eitaa logo
پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
291 دنبال‌کننده
60 عکس
39 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بعد از واقعه کربلا آیا امام زین العابدین با یزید بیعت کرد یا نه؟ اگر بیعت کردند چرا؟ پاسخ: هدف و اعتقاد اهل بیت (ع) این بود که بیعتی با یزید انجام نشود که یزید بتواند آن را به عنوان «سند مشروعیت خود» به جامعه بقبولاند و حق و باطل، مشتبه شوند. از این رو امام حسین (ع) به عنوان نوه پیامبر (ص) و امام راستینِ مؤمنان، خود را مجاز به چنین بیعتی نمی دانست. اما پس از قتل علنی حسین (ع) دیگر برای همه معلوم شد که اکثر بیعتهای قبلی که از بزرگان و صحابه گرفته شده بود از روی اختیار نبوده بلکه اجباری بوده است. بنابراین پس از انتشار خبر «قتل حسین (ع) به جرم امتناع از بیعت»، هرکس بیعت کند موجب مشتبه شدن حق و باطل نخواهد شد لذا دیگر بیعت برای اقلیت مخصوصا برای بنی هاشم که علنا مقاومت کرده و مصیبت کشیده بودند مجاز بود چون دیگر موجب اشتباه مردم در تشخیص حق و باطل نمی شد. با همین منطق بود که امام سجاد ع بعد از حدود یکسال از شهادت پدرش، وقتی او را مجبور به بیعت کردند امتناع نکرد زیرا دیگر همه مردم می دانستند که چنین بیعتی پس از قتل عام بنی هاشم، یک بیعت کاملا اجباری است و مشروعیت واقعی به حکومت نمیدهد. اما اگر سیدالشهدا (ع) حتی زیر سایه شمشیر با یزید بیعت میکرد بعدا اینطور تبلیغ میشد که «حسین با رضایت خودش بیعت کرده و اجبار و تهدیدی نبوده است» یعنی حقیقت برای بسیاری روشن نمی شد. ماجرای شهادت امام حسین ع موجب شد «آزادانه بودنِ همه بیعتهای قبلی و بعدی» زیر سوال رفت چون علنی شد که رویه حکومت اینست که افراد را در دوراهی میان بیعت و قتل، قرار میدهد و هرکس بیعت نکند به قتل می رسد. بنابراین امام سجاد ع در ماجرای حرّه که سپاه یزید برای قتل عام مردم مدینه آمده بود، بیعت کرد زیرا چنین بیعتی مثل روغنِ ریخته بود. شهادت حسین (ع) کاری کرده بود که دیگر هیچ بیعتی توانایی و ظرفیت مشروعیت دادن به دستگاه را نداشته باشد بنابراین بر افراد مضطر جایز شد که بیعت کنند. در واقع حکم «بیعت از روی مجبوری» قبل و بعد از عاشورای سال 61 فرق پیدا کرد و دستکم برای اهل بیت (ع) که یکبار بزرگترین هزینه را بخاطر امتناع از بیعت با ظالمِ متجاهر داده بودند جایز شد. @pasokhtext @pasokhtext
امام احمد ابن حنبل: كسي كه به خدا و روز قيامت اعتقاد داشته باشد هيچ وقت #يزيد را دوست نخواهد داشت ،،،،،،،سوال: ايا #وهابيت به خداوند متعال وروز قيامت اعتقاد دارند؟! 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات @GhararGahShayeat
✔️ ۶۰% زنان اروپایی می‌گویند در محیط کار قربانی رفتارهای جنسی یا جنسیتی شده‌اند. 📌 بر اساس تحقیقات مؤسسه فرانسوی افکار عمومی (IFOP) از پنج هزار زن در فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا، ۶۰% زنان گفته‌اند که در محیط کاری خود با رفتارهای جنسی یا جنسیتی مواجه شده‌اند. 💢 ۱۱% زنان (۹% در فرانسه و ۱۵% در اسپانیا) حتی اذعان کرده‌اند که یکی از افراد در محیط کاری شان آن‌ها را مجبور به برقراری رابطه جنسی کرده است. 💢 همچنین، ۹% زنان گفته‌اند که دست کم یک بار از سوی یکی از همکاران خود از جمله برای استخدام یا ارتقا، برای انجام عملی با ماهیت جنسی تحت فشار قرار گرفته اند. 💢 ۱۸% نیز اعلام کرده‌اند که دست کم یک بار قربانی تماس‌های بدنی ناشایست شده‌اند. 💢 این تحقیق نشان داده است که عوامل این اقدامات نابجا الزاماً مدیران بالاتر نبوده‌اند بلکه همکاران هم سطح از لحاظ کاری و افراد خارج از شرکت‌ها نیز چنین اقداماتی را مرتکب شده‌اند. 💢 با این حال، فقط ۱۳% زنان قربانی تماس‌های بدنی نابجا و ۱۶% زنانی که برای برقراری رابطه جنسی تحت فشار قرار گرفته‌اند جرأت کرده‌اند با فردی همچون مدیر خود یا مسؤول صنفی که بتواند این مشکل را حل کند صحبت کنند. 📌 پ. ن: با توجه به سکوت بسیاری از زنان قربانی، احتمال این‌که آمار واقعی بالاتر از ارقام بدست آمده در نظرسنجی باشد وجود دارد. 🔻 شوالیه های جنسی http://eitaa.com/joinchat/4181327895C8d664596cd
پرسش: وقتی سگ های زنده یاب اینقدر برای ما مفید هستند چرا باید بگوییم "سگ نجس است"؟ پاسخ: وقتی میگن سگ نجس هست یعنی سگ را توی رختخوابتان نبرید و ظرف غذایش را از ظرف غذای خودتان جدا کنید و اگر با دست خیس بدنش را لمس کردید بعدا دستتان را بشویید. یعنی سگ را مثل بچه هایتان بغل نکنید و اگر بغل کردید بعدا دستتان را بشویید. وانگهی سگ نگهبان ، سگ شکاری و سگ زنده یاب از نظر اسلامی بسیار ارزش دارند و اگر کسی به آنها آسیب بزند نه تنها گناه کرده بلکه باید غرامت هم بپردازد. قرآن در سوره مائده آیه 4 از سگ شکاری یاد کرده است. همچنین در سوره کهف ، آیه 18 و 22 از سگ اصحاب کهف که نگهبان بود یاد کرده است. از پیامبر ( ص) نقل شده است که خداوند فردی گناهکار را صرفا بخاطر « سیراب کردن یک سگ تشنه » ، بخشید و از جهنم نجات داد. همچنین در تعالیم اسلامی آمده که در هنگام غذا خوردن اگر سگی به ما نگاه کند باید بخشی از غذایمان را به حیوان بدهیم. نجس نامیدن سگ به معنای « آزار رساندن به این حیوان» نیست بلکه به معنای آنست که ظرف غذا و محل خواب انسان نباید با ظرف غذا و محل خواب سگ مشترک باشد. بنابراین اگر کسی بخاطر نگهبانی از خانه یا گله یا مزرعه ی خود نیازمند نگهداری سگ است باید مکان جداگانه ای برای زندگی این حیوان در نظر بگیرد و اجازه ندهد به محل خواب انسان رفت و آمد کند. در روایات اسلامی آمده که ظرفی که سگ در آب خورده باید شست و خاکمال کرد. متاسفانه اخیرا بعضی از کانال های تلگرامی به دنبال آن هستند که این آداب اسلامی را که در احادیث آمده است به تمسخر بگیرند و زیر سؤال ببرند بنابراین روایت ها و داستان هایی جعل می کنند که بگویند " پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سگ را همانند افراد غربزده به خود می چسبانده اند و به خوابگاه خود راه می داده اند"!! این کانال ها با جعل داستان و روایت می خواهند شمار انبوه روایات و احادیث اسلامی درباره « ضرورت حفظ فاصله با سگ » را مردود قلمداد کنند غافل از آنکه انسان مسلمان با عقل و استدلال به این نتیجه رسیده که راه سعادت اینست که تسلیم دستور پیامبر (ص) باشیم و خوخواهی ها و نظرات و سلایق شخصی را بر تعالیم اسلامی ترجیح ندهیم. لطفا کانال پاسخ به شبهات را به خوبان معرفی کنید👇 @pasokhtext
📢 رواج برده داری در قلمرو کورش کبیر! ☝️☝️ ┅┅❅❈❅┅┅ لطفاً کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.👇 🌸 http://eitaa.com/joinchat/3866034177Cf8ac716282
چرا نماز بخونیم؟ پاسخ: با وجود عظمت خدا اصلا چرا نماز نخونیم؟! @pasokhtext @pasokhtext
تبریک یا تسلیت؟ چند سالی است که رسم شده تا افراد در عصر روز هشتم ربیع‌الاول که بنا بر مشهور سال‌روز شهادت امام عسکری (ع) است، به بهانه آغاز امامت امام عصر (عج) به هم تبریک می‌گویند و این اواخر حتی مراسم جشن و سرور هم بر پا می‌کنند. امامت هر امام در همان روز و لحظه شهادت امام قبل آغاز می شود و تبریک گفتن در آن سنت نیست و تا چند دهه قبل هم مرسوم نبوده است، چرا که با غم امام بعد به خاطر از دست دادن پدر خویش همراه است. چنان که در روز شهادت امیرالمؤمنین (ع) یا سال های بعد آن کسی به امام مجتبی (ع) تبریک نمی‌گوید، یا در عصر روز عاشورا کسی به امام سجاد (ع) تبریک نمی گوید. به همین ترتیب در روز شهادت امام عسکری (ع) هم تبریک گفتن به امام زمان (عج) معنا ندارد. درست مانند آنکه بعد از مرگ پدری، به فرزند ارشدش تبریک بگوییم که بزرگ و راهنمای خاندان شده است. این سنتی است مربوط به پادشاهان و سلاطین و نه تنها بعید است مورد تأیید معصومین باشد که به جرأت می‌توان چنین چیزی را مردود دانست. امام زمان (عج) در روز شهادت پدرشان محزونند و شیعه در حزن ائمه محزون است نه شادمان. نویسنده: استاد علی ریاحی نبی @pasokhtext @pasokhtext
پرسش: آیا «ضعف ایمان مردم به رزاقیت الهی» در بروز اغتشاشات و اعتراضات اقتصادی آنها نقش داشته است؟ پاسخ: مشکلاتی که با انتخاب افتضاح خودمان ایجاد میکنیم قرار نیست توقع داشته باشیم که با رزاق بودن الهی حل شود. اینکه «خدا رازق است» یعنی روزی همه ما را به نحو کافی و وافی در این دنیا قرار داده است اما ظلم یا سوء تدبیر برخی از مسؤولان و تحریمهای ظالمان و مستکبران خارجی موجب می شود فقط بخشی از روزی که «روزی قطعی» است به ما برسد و از بخش دیگر از روزی که منوط به شرایط دیگر است محروم بمانیم. در واقع، روزی الهی دو بخش دارد: 1- بخشی که چه بخواهیم و چه نخواهیم تا زمان مرگ به ما میرسد و کسی نمی تواند مانع از آن شود یعنی آن مقدار از غذا و اکسیژن که برای زنده ماندن ما ضروری است. 2- بخشی که به دعای ما و تلاش ما و عادل بودن مردم و مسوولان و مساعد بودن شرایط و سایر عوامل مادی و معنوی بستگی دارد البته هر دو بخش روزی را خدا میدهد زیرا خودش خالق همه چیز است اما بخش اول را بدون قید و شرط و بخش دوم را طبق شرایط عطا می فرماید. مردم اگر به وضعیت اقتصادی، اعتراض دارند مربوط به بخش دوم روزی است که خداوند سبحان، آن را مشروط به عوامل دیگر از جمله تلاش و حسن تدبیر و دعا و ... کرده است. بنابراین کسی که به گرانی ها اعتراض میکند لزوما به رازقیت خدا بدبین نیست. در حدیثی از پیامبر اعظم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) آمده که «الرِّزقُ رِزقانِ؛ رزقٌ تَطلُبُهُ و رِزقٌ یَطلُبُکَ» (1) ترجمه: «روزی بر دو بخش است: روزی که تو به دنبالش می روی و روزی که خودش به دنبالت می آید». ———————————————————— پاورقی: (1) ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص: 82 و ابن بابویه (صدوق)، الأمالی، ص: 293 و من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص: 386 و نهج البلاغه (چاپ صبحی صالح)، نامه 31 ، ص: 404 و خصائص الائمة، ص: 117 و کراجکی، کنز الفوائد، ج2 ، ص: 197 عضویت در کانال پاسخ به پرسشهای دینی👇 @pasokhtext @pasokhtext
تو فضای مجازی زیر پستی که درباره آیت الله بهجت گذاشته شده بود، یه بنده خدایی این سوال رو مطرح کرد: 👈ایشون و اوشون کارشون درست بوده و از عالم غیب خبر داشتند. اما چطوره که آخوند بعد از هزار و پونصد سال یه آسپیرین هم به بشریت هدیه نکرده؟ پاسخ بنده به این دوست گرامی: شما ظاهرا الکلی که زکریای رازی مسلمان کشف کرده رو مصرف کردیدکه از این حرفا میزنید، یا دستورات طبی بوعلی سینای مسلمان که سالها تو دانشگاه‌های خارجی تدریس میشد رو مطالعه نکردید فشارتون رفته بالا، شایدم سیب افتاده رو سرتون یکم مغزتون تکون خورده، احتمالا بگید یاد نیوتون و قوانینش افتادید و این یکی دیگه خارجیه، درحالیکه سه قانون نیوتن همگی قبلش توسط دانشمندان مسلمان مثل بوعلی سینا و ابوریحان بیان شده بوده ظاهرا چشمانتونم ضعیفه چون عینک زدید، بد نیست بدونید اولین کسی که در علم چشم‌پزشکی، نور و اپتیک نظریه داره، ابن هیثم مسلمان هست که هزار سال قبل زندگی می‌کرده، بازم نمونه های دیگری هست که خیلی بالاتر از آسپیرین هست، البته ریشه آسپیرین هم بریم بگردیم به تحقیقات دانشمندان مسلمان میرسیم. موفق باشید البته این جواب کاملی نبود که بهش دادم، چون طرف مادی فقط نگاه میکنه باید مادی جواب داد. درحالیکه اسلام و اهل بیت و روحانیت تعالی و رشد روحی مارو میخوان که خیلی بالاتر از مسائل جسمانی هست. آخوند قراره آسپیرین روحانی برامون تولید کنه نه جسمانی. با این وجود درمسائل جسمانی هم دانشمندان مسلمان ما، سرآمد دنیا بودن 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🌸🍃🌸🍃 چرا ظالم ها سالم ترند؟ چرا بعضی آدم ها با کوچکترین گناهی تو همین دنیا مجازات میشن . اما یه سری هر گناهی دلشون می خواد میکنن و روز به روز هم پیشرفت ؟ پس عدالت خدا کجاست ! آدمها سه دسته اند : عینک ملحفه فرش وقتی یک لکه چایی بنشیند روی عینک بلافاصله آن را با دستمال کاغذی پاک می کنی وقتی همان لکه بنشیند روی ملحفه می گذاری سر ماه که با لباسها و ملحفه ها جمع شود و همه را با هم با چنگ می شویی! اما وقتی همان لکه بنشیند روی فرش میگذاری سر سال با دسته بیل به جانش می افتی . خدا هم با بنده های مومنش مثل عینک رفتار می کند. بنده های پاک و زلال که جایشان روی چشم است تا خطا کردند بلافاصله حالشان را می گیرد (البته در دنیا و خفیف) دیگران را به موقعش تنبه می کند و آن گردن کلفت هایش را می گذارد تا چرک هاشان جمع شود تا یکجا به موقع به حسابشان برسد. قرآن کریم می فرماید: ما به کافران مهلت می دهیم تا بر کفر خویش بیافزایند. و سر سال ( یا قیامت ، یا همین دنیا) حسابی از شرمندگی شان در می آییم 😊 @de_bekhand ☺️
، و در ایران باستان استرابو، جغرافیدان و مورخ یونان باستان مینویسد: شاهان [هخامنشی] موروثی بر آنان [مردم و کشور] حکومت میکنند. هرکس که اطاعت نکند سر و دست‌هایش را قطع کرده و بدنش را به دور می‌اندازند. مردها زن بسیار میگیرند. در ضمن صیغه‌های متعدد نیز دارند. 📚 منبع: جغرافیای استرابو، ص۳۲۵ ☆کانال حقیقت 🆔 @the_facts313 پ.ن: چندهمسری محصول رفتار ناهنجار بشر بوده و هست، دین هرگز نگفت چند همسر بگیر، چون معایب خودشو داره، اما بعضی جاها ناچاری برای در امان نگه داشتن جامعه و افراد از فساد، با قوانین و مقرراتی این مسئله رو شده در جامعه به اجرا در بیاری. https://eitaa.com/pasokhtext @pasokhtext
⭕️ در یک روستای ژاپنی که ۱۸سال است تولد هیچ نوزادی را به خود ندیده، از عروسک به جای کودک در شهر استفاده می‌شود! | Nytimes 💢 نیویورک تایمز: اهالی روستای ناگورو که در جزیره شیکوکو قرار دارد، آخرین بار ۱۸ سال پیش تولد یک نوزاد را به چشم دیدند و مدرسه ابتدایی این روستا نیز از سال ۲۰۱۲ بعد از پایان تحصیلات آخرین دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی‌اش تعطیل شد. 🔻با این حال درِ این مدرسه از چندی پیش به همت یکی از ۲۰ سکنه روستا دوباره گشوده شد تا به جای دانش‌آموزان این بار عروسک‌ها در نیمکت‌ها و کلاس‌هایش بنشینند. 🔻خانم آیانو (۷۰ساله) به همراه تعدادی از دوستانش ۳۵۰ عروسک در ابعاد کودکان عادی ساختند و ۴۰ عدد از آن‌ها را در قسمت‌های مختلف مدرسه قرار دادند. 🔰منبع: 📎 https://bitu.ir/6p658Z 📌 #خانواده در کشور ژاپن فروپاشی شده و میزان #ازدواج در ژاپن حداقلی و رو به صفر است، این کشور که در ظاهر در عرصه اقتصادی یک قدرت محسوب می‌شود، اما مردمش به دلیل فروپاشی خانواده و جمعیت پیر، از اضطراب مفرط، افسردگی، خودکشی و #آمار_زنازادگی رنج می‌برند! ✌جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها 📡 @HalalZadeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️متن شبهه👇👇 خوشا به سعادتت چقدربرای خدا عزیز بوده ای که اینگونه فرشته خدا به اذن خدا درقابل اسب امام حسین ذوالجناح یا آهو به استقبال حاج قاسم میشتابد. ☝🏻این واقعی است ازکربلا فیلم گرفتن. 🤲🏻🤲🏻🤲🏻😔😔😔 ✅پاسخ شبهه 👇👇 چنین چیزی صحت ندارد نه اسب امام حسین علیه السلام در آسمان است و نه به استقبال کسی میرود این چیزها درست کردنش با فتوشاب کار ساده ای است شایعات را باور نکنید @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف شیخ عدنان العرعور و شیخ کلبانی از رهبران سلفیهای وهابی درباره داعش اعترافات تکان دهنده یکی از عناصر داعش به قتل 900 نفر و تجاوز به 250 دختر و زن @GgaroGhati @GgaroGhati
علیهم السلام سلام الله علیها سنّ حضرت سيده نساء العالمين (س) در زمان شهادت درباره تاريخ ولادت آن حضرت، نقل دو سال پس از بعثت پيامبر (ص) منقول از (ره) ترجيح دارد كه بر اين اساس، آن حضرت در سن 13 تا 14 سالگي ازدواج كردند و در سن 22 تا 23 سالگي به شهادت رسيدند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
پرسش: آیا محیی الدین (ابن عربی) و مولوی و .... نمایندگان راستین عرفان اسلامی و شیعی هستند و همه مطالبشان منطبق با تعالیم پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) یا سازگار با مکتب حوزه قم و نجف است؟ پاسخ: محیی الدین بن عربی و مولوی نمایندگان کامل عرفان اصیل اسلامی و شیعی نیستند زیرا اشتباهات فاحشی نیز دارند اما برخی از علمای شیعه و سنی به خاطر برخی از حرفهای زیبای این دو شخصیت، شیفته آنها شده اند یا حُسن ظن افراطی نسبت به آنها پیدا کرده اند. در طرف مقابل نیز برخی از علمای بزرگ، بخاطر اطلاع از اشتباهات این دو نفر، شدیدا با آنها مخالفند. واقعیت اینست که این دو شخصیت، نه معصومند و نه از فقهای عالیقدر اسلام و تشیعند و افراط در تمجید از آنها یا افراط در تخریب آنها اشتباه است. امام خمینی ره چون «فصوص الحکم» ابن عربی را با حُسن ظن به مؤلفش خوانده بودند ارادت به ابن عربی پیدا کرده بودند اما بسیاری از علمای بزرگ ما (همچون شیخ مجتبی قزوینی) چون اشتباهات ابن عربی در کتب دیگرش را دیدند از او بیزار شدند. علمایی که طرفدار ابن عربی هستند میگویند نسخه های کتاب فتوحات مکیه(تالیف ابن عربی)، تحریف شده و خیلی از حرفهای غلطی که در آنهاست بعدا به این کتاب افزوده شده است. برخی از حرفهایش را هم توجیه و تأویلِ خوشبینانه میکنند. واقعگرایی اینست که منصف باشیم و افراط و تفریط را رها کنیم. نه ابن عربی و نه مولوی، شیعه نبوده اند و از مقامات اهل بیت (ع) اطلاع درستی نداشته اند بنابراین عقاید و افکارشان را باید پالایش کرد و هرجا یقین کردیم سخنی حکیمانه گفته اند همان سخن را قبول کنیم و هرجا سخنی مشکوک یا اشتباه گفته اند از ترویج و تاییدش بپرهیزیم. مرحوم علامه محمدتقی جعفری که خودش شرح بر مثنوی نوشته و به خاطر حرفهای خوب مولوی به او ارادت دارد، در حدود 100 مورد هم اشکال و انتقاد بر مثنوی وارد کرده است. بعضی از علما مثل استاد مطهری و آیت الله خامنه ای که از مثنوی تمجید کرده اند هدفشان مبارزه با افراطهای برخی از مخالفان مولوی بوده تا روحانیت شیعه به عنوان دشمن ادبیات و عرفان وانمود نشود. سخن این دو بزرگوار، لزوما تایید اشتباهات مولوی نیست زیرا مولوی معصوم نیست بلکه اعتبارش در مسایل دینی و عقیدتی در حد علمای ربانی و مجاهد ما نیست اما کتابش یک شاهکار ادبی به شمار می‌رود و بسیاری از سخنان حکیمانه در آن یافت می شود. برای مطالعه بیشتر رجوع فرمایید به:👇 کتاب «داوریهای متضاد درباره ابن عربی» تالیف داوود الهامی و کتاب «ابن عربي ليس بشيعي» تألیف علامه سید جعفر مرتضی العاملي و کتاب «جلوه حق» تالیف آیت الله ناصر مکارم شیرازی @pasokhtext @pasokhtext
🔴شبهات دینی کرونایی حدیثی از امام صادق علیه السلام رو نقل میکنن درباره شهر قم و شبهاتی رو مطرح میکنن، که مگه قم محل امن نبود، پس چی شد؟ امام صادق عليه السلام فرمودند: “اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها” هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به ‎قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است (بحار الانوار ج ۲۶ ص ۲۱۴) 1⃣ ببینید در فهم احایث باید دو عنصر رو خوب فهم کنیم، زمان و مکان صدور حدیث، بعبارتی باید شرایط تاریخی اون زمان رو خوب مسلط باشیم تا بفهمیم منظور امام معصوم چیه زمان امام صادق(ع) که مصادف با حکومت عباسیان بود، شیعیان وعلویان خیلی تحت فشار حکومت بودن، زندانی و کشته میشدن. از طرفی هم قم با مرکز حکومت فاصله زیادی داشت، حکومت کاری با اهالی قم نداشت و محل مناسبی برای تجمع شیعیان بود. تو این فضا باید روایت امام صادق علیه السلام رو درنظر بگیریم، و گرنه به اشتباه میفتیم. البته درباره قم تا زمان ظهور امام زمان عجل الله، روایات بلندی اومده، و همیشه قم از قداست خاصی برخوردار است فلذا شما به تاریخ رجوع کنید، اولین کسانی که به قم مهاجرت کردن، خاندان اشعری بودن که در قرن دوم و حدودا همزمان با امامت امام صادق علیه السلام زندگی میکردن. 2⃣نکته دوم اینکه، اگر دقت کنید، در متن روایت اومده، در مواقع فتنه‌ها به قم مراجعه کنید. حالا این چه ربطی به ویروس کرونا داره، خدا میدونه. آیا ویروس، معنی فتنه رو میده؟ 3⃣نکته سوم اینکه، معنی بلا، در متن حدیث به چه معناست؟ آیا منظور شیوع بیماری هست؟ چون کسی که به این حدیث ایراد گرفته، فتنه و بلا رو معادل شیوع بیماری و کرونا گرفته. آیا منظور بلایای طبیعی هست؟ یا منظور چیز دیگه‌ای هست، چون تو خود قم چند بار سیل اومده. اصلا بالاتر از این، در طول تاریخ، خود خانه خدا، چندین بار سیل اومده و کعبه ویران شده، مسجدالحرام حرم امن الهی هست و جزء امن‌ترین نقاط دنیا بحساب میاد، که در قرآن هم به امن بودنش اشاره شده. پس نباید موضوعات مختلف رو باهم قاطی کنیم و مصادیق غلط نباید جایگزین کنیم 👇 http://eitaa.com/joinchat/113508352Cdd1d77aefa @pasokhtext @pasokhtext
توضیح تکمیلی درباره یادداشت حسن دارابی درباره حدیثی که درباره فضیلت شهر قم نقل شده:👇 نویسنده مقاله فوق، فرض گرفته که امام صادق (ع) واقعا آن حدیث را دقیقا با همان کلمات، فرموده باشند و بعد نتیجه گرفته که لزوما منظور حضرت (ع)، بلایای طبیعی یا طاعون و وبا و بیماریهای اپیدمی نیست بلکه مقصودشان می تواند فتنه های عقیدتی و شبهات دینی باشد. اما احتمال دیگر اینست که آن جمله واقعا از امام صادق (ع) صادر نشده بلکه برخی از راویان مدتی بعد از وفات امام (ع)، چنین حدیثی را برای خوشامد قمی ها جعل کرده باشد یا اینکه امام (ع) واقعا «مطلبی در تمجید از اهالی قم که در همان زمان هم شیعه بودند» فرموده ولی راوی، آن سخن را تحریف و دستکاری کرده و به صورت کنونی در آورده است. @pasokhtext @pasokhtext
📌متن شبهه👇 یه زمانی می‌گفتند برید تو حرم شفا بگیرید، حالا خود حرم را هم بستند و دارند ضد عفونی می‌کنند! 🤪 📌 پاسخ به شبهه👇 1⃣این روزها که مردم کشورمان مانند ۴۰ کشور دیگر درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند برخی ها با انداختن قلاب در جوی گل آلود کرونا در حال تلاش برای صید ماهی بزرگ می باشند!!! که البته مردم اعتقادات خود را از سر بقالی محل نیاورده اند که یک عده دزد مجازی بدنبال تخریب آن هستند 👈همان نویسندگانی که بخاطر دوری از فضای دین و راه اهلبیت این بزرگواران را پناه بر خدا با غول چراغ جادو اشتباه گرفته اند😕 2⃣آیا باکتری و ویروس در کنار حرم اهلبیت اثر خودش رو از دست میده؟ یعنی اگه کسی کنار ضریح مقدس، سم بخوره مسموم نمیشه و نمی میره؟ در حالیکه خود صاحب ضریح با سم به شهادت رسیده است! اصلا اگه قراره هر کی اومد دست کشید رو ضریح و شفا گرفت که باید همه الان شیعه بودند😶 دیگه بهشت و جهنم و امتحان برا چیه؟ 3⃣یکی از سنتهای الهی مریض شدن است. حتی اگر آن ویروس یا میکروب یا سم وارد بدن ولی و اولیا خدا شود. 4⃣بله در حالتهای خاصی که از کرامات و معجزات است ویروس و سم و حتی گلوله هم به برکت اهلبیت تاثیری نمیگذارند، اما آن یک استثناء است که البته تحت تاثیر قوانین ماورایی بوجود می آید. 5⃣توضیح بیشتر اینکه همواره حرم امامان توسط خدام گردگیری، جارو و ضدعفونی می‌شده است، اینها که بازی نبوده است. هیچ مؤمن و عالمی هم آن را نامناسب با شأن پیشوایان ندانسته است، چون همه سنت و قانون دنیا را میدانند. 6⃣اینکه چاقویی که حضرت ابراهیم علیه السلام بر گردن فرزندش قرار می‌دهد اما نمی‌بُرد، این یک استثناء است 👈 وگرنه همان آهن به صورت شمشیر بر فرق امیرالمومنین و فرزندش امام حسین علیه السلام وارد میشود و اثر می‌گذارد، یا سم، جگر امام حسن مجتبی علیه السلام را پاره پاره میکند. روایات متعددی هم در بیمار شدن اهل بیت علیهم السلام از جمله امام حسن و امام حسین وجود دارد مانند آنچه در سوره انسان وجود دارد. 7️⃣خلاصه اینکه دنیای مادی ما قواعد و سنتهای خودش را دارد و نمی‌توان انتظار داشت قوانین جهان آخرت یا بهشت در آن جاری باشد، اگرچه یکی از آن قوانین هم دعا و توسل است منتها تاکید می‌شود که دعا و مناجات یکی از آن قوانین است و هیچ کس ادعا نداشته که ذکر و توسل جانشین همه قوانین زمینی میشود و *گرنه خود اهل بیت علیهم السلام به جای کار کردن یا جنگیدن با دشمنان از این روش آسان استفاده میکردند* 👈ویروس کرونا تمام میشود ویروس بی سوادی اعتقادی این نویسندگان و بیسوادان فضای رسانه را چه کنیم؟😷🌹 @pasokhtext @pasokhtext
❇️پرسش آیا روایاتی در مورد اینکه بلاء از شهر قم به دوراست ودستور به پناهنده شدن شیعیان به شهر قم داده شده صحیح وقابل استناد هستند؟ ✅پاسخ اولا :سند ومتن این گونه روایات باید به صورت محققانه مورد دقت وبررسی قرار گرفته شود ثانیا: با توجه متن وظاهر برخی از این احادیث متوجه خواهیم شد که این روایات ناظر به زمان ومقطع خاصی از تاریخ بوده است که جان شیعیان در خطر بوده است لذا ائمه معصومین (ع)دستور به پناه بردن برخی شیعیان به شهر قم که شهری شیعه نشین وامن بوده داده اند از این رو به نظر می رسداین روایات به هیچ وجه ناظر به اینکه شهر قم از بلایای طبیعی مانند :زلزله ،سیل و بیماری و...مصون ومحافظت شده است نیست چرا در طول تاریخ شهر قم دچار بلایای طبیعی مانند:سیل ،زلزله ،قحطی،خشکسالی و بیماری های واگیر دار شده است ثالثا : قِداست داشتن ،مطهر بودن یک سرزمین هرگز به معنای عدم جریان قوانین وسُنن طبیعی در یک سرزمین نمی باشد بلکه اراده تکوینی خداوند متعال بر این قرار گرفته است که قوانین مادی وطبیعی در هر سرزمینی جاری شود که برای نمونه به چند مورد از تخریب و رُخ دادن بلا های طبیعی در شهر ها واماکن مقدسی که با توجه به روایات(من لا یحضره الفقیه، ج ‏۲، ص ۲۴۳)بدون تردید از شهر قم جایگاه برتر و خاص تری دارند اشاره می کنیم : 1-تخریب شهر مکه،و کعبه به وسیله سیل وآتش(مروج الذهب ،مسعودی ، ج 3، ص 71) وهمچنین شیوع بیمار های واگیر دار در آن با توجه به اینکه درآیات قرآن تصریح به قداست وامنیت(تشریعی) شهر مکه هم شده است مانند: آیات«أَوَ لَمْ نُمَکنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً»(قصص آیه 57)«وَمَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً»(آل عمران 91) 2-تخریب وشخم زدن حرم امام سیدالشهداء (ع)توسط هارون الرشید ومتوکل عباسی (امالی ،شیخ طوسی، ص۳۲۵) 3-تخریب حرمین امامین عسکریین(علیهما السلام) توسط تروریست های تکفیری و مزدور در سال های 84 و86شمسی و دیگر مواردی از قبیل بیماری های واگیر دار مانند :وبا ،جزام وکه در طول تاریخ در شهر های مقدس رُخ داده است. با توجه به مطالب فوق نتیجه گرفته می شود: که قِداست و مقدس بودن یک شهر و سرزمین هرگز به معنی عدم وقوع بلایا طبیعی در آن ها نمی باشد بلکه به معنای شرافت و برتری معنوی و اتفاقات مهم ومقدسی است که در این سرزمین ها اتفاق افتاده است. نویسنده: فرهاد امرایی @pasokhtext @pasokhtext
❇️پرسش حضور و یا زیارت کردن اماکن مقدس درصورت احتمال خطراتی مانند:ابتلاء یاشیوع بیماری به چه صورت می باشد؟ ✅پاسخ: بدون تردید زیارت وحضور در اماکن مقدس مانند: مساجد وحرم های مطهر اولیاء الهی(صلوات الله علیهم) از افضل مستحبّاتی است که مورد تاکید روایات فراوان قرار گرفته است امّا تحت برخی از شرائط خاص مثل وجود واحتمال خطرات جانی ومالی که قابل اعتناء باشد مانند: ابتلاء و شیوع بیماری های واگیر دار و... عدم حضور ویا رعایت کردن احتیاطات بهداشتی در این اماکن مقدس هیچ گونه منافاتی با ارادت ومحبّت نسبت به آن ذوات الهی و مقدس ندارد بلکه با توجه به ادله شرعی حفظ جان وعدم اضرار به دیگران مانند: آیه شریفه "ولا تُلقُوا بایدیکُم الی التَّهلُکه"(بقره آیه 195) و ادله عقلی، عدم حضور و رعایت امور بهداشتی امری شرعی وپسندیده و دربرخی موارد واجب ولازم خواهدبود. به طوری که حتّی بادقّت در کتب حدیثی و فقهی معتبر، بابی را تحت عنوان کراهت ورود به مساجد در صورتی که شخص سیر وپیاز خورده است و بوی بد آن موجب اذیت نمازگزاران می شود وارده شده است مثلا: در روایتی وارد شده است: که از امام باقر (ع)در باره خوردن سیر سوال شد که امام (ع) درجواب فرمودند: «پیامبر خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله، تنها به خاطر بویش از آن نهی كرد و فرموده اند: "هر كس از این سبزیِ بدبو، خورد به مسجد ما (مسجدالنبی) نزدیك نشود؛ امّا سیر خوردن كسی كه به مسجد نیاید، اشكالی ندارد" ( تهذیب الاحکام شیخ طوسی ج9، ص97 و اصول کافی ج6 ،ص 374 و... ) پس به طریق اولی در صورت احتمال شیوع بیماری های خطرناک رعایت امور بهداشتی و حتی در مواردی عدم ورود در اماکن مقدس مانند :مساجد وحرم های مطهر لازم وبلکه واجب خواهد بود. ونکته دیگر این تصور و برداشت تحت این عنوان که در حرم های مطهر، مساجد و یا جلسات مذهبی مانند :هیئات عزاداری و...بیماری منتقل وشیوع پیدا نمی کند امری نادرست وبدون دلیل است که هیچ پشتوانه علمی و دینی ندارد بلکه با توجه به آیات و روایات، انبیاء الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام)در زندگی دنیوی ومادی خود دچار بیماری وکسالت های جسمی شده اند مانند: شهادت ائمه اطهار (ع)به وسیله زهر توسط دشمنان وهمچنین تصریح قرآن کریم به بیمارشدن سخت حضرت ایوب (ع): وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ.(سوره صاد آیه 41) ودیگراینکه زندگی وحیات دنیوی پیامبران الهی و امامان معصوم (ع)از جهت امور مادی وطبیعی مانند دیگران انسان هاتابع ومحکوم به قوانین وسنن طبیعی ومادی هستند "قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُم" (سوره ابراهیم آیه 11) نویسنده: فرهاد امرایی @pasokhtext @pasokhtext
🔴 شبهه: میگن حرم و ضریح مگه شفا نمیداد؟ پس چرا الان جلودار کرونا نیست؟ چرا در حرم و مساجد بستن؟ دیدی معجزه‌ای در کار نیست... یک سوال؟ اگه شما رفتی تو حرم یک امامی، دستت رو به ضریح گرفتی و یک لیوان سم خوردی و شروع کردی به گریه و زاری و توسل، که ای امام معصوم(ع) منو شفا بده. آیا اینجا شفا پیدا میکنی؟ قطعا اینطور نیست، چون تو یک آدم بی‌عقلی هستی که خودت، خودت رو انداختی تو خطر، و جواب این بی‌عقلیت رو میخوای امام معصوم بده، کجا امام گفته من در هر صورتی شماهارو شفا میدم؟ کی گفته دم ضریح سم اثر نمیکنه؟ کی گفته تو حرم، اگه خودت رو بخوای آتیش بزنی، آتش گلستان میشه؟ کی گفته تو زمستون با لباس کم بری حرم سرمانمیخوری؟ چون حرم محل شفاس‌. اصلا حرم چیه، خود امیرالمؤمنین علیه السلام پای یک دیواری نشسته بود، متوجه شد دیوار از قبل شکسته‌ و احتمال فروریختن هست، سریع بلند شد و رفت جای دیگه نشست توحید صدوق ، چاپ سنگی، ص . 337 باید به کسانی که میگن مگه حرم شفا نمیداد چرا بخاطر یه کرونا بستنش؟ باید گفت خود امام معصوم وقتی احتمال خطر میده، عقلایی رفتار میکرد. قطعا ماهم که از پیروان اون امام هستیم باید مثل اون برخورد کنیم. بله اون حرم شفا میده، بیماری های سخت‌تر هم شفا میده، ولی در چهارچوب عقل و اسباب و علل. قسمت اول پاسخ، ادامه در قسمت بعدی 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
یک متن با نویسنده نامعلوم در فضای مجازی منتشر شده و مدعی شده: حرم و کعبه تعطیل شد و شفا دادن مریض‌ها توسط حرم و کعبه دروغ بود و تمام اینها برای فریب مردم بود تا از آنها خمس و زکات بگیرند و... گویا قرار بوده کعبه و حرم تولید واکسن انجام دهند و یا طی یک معجزه تمام بیماری‌ها را ریشه‌کن کنند. این متن‌ها یا توسط افرادی نوشته میشوند که هیچ شناختی از دین ندارند، یا توسط افرادی که شناخت دارند اما به دلیل دشمنی واقعیت را وارونه جلوه میدهند. اساسا پیغمبران ص و اهل بیت ع برای چه کاری برانگیخته شده‌اند؟ در قرآن اهداف مختلفی ذکر شده. از جمله تعلیم و تربیت، برپا ساختن قسط و عدل، نجات از ظلمات، بشارت و انذار، اتمام‌حجت و دعوت به حیات و زندگی صحیح در تمام ابعاد. پیغمبران و ائمه ع آمدند تا بگویند دروغ نگویید، غیبت نکنید، زنا نکنید. آمدند تا بگویند هرکس به هر میزان حق دارد به آنها بدهید. خمس و زکات و احکام مالی هم در راستای بر قراری عدالت و تعادل بین طبقات مختلف توسط خداوند تشریع شده و اگر همه به آن پایبند بودند حتما مشکل فقر ریشه کن میشد. پیغمبران آمدند تا بگویند اگر فرعون‌های زمان حق ملتها را سلب کردند و آنها را میکشند و به آنها ستم میکنند، در مقابل آنها بایستید. بارزترین این ظلم‌ستیزی هم عاشوراست که بزرگان در طول تاریخ آنرا ستایش کرده‌اند. از گاندی گرفته تا نلسون ماندلا و واشنگتن اروینگ و دیگران. حرم ائمه ع پناهگاهی برای ستمدیدگان و محلی برای همدلی مسلمین و تقویت روحیه معنوی آنان است. وجود همین حرم‌هاست که به مجاهدان روحیه میدهد تا در برابر داعش و پدران داعش که آمریکایی‌ها باشند، بایستند. اگر همین حرم‌ها نبودند ای بسا مردم به جای درگیری با کرونا، با داعش درگیر بودند. در رابطه با اثر معنویت در مسئله بیماری هم باید گفت امروز غربی‌ها هم به تاثیر دعا و ایمان در بهبود بیماری‌ها و افسردگی اعتراف کرده‌اند. کافی است به مقالات بیشمار آنها در این رابطه مراجعه کنید. اما آیا ائمه ع برای درمان بیماری معجزه نمیکنند؟ مگر اینکه کسی خود را به خواب زده باشد تا نمونه این معجزات و شفای بیماران، از کر و کور و سرطانی و فلج و ... را در حرم‌ها و با توسل به این انوار الهی را ندیده باشد و یا نشنیده باشد. معجزات، موارد نادر و استثنایی هستند و انسانهای گنهکار نباید توقع داشته باشند که خداوند، حاجاتشان را با معجزه بدهد بلکه خدا عموم حاجات را از طریق اسباب و علل طبیعی به هدف اجابت میرساند. و اصلا اگر غیر از این بود دیگر نامش "معجزه" نبود و مانند تمام اتفاقات و پدیده‌های دیگر که برای ما به حالت عادی درآمده، تفسیر میشد. اما واقعیت این است که تمام عالم معجزات خداوند است. امام حسین ع در دعای عرفه میفرمایند: "تو کی نبودی که بودنت دلیل بخواهد؟ تو کی غایب بودی که حضورت نشانه بخواهد؟ تو کی پنهان بوده ای که ظهورت محتاج آیه باشد؟" تک‌تک اجزای جهان معجزات خداوند است. امروز دانشمندان مبحث جدیدی را بعنوان "طراحی هوشمند یا Intelligent design" مطرح کرده‌اند و بنا بر شواهد علمی معتقدند اجزای جهان حتما یک طراح هوشمند دارد. اهل بیت ع همان‌هایی که معجزه میکنند، همواره توصیه به عقلانیت و حفظ بهداشت نموده‌اند و محدودیت تردد به حرم‌ها هم از همین عقلانیت ناشی میشود. محبت به اهل بیت ع در بین مردم مربوط به این چهل سال نیست و پیش از این هم وجود داشته و باقی خواهد ماند. چرا که مردم آثار این محبت را در زندگی خود دیده و تجریه کرده‌اند. نویسنده: ساسان سروش @pasokhtext @pasokhtext
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی خدا در همون دکتری که میری پیشش و درمانت میکنه، تجلی میکنه گاهی خدا در همون مشاوری که میری پیشش تا راهنماییت کنه، تجلی میکنه گاهی خدا گاهی خدا گاهی خدا........ دنبال خدا در اتفاقات عجیب و غریب نباش حسین دارابی @hosein_darabi عضوشوید
آیا در قرنهای پیشین نیز راه خانه خدا بسته شده است؟ آیا بسته شدن راه حج یا عُمره بر مردم در قرن‌های گذشته نیز سابقه دارد یا از ویژگی‌های عصر حاضر و علامت قطعی برای قریب‌الوقوع بودن ظهور مهدی (عج) است؟ پاسخ: گرچه در روایتی که یک راوی غیرموثق آن را نقل کرده آمده که امام زمان (عج) به ابن مهزیار اهوازی فرمودند که "ظهور وقتی رخ خواهد داد که راه حج بر شما (شیعیان یا اهوازی‌ها) بسته شده، ماه و خورشید گرد هم آیند و اختران و ستارگان بر دور آنها حلقه زنند" اما این دلیل نمی‌شود "بسته شدن مسجدالحرام" و "تعطیلی حج یا عُمره در سالهای اخیر" یا "تعطیلی موقت طواف" به عنوان علامت قطعی نزدیکی ظهور وانمود گردد. در مقاله‌ای دیگر به نحو مستند ثابت شده که این روایت قابل اعتماد نیست.[1] اینکه برخی تصور می‌کنند تعطیلی حج یا عُمره از خصوصیات روزگار ماست، از شتابزدگی و کم اطلاعی نسبت به تاریخ ناشی می شود زیرا در منابع تاریخی آمده که راه خانه خدا، در قرن‌های مختلف و به علل مختلف بسته شده است. ما در اینجا صرفا برخی از این موارد که در بازه زمانی بین سال 300 (عصر غیبت صغرا) تا 370 هجری رخ داده به صورت فهرستوار بیان می کنیم: 1 - در سال 312 هجری قرمطیان[2] در راهِ عراقیانی که با نماینده خلیفه ی عباسی بغداد برای حج آمده بودند کمین کردند و شماری از آنان را به قتل رسانده ، بقیه را تا کوفه دنبال کردند. عراقی ها در آن سال نتوانستند حج به جای آورند اما مصری ها و شامیان حج گزاردند.[3] 2 - در سال 314هـ خشکسالی و حریق عظیمی در بغداد رخ داد. رومیان به مَلَطیَه[4] حمله کردند. مردم مکه خبردار شدند که قرمطیها به سمت آنان حرکت کرده اند بنابراین از ترس قرمطیها از شهر به بیرون گریختند. در آن سال هیچکس از جانب عراق جرأت نیافت که به حج برود و خراسانیانی که برای انجام حج به عراق آمده بودند نیز بازگشتند.[5] 3 - در سال 315 هجری در کوفه میان سپاه قرمطیان و سپاه خلیفه عباسی جنگی در گرفت و این نگرانی پیش آمد که مبادا قرمطی ها به بغداد نیز حمله ببرند. در مذاکرات درباریان گفته می شد که قرمطیان راه حج را بسته اند.[6] 4 - حج در سال 317 هجری برای اولین بار در تاریخ اسلام به صورت کامل تعطیل شد که علت آن تسلط قرمطیها به رهبری ابوطاهر سلیمان بن حسن قرمطی بر مکه بود.[7] 5 - به علت سیطره قرمطی ها بر مکه ، تعطیلیِ حج کسانی که از راه عراق می رفتند (یعنی ایرانیان و عراقیان) به مدت 10 سال ادامه یافت تا در سال 327 هـ با وساطت «ابوعلی عمر بن یحیی علوی» و در ازای پرداخت «مَکس»(عوارض) ، مجددا از سر گرفته شد. این اولین بار در تاریخ اسلام بود که حاکمان مکه از حجاج برای ادای حج، عوارض می گرفتند.[8] 6 - در سال 323 هـ عده ای از عراقیان آهنگ حج کردند اما قرمطیان شمار بسیاری از آنان را به قتل رساندند. کسانی که جان سالم به در بردند نیز بدون اینکه حج به جا آورده باشند به بغداد برگشتند.[9] 7 - در سال 334هـ بخاطر نبرد بین ناصرالدوله و معزالدوله بویهی که به کشتار و ناامنی در بغداد انجامید ، کاروان‌ها از عراق به حج نرفتند.[10] 8 - در سال 338هـ ، قرمطی ها فعالیت هایی داشتند. در این سال کسی از عراق به حج نرفت. احتمالا این بار نیز تعطیلی حج از راه عراق با اقدامات قرمطیها مرتبط بوده است.[11] 9 - در سال 357هـ رومیها به انظاکیه حمله بردند. همچنین در شامات میان شریف بن سیف الدوله و پسرعمویش ابوفراس جنگ روی داد. در همین سال محمد بن عبدالله عباسی که مورد احترام کافور اخشیدی بود ، با ادعای مهدویت از مصر به عراق رفت و عده ای از دیلمیان با او بیعت کردند اما خلیفه المطیع لله او را دستگیر کرد و بینی اش را برید. در این سال کسی از شام و مصر به حج نرفت و بسیاری از کسانی که از جاهای دیگر به حج رفته بودند نیز از گرسنگی و بیماری جان دادند ... بقیه مقاله و پانوشتها را در لینک زیر مطالعه فرمایید: http://arabi-maleki.blogfa.com/post/528 عضویت در کانال پاسخ متنی به شبهات در پیامرسان های ایتا و تلگرام: @pasokhtext @pasokhtext