eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
357 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
427 📌 ❓سوال: سلام صبحتون بخیر ببخشین وقتی که مطمینیم که شخصی دارمدش حلال نیست و اون فرد فروشنده اس ایا مشکل داره که ما با اون فرد معامله کنیم و ازش چیز بخریم مقام معظم رهبری و ایت الله سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر در فرض سؤال، معامله با چنین شخصی جایز نیست. ولی در صورتی‌که این فرد درآمدهای حلالی هم دارد، و نمی‌دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، معامله با او اشکال ندارد و تصرف در آن برای شما جایز است. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر معامله از موارد اعانه بر اثم و گناه نباشد و یقین به وجود حرام در آنچه که از این شخص دریافت مى‌شود، نداشته باشید، مانعى ندارد و الا جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معامله صحیح باشد پول آن حلال است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال معامله با او جایز نیست ولی در صورتی که در آمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، تصرف در آن برای شما اشکال ندارد. ومعامله اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی‌که یقین نداشته باشد که مبلغ مذکور بعینه از راه حرام بدست آمده معامله بلا مانع است. منبع آیت الله مکارم شیرازی: کار کردن نزد کسی که درآمدش حرام است پرسش : آیا کار کردن نزد شخصى که درآمدش از پول حرام است، جایز مى باشد؟ پاسخ : اگر یقین داشته باشید که مزد شما را از پول حرام مى دهد، جایز نیست اما اگر در آمد های حلالی هم دارد و یقین ندارید حقوق شما را از پول حرام داده استفاده از آن مانعی ندارد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
428 📌 ❓سوال: سلام خداقوت یک سوال شرعی دارم ممنون میشم پاسخگو باشین یک مفر در حال خدمت سربازی هست ابگرمکن نداره تو سرمای زمستان و میترسه حمام بره چون اب سرد هست و ممکنه مریض بشه این بنده خدا چجوری باید غسل واجب بکنه ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین به هر حال شخصی که غسل واجب بر عهده دارد ، باید در شرایطی که برای او ضرر ندارد غسل کند. و اینکه آب سرد است و احتمال مریض شدن هست، عذر شرعی محسوب نمی شود. اگر سختی و ضرر خیلی جدی است، غسل را تا آخر وقت نماز به تاخیر بیاندازید تا فرصت غسل نباشد و تیمم بدل از غسل کنید. راه بهتری که وجود دارد این است که: برای غسل کردن، جاری شدن آب بر بدن شرط نیست. لذا می توانید آب گرم کنید و با ابر یا دستمال یا کاسه بدن خود را با حداقل آب غسل دهید. نظر شما را به دو سوال مشابه جلب میکنیم طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: س 215: ما در منطقه سردسیری زندگی می‏کنیم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می‏شویم، با توجه به این که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض عیب شمرده می‏شود و آب هم در آن وقت سرد است، تکلیف ما برای روزه فردا چیست؟ آیا تیمم جایز است؟ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد؟ ج: مجرد مشقّت يا عيب شمرده شدن اغتسال جوانان در نيمه شب، عذر شرعى محسوب نمى‏شود، بلکه مادامى که غسل، حرجى و موجب ضرر براى مکلّف نشود، غسل کردن به هرصورتى که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج يا ضرر بايد قبل از طلوع فجر تيمم کند و با تيمم بدل از غسل جنابت پيش از طلوع فجر روزه‏اش صحيح است، و اگر تيمم نکند روزه‏اش باطل است، ولى امساک در طول روز بر او واجب مى‏باشد. س: كوهنوردانى كه براى فتح قله‌ها مى‌‌روند و بخاطر سردى فوق‌العاده هوا وضو گرفتن آنها با عسر و حرج همراه بوده و از جمله موجب مريضى است، آيا جايز است تيمم نمايند؟ و اگر كوه پر از برف بوده و تيمم ممكن نباشد، تكليف نماز و روزه‌شان چيست؟ ج) در فرض سؤال تيمم مانع ندارد و در صورت عدم دسترسى به چيزى كه تيمم بر آن صحيح است احتياط مستحب آن است كه اعضاى وضو را با برف مسح كنند و با آن تيمم هم بكنند و بنابر احتياط واجب نماز را در وقت آن به جا آورند و بعداً در زمان تمكن قضاى آن را هم به‌جا آورند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
429 📌 ❓سوال: سلام موقع گفتن اذان واقامه بدن باید درحال ارامش باشد یا حین پهن کردن وجانمازو اماده شدن برای نماز هم میشه شروع کرد به گفتن اذان واقامه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم این آرامش مربوط به اقامه است، اما در هر حال مستحب است. و در حال آماده کردن جهاز نماز هم میتوان اذان و اقامه گفت. اما بهتر است که بدن در حالت آمادگی نماز و رو به قبله باشد. طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: ٩٣٨ مستحب است انسان در موقع گفتن اذان رو به قبله بايستد و با وضو يا غسل باشد و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نمايد و بكشد و بين جمله‏هاى اذان كمى فاصله دهد و بين آنها حرف نزند. ٩٣٩ مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد، و آن را از اذان آهسته‏تر بگويد، و جمله‏هاى آن را به هم نچسباند. ولى به اندازه‏اى كه بين جمله‏هاى اذان فاصله مى‏دهد، بين جمله‏هاى اقامه فاصله ندهد. ٩٤٠ مستحب است بين اذان و اقامه يك قدم بردارد يا قدرى بنشيند يا سجده كند يا ذكر بگويد يا دعا بخواند يا قدرى ساكت باشد يا حرفى بزند يا دو ركعت نماز بخواند. ولى حرف زدن بين اذان و اقامه نماز صبح مستحب نيست، ولى نماز خواندن بين اذان و اقامه نماز مغرب را به اميد ثواب بياورد. ٩٤١ مستحب است كسى را كه براى گفتن اذان معين مى‏كنند، عادل و وقت‏شناس و صدايش بلند باشد و اذان را در جاى بلند بگويد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
50.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل قسمت دوم مستند «غیررسمی» 💻 @Khamenei_ir
430 📌 ❓سوال: 1. سلام درتشهد نماز هنگام گفتن اشهدان لا اله الاالله؛ نون خوانده میشود؟ 2. سلام.مراجعه به دکترسونوگرافی مرد برای خانم ها اشکال داره؟با این دلیل که دکترسونو زن تعدادشون کمه و هزینه زیادتری میگیرن و دوری راه..‌اگه اشکال داره با این دلایل میشه مراجعه کرذ/؟مرجع رهبر ✅پاسخ : سلام علیکم جواب سوال 1: خیر . خوانده نمی شود. بلکه نونِ ساکن در لام بعدی ادغام می شود و اینطور خوانده میشود: اشهد ألّا... جواب سوال 2: امام خامنه ای (دام ظلّه): اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد جایز نیست مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصص غیرممکن باشد. (اجوبه الاستفتائات، ص ۳۱۱ س ۱۳۰۲) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
431 📌 ❓سوال: سلام رنگ کردن مو و ابرو آیا مشکل داره واسه نماز و غسل ✅پاسخ: سلام علیکم رنگ مو پرسش ۷۰ . آيا رنگ مو و حنا و رنگ پوست ميوه ها، مانع وضو است؟ همه مراجع: رنگ بدون جرم مانع نيست.[۱] [۱]. امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۲؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۲۷؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۴۰؛تبريزى، استفتائات، س ۱۷۶ و دفتر: وحيد، سيستانى، بهجت، صافى و نورى. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
✅جوانان و نوجوانان برای هیئتتان این کارهارو بکنید تا هیئت خوب و قوی داشته باشید http://fna.ir/f1u6jm @mawezah_ir
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
👌 🏴سردار دیگری رفت... 🍃در جمعه ای دوباره خورشید انوری رفت یک یار مهربان و دلسوز رهبری رفت 🍃شد سالگرد سردار، داغی دوباره دیدیم در عرصه ی بصیرت سردار دیگری رفت🍃 👌 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
باشد که این هدیه ناقابل ما دعا و عنایت ایشان را شامل حالمان کند. @mawezah_ir
PTT-20210104-WA0002.opus
2.14M
پاسخ به اظهارات بی انصافانه و مغالطه آمیز آقای زائری مهدوی @pasokhha
432 📌 ❓سوال: سلام ... برای جبران غیبت هایی که کردیم ویا شنیدیم چه باید کرد..؟اصلا جبران لازمه؟یا همین که توبه واستغفارکنیم و غیبت را ترک کنیم کافیه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در روایات نسبت به غیبت دو حالت وجود دارد: غیبت کننده و شنونده غیبت ✅ کسی که غیبت کرده است باید سه کار انجام دهد: 1. در برابر کسانی که غیبت کرده، حرفهایش را اصلاح کند و از حرف خود برگردد .و ذهن دیگران را نسبت به فرد غیبت شونده اصلاح کند. 2. برای غیبت شونده استغفار کند. 3. از کار خودش نیز توبه کند و استغفار کند. عقوبت ها و اثرات وحشتناک و عجیبی برای غیبت کننده وجود دارد ، که در روایات آمده است. شنونده غیبت هم در این عقوبت ها با غیبت کننده شریک است! رسول خدا(ص) در حدیثی می فرمایند: «اَلْمُسْتَمِعُ اَحَدُ الْمُغْتابِيْنَ»(1)؛ همچنین امام على(عليه السلام) می فرمایند: «اَلسّامِعُ لِلْغَيْبَةِ اَحَدُ الْمُغْتابِينَ».(2) ✅مگر اینکه شنونده غیبت این امور را انجام دهد: 1. از غیبت شونده دفاع کند. و کار او را حمل به صحت کند. در مقام توضیح و توجیه موضوع و شخصی که از او غیبت می کنند بر آید و تایید نکند حرف غیبت کننده را. 2. امر به معروف و نهی از منکر کند، کسانی را که غیبت می کنند. 3. از مجلس غیبت برخیزد. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديثى می فرمایند: «مَنْ اُغْتِيْبَ عِنْدَهُ اَخُوُهُ الْمُسْلِمُ فَاسْتَطاعَ نَصْرَهُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ خَذَلَهُ اللّهُ فِى الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ»(4)؛ (كسى كه غيبت برادر مسلمانش نزد او شود، و توانايى بر يارى او داشته باشد و ياريش نكند، خداوند او را در دنيا و آخرت مخذول مى كند). در حديث ديگرى می فرمایند: «اذا وُقِّعَ فى رَجُل وَ اَنْتَ فى مَلأ فَكُنْ لِلرَّجُلِ ناصِراً وَ وَ لِلْقَومِ زاجِراً وَ قُمْ عَنْهُمْ»(5)؛ (هنگامى كه عيب جويى و غيبت كسى را در ميان جمع مى كنند و تو در آنجا حضور دارى، او را يارى كن و حاضران را نهى از منكر، و از آن مجلس [گناه] برخيز). پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديث ديگرى فرمودند: «اَلا وَمَنْ تَطَوَّلَ عَلى اَخِيْهِ فى غَيْبَة سَمِعَها فِيهِ فى مَجْلِس فَرَدَّها عَنْهُ رَدَّ اللّهُ عَنْهُ اَلْفَ باب مِنَ الشَّرِ فِى الدُّنيا وَ الاْخِرَةِ، فَاِنْ هُوَ لَمْ يَرُدَّها وَ هُوَ قادِرٌ عَلى رَدِّها كانَ عَلَيْهِ كَوِزْرِ مَنْ اِغْتابَهُ سَبْعينَ مَرَّةً»(7)؛ (كسى كه بر برادر مسلمانش منّت بگذارد و در برابر غيبتى كه از او در مجلسى شنيده دفاع كند، خداوند هزار در از شرّ و بدى را در دنيا و آخرت از او باز مى گرداند، و اگر دفاع نكند در حالى كه قادر بر دفاع است هفتاد برابر گناه غيبت كننده بر او خواهد بود). ممكن است اين روايت ناظر به مواردى باشد كه شخص مستمع انسان صاحب نفوذ و با شخصيتى است بر خلاف غيبت كننده، روشن است سكوت چنين شخصى در برابر هتك حرمت انسان مسلمان، آثار زيانبار تری از كلام غيبت كننده دارد.(8) 📚پی نوشت: برای دیدن و خواندن پی نوشت ها به منبع اصلی مراجعه نمایید: منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
433 📌 در ❓سوال: درکودکی ازکسی پولی برداشته ام الان باید چه کنم نمیدانم مبغلش چقدربوده و ازاوهم خجالت میکشم که پولی به او بدهم و حلالیت بطلبم ...باید چه کنم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶 حق‏ الناس دوران كودكى پرسش ۵۷۳ . در دوران كودكى، پولى از كسى برداشته ‏ام و نمى ‏توانم آن را به او بگویم، وظیفه‏ ام چیست؟ آیا مى‏ توانم از طرف او صدقه بدهم؟ همه مراجع: باید به هر طریقى كه ممكن است، پول را به او برسانید و لازم نیست بگویید بابت چه چیز است و حتى مى‏ توانید به وسیله شخص دیگرى، به او برسانید و یا به حساب بانكى او واریز كنید. صدقه دادن كفایت نمى‏ كند.[۲] 🔶 دسترسى به صاحب مال پرسش ۵۷۴ . اگر مالى را از كسى برداشته باشیم و اكنون به او دسترسى نداریم، تكلیف چیست؟ آیات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: اگر از پیدا كردن صاحبش مأیوس هستید، باید آن را با اجازه مجتهد، از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.[۳] آیات عظام تبریزى، خامنه‏ اى، سیستانى، فاضل، مكارم و وحید: اگر از پیدا كردن صاحبش مأیوس هستید، باید آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و احتیاط واجب آن است كه با اجازه مجتهد باشد.[۴] 🔶فوت صاحب مال پرسش ۵۷۵ . اگر در گذشته، پولى را از كسى برداشته باشیم و اكنون از دنیا رفته است ؛ چگونه آن را جبران كنیم؟ آیات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: اگر وارثان او را مى ‏شناسید، باید به هر طریق ممكن، به آنها برسانید و اگر از پیدا كردن آنان مأیوسید، باید آن را با اجازه مجتهد از طرف آنها به فقیر صدقه دهید.[۵] آیات عظام تبریزى، خامنه ‏اى، سیستانى، فاضل، مكارم و وحید: اگر وارثان او را مى‏ شناسید، باید به هر طریق ممكن، به آنها برسانید و اگر از پیدا كردن آنان مأیوسید، باید آن را از طرف آنها به فقیر صدقه دهید و احتیاط واجب آن است كه با اجازه مجتهد باشد.[۶] [۱]. «اَوّلُ قَطرَة مِن دَمِ الشَّهيد كَفارةُ لِذُنُوبِه اِلاَّ الدَّين فَاِنَّ كَفارَتُه قَضائه»: من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص ۱۸۳، ح۳۶۸۸. [۲]. دفتر: همه مراجع. [۳]. توضيح‏ المسائل مراجع، م ۲۲۷۹ و نورى، توضيح ‏المسائل، م ۲۲۷۳. [۴]. توضيح ‏المسائل مراجع، م ۲۲۷۹ ؛ وحيد، توضيح‏ المسائل، م ۲۳۳۱ و خامنه ‏اى، استفتاء، س ۱۵۵۹. [۵]. توضيح‏ المسائل مراجع، م ۲۲۷۹ و نورى، توضيح ‏المسائل، م ۲۲۷۳. [۶]. توضيح‏ المسائل مراجع م ۲۲۷۹ ؛ وحيد، توضيح‏ المسائل، م ۲۳۳۱ و خامنه ‏اى، استفتاء، س ۱۵۵۹. منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان/ رساله دانشجويي سایت هدانا احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
434 📌 ❓سوال: سلام استفاده از ماهواره فقط برای دیدن شبکه های استانی چه حکمی دارد.. مرجع رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم آنتن‌های ماهواره‏ ای اجوبه الاستفتائات 🔸س 1213: آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟ ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از اين جهت که صرفاً وسيله‏اى براى دريافت برنامه‏هاى تلويزيونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جايز است. ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. 🔸س 1214: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏کننده کانالهای ماهواره‏ای برای گرفتن کانالهای ماهواره‏ای جمهوری اسلامی برای کسی که در خارج از جمهوری اسلامی زندگی می‏کند، جایز است؟ ج: دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابليت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن بهره‏بردارى حرام مى‏شود و علاوه بر اين بهره‏گيرى از آن در خانه مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنا بر اين خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى کسى که اطمينان دارد از آن بهره‏بردارى حرام نمى‏کند و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى را دربرندارد. 🔸س 1215: اگر آنتن ماهواره‏ای علاوه بر دریافت کانالهای جمهوری اسلامی، اخبار و بعضی از برنامه‏های مفید کشورهای عربی و خلیج فارس و همه کانالهای غربی و فاسد را دریافت کند چه حکمی دارد؟ ج: معيار جواز استفاده از اين دستگاه براى گرفتن برنامه‏هاى کانالهاى تلويزيونى، همان است که قبلاً گذشت بدون اينکه بين کانالهاى غربى و غير آن تفاوتى وجود داشته باشد. 🔸س 1216: استفاده از آنتن ماهواره‏ای برای آگاهی از برنامه‏های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولتهای غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می‏شوند چه حکمی دارد؟ ج: استفاده از اين دستگاه براى ديدن و شنيدن برنامه‏هاى علمى يا قرآنى و مانند آن، هرچند فى‏نفسه مانعى ندارد، ولى به دليل اين که برنامه‏هايى که از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بيشتر کشورهاى همسايه پخش مى‏شوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه‏کننده و تحريف حقايق و همچنين برنامه‏هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‏هاى علمى يا قرآن ازطريق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام مى‏گردد، بنا بر اين شرعاً استفاده از آنتن‏هاى مذکور براى ديدن آن برنامه‏ها حرام است مگر آنکه برنامه‏هاى مفيد علمى يا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هيچ فساد يا ابتلا به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد بايد مراعات شود. 🔸س 1217: شغل ما تعمیر دستگاههای گیرنده برنامه‏های رادیو و تلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن‏های ماهواره‏ای صورت می‏گیرد، تکلیف ما در این‌باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟ ج: اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود که غالباً همينطور است و يا شما علم داشته باشيد به اينکه کسى که قصد تهيه آنتن ماهواره‏اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‏کند، خريد و فروش و نصب قطعات و راه‏اندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست. آنتن‌های ماهواره‏ ای استفتائات جدید 🔸س. آیا دیش ماهواره مالیّت دارد (می توان فروخت)؟ ج. از آلات مشترک محسوب می شود و خرید و فروش آن برای استفاده در امور حرام، حرام و برای استفاده های حلال، جایز است. ولی با توجه به اینکه غالباً در کارهای حرام به کار می رود و مفاسدی را به دنبال دارد، خرید یا فروش یا نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که مطمئن باشیم استفاده حرام از آن نمی کند و مفسده ندارد. لکن اگر قانونی در این مورد وجود دارد باید رعایت شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha