eitaa logo
پاتوق اندیشه
230 دنبال‌کننده
320 عکس
918 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گل نرگس
سلام روز بخیر عزاداری هاتون قبول میشه دلایلی که نشان می‌دهد شهادت پیامبر اسلام شهادت بوده نه رحلت را در کانال پاتوق اندیشه بگذارید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ☑️ پرسش: میشه دلایلی که نشان می‌دهد شهادت پیامبر اسلام، شهادت بوده نه رحلت را در کانال پاتوق اندیشه بگذارید؟ ✍️ پاسخ: يکی از آسیب های مسایل تاریخی آن است که برخی از رخدادها ابهام دارد و از شفافیت لازم برخورد دار نیست ؛ از این رو قضاوت دربارة آن ها مشکل است. تاریخ زندگی پیامبر(صلی الله علیه و اله) نیز از این قاعده مستثنا نیست و بخشی از آن فاقد شفافیت می باشد؛موضوع چگونگي از دنيا رفتن آن حضرت هم يكي از همين مسائل است،لذا قضاوت در خصوص این كه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) به مرگ طبیعی از دنیا رفته و یا به شهادت رسیده، مشكل است. ▪️از برخی متون استفاده می شود كه پیامبر(صلی الله علیه و اله) در جنگ خیبر مسموم شد و همان مسمومیت زمینه مرگ پیامبر(صلی الله علیه و اله) را فراهم نمود. در خصوص مسمومیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) آمده است: "گروهی، زن یكی از اشراف یهود را به نام "زینب" فریب دادند كه پیامبر را از طریق غذا مسموم سازد. نقشة وی از این قرار بود كه آن زن،‌ كسی را خدمت یكی از یاران پیامبر(صلی الله علیه واله) فرستاد و از او پرسید كه پیامبر اسلام كدام عضو گوسفند را بیشتر دوست می دارد. او در پاسخ گفت: ذراع ... زینب، گوسفندی را بریان كرد و آن را مسموم ساخت، و بیش از همه در ذراع آن سم داخل نمود و به عنوان هدیه خدمت پیامبر فرستاد. پیامبر نخستین لقمه ای را كه به دهان گذاشت، احساس كرد مسموم است...".[ 1] 🌱ابن اسحاق گزارش می دهد كه پیامبر(ص) در مرض وفات خود فرمود: "اثر همان خوراكی (گوشت گوسفند) اكنون رگ دلم قطع می شود".[2] 🔻آیت الله سبحانی می نویسد: "معروف این است كه پیامبر در مرض وفات خود فرمود: این بیماری از آثار غذای مسمومی است كه آن زن یهودی خورانده است".[3] 🔹شاید به خاطر همین متون تاریخی و روایات بوده كه برخی احتمال داده اند كه پیامبر(صلی الله علیه واله) شهید شده و رسول خدا علاوه بر افتخارات نبوّت دارای مقام شهادت نیز می باشد.[ 4] 🔸از برخی متون دیگر استفاده می شود كه مسمومیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در جنگ خیبر علت اساسی برای مرگ پیامبر(صلی الله علیه و اله) نبوده است، از این رو به طور قاطع نمی توان گفت حضرت شهید شده است؛ زیرا مسمومیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در سال هفتم هجری بوده،[5] ولی رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در سال 11 هجری اتفاق افتاده[6] و این فاصله زمانی حكایت از آن دارد كه مسمومیت عامل اصلی رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) نبوده است. اگر مسمومیت علت اصلی رحلت پیامبر بود، باید پیامبر(صلی الله علیه و اله) بعد از مسمومیت از دنیا می رفت. از سوی دیگر آن گاه می توان چیزی را به ساحت مقدس پیامبر(صلی الله علیه و اله) نسبت داد كه شبهه و ابهام نداشته باشد، از این رو نمی توان گفت كه پیامبر شهید شده است، زیرا كه در استناد مرگ پیامبر(صلی الله علیه و اله) به مسمومیت قطعی نیست. ✅از آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت كه به طور قاطع نمی توان گفت پیامبر(صلی الله علیه و اله) شهید شده است. نیز نمی توان گفت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است، و این قسمت از تاریخ زندگانی پیامبر(صلی الله علیه و اله) ابهام دارد. 📚 منابع : [1] فروغ ابدیت، ج 1- 2، ص 265؛ سیره ابن هشام، ج 3، ص 267؛ ابراهیم آیتی،‌تاریخ اسلام، ص 507. [2] سیره ابن هشام، ج 3، ص 367 - 368. [3] فروغ ابدیت،‌ ج 1 - 2، ص 265 - 266. [4] سیرة ابن هشام، ج 3، ص 367. [5] فروغ ابدیت، ج 1،‌ص 265 - 266. [6] همان، ص 508. کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 پرسش :آیا روح انسان می تواند در قالب انسان ظاهر شود و بیاید یا خیر؟ کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 ✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از °°
سلام خانم خلیلی شرمنده یه سوال داشتم داستانی که مربوط به پیامبر و یک کودک بود که میخواستن بهش بگن خرما نخور.....منبعش کجا هست؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️〽️▪️〽️▪️〽️▪️〽️▪️〽️▪️〽️ 🛑 پرسش :داستانی که مربوط به پیامبر و یک کودک بود که میخواستن بهش بگن خرما نخور.....منبعش کجا هست؟؟ ✍️ پاسخ : یکی از داستان های مشهوری که به پیامبر (ص) نسبت می دهند داستان زیر است :👇👇👇 🌱 در زمان حضرت رسول یك مادر همراه كودك خردسالش آمد پیش آن حضرت و گفت یا رسول الله من از دست این بچه عاجز شده ام ! این بچه رطب را خیلی دوست دارد و زیاد می خورد و حالا هم حالش خوب نیست ولی حرف مرا نمی شوند و هر چه سفارش می كنم كه خرما نخورد باز هم گوش نمی دهد. چون شما پیغمبر هستید و حرف شما اثری دارد ، امروز او را آورده ام اینجا كه نصیحتش كنید و بفرمائید از خوردن رطب پرهیز كند. پیغمبر فرمود: بسیار خوب، شما امروز بروید و فردا كودك را بیاورید تا نصیحت كنم. مادر، بچه را برد و فردا آورد و پیغمبر با زبان خوش با كودك صحبت كرد و در میان حرفها او را نصیحت كرد كه به حرف مادرش گوش بدهد و از خوردن رطب پرهیز كنید تابیماریش خوب شود و بعد بتواند بیشتر رطب شیرین بخورد و بازی كند و مادرش از او راضی باشد كودك قبول كرد وقتی حرفها تمام شد مادر از حضرت تشكر كرد و پرسید : حالا كه كار به این آسانی بود آیا ممكن است بفرمائید چرا دیروز او را نصیحت نكردید ؟ مگر دیروز و امروز چه تفاوتی داشت ؟ حضرت فرمود : دیروز و امروز با هم فرق نداشت ولی من دیروز خودم خرما خورده بودم و شایسته این بود روزی دیگران را منع كنم كه خودم خرما نخورده باشم. حرف خوب وقتی اثر دارد كه خود گوینده هم به آن عمل كرده باشد. 💠 ✅ این داستان هیچ اصل و سندی ندارد ودر هیچ منبع حدیثی و روایی وجود ندارد 💠 نکته بعدی اینکه برخی از این روایت جعلی استفاده می کنند که وقتی خودمان یک کار معروف را انجام نمی دهیم، نباید امر به معروف کنیم ، یا اینکه اگر خودمان گناهی را مرتکب هستیم، نباید به دیگران نهی از منکر کنیم، که این مطلب هم غلط محض هست. ✨در فقه و در بحث امربه معروف و نهی از منکر نگفته اند که حتما باید آن کار معروف را انجام دهید تا بعد دیگران را نصیحت کنید یا فلان گناه را نکنید و بعد مردم را نهی کنید. شرایط امربه معروف هم در کتب فقهی آمده و اصلا این شرط در آنها نیامده است ✳️ نظر مقام معظم رهبری در این باره: در امر به معروف و نهی از منکر شرط نیست که امر و نهی کننده به آنچه امر می‌کند عمل نماید و از آنچه نهی می‌کند اجتناب ورزد. یعنی امر و نهی بر شخص گناهکار هم واجب است و او نمی‌تواند به عذر این که گناه می‌کند خود را از این وظیفه‌ی بزرگ تبرئه سازد. (این که در منابع دینی از افرادی که خود عمل نمی‌کنند و دیگران را به عمل وامی‌دارند و یا خود گناه می‌کنند و دیگران را از گناه باز می‌دارند مذمت و نکوهش بسیار شده برای این است که چرا خود عمل به وظیفه نکرده‌اند نه برای این که چرا امر و نهی کرده‌اند). 📚 منبع : https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27746 کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 ▪️〽️▪️〽️▪️〽️▪️〽️▪️〽️▪️〽️
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾 🛑پرسش: آیا پیامبر(صلی الله علیه وآله) حدیثی بدین مضمون که خرما را به صورت فرد بخورید بیان فرموده اند؟ ✍️ پاسخ: چنین خبری با این مضمون ظاهرا در هیچ یک از منابع روایی شیعه و سنی وجود ندارد.✅ ✨الف) بررسی خبر در منابع شیعی: به عنوان مثال در کتاب «المحاسن» تألیف: احمد بن محمد بن خالد برقی(متوفی: 274یا 280هـ) که از قدیمی ترین منابع روایی شیعه است و مؤلف نیز در باب 110 این کتاب :«باب التمر» بیش از پنجاه روایت با موضوع خرما و رطب روایت نموده؛ اما با این حال چنین مضمونی در این اخبار مشاهده نمی گردد. 🌾مرحوم کلینی (م329هـ)‌ نیز در کتاب:«الکافی»، 20 روایت در خصوص خرما و رطب ذکر نموده که باز این مضمون در این اخبار مشاهد نمی گردد. 🧚‍♂️همچنین در آثار روایی متأخر شیعه؛ همچون «بحار الانوار» تألیف مرحوم مجلسی(م: 1110هـ)، با اینکه ایشان در مجلد 63 در 23 صفحه به این موضوع با محور نقل روایت پرداخته؛ اما باز چنین حدیثی در این کتاب مشاهده نمی گردد؛ بلکه در گزارش هایی که بیانگر فعل معصوم(علیه السلام) است تقیّد خاصی به خوردن خرما و یا رطب به تعداد اعداد نیز خاصی مشاهده نمی گردد؛ هر چند که در برخی از روایات به خوردن هفت و یا ده عدد خرمای عَجوة به هنگام ناشتا برای از بین بردن کرمهای معده و روده اشاره شده است؛ که برداشت مجموعی از این روایات موافق با انحصار بر عدد خاصی نخواهد بود. ✨ب)‌بررسی حدیث در منابع اهل سنت: 🌱این مضمون در روایات عامه نیز مشاهده نمی شود؛ هر چند در روایتی وارد شده که «هر کس هفت دانه خرمای «عجوة» صبحانه (ناشتا) بخورد، در آن‏ روز هيچ سم و سحرى به او ضرر نرساند». 🌾ودر روایت «سعد بن ابی وقاص» از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) آمده است: «کسی که به هنگام صبح هفت عدد خرما از خرمای بین سنگلاخ مدینه بخورد، تا شب هیچ زهری به او آسیب نمی زند». و در روایتی دیگر از عایشه آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمودند: «در خوردن خرمای عجوه از محله های بالای مدینه در اول صبح شفا و پادزهر است».که این روایت به این مضمون در کتاب کافی از طریق شیعه روایت شده است. کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾 🛑پرسش: آیا پیامبر(صلی الله علیه وآله) حدیثی بدین مضمون که خرما را به صورت فرد بخورید بیان فرموده اند؟ ✍️ پاسخ: چنین خبری با این مضمون ظاهرا در هیچ یک از منابع روایی شیعه و سنی وجود ندارد.✅ ✨الف) بررسی خبر در منابع شیعی: به عنوان مثال در کتاب «المحاسن» تألیف: احمد بن محمد بن خالد برقی(متوفی: 274یا 280هـ) که از قدیمی ترین منابع روایی شیعه است و مؤلف نیز در باب 110 این کتاب :«باب التمر» بیش از پنجاه روایت با موضوع خرما و رطب روایت نموده؛ اما با این حال چنین مضمونی در این اخبار مشاهده نمی گردد. 🌾مرحوم کلینی (م329هـ)‌ نیز در کتاب:«الکافی»، 20 روایت در خصوص خرما و رطب ذکر نموده که باز این مضمون در این اخبار مشاهد نمی گردد. 🧚‍♂️همچنین در آثار روایی متأخر شیعه؛ همچون «بحار الانوار» تألیف مرحوم مجلسی(م: 1110هـ)، با اینکه ایشان در مجلد 63 در 23 صفحه به این موضوع با محور نقل روایت پرداخته؛ اما باز چنین حدیثی در این کتاب مشاهده نمی گردد؛ بلکه در گزارش هایی که بیانگر فعل معصوم(علیه السلام) است تقیّد خاصی به خوردن خرما و یا رطب به تعداد اعداد نیز خاصی مشاهده نمی گردد؛ هر چند که در برخی از روایات به خوردن هفت و یا ده عدد خرمای عَجوة به هنگام ناشتا برای از بین بردن کرمهای معده و روده اشاره شده است؛ که برداشت مجموعی از این روایات موافق با انحصار بر عدد خاصی نخواهد بود. ✨ب)‌بررسی حدیث در منابع اهل سنت: 🌱این مضمون در روایات عامه نیز مشاهده نمی شود؛ هر چند در روایتی وارد شده که «هر کس هفت دانه خرمای «عجوة» صبحانه (ناشتا) بخورد، در آن‏ روز هيچ سم و سحرى به او ضرر نرساند». 🌾ودر روایت «سعد بن ابی وقاص» از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) آمده است: «کسی که به هنگام صبح هفت عدد خرما از خرمای بین سنگلاخ مدینه بخورد، تا شب هیچ زهری به او آسیب نمی زند». و در روایتی دیگر از عایشه آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمودند: «در خوردن خرمای عجوه از محله های بالای مدینه در اول صبح شفا و پادزهر است».که این روایت به این مضمون در کتاب کافی از طریق شیعه روایت شده است. کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴