eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جوانان و نوجوانان برای هیئتتان این کارهارو بکنید تا هیئت خوب و قوی داشته باشید http://fna.ir/f1u6jm @mawezah_ir
👌 🏴سردار دیگری رفت... 🍃در جمعه ای دوباره خورشید انوری رفت یک یار مهربان و دلسوز رهبری رفت 🍃شد سالگرد سردار، داغی دوباره دیدیم در عرصه ی بصیرت سردار دیگری رفت🍃 👌 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 💻 @Khamenei_ir
باشد که این هدیه ناقابل ما دعا و عنایت ایشان را شامل حالمان کند. @mawezah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به اظهارات بی انصافانه و مغالطه آمیز آقای زائری مهدوی @pasokhha
432 📌 ❓سوال: سلام ... برای جبران غیبت هایی که کردیم ویا شنیدیم چه باید کرد..؟اصلا جبران لازمه؟یا همین که توبه واستغفارکنیم و غیبت را ترک کنیم کافیه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در روایات نسبت به غیبت دو حالت وجود دارد: غیبت کننده و شنونده غیبت ✅ کسی که غیبت کرده است باید سه کار انجام دهد: 1. در برابر کسانی که غیبت کرده، حرفهایش را اصلاح کند و از حرف خود برگردد .و ذهن دیگران را نسبت به فرد غیبت شونده اصلاح کند. 2. برای غیبت شونده استغفار کند. 3. از کار خودش نیز توبه کند و استغفار کند. عقوبت ها و اثرات وحشتناک و عجیبی برای غیبت کننده وجود دارد ، که در روایات آمده است. شنونده غیبت هم در این عقوبت ها با غیبت کننده شریک است! رسول خدا(ص) در حدیثی می فرمایند: «اَلْمُسْتَمِعُ اَحَدُ الْمُغْتابِيْنَ»(1)؛ همچنین امام على(عليه السلام) می فرمایند: «اَلسّامِعُ لِلْغَيْبَةِ اَحَدُ الْمُغْتابِينَ».(2) ✅مگر اینکه شنونده غیبت این امور را انجام دهد: 1. از غیبت شونده دفاع کند. و کار او را حمل به صحت کند. در مقام توضیح و توجیه موضوع و شخصی که از او غیبت می کنند بر آید و تایید نکند حرف غیبت کننده را. 2. امر به معروف و نهی از منکر کند، کسانی را که غیبت می کنند. 3. از مجلس غیبت برخیزد. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديثى می فرمایند: «مَنْ اُغْتِيْبَ عِنْدَهُ اَخُوُهُ الْمُسْلِمُ فَاسْتَطاعَ نَصْرَهُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ خَذَلَهُ اللّهُ فِى الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ»(4)؛ (كسى كه غيبت برادر مسلمانش نزد او شود، و توانايى بر يارى او داشته باشد و ياريش نكند، خداوند او را در دنيا و آخرت مخذول مى كند). در حديث ديگرى می فرمایند: «اذا وُقِّعَ فى رَجُل وَ اَنْتَ فى مَلأ فَكُنْ لِلرَّجُلِ ناصِراً وَ وَ لِلْقَومِ زاجِراً وَ قُمْ عَنْهُمْ»(5)؛ (هنگامى كه عيب جويى و غيبت كسى را در ميان جمع مى كنند و تو در آنجا حضور دارى، او را يارى كن و حاضران را نهى از منكر، و از آن مجلس [گناه] برخيز). پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديث ديگرى فرمودند: «اَلا وَمَنْ تَطَوَّلَ عَلى اَخِيْهِ فى غَيْبَة سَمِعَها فِيهِ فى مَجْلِس فَرَدَّها عَنْهُ رَدَّ اللّهُ عَنْهُ اَلْفَ باب مِنَ الشَّرِ فِى الدُّنيا وَ الاْخِرَةِ، فَاِنْ هُوَ لَمْ يَرُدَّها وَ هُوَ قادِرٌ عَلى رَدِّها كانَ عَلَيْهِ كَوِزْرِ مَنْ اِغْتابَهُ سَبْعينَ مَرَّةً»(7)؛ (كسى كه بر برادر مسلمانش منّت بگذارد و در برابر غيبتى كه از او در مجلسى شنيده دفاع كند، خداوند هزار در از شرّ و بدى را در دنيا و آخرت از او باز مى گرداند، و اگر دفاع نكند در حالى كه قادر بر دفاع است هفتاد برابر گناه غيبت كننده بر او خواهد بود). ممكن است اين روايت ناظر به مواردى باشد كه شخص مستمع انسان صاحب نفوذ و با شخصيتى است بر خلاف غيبت كننده، روشن است سكوت چنين شخصى در برابر هتك حرمت انسان مسلمان، آثار زيانبار تری از كلام غيبت كننده دارد.(8) 📚پی نوشت: برای دیدن و خواندن پی نوشت ها به منبع اصلی مراجعه نمایید: منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
433 📌 در ❓سوال: درکودکی ازکسی پولی برداشته ام الان باید چه کنم نمیدانم مبغلش چقدربوده و ازاوهم خجالت میکشم که پولی به او بدهم و حلالیت بطلبم ...باید چه کنم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶 حق‏ الناس دوران كودكى پرسش ۵۷۳ . در دوران كودكى، پولى از كسى برداشته ‏ام و نمى ‏توانم آن را به او بگویم، وظیفه‏ ام چیست؟ آیا مى‏ توانم از طرف او صدقه بدهم؟ همه مراجع: باید به هر طریقى كه ممكن است، پول را به او برسانید و لازم نیست بگویید بابت چه چیز است و حتى مى‏ توانید به وسیله شخص دیگرى، به او برسانید و یا به حساب بانكى او واریز كنید. صدقه دادن كفایت نمى‏ كند.[۲] 🔶 دسترسى به صاحب مال پرسش ۵۷۴ . اگر مالى را از كسى برداشته باشیم و اكنون به او دسترسى نداریم، تكلیف چیست؟ آیات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: اگر از پیدا كردن صاحبش مأیوس هستید، باید آن را با اجازه مجتهد، از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.[۳] آیات عظام تبریزى، خامنه‏ اى، سیستانى، فاضل، مكارم و وحید: اگر از پیدا كردن صاحبش مأیوس هستید، باید آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و احتیاط واجب آن است كه با اجازه مجتهد باشد.[۴] 🔶فوت صاحب مال پرسش ۵۷۵ . اگر در گذشته، پولى را از كسى برداشته باشیم و اكنون از دنیا رفته است ؛ چگونه آن را جبران كنیم؟ آیات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: اگر وارثان او را مى ‏شناسید، باید به هر طریق ممكن، به آنها برسانید و اگر از پیدا كردن آنان مأیوسید، باید آن را با اجازه مجتهد از طرف آنها به فقیر صدقه دهید.[۵] آیات عظام تبریزى، خامنه ‏اى، سیستانى، فاضل، مكارم و وحید: اگر وارثان او را مى‏ شناسید، باید به هر طریق ممكن، به آنها برسانید و اگر از پیدا كردن آنان مأیوسید، باید آن را از طرف آنها به فقیر صدقه دهید و احتیاط واجب آن است كه با اجازه مجتهد باشد.[۶] [۱]. «اَوّلُ قَطرَة مِن دَمِ الشَّهيد كَفارةُ لِذُنُوبِه اِلاَّ الدَّين فَاِنَّ كَفارَتُه قَضائه»: من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص ۱۸۳، ح۳۶۸۸. [۲]. دفتر: همه مراجع. [۳]. توضيح‏ المسائل مراجع، م ۲۲۷۹ و نورى، توضيح ‏المسائل، م ۲۲۷۳. [۴]. توضيح ‏المسائل مراجع، م ۲۲۷۹ ؛ وحيد، توضيح‏ المسائل، م ۲۳۳۱ و خامنه ‏اى، استفتاء، س ۱۵۵۹. [۵]. توضيح‏ المسائل مراجع، م ۲۲۷۹ و نورى، توضيح ‏المسائل، م ۲۲۷۳. [۶]. توضيح‏ المسائل مراجع م ۲۲۷۹ ؛ وحيد، توضيح‏ المسائل، م ۲۳۳۱ و خامنه ‏اى، استفتاء، س ۱۵۵۹. منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان/ رساله دانشجويي سایت هدانا احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
434 📌 ❓سوال: سلام استفاده از ماهواره فقط برای دیدن شبکه های استانی چه حکمی دارد.. مرجع رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم آنتن‌های ماهواره‏ ای اجوبه الاستفتائات 🔸س 1213: آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟ ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از اين جهت که صرفاً وسيله‏اى براى دريافت برنامه‏هاى تلويزيونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جايز است. ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. 🔸س 1214: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏کننده کانالهای ماهواره‏ای برای گرفتن کانالهای ماهواره‏ای جمهوری اسلامی برای کسی که در خارج از جمهوری اسلامی زندگی می‏کند، جایز است؟ ج: دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابليت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن بهره‏بردارى حرام مى‏شود و علاوه بر اين بهره‏گيرى از آن در خانه مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنا بر اين خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى کسى که اطمينان دارد از آن بهره‏بردارى حرام نمى‏کند و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى را دربرندارد. 🔸س 1215: اگر آنتن ماهواره‏ای علاوه بر دریافت کانالهای جمهوری اسلامی، اخبار و بعضی از برنامه‏های مفید کشورهای عربی و خلیج فارس و همه کانالهای غربی و فاسد را دریافت کند چه حکمی دارد؟ ج: معيار جواز استفاده از اين دستگاه براى گرفتن برنامه‏هاى کانالهاى تلويزيونى، همان است که قبلاً گذشت بدون اينکه بين کانالهاى غربى و غير آن تفاوتى وجود داشته باشد. 🔸س 1216: استفاده از آنتن ماهواره‏ای برای آگاهی از برنامه‏های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولتهای غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می‏شوند چه حکمی دارد؟ ج: استفاده از اين دستگاه براى ديدن و شنيدن برنامه‏هاى علمى يا قرآنى و مانند آن، هرچند فى‏نفسه مانعى ندارد، ولى به دليل اين که برنامه‏هايى که از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بيشتر کشورهاى همسايه پخش مى‏شوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه‏کننده و تحريف حقايق و همچنين برنامه‏هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‏هاى علمى يا قرآن ازطريق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام مى‏گردد، بنا بر اين شرعاً استفاده از آنتن‏هاى مذکور براى ديدن آن برنامه‏ها حرام است مگر آنکه برنامه‏هاى مفيد علمى يا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هيچ فساد يا ابتلا به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد بايد مراعات شود. 🔸س 1217: شغل ما تعمیر دستگاههای گیرنده برنامه‏های رادیو و تلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن‏های ماهواره‏ای صورت می‏گیرد، تکلیف ما در این‌باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟ ج: اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود که غالباً همينطور است و يا شما علم داشته باشيد به اينکه کسى که قصد تهيه آنتن ماهواره‏اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‏کند، خريد و فروش و نصب قطعات و راه‏اندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست. آنتن‌های ماهواره‏ ای استفتائات جدید 🔸س. آیا دیش ماهواره مالیّت دارد (می توان فروخت)؟ ج. از آلات مشترک محسوب می شود و خرید و فروش آن برای استفاده در امور حرام، حرام و برای استفاده های حلال، جایز است. ولی با توجه به اینکه غالباً در کارهای حرام به کار می رود و مفاسدی را به دنبال دارد، خرید یا فروش یا نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که مطمئن باشیم استفاده حرام از آن نمی کند و مفسده ندارد. لکن اگر قانونی در این مورد وجود دارد باید رعایت شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
435 📌 ❓سوال: سلام. متاسفانه در رکعت سوم نماز عشاء شک کردم رکعت اول نماز رو خوانده‌ام یا نه ،،، چون شک بعد از محله اعتنا کنم یا نه؟؟؟؟ نمازم را دوباره ادا کنم؟؟؟؟ آقای سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای معظم له: اوّل: آنکه بعد از داخل شدن در سجده دوّم شک کند که دو رکعت خوانده است یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده است، و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند، و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده به‌جا آورد ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ دو رکعت نشسته کافی نیست. مطالعه احکام شکیات از سایت معظم له: https://www.sistani.org/persian/book/50/57/ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
436 📌 ❓سوال: سلام....وقت نافله عشا تا چه موقع هست؟ ایا باید حتما در نافله صبح سوره کافرون خوانده شود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: ٧٧١ وقت نافله عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است. و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود. (اجوبه الاستفتائات) پاسخ سوال دوم: نه، مستحب است. برای مطالعه اوقات نافله های یومیه به لینک زیر مراجعه کنید: https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=337&tid=99 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی نماهای هتاک را بشناسید یکی از ابزارهای ضد انقلاب عصبانی کردن مردم به نام روحانیت است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره 40 یا 75 روز بعد از رحلت صحیح است یا 95 روز ؟ رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند.
437 📌 ❓سوال: سلام ...نمازهایی را که تا به حال درست نخوانده ایم-باعجله خوانده ایم-بدون حضورقلب خوانده ایم ...را چگونه میشود جبران کرد-ایا فقط استغفار کافی است؟!ایا بخشیده میشود؟ ✅پاسخ: سلام علیکم از دو جهت می توان به نمازهای گذشته نگاه کرد: 1. حکم فقهی: یعنی اگر نمازهای شما صحیح ادا شده اند، تکلیف شما انجام شده است. و نیازی به تکرار نیست. 2. معنوی: اینکه اگر نمازها با حضور قلب نبوده یا سریع بوده و ... ، در اینصورت بله استغفار کنید و نیاز به تکرار نماز نیست. بلکه نمازهای فعلی و آینده خود را با توجه بخوانید. قبول شدن یا نشدن نمازها امری است که مربوط به خدای باریتعالی است و ما باید سعی کنیم نمازهای کاملی بخوانیم و امیدوار باشیم که خداوند از ما بپذیرد. حتما بعد از نمازها از خداوند حاجات خود را طلب کنید. و نماز را با آرامش و صحیح بخوانید. درروایت است برای فهمیدن اینکه نماز شما چقدر قبول شده است، ببینید چقدر از معصیت الهی به دور هستید و از گناه دوری می کنید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
438 📌 ❓سوال: سلام و درود . راهی برای آب کشیدن کلید برق که نجس شده هست ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله، کلید برق را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید، و قاب ظاهر آن را کامل بشویید و بعد از خشک شدن ، مجددا وصل کنید. بخاطر خطر برق گرفتی، به هیچ عنوان در حال اتصال به پریز و کلید شست و شو نکنید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
439 📌 ❓سوال: چگونه باید به ائمه توسل کرد...میگویند توسل کردیم و حاجت گرفتیم..‌.میشه بگین چگونه و چطور باید توسل کرد و ارتباط برقرارکرد؟ ✅پاسخ: سلام علیکم ابتدا باید بدونیم وقتی میگیم توسل یعنی چه عملی؟ توسل کردن یعنی ؛ از چهارده معصوم علیهم السلام بخواهیم که بین ما و خداوند واسطه بشوند تا خداوند حاجات و درخواستهای مارو به ما بدهند و این رسیدن به حاجت زودتر اتفاق بیفته و مراد دل ما روا بشود. برای همین در دعای توسل اینجوری میگیم که : اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ... خدایا از تو می‌خواهم و به‌سویت روی آوردم به وسیله پیامبرت، پیامبر رحمت محمّد... یعنی خدایا من از تو حاجاتم را میخواهم و اهلبیت علیهم السلام را واسطه میکنم تا بخاطر ایشان به من توجه کنی... این نوع توسل یعنی ما از محبوبیت و آبروی اهلبیت نزد خداوند استفاده می کنیم و خداوند هم از ما در قرآن خواسته است که اینطور توسل کنیم. و ابتغوا الیه الوسیله... ◽️ روش توسل به معصومین علیهم السلام و دیگر اولیاى الهى نیز این است که هنگام دعا و درخواست از خداوند، خدا را به حق آنان و پاکى آنان بخوانیم. در حقیقت به خداوند عرض کنیم که هر چند ما به سبب گناه و عصیان و نافرمانى، استحقاق نداریم که حاجت و خواسته ما برآورده شود؛ لکن به واسطه علقه و ارتباط معنوى و محبّت و پیروى از اولیاى تو، تو را به حق این آبرومندان درگاهت مى خوانیم که حاجت ما را برآورده سازى در این راستا علاوه بر اعمال صالح و نیک مثل انفاق به مستمندان خدمت به خلق خدا، برآوردن نیازهاى هم نوعان و عباداتى همچون نماز و روزه - که مورد رضایت خداوند و به منظور تقرب به درگاه الهى تشریع شده است - مى توان به انسان هاى پاک و معصوم و وارسته اى که مرضى خداوند و از مقربان درگاه الهى اند، (همچون انبیاى الهى و به ویژه پیامبر خاتم و ائمه معصومین(ع) توسل جست . هدف زندگی انسان نزدیک شدن به خداوند است و برای این منظور بهترین وسیله ای که وجود دارد انسان های کامل و معصوم هستند. روش های متعددی برای توسل به اهلبیت علیهم السلام است. یکی از بهترین روش ها خواندن دعای توسل است. که البته باید ما که میخواهیم ایشان رو واسطه رحمت الهی قرار بدهیم باید سعی کنیم اخلاق و رفتار و افکار و نیاتمون رو به اهلبیت نزدیک کنیم و در عمل به ایشان نزدیک بشویم. یکی دیگر از شرایط توسل شکستن دل و مضطر بودن است. اینکه ما با نگاه امتحان کردن توسل نکنیم بلکه واقعا به اهلبیت علیهم السلام پناه ببریم و بدانیم ایشان واسطه رحمت الهی هستند. همچنین داشتن اخلاص و تضرع در برابر خداوند و اهلبیت موجب تسریع گرفتن حاجت است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha