eitaa logo
پاورقی
473 دنبال‌کننده
245 عکس
60 ویدیو
32 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
پاورقی
«سیاست راست‌گویی» سال‌های دور کتابی را از درک باک خوانده بودم با عنوان سیاست شادکامی. در توضیح زیرع
این یادداشت فقط در یکی از کانالهای تلگرامی حدود ۵ هزار بیننده داشته است.
🏴 روضه سيّدالشهداء (علیه‌السلام) حجةالاسلام حاج سید جواد گلپایگانی نقل کردند که مرحوم آقای خوئی فرمودند: ما در نجف اشرف در خانه بسیار کوچکی زندگی می‌کردیم. خانمم روضه می‌گرفت و مزاحم مطالعه من بود. به ایشان گفتم: روضه‌خوانی در منزل مزاحم مطالعه من است، روضه ترک شد، ولی مبتلا به چشم‌دردی شدم که هر چه به دکتر مراجعه کردم، خوب نشد و دکترها از معالجه آن مأیوس شدند. متوسّل شدیم، در عالم خواب به من گفتند: بنا بود شما کور شوید، ولی حالا که متوسّل شدید، با تربت استشفا کنید. با تربت استشفا کردم، چشمم خوب شد. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ جزء ۲ صفحه ۶۸۱ 🆔 @ijtihadnetwork @pavaragi
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای 10 مرداد 1403 مصادف با 25 محرم 1446 @pavaragi
اسماعیل هنیه اولین مقامی نبود که توسط شبکه نفوذ به‌شهادت رسید. به اردوگاه امام حسن(ع) نیز رخنه شده بود. مسلم ابن عقیل با جاسوسی یک نفوذی به شهادت رسید. شهیدان رجایی و باهنر با نفوذ منافقین به شهادت رسیدند. اما نفوذی‌ها با درایت سربازان گمنام امام زمان(ع) قابل شناسایی‌اند. مجازات سخت دشمن صهیونیستی هم با درایت دلاورمردان ارتش و سپاه در پیش است‌. سنصلی فی القدس ان‌شاءالله ✍️ محمد صدرا مازنی @pavaragi
💥 🌈  رخدادهایی که بزودی دنیا را تغییر خواهند داد! پیش‌بینی‌های شگفت‌انگیزی که باور کردنشان سخت است، اما ممکن است بزودی به واقعیت تبدیل شوند و اصلا متوجه آن نشویم مانند تلفن همراه و دوربین آن و اتصال به اینترنت از طریق آن و ارتباط با تمام دنیا و اکنون پیش بینی های آینده‌ای نه چندان دور: 1. تعمیرگاه های خودرو ناپدید می شوند. چون: موتورهای بنزینی/دیزلی از 20000 قطعه تشکیل شده در حالیکه موتورهای خودروهای برقی دارای 20 قطعه هستند، با گارانتی مادام العمر فروخته میشوند و در نمایندگی جداسازی و تعویض قطعه فقط 10 دقیقه طول می کشد. موتورهای خودروهای الکتریکی معیوب در یک تعمیرگاه منطقه ای با استفاده از رباتها تعمیر خواهند شد. 2. پمپ بنزینها ناپدید می شوند. در خیابانها ایستگاههای شارژ برق نصب می شود( اکنون در برخی کشورها شروع شده) 3. صنایع زغال سنگ از بین خواهند رفت. شرکتهای بنزین/نفت و حفاری برای نفت متوقف خواهد شد. 4. خانه ها انرژی الکتریکی را در طول روز تولید و ذخیره می کنند تا مورد استفاده قرار گیرد و دوباره به شبکه بفروشد. این شبکه آن را ذخیره و در صنایعی با مصرف برق بالا توزیع می کند. آیا کسی سقف تسلا را دیده است؟ 5. کودکان ماشین های فعلی را در موزه ها خواهند دید. یک مثال واقعی در سال 1998، کداک 170000 کارمند داشت و 85 درصد از تولید کاغذ عکس خود را در سراسر جهان به فروش رساند. در عرض دو سال مدل کسب و کار آنها ناپدید شد و آنها ورشکست شدند. اتفاقی که برای کداک و پولاروید افتاد، طی 5 تا 10 سال آینده برای چندین صنعت نیز اتفاق خواهد افتاد. در سال 1998 فکر می‌کردید که بعد از 3 سال هیچ عکسی روی فیلم گرفته نمی‌شود؟ 6. دوربین دیجیتال در سال 1985 اختراع شد و پس از یک دوره محبوبیت با آمدن گوشیهای دوربین دار خداحافظی تلخی داشت‌. 7. این اتفاق دوباره(سریعتر) با هوش مصنوعی در دیگر حوزه ها مانند سلامت، خودروهای خودران و الکتریکی، آموزش، چاپ سه بعدی، کشاورزی و ... رخ خواهد داد. 8. نرم افزار ها و رباتها اکثر صنایع سنتی را در 5 تا 10 سال آینده مختل خواهد کرد. شرکت اوبر هیچ ماشینی نخواهد داشت. 9. هوش مصنوعی: کامپیوترها در درک جهان بهتر می شوند. امسال یک کامپیوتر بهترین بازیکن جهان را شکست داد(10 سال زودتر از حد انتظار) 10. ربات واتسون IBM که به شما مشاوره حقوقی در عرض چند ثانیه با دقت 90 درصد در مقایسه با دقت 70 درصد انسان ها ارائه می کند، موجب بیکاری وکلا خواهد شد.  همچنین واتسون به پزشکان در تشخیص سرطان کمک می‌کند (4 برابر دقیق تر از انسان) 11. ماشینهای خودران در عرض دو سال کل صنعت را تغییر خواهند داد. شما دیگر نمی‌خواهد ماشین داشته باشید زیرا با تلفن خود با ماشین تماس می‌گیرید و نزدیکترین خودران در برابر شما ظاهر می‌شود و شما را به مقصد می‌رساند. 12. دیگر  نیازی به گواهینامه رانندگی نیست. هر ساله 1.2 میلیون نفر در سراسر جهان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. در آینده در  هر 60000 مایل یک تصادف خواهد بود. با رانندگی خودکار، تصادفات به یک تصادف در 6 میلیون مایل کاهش می یابد. این باعث نجات یک میلیون نفر در سال می شود. 13. شرکتهای بیمه با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد زیرا هزینه ها بدون حادثه ارزان می شود. مدل کسب و کار بیمه خودرو ناپدید خواهد شد. 14. املاک و مستغلات تغییر خواهد کرد. زیرا با کار در حال حرکت، مردم برج های خود را رها کرده و به محله های زیباتر و مقرون به صرفه تر می روند. 15. در سال 2030، خودروهای الکتریکی تسلط خواهند یافت. شهرها سر و صدای کمتری خواهند داشت و هوا بسیار تمیزتر خواهد بود. 16. برق فوق العاده ارزان و تمیز خواهد بود. تولید انرژی خورشیدی بطور چشمگیری افزایش خواهد یافت. 17. سلامت: شرکت‌هایی با یک دستگاه پزشکی(به نام «تری‌کورد») که با تلفن شما کار می‌کند و اسکن شبکیه و نمونه خون شما را می‌گیرد و تنفستان و 54 نشانگر زیستی را تجزیه و تحلیل می کند...  تقریباً هر بیماری را شناسایی می کند و به شما نسخه پزشکی می دهد. از این واقعیت غافل نشوید که آینده از آنچه که فکر می‌کنید نزدیکتر است. @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایلان ماسک در گفتگویی که در پادکست لکس فریدمن داشت درخصوص توانایی‌هایی که تراشه نورالینک میتونه به انسان‌ها بده گفت علاوه بر درمان بیماری‌ها ما میتونیم از این شانس استفاده کنیم و به انسان‌ها قدرت ماورائی بدیم. قدرتی که هیچ انسان معمولی از اون برخوردار نیست!⠀⠀ ⠀ + واقعا حیرت انگیزه🤯👏🏻⠀⠀ ⠀⠀ ‌@pavaragi
هدایت شده از امین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اربعین آمد... 🎙مداحی بسیار زیبا و دلنشین از زنده یاد استاد سلیم موذن زاده اردبیلی بمناسبت فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان ▪️ ▪️ #😭😭😭😭😭🖤🖤🖤🖤🖤
السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ، السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ، السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ، السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ، سلام بر ولىّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاری ها و کشته اشک ها زیارت اربعین امام حسین (ع) @pavaragi
بازنشر نثار جان برای آگاهی سحرگاه امروز مشغول قرائت زیارت اربعین بودم که این فراز زیارت توجهم را به خود جلب کرد: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» یعنی امام حسین جانش را در راه خدا بذل کرد، تا بندگانش را از جهالت و گمراهی برهاند. نکته مورد توجه این فراز زیارت کار بزرگ امام حسین( ع) یعنی نثار جان برای آگاهی مردم در برابر جهل است. منتها دو نوع جهل در واقعۀ عاشورا و پس از آن دیده می‌شود. ۱) مردمی که به جنگ امام آمده بودند، عمدتا کوفی بوده و مردم کوفه نیز امام را بر حق می‌دانستند. یعنی به حقانیت امام علم داشتند، اما در عین حال باطل را برگزیدند. از این رو در کربلا نقطه مقابل جهل، «عقل« قرار دارد. یعنی امام(ع) برای اینکه مردم دنیازدۀ بیچاره سرعقل بیایند، از نثار خون دریغ نکرد. ۲) نوع دیگر؛ جهل در برابر علم است. علم و آگاهی حقیقی در مقابل دروغ‌های رسانه‌ای دستگاه بنی‌امیه. اگرچه از شگرد دروغ رسانه‌ای در کوفه نیز استفاده شد و به‌خاطر انتشار خبر دروغ «آمدن سپاهی از شام»، یاران۴ هزار نفری هانی نتوانستند ۵۰ نفری که در دارالاماره ابن زیاد حضور داشتند را شکست بدهند‌. اما اغلب کوفیان بر حقانیت امام واقف بودند و دنیازدگی آنها موجب شد تا به سپاه عمرسعد ملحق شوند. ولی در شام قصه فرق می‌کرد. عموم مردم دین خویش را از رسانۀ تحت سلطۀ معاویه گرفته بودند. مردم با یزید بودند، چون تصور می‌کردند یزید بر حق است. آنها علم نداشتند و جاهل بودند و جهل‌شان از نوع جهل مرکب بود. این نوع جهل در مقابل «علم» است نه در مقابل عقل. چون برخی از آنها وقتی در برابر استدلال امام سجاد(ع) قرار گرفتند و علم حقیقی بر آنها آشکار شد، به راه حق برگشتند. امام حسین(ع) برای همین مردم کوفه حاضر است تا پای جان مبارزه کند. او دربارۀ کسانی‏‌ این فداکاری را انجام می‌دهد که به تعبیر زیارت اربعین «دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعی خود را [از آخرت] به [دنیای] پست‌‏ فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند.» انقلاب حسینی انقلاب آگاهی و شهادت او برای رفع جهالت بود‌ و اربعین یادآور نقش حضرت زینب( س) و امام سجاد(ع) در روشنگری و جهل‌زدایی از مردم شام است. محمد صدرا مازنی @pavaragi
درباره‌ی هوش مصنوعی وقتی موضوعی نگرانی جدی آینده باشد، درباره‌اش باید بیشتر اندیشید. تحولات دوران‌ساز تاریخی کم نبودند، اما موضوع بمب اتم و انرژی هسته‌ای یک اتفاق فوق‌العاده‌ بود. انفجار بمب‌های هسته‌ای بر فراز شهرهای هیروشیما و ناکازاکی کافی است، تا به خطرات ویرانگر آن برای انسان و زمین پی‌ ببریم. پس از آن بود که بلوک شرق و غرب تأسیس شد. لذا(با فاصله چند ده ساله) قدرت‌های بلامنازع سیاسی به فکر کنترل انرژی اتمی افتادند. «سیاست مهار» موجب راه‌اندازی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) شد، پیشنهاد تأسیس این سازمان را دولت آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد) در سال ۱۹۵۳ مطرح کرد. دولت‌ها نمی‌بایست بدون چارچوب‌های این سازمان به سراغ انرژی هسته‌ای بروند. هزینه‌های فراوان کشور ما در این مقوله ناظر به همین سیاست تعریف می‌شود. امروز اما با موضوع جدیدی مواجهیم با قدرت تخریب‌گری‌ای بسیار ویران‌تر! هوش مصنوعی به‌رغم فواید فراوان در حوزه‌ی سلامت و پزشکی، کشاورزی، صنعت و سایر قلمروهای علمی، سروکار قابل توجهی با ذهن دارد و دقیقا مشکل عمده در اینجاست. بزرگواری می‌گفت: «نگرانی هوش مصنوعی به‌خاطر این است که ممکن است عضلات ذهن انسان را ضعیف کند». اما به‌نظرم این تنها مشکل اساسی نیست. مشکل جدی‌تر به‌جهت مبانی‌ای است که براساس آن انسان مسائل خویش را حل می‌کند. نگرانی‌ محتمل دیگر این است که: هوش مصنوعی ممکن است بتواند انرژی هسته‌ای را نیز به خدمت بگیرد. از این‌رو موضوع نه‌تنها با دهشتی عمیق‌تر مواجه است، امکان راه‌اندازی سازمانی نظارتی برای انحصار آن در کشورهای سلطه را جدی‌تر می‌کند: اگر هوش مصنوعی قدرت است و اگر قدرت سلطنت می‌آورد، و اگر استکبار خود را قدرت بلامنازع می‌داند، پس خود را محق می‌داند تا به‌فکر چاره باشد، و امکان دست‌یابی به این فناوری قدرتمند را از دیگر کشورها ربوده و تحت چارچوب‌هایی ضابطه‌مند نماید. نگرانی اینجا است؛ اینکه ما با یک اثر نوین نرم‌افزاری بر انسان مواجه شویم. براین اساس معتقدم اگرچه در مقوله انرژی هسته‌ای دیر جنبیدیم، اما درباره هوش مصنوعی باید قدرتمند وارد شده و نقش راهبری در عرصه جهانی ایفا نماییم. پایان پ.ن: ۱.قبل از انتشار این یادداشت، آن را با برخی از دوستان به اشتراک گذاشته و بررسی‌هایم را بیشتر کردم. نتیجه جالب توجه است: «جفری همینتون پدر هوش مصنوعی گوگل که اخیرا با هدف نقد و تبیین خطرات هوش مصنوعی از گوگل کناره‌گیری کرده، از ضرورت کنترل و مهار هوش مصنوعی می‌گوید». «او در مصاحبه با نیویورک تایمز به افرادی تحت عنوان «bad actors» یا خرابکارها اشاره کرد که قصد دارند از هوش مصنوعی سوء استفاده کنند. به باور همینتون، این بدترین شکل استفاده از هوش مصنوعی و به نوعی یک سناریوی کابوس‌وار است. به عنوان مثال، همینتون به رییس جمهور یکی از کشورهای قدرتمند اروپا اشاره کرد که می‌تواند تصمیم بگیرد این توانایی را به ربات‌ها بدهد که بتوانند برای خودشان اهداف جانبی تعیین کنند. این روند در نهایت می‌تواند به شکل‌دهی برخی اهداف جانبی خطرناک – مثل من به قدرت بیشتری نیاز دارم – منتهی شود». ۲.اصل کنترل هوش مصنوعی برای مقابله با خرابکارها خوب است، اما سیاست کنترل نباید توسط کشورهای سلطه طراحی شود‌. به هرحال ما در دهه‌ی پرهیجان و مهمی قرار داریم. نتیجه بیش از ۵۰ سال فعالیت به‌تصاعد هندسی در حال به‌بار نشستن است. نگرانی‌ بسیار جدی است‌. محمد صدرا مازنی @Pavaragi
پاورقی
درباره‌ی هوش مصنوعی وقتی موضوعی نگرانی جدی آینده باشد، درباره‌اش باید بیشتر اندیشید. تحولات دوران‌س
👆این یادداشت را ۹ مرداد سال ۱۴۰۲ در اینجا منتشر کردم ، امروز به‌مناسبت فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت در روز ۶ شهریور ۱۴۰۳ درباره هوش مصنوعی بازنشر می‌شود. @pavaragi
رهبر معظم انقلاب خطاب به اعضای دولت چهاردهم گفتند: امروز هوش مصنوعی با یک شتاب حیرت‌آوری پیش می‌رود. دستگاه‌های مختلف ما از هوش مصنوعی بهره‌برداری می‌کنند، اما این نباید ما را فریب دهد. ایشان افزودند: در مسئله هوش مصنوعی بهره‌بردار بودن امتیاز نیست، لایه‌های عمیقی دارد که باید بر آن‌ها مسلط شد. اگر به لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی نرسیم ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مثل انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند. @pavaragi
♦️امارات به زودی از ChatGPT به عنوان نیروی تدریس استفاده می‌کند 🔹ربات‌های هوش مصنوعی که این روز‌ها پس از عرضه عمومی ربات توسعه یافته توسط شرکت OpenAI موسوم به ChatGPT به شدت در حال ترویج هستند، می‌توانند به زودی در کلاس‌های درس کشور امارات متحده عربی تدریس کنند. این خبر را وزیر آموزش این کشور در یک کنفرانس آموزشی مطرح کرده است. احمد الفلاسی وزیر آموزش امارات در اجلاس آموزشی «الف» گفت: در وزارت آموزش، ما متعهد به پذیرش فناوری‌های پیشرو هستیم و با شرکای خود برای توسعه معلمان هوش مصنوعی مبتنی بر GPT و تکامل فناوری آموزشی برای ارتقای سیستم آموزشی در امارات متحده عربی همکاری می‌کنیم. @pavaragi
شاید براتون جالب باشه که به دین اسلام مشرف شد! از چت هوشمند پرسید که بین ادیان کدومو انتخاب میکنی؟ اونم کاملا غافلگیر کننده پاسخ داد..
سامانه پژوهشگران آمار سایت پژوهشگران17شهریور از 89 هزار اثر بارگذاری شده 84 هزار بررسی شده وپاسخ داده شده(نیمی تایید و نیمی به سبب نقص مدارک نیاز به اصلاح) تنها 5 هزار در حال بررسی دارد، یعنی حدود 6 درصد. البته این تعداد روزانه بررسی، و ازتعداد آنها کم و مجدد اثر جدید از سوی پژوهشگران بارگذاری می شود. 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
☘تشویق نویسندگان توسط حضرت عسکري عليه ‏السلام آن حضرت در کنار تربيت شاگردان از تشويق نويسندگان غافل نبود؛ از جمله داود بن قاسم جعفري مي‏گويد: کتاب «يوم و ليلة» از يونس آل يقطين را به حضرت عسکري عليه ‏السلام عرضه داشتم. امام فرمود: «تَصْنيفُ مَنْ هذا؛ نوشته چه کسي است؟» گفتم: نوشته ‏ي يونس است. آن‏گاه فرمود: «اَعْطاهُ اللهُ بِکُلِ حَرْفٍ نُورا يَوْمَ الْقِيامَةِ؛ [1] خداوند در مقابل هر حرف، نوري به او در روز قيامت عطا فرمايد». 1. بحارالانوار،ج2،ص150،ح25،رجال النجاشی،ابوالعباس نجاشی،قم،مکتب الداوری،1402ه.ق،ص447،شماره1208 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد ☘معاونت پژوهش مدرسه علمیه مسجد جامع نکا
هرچی بگم از طنزش کم می‌شه :)))))) دردسرهای هوش مصنوعی @pavaragi
با کاوش درباره انواع نوآوری به این موارد دست یافتم. شاید بتوان موارد دیگری را نیز به این فهرست افزود. انواع نوآوری در تحقیق: در سند تعریف پژوهش مصادیقی برای تحقیق ذکر شد که به‌نوعی نوآوری در پژوهش به‌شمار می‌روند؛ ۱. تولید نظریه؛ ۲. اصلاح نظریه؛ ۳. تکمیل نظریه؛ ۴. ارتقای نظریه؛ ۵. نقد نظریه؛ ۶. دفاع از نظریه؛ ۷. ارائه کاربرد جدید از یک نظریه؛ ۸. تولید پرسش‌های جدید؛ دکتر هادی صادقی نیز در کتاب بغرمایید پژوهش به ۱۵ نوع نوآوری ممکن در تحقیق اشاره می‌کند؛ ۱. کشف مسئله‌ای جدید؛ ۲. کشف نظریه‌ای جدید؛ ۳. ابداع روشی تازه؛ ۴. یافتن ارتباط میان مفاهیم، مسائل و نظریه‌ها؛ ۵. کشف ارتباط میان دیدگاه‌ها ی مختلف؛ ۶. کشف نوآوری‌های افراد و مکاتب؛ ۷.تحلیل آثار و پیامدهای یک دیدگاه یا مکتب؛ ۸. یافتن مفاهیم تازه؛ ۹. کشف لوازم جدید برای نظریه‌ها؛ ۱۰. کشف مبانی یا ادله جدید در تأیید یا رد نظریه‌ها؛ ۱۱. کشف.منابع جدید؛ ۱۲. شرح و تفسیر یا قرائت جدید؛ ۱۳. بازسازی منابع کهن؛ ۱۴.برگرداندن به زبان دیگر؛ ۱۵. تنظیم و تنسیق جدید از یک دیدگاه. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
پاورقی
شاید براتون جالب باشه که #ChatGPT به دین اسلام مشرف شد! از چت هوشمند پرسید که بین ادیان کدومو انتخا
نمی‌دانم این ویدئو واقعی است یا ساختگی، اما بعید نیست که با فیلتر کردن ابزارهای هوش مصنوعی به زودی اطلاعات هوش مصنوعی نیز با منطق محاسباتی سیاست‌های سلطه همسو شود.
فلک شدن در ماه مهر! اولین املای دوران مدرسه‌ام بود، برای درس اول؛ آب، بابا، نان و از این جور کلمات. من اما نمره صفر گرفتم! چرا؟ برای اینکه یک کلمه را کج و کوله نوشتم و بدنویسی را هم برنمی‌تابیدم! می‌خواستم زیبا بنویسم، پس باید آن کلمه را پاک می‌کردم و با تأنی و خوش‌، بنویسم؛ اما پاک‌کن همراه نداشتم! تنها راهی که به‌نظرم رسید را امتحان کردم، با آب دهان مشغول پاک کردن کلمه شدم، تا کلمه را بنویسم، معلم سه چهار تا کلمه دیگر را هم املا کرد، مگر درس اول چند کلمه دارد؟! من جا ماندم و معلم سبیل کلفت و ترسناک که بچه‌های هفت هشت ساله می‌ترسیدند مستقیم به چشمهایش نگاه کنند، همان روزهای اول از ماه مهر با فلک کردن من، از همه زهرچشمی مضاعف گرفت! ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
ایلان ماسک: اگر انسان پرواز به سیارات دیگر را فرا نگیرد، از بین خواهد رفت 🔻موسس شرکت آمریکایی اسپیس اکس گفت که بشریت باید پرواز به سیارات دیگر را فرا بگیرد چون در غیر این صورت ممکن است در آینده از بین برود. @pavaragi
دو کلمه درباره هوش مصنوعی مواجهه با پدیده‌های جدید گاه با واکنش‌های افراطی و بعضا با تفریط همراه است، درحالی که می‌توان با بررسی زوایای مختلف آن، رفتاری متعادل و معقول داشت. یکی از این پدیده‌های جدید هوش مصنوعی است. این موضوع اگرچه به دلیل فقدان فهم درست هنوز برای عموم مردم مسئله نیست، اما بی‌تردید محل توجه جوانان و اهل علم است، اگرچه به جهت نوظهور بودن آثار و پیامدهای آن نوعی انفعال در برخورد با آن نیز احساس می‌شود. موضوعی که نه مسئله‌ی آینده؛ بلکه چالش جدی پیش‌روی انسان معاصر است. در این یادداشت درباره استفاده از این پدیده برای اهل پژوهش و کارشناسان دستگاه‌های علمی و اداری دو نکته بیان می‌شود. ۱) برای طراحی یک طرح‌نامه پژوهشی گاه یکی دو ماه وقت و زمان لازم است، همچنین تدوین پایان‌نامه‌ها اغلب چند ماه و چند سال طول می‌کشد. این فرآیند طولانی و نفس‌گیر اما امروزه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کوتاه شده است؛ طرح‌نامه در یک روز و گاه تنها چند ساعت و پایان‌نامه در کمتر از یک ماه تدوین و آماده دفاع می‌شود! اینکه مسیر چند ماهه و گاه چند ساله‌ی تدوین پایان‌نامه در یکی دوماه انجام شود، ممکن است با پرسش‌ها، ابهام‌ها و در نتیجه مقاومت‌هایی مواجه شود. ضمن اینکه هدف آموزشی و تمرینی پایان‌نامه نیز موضوع مهمی است، یعنی هوش مصنوعی ابزاری است که استفاده از آن برای پژوهش لازم است اما توجه به وجه آموزشی پایان‌نامه، ضابطه‌مندی‌اش را ضروری می‌نماید. چنین مواجهه‌ای در محیط‌های آموزشی مسبوق به سابقه‌ است. برای مثال دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی در مقاطعی از تحصیل نمی‌توانند در آزمون از ماشین حساب استفاده کنند، اما دانشجویان این رشته‌ها به‌صورت مدیریت‌شده برای محاسبه‌ی پاره‌ای از محاسبات می‌توانند از آن بهره ببرند. این بدان معنی است که می‌توان با تدابیری برای نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش نیز ضوابطی طراحی کرد که هم عموم طلاب و دانشجویان از آن برای پژوهش استفاده نمایند و هم پژوهشگران حرفه‌ای که اشراف لازم در حوزه‌هایی از علوم دارند، از این موهبت بی‌بهره نباشند و بتوانند به نحو مطلوبی از آن استفاده کنند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیریت حوزه‌های علمیه می‌بایست با همگرایی و کارشناسی مشترک ضابطه روشنی را برای استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش را تدوین نمایند. ۲) بخش قابل توجهی از وقت نیروی انسانی برای تولید ضوابط اداری (نظیر برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، و شیوه‌نامه‌ها) صرف می‌شود. این درحالی است که می‌توان با استفاده از ابزار هوش مصنوعی زمان و دقت محتواهایی این‌چنین، را مدیریت کرد. از این رو ضرورت طراحی سازوکار استفاده از هوش مصنوعی برای امور مدیریتی (از جمله تولید اسناد و ضوابط اداری) به‌شدت احساس می‌شود. خلاصه اینکه ضابطه‌مند سازی استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش و برگزاری کارگاه‌های نحوه استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش برای مخاطبان و طراحی سازوکار استفاده از هوش مصنوعی در تدوین آیین‌نامه‌ها و دیگر محتواهای مورد نیاز دستگاه‌های اداری و آموزش کارکنان لازم و ضروری است. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
⚡️فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد. ✔️محمد قائینی مدرس فقه و اصول در حوزه علمیه قم🔻 🔹درجه دستیابی به نتایج به واسطه این وسیله پیشرفته{هوش مصنوعی} بالاتر از شخص طبیعی هم می‌تواند باشد چراکه شخص طبیعی امکان خطا برایش در جهت در نظر گرفتن مقدمات منتج به نتیجه و همچنین غفلت از برخی مقدمات در برخی مسائل متصور است؛ یعنی احتمال دارد یک فقیه برای رسیدن به یک نتیجه در یک مسئله از برخی مقدمات غفلت کند و برای رسیدن به نتیجه، برخی مقدمات لازم و ضروری را نادیده بگیرد. فرض ما این است برای هوش مصنوعی این غفلت و به کار نگرفتن برخی مقدمات هم مفروض نباشد تا درجه عصمت از خطای این وسیله جدید از مصونیت شخص طبیعی بالاتر باشد. 🔹یچنین وسیله‌ای آیا می‌تواند تاثیرگذار در فتوای فقیهان و قضای قضات باشد به گونه‌ای که فتوا را از درجه اعتبار ساقط کند؟ چراکه فرضا برای این وسیله درجه عصمتی بالاتر از عصمت فرد طبیعی از خطا فرض شد. در این فرض آیا دیگر فتوای فقیه که مبتنی بر گرفتن مقدماتی برای انتاج به صورت دستی و موردی است که امکان خطا در جمع آنها وجود دارد از درجه اعتبار ساقط می‌شود یا نه. 🔹در مورد نظر شخص طبیعی اینگونه است که اعتبارش به جهت حکایت از حکم واقعی نیست. شاید گفته شود نود درصد از موارد اعتبار نظر فقیه مبتنی بر حکایت از نفس الامر و واقعی که حکم لوح و حکم واقعی الهی است، نیست بلکه از واقع در حد گمان حکایت دارد، نه یقین و قطع. بله، نظر فقیه یقینا اعتبار دارد ولی بین اینکه یقینا اعتبار دارد و بین اینکه یقینا واقع است تفاوت است. آنچه هست به عنوان حجت معتبر و دلیل پذیرفته‌شده هم به بنای عقلا و هم به عنوان یک حجت شرعی چراکه در شریعت این بنای عقلایی در اعتبار قول فقیه به عنوان کارشناس و اهل خبره نه فقط منع نشده بلکه به عنوان تقریر پذیرفته هم شده است، مطابقت فتوای فقیه با واقع در حد گمان خواهد بود. شاهدش هم این است بزرگان فقها در مسائل اختلاف نظر دارند و اختلاف نظر فقها در خیلی از مسائل در حالی است که حکم الهی یکی است و در آن حکم برخی مصیب و برخی خاطی هستند. پس بین اعتبار حجیت و مطابقت با واقع تفاوت است. 🔹آیا شارع حجیت نتیجه حاصل از هوش مصنوعی را پذیرفته است؟ خیر، دلیلی به دست ما نرسیده است که نتایج به دست آمده توسط هوش مصنوعی اعتبار دارد. نگویید شارع منعی نکرده است. عدم منع جایی ارزش دارد که معاصر با حضور اصحاب شریعت و امامان معصوم باشد. لذا فتوای فقیه و خبر واحد و امثال اینها چون معاصر امامان بوده و بنای عقلا در عمل به اینها منع نشده است این دلیل بر پذیرش و موافقت شریعت با این حجج و طرق عقلایی است اما راه‌هایی که قبلا نبوده، طریقی که قبلا وجود نداشته هیچ دلیل بر پذیرش و امضایش نیست لذا گفته می‌شود سیره مستحدثه عقلا به عنوان سیره ارزش ندارد. بر همین اساس هوش مصنوعی ولو معادل شخص طبیعی به نتایج دست داشته باشد برای کسی که بخواهد این وسیله را معتمد خودش قرار دهد یقین به واقع نمی‌آورد. اگر اینچنین شد صرف اینکه گمان با این وسیله معادل با گمان حاصل با نظر فقیه و قاضی باشد اعتبار و حجیت آن را به همراه نخواهد داشت. @namehayehawzavi @pavaragi