شبهات پرتکرار- 19-3.pdf
5.28M
#سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#شبهه(65 سوال + پاسخ)
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
✡️⚛️✡️⚛️✡️⚛️✡️⚛️✡️⚛️✡️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشاور_خانواده
#تفاوت_زن_مرد
#موشن_داستانی_تفاوت_زن_مرد_هنگام_ناراحتی
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️
✴️ پرسش: اگر در نهايت هر انچه به صلاح است پيش مياد و پشت هر اتفاقي حکمت خدا قرار دارد پس چرا خدا گفته دعا کنيد؟🤔🤔
✍️ پاسخ :
🌳درباره نقش وتاثير دعا بايد گفت :
امام صادق(علیه السلام) ميفرمايد: "دعا، قضاي الهي را بر ميگرداند، اگر چه قضاي الهي محکم شده باشد. از اين رو زياد دعا کن که آن کليد هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است". (1)
🌳از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده : "بر شما باد به دعا کردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائي را که از مرحلهقدر و قضا گذشته و جز امضاي آن نمانده (يعني تمامي اسباب آن فراهم شده، ولي هنور در خارج وجود پيدا نکرده) بر ميگرداند". (2)
🌳امام صادق (علیه السلام) ميفرمايد: "خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است!". (3)
🔶البته نبايد از ياد برد که تاثير دعا و ديگر عوامل در تغيير قضا و قدر تاثيري مطلق نيست و همه تقديرات و قضاها قابل تغيير نيستند؛ به عبارت روشن تر فقط قضاي غير حتمي هستند که تغيير پذيرند نه قضاي حتمي و قطعي .
📚 منابع :
1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه ش ، ج 2، ص 470.
2. ترجمه تفسير الميزان ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسين حوزه علميه قم ، قم 1374 ش، ج 2، ص 55.
3. اصول کافي،همان ج 4، ص 466
#اعتقادی
#دعا
#حکمت_الهی
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️✴️⚜️
⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶
🟠 پرسش: برای کسی که در خواندن نماز و گرفتن روزه تنبلی می کند، چکار باید کرد؟ 🤔
✍️ پاسخ:
ما هرگز از يک شيء مجهول لذت نمي بريم و اشتياقي به آن پيدا نميکنيم و تا آن را نشناسيم نمي توانيم بدان ابراز علاقه يا نفرت کنيم.
پس هر چه معرفت و آگاهيمان به امري بيشتر شود نفرت يا محبت ما نسبت به آن بيشتر خواهد شد. با اين حساب ما هر چه معبود را بهتر و بيشتر بشناسيم و با صفات رحمانيت و رحيميت و نعمت بخشي او آشنا شويم، محبت او ،و به تبع محبت ، ارتباط با او در ما بيشتر مي شود هر چه دانايي و معرفت افزونتر باشد، بهرهمندي شخص نيز از عبادت و احساس لذت او فزونتر خواهد بود.
⚜️کساني که دلشان با خداوند پيوند دارد و محو جمال و جلال خداي متعال هستند و با قلب شان به او اقبال مي نمايند, ايشان بهترين لذت برندگان از عبادت و نيازگويي با خداي هستي هستند
🔶نشاط و سرزندگي و دوري از سستي و تنبلي، در موفقيت هر كاري نقش كليدي ايفا ميكند.
⚜️در انجام عبادت و درك شيريني آن نيز، داشتن نشاط و حس و حال عبادت و پرهيز از انجام اجباري و از سر رفع تكليف آن، بسيار مهم است. پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرموده است: آفت عبادت سستي است
⚜️براي درك شيريني عبادتها به اين كلام اميرالمؤمنين عليه السلام بايد توجه کرد که فرمودند كه: با نفس خود مدارا كن و به زور به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت، نشاط و سرخوشي براي عبادت بهرهگيرد
💚دلِ انسان گاه به سمت عبادتي كشش دارد و گاه نسبت به آن واكنش نشان ميدهد. بايد مواظب بود در مواقعي كه دل انسان نسبت به عملي بيميل است آن عمل يا عبادت را به او تحميل نكرد.
🖊️حضرت امير عليه السلام ميفرمايند: همانا دلها را يك روي آوردني است و يك روي گرداندني. پس هرگاه دل در حال روي آوردن باشد آن را به انجام مستحبّات واداريد و هرگاه پشت كرد به انجام فرائض از سوي آنها بسنده كنيد
⚜️سه درس بزرگ براي آدم شدن:
يکي از بازاريان که از شاگردان مرحوم آيةالله العظمي شاه آبادي (ره): بود، نقل مي کرد که ايشان، يک شب در يکي از سخنراني هايشان، با ناراحتي اظهار داشتند، چرا افرادي که در اطراف ايشان هستند، حرکتي از خود در جنبه هاي معنوي نشان نمي دهند؟
مي فرمودند: آخر، مگر شماها نمي خواهيد آدم شويد؟ اگر نمي خواهيد، من اين قدر به زحمت نيفتم!
همين فرد مي گويد: بعد از منبر، ما چند نفر خدمت ايشان رفتيم و گفتيم که آقا ما مي خواهيم آدم بشويم، چه کنيم؟
ايشان فرمودند: من به شما سه دستور مي دهم، عمل کنيد، و اگر نتيجه ديديد، آن وقت بياييد تا برنامه را ادامه دهيم.
✴️سه دستور ايشان چنين بود:👇👇👇
1️⃣مقيد باشيد نماز را در اول وقتش اقامه کنيد. هرجا بوديد و شنيديد صداي اذان بلند شد، دست از کارتان بکشيد و نماز را اقامه کنيد؛ حتي المقدور هم سعي کنيد به جماعت خوانده شود.
2️⃣در کاسبي تان انصاف به خرج دهيد، و واقعاً اقل منفعتي را که مي توانيد، همان را در نظر بگيريد. در معاملات، چشم هايتان را ببنديد و بين دوست و آشنا و غريبه و شهري و غير شهري فرق نگذاريد. همان اقل منفعت در نظرتان باشد.
3️⃣از نظر حقوق الهي، گرچه مي توانيد براي اداي آن تا سال صبر کنيد و امام معصوم(عليه السلام) به شما مهلت داده اند، اما شما ماه به ماه حق و حقوق الهي را ادا کنيد.
#اعتقادی
#نماز_روزه
#کاهلی
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶
⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶
🟠 پرسش : سبک شمردن نماز دقيقا شامل چه کارايي ميشه؟
✍️ پاسخ:
✅سهل انگاري در نماز در واقع همان سبک شمردن نماز (کاهل نمازي) است که داراي مراتب و درجاتي مي باشد که در آيات و روايات متعددي به اين مراتب و مصاديق سبک شمردن نماز پرداخته شده است؛ که در اين جا به تعدادي از آن ها اشاره مي نماييم.
1-کساني که از روي مخالفت با دستور الهي نماز را ترک نمايند.
رسول خدا در توصيه اي فرمودند: ؛«نماز را از روي عمد ترک نکن پس کسي که از روي عمد نماز را ترک نمايد به تحقيق از امّت اسلامي جدا گرديده است.»
2-مسلماني که نماز را قبول دارد؛ ولي آن را به جا نمي آورد.
پيامبر خدا در باره اين افراد فرموده اند: اين دسته از امّت اسلامي که نماز نمي خواند در يکي از درجات جهنم به نام سقر قرار خواهند گرفت .
3-مسلماني که نماز را قبول دارد؛ ولي گاهي آن را به جا مي آورد و گاهي ترک مي کند.
رسول خدا ( صلّي الله عليه و آله ) در خصوص اين دسته از افراد نيز فرموده اند: براي اين گروه از افراد جايگاهي از جهنم به نام «غي» اختصاص داده شده است ( چرا که خداوند متعال فرموده است ):«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا.»؛«امّا پس از آنان، فرزندان ناشايسته اى روى کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پيروى نمودند؛ و به زودى «غي» را خواهند ديد!»
4-تاخير نماز
يکي از بارزترين و شايع ترين مصاديق سبک شمردن نماز اين است که انسان بدون هيچ عذري نماز خود را به تاخير بيندازد به گونه اي که يا در آخر وقت خوانده شود و يا به طور کلي نماز قضا گردد.
امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه 4 و 5 سوره ماعون که خداوند متعال فرموده است: فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ فرموده اند: ( مراد از بي اعتنايي به نماز در اين آيه)، تاخير آن از اول وقت بدون عذر است .
5-با عجله خواندن نماز
نبي اکرم صلّي الله عليه وآله مي فرمايد:«دزدترين مردم کسي است که به خاطر سرعت و شتاب زدگي از نماز خود کم کند، نماز چنين انساني، هم چون جامه مندرسي در هم پيچيده شده، به صورت او پرتاب مي گردد.»
و در حديث ديگري نقل گرديده مردي در حضور اميرالمؤمنين عليه السّلام نماز خود را با شتاب به جا مي آورد حضرت نگاهي به او کرده و فرمود:چند وقت است اين گونه نماز مي خواني؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مثل تو نزد خداوند مثل کلاغ مي باشد ( که به جاي سجده منقار بر زمين مي کوبد )اگر اين گونه بميري بر غير ملت و دين پيامبر اکرم مرده اي سپس فرمودند: به درستي که دزدترين مردم کسي است که از نمازش بدزدد .
6-نماز از روي کسالت و بي حالي
خداوند متعال در وصف اين دسته از نمازگزاران مي فرمايد:«إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى...» ؛«منافقان مى خواهند خدا را فريب دهند؛ در حالى که او آن ها را فريب مى دهد؛ و هنگامى که به نماز بر مى خيزند، با کسالت بر مى خيزند؛...»
7-بي توجّهي و عدم حضور قلب در نماز:
امام باقر عليه السّلام در اين باره مي فرمايد؛« بر تو باد توجه کامل به نمازت، پس همانا، آن مقدار که در نماز حضور قلب داشته باشي، حساب مي شود، در نماز با دست و سر و ريش خويش بازي مکن، و در نماز با خودت صحبت نکن و خميازه نکش...»
8-به جا نياوردن کامل رکوع و سجود نماز
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده:«لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ وَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا يُتِمُّ رُکُوعَهَا وَ سُجُودَهَا» ؛«کسى که رعايت امانت نکند ايمان ندارد، و کسى که در بند پيمان نباشد دين ندارد، و کسى که رکوع و سجده نمازش را کامل انجام ندهد ( مثل اين است که ) نماز نخوانده است»
9-عدم رعايت آداب نماز
نبي اکرم (صلّي الله عليه و آله ) در روايتي مي فرمايد:«مَنْ أَحْسَنَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَرَاهَا النَّاسُ وَ أَسَاءَهَا حِينَ يَخْلُو فَتِلْکَ اسْتِهَانَةٌ» ؛«آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بي اعتنايي کرده است».
10-فراهم نکردن مقدمات نماز قبل از اذان
يکي ديگر از مصاديق سبک شمردن نماز که در مراتب پايين سبک شمردن نماز به حساب آورده مي شود و در روايات نسبت به آن مذمت شده اين است که انسان قبل از وقت نماز آماده نماز نباشد مثلا وضوي خود را به تاخير انداخته باشد
#اعتقادی
#نماز
#کاهلی
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶⚜️🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشاور_خانواده
#خدمت به همسر
#حجتالاسلام_فرحزاد
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
💔❣️💔❣️💔❣️💔❣️💔❣️💔❣️
💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️
☢️ پرسش : اگر قمار در اسلام به دلیل مفاسدی حرام است چرا در اسب سواری و تیراندازی قمار کردن مستثنا شده است؟🤔🤔
✍️ پاسخ :
در این شکی نیست که قمار کردن در اسلام از گناهان بزرگ تلقی می شود.
🕋خداوند می فرماید:« درباره شراب و قمار از تو سوال می کنند. بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی ( از نظر مادی ) برای مردم دارد ( ولی ) گناه آنها از نفعشان بیشتر است»(بقره 220)
🕋ومی فرماید: « همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد»(مائده 91)
✔️روایات متعددی نیز در حرمت قمار و شرط بندی در مجامع روایی ما نقل شده است(وسائل الشیعه ج17 ص164 باب35)
♦️اما دلیل این جواز و استثناء♦️
🔮امام صادق علیه السلام فرمود:
« فرشتگان به هنگام برد و باخت و قمار دور می شوند و از آن نفرت دارند و صاحب آن را لعن می کنند مگر در مسابقات اسب سواری و تیر اندازی و شتر سواری »(الفقیه ج4 ص59)
🪔فلسفه این حکم روشن است و آن به خاطر مصلحت بالاتری است که در این سه چیز وجود دارد که مصلحت آمادگی دفاعی و نظامی مسلمین است.
🔮در حقیقت این سه ورزش اصلی ترین نیازهای امنیتی و نظامی جامعه مسلمین را تشکیل می داده است و غرض از این استثناء تشویق مسلمین به روی آوردن به ورزش های مفید بوده است که در جهاد از کارایی ویژه ای برخوردار بوده است.
♦️حال ممکن است گفته شود نتیجه قمار ایجاد هیجانات شدید روانی که عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست و این که قمار رابطه مستقیم با انواع جنایات دارد و ضررهای اقتصادی غیر قابل جبرانی را بر جای می گذارد و.. .
حال با وجود این زیان ها چگونه قمار در اسب سواری و تیر اندازی استثناء شده است؟
پاسخ این است که این استثناء به دلیل مصلحتی است که در این موارد وجود دارد و این استثناء تا زمانی است که قمار کردن در مورد مذکور به انجام جنایات و رسیدن آسیب های جدی به بدن و ضررهای اقتصادی مهلک نرسد و الا:
از باب عناوین ثانویه و تقدیم مصلحت اهم که حفظ جان خود و دیگران و جلوگیری از هلاکت اقتصادی و.. . است قمار کردن در موارد مذکور هم جایز نیست.
در روایت آمده است که فرمود:« لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام»(وسائل الشیعه ج26 ص14)
نکته دیگری که هست شرط بندی در تیر اندازی و سوارکاری مختص به تیرانداز و سوارکار است نه آن چه که در مسابقات اسب دوانی و سوارکاری امروزی رایج است که افراد ثالثی سر اسب ها یمسابقه شرط می بندند.
به مقتضای این حکم که قاعده تقدیم اهم است می گوییم اگر وضو گرفتن سبب رسیدن ضرر شود باید تیمم کرد. اگر ایستاده نماز خواندن سبب ایجاد ضرر شود باید نشسته نماز خواند.
حتی اگر رفع تشنگی و گرسنگی منوط به خوردن شراب و میته باشد و جان انسان در خطر باشد، انسان می تواند به دلیل مصلحت اهم که حفظ جان است شراب و میته را در حد نیاز بخورد.
💡بنابراین اگر قمار کردن در موارد جواز هم سبب ایجاد مفاسد غیر قابل جبران شود، جواز جای خود را به حرمت خواهد داد.
#اعتقادی
#شرط_بندی
#اسب_سواری
#تیراندازی
گروه تخصصی «پاتوق اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
@patoghandisheh99
✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡✴️💡
✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️
اما حکم فقها نسبت به این مطلب👇
🚫جواز #شرطبندی در مسابقات اسبدوانی و #تیراندازی، مخصوص کسانی است که در مسابقه شرکت میکنند و شامل تماشاچیان نمیشود، البته برخی از فقها[1] مجاز نبودن شرکت در پیشبینی مسابقات را احتیاطی مستحب میدانند.
✴️در هر حال، اگر فردی از #تماشاچیان در پیشبینی برنده -که نوعی شرط بندی است- شرکت نمود و جایزهای گرفت، فقط در صورتی این جایزه برای او #حلال است که بداند سایر شرکتکنندگان از استفاده او رضایت دارند.
نظر مراجع:
💡حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقات فىنفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرطبندى موجب مالکیت برنده نمیشود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند.
💡حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
شرطبندی فقط بین افراد شرکت کننده در مسابقه حلال است.
💡حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
خیر، جایز نیست.
💡حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جواز شرطبندی مخصوص سوارکاران و مالکین اسب است.
💡حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
شرط بندی بین تماشاچیان جایز نیست.
💡حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خیر حرام است
✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️✴️