eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
312 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
( ادامه پست قبل 3 / 🔺🔺🔻🔻) 🦋نظریه دوم: مسئله جانشینی🦋 در این خصوص روایاتی وجود دارد که از دو جهت مسئله را تمام می کنند:👇 ♦️جهت اول: ازدواج هابیل و هابیل با خواهران خود نبوده بلکه با زنی که از نسل جنیان بوده و بعد به شکل انسان در می ایند که تفصیل آن روایت به نقل از معاویه بن عمار از حضرت امام صادق(ع) این است که «وقتی حضرت ادم با حو ازدواج نمودند خداوند فرزندی دختربه آنها اعطا نمود بنام «عَنقا» ولی به وسیله گرگی که به اندازه فیل بود و کرکسی که به اندازه الاغ بود کشته شد(اینطور به نظرمی رسد که ابتدا گرگ عنقا را می کشد و بعد کرکس از باقیمانده ان استفاده می کند) سپس خداوند بعد از ان فرزندی بنام قابیل به انها اعطا می کنه و وقتی به سن جوانی می رسد خداوند جنی به صورت زن زیبایی بنام «جُهانه» در مسیراو قرار می دهد و به حضرت ادم امر می کند که قابیل را به ازدواج «جُهانه» در بیاور و این ازدواج صورت می گیرد و بعد خداوند به حضرت حواء فرزند پسر دیگری اعطا می کند بنام هابیل، و وقتی به جوانی می رسد در مسیراو هم زن زیبایی از نسل جنیان که به صورت انسان درآمده قرار می دهد به نام «تُرک» و به حضرت ادم امر می کند که هابیل را به ازدواج «تُرک» در آورد و این ازدواج صورت می گیرد... منبع: (بحار الأنوار (ط - بيروت)، علامه مجلسی، ج‏11، ص: 227) 🌾«.. عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آدَمَ أَبِي الْبَشَرِ أ... بَيْنَهُمَا وَلَدَتْ حَوَّاءُ بِنْتاً فَسَمَّاهَا عَنَاقاً فَكَانَتْ أَوَّلَ مَنْ بَغَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ فَسَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهَا ذِئْباًكَالْفِيلِ وَ نَسْراً كَالْحِمَارِ فَقَتَلَاهَا ثُمَّ وُلِدَ لَهُ أَثَرَ عَنَاقَ قَابِيلُ بْنُ آدَمَ فَلَمَّا أَدْرَكَ قَابِيلُ مَا يُدْرِكُ الرَّجُلُ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جِنِّيَّةً مِنْ وُلْدِ الْجَانِّ يُقَالُ لَهَا «جُهَانَةُ» فِي صُورَةِ إِنْسِيَّةٍ ... فَلَمَّا أَدْرَكَ هَابِيلُ مَا يُدْرِكُ الرَّجُلُ أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَى آدَمَ حَوْرَاءَ وَ اسْمُهَا تُرْكُ الْحَوْرَاءِ فَلَمَّا رَآهَا هَابِيلُ وَمِقَهَا فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى آدَمَ أَنْ زَوِّجْ تُرْكاً مِنْ هَابِيلَ ...» ♦️جهت دوم: نزاع بین این دو برادر بر سر جانشینی بود چون وقتی حضرت آدم به دستور الهی هابیل را جانشین خود قرار داد، قابیل به مخالفت پرداخته ادعا می کند که او چون فرزند بزرگتر است لذا او باید جانشین پدر گردد ولی پدر اصرار می کند که این دستور الهی است و باید تو مطیع باشی ولو اینکه برادر بزرگتر باشی ..وقتی حضرت ادم انکار قابیل را می بیند لذا ملاک حقانیت را جریان قربانی قرار می دهد و اینکه هر کدام قربانی آن مقبول الهی واقع شد او جانشین بر حق من خواهد بود که توضیحش گذشت که قربانی هابیل که یک گوسفند شیره بزرگی بود مورد قبول الهی قرار گرفت اما خوشه گندم نامرغوب قابیل مقبول واقع نشد.... اینجا هست که کینه هابیل به دل قابیل می افتد و داستانهای بعدش که جدا بیان خواهیم کرد. منبع: بحار الأنوار (ط - بيروت)، علامه مجلسی، ج‏11، ص: 227) 🌾«..عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آدَمَ ... ثُمَّ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى آدَمَ سَبَقَ عِلْمِي أَنْ لَا أَتْرُكَ الْأَرْضَ مِنْ عَالِمٍ يُعْرَفُ بِهِ دِيْنِي وَ ... فَادْفَعْهُ إِلَى هَابِيلَ قَالَ فَفَعَلَ ذَلِكَ آدَمُ بِهَابِيلَ فَلَمَّا عَلِمَ قَابِيلُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِ آدَمَ غَضِبَ فَأَتَى آدَمَ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَتِ أَ لَسْتُ أَكْبَرَ مِنْ أَخِي وَ أَحَقَّ بِمَا فَعَلْتَ بِهِ فَقَالَ آدَمُ يَا بُنَيَّ إِنَّمَا الْأَمْرُ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَ إِنْ كُنْتَ أَكْبَرَ وُلْدِي ...». 📖اشاره قرآن به داستان قربانی این دو برادر👇👇👇 «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ- إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَر قالَ‏‏ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين‏(مائده/27) ( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل 4/🔺🔺🔻🔻) 🥀فاجعه برادر کشی🥀 بعد از عدم قبول قربانی قابیل، اینجا هابیل از طرف قابیل تهدید به قتل می گردد و قطعا باید قایبل در شرایطی قتل را انجا دهد که حضرت آدم نفهمد. 🦹تحریک شیطان🦹 دراین میان چون هر لحظه ممکن بود قابیل از قتل برادر دست بکشد، شیطان با وسوسه های خود به کینه دل او دامن می زد لذا در روایت است که شیطان چنین وسوسه می کرد به دل او که : «قربانی هابیل پذیرفته شد ولی قربانی تو نه، و اگر هابیل را زنده بگذاری، از او فرزندان زیادی به دنیا خواهند آمد و انها بر فرزندان تو افتخار میکنند که قربانی پدر ما پذیرفته شد ولی قربانی پدر شما پذیرفته نشد. منبع: «ثُمَّ إِنَّ إِبْلِيسَ لَعَنَهُ اللَّهُ‏ أَتَاهُ- وَ هُوَ يَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ فِي الْعُرُوقِ‏- فَقَالَ لَهُ: يَا قَابِيلُ، قَدْ تُقُبِّلَ قُرْبَانُ هَابِيلَ، وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ قُرْبَانُكَ، وَ إِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَهُ يَكُونُ لَهُ عَقِبٌ يَفْتَخِرُونَ عَلى‏ عَقِبِكَ‏، وَ يَقُولُونَ: نَحْنُ أَبْنَاءُ الَّذِي تُقُبِّلَ قُرْبَانُه‏. ( الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج‏15 ؛ ص277) 🕘زمان قتل🕗 برخی بیانگر این هستند که وقتی حضرت آدم، به سمت مکه برای اعمال عبادی و حج رفت، قابیل این زمان را فرصت مناسبی برای قتل دید. ( مجمع البیان، ج1، 183/ قصه های قران، اشتهاردی، ص27) 🗡️چگونگی قتل و جنایت قابیل⚔️ 🌴قول اول : برخی زمان قتل را وقتی دانستند که هابیل در خواب بود و قابیل ناجوانمردانه به او حمله کرد و او را به قتل رساند. برخی تفاسیر مثل قرطبی چنین بیان نموده اند.(ج1، 2133) اما این نقل با ظاهر صریح قرآن سازگار نیست لذا مردود است چون قرآن بیان می کند که قبل از درگیری بین این دو برادر صحبت هایی رد و بدل شده که نشانگر این است که هابیل در خواب نبوده و غافلگیرانه کشته نشده است آنجایی که قران در سوره مائده می فرمایند: 🌾 «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ (28) إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمِينَ (29) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ (30)» ♦️ترجمه: « «اگر دست خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى، من دستم را به سوى تو دراز نمى‏كنم تا تو را بكشم، چرا كه من از خداوند، پروردگار جهانيان مى‏ترسم.» (28) «من مى‏خواهم تو با گناهِ من و گناهِ خودت [به سوى خدا] بازگردى، و در نتيجه از اهل آتش باشى، و اين است سزاى ستمگران.» (29) پس نفسِ [امّاره‏] اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد، و وى را كشت و از زيانكاران شد. (30) 🌴قول دوم :بعد از اینکه کشمکشی بین این دو0 برادر اتفاق افتاد، قطعاً هابیل قصد کشتن نداشت و مجبور به دفاع بود – که آیات مربوط به آن در بالا گذشت-ولی قابیل به قصد کشتن می جنگیدولی نمی دانست چطور او را بکشد لذا شیطان دوباره در فکر سیاه او رخنه کرد و به او الهام که که سر هابیل را بین دو سنگ قرار داده و فشادر دهد تا کشته شود و اینطور شد که هابیل، اول شهید در راه دین قلمداد شد منبع: بحار الانوار، ج11، ص230: 🌾«...فَلَمْ يَدْرِ كَيْفَ يَقْتُلُهُ حَتَّى جَاءَ إِبْلِيسُ فَعَلَّمَهُ فَقَالَ ضَعْ رَأْسَهُ بَيْنَ حَجَرَيْن‏...» ✅نکته: کسی جز خداوند از عمق فاجعه قتل هابیل خبر ندارد چون ممکن بود انسان های از نسل هابیل، چنان انسانهایی باشند که در مسیر افرینش حتی مانع بسیاری از مصائب دنیا گردد مثلا مانع قتل پیامبران و یا امامان و علی الخصوص سید الشهدا گردد...کسی چه می داند...لذا نباید به این حادثه، به چشم یک قتل فردی نگاه نمود . ( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبلی 5/🔺🔺🔻🔻) ⚰️چگونگی دفن هابیل⚰️ بعد از سرگردانی و پشیمانی قابیل از کار خود درمانده شده بود که چطور ان را پنهان کند که خداوند خواست بیش از این بر بدن هابیل شهید، بی احترامی نشود و بدنش بر زمین نماند غرابی را فرستاد که غراب دیگری را کشت و بعد خاک را کنار زد و کشته خود را خاک نمود که قابیل با دیدن این صحنه، به خود گفت یعنی من پستر از این حیوانم و لذا گودالی کند و هابیل را دور از چشم پدر به خاک سپرد - که این نحوه به خاک سپردن مردگان یک سنت دینی قرار گرفت- لذا قران از زبان قابیل چنین بیان می کند که :👇👇 🌾«يا وَيْلَتى‏ أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِين‏» (مائده/31) واما منبع : (بحارالانوار، ج11، ص230: 🌾 «...لَمْ يَدْرِ مَا يَصْنَعُ بِهِ فَجَاءَ غُرَابَانِ فَأَقْبَلَا يَتَضَارَبَانِ حَتَّى اقْتَتَلَا فَقَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ ثُمَّ حَفَرَ الَّذِي بَقِيَ الْأَرْضَ بِمَخَالِبِهِ وَ دَفَنَ فِيهِ صَاحِبَهُ ...» 🌴اولین پدر شهید و اولین شاعر عالم وقتی حضرت آدم چند بار سراغ هابیل را از قابیل گرفت، قابیل اظهار بی اطلاعی نمود و بعد از فهمیدن قتل هابیل، حضرت آدم تا 40 روز کارش مدام گریه بود و برای فرزند شهیدش گریه می کرد و نوحه های جانسوزی بیان می کرد که حضرت علی(ع) در کلامی برخی از اشعار جانسوز حضرت آدم را بیان می کند که چنین می فرمود: (عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص24/) تَغَيَّرَتِ‏ الْبِلَادُ وَ مَنْ عَلَيْهَا فَوَجْهُ الْأَرْضِ مُغْبَرٌّ قَبِيحٌ‏ تَغَيَّرَ كُلُّ ذِي طَعْمٍ وَ لَوْنٍ‏ وَ قَلَّ بَشَاشَةُ الْوَجْهِ الْمَلِيحِ‏ أَرَى طُولَ الْحَيَاةِ عَلَيَّ غَمّاً وَ هَلْ أَنَا مِنْ حَيَاتِي مُسْتَرِيحٌ‏ وَ مَا لِي لَا أَجُودُ بِسَكْبِ دَمْعٍ‏ وَ هَابِيلُ تَضَمَّنَهُ الضَّرِيحُ‏ قَتَلَ قَابِيلُ هَابِيلًا أَخَاهُ‏ فَوَا حُزْنِي لَقَدْ فُقِدَ الْمَلِيح‏ 🔻 ترجمه🔻 - سرزمین ها و آنچه در آنها است همه دگرگون شده، و چهره زمین غبارآلود و زشت گشته است. - مزه هر غذایی و رنگ هر چیزی تغییر یافته و چهره شاداب و نمکین اندک شده است. - طول زندگی را برای خود اندوهی دراز می نگرم، آیا روزی خواهد آمد که از این زندگی پررنج راحت شوم؟ - چه شده است که اشکهایم جاری نمی گردند و چشمهایم از اشک فشانی دریغ می کنند با اینکه پیکر هابیل در میان قبر قرار گرفته است. - قابیل برادرش هابیل را کشت وای بر این اندوه که به فراق هابیل زیبایم گرفتار شدم. نکته: گریه حضرت آدم بر هابیل فقط جنبه فردی و احساسی نداشت بلکه از این جهت بود که هابیل لیاقت جانشینی از طرف خداوند را داشت و مقامی بزرگ نزد خداوند داشت. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🥀🦋🥀🦋🥀🦋🥀🦋🥀🦋🥀🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻🌴🔻🌴🔻🌴🔻🌴🔻🌴🔻🌴 🔴 پرسش: اين درسته که امام زمان ميتونن آدما رو ببينن و ناظر بر اعمال و افراد هستن؟ چرا؟ در صورتي که از اعمال ما آگاهي دارند دوشنبه و جمعه ها نامه اعمالمان دست حضرت ميرسد و ایا ممکنه، که کسي حتي امام باشد بتواند در يک لحظه مکان هاي مختلف را ببيند و به نوعي در يک لحظه کل جهان را ببيند اين کار فقط خدا ميتواند انجام دهد نه يک انسان؟؟ 🤔 ✍️ پاسخ: 🌾در متون دینی ما آمده است که همه کس و همه چیز نزد امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف حاضر است و امام بر احوال مردم آگاه است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:👇 « وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُۆْمِنُونَ ؛ بگو عمل کنید، خداوند و فرستادة او و مومنان اعمال شما را می‌بینند.» (1) درباره این آیه شریفه، روایات بسیاری نقل شده و شاید به حد تواتر برسد(2) ♦️ که علاوه بر خداوند متعال، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام از اعمال همة امت آگاه می‌شوند. 🔻در باب «عرضه اعمال» کتاب اصول کافی روایات متعددی در ذیل همین آیه شریفه ذکر شده است که مراد از «مومنون»، ائمه اطهار علیهم السلام هستند، از جمله این روایت: شخصی خدمت امام رضا علیه السلام آمد و عرض کرد: برای من و خانواده‌ام دعا کنید. امام علیه السلام فرمودند: «مگر دعا نمی‌کنم؛ وَاللهِ إنَّ أعمالَکُم لَتَعرضُ علَیَّ فی کلِّ یَوم وَ لَیلَة؛ به خدا سوگند، اعمال شما هر شب و روز بر من عرضه می‌شود.» راوی می‌گوید: این سخن بر من گران آمد، امام علیه السلام متوجه شدند و به من فرمودند: «أمَا تَقرَأُ کِتابَ اللهِ عزَّوجلَّ: (وَ قُل اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُومِنُونَ)، و هُوَ وَاللهِ علیُّ بنَ أبی‌طالِب؛ آیا کتاب خداوند عزوجل را نمی‌خوانی که می‌فرماید‌: عمل کنید خدا و پیامبرش و مومنان، عمل شما را می‌بینند. به خدا سوگند! منظور از مومنان علی بن ابی‌طالب (و امامان دیگر از فرزندان او) هستند.» (3) 🌾امام علی علیه السلام هم می‌فرمایند: «لیسَ یَغیبُ عَنّا مومنٌ فی شَرقِ الأرضِ و لا فی غَربِها؛ هیچ مومنی در شرق و غرب زمین از ما غایب نیست.» (4) 🌾امام صادق علیه السلام هم می‌فرمایند: «إنَّ الدُّنیا لَتَمَثَّلَ لِلإمامِ مِثل فَلقَةِ الجَوز فَلایَعزُبُ عَنهُ شَیءٌ… ؛ دنیا (آسمان و زمین) در نزد امام چون پاره گردویی حاضر و نمایان است و چیزی از او پوشیده نیست.» (5) 🔻یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید روشن است که اعمال، اعم از جوارحی (بدنی) و جوانحی (قلبی) است، لذا امام از هر نوع نیت و عملی که در کارنامه انسان ثبت شود، آگاه است. امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف هم در این زمان، چشم خدا در میان خلایق است(6) و بر احوال و اعمال ما آگاهی دارد. ☢️نکته قابل توجه⬅️ در این باره آن است که علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسان‌ها معمولاً علومشان از راه تحصیل به دست می‌آید و در محدودة عالم شهود و مادی است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم‌ترین زمان از دعاها و خواسته‌های ما اطلاع پیدا می‌کند؛ مثلاً سید بن طاووس نقل می‌کند که شخصی طی نامه‌ای از امام رضا علیه السلام سوال می‌کند: «ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم؟» حضرت در جواب فرمودند: «اگر حاجتی داری لب‌هایت را تکان بده، جوابت می‌رسد؛»(7) ✔️یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من می‌شنوم. برای توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم: 1️⃣ مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است. 2️⃣ مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی‌شود، بلکه در برگیرندة ظاهر و باطن اجتماع و انسان‌ها نیز هست. 3️⃣ علم امام حضوری است، نه کسبی و از راه تحصیل؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است.(8) 4️⃣ علم الهی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که آن را در مقایسه با سایر علوم ممتاز می‌کند: الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطة تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزی به نام واضح و واضح‌تر در آن وجود ندارد؛ ب) علم الهی نزد ائمه اطهار علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب می‌دهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛ ج) علم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آن اختلافی دیده نمی‌شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امری اختلاف نیست؛ د) علم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوّت و ظهور آغازین خود باقی است؛(9) ( ادامه در پست بعدی🔻🔻🔺🔺)
( ادامه پست قبل 🔺🔺🔻🔻) 5. روایات به کیفیت علوم ائمه اطهار اشاره دارند:👇👇 الف) امام نسبت به هر چه درباره آسمان و زمین و بهشت و جهنم (تا قیامت) واقع می شود، عالم است و چیزی نیست که ائمه اطهار علیهم السلام نسبت به آن علم نداشته باشند؛(10) ب) جمیع علوم ملائکه و انبیا، نزد ائمه اطهار علیهم السلام موجود است و هر امامی جمیع علوم امام قبل از خود را داراست؛(11) ج) روایاتی داریم که دلالت بر این دارند که ائمه اطهار علیهم السلام بر همة احتیاجات و اعمال بشر و بر احوال شیعیان آگاهی دارند، و حتی اگر بلا یا مصیبتی به آنان برسد آگاهند؛ یعنی به همة بلایا و منایا، (زمان و کیفیت‌ آنها) آگاهی دارند؛ همچنین به آن چه در دل انسان‌ها می‌گذرد، آگاهی دارند؛(12) در این زمینه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیعی که برای شیخ مفید فرستادند، فرمودند: «انّا نحیط علماً بانبائکم و لمایعزب عنّا شیءٌ من اخبارکم؛ به همه خبرهای شما آگاهیم و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.» نکتة آخر این که، اگرچه علم امام از ناحیه خداوند است، ولی بین علم خداوند و علم امام تفاوت وجود دارد؛ زیرا علوم الهی برای خداوند ذاتی و استقلالی است (علم بر اموری که بر ما غیب است، ذاتی خداوند است). به عبارت دیگر، تنها کسی که ذاتاً و به خودی خود بر همه امور آگاه است، خدای سبحان است و این بدان معنا نیست که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم، ائمه علیهم السلام یا ملائکه به غیب علم نداشته باشند؛ بلکه علم دارند، اما علم آنها ذاتی نیست، بلکه تبعی است و به خواست پروردگار، عالِم‌اند.(13) ♦️مرحوم علامه طباطبائي(ره) مي گويد: «به دليل عقلي و نقلي، امام ـ عليه السلام ـ انسان كامل و داراي مقام نورانيت، بلكه كامل ترين انسان هاي عصر خويش و مظهر تام همه اسماء و صفات و داراي اسم اعظم الهي است لذا (عالم بماكان و ما يكون و ما هو كائن) تا روز قيامت مي باشد. و به محض توجه به مقام نورانيت خود. بالفعل به همه جهان و جهانيان و به همه امور عالم و به هر حادثه (خواه شخصي و خواه اجتماعي) كه پيش آمده و در حال وقوع است و يا رخ خواهد داد، آشنا و با خبر مي گردد. و بدين ترتيب همه اشياء براي امام ـ عليه السلام ـ روشن و هيچ چيز از نظر و ديده باطني او پوشيده نيست. هر چند در رفتار و كردار مانند ساير مردم، به علل و اسباب ظاهري روي مي آورد». اما این که امام زمان به احوال همه آگاه است و در عین حال دو شنبه و پنج شنبه هم نامه اعمال به ایشان ارائه می شود درست است که امام آگاه از اعمال است اما ثبت اعمال به صورت کامل در دو روز انجام می شود این اعمال ثبت شده ای است . چه بسا کسی عملی انجام دهد و با تبعات و پیامد های آن عملش را توسط استفار رفع می کند که این را هم امام زمان می بیند. 📚 منابع : 1 . سوره توبه/105. 2 . تفسیر نمونه، ج8، ص125. 3 . کافی، ج1، ص171. 4 . الزام الناصب، ص6، روزگار رهایی، ص648. 5 . شیخ مفید، اختصاص، ص217. 6 . «السلام علیک یا عین الله فی خلقه»، (مفاتیح الجنان، دعای روز جمعه). 7 . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج50، ص155، ح42. 8 . حبیب‌الله طاهری، تحقیقی پیرامون امامت عامه وخاصه، ص76-85. 9 . محسن خرازی، بدایة المعارف، بحث صفات امام 10 . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج26، ص109، (حدود22 روایت نقل شده است). 11 . همان، باب 12، ص159 به بعد. 12 . همان، باب 8و9، ص132، 154. 13 . مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌های، معاونت پژوهش موسسه آینده روشن. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌴🔺🌴🔻🌴🔺🌴🔻🌴🔺🌴🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴 🟤پرسش: اگر پيغمبر و امامان در بهشت يکديگر را مي بينند. 👇👇🤔 پس چرا حضرت زهرا شبهاي جمعه به زيارت ابا عبدالله مي روند؟🤔🤔 ✍️ پاسخ: 💎حضرات اهلبيت داراي مقامات مختلفي هستند گر چه در ملکوت عالم همه اهلبيت در بهشت ميهمان پيامبر و در کنار هم هستند و از حضور هم بهره مي برند 🦋 اما در مقام مُلکي و دنيايي آن حضرات مصائبي بر آنها وارد شده و قبوري دارند که مرکز فيض و رحمت الهي است و بنا بر روايت قطعه اي از بهشت و محل رفت و آمد ملائکه است که خدا بر اساس آن امر عظيمي که در همين دنيا در روز عاشورا براي امام حسين(علیه السلام) رخ داد که آن «اعظم مصيبة» در آسمان ها و زمين است براي زيارت دنيوي آن آثار و برکات فراوان قرار داده است 💎تا جايي که در شب جمعه کربلاي امام حسين(عليه السلام ) و قبر شريف آن حضرت محل رفت و آمد ملائکه الهي و انبياء و اولياي الهي بوده و حضرات معصومين مخصوصا حضرت زهرا در اين مقام مُلکي کربلاي امام حسين (عليه السلام) را زيارت مي فرمايند و صاحب عزاي مجلس با عظمت شب جمعه هاي کربلاي معلي هستند. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️ 🟤 پرسش : قابل توجه شیعیان حواستون باشه عصبانی نشید خواهر شمرو فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل است مادر شمر هم فحش ندین چون مادر شمر مادر زن حضرت علی است در ضمن خواهر یزید را هم فحش ندین چون زن امام حسن است ابو سفیان و عمرو ابوبکر را هم فحش ندین چون هر سه تای اون ها پدر خانم های حضرت محمد هستن بهتره به خودتون فحش بدین که نا آگانه به اختلاف خانوادگی اینا دخالت کرده اید این ها از نظر نسبی و سببی هزار جور باهم فامیل بودن ✍️ پاسخ : ☢️از دیرباز، شبهات بسیاری به اصل قیام عاشوراء و برخی مسائل تاریخی آن گرفته می‌شد که به احسن وجه توسّط علمای شیعه پاسخ داد شده است.اخیراً برخی از جاهلان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین(علیه‌السلام) را برادر حضرت امّ‌البنین، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس(سلام الله علیه) دانسته‌اند. قصد ایشان از این دروغ پراکنی‌ها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.امّا منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل می‌کنند. در آن شب، شمر همراه امان نامه‌ای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». [۱] 💎اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست. پدر أم البنین، حزام بن خالدربیعةو پدر شمر، جوشن بن شرحبیل بن الأعور بوده است. درست است که شمر بن ذی الجوشن و أم البنین هر دو از قبیلهٔ بنی کﻠﺎب هستند، امّا هرگز برادر و خواهر نبودهﺍند. زمانی که شمر امان نامه را عنوان کردند به خاطر هم قبیله بودن گفتند خواهر زاده های من کجایند!!! شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. 🔴نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. [۲] شمر چون دید که ابن سعد مهیای قتال است به نزدیک لشکر امام علیه السلام آمد و بانگ زد که کجایند فرزندان خواهر من عبدالله و جعفر و عثمان و عباس چه آنکه مادر این چهار برادر ام البنین از قبیله بنی کلاب بود که شمر ملعون نیز از این قبیله بوده.... امام حسین علیه السلام بانگ او را شنید برادران خود را امر فرمود که جواب او را دهید اگرچه فاسق است لکن با شما قرابت و خویشی دارد، پس آن سعادتمندان با آن شقی گفتند چه بود کارت؟ گفت ای فرزندان خواهر من شماها در امانید با برادر خود حسین رزم ندهید از دور برادر خود کناره گیرید و سر در طاعت امیرالمؤمنین یزید (ملعون) درآورید. جناب عباس بن علی علیه السلام بانگ بر او زد که بریده باد دستهای تو و لعنت باد بر امانی که تو از برای ما آوردی، ای دشمن خدا امر می‌کنی ما را که دست از برادر و مولای خود حسین بن فاطمه علیه السلام برداریم و سر در طاعت ملعونان و فرزندان ملاعینان درآوریم آیا ما را امان می‌دهی و از برای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله امان نیست؟ شمر از شنیدن این کلمات خشمناک شد و به لشکرگاه خویش بازگشت. ⭕نتیجه :⬅️ حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می‌خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود: «دست‌های تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر می‌کنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم...». [۳] 📚 منابع : [۱]. سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. [۲]. مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱. [۳]. سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️
🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️ 🟨 پرسش :👇👇👇 لباس مشکی تنم کردم و رفتم سمت مسجد برای مراسم احیا... نیم ساعتی بود از مراسم گذشته بود.... انقدر شلوغ بود که حتی تو حیاط مسجدم نشسته بودن... صدای الهی العفو،الهی العفو مردم،صدای خلصنا من النارشون تو کل محل پیچیده بود... اومدم برم تو مسجد دیدم یه دختر بچه جلوی در مسجد نشسته،به دیوار تکیه داده و یه بسته آدامس و چند تا فال دستشه.... یه چند دقیقه ای وایسادم و نگاهش کردم هیچکی ازش حتی یه فالم نمیخرید ... بی اعتنا از کنارش رد میشدن.... رفتم جلو گفتم خوبی: گفت مرسی... گفت عمو یه آدامس ازم میخری؟؟؟ دست کردم تو جیبم فهمیدم کیف پولم رو تو خونه جا گذاشتم.‌‌... گفتم چشم میرم خونه کیفم رو میارم ازت میخرم... گفت عمو تو میدونی الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب یعنی چی؟؟؟ آخه امشب همه همین جمله رو میگن... گفتم یعنی خدایا پناهم باش و من رو از آتیش جهنم دور کن... گفت یعنی جهنم گرمه؟؟؟ گفتم آره خیلی... گفت یعنی از تو چادر ما هم گرم تره؟؟؟ گفتم چادر؟؟؟ گفت آره من و مادرم و خواهرم تو چادر زندگی میکنیم،ظهرا که آفتاب میزنه میسوزیم خیلی گرمه،خیلی .... مادرم قلبش درد میکنه،گرمش که میشه بیشتر قلبش دردش میگیره... سرم رو انداختم پایین... اشکم دراومد.... گفت عمو یعنی من الان بگم خلصنا من النار خدا فقط من رو از آتیش جهنم دور میکنه؟؟ ✍️ پاسخ : 1⃣این روزها شکل وشمایل تکدی گری فرق کرده گاه این روش ‌ها چنان بدیع و نو هستند که هر قدر هم که محتاط باشیم، قادر به تشخیص صحت آن نیستیم و برای کمک کردن یا نکردن بر سر دو راهی می ‌مانیم. 2⃣یکی به بهانه بیماری فرزندش، یکی به بهانه ادای نذرش، دیگری به بهانه سرقت کیفش و آن یکی با حرفی دیگر می ‌خواهد از احساس ترحم شما برای رسیدن به وجه مورد نیازش به عنوان یک پل استفاده کند. به راستی چگونه می‌ شود با این همه نقاب، نیازمند واقعی را تشخیص داد؟ 3⃣تکدی گری و اظهار ضعف و تظلّم در دین مبین اسلام امری ناشایست، شمرده شده و خداوند متعال راضی نیست که هیچ مومنی، برای امرار معاش خود، سر بار مردم باشد و با حالت ذلت از دیگران درخواست نماید. 4⃣از طرفی نیز در آیات قرآن کریم به ما سفارش شده که نیازمند را رد نکنیم؛ ⚜️ «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم» (۱۹/ ذاریات) و آنها را از راندن با خشنونت او برحذر می دارد ⚜️«وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» (۱۰/ضحی) 💎از طرفی اسلام دین گدا پروری نیست و واقعا انسان در شناسایی فقیر واقعی در این زمان حاضر ناتوان است. 5⃣به طور کلی ما باید صدقات و کمک های خود را به دست نیازمند واقعی برسانیم. ♻️از بین نیازمندان نیز، فقراء فامیل و وابستگان در اولویت قرار دارند و بعد از آن ها نیازمندان از همسایگان و سپس فقراء از غیر فامیل و آشنا. 6⃣البته در این بین کسانی نیز هستند که در جمله این سه گروه قرار نمی گیرند؛ مثل کسانی که در خیابان ها و یا در مسیر حرکت مردم ابراز نیاز می کنند. 7⃣در مورد کمک کردن به این افراد باید به یک نکته توجه داشت و آن این که: گاهی تکدی گری برای بعضی از افراد شغل و عادت شده ، که در این صورت انسان می تواند از کمک به این گونه افراد خودداری کند. ولی گاهی عادت کردن فرد برای ما ثابت نیست،در این صورت بهتر است بدون افراط و زیاده روی به او کمک کنیم. 8⃣خداوند در قرآن طرز برخورد صریح با نیازمندان را در چنین شرائطى بیان مى کند و مى فرماید: "اگر از این نیازمندان به خاطر (نداشتن امکانات و ...) روى برگردانى، نباید این روى گرداندن توأم با تحقیر و خشونت و بى احترامى باشد، بلکه باید با گفتارى نرم و سنجیده و توأم با محبت با آنها برخورد کرد" 9⃣ هیچیک از کارهای واجب ومستحب جای "الغوث الغوث خلصنا من النار يا رب " گفتن را نمیگیرد چرا که انسان موجودی ممکن الخطا است،ونفس انسان خواسته یا ناخواسته او را به ورطه گمراهی میبرد . اظهار عجز وتضرع به پیشگاه الهی برای انسان گنه کار موجب بخشش او وبرای انسانهای پاک ومعصوم موجب افزودن درجات کمالی ایشان میگردد ⚜️نمونه بارز آن مناجات امام سجاد السلام به در گاه خداوند ومناجات حضرت على عليه السلام در مسجد كوفه ميباشد... گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️🎗️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا