May 11
🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔
با سلام و عرض ادب خدمت تمام اعضا محترم
💯حقیقت تغییر نخواهد کرد، هر چند چشم هایمان را ببندیم و در گوشهایمان پنبه ها فرو کنیم.
پس حقایق را بشنویم و عاشقانه، عارفانه و عاقلانه زندگی کنیم.
نهاد مقام معظم رهبری
در دانشگاه فرهنگیان اصفهان،
در کنار شماست با
👇👇👇
🗯️ پاسخگویی به شبهات و سوالات
⬇️⬇️⬇️⬇️
💢اعتقادی🕋
💢اخلاقی🧚♂️
💢مشاوره🚻
💢سیاسی🇮🇷
💢اجتماعی👥
🗯️ بودن در کنار شما دانشجویان، طلاب، اساتید، فضلا و علاقمندان به مباحث علمی، اعم از عقلی و نقلی، افتخار ماست🧚♂️🧚♂️🧚♂️
🌞 لطفاً در صورت داشتن سوال یا شبهه، در موضوعات مطرح شده، به آیدی
⬇️⬇️⬇️
@farghelit29
سوالاتتان را ارسال فرمایید و در کانال پاسخ خودتون رو دریافت کنید.
به این کانال و به جمع ما خوش آمدید
@patoghandisheh99
🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️🔔🗯️
⚛️ پرسش : اگر خدا مهربان تر از مادر است چرا بنده هاش را تو اتش #جهنم می سوزاند؟؟🤔🤔
مادر هرچه که بچه اش را دوست داشته باشه حتی اگر کتک هم بزنه دیگه نمی سوزاندش .....😬😬
✍️ پاسخ:
خداوند خالق آسمان و زمین و خالق همه انسان هاست. برای همین شکی در آن نیست که خالق همه اوصاف نیک در انسان نیزمی باشد. بنابراین مهربان تر از مادر به همه بندگان خواهد بود. اما نوع محبت را باید به نحو احسن تعریف و تفسیر کرد و این سوال همراه با #مغالطه است. زیرا همان مادری که تمام محبت را به فرزند خودش را دارد در بعضی ازمواقع این محبت به تنبیه تبدیل می شود تنبیهی که از روی محبت صورت گرفته است. آیا می توان گفت مگر نمی گویند که محبت مادر به فرزند بالاترین #محبت است، چرا فرزند خودش را تنبیه می کند؟ این همان جوابی است که در مورد خداوند متعال باید داد. ثانیا مادر به دلیل عدم درک تربیت صحیح فرزند گاها مرتکب اشتباه و خطا می شود، آنجا که به دلیل محبت بیش از اندازه و عدم مصلحت سنجی در آینده فرزند او را از برخی امور نهی نمی کند و سبب گمراهی او را در آینده فراهم می سازد. از این روی می توان گفت بین محبت های الهی و سایر محبت ها تفاوت وجود دارد: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست . بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است ،در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام #خلقت نیست. با این وجود محبت خداوند متعال هیچ گاه محبت مطلق نبوده و بلکه همراه با تعقل و حکمت و در جهت مصلحت همه انسان ها بالاخص مظلومین و ستم دیدگان عالم است.
بنابراین اگر خداوند متعال این مجازات را برای یک قشر از انسان ها که در این دنیا با فساد و ظلم حق و حقوق سایرین را غصب و غارت کردند، قرار ندهد ظلم آشکاری را نعوذ بالله مرتکب شده است. لذا خداوند متعال همانطور که اوصاف رحمان و رحیم را دارد اوصافی همچون قهار، سریع العقاب و... نیز دارد که همه اوصاف عین عدالت و حکمت خواهند بود؛ زیرا دنیا محل زراعت و تجارت برای زندگی ابدی اخروی است و باید دارای قوانین و اوامری باشد تا انسان های خالص و مومنان واقعی بتوانند به آنچه شایسته آن هستند برسند و اگر همه انسان ها ملاک محبت خداوند را پیش بگیرند و هیچ یک از دستورات خداوند متعال را انجام ندهند و دلیلشان مهربانی خداوند متعال باشد و بگویند روز قیامت محال است خداوند با این شدت محبت ما را عذاب کند این #ظلمی آشکار در حق همه مومنینی است که تمام سختی ها را در این دنیا به خودشان دادند تا بتواند دستورات الهی را اجرا نمایند. با این توضیحات نباید دین را تنها از یک زاویه مورد توجه و نظر قرار داد و بلکه باید به همه جوانب توجه کامل داشت توجه به مهربانیت باید در کنار #سریع العقاب بودن خداوند متعال باشد و.. ان شاء الله تا این حد از جواب مفید فاید برای سوال کننده محترم قرار گرفته باشد.
#اعتقادی
#عذاب
#مهربانتر_از_مادر
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
🔥🌞🔥🌞🔥🌞🔥🌞🔥🌞🔥🌞
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
⚛️ پرسش : زندگی ما آدم ها مثل ربات است. تمام زندگی مان از قبل تعیین شده چون خدا گذشته و آینده ما را می داند و اگر نداند نعوذبالله خدا نیست. پس دیگر بهشت و جهنم برای چیست؟🤔🤔🤔🤔🤔
شما هم بهش تا به حال فکر کردید؟؟ 🙄🙄🙄🙄
✍️ پاسخ:
اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راهها را انتخاب کند و آن راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. به عبارت ديگر:خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که خداوند از ازل ميداند، انتخاب کند.
☘️پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب ميکند.
🌸انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آنها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است.
🌼اميرالمؤمنين(علیه السلام) از کنار ديوار شکسته و کجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى کني؟ فرمود: «از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم.(1) »يعنى درست است که تا قانون عليت که منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شکسته سقوط نخواهد کرد، اما همان خداوند به من عقلى داده که آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى کند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى کنم که اگر ديوار سقوط کند روى من نيفتد.(2)
🍃در قرآن آيات زيادى وجود دارد که به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: «ليس للانسان الا ما سعي؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست».(3)
و مانند آيه: «ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد مگر خودشان آن را تغيير دهند».(4)
پينوشتها :
1. توحيد صدوق (چاپ تهران) ص 337.
2. ناصر مکارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 29.
3. توحيد صدوق (چاپ تهران) ص 337.
4. ناصر مکارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 29
#کلام_سنتی_جدید
#قدر_الهی
#سرنوشت
#قضا
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫
⚛️ پرسش : با اینکه اسلام دین رحمت و مهربانیت. ولی چرا در آن حیوانات رو سر میبرند، اجازه میدهد حیوانات رو از فرزندانشون جدا کنند. از حیوانات بیش از توانشان کار بکشند و برخی را به شدت طرد کنند.؟😠😠
✍️ پاسخ :( قسمت اول) 👇👇👇👇
سفارش اسلام در خصوص حقوق حیوانات یکی از تعالیم پررنگ این دین آسمانی است، که من به چند نمونه از این روایات اشاره می کنم:
«أَنَّ النَّبِيَّ ص أَبْصَرَ نَاقَةً مَعْقُولَةً وَ عَلَيْهَا جَهَازُهَا فَقَالَ أَيْنَ صَاحِبُهَا مُرُوهُ فَلْيَسْتَعِدَّ غَداً لِلْخُصُومَةِ»؛ پیامبر خدا(ص) وقتی ماده شتری را دید که زانویش را بسته اند و بارش همچنان بر پشت اوست فرمود: صاحبش کجاست؟ به او بگویید خودش را برای بازخواست [در قیامت] آماده کند. (بحارالانوار، ج61، ص203)
در روایت دیگری از امیرالمومنین(ع) در شب شهادت ایشان خطاب به دخترشان آمده است که حضرت با اشاره به غازهای در خانه فرمود: «يَا بُنَيَّةِ بِحَقِّي عَلَيْكِ إِلَّا مَا أَطْلَقْتِيهِ فَقَدْ حَبَسْتِ مَا لَيْسَ لَهُ لِسَانٌ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْكَلَامِ إِذَا جَاعَ أَوْ عَطِشَ فَأَطْعِمِيهِ وَ اسْقِيهِ وَ إِلَّا خَلِّي سَبِيلَهُ يَأْكُلْ مِنْ حَشَائِشِ الْأَرْض»(بحار الأنوار، ج 42، ص 278)
دخترم! به #حقّی که مرا بر توست سوگند، این حیوانات را در بند نگه ندار. تو چیزی را نگه داشتهای که زبان ندارد و نمیتواند بگوید گرسنه است یا #تشنه. یا آنها را آب و غذا بده، یا آزادشان کن که از علفهای زمین بخورند.
امام صادق(ع) در حدیثی شش حق برای حیوان بر عهده صاحبش بیان میکنند:
«لِلدَّابَّةِ عَلَى صَاحِبِهَا سِتَّةُ حُقُوقٍ لَا يُحَمِّلُهَا فَوْقَ طَاقَتِهَا وَ لَا يَتَّخِذُ ظَهْرَهَا مَجَالِسَ يَتَحَدَّثُ عَلَيْهَا وَ يَبْدَأُ بِعَلْفِهَا إِذَا نَزَلَ وَ لَا يَسِمُهَا وَ لَا يَضْرِبُهَا فِي وَجْهِهَا فَإِنَّهَا تُسَبِّحُ وَ يَعْرِضُ عَلَيْهَا الْمَاءَ إِذَا مَرَّ بِهِ.(الکافی، ج6، ص537)
برای حیوان بر صاحبش شش حق است، بیش از توانش از او کار نکشد؛ پشت حیوان را به عنوان نشیمنگاه برای حرف زدن انتخاب نکند(اگر میخواهد با کسی حرف بزند از حیوان پیاده شود)؛ او را گرسنه نگه ندارد؛ داغ نکند؛ به صورت او نزند؛ و هر کجا آبی بود آن را به حیوان عرضه کرده و #حیوان را تشنه نگه ندارد.
🔴(قسمت دوم) ⬅️
نکته ای که وجه تمایز اسلام در حقوق #حیوانات با سایر مکاتب است، این است که در غرب و جهان مدرن این تأکید بر حقوق حیوانات بیشتر به دلیل آرامش وجدان خود انسان ها است، یا به خاطر نقش آنها در محیط زیست! یا در نگاه ادیانی شرقی مثل #جینیسم به خاطر رهایی انسان از چرخه تناسخ است که آزار حیوانات و موجودات دیگر مانع این رهایی است، اما نگاه اسلام به حقوق حیوانات یک نگاه عمیق تر و بالاتر است، این حقوق به خاطر خالق است؛ حیوانات اگرچه تسخیر شده ی به دست انسان هستند اما مالک اصلی ایشان خداوند است، و او فقط حیوانات را #مسخّر انسان گردانیده ولی اجازه سوء رفتار با آنها را نداده است و #مجرمین را بازخواست خواهد کرد. http://askdin.com/node/62522
🔴 (قسمت سوم) ⬅️
بهره بردن انسان از حیوانات نه تنها اشکالی ندارد، بلکه در راستای هدف از خلقت آنهاست، چرا که خداوند به عنوان مالک حیوانات، آنها را #مسخّر انسان ساخته است، یعنی اگر انسان نبود اینها هم آفریده نمیشدند، آنها به خاطر انسان آفریده شده اند:
«اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَنْعامَ لِتَرْكَبُوا مِنْها وَ مِنْها تَأْكُلُون»؛ خداست كه چهارپايان را براى شما پديد آورد تا بر بعضى از آنها سوار شويد، و از [گوشت] بعضى از آنها بخوريد.(غافر:79)
منتهی اسلام در این که آنها آزار و اذیت نشوند نهایت تأکید را دارد، حتی برای دوشیدن آنها می فرماید ناخن هایتان کوتاه باشد.
همچنین در ذبح آنها هم اسلام راهی پیشنهاد داده است که سریع ترین راه برای جان دادن ایشان باشد که زجر و درد آنها به حداقل رسیده و از آن طرف برای انسان هم #تغذیه از گوشت ایشان سالم و بی خطر باشد. این برای ما قابل درک نیست اما به نظر میرسد قطع اتصال رگ اصلی و اتصالی میان قلب و مغز آن هم با ابزاری تیز و به صورت سریع موجب میشود خون به مغز که درک کننده ی درد است نرسد و از آن طرف با سرعت خون بدن تمام شده و حیوان سریع جان دهد. در حالی که با روش های دیگر علاوه بر اینکه خون به کندی خارج شده و همچنان به مغز میرسد و موجب میشود #حیوان بیشترین درد را متحمل بشود، از آن طرف بخش عظیمی از خون در بدن می ماند که برای انسان مضر خواهد بود.
🔴( قسمت چهارم) ⬅️
نکته دیگر اینکه اسلام در خصوص #تغذیه و بهره بردن از #گوشت نه مسیر افراط را پیموده، و نه مسیر تفریط را؛ اگرچه اسلام از ترک خوردن گوشت نهی فرموده است، اما از خوردن فراوان آن هم نهی کرده است. به عنوان نمونه در روایات در 40 روز هم از هر روز خوردن گوشت نهی شده و هم از اصلا نخوردن آن: «أَنَّ مَنْ تَرَكَ اللَّحْمَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ... وَ مَنْ أَكَلَ اللَّحْمَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُه»به درستی که هر کسی چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد خواهد شد... و هر کسی چهل روز هر روز گوشت بخورد اخلاقش بد خواهد شد.(مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج53، ص326)
یا فرموده اند: « مَنْ أَكَلَ اللَّحْمَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً قَسَا قَلْبُه»؛ هر کسی چهل روز پشت سر هم گوشت بخورد قلبش سخت خواهد شد.(بحارالانوار، 59، ص294)
در سیره امیرالمومنین(علیه السلام) نیز آمده است که: «لا یأکل اللحم إلا قلیلا و یقول لا تجعلوا بطونکم مقابر الحیوان و کان مع ذلک أشد الناس قوة و أعظمهم أیدا»؛ به ندرت گوشت میخورد و میفرمود: شکمهایتان را #گورستان حیوانات قرار ندهید! با همه این اوصاف از نیرومندترین مردان و قوی پنجهترین آنان بود.(بحارالانوار، ج41، ص148)
امام صادق(علیه السلام) نیز می فرمایند: «كَانَ عَلِيٌّ ع يَكْرَهُ إِدْمَانَ اللَّحْمِ وَ يَقُولُ إِنَّ لَهُ ضَرَاوَةً كَضَرَاوَة ِ الْخَمْر»؛ علی(علیه السلام) از مداومت بر خوردن گوشت اکراه داشته، و می فرمود: اعتیاد به آن بدتر از اعتیاد به شراب است.(ج63، ص69)
اما همان طور که اشاره شد، از آن طرف از ترک خوردن گوشت هم نهی شده است، تا جایی که بنده اطلاع دارم، امروزه پزشکان هم از ترک خوردن #گوشت نهی کرده و آن را یک منبع ضروری برای تغذیه اانسان می دانند، لذا نظری در تعارض با دیدگاه اسلام ندارند. http://askdin.com/node/65585
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
مقاله بررسی تطبیقی رابطه مفهوم رب و اله از دیدگاه وهابیت و شیعه فایل ویرایش شده.pdf
510.8K
#مقاله جناب اقای #دکترکاظمی، در #سلفی پژوهی شماره 5
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🔎🔎📩🔍🔍📩🔎🔎📩🔍🔍📩🔎🔎📩🔍🔍📩🔎🔎📩🔍🔍
❎ پرسش:
شخصی است که اکثر ما انسانها ایشان را ندیده ایم و فقط در موردش شنیدیم...
💢آیا امام زمان علیه السلام واقعا وجود دارد، زنده است و خرافات نیست؟؟
💢دلیل ما برای وجود ایشون و حیاتش چیست؟
جواب: خرافه در لغت به معنای یک چیز بی اصل و ریشه است که به تعبیری دیگر به #افسانه #خرافه می گویند چون اصل و اساسی ندارد
اما ایا مهدویت هم چنین است
#مهدویتی که بیش از دویست آیه در قران در مورد آن داریم که این آیات در تفسیر و تاویلی که از معصوم رسیده بر امام زمان و دوران ایشان حمل شده
- مهدویتی که هزاران روایت در مورد ش از رسول گرامی اسلام و ائمه بعد از ایشان نقل شده
مهدویتی که حتی در مورد خصوصیات شخصی و شخصیتی حضرت و مباحث مرتبط به آن به طور مفصل از معصوم روایت به ما رسیده
کانال تخصصی «پاتوق اندیشه»
@patoghandisheh99
🔎🔎📩🔍🔍📩🔎🔎📩🔍🔍📩🔎🔎📩🔍🔍📩🔎🔎📩🔍🔍