eitaa logo
پاورقی
468 دنبال‌کننده
259 عکس
63 ویدیو
36 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 گزیده‌ای از اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی (ره) با حضور علما، فضلا، محققان، پژوهشگران و طلاب جوان حوزه‌های علمیه با سخنرانی آیت الله اعرافی امروز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزارشد. ◀️ مشاهده با کیفیت بالاتر @HawzahNews / حوزه نیوز
🔻دبیر جشنواره علامه حلی خبر داد: ❇️ ارسال ۱۸۸ هزار اثر به ۱۵ دوره جشنواره علامه حلی / قم رتبه اول جشنواره پانزدهم ◻️ در این دوره از جشنواره، استان قم دارای ۳۰ اثر برگزیده است و تهران، کاشان، یزد، اصفهان، فارس و.... در جایگاه های بعدی قرار دارند. ◻️ در سامانه جشنواره، ۱۲هزار و ۲۱۰ اثر ثبت شده است که یک هزار ۴۳۲ اثر مرتبط به جشنواره اساتید و مابقی مرتبط به جشنواره علامه حلی است. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه @pavaragi
✔️آسیب‌شناسی تعلیم و تعلم فلسفه در حوزه‌های علمیه🔻 🔸احمدحسین شریفی 🔹علیرغم بی‌مهری‌هایی که به فلسفه و فلسفه‌آموزی و حتی فیلسوفان در حوزه‌های علمیه شده است، حوزه‌های علمیه شیعه در همیشه تاریخ خود، مهد فلسفه و فلسفه‌ورزی و فلسفه‌اندیشی بوده‌ است. در سده‌های اخیر، ظهور میردامادها، ملاصدراها، سبزواری‌ها، طباطبائي‌ها، مطهری‌ها، مصباح‌ها و ... نشانه حیات فلسفه و فلسفه‌ورزی در حوزه‌های علمیه بوده و هست. 🔹هم‌اکنون نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از وظایف مدیریت حوزه و اساتید فلسفه این است که تلاش کنند حوزه_علمیه «مرکز فلسفه»، «مرجع فلسفه» ‌و «قطب اصلی فلسفه اسلامی» باقی بماند. در سایه این تأکید رهبر فرزانه انقلاب و توجه مدیران حوزه علمیه به این مهم، در سال‌های اخیر شاهد «رونق کمّی» دروس فلسفه در حوزه علمیه قم هستم. تا جایی که در سال جاری (۱۴۰۳) تعداد ۲۷۰ درس فلسفه در حوزه علمیه قم تدریس می‌شود. این رشدی ارزشمند، فوق‌العاده‌ و بی‌سابقه‌ است که نسبت به یک دهه قبل بیش از صددرصد افزایش کمّی را نشان می‌دهد. 🔹اما نیم‌نگاهی به عناوین دروس نشان می‌دهد که نباید و نمی‌توان به این رشد کمّی دلخوش بود. جز یک عنوان از ۲۷۰ عنوان درسی که درباره «حکمت عملی» است، و دو عنوان که با محوریت کتاب اصول فلسفه و روش‌ رئالیسم است، بقیه همگی تدریس دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبائی(ره) و احیاناً اسفار و شواهد ملاصدرا است! و البته تعداد اعضای شرکت کننده در کلاس‌های حدود یکصد نفر از اساتید این دروس نیز کمتر از ۵ نفر است. 🔹بر این باورم که آموزش فلسفه با این روش نه خدمت به فلسفه است؛ نه شایسته یک پایگاه قویم و غنی و پربار فلسفی است؛ و نه گرهی از نیازهای فلسفی جامعه ما را می‌گشاید. پیشنهاد این بنده آن است که جمعی از دلسوزان فلسفه و مدیران آموزشی حوزه‌ و دانشگاه بنشینند و به تحلیل وضعیت موجود بپردازند: هم وضعیت تعلیم و تعلم فلسفه در حوزه‌های علمیه را مطالعه کنند؛ هم وضعیت آموزش فلسفه در دانشگاه‌های کشور را بررسی نمایند؛ هم تعلیم و تعلم فلسفه در دانشگاه‌های معتبر و مشهور دنیا را رصد کنند؛ هم برآوردی از نیازهای فلسفی جامعه ایرانی اسلامی خود ما داشته باشند؛ و نهایتاً با تکیه بر این داده‌ها و آگاهی‌ها، طرحی نو و جدید برای تعلیم و تعلم فلسفه درافکنند. 🔹فلسفه اسلامی آنگاه می‌تواند به حیات و بالندگی خود ادامه دهد که اولاً، با آغوش باز به استقبال فلسفه‌های شرقی و غربی رایج در مراکز فلسفی جهان برود؛ ثانیاً، از لاک صرفاً‌ انتزاعی خارج شده و نگاهی کاربستی به اندیشه‌های فلسفی داشته باشد؛ و ثالثاً، دغدغه‌مند حل بنیادین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور باشد. 🔹همانگونه که رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل (۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۲) در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی فرمودند: از مهم‌ترین نقص‌های فلسفه‌ورزی در حوزه‌های علمیه آن است که، برخلاف فلسفه‌های غربی، فیلسوفان مسلمان نتوانسته‌‌اند آن ذهنیت فلسفی و آن مطالعات انتزاعی را «امتداد سیاسی و اجتماعی» بدهند. و بر اساس بنیان‌های فلسفی‌ خود «سیستم‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی» و همچنین «وضع حکومت»، «کیفیت تعامل مردم با همدیگر» و امثال آن را معین کنند و مع الاسف در «ذهنیّاتِ مجرّد» باقی مانده و «امتداد پیدا نکرده‌اند». 🔹زمانی که اغلب دروس فلسفی حوزه‌های علمیه به موضوعاتی مثل فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، فلسفه اجتماعی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حکومت، فلسفه اقتصاد، فلسفه فرهنگ، فلسفه مقاومت، فلسفه جهاد، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه علم، فلسفه زیست، و سایر فلسفه‌های مضاف به علوم و امور اختصاص یافتند، آنگاه است که می‌توان یک حوزه فلسفی بالنده و در طراز حوزه‌های علمیه شیعی را شاهد بود. @namehayehawzavi @pavaragi
۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی نامیده شد، مبارکمان باشد! @pavaragi
معرفی کتاب تو زودتر بکش @pavaragi
معرفی کتاب تو زودتر بکش اثر رونین برگمن تلمود می گوید: "اگر کسی آمد که شما را بکشد ، شما او را زودتر بکشید." این غریزه برای اتخاذ هر اقدامی ، حتی شدیدترین اقدام برای دفاع از مردم یهود ، در دی ان ای اسرائیل پیچیده است. محافظت از ملت در برابر آسیب از ابتدای دولتش در سال 1948 به عهده جامعه اطلاعاتی و خدمات مسلح این کشور بوده و در زرادخانه گسترده آنها یک سلاح وجود دارد که برای خنثی کردن جدی ترین تهدیدها به آن اعتماد کرده اند: ترورهای هدفمند بارها و بارها ، در برابر دشمنان بزرگ و کوچک ، گاهی در پاسخ به حملات علیه مردم اسرائیل و گاهی پیشگیرانه استفاده شده است. در این کتاب جذاب ، روزنامه نگار و تحلیلگر نظامی رونن برگمن - که توسط دیوید رمنیک به عنوان "بهترین گزارشگر تحقیقی [اسرائیل]" مورد ستایش قرار گرفته است - روایتی ناخوشایند از برنامه های کشتار هدفمند ارائه می دهد: موفقیت ها ، شکست ها ، و هزینه های اخلاقی و سیاسی که بر مردان و زنانی که مأموریتها را تصویب و اجرا می کردند ، تحمیل شد. برگمن همکاری بسیار نادر بسیاری از اعضای فعلی و سابق دولت اسرائیل از جمله نخست وزیران شیمون پرز ، ایهود باراک ، آریل شارون و بنیامین نتانیاهو و همچنین شخصیت های سطح بالا در خدمات نظامی و اطلاعاتی این کشور را به دست آورده است: IDF (نیروهای دفاعی اسرائیل) ، موساد (مخوف ترین آژانس اطلاعاتی جهان) ، قیصریه ("موساد درون موساد" که به اهداف با بالاترین ارزش حمله می کند) و شین بت (سرویس امنیت داخلی که بزرگترین کمپین ترور هدفمند تاکنون ، به منظور جلوگیری از آنچه که زمانی توقف ناپذیر به نظر می رسید: تروریسم انتحاری). کتاب تو زودتر بکش با در بر گرفتن گزارش های قبلی ، موارد گزارش نشده و پشت پرده از اقدامات کلیدی ، و بر اساس صدها مصاحبه در حال ضبط و هزاران پرونده که برگمن در طول دهه های گزارش خود به آنها دسترسی انحصاری داشته است ، ما را در به قلب مخفی ترین فعالیت های اسرائیل می برد. برگمن در این کتاب ، حوادث مهم و سوالات اخلاقی چالش برانگیز و اساسی را در زمینه مبارزات هدفمند اسرائیل که به ملت اسرائیل ، خاورمیانه و کل جهان شکل داده است ، ردیابی می کند. @pavaragi
الیس الصبح بقریب؟ شبی که گذشت میهمان سلحشوران دفاع مقدس بودم. به اتفاق آقای رضایی دوست خوبم در مراسم شب خاطره کارکنان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه شرکت کردم. پایگاه‌ بسیج شهدای روحانی مرکز با پشتیبانی بی‌نقص معاونت منابع انسانی و پشتیبانی به خوبی مراسم را اداره کرد. مکان مناسب (باغ‌موزه دفاع مقدس)، نور کافی، سیستم صوتی خوب، خاطره‌گویان به‌ویژه نویسنده‌ی کتاب پایی که جا ماند، همه چیز درجه یک بودند‌. مجری مسلط برنامه هم به اعتبار برنامه افزوده بود. حضور در این مراسم و شنیدن سخنان اثرگذار رزمندگان دفاع مقدس کافی بود تا این سؤال را از خودم بپرسم. من برای دفاع مقدس چه کردم؟ بلافاصله سؤال دیگری سبز شد: چه کاری می‌توانم برای دفاع مقدس کنم؟ برای من که سلاحم قلمم و دم‌ دستی‌تربن قالب نگارشی‌ام، یادداشت است، اولین چیزی که به‌یادم آمد نگارش یادداشت برای دفاع مقدس بود. همان لحظه مشغول به نوشتن شدم، اولین سوژه‌ام سوژه‌یابی برای دفاع مقدس بود. به‌یاد روزگاری افتادم که به جلسه‌ای با مسئولین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم درباره نیازسنجی پژوهشی دفاع مقدس دعوت شده بودم. آقای لقمان‌پور مدیر کلی فعلی آن مجموعه نیز حضور داشت. آن زمان موضوع مطالعه، شناسایی نیازهای پژوهشی عرصه دفاع مقدس بود که عمدتاً در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه تعریف می‌شود. امروز اما سوژه‌ام بیشتر برای یادداشت نویسی بود. از مفاهیم دفاع مقدس تا شهدای دفاع مقدس تا معارف دفاع مقدس و تا هر آنچه که در تشخیصم می‌تواند به این مضوع اشاره کند. مفاهیمی چون؛ سیزده ساله‌های تخریب‌چی پوتین بیت المال، که نمی‌بایست روی مین هدر برود، نو بود و حیف، بدن نازنینش مگر حیف نبود؟! فرمانده‌ای که روح بلندش اجازه نداد دشمن را از پشت تیر بزند، این حتی اگر به قیمت جانش تمام شود! صدیقه طاهره (س) و توسل به او مرا به یاد این جمله سردار دلها می‌اندازد که:«هر وقت در سختی‌های جنگ، فشارها بر ما حادث می‌شد و هیچ‌کاری از ما بر نمی‌آمد، پناهگاهی جز زهرا نداشتیم. در کربلای‌پنج در آن غروبی که مضطر بودیم، سرمان را بر دژ گذاشتیم و عاجزانه او را صدا کردیم....» پلاک‌هایی که در عملیات با رمز یا زهرا از گردن در آورده می شود، چرا، چون زهرا بی‌نشان است، چرا بدن ما نشان داشته باشد؟! درب‌های قمقمه‌های آبی که در عملیات با رمز قمر بنی‌هاشم، هرگز باز نشدند! خود پلاک سوژه‌ای است برای خودش. درباره‌اش مثنوی می‌توان نوشت. از پلاک‌هایی که جابجا شدند تا پلاک‌هایی که زیر خروارها خاک در شلمچه پیدا شدند. تا پلاک‌های خونی... از شهید کاوه، زین الدین، همت باکری و..‌‌. به دوروبرم نگاه می‌کنم شهدای گمنامی را می‌بینم که در تصورم، می‌شناسم‌شان اگر چه عنوانی ندارند. سردار و فرمانده لشکر و گردان نبودند، اما در پست تک تیرانداز، آرپی‌چی زن، تخریب‌چی و...خدمت می‌کردند. با نام‌های محمد، مهدی، علی اکبر، علیرضا، حسین، مهدی و... به یاد این مناجات برادر شهیدم می‌افتم که خدایا من تنها یک آرزو دارم آن هم عروسی زیبای ابدیت در حجله گاه شهادت است که با مرگ من، عقد زندگی خوانده می‌شود. اقتلنی یا ثقاتی ان فی قتلی حیاتی.... و آن دیگری که وصیت کرده بود؛ خود را مجهز کنیم برای فتح فلسطین عزیز! و امروز؛ آیا وقت آن نرسیده است؟ الیس الصبح بقریب؟ ✍️ محمد صدرا مازنی @‌pavaragi
پژوهش در مدارس علمیه ویژگی نظام آموزشی حوزه – معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه https://pazhuhesh.ismc.ir/news/main-news/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C/ برای مطلبی گوگل را جستجو می‌کردم، این نوشته توجهم را جلب کرد، در آغاز نمی‌دانستم که مطالب خودم را می‌خوانم! تا اینکه متوجه شدم مصاحبه‌ای از بنده در سال ۹۴ است. @pavaragi
حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی به عنوان دبیر شانزدهمین دوره جشنواره ابقاء شد با تأیید اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدصالح مازنی، دبیر دوره قبل جشنواره علامه حلی(ره) به عنوان دبیر دوره شانزدهم جشنواره ابقاء شد. در جلسه امروز شورای سیاستگذاری جشنواره که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار شد، دبیر دوره شانزدهم جشنواره تعیین شد. اعضای این شورا، ضمن تجلیل از خدمات اثربخش حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی در دوره گذشته، دبیری ایشان را تا پایان دوره شانزدهم این جشنواره تمدید کردند. در ادامه این جلسه، پیرامون برنامه‌های دوره شانزدهم و زمان‌بندی دوره هفدهم جشنواره بحث و تبادل‌نظر شد. @jhelli_ir @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ویدیوی نجات خرس قطبی، کاربران را فریب داد 🔹️چند روز قبل ویدیویی از نجات خرس قطبی در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد و تحسین کاربران را بدنبال داشت. 🔹️کلیپ ۱۵ ثانیه‌ای نجات خرس قطبی در تیک‌تاک و اینستاگرام مدام دست‌به‌دست می‌شود و فقط در تیک‌تاک بیش از ۱۲۵ میلیون بازدید داشته است. ⛔️ اما واقعیت این است که این ویدیو توسط هوش مصنوعی ساخته شده و بقدری به واقعیت نزدیک است که اگر با دقت تماشا نکنید، ممکن است آن را باور کنید! ⚠️ اگر با هوش مصنوعی‌های مولد تصویر و ویدیو آشنا باشید، می‌دانید مدل‌ها معمولاً انگشت‌های دست و پا را غیرواقعی می‌سازند. 🔻 در این ویدیو به انگشتان دست خرس قطبی نگاه کنید تا به غیرواقعی بودن آن پی ببرید. جهش فناورانه ایران نیازمند یک «تکانه» است ✌️ در ایتا | در بله | در ویراستی @pavaragi