eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘تغییر خود یا دیگران؟ هدف بسیاری از افراد از مراجعه به مشاور و یا درمانگر تغییر اطرافیان مثل دوستان، همکاران، والدین ، همسر یا فرزندان است. چرا که باور دارند اگر اطرافیان جوری که ایشان می‌خواهند، رفتار کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. معمولا این افراد به طور تلویحی فهمیده‌اند که تغییر دادنِ خودشان فرایندی سخت و نیازمند پیگیری، تغییر روش و منش و هزینه(عمدتا هزینه معنوی) است. برای همین بیشترین تمرکزشان بر روی تغییرِ دیگران جمع می‌شود، و وقتی می‌بینند که مشاور و یا درمانگر، آنها را با این واقعیت مواجه می‌کند که تغییر دیگران دستِ ما نیست و بهتر است، روی تغییر خود تمرکز کنیم؛ فکر می‌کنند یا روانشناسی و دانش‌های مرتبط به درد نمی‌خورد یا مشاور و درمانگر کارش درست نیست! ⭕️ نور‌وز زمان خوبی برای تغییر و رقم زدن روزی نو هست. 🌹هر روزتان نوروز @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پرسش: ❓ آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده می شود «یا مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❓برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕ 💠پاسخ💠 👌علامه مجلسی در زاد المعاد، می نویسند: «در برخی کتب روایت شده است که در هنگام تحویل سال جدید این دعا را 360 مرتبه بخوانند: « یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال» « ای کسی که تحول دل ها و گردش چشم ها در دست توست .ای تدبیر کننده شب و روز و ای تغییر دهنده سال و حال ، حال ما را به بهترین حال تغییر ده» 📚زاد المعاد ص328 ❗️این دعا اگر چه دارای سند صحیحی نمی باشد اما با توجه به دو نکته خواندن آن رجحان دارد؛ 1⃣ دارای محتوای صحیح و سازنده ای است . 2⃣در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش میدهد. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 ✅ نتیجه اینکه: هر چند این دعا، سند محکمی ندارد ولی از باب تسامح در ادله ی سنن، قرائت آن به قصد رجاء و امید رسیدن به ثواب بلا اشکال هست. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪴 عیدتان مبارک 🪴 🌲 آنچه در سفره ی هفت سین ایرانیان باستان بوده، سه ویژگی داشته است: 1⃣ با "سین" شروع شود. 2⃣ روئیدنی 3⃣ خوردنی 🌹 با این سه شرط: ◀️سرکه ◀️سبزه ◀️سماق ◀️سیب ◀️سمنو ◀️سنجد ◀️سیر سر سفره ی هفت سین، قرار داده می شود. ❇️ جالب این که، غیر از این هفت مورد (ظاهراً)، هیچ روئیدنی و خوردنی که با سین شروع شود، در لغت پارسی ، یافت نمی شود. ✍ جواد حیدری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یقین(۱) رسیدن به هر مقام و منزلتی نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است و تا انسان بستر مناسب را فراهم ننماید قادر نخواهد بود که قدم در آن مسیر بگذارد. برای ایمان انسان مؤمن، درجات متعدد و مراتب گوناگونی وجود دارد. یکی از بالاترین مقام‌ها و منزل‌ها برای اهل ایمان مرتبهٔ یقین است. مؤمن رنگ یقین را نخواهد دید مگر اینکه تمام تلاش خویش را در جهت ترک گناه و دوری از رذایل و تقویت فضائل اخلاقی به کار گیرد. انسان برای حفظ ایمان خویش به دو عامل نیازمند است: یکی شناخت و دیگری انگیزه. هرچقدر شناخت انسان بیشتر شود، انگیزه‌اش نیز افزون می‌شود و به‌تبع آن درجهٔ ایمانش بالاتر می‌رود. یقین داشتن از مقولهٔ شناخت است و در روایات به‌عنوان یکی از ستون‌های عبادت از آن یادشده است. یقین اعتقاد و باور محکم و استواری است که مطابق با حقیقت باشد و به‌هیچ‌وجه امکان زوال و احتمال خلاف در او راه ندارد. مراتب یقین برای یقین مراحل و مراتبی وجود دارد. در رابطه با یقین سه مرتبه ذکرشده است که عبارت‌اند از: علم‌الیقین، عین‌الیقین و حق الیقین اولین مرحله برای اینکه انسان از گذرگاه شک عبور نماید و به‌یقین برسد مطالعه و تحقیق و تفکر است. هر کس متناسب با توانمندی خویش می‌تواند از طریق تحقیق و تفکر به معرفت برسد و این‌گونه ذهن خود را از شبهات پاک نماید. انسان مؤمن پیش از اینکه بخواهد ایمان خویش را تقویت کند باید از پل یقین رد شود. تا وقتی انسان نسبت به وجود خدا و حقیقت آفرینش مشکوک باشد نمی‌تواند ادعای ایمان نماید. در حقیقت انسان در این مرتبه به‌واسطه تفکر درمی‌یابد که خدایی هست. این مرتبه پایین‌ترین مرتبهٔ یقین یعنی علم‌الیقین است. حصول این مرتبه از یقین جز به کمک دانش و علم و استدلال و منطق میسّر نیست و به همین دلیل آن را یقین نظری و علمی می‌نامند. ادامه دارد... @pasokhsara
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️آیا در انجام کارها، داشته باشیم یا خیر ⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا