eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
357 دنبال‌کننده
362 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
237📌 ❓سوال سلام. میپرسن:چرا ما باید بافکر انتقام جان جوانانمان را در خطر قراردهیم. مگر قانون جنگل است که اگه نخوری خورده میشوی؟ ما حیوانیم یا اشرف مخلوقات خدا؟ ✅پاسخ: سلام علیکم ⭕️ قبل از پاسخ باید عرض کنم: 🔻کسانی که الان شمع به دست شدن و داد هموطن سر دادن که جوانان ما کشته شدند، 🔻چرا زمانی که گفته شد به علت نقص فنی کشته شده اند ، هیچ صدایی ازشون بلند نشد که بگن: چرا هواپیماهای آمریکایی باید در خطوط هوایی ما فعال باشند آن هم با آن درصد خطای بالا و نقص های فنی که در سراسر جهان معروف به سقوط هستند؟ 🔻چرا کسانی که الان تازه داعیه دار سقوط هواپیما شدند، قبل از این برای سردار سلیمانی و کشته های دیگری که امریکا در منطقه بر علیه ما داشته هیچ صدایی ازشون در نمی اومد؟ اون کشته ها آدم نبودند؟ یا ایرانی نبودند؟ یا نکند اصلا انسان نبودند که روی قلب این تازه داغدارها اثر بگذارند؟ می بینید که این جریان، به سادگی که ما فکر میکنیم نیست و قطعا هدف و رویکرد خاصی که ضد اسلام و نظام و سپاه هست دنبال می شود. ✅ و اما پاسخ اصلی سوال: 🔸بله با جسارت تمام باید بگویم متاسفانه طبق قواعد و قوانین آمریکا، نظام و قانون جنگل حکم فرماست! 🔻حق وتو، یکی از بزرگترین قوانین جنگل آمریکاست. 🔻ایجاد پایگاه نظامی در کشورهای ضعیف که جرات ایستادگی در مقابل امریکا ندارند، از قوانین جنگل آمریکاست. 🔻تهدید و دخالت در امور داخلی کشورها، از قوانین جنگل امریکاست 🔻تهدید و حمایت از منافقین و اغتشاش گرانی که مخالف با اسلام و نظام می خواهند کشور را به فنا ببرند، از قوانین جنگل آمریکاست 🔻نقض قوانین حقوق بشر و تجاوز به حریم خاکی و آبی و هوایی کشورها، از جمله ایران و پهبادی که سرنگون شد، از قوانین جنگل آمریکاست 🔻وارد شدن از غرب به شرق و دخالت در امور کشورها و توقع اطاعت و بله قربان گفتن از کشورها و سعی در دخالت در تعیین سران کشورها و سیاست های داخلی آنان، از قوانین جنگل آمریکاست 🔻من فقط حق دارم هسته ای داشته باشم و دیگران نباید داشته باشند چون من احساس خطر میکنم، از قوانین جنگل امریکاست 🔻اسرائیل همه جوره در امان است حتی اگر کودک کشی و زن کشی کند و تجاوز به حریم کشورها و انسان ها کند و غصب سرزمین کند، از قوانین جنگل آمریکاست 🔻 ترور شهدای هسته ای یک کشور و نخبگان علمی آن، از قوانین جنگل امریکاست 🔻 ترور سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا، آن هم به صورت مستقیم در خاک یک کشور دیگر ، آن هم در غیر حالت جنگی، از قوانین جنگل آمریکاست 🔻و ... 🔵حمله ی هسته ای آمریکا به ژاپن وقتی صورت گرفت که یکی از بزرگترین سردارهای آن کشور ترور شد و هیچ پاسخی از ژاپن به آمریکا داده نشد! و بعد از آن حمله هسته ای انجام شد؟ بخاطر اینکه فهمیدند ژاپن قدرت دفاع از خود را ندارد و میتوان تا حد اعلا توی سرش زد و آن فاجعه ی عظیم انسانی را به بار آورد. 🔵 آمریکا همواره در حال تست کردن ایران است که اگر قدرت تقابل ندارد وارد جنگ علنی شود؟ نمونه ی آن پهباد های جاسوسی است که برای کشف قدرت راداری ایران بود. و هزار نمونه دیگر در عرصه های خاکی، هوایی، زمینی، دریایی، و جدیدا در عرصه جنگ الکترونیکی! 🔴 کسی که قائل به قانون جنگل است و هیچ حد و مرزی برای خود و زیاده خواهی هایش نمی شناسد باید با او چطور برخورد کرد؟ تسلیم شویم و بگوییم هر چه تو بخواهی؟ یا بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم؟ ⚪️ ما چهل سال استقلال خود را و عزت خود را حفظ کردیم در عین حالیکه هر سال برابر بودجه نظامی امریکا، خرج جنگ های نیابتی و غیر مستقیم و حتی مستقیم بر علیه ایران می شود. حالا بر اساس گزارشات اولیه، یک اتفاق بدی افتاده و هواپیمای داخلی به دست خودی ها زده شده است. آیا کلا باید به همین دلیل تسلیم آمریکا باشیم؟ 🔶ضمن اینکه همین هواپیمای اوکراینی هم که زده شده است اثر جنگ الکترونیک و از دخالت ها و شیطنت های آمریکاست. چرا که در سیستم رادار پدافندی که شلیک کرده است، اختلال الترونیکی ایجاد کرده و حمله کروزها را نشان داده است تا او مجبور به عکس العمل بشود. در حالی که قدرت ارتباط با مافوق را هم به دلیل اختلال نداشته است. شما باشید وقتی که همه چیز حاکی از این است که موشک کروز دارد به سمت تهران می رود و مردم را هدف گرفته و در رادار نیز مشهود است و ده ثانیه وقت دارید که تصمیم بگیرید و ارتباط با مافوق هم ممکن نیست، چه میکنید؟ آیا اگر واقعا موشک کروز بود، الان نمی گفتید چرا پدافند سپاه عمل نکرد و حواسش نبود؟ ⚪️منصف باشیم ⚫️ ما هم داغدار عزیزانی هستیم که در هواپیما بودند. اما این دلیل نمی شود که از قوانین کوتاه بیاییم و در برابر زیاده خواهی های استکبار عقب نشینی کنیم . 🔔 البته این تمام ماجرا نبود .. حقیقت های دیگری در راه است که روسیاهی اش برای دولت و خائنین باقی خواهد ماند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
238📌 ❓سوال: با سلام شخصی پدرش فوت کرده و نمی داند که ایشان دینی به گردنش هست یا نه، اما تمایل دارد مبلغی جهت رد مظالم پرداخت کند. تا چه مبلغی پرداخت کند که خیالش از این باب راحت شود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در واقع چیزی بر ورثه واجب نیست. اما مستحب است هر مقدار که خود تصمیم بگیرند ، رد مظالم بدهند. در مورد مقدار آن ، اندازه ی مشخصی تعیین نشده است. هر مقدار که دل ورثه با پرداخت ان آران می گیرد ، اقدام کنند. مثلا: اگر طبق شأن میت اقدام شود مناسب است. شأن مالی و اجتماعی . مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فوری|ویدئو بازجویی پاسداری که موشک را شلیک کرد... از زاویه ای دیگر.. عاشقانه زندگی کردن رو اینجا یاد بگیر👇 کانال حوای آدم ❤️ @havayeadam 💚
239📌 ❓سوال: سلام خداقوت کارشناس محترم حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره مکرر می‌فرمودند: «ذکری از امام سجاد علیه‌السلام است که اگر گفته شود و تسبیح، بدون گفتن ذکر چرخانده شود برای گوینده ثواب گفتن ذکر خواهد بود و همچنین برای او مایۀ فرج و گشایش است». 🔹 امام سجاد علیه‌السلام از پدران خود از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل می‌کند که حضرت هرگاه نماز صبح را به پایان می‌برد با کسی سخن نمی‌گفت و تسبیح خود را به دست می‌گرفت و می‌فرمود: اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي؛ خدایا! همانا صبح می‌کنم در‌حالی‌که تو را تسبیح می‌گویم و تو را تمجید می‌کنم و تو را ستایش می‌کنم و تو را تهلیل (لااله‌الا‌الله گفتن) می‌گویم به عدد آنچه می‌چرخانم تسبیحم را. 🔹 سپس تسبیح را می‌گرداند، بدون آنکه تسبیح گوید و با دیگران صحبت می‌کرد. همین‌گونه بود تا وقتی به رختخواب می‌رفت، پس دوباره آن ذکر را تکرار می‌کرد و تسبیح را زیر سر خود می‌گذاشت. 📚 بهجت‌الدعا، ص ٣۵۵ سوالم اینه صبح که این ذکر بگیم تا شب تسبیح بچرخونیم یعنی درحال ذکریم؟؟یا فقط همون ساعت اولیه و اینکه فقط بعد نماز صبح میشه گفت وقتایی دیگه نمیشه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم با بررسی متن اصل روایتی که ذکر کردید، مشخص شد : 1. شروع کردن بعد از نماز صبح و نوافل برای این است که از ابتدای روز زبان به حمد و تسبیح خدا باز شود که موجب برکت و گشایش باشد. 2. چرخاندن تسبیح تا زمانی که ادامه یابد جزء همان تسبیح خواهد بود. هر چند تا شب و زمان خواب ادامه یابد. 3. این عمل را میتوان شب هنگام خواب نیز انجام داد و تسبیح را زیر بالشت گذاشت ، در نتیجه تا صبح تسبیح خدا به پای او نوشته می شود. 4. در هر زمان دیگری این عمل را می توان انجام داد اما اگر از ابتدای صبح باشد فضیلت بیشتری دارد. «روی انه لما حمل علی بن الحسین علیه السلام الی یزید علیه اللعنه همّ بضرب عنقه فوقعه بین یدیه و هو یکلمه لیستنطقه بکلمه یوجب بها قتله و لی علیه السلام یجیبه حسب ما یکلمه و فی یده سبحه صغیره یدیرها باصابعه و هو یتکم. فقال له یزید علیه ما یستحقه: : أَنَا أُكَلِّمُكَ وَ أَنْتَ تُجِيبُنِي وَ تُدِيرُ أَصَابِعَكَ بِسُبْحَةٍ فِي يَدِكَ فَكَيْفَ يَجُوزُ ذَلِكَ؟ فَقَالَ علیه‌السلام: حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: أَنَّهُ كَانَ إِذَا صَلَّى الْغَدَاةَ وَ انْفَتَلَ لَا يَتَكَلَّمُ حَتَّى يَأْخُذَ سُبْحَةً بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي. وَ يَأْخُذُ السُّبْحَةَ فِي يَدِهِ وَ يُدِيرُهَا وَ هُوَ يَتَكَلَّمُ بِمَا يُرِيدُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِالتَّسْبِيحِ وَ ذَكَرَ أَنَّ ذَلِكَ مُحْتَسَبٌ لَهُ وَ هُوَ حِرْزٌ إِلَى أَنْ يَأْوِيَ إِلَى فِرَاشِهِ فَإِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قَالَ مِثْلَ ذَلِكَ الْقَوْلِ وَ وَضَعَ سُبْحَتَهُ تَحْتَ رَأْسِهِ فَهِيَ مَحْسُوبَةٌ لَهُ مِنَ الْوَقْتِ إِلَى الْوَقْتِ فَفَعَلْتُ هَذَا اقْتِدَاءً بِجَدِّي صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ روایت شده هنگامی که علی‌بن‌حسین علیهماالسلام را نزد یزید که لعنت بر او باد، بردند، تصمیم داشت گردنش را بزند، پس او را در برابر خود ایستاده نگه داشت و با او سخن می‏‌گفت تا او سخنی بگوید و به بهانۀ آن کشتنش را واجب کند. علی علیه‌السلام پاسخ را مطابق پرسش می‌‏داد و در دستش تسبیح کوچکی بود که آن را می‏‌چرخاند و سخن می‏‌گفت. یزید ـ که بر او باد هر چه مستحق آن است ـ گفت: من با تو سخن می‏‌گویم و تو پاسخم می‏‌دهی و تسبیحی در دستت می‏‌چرخانی؟! چگونه این کار جایز است؟! او علیه‌السلام فرمود: پدرم از جدم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برایم فرمود که هرگاه نماز صبح را می‏‌خواند و نافله به‌ جا می‌آورد، با کسی سخن نمی‌‏گفت تا تسبیح را برمی‏داشت و می‏‌فرمود: «بار خدایا، من صبح کردم و تو را تسبیح و ثنا و تهلیل و تکبیر و تمجید می‏‌گویم به عدد آنچه که تسبیحم را می‏‌چرخانم» و تسبیح را در دستش می‏‌چرخاند و هرچه می‏‌خواست، سخن می‏‌گفت، بدون آنکه با تسبیح ذکر بگوید و می‏‌فرمود: همین برایش [ذکر] حساب می‌‏شود و حرزی است تا وقتی که به بستر خود رود. و هنگامی که به بستر می‏‌رفت، مانند همین کلام را می‌‏گفت و تسبیح را زیر سر خود می‏‌گذاشت، پس برایش از این وقت تا وقت بعدی [ذکر] حساب می‏شد. من هم به پیروی از جدم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم این کار را کردم»؛ 📚دعوات راوندی، ص۶۲ و نیز نک: بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۰۰؛ ج۹۸، ص۱۳۶. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
240📌 ❓سوال: سلام. دیکتاتور به چه کسی گفته میشود؟ تفاوت و شباهت رهبری ما با دیکتاتوری چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در ابتدا ویژگى هاى حکومت استبداى را مطرح و آنها را با ویژگى هاى حکومت ولایى فقیه در قانون اساسى، مقایسه مى کنیم. حکومت هاى استبدادى با همه تنوعى که دارند، در ویژگى هاى زیر مشترک اند: ۱. شخص یا طبقه اى خاص، بدون رضایت مردم بر آنان حکومت مى کند. ۲. دامنه قدرتِ حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونى آن را محدود نمى کند. ۳. ساز و کارى براى کنترل حکومت -نه از سوى مردم و نه از سوى دستگاه هاى خاص نظارتى وجود ندارد. در نظام ولایى فقیه هیچ یک از این ویژگى ها وجود ندارد. که با مراجعه به قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، مى توان آن را تبیین کرد؛ یکم. قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، با پذیرش قاطع ۲/۹۸% مردم به تصویب رسید. در ادامه نیز هر گونه تغییرى در قانون اساسى باید به تصویب مردم برسد. طبق قانون اساسى، مردم در تعیین ولى فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. همچنین آنان در مجارى قانون گذارى و اجرایى حکومت، از طریق انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات ریاست جمهورى نقش دارند. این سه نحوه دخالت مردم در حکومت، نه تنها در هیچ یک از حکومت هاى استبدادى وجود ندارد؛ بلکه در مردمى ترین نظام ها، چنین دخالت و مشارکت گسترده مردم مشاهده نمى شود. دوم. دامنه قدرت ولى فقیه در قانون اساسى، به دو شکل محدود است که به کلى با قدرت در حکومت هاى استبدادى متفاوت مى شود: ۱. در اصل چهارم قانون اساسى آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنى، جزایى، مالى، اقتصادى، ادارى، فرهنگى، نظامى، سیاسى و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامى باشد»؛ یعنى، قوانین اسلام اولین محدود کننده قدرت ولى فقیه و یا به تعبیر دقیق تر تعیین کننده اختیارات او است. ۲. ولى فقیه در برابر قانون اساسى تعهد داده است. و علاوه بر تعهد الهى خود به اجراى احکام اسلام، با پذیرش منصب ولایت در مجراى قانون اساسى، تعهدى نسبت به قانون اساسى دارد. آنجایى که این تعهد، لازم (نه جایز) و بدون حق فسخ است، تعهدى مضاعف براى او محسوب مى شود و تخلف او از قانون اساسى، باعث خروج او از عدالت و در نتیجه سلب او از ولایت مى گردد. پس اختیارات ولى فقیه در قانون اساسى از ناحیه قوانین اسلام و قانون اساسى مقید و محدود است. این محدودیت در نظام هاى استبدادى وجود ندارد. بنابراین مطلقه بودن ولایت فقیه، به معناى بى قید و شرط بودن اعمال قدرت او نیست؛ بلکه بدین معنا است که اختیارات او، محدود به حوزه اى خاص از مسائل اجتماعى نیست و همه آنچه را که یک حکومت با آن درگیر است، در بر مى گیرد. اما اعمال قدرت در هر حوزه، باید بر اساس موازین اسلام و قانون باشد. سوم. حکومت ولایى فقیه از سه ناحیه نظارت مى شود؛ سه ناحیه اى که در نظام هاى استبدادى وجود ندارد: ۱. نظارت درونى؛ ولى فقیه باید داراى سه شرط باشد: فقاهت، عدالت و درایت. هر یک از این سه شرط، او را از درون نظارت مى کند. «فقاهت» او را از اتکا به غیر قانون الهى باز مى دارد؛ «عدالت» او را از اعمال خواسته هاى شخصى و نفسانى باز مى دارد و «درایت» او را از خودرأیى و ترک مشورت با اندیشمندان و متخصصان حفظ مى کند. این سه شرط از شرایط ثبوتى ولایت فقیه است؛ یعنى، اگر شخصى یکى از این سه شرط را نداشته باشد، واقعاً ولایت ندارد و مرجع تشخیص این شرایط در جمهورى اسلامى ایران -چه در حدوث ولایت و چه در بقاى آن مجلس خبرگان است. ۲. نظارت مستمر نمایندگان مجلس خبرگان؛ مجلس خبرگان، علاوه بر وظیفه انتخاب رهبرى -که داراى شرایط سه گانه مذکور است وظیفه نظارت بر استمرار این شرایط و نظارت بر چگونگى اعمال قدرت و رعایت شرایط اسلامى و قانونى در آن را نیز بر عهده دارد. ۳. نظارت مردم بر رهبرى؛ در جمهورى اسلامى مردم از دو طریق اعمال نظارت مى کنند: الف. با انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان، به صورت غیرمستقیم، از طریق مجلس خبرگان بر رهبر نظارت دارند. ب. آزادى بیان -که در قانون اساسى فضاى سالمى براى مطبوعات فراهم مى کند نظارت افکار عمومى را بر حکومت تشکیل مى دهد. هر گاه مطبوعات، به راستى برخاسته از افکار عمومى مردم باشد؛ مى تواند این وظیفه را به صورت مستقیم در توجه دادن ولى فقیه به خواست مردم و به صورت غیرمستقیم در جهت دهى عمومى مردم در انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان، به خوبى انجام دهد. این سه نوع نظارت در حکومت هاى استبدادى وجود ندارد. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: ۴/۱۰۰۱۲۹۴۵۲) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
241📌 ❓سوال: سلام. کلیپی که آقای خامنه ای میگن: منظور ما از مرگ بر آمریکا، مرگ بر ترامپ و پمپئو هست نه ملت آمریکا رو میشه بفرستید؟ ✅پاسخ: سلام علیکم: لینک کلیپ مربوطه : https://eitaa.com/khamenei_ir/4011 این متن بیانات حضرت آقا رژیم آمریکا به معنای واقعی کلمه تجسّم شرارت است، تجسّم خشونت است، بحران‌ُساز است، جنگ‌آفرین است؛ نه فقط امروز، [بلکه] در طول این سالهایی که حالا ما یک مقدارش را خودمان شاهد بودیم، یک مقدار هم اینجا و آنجا خوانده‌ایم. حیاتِ رژیم آمریکا از اوایل -حالا نمیگویم آن اوّلِ اوّل؛ آن وقتی را که از انگلیس استقلال پیدا کردند نمیگویم، [بلکه] بعد از مدّتی- حیاتشان به این بوده که دست‌اندازی کنند به اینجا و آنجای دنیا برای حفظ و ایجاد و کسب منافع خودشان؛ ملّتها [هم] هیچ، زیر پا له بشوند! اصلاً مظهر شرارت است؛ آن وقت این [رژیم] به جمهوری اسلامی و ملّت ایران اهانت میکند. گله میکنند که چرا ملّت ایران میگویند «مرگ بر آمریکا»؛ اوّلاً بنده این را برای حضراتِ بزرگان آمریکایی روشن کنم؛ مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ترامپ و جان بولتون و پمپئو! مرگ بر اینها یعنی مرگ بر سردمداران؛ ما به مردم آمریکا کاری نداریم؛ مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر شما چند نفر و آن گروهی که دارید اداره میکنید کشورتان را، مراد این است؛ حالا در این دوره اینها هستند، در دوره‌ی دیگر هم دیگران؛ بحث ملّت آمریکا نیست. ثانیاً تا وقتی که دولت آمریکا و رژیم آمریکا همین شرارت، همین دخالت، همین خباثت، همین رذالت را در اعمال خودش دارد، این مرگ بر آمریکا از دهان ملّت ایران نخواهد افتاد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
242📌 ❓سوال: سلام گوش دادن و با چشم‌نگاه کردن نه اینکه بخونی به آیه سجده دار قرآن،احکامش رو لطف میفرمایید؟نظر آیت الله مکارم و رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم ⚪️مطابق نظر آيت الله خامنه اي اگر به آیه‌ی سجده‌یی که از رادیو یا تلویزیون یا ضبط صوت و امثال آن پخش می‌شود، گوش دهد سجده واجب است. رساله آموزشی. س ۵۰۰: شنیدن آیاتی که سجده در اثر شنیدن آنها واجب می‏شود از نوارهای قرآن که از ضبط صوت یا صدا و سیما پخش می‏شود چه حکمی دارد؟ ج: در فرض مرقوم، سجده واجب است ⚪️حضرت آیت الله مکارم شیرازی پرسش :اگر آیات سجده واجب از وسایل صوتی و تصویری مانند رادیو، تلویزیون و… شنیده شود(چه به صورت پخش زنده یا ضبط شده)، واجب است سجده به جا آورده شود؟ پاسخ :در فرض سوال، احتیاط واجب آن است که سجده کند. 🔶 صرف دیدن آیه سجده، بدون خواندن موجب واجب شدن سجده نیست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
243📌 ❓سوال: سلام خسته نباشین جواب دادن به اقوام فامیل که نامحرم هستم درفضای مجازی مثل سلام واحوال پرسی وتشکرکردن چه حکمی دارد ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم ممنونم همچنین صرف احوال پرسی و با رعایت تمام شئونل اسلامی ، اشکالی ندارد. اما تجربه نشان می دهد این ارتباط ها و احوال پرسی ها، آن هم در فضای مجازی زمینه سازی برای رفتار راحت تر را فراهم میکند. لذا خوف و ترس افتادن در مسیر گناه هست. برای دختران و زنان مناسب است که راه این ارتباطهای نامحرم رو کلا قطع کنند . مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
244📌 ❓سوال: از دو حالت خارج نیست ،یا خدا قبلا می داند چه خواهم کرد یا نمی داند . عبارت"او بر همه چیز عالم است" نقض می شود و در صورتیکه می داند چگونه انتظار دارد که من کاری خلاف دانایی او انجام دهم ✅پاسخ: سلام من پاسخ شما رو با یک مثال عرض میکنم. یک پدر، به فرزندش صدهزار تومن پول میده، و بهش میگه برو هر چی میخوای بخر. پدر می داند که این فرزند بخاطر علاقه ای که دارد قطعا کتاب خواهد خرید. حالا اگر این فرزند برود و کتاب بخرد، می توانیم بگوییم که مجبور بوده؟ یا می توانیم بگوییم اختیاری از خودش نداشته؟ قطعا نمی توانیم این دو مورد رو بگیم. چرا ؟ چون این فرزند کاملا با اختیار و اراده خودش عمل کرده . و آگاهی پدر از عملکرد او به شناخت و تسلط به روحیات فرزند برمیگرده. علم الهی نسبت به ما از این سنخ است. یعنی علم الهی موجب سلب اختیار از ما نیست بلکه از روی شناختی هست که نسبت به مخلوقش داره. که این مخلوف از اختیار خودش چگونه استفاده خواهد کرد. امیدوارم با این مثال ساده مشخص شده باشه. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
245📌 ❓سوال: سلام ببخشید،نیت نماز استجیاری چطوره؟واضح تر بگم بخوام برا کسی نماز بخونم باید چه جمله ای رو ذکر کنم؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم نیت نماز استیجاری مثل نمازهایی هست که برای خودتون می خونید. اما یک قید بیشتر داره: اینکه دارید از طرف کسی دیگر می خونید به این صورت، به عنوان مثال: دو رکعت نماز صبح می خوانم از طرف فلانی قربه الی الله نکته: نیاز هم نیست که حتما به زبان آورده شود. همین که شما برای شخصی اقدام به وضو و نماز می کنید یعنی دارید برای اون شخص (میت) نماز میخونید و کافی است که نیت قصد قربت داشته باشید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
246📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر گروهایی هست که میگم اگه چندنفر اد بزنین پول میدیم بهتون ایا اون پول حلاله یانه؟؟ مرجع آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر پولی که به شما میدهند در قبال یک فعالیت و عملی است که شما انجام می دهید که همان عضو کردن تعدادی از کاربران در گروه است. و اشکالی ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
✅قابل توجه همراهان گرامی موعظه ای کانال ها و گروه های مرکز احیاء موعظه حسنه تقدیم می گردد: 💠کانال های : 🔸حوای آدم (همسرداری) 🔸مرکز پاسخگویی 🔸احیاء موعظه حسنه 🔸امام علی علیه السلام 🔸استیکردونی 🌐 و گروه های: 🔸فرهنگی اجتماعی (عالیه) 🔸پاسخگویی،ارسال سوال ✅دانلود نرم افزار ایتا: 🔸نسخه اندروید 🔸نسخه ویندوز مرکز احیاء موعظه حسنه|@mawezah_ir
247📌 ❓سلام خسته نباشید.برای ارامش قلب و روح چه دعا یا سوره ای همراه داشته باشیم خوبه؟ و اینکه برای دستشویی رفتن تکلیف چیست دعا یا سوره همراهمون باشه. ممنون میشم امشب جوابمو بدین🌹 ✅پاسخ: سلام علیکم آرامش درونی و قلبی امری است که بصورت مستقیم با افکار و اعمال ما در ارتباط است. لذا صرفا با به همراه داشتن ذکر و آیه ای، نباید انتظار داشت که حتما صد در صد به آرامش برسیم. بلکه باید در عمل هم به سمت آرامش حرکت کنیم. چند نمونه از اقداماتی که ما را به سمت آؤامش قبلی هدایت میکند ذکر میکنیم: 1. میرزا احمد آشتیانی در کتاب هدیه احمدی آورده است که علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان فرموده اند: برای رسیدن به آرامش در حالت نشسته و ایستاده دست خود را روی سینه بگذارید و چندین مرتبه آیه ۲۸ سوره رعد را بخوانید: "الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب " 2. امام صادق (ع) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی‌برد! در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی‌برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمت‌های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمت‌ها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می‌دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.» در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» پناه نمی‌برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می‌بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸) در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» پناه نمی‌برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آن‌ها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید. (آل عمران -171) در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» پناه نمی‌برد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵) ✅نفس همراه بودن دعا در هنگام تخلی (دستشویی رفتن) اشکالی نداره به شرط اینکه عرفا این حرکت بی احترامی تلقی نشود. و در جای پاک قرار بگیرد و نجاست به آن نرسد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
248📌 ❓سوال: میخواستم بدونم انسانهای کشورهای دیگه حسابشان در اون دنیا چه جوریه ✅پاسخ: سلام علیکم همه انسان ها در برابر خداوند طبق دین و عقلی که خداوند برای آنها رسانده ، قضاوت شده و مورد محاکمه و بررسی اعمال قرار می گیرند. بصورت تفصیلی در همین کانال به سوال شما جواب داده ایم قبلا حتما مطالعه کنید : https://eitaa.com/pasokhha/485 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
🇮🇷🌹🇮🇷🌸🇮🇷✊🇮🇷🌺🇮🇷💐🇮🇷☘️🇮🇷✌️🇮🇷 #12_بهمن #دهه_فجر #امام صبح فردا در تهران است.. شروع دهه فجر بر همه ملت ایران تبریک و تهنیت باد. 🇮🇷🌹🇮🇷🌸🇮🇷✊🇮🇷🌺🇮🇷💐🇮🇷☘️🇮🇷✌️🇮🇷 #همسرانه عاشقانه زندگی کردن رو اینجا یاد بگیر👇 کانال #همسرداری حوای آدم ❤️ @havayeadam 💚
🇮🇷🌹🇮🇷🌸🇮🇷✊🇮🇷🌺🇮🇷💐🇮🇷☘️🇮🇷✌️🇮🇷 💠 ۱۲ بهمن ماه، سالروز بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران پس از سال‌ها تبعید گرامی باد. 🇮🇷🌹🇮🇷🌸🇮🇷✊🇮🇷🌺🇮🇷💐🇮🇷☘️🇮🇷✌️🇮🇷 عاشقانه زندگی کردن رو اینجا یاد بگیر👇 کانال حوای آدم ❤️ @havayeadam 💚
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ ‼️ حکم کشیدن سیگار... نظر همه مراجع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
ایراد سخن در کوفه سخنرانی‌ ام کلثوم در کوفه نیز از دیگر مواردی است که از حضور‌ ام کلثوم در کوفه حکایت دارد. نقل شده که در بدو ورود اسرا به کوفه و پس از سخنان فاطمه دختر امام حسین (علیه‌السّلام) در کوفه، ‌ام کلثوم (دختر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام)) در حالی که گریه راه گلویش را بسته بود و به سختی می‌گریست به سخن ایستاد و گفت: «یا اهل الکوفه، سوءا لکم ما لکم خذلتم حسینا (علیه‌السّلام) و قتلتموه و انتهبتم امواله ورثتموه و سبیتم نساءه و نکبتموه؟ فتبالکم و سحقا... ‌ای مردم کوفه، بدا به حالتان چه کردید؟ به حسین (علیه‌السّلام) خیانت کردید و او را تنها گذاشتید و آنگاه او را کشتید و اموالش را به غارت بردید و زنانش را به اسیری گرفتید؟ مرگ بر شما، آیا می‌دانید چه کردید و چه گناه بزرگی را مرتکب شده‌اید؟ هیچ می‌دانید که چه خونهایی را ریختید و چه زنان شریفی را داغدار و چه اموالی را به یغما بردید و لباس چه دختران و زنانی را به تاراج بردید؟ مهر و محبت از دلهایتان برداشته شده است؟ شما بهترین مردان بعد از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را کشتید؛ با این حال حزب خدا پیروز است و حزب شیطان شکست خورده و زیان کار. آن گاه این اشعار را بر زبان جاری کرد: قتلتم اخی صبرا فویل لامکم ستجزون نارا حرها یتوقد سفتکم دماء حرم الله سفکها و حرمها القرآن ثم محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) الا فابشروا بالنار انکم غدا لفی سقر حقا یقینا تخلدوا و انی لابکی فی حیاتی علی اخی علی خیر من بعد النبی سیولد بدمع غزیز مستهل مکفکف علی الخدمنی وائما لیس یحمد برادرم را کشتید پس وای بر مادرانتان که به زودی دچار آتشی خواهید شد که گرمایی سوزان دارد. خونهایی را ریختید که خدا، قرآن و محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آن را محترم شمرده و حرام کرده بودند. شما را به آتش دوزخ مژده باد که فردا به یقین در آن جاویدان خواهید ماند. من همه عمرم در سوگ جانسوز برادرم و ستمی که بر او رفته است می‌گریم بر آن انسان والایی که پس از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از بهترین مردان روزگار بود. من بر او اشک خواهم ریخت و همواره بر او خواهم گریست و دانه‌های درشت و بی شمار اشکم از گونه هایم خشک نخواهد شد.» در این هنگام صدای گریه و زاری مردم، به آسمان برخاست. [۲۴][۲۵] ام کلثوم در شام از حضور و سخنان‌ام کلثوم در شام خبر چندانی به دست ما نرسیده است به گونه‌ای که شاید بتوان گفتگوی‌ ام کلثوم با شمر بن ذی الجوشن در بدو ورود به دمشق را از مهمترین موارد حضور‌ ام کلثوم در شام ارزیابی کرد که مورخین و سیره نگاران از آن سخن به میان آورده‌اند. در این روایت آمده: «چون کاروان اسرای اهل بیت (علیه‌السّلام) نزدیک دروازه شام رسیدند‌ام کلثوم شمر بن ذی الجوشن را طلب کرد و فرمود: «مرا با تو حاجتی است.» شمر گفت: «حاجتت چیست؟» فرمود: «اینک این شهر دمشق است ما را از دروازه‌ای وارد کن که مردمان کمتری در آن اجتماع کرده باشند و بگو سرهای شهدا را از میان محمل‌ها دور کنند تا مردم به نظاره سرها مشغول شده و به حرم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ننگرند.» اما شمر بر خلاف فرموده ایشان عمل کرد و فرمان داد تا سرهای شهدا را در میان محمل‌ها جای دهند و ایشان را از دروازه ساعات که مردم بیشتری در آن جمع شده بودند وارد نمودند.» [۲۶][۲۷][۲۸]
ام کلثوم و بازگشت به مدینه روایت شده که‌ ام کلثوم پس از بازگشت از سفر شام و در بدو ورود به مدینه زمانی که شهر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از دور پدیدار شد با حزن و اندوه بسیار شهر مدینة النبی را خطاب قرار دادند و چنین سرودند: «مدینة جدنا لا تقبیلنا فبالحسرات و الاحزان جئنا الا فاخبر رسول الله عنا بانا قد فجعنا فی ابینا و ان رجالنا بالطف صرعی بلا رؤس و قد ذبحوا البنینا و اخبر جدنا انا اسرنا وبعد الاسر یا جدا سبینا و رهطک یا رسول الله اضحوا عدایا بالطفوف مسلبینا و قد ذبحوا الحسین و لم یراعوا جنابک یا رسول الله فینا و.... ‌ای مدینه وای شهر جد ما رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ما را نپذیر زیرا ما با یک دنیا غم و اندوه به سوی تو می‌آییم. آن روز که از نزد تو به سوی عراق رفتیم همه رجال و فرزندان ما جمع بودند ولی امروز که به سوی تو بر می‌گردیم رجال و فرزندان ما را کشته‌اند. مدینه جدمان آیا ما را نمی‌پذیری ما با حسرت و اندوه به سوی تو آمده‌ایم. از جانب ما به پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) خبر بده که ما به مصیبت از دست دادن برادرمان دچار شدیم. و مردان ما در سرزمین کربلا بدون سر به خون خود غلطیده‌اند و به خاک افتاده‌اند و فرزندانمان را سر بریده‌اند. به جدمان خبر بده که ما اسیر شدیم و پس از اسارت‌ای جد بزرگوار ما به انواع مصائب اسارت مبتلا شدیم‌ ای پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) خانواده‌ات و در سرزمین طف با تنی عریان به خاک افتاده‌اند. حسین (علیه‌السّلام) را سربریدند و در این کار‌ای پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) جانب تو را رعایت نکردند. و.....» [۲۹][۳۰][۳۱] وفات‌ام کلثوم در زمان و مکان وفات‌ام کلثوم اختلافاتی به چشم می‌خورد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
249📌 ❓سوال: سلام یه سوال داشتم اول درباره حضرت ام کلثوم که چرا اینقدر که در واقعه کربلا اسم حضرت زینب و خطبه هاشون هست از ایشون نیست ✅پاسخ: سلام علیکم ام کلثوم علیهاسلام در منابع از دختر کوچک امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) و فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) با نام زینب صغری و کنیه‌ ام کلثوم یاد شده است. [۱][۲] (از او با نام زینب وسطی نام برده و آورده این کنیه از سوی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به او اعطا شده است. علامه امین‌ ام کلثوم را کنیه زینب کبری (سلام‌الله‌علیهم) دانسته و آورده است‌ ام کلثومی که در منابع از او به عنوان فرزند حضرت علی (علیه‌السّلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیهم) یاد شده است در واقع کنیه زینب کبری (سلام‌الله‌علیهم)بوده است. [۳][۴] از تاریخ دقیق تولد این بانو خبری به دست ما نرسیده است؛ اما آنچه که مسلم است این است که بنا بر نقل بسیاری از مورخان و سیره نگاران این اتفاق مبارک در اواخر ایام حیات شریف رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در مدینه اتفاق افتاده است. [۵][۶][۷][۸] ‌ام کلثوم کودکی بیش نبود که جد بزرگوارش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را از دست داد و اندکی بعد سیاه پوش مادر ارجمندش زهرای اطهر (سلام‌الله‌علیهم) گردید. روایت شده که چون مادرش وفات یافت‌ ام کلثوم برقعی به صورت انداخته و عبایی به سر کشیده بود و در حالی که دامن عبا بر روی زمین کشیده می‌شد راه می‌رفت و با ناله‌های جانسوزی پی در پی می‌گفت: «یا ابتاه یا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) امروز مصیبت پنهان شدن تو در نظر ما آشکار گردید و این فراقی است که هرگز لقایی بعد آن نخواهد بود.» [۹][۱۰] ام کلثوم و حضور در کربلا ‌ام کلثوم از حاضران در عرصه کربلا و از شاهدان این واقعه تلخ به شمار می‌رود. در آثار مورخان و وقایع نگاران به مواردی از حضور‌ ام کلثوم در صحرای کربلا اشاره شده است که از جمله این موارد می‌توان به وداع ایشان با اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) در عصر عاشورا اشاره کرد. نقل شده «در عصر عاشورا و به هنگام وداع با برادر ارجمندشان‌ ام کلثوم صدا به شیون و زاری بلند کرده بود و می‌گفت: «وا محمداه وا علیاه وا اماه وا اخاه وا حسیناه...» امام (علیه‌السّلام) او را تسلی دادند و فرمودند: «خواهرم در راه خدا صبر پیشه کن ساکنان آسمان همه فانی می‌شوند و اهل زمین همه می‌میرند و همه ی انسانها هلاک می‌شوند» سپس حضرت (علیه‌السّلام) به یکایک زنان از جمله‌ام کلثوم سفارش فرمودند که «بعد از شهادت من، پیراهن چاک نزنید و صورت خود را نخراشید و سخنان بیهوده بر زبان جاری نسازید.» [۱۸] همچنین در روایتی دیگر آمده: «زمانی که امام حسین (علیه‌السّلام) به شهادت رسید اسب امام (علیه‌السّلام) به سوی خیمه گاه آمد‌ام کلثوم از خیام بیرون آمد و در حالی که دست بر سر اسب می‌کشید با گریه می‌گفت: «ای محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، ‌ای جد بزرگوار، ‌ای ابوالقاسم، ‌ای علی (علیه‌السلام)، ‌ای جعفر، ‌ای حمزه، ‌ای حسن (علیه‌السلام)، این حسین (علیه‌السّلام) است که عریان به خاک افتاده است سر از پشت جدا و عمامه و ردایش از تن خارج کرده‌اند سپس با اسب بر او تاخته‌اند.» » [۱۹][۲۰] ام کلثوم و ایام اسارت در منابع از حضور‌ ام کلثوم در کوفه در چند جا سخن به میان آمده است اما از حضور و سخنان‌ ام کلثوم در شام خبر چندانی به دست ما نرسیده است. ام کلثوم در کوفه در منابع از حضور‌ ام کلثوم در کوفه در چند جا سخن به میان آمده است. سخنان او در بدو ورود به کوفه یکی از این موارد است. روایت شده که پس از ورود اسرا به کوفه، کوفیان با خرما و نان و گردو به استقبال اسرا آمدند و از روی ترحم و دلسوزی آن را به کودکان می‌دادند. ‌ام کلثوم این غذاها را از دست و دهان کودکان می‌گرفت و بر زمین می‌انداخت و خطاب به کوفیان فریاد می‌زد: «یا اهل الکوفه ان الصدقه علینا حرام؛ ‌ای اهل کوفه همانا صدقه بر ما حرام است.» [۲۱][۲۲][۲۳]
250📌 ❓سوال: اینکه در حدیث کسا که نام امام حسن وحضرت حسین آقا رسول الله وخانم فاطمه زهرا وحتی بعد جبرئیل اومده وپیامبر میفرمایند اینان اهل بیت منن پس چرا حضرت زینب نبوده یعنی تا اون موقع به دنیا نیومده بودن. ✅پاسخ سلام علیکم اینکه آیا حضرت زینب در زمان وقوع حدیث کساء به دنیا آمده بوده یا خیر، در تاریخ و منابع روایی مطلبی به دست ما نرسیده است. ولی روایات فراوانی وجود دارد که افراد تحت کساء یعنی پنج تن آل عبا علیهم السلام افراد مخصوصی بوده اند که آیه تطهیر در شان آنان نازل گردیده است. “ام سلمه” که بنابر برخی روایات، این حادثه در خانه او اتفاق افتاده بود، اجازه حضور در تحت کساء را پیدا نمی کند و پیامبر (ص) به ایشان اجازه ندادند "فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی‏...(1) . حضرت زینب (س) نیز اگر چه از مقام والایی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار است، اما از اصحاب کساء” محسوب نمی گردند. 🔶در خصوص پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که دارای شأن و منزلتی بس بزرگ و دارای اوصاف و ویژگی های منحصر به فردی هستند که حقیقت و باطن آن را آن گونه که سزاوار است فقط خدا می داند و بر ما پنهان است و لذا این که خداوند متعال آن بزرگواران را اصحاب کساء نامیده و آیه تطهیر که دلالت بر عصمت آنها دارد در حق شان نازل شده، پس دلیل است که آنها دارای اوصاف و فضایلی هستند که دیگران فاقد آن و یا لااقل در مرحله پایین تری قرار دارند و همان گونه که قبلاً گفتیم این امتیاز و مرتبه هیچ گونه نقصی بر سایر فرزندان امیر المؤمنین مثل دو بانوی بزرگوار و با کرامت، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ و حضرت ام کلثوم ـ علیها السلام ـ نیست بلکه آن دو بانوی مکرمه با کمال عظمت و طهارت در کنار امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ از فرزندان فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ هستند و لو در اثر فقدان بعضی از ویژگی هایی که در حسنین ـ علیهم السلام ـ بوده جزء اصحاب کساء شمرده نشده اند. (1) الکافی، ج 1، ص 286 ، باب ما نص الله عز و جل و رسوله علی‏... مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
251📌 ❓سوال سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال داشتم یه بچه کوچیک اومد خونمون دستشویی کرد رو سرامیک آشپزخانه... با دستمال و تاید چند بار پاک کردم ولی شک دارم آیا نجاست با دستمال کشی بر طرف شده یا نه امکان اینکه بتونم کامل آب بکشم رو ندارم ممنون میشم کمکم کنید ✅پاسخ: سلام علیکم برای تطهیر نجاست بول از کف منزل: 🔸با آب کر مثل شلنگ: همین که بعد از رفع عین نجاست یک مرتبه با آب کر و شلنگ بشویید پاک است و لازم نیست غساله آن را جمع کنید چون غساله آب کر به هرکجا سرایت کند پاک است مگراینکه یقین کنید بو یا رنگ یا مزه نجاست به خودگرفته است. رساله مراجع،احکام نجاسات 🔸بدون آب کر : با آب قلیل ابتدا عین نجاست را برطرف می کنید.(هر جور که میدانید برطرف می شود) بعد سه بار آب قلیل روی محل نجس شده می ریزید و با دستمال آبش را گرفته و در ظرفی می ریزید. و دستمال را در آن ظرف فشار میدهید بهتر است در هر سه باز دستمال را یا عوض کنید یا بشویید سه بار که این کار را انجام دهید محل مورد نظر پاک است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
252📌 ❓سوال خوندن نماز استیجاری برا اجیر ثواب داره؟یا مباحه؟ اگه ثواب داره ممکنه اشاره کنید؟ آیت الله مکارم مرجع ✅پاسخ: سلام علیکم اگر کسی اجیر بشود که برای فردی که فوت شده نماز بخواند، با وجود اینکه نیت نماز برای شخص میت است، اما اثر معنوی و ثواب این عمل خیر ، برای این شخص نیز ثبت می شود. البته در صورتی که در عمل خویش اخلاص داشته باشد. فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره.. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
253📌 ❓سوال سلام وقت بخیر ببخشید کسی که می‌ره جنس از بندر میاره میبره تحویل تهران میده پولش حرام یا حلال مرجع رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم اگر نباشه و خلاف قوانین نیست، اشکالی ندارد. در کل نسبت به بحث قاچاق باید بدونید که : ۱۵. حکم کلی قاچاق کالا چیست؟ اگر این کالا لباس باشد، آیا می‌توان با آن نماز خواند؟ هر چیزی را که قانون قاچاق دانسته، خرید و فروش آن از نظر شرعی حرام است و استفاده از آن جایز نیست. به‌طور کلی کالای قاچاق به دو دسته تقسیم می‌شود: یک وقت هم اصل آن کالا ممنوع قانونی بوده و هم از نظر شرعی حرام است، اما یک وقت آن کالا ممنوع شرعی یا قانونی نیست، ولی تشریفات گمرکی برای ورود آن طی نشده است و کسی جنس قاچاق می‌آورد. در اینجا خرید چنین کالایی که بدانیم قاچاق است و کار ما کمک به قاچاقچی و قانون‌شکن می‌شود، اشکال دارد. اما اگر این کار کمک به او نباشد و اصل این کالا هم ممنوع شرعی یا قانونی نباشد، خرید و فروشش اشکالی ندارد. در صورتی هم که شک داریم کالایی را که می‌فروشند قاچاق است یا نه، خریدش مشکلی ندارد ولی در اینگونه موارد احتیاط خوب است. اگر کالای قاچاق لباسی است که پوشیدنش غیرقانونی نبوده و از نظر شرعی هم حرام نیست، ولی به صورت قاچاق وارد کشور شده و فرد نادانسته خریده است، حال اگر بپوشد و با آن نماز بخواند، نماز خواندن با آن اشکال ندارد، با این شرط که تبلیغ کالای قاچاق نباشد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
254📌 ❓سوال سلام من یک سوال داشتم اگه میشه لطفا زود جواب بدید ممنون سوال:اگر گروهی در یک پیام رسان وجود داشته باشد و اگر کسی تعداد مشخصی را به گروه دعوت کرد به آن شخص مبلغ معینی از طرف گروه داده میشود حال اگر در آن گروه تشویق کنند که اعضا دوست دختر و دوست پسر پیدا کنند و یا مطالب دیگری در گروه باشد که خوب نباشد در این صورت آیا ما میتوانیم کسانی را به گروه دعوت کنیم و پول را دریافت کنیم؟ مرجع تقلید:آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم آنچه بیان کردید مصداق روشنی بر کمک بر گناه و اشاعه فحشا است و در مخالفت صریح با آیات امر به معروف و نهی از منکر و کمک نکردن بر گناه است و کسب در آمد از چنین اموری اشکال دارد. 1. در آیه دوم سوره مائده خداوند می فرماید: و ( همواره ) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و ( هرگز ) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از ( مخالفت فرمان ) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است! وَ تَعاوَنُوا عَلَي الْبِرِّ وَ التَّقْوي‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ 2. مقام معظم رهبری می فرماید: دشمن از راه اشاعه‌ی فرهنگ غلط - فرهنگ فساد و فحشا - سعی می‌كند جوانهای ما را از ما بگیرد.۱۳۷۱/۰۴/۲۲ وقتی که جوانان یک نسل فاسد شدند، دیگر ملتی وجود ندارد و مقاومتی به چشم نمی‌خورد.۱۳۸۱/۱۲/۰۶ این‌که ما روی مسأله‌ی فساد و فحشا و مبارزه و نهی از منکر و این چیزها تکیه می‌کنیم، یک علّت عمده‌اش این است که جامعه را تخدیر می‌کند.۱۳۷۴/۱۰/۰۵ مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
255📌 ❓سوال سلام ببخشید صفات اهل بیت و چهارده معصوم جامع هست یا مجموع؟ منظورم اینه که صفات در اون ها جمع شده یا صفات از اونها سرچشمه میگیره ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم صفات الهي ـ چنانچه در فلسفه و كلام مطرح شده است ـ دو نوع‌اند: 1. صفات ذاتيه 2. صفات فعليه. صفات ذاتيه به آن صفاتي كمالي گفته مي‌شود كه قطع نظر از هر چيز ديگر با توجه به مقام ذات الهي، براي خداوند ثابت مي‌شود نظير: علم، قدرت و ... اما صفات فعلي از مقام فعل الهي يعني نسبت ميان خلق و خالق، انتزاع مي‌گردد به گونه‌اي كه اگر اين رابطه ميان خداوند و خلق را در نظر نگيريم آن صفت انتزاع نمي‌شود و مصداق نمي‌يابد مثل صفت: هو الطيف، كريم، رازق، شافي، رحمان، رحيم و ... چنانچه در دعاها مخصوصاً دعاي شريف جوشن كبير موارد زيادي از اين گونه اوصاف فعلي الهي ذكر شده است. اوصاف ذات به طور مطلق مربوط به مقام ذات الهي است و هيچ مظهر ديگري براي آن وجود ندارد چون اين اوصاف نظير: عليم، قدير و ... مطلق مد نظر است يعني عليم مطلق، حي مطلق، قدير مطلق و ... كه صرفاً با توجه به مقام ذات، حاصل مي‌شود. اما اوصاف فعل الهي از آن جهت كه تعلق به امور محدود زماني دارد، داراي حدود زماني است ولي از اين حيث كه انتساب به خداوند دارد جنبه فرا زماني و اطلاق دارد. بنابراين افعال الهي از آن جهتي كه انتساب به اشياء خارجي دارد و قابل اتصاف به زمان هم هست و حتي صفاتي هم كه از اين افعال انتزاع مي‌شود از لحاظ انتساب شان به مخلوق، قابل اتصاف به زمان و مكان نيز هست مثل صفت خالقيت. از آن جهتي كه خلق (چه به صورت فعل بيان شود چه بصورت صفت) انتساب به مخلوق زماني دارد، ممكن است ظرف زمان برايش فرض شود و گفته شود: در اين زمان خدا آن موجود را خلق كرده نه در آن زمان ديگر قبل و يا بعد، اين اتصاف به زمان نيز بلحاظ يكطرف اضافه است كه موجودي است زماني.[1] اما به لحاظ طرف ديگر اضافه يعني انتساب به خالق، حدود زماني در آن فرض ندارد. ولي اوصاف فعلي نوعاً به لحاظ اضافه آن به امر حادث زماني،‌ مد نظر مي‌باشد. با توضيحي كه در مورد تفاوت صفات ذاتي و فعلي از حيث مقام انتزاع صفات و نيز از حيث انسلاخ از حدود زماني يا اتصاف به آن، اشاره گرديد، هم اينك يادآور مي‌شویم كه ائمه ـ عليهم السّلام ـ مظهر صفات فعلي الهي‌اند نه صفات ذات كه مطلق و نامحدود من جميع الجهات است. زيرا چنانچه اشاره شد صفات ذاتيه مصداقي ديگر جز ذات ندارد و از هر گونه حدود امكاني فارغ است در حالي كه ائمه ـ عليهم السّلام ـ و اولياء الهي، نظير ساير مخلوقات، خود حادث و مخلوق‌اند. البته اين مظهريت اختصاص به ائمه ـ عليهم السّلام ـ و پيامبر ـ عليهم السّلام ـ ندارند بلكه همه وسايط فيض در عالم نظير فرشتگان و مدبران عالم تكوين را نيز شامل مي‌شود همه آنان مظاهر اسماء و صفات فعلي الهي‌اند با اين تفاوت كه وجودات مقدس ائمه ـ عليهم السّلام ـ و پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مظهر اتم و اكمل اوصاف الهي‌اند و ساير موجودات، در مراتب پائين‌تر هر كدام به ميزان و شأن وجودي خود مظاهر اسماء و صفات الهي‌اند. بنابراين مظهريت اسماء و صفات الهي بودن ـ چنان كه از خود كلمه «مظهر» نيز استفاده مي‌شود ـ خود گوياي آن است كه اين وجودات عين صفات الهي نيستند بلكه جلوه گاه ظهور اين صفات مي‌‌باشند. و اين لازمه نظام توحيد است كه هيچ چيزي را عدل خداوند قرار نداده بلكه همه‌ موجودات و تأثيرات آنان در عالم، در طول مشيت الهي يعني مظهر افعال خداوند متعال‌اند. با اين بيان روشن مي‌شود كه با توجه به مظهريت ائمه ـ عليهم السّلام ـ براي صفات فعلي خداوند متعال، آنان از اين لحاظ كه موجودات حادث و مخلوق و ممكن‌اند، محدوداند و هيچ استقلال و غناي ذاتي ندارند همانند ساير مخلوقات‌اند. اما از اين لحاظ كه اوصاف الهي را جلوه‌گر مي‌‌باشند و مظهر اتم و اكمل اين صفات‌اند، نامحدود و بي پايان‌اند. به عبارت ديگر اين وجودات مقدس ذاتاً محدود و ممكن و حادث‌اند اما از جهت مظهريت، بي نهايت‌اند چون آنان مظهر اتم و اكمل اين صفات‌اند. منبع در نتیجه ائمه علیهم السلام محل تجمیع و تبلور صفات الهی است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
🔰 طبق فتوای امام خامنه ای (حفظه الله) ❓ س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟ ✅ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است. ❓س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✅ج) واجب عینى است. ❓س: با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟ ✅ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست. ❓س: حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟ ✅ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. ❓س: در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟ ✅ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود. ❓س: در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟ ✅ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
256📌 ❓با اجازتون یه سوال دیگه : من میخوام یه وسیله سنجش برای اعمالم داشته باشم یه خوبی مطلق که ملموس باشه ومن وقتی تو کارام بهش احتیاج دارم جلوم باشه اون چیه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم خداوند در قرآن می فرماید : ما ترازوهاى عدل را در روز قیامت نصب می‌كنیم، لذا به هیچ‌كس كمترین ستمى نمی‌شود». (انبیا-47) از امام صادق(علیه‌السلام) راجع به آیه «و نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ» سوال شد، حضرت در پاسخ فرمودند: «موازین انبیاء الهی و اوصیای آنان هستند و کسانی که بدون هیچ درنگی وارد بهشت می‌شوند».[4] هم‌چنین در روایات بسیاری بیان شده است امیر مۆمنان و امامان از فرزندان او(علیهم‌السلام) ترازوهاى سنجش‏‌اند؛ به طور مثال ابن دراج می‌گوید از امام صادق(علیه‌السلام) راجع به آیه پرسیدم حضرت فرمودند: «اَلرُّسُلُ وَ الأئِمَّةٌ مِنْ أهْلِ بَیْتِ مُحَمَّد(صلی‌الله‌علیه‌وآله)».[5] 🔶 با توجه به این آیه و روایات: شما امام زمان عج را در برابر خود حاضر ببینید و همه افکار و اعمال خود را قبل از انجام ، به ایشان عرضه کنید اگر قابلیت عرضه به ایشان داشت و عقل شما ایشان را خوشحال و راضی دانست ، انجام دهید. و الا اگر مردد بودید و یا می دانستید که ایشان ناراضی است، پس صبر کنید و تحقیق و مشورت بیشتری کنید. البته برای درک بهتر این ارتباط معنوی فهمیدن خواسته ی دین و خواسته ائمه هم لازم است . [4]. الكافی، ج1، ص 419. [5]. المناقب ج : 2 ص 151. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
257📌 ❓سوال: باسلام آیا چرک روی پوست در حمام با لیف کشیدن از بین میرود ؟ ✅پاسخ سلام علیکم اگر منظور شما نگرانی از حائل شدن چرک یا چربی روی پوست برای انجام وضو و غسل است، باید بگویم اگر جرم خارجی روی پوست نیست و فقط چربی طبیعی بدن باشد ، بله از بین می رود. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
258📌 ❓سوال: سلام یه سوال داشتم این قرعه ها که خانمها می نویسن اگر یه فردی احتیاج مبرم داشته باشه و خود فرد با یه کاری اسم خودش در بیاره آیا صحیح هست ✅پاسخ: سلام علیکم این موارد بستگی به قوانین و قرارداد بین اعضا دارد. ظاهر این قرعه کشی ها این است که اعضا بر اساس قرعه ی واقعی رضایت بر نوبت هر شخص می دهند، و اگر بدون قرعه کشی و از راه تقلب و هر چیز دیگری این نوبت رعایت نشود، حق الناس است. پیشنهاد می شود شما نیاز خود را با کسی که اسمش در قرعه کشی در می آید مطرح کنید و نوبت خود را با ایشان جابجا کنید. یا اینکه : با مسئول صندوق مطرح کنید تا ایشان با کسب رضایت از همه اعضا شما را جلوتر یا بدون نوبت قرار دهد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir