eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
312 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💭معیارهای غلط برای ازدواج ‌‌‌‌ کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @patoghandisheh99 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🌾💭🌾💭🌾💭🌾💭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊️🍀🕊️🍀🕊️🍀🕊️🍀🕊️ 🟢 پرسش : نقل مستقیم از معتبرترین کتب شیعه: 1_ (دربهشت) توان بدنی انسان درکامیابی از زنان به اندازه صد نفر می گردد (کنزالعمال، جلد14، ص 466) 2_ بهترین چیزهایی که مردم دردنیا وآخرت از آنها لذّت می‌برند، لذت آمیزش و بهره برداری از زنان می‌باشد (کتاب وسائل، جلد14، ص 468) 3_ پیامبراکرم (ص): همانا بهشتیان به چیزی بیشتر از نکاح اشتها ندارند و لذت نمی‌برند (کتاب لثالی، ص 503) چرا چنین چیزیهایی هست؟ ✍️ پاسخ: 🔸 در متن فوق، 12 روایت از روایات تشریح و توصیف نعمات بهشت ذکر شده است و به مفاد آن ایراد گرفته شده، در ادامه -بعد از ذکر یک مقدمه کوتاه- به سه روایت که تکراری نبوده‌اند رسیدگی خواهد شد. 🔸 اولا باید دانست که روایات توصیف کننده نعمات بهشتی و عذاب‌های جهنمی، همگی توصیفاتی در حیطه فهم ذهن و آشنایی انسان‌ها با نعمات خاص و ویژه و همچنین عذاب‌های سخت دار آخرت است. به همین جهت نباید توقع داشت که واقعا چنین تعبیراتی که غالبا کنایی هستند، حقیقتا واقعیت را بیان بدارند. 🔸 دوما باید متذکر شد که نعمات و لذیذ، برای انسان در دو بعد جسمی و روحی تعریف می‌شود؛ بنابراین آنچه در این متن مورد اشاره قرار گرفته است، تنها بخشی از لذات جنسی (که جزء لذات جسمی محسوب می‌شوند) در بهشت است. طبیعی است که لذات معنوی که خود از اهمیت بالاتری برخورداراند. (به جهت آنکه انسان از بعد روحانی و جسمانی تشکیل شده و بعد روحانی اصل و بعد جسمانی فرع و مرکب روحانیت فرد است) 🔸 سوما تمام لذات جسمی در بهشت، خلاصه در لذات جنسی نیست، بلکه لذایذ اعم از روابط جنسی، خوراکی، پوشاک، مناظر، زیبایی‌های بصری و سمعی، نشاط و طراوت و... می‌باشد. 🔻 بعد از بیان این نکات، به بررسی 3 روایت منقول می‌پردازیم: 1️⃣ روایت اول، از کتاب کنزل العمال است، کتابی از منابع اهل سنت که در تشیع به تحریف و تقطیع مشهور است. با ادعای ابتدای شبهه (از معتبرترین کتب شیعه) پر واضح است که نویسنده شبهه، به خود زحمت سرچ نام کتاب را هم نداده است. اما درباره مفاد روایت، اساسا در بهشت، ضعف و سستی و خستگی معنایی ندارد و دور از ذهن نیست که یک انسان بتواند در چنین شرایطی بدور از محدودیت های بدن مادی‌اش، فعالیت‌های جسمی بیشتری داشته باشد، از جمله روابط جنسی. 2️⃣روایت مذکور در کتاب وسائل الشیعه، با سرچ ترجمه و اصل متن، یافت نشد. با رجوع به منبع ذکر شده نیز، چنین روایتی یافت نگردید. جلد چهاردهم کتاب وسائل پیرامون مسائل حج است. 3️⃣در منابع شیعی، کتابی به نام لثالی، لثانی و حتی لئالی و لئانی نیز وجود ندارد. تنها دو کتاب لئالی الخبار و عوالی الئالی وجود دارد که هر دو آنها از منابع دست چندم بوده و موضوعات آنها غیر از مسائل مذکور است. حتی در صفحات ارجاع داده شده نیز چنین روایتی یافت نشد. عجیب آنکه شبهه افکنان بسیاری از این منبع برای آدرس دادن‌های اشتباه‌شان استفاده می‌کنند. 💭 بعد از ذکر روایات و توضیحات آنان باید دانست که نویسنده شبهه، به چه قصد و نیتی این روایات را انتخاب کرده و آنها را به عنوان نقدی بر اسلام ارائه نموده است. اگر منظور نویسنده شبهه، اجر مردان بهشتی است و عدم ذکر اجری برای زنان، در پست های مجزا به این مطلب پرداخته شد و ثابت نمودیم که زنان نیز در بهشت همچون مردان از نعمات متنوعی برخورداراند. 🗨️و اگر منظور نویسنده شبهه، میزان غیر معمول و یا معقول روابط جنسی در بهشت است؛ باید دانسته شود که بهشت محل محدودیت های دنیا نبوده و بدن بهشتی، غیر از بدن محدود زمینی ماست. پس قیاس حال خود با آینده اخروی، صحیح نیست. ضمن اینکه بیان شد که نعمات اخروی غیر قابل توصیف‌اند، به همین جهت، تنها با استعاره و کنایه و تمثیل توصیف گشته‌اند. مثل زدن خداوند از بهشت، به مانند توضیح دادن یک انسان متمدن شهری برای یک انسان غیر متمدن در قبیله ای آدم خوار آمازونی است که بخواهد کامپیوتر را تشریح کند. طبیعی است که مجبور است از استعاره و تشبیه و کنایه استفاده نماید. 🔹 همچنین باید مجددا تذکر داده شود که نعمات جنسی، از جمله نیازهای جسمی بدن انسان‌اند که اتفاقا انسان‌ها از آن لذت خواهند برد. در مقابل لذات معنوی نیز وجود دارد که انسان در صورت تامین آن، لذتی دوچندان از آنها خواهد چشید. در اینباره حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: «إنَّ أطيَبَ شَيءٍ فِي الجَنَّةِ وألَذَّهُ حُبُّ اللّه، وَالحُبُّ فِي اللّه، وَالحَمدُ للّه» «بهترين و لذيذترين چيز در بهشت، دوستى خدا، دوستى در راه خدا و ستايشِ خداست.» [مصباح الشريعه:195] کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @patoghandisheh99 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🕊️🍀🕊️🍀🕊️🍀🕊️🍀🕊️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @patoghandisheh99 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💭 یک داستان زیبای مادرانه کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕 معرفی👇👇 ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈ به مناسبت برگزاری 💭عنوان📚: 🟢موضوع: روشهای پاسخگویی به سوالات فرزندان درباره خدا به تفکیک سنی ۴ تا ۱۸ سالگی. 📖 این کتاب برگزیده جشنواره‌های ملی، استانی و کتاب سال وزارت‌ارشاد و ترجمه به زبان ترکی است. مخاطب: مربیان، والدین، معلمان ناشر: بوستان کتاب، تلفن ‏‪۰۲۵۳۱۱۵۱۱۸۷ 💭📚«اصول و شیوه‌های 📖این اثر، مکمل اثر قبلی و رویکردی نو در فرزندپروری دینی است.انتشارات: جمال تلفن: ۰۲۵۳۱۶۵۳ 💭📚عنوان: 🟢موضوع: آشنایی کودکان با خدا به روش نو. 📖مخاطب: کودکان ۸-۱۲ ساله چاپ پنجم و ترجمه شده به زبان عربی انتشارات: جمال تلفن: ۰۲۵۳۱۶۵۳ 💭📚: تبارشناسی و 🟢موضوع: تاریخ و تحلیلی جامع از معنویتهای نوظهور 📖نکات کلیدی و کاربردی درباره معنویت و عرفان اسلامی چاپ سوم، انتشارات: پژوهشگاه فرهنگ، تلفن: ۰۲۱۸۸۵۰۵۴۰۲ 💭📚عنوان: 🟢موضوع: شیوه و سبک زیارتی عرفا و بزرگان در حرم رضوی (ع) در قالب داستانی انتشارات: به‌نشر تلفن: ۰۵۱۳۲۲۱۰۵۰۰ 👨‍💻نویسنده آثار مذکور: دکتر برای مشاهده تصاویر کتاب‌ها نام نویسنده👆 را در اینستاگرام بزنید. 📖برای برخورداری از تخفیف به پایگاه ناشر مربوطه تماس بگیرید. ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💭💢💭💢💭💢💭💢 💭 پرسش : شبهه‌ای که امروز بسیار در جوامع غربی مطرح می‌شود این است که می‌گویند: خداوند جهان را رها کرده است و مثال می‌آورند که «انسان و جهان همچون کامپیوتری طراحی شده است که با استفاده از برنامه و نظمی که به آن داده شده می‌تواند امور مختلفی را که توانایی انجامش به او داده شده است را انجام دهد».یعنی عملا نیازی به ربوبیت هر لحظه‌ای خالق نیست، بلکه خود سیستم آفرینش با نظمی که از ابتدا به آن داده شده به کار خودش ادامه می‌دهد. ✍️پاسخ : 🍀به طور کلی، هر گاه حکومتی استکباری، بر قومی موحد حاکم شد، چون نتوانست اصل و ریشه اعتقاد توحیدی و معادی را از آنان بگیرد، مدعی شد که «خدا جهان را رها کرده است و اکنون اختیارش در دست ماست»! الف –به آنها باید گفت:«اگر شما اعتقادی به وجود خدا داشتید، چنین نسبت و اتهام ناروایی به او نمی‌زدید» و «اگر اساساً منکر وجود خدا هستید، خُب صریحاً انکار کنید، چرا می‌گویید که او هست، اما جهان را رها کرده است؟!» آیا هیچ نیاندیشیده‌اید که انکار هر یک از صفات خدا، انکار وجود اوست؟ خدا که مرکب نیست تا قابل تجزیه باشد، در لحظه‌ای به او صفتی بدهند و در لحظه‌ی دیگری بگیرند! اگر رب است، همیشه رب است. ب –بی‌تردید آنان که خدا را با کامپیوتر مقایسه می‌کنند، نه تنها خدا را نشناخته‌اند،بلکه کامپیوتر را نیز نشناخته‌اند.پس می‌توان نتیجه گرفت که عده‌ای نادان، مأمور به جوّسازی هستند و حتی برای خودشان نیز مهم نیست که چه می‌گویند. ج –یک توپ پلاستیکی فعال را نیز نمی‌توان بدون محرک و مدیریت در حرکت رها کرد، چه رسد به یک کامپیوتر را – کدام کامپیوتری بدون برنامه‌ریزی مدبرانه، کنترل مدام، شارژ مدام برق و ... کار می‌کند؟چه کسانی ویروس و ضدویروس طراحی می‌کنند؟ چه کسانی هر روز ده‌ها و صدها برنامه‌ جدید به این کامپیوتر می‌دهند و ورژن‌های جدید می‌سازند. د –"خدا جهان را رها کرده یعنی چه؟" خدا اگر خداست، علیم و حکیم است و رها کردن کار عبثی است که گذشته و فعل و آینده‌ی فعل را در بر می‌گیرد. اگر کسی در وسط بیابان یا شهری، خانه‌ای بی‌هدف بسازد و سپس آن را رها کند، یعنی زحمت گذشته – وضعیت فعلی و سرنوشت و آینده‌ی این خانه را به فنا داده است. حتی انسانی که اندکی عقل داشته باشد، چنین نمی‌کند، پس چطور آن را به خدا نسبت می‌دهند؟ ﮪ –اگر خدا رها کرده بود، هیچ خلقت جدیدی نیز پدید نمی‌یافت و همه چیز همان شکل بود که ابتدا خلق شده بود. چون دیگر رها شده است. حال آیا جهان این چنین است، یا همه چیز - آن به آن - خلق می‌گردد. و –چه برای عالم هستی، خالق و خدایی قائل باشند و چه نباشند، چندین حقیقتی که مشهود همگان است، به هیچ وجه قابل کتمان و تکذیب نمی‌باشد؛ حقایق و اصولی که همه دال بر وجود خدا و ربوبیت مستمر اوست، از جمله: 1⃣ همه چیز در این جهان «حادث» است، یعنی نبودنش بر بودنش سبقت دارد، نبوده و بعدا به وجود آمده، پس به وجود آورنده می‌خواهد. خلقت مدامی که تزاحم و تناقض با چرخه حیات پدید نمی‌آورد. این یعنی ربوبیت مدام. 2⃣ دنیا دار فانی است، همه چیز در لحظه از بین می‌رود و دوباره خلق می‌شود. اگر دنیا رها شده بود، همان ابتدا که هر چیزی به اجل و فنای خود رسید، نابود می‌شد و جهان در همان لحظه پیدایش، به فنا می‌رفت. پس اگر خلقت و حیات دوام و تجدید دارد، معلوم می‌شود که خدا رها نکرده و خالقیت و ربوبیتِ مستمر دارد. 3⃣ربوبیت یعنی چه؟ یعنی: صاحب اختیاری و تربیت امور. حال سؤال این است: «این خدایی که از ربوبیت استعفا داده و عالم خلقتش را رها کرده است، این ربوبیّت را به دیگری واگذار کرده و یا کلاً رها کرده است؟» اگر بگویند: به دیگری واگذار کرده؟ می‌پرسیم: آن کیست و چه دلیل و سندی بر ربوبیت او وجود دارد؟ و اگر بگویند: کلاً رها کرده، که دیگر محال عقلی است و بحث نمی‌خواهد. 4⃣همه این ادعاها برای آن است که به ظاهر به انسان باج دهند و بگویند که «ربوبیت را به انسان سپرده است» و در باطن بگویند: «البته نه هر انسانی، بلکه ربوبیت را به ما سپرده است». در هر دو حال می‌پرسیم: شما که خودتان مربوب و تحت ربوبیت غیر هستید، کجا را ربوبیت کرده‌ یا می‌کنید که چنین ادعایی دارید؟ خب ربوبیت کنید که هرگز نمیرید، هر چه خواستید برایتان آماده گردد، عالم هستی تحت مالکیت، اختیار، اداره و ربوبیت شما باشد و ...پس اگر ربوبیت وجود دارد و شما یا دیگران نیز ربّ نیستید، پس ربوبیت الهی پابرجاست. 5⃣هیچ فکر نکرد‌ه‌اند که اگر خداوند متعال، این جهان را مثل یک کامپیوتر ساخته و سپس رهایش کرده باشد، آن وقت جبر حاکم می‌شود؟ آیا منکر اختیار هستند؟اگر اختیار را نیز قبول دارند، نمی‌اندیشند که این اختیار در کار آن کامپیوتری که طبق برنامه عمل کرده و رها شده است،اختلال ایجاد می‌کند؟ کانال تخصصی «پاتوق اندیشه @patoghandisheh99 💢💭💢💭💢💭💢💭💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا