاده آن لازم است؟ 🔸ج: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشيد شروع مى‏شود و أحوط آن است که از اوائل عرفى زوال در حدود يکى دو ساعت به تأخير نيفتد. 🔻س1)اگر نماز جمعه را يك ساعت بعد از اذان ظهر خوانديم آيا بايد نماز ظهر را هم بخوانيم؟ 🔻س2) اگر نماز جمعه را بيشتر از دو ساعت بعد از اذان ظهر خوانديم، آيا بايد نماز ظهر را هم بخوانيم؟ 🔸ج1) در فرض مذكور نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است و بجا آوردن نماز ظهر لازم نيست. 🔸ج2) وقت نماز جمعه از اول زوال خورشيد شروع مى‌شود و احوط آن است كه از اوائل عرفى زوال در حدود يكى دو ساعت به تأخير نيافتد و اگر بيش از دو ساعت بعد از زوال، نماز جمعه خوانده شده، احتياط در بجا آوردن نماز ظهر مى‌باشد. yun.ir/6w3 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠موضوع: معرفی کتاب در مورد اسلام ❓سوال: لطفا چند کتاب در مورد اسلام شناسی معرفی کنید. ✅پاسخ: این کتاب ها برای آشنایی با اعتقادات اسلام جزء روانترین و جامعترین هستند: 🔸برای آشنایی با اسلام: 1. آشنایی با عقاید، محمد تقی مصباح یزدی 2. عقاید استدلالی، علی ربانی گلپایگانی 3. آموزش کلام اسلامی، محمد سعیدی مهر 4. محاضرات فی الالهیات، علی ربانی گلپایگانی 🔸برای آشنایی با شیعه به صورت خاص: 1. شیعه در اسلام، سید محمد حسین طباطبایی 3. المراجعات، سید عبدالحسین شرف الدین یا ترجمه آن با عنوان رهبری امام علی در قرآن و سنت پیامبر (ترجمه محمد جعفر امامی) 4. آنگاه هدایت شدم، سید جواد مهری 5. اهل سنت واقعی، تیجانی سماوی، ترجمه سید جواد مهری 🔸جامع ترین کتاب در مورد حضرت رسول اکرم (ص) و سیره ایشان: الصحيح من سيرة النبي الاعظم (ص) (چاپ جديد در 35 جلد) علامه سيد جعفر مرتضي عاملي مکان چاپ: قم تاريخ چاپ: 1385 ناشر: دارالحديث، قم و من الله التوفیق مرکز پاسخگویی به سوالات و شبهات مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
#یااباصالح 🌸🌹❤️ خجسته باد به مستضعفین زعامتشان که ثبت شد به کتاب خدا امامتشان الا که قائم امر قیام شد مهدی زمامدار به کل نظام شد مهدی به خلق، رهبر والا مقام شد مهدی امام بود و دوباره امام شد مهدی #عید_بیعت #امام_زمان #آغاز_ولایت_امام_زمان عج مبارک 🌸🌹 #همسرانه کانال #همسرداری #حوای_آدم ❤️ @havayeadam 💚
218 📌 ❓سوال: سلام استاد خدا قوت برای دختران دانش آموز ۱۲_۱۳ ساله چطور باید شهوت رو تعریف کرد؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اینطور توضیح بدید : ابتدا غریزه رو با مثال توضیح بدید مثلا: هر انسانی یک سری کشش های در وجودش هست که بهش میگن غریزه . مثل اینکه وقتی تشنه میشیم به سمت آب میریم. و اینکه انسان در هر خواسته ای اگر حد و حدود رو رعایت نکنه و با عقل کار نکنه و فراتر از حد خودش به سمت اون تمایلاتش بره، میشه شهوت. شهوت در خوردن شهوت در مال جمع کردن شهوت در زور گویی و شهوت اخلاقی (همون جنسی که نیاز نیست خیلی باز کنید بلکه کلی باید بگید) شهوت اخلاقی یعنی کسی که به حریم خصوصی دیگران تجاوز کنه و به انسان دست بزنه و اذیت کنه! حالا یا با چشم، یا با دست بعد غریزه در حیوانات رو توضیح بدید که به دور از عقل و فکر هست. مثل حیوانی که بخاطر گرسنگی ، به سایر حیوانات حمله میکنه تا بتونید بفهمونید که تمایلات درونی انسان اگر بدون حد و مرز و بدور از عقل و دستورات خدا استفاده بشه میشه شهوت. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
219 📌 ❓سوال : سلام ببخشید بچه ای که از یتیم خانه میارن سرپرستیشو به عهده میگیرن.اگه پسر باشه به خانمی که حکم مادر خوندش هست نامحرمه؟چجوریه میشه توضیح بدین؟صیغه خاصی میخونن محرم میشن یا چیه تکلیفشون؟ آقای مکارم ❇️چگونه مى توان با فرزند خوانده محرم شد ؟ امّا راه چاره : هر گاه چنین خانمى شیر داشته باشد (مثلاً خانم مورد نظر فرزندى به دنیا آورده، و فرزندش پس از تولّد فوت کرده، و مى خواهد جاى خالى فرزند فوت شده اش را با آوردن نوزاد بى سرپرستى پرکند) در این صورت اگر به او شیر بدهد مانند فرزند خودش به پدر و مادر و سایر محارم او محرم مى شود، و اگر شیر نداشته باشد این امر از طریق رضاع برخى از بستگان زن یا شوهر امکان پذیر است. توضیح این که : اگر فرزند بى سرپرستى که به فرزند خواندگى پذیرفته شده پسر باشد، از جهت محرمیّت مشکلى با مرد خانواده ندارد، ولى براى ایجاد محرمیّت با خانم خانه، مى توان از راههاى زیر اقدام کرد : الف) اگر مادر آن خانم شیر داشته باشد، به اندازه لازم و با رعایت شرایط معتبر ـ که در مسأله 2116 رساله توضیح المسائل نوشته ایم ـ به آن نوزاد شیر مى دهد، سپس آن پسر بچّه حکم فرزند رضاعى او را پیدا کرده، و به آن خانم نیز محرم مى گردد; زیرا برادر رضاعى او خواهد شد. نه تنها به آن خانم، بلکه به خواهران، خواهرزاده ها، برادر زاده ها، عمّه ها، خاله ها، مادر بزرگ و تمامى نوه هاى مادر بزرگ محرم خواهد شد. ب) اگر مادر آن خانم شیر نداشته باشد، ولى خواهر، یا خواهر زاده، یا نوه خواهرش شیر داشته باشد و به طور کامل به آن پسر بچّه شیر دهد، در این صورت نیز به آن خانم محرم شده، و حکم خواهرزاده یا فرزند خواهرزاده او را پیدا مى کند و علاوه بر این به مادر و سایر خواهران و برادرزاده ها و خواهرزاده ها و عمّه ها و خاله ها و مادربزرگ و نوه هاى مادر بزرگ نیز محرم مى گردد. ج) اگر یکى از برادرهاى آن خانم، یا دختر یکى از برادرهایش، و یا حتّى نوه یکى از برادرهایش، طبق آنچه در بالا آمد، به آن نوزاد شیر دهد، به آن خانم و تمام افرادى که در بالا گفته شد محرم مى گردد، و خانم مذکور عمّه رضاعى او به شمار مى رود. این راهها همه در صورتى است که دوران شیرخوارگى بچّه تمام نشده باشد، در غیر این صورت راه قابل ملاحظه اى براى محرمّیت وجود ندارد(1). 1 . اگر مادر آن خانم در قید حیات باشد و شوهر نداشته باشد، مى توان صیغه عقد موقّت او را براى آن پسر خواند. در این صورت به آن خانم و خواهران و خواهرزاده ها و برادرزاده هایش، محرم خواهد شد. مشروط بر این که دخول نیز صورت گیرد، که در عرف مردم چنین چیزى غیر معمول است. ❇️راههاى ایجاد محرمیّت بین پسر ومادر خوانده اگر فرزند مذکور دختر باشد، البتّه مشکلى از جهت محرمیّت با مادرخوانده ندارد; امّا بر مرد خانه (پدر خوانده) نامحرم است، ولى مى توان از طرق زیر براى محرمیّت آنها اقدام کرد : الف و ب و ج) همان راههاى سه گانه اى که در مورد مادرخوانده گفته شد دقیقاً این جا نیز جارى است. (البتّه از طرف بستگان مرد) بنابراین مى توان محرمیّت را بین دختر بچّه و پدرخوانده، از طریق شیرِ مادرِ آن مرد، یا خواهر یا خواهرزاده هایش، یا زن برادر، یا برادرزاده هایش ایجاد کرد; مشروط بر این که زمان شیرخوارگى بچّه نگذشته باشد. امّا اگر زمان آن گذشته باشد، و پدر خوانده فرزند یا نوه اى نداشته باشد، تنها راه آن است که عقد موقّت آن دختر را براى پدرِ پدرخوانده بخوانند، تا آن دختر حکم زن پدرش را پیدا کند، و براى همیشه بر او، و برادران و برادر زاده ها و خواهرزاده هایش محرم گردد. در این جا دخول شرط نیست; ولى چنین عقدى باید داراى شرایط زیر باشد : اوّلاً : باید به مصلحت دختر بچّه باشد که غالباً هست. و ثانیاً : با اجازه حاکم شرع صورت گیرد. و ثالثاً : زمان عقد موقّت به قدرى باشد که در آن زمان امکان بهره گیرى جنسى از دختر باشد، ولى پس از ساعتى باقیمانده مدّت را مى بخشند، تا در آینده آن دختر با مشکلى مواجه نشود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
220 📌 ❓سوال: به یاد داریم یکبار شخصی (دبیر قرآن بود)گفتن کسانی که کافر هستند یعنی اینکه نمیدونن، خبر ندارن، جهنم نمیرن!!!!!! یعنی اینکه برا ما گناه محسوب ميشه ولي برا اونايي که نمیدونن و از راهنما هايي که خدا برای ما فرستاده بی خبر هستند نه؟؟؟ این و ما چند سال پیش شنیدیم ولی الان برامون سوال شده که واقعا با عقل جور در نمياد انتطار از منی که در دل دین بع دنیا اومدم با اونی که در دل کفار و نادانی به دنیا اومده يه انتظار بره این سوال رو یکم سخته برامون که بیانش کنیم یعنی اینکه تکلیف اونايي که تو خیلی از کشور های خارجی به دنیا اومدن و مثل من از این چیز ها خبر ندارن چیه درحالی که اگه اينارو بدونه احتمال داره ایمان بياره . ✅پاسخ: سلام علیکم برای پاسخ به سوال شما دانستن چند مطلب راهگشاست: 1. سنت و بنای پروردگار عالم این است که برای هر قومی هدایتگری بفرستد و بعد از تبیین راه درست و غلط از انسان تکلیف بخواهد. در سوره اسرا آیه 15 خداوند می فرماید: ما هیچ امّتى را پیش از آن که پیامبرى به سویشان بفرستیم به عذاب هاى دنیوى عذاب نکرده ایم. 2. از طرفی خداوند بر مبنای عقل و فهم و درک انسان از او تکلیف می خواهد. همان طور که در روایت آمده است: عقل همان چیزی است که خداوند به واسطه او پرستش می شود، و با عقل است که بهشت بدست می آید. «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». کلینی، اصول کافی، ج۱،‌ ص ۱۱، ح ۳. 3. مواخذه و بازخواست هم بر اساس عقل خدادادی است و هم عقل اکتسابی. روایت در مورد عقل خدادای: «خدا در روز قیامت نسبت بحساب بندگانش باندازه عقلى که در دنیا بآنها داده است باریک بینى میکند.» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص: ۱۱) نکته ای که تذکر آن لازم است این است که بر اساس معلومات یعنی عقل اکتسابی نیز افراد در روز قیامت مواخذه می شوند و به حسب آنچه در روایات آمده عقوبت جاهل این است که چرا یاد نگرفتی ولی عقوبت عالم بسیار سخت تر است که چرا به علم خود عمل نکردی و به تک تک مواردی که با علم خود مخالفت کرده مواخذه می شود و خداوند گناه جاهل را آسان تر عفو می کند تا گناه عالم . 4. کسانی که مسلمان نشده اند سه حالت دارند: 🔻یا آگاهانه و عمدی با اسلام مخالفت می کنند. در اینصورت نتیجه عملشان دوزخ است: همانطور که خداوند در آیه 39 سوره بقره می فرماید: و کسانی که کافر شدند ، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود. 🔻یا از اسلام خبر دارند اما زحمت تحقیق و بررسی به خود نمی دهند و در پی حقیقت بر نمی آیند: به این گروه جاهل مُقَصِر می گویند. شخصی که دارای عقل و بالغ و توانایی است و ندای دین حق و ندای حقیقت به او رسیده اما در پی کشف و فهم آن بر نمی آید و نسبت به آن تنبلی و بی محلی میکند . هر چند شاید مخالفت و انکار هم نکند. اینان در جهل خود مقصر هستند. چنین کسی هم مستحق عذاب الهی است و نتیجه عمل او نیز جهنم و دوزخ است. 🔻یا از اسلام خبر بصورت کلی خبر ندارند و نداری اسلام به آنها نرسیده است. به این گروه جاهل قاصِر می گویند. کسانی که بخاطر شرایط تا اخر عمر ندای اسلام به آنها نمی رسد و از وجود دین حق و اسلام بی خبر می مانند و با وجود عقل و توانایی که دارند، اما ندای اسلام به انها نرسیده است. چه بسا اینان با درک پیام الهی مسلمان می شدند. این افراد در جهل خود مقصر نیستند بلکه قاصر هستند یعنی در جهل خود دخالتی نداشته اند. خداوند این گروه را بخاطر ایمان نیاوردن به دین اسلام عذاب نمی کند. اما با توجه به اینکه سنت الهی محاسبه بر اساس عقل است، روز قیامت نیز با توجه به درکی که عقول آنان ازخوبی و بدی ، پاکی و زشتی، ظلم و عدالت و .. داشته است آنها را مواخذه کرده یا پاداش می دهد. و قطعا اگر جهنمی نشوند در جای دیگری به جز بهشت مومنان سکنی داده می شوند. تا عدالت نیز در حق مومنانی که در دنیا تمام عمرشان در اطاعت و بندگی بوده است نیز رعایت شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
221 📌 ❓سوال: چرا، مثلاً يه افرادی هستند همش ظلم میکنن بعد زندگی هم براشون رو مدار خوب میچرخه یعنی حکمت اینکه زندگی مطابق میل اون شخصی که گناهکار و ظالم هست میچرخه چیه چرا خدا براش پشت سر هم بد نمیاره تا متوجه بشه که داره گناه میکنه و خدارو فراموش کرده شاید زندگی باهاش راه نياد متوجه بشه که راهش اشتباه هست ✅پاسخ: سلام علیکم از آنجا که خداوند اولیای خود را دوست دارد از این رو اگر خلافی کنند، فوراً آنان را با قهر خود می‌گیرد تا متذکر شوند، چنانکه خداوند در آیات 44 و 45 سوره مبارکه حاقه می‌فرماید: «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ، لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ»؛ یعنی اگر پیامبر سخنی را که ما نگفته‌ایم به ما نسبت دهد با قدرت او را به قهر خود می‌گیریم و همچنین اگر مؤمنین خلافی کنند چند روزی نمی‌گذرد مگر آنکه گوشمالی می‌شوند اما اگر نااهلان خلاف کنند خداوند به آنان مهلت می‌دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاک می‌کند. خداوند در آیه 59 سوره کهف می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا لِمَهْلِکِهِم مَّوْعِدًا» یعنی برای آنان مهلتی قرار دادیم که زمانش فرا رسد آنان را هلاک می‌کنیم و همچنین خداوند در آیه 178 سوره آل عمران می‌فرماید«إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا» و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر می‌اندازد و به انان مهلت می‌دهد تا پیمانه‌شان پر شود. خداوند متعال در آیه 178 سوره آل عمران می‌فرماید: آنها که کافر شدند (و راه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنها مهلت می‌دهیم به سود آنها است، ما به آنان مهلت می‌دهیم که بر گناهان خود بیفزایند و عذاب خوارکننده‌ای برای آنها وجود دارد. قرآن می‌گوید: اینها افراد غیر قابل اصلاحی هستند که طبق سنت آفرینش و اصل آزادی اراده و اختیار به حال خود واگذار شده‌اند تا به آخرین مرحله سقوط برسند و مستحق حداکثر مجازات شوند. علاوه بر این موضوع، از بعضی از آیات قرآن استفاده می‌شود که خداوند گاهی به اینگونه افراد، نعمت فراوانی می‌دهد و هنگامی که غرق لذت پیروزی سرور شدند ناگهان همه چیز را از آنان می‌گیرد تا حداکثر شکنجه را در زندگی همین دنیا ببینند زیرا جدا شدن از چنین زندگی‌ مرفهی، بسیار ناراحت کننده است چنانکه می‌خوانیم: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»؛ پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند درهاى هر چیزى از نعمت‌ها را بر آنان گشودیم تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد شوند ناگهان [گریبان] آنان را گرفتیم و یکباره نومید و ناراحت شدند. در حقیقت این افراد همانند کسانی هستند که از درختی ظالمانه بالا می‌روند هر قدر بالاتر می‌روند خوشحال‌تر می‌شوند تا آن هنگام که به قله درخت می‌رسند ناگهان طوفانی می‌وزد و از آن بالا چنان سقوط می‌کنند که تمام استخوان‌هایشان در هم می‌شکند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir