eitaa logo
پاورقی
484 دنبال‌کننده
229 عکس
50 ویدیو
31 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
بال‌های‌مان زخمی است، اما بلند پروازیم. @pavaragi
یکی از تحریف های بزرگ کتابهای درسی! سانسور ساختاری ایران، سرزمین پیامبران یکی از نقاط بسیار بارز نقص اندیشه ما، بی توجهی به گذشته و تاریخ پیشینیان است. عجیب تر اینکه در و عظیم الشأن، تاکید بسیار فراوانی درین خصوص وارد شده. در این میان اما نوع روایت تاریخی ایران پیش از اسلام، در ما بسیار عجیب است. با این که بر اساس پژوهش های صورت گرفته حداقل سی نفر از انبیای بزرگ الهی در ایران مدفون هستند، اما کمترین اثر و نشانه ای از این اولیای الهی که زندگی بشرند، در کتاب های درسی ما و بالتبع در ذهنیت ایرانی وجود ندارد. روی دیگر این سانسور ساختاری، روایتی است که از میراث فرهنگی ایران ارائه می دهد. نتیجه اینکه نام و راه انبیاء علیهم السلام به صورت ساختاری متروک و مهجور مانده و از دیگر سو، دوگانه باطل اسلام و ایران ایجاد شده. به خاطر دارم زمانی که در دبیرستان بودم، یکی از رنج‌های همیشگی ام آمدن اسلام به ایران بود و از دست رفتن آن شکوه(طاغوتی ظالمانه) پیش از اسلام!!! باید بدانیم ایران پیش از اسلام، روایتی کاملا متفاوت از آنچه که در ذهن های ماست دارد. روایت گذشته به محوریت تاریخ سازی و مدیریت انبیاء علیهم السلام یا به محوریت پادشاهان و طاغوتان؟ این یکی از مهمترین پرسش ها و اولویت های تمدنی(دریافت) پیش روی ماست. روایت «الذين من قبلهم» به محوریت سه گانه ایمان،کفر، نفاق و با مدیریت انبیاء علیهم السلام یا اینکه فلان طاغوت چند سال حاکم بود و پس از آن چه کسی آمد؟ اهمیت روایت تاریخی در این است که زندگی گذشته، پل و مسیر آیندگان است. روشی که نامه گرانقدر ۳۱ نهج البلاغه بر اساس آن نوشته شده. مطالب مشابه: قرآن و تخت جمشید(اینجا) حیات القلوب علامه مجلسی یا تاریخ تمدن ویل دورانت (اینجا) @besalamen_amenin @pavaragi
سلام و ادب و مهر؛ آدینه‌تان با یاد موعود مهربان و مهرگستر بخیر! قسمت پایانی بانو فلسفه را درضمن یادداشت مستقلی در ذیل بخوانید👇
بسم‌الله الرحمن الرحیم بوئتیوس فیلسوفی در سده‌های میانه اروپا است. او که به‌اتهام دسیسه علیه شاه زمانش در ایتالیا به زندان انداخته شد، می‌کوشد بر دشواری‌های موقعیت پیش آمده غلبه کند. از همین‌رو کتابی مهم به‌نام تسلی بخشی فلسفه نوشته و شخصیتی استعاری به‌نام بانو فلسفه می‌آفریند و از زبان او بر منطق زیست رواقی پیشنهادهایی برای زندگی همراه با آرامش ارائه می‌دهد. زندگی را آسان بگیریم و بر رنج‌ها، مصائب و حوادث طبیعی و بی‌وفایی دنیا شکوه نکنیم. مشکلات زائده‌ای بیش نیست. اینها جزو جدایی ناپذیر زندگی و ذاتی طبیعت است. نمی‌توان بر رنج غلبه کرد، این جبر زیستن ما است که اینگونه‌ آفریده شدیم (جبرگرایی). در عین حال باید بر خودمان مسلط باشیم( آزادی اراده برای تسلط بر خویشتن)! بر اقبال دنیا غره نشویم و بر ادبارش خود را نبازیم. دو معیار زیستن را فراموش نکنیم: «آسوده باشیم» و «آرامش داشته باشیم»! از نظر بوئتیوس و دیگر رواقیان اگر بیمار شدیم یا شکست خوردیم، هرگز نباید به روی خودمان بیاوریم. دوستی و محبت به دیگران به‌خودی خود خوب است، اما مهمتر از آرامش خودمان نیست و نباید مصیبت از دست رفتن دوستی آن را بر هم زند. آموزه‌های بوئتیوس برای تسلی بخشی، جذاب است. مخصوصا اگر مثل او ناچار شدیم مدتی را تنها در زندان سپری کنیم، راحت‌تر می‌توانیم از پس تنهایی و شرایط زندان برآییم! با این‌حال این آموزه‌ها با اشکالات جدی مواجه است، تفصیل آن را در آثار پژوهشی مرتبط بخوانید. در این مجال می‌توان به برخی از ایرادات آن اشاره کرد. یکی از آنها وجود تناقض اساسی در نگاه فیلسوف رواقی دربارۀ قضا و قدر است. اینکه انسان هم آزاد باشد و هم نباشد، خودشکن است. چطور می‌توان آزاد نبود، اما (به توصیه رواقی) خود را تغییر داد؟! دیگر اینکه سکون و آرامش رواقی متوقف در دنیاست. هیچ اثری از آخرت و زندگی واپسین در میان تفکر رواقی و تحمل انسان بر مصائب نیست. رواقیگری که چند صد سال مورد اقبال مردم یونان باستان و دیگر نقاط اروپا بود، با ظهور اخلاق مسیحی به یکباره افول کرد. اگرچه خود مسیحی‌یان نیز از سبک زندگی رواقی تاثیر فراوانی پذیرفته‌اند، اما نه به‌عنوان اخلاق رواقی که به نام اخلاق مسیحی. امروزه رواقی‌‌گری به تاریخ پیوست. آن را می‌توان در لابه‌لای کتب تاریخ فلسفه جستجو کرد، با این حال به دلیل سیطره سبک زندگی ماشینی و استیصال انسان در مواجهه با آشفته حالی‌اش تلاش‌هایی برای زنده شدن نسخه‌های رواقی گرفته است. پ.ن: در بررسی نسخه‌های رواقی برای آرامش‌بخشی در مقایسه با آموزه‌های اهل بیت(ع) به جامعیت شگفت معارف دینی، پی می‌بریم. با این حال اگر در عرصۀ تبیین زیبایی‌های علوم و معارف اهل بیت( ع) قوی نباشیم و با ابزارهای مدرن آن را به گوش انسان نیازمند امروز نرسانیم، نسخه‌های باستانی جایگزین و تسلی‌بخش خواهند شد! ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر رحمت(ص): هر کس خشم حود را نگه دارد خداوند عذابش را از او باز می دارد. @pavaragi
۵ ویژگی افراد کم‌هوش ۱. افراد کم هوش دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش می‌کنند افراد با هوشِ پایین تمایلی به قبول مسئولیت اشتباهات خود ندارند و ترجیح می‌دهند به جای خود، دیگران را سرزنش کنند. یک مطالعه عصب شناختی انجام شده توسط جیسون اس. موزر نشان داد که مغز افراد باهوش هنگام برخورد با اشتباهات واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. درواقع افراد باهوش می‌دانند که اشتباهات فرصتی برای یادگیری و انجام بهتر در دفعات بعدی هستند. ۲. همیشه حق با احمق هاست. افراد باهوش همیشه ذهن خود را به روی اطلاعات و پارامترهای جدید باز می‌کنند.در مقابل، افراد با هوشِ پایین با پافشاری بر دیدگاه خود، کاملا بی‌توجه به استدلال های صحیح طرف مقابل، می‌توانند تا ابد یک بحث را ادامه دهند. آنها نمی‌توانند متوجه شوند که طرف مقابل از آنها شایستگی بیشتری دارد و باهوش‌تر است. ۳. افراد کم هوش به تعارضات با خشم و پرخاشگری واکنش نشان می‌دهند این افراد زمانی که احساس می‌کنند دیگر کنترل یک موقعیت را در حدی که می‌خواهند به دست ندارند، تمایل دارند از خشم و رفتار پرخاشگرانه برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده کنند. ۴. احمق ها نیازها و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرند. افراد کمتر باهوش به سختی می‌توانند تصور کنند که افرادی هم هستند که نسبت به یک موضوع تصور متفاوتی دارند و بنابراین نمی‌توانند با شما موافق باشند. ۵. افراد کم هوش فکر می‌کنند از همه بهترند افراد احمق تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا خود را بهتر نشان دهند. آنها معتقدند که بالاتر از دیگران هستند و به سرعت به پیش داوری ها پاسخ می‌دهند. این نشانه هوش نیست. @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در آمریکا محصول میساختم اما در ایران کشور میسازم! 🔹‌ دکترای هوش مصنوعی که مدیریت در شرکتهای آمازون و مایکروسافت رو رها کرده و به ایران بازگشته.... @pavaragi
نکته (۲۲) در هیچ روایتی فقر دنیوی تمجید نشده است. بلکه ائمه بزرگوار ما بسیار به مسایل معیشت و مالی توصیه می فرمودند. روزی شخصی در بازار عبور می‌کرد که با امام صادق علیه السلام روبرو شد حضرت به او فرمودند: چرا این موقع روز اینجایی؟ الان باید دنبال عزت خود باشی آن شخص عرض کرد: عزت من در چیست؟ حضرت فرمودند در کسب و کار و تجارتت. @pavaragi
نکته (۲۳) رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لَو كانَ لِرَجُلٍ عَمَلُ سَبعينَ نَبِيّا لاَستَقَلَّ عَمَلَهُ ، مِن شِدَّةِ ما يَرى يَومَئذٍ [ يَعني يَومَ القِيامَةِ ] . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر انسان عملِ هفتاد پيامبر را [با خود ]داشته باشد، از سختى آنچه در آن روز ـ يعنى روز رستاخيز ـ مى بيند باز اعمال خود را اندك مى شمارد @pavaragi
از خون جوانان حرم لاله دمیده ! @pavaragi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به ترورهای مدرن و دنیایی که هر روز خطرناک تر می شود. ♨️وقتی میگن وحشتناک تر از بمب هسته ای است، دقیقا منظورشون چیه؟ 🔰با دیدن این کلیپ کاملا متوجه می شید... @pavaragi
انتحالِ «نام»، از عجیب‌ترین انواع «انتحال علمی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــ 🔻بخوانید این نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی را درباره انتحال عجیب ذبیح‌الله منصوری!: «پروفسور ، چند ماه از سال را به ويژه در زمستان، به تهران می‌آمد و در انجمن حکمت و فلسفه چند سخنرانی و کلاس درس داشت. و گاهی نيز برای ديدار با علامة طباطبائی به قم مسافرت می‌کرد. يک سال درباره ملاصدرا يک سخنرانی ايراد کرد که توسط دکتر سيدحسين نصر به فارسی ترجمه شد و در مجله دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران، به چاپ رسيد. چند وقت بعد ذبيح‌الله منصوری، در مجلة خواندنی‌ها به ترجمة سلسله‌ مقالاتی از هانری کربن در باب احوالات و انديشه‌های ملاصدرا پرداخت. وقتي هانری کربن به ايران آمد «بعض دوستان به او گفته بودند که کتاب تازه شما را در باب ملاصدرا خوانده‌ايم. او تعجب کرده بود که چنين کتابی ندارد. و وقتی فصولی و جمله‌هايی از آن را برايش خوانده بودند بسيار متعجب شده بود. يک روز، مرحوم دکتر عيسی سپهبدی که اغلب مترجم سخنرانی‌های کربن بود، در زير زمين دانشکدة ادبيات به اطاق مجله پيش من آمد و گفت: آقای کربن ميل دارند با اين آقای ذبيح الله منصوری ملاقاتی داشته باشند، چون من خبر دارم که شما با ايشان آشنايی داريد آيا ممکن است وسيلة اين ملاقات را فراهم کنيد. من شستم خبر دار شد و گفتم: چشم با او صحبت خواهم کرد. روز بعد رفتم به خواندنيها پيش آقای منصوری، و گفتم: آقای کربن در ايران هستند و دلشان می‌خواهد با شما ملاقات کنند. منصوری با کمال تعجب و اندک نگرانی که از چهره‌اش خواندم، رو به من کرد و گفت: عجب، مگر آقای کربن حيات دارند؟ گفتم: بلی، مگر شما نمی‌دانستيد؟ گفت: حالا که ايشان زنده‌اند، کاش می‌شد به آقای کربن مي‌گفتيد که ذبيح الله منصوری مرده است! ... البته ملاقات هم صورت نگرفت و بعدها فهميدم که منبع اصلی کار منصوری، همان مقالة مجلة خودمان و سخنرانی کربن بوده است، بقيه همه شاخ و برگهای مترجم و آنقدر مفصل که خود کربن آن را نمی‌توانست تشخيص دهد.» ( هزارستان، محمدابراهيم باستاني پاريزي، تهران: به‌نگار، 1370، صص333-335. (پاورقي) گفتني است که آقاي باستاني در آن ايام مدير داخلي مجلة دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران بوده است.) @pavaragi
باسمه تعالی ده نکته در باب تبلیغ(۱) ۱) این بیان رهبری معظم انقلاب که در وضعیت امروز کسب مقامات علمی در اولویت اول حوزه ها است و تبلیغ در اولویت دوم است، در حالی که اولویت با تبلیغ است(نقل به مضمون). نکته بسیار مهمی است. کاملا روشن است که پیش نیاز تبلیغ کسب معرفت است. تا شناخت نسبت به مسئله نباشد، اساسا فهم شکل نمی‌گیرد. فهم درست مهم است. حکیمان و فیلسوفان بزرگ به این مهم توجه داشته‌اند. مولوی هم برای فهم درست شکوه‌گونه می‌گوید: آنچه می‌گویم به قدر فهم توست* مردم اندر حسرت فهم درست. این بصیرت که مسئله‌ای که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، را به درستی بفهمیم یک بحث است. ۲) در امر حوزه و نقش طلبگی گاهی گفته می‌‌شود، اولویت با چیست؟ قطعا تبلیغ اولویت است. چون با فرض اینکه حوزه علمیه قم و نجف پر باشد از مجتهدین تراز اول، در حالی که این بزرگان فقط در این دو شهر تجمع کنند و نقشی در تبلیغ نداشته باشند، فایده‌ چندانی ندارد. زمانی مقامات علمی بدرد می‌خورد که دستاورد آن به گوش مردم برسد، از آن عبور کند به مغز برسد و تحلیل شود در عمق جان مردم بنشیند. «بعضی از تبلیغ‌های ما حتی به گوش هم درست نمی‌رسد گوش هم حتی آن را تحمل و منتقل نمی‌کند. گوش که گرفت می‌دهد به مغز، قضیه این جا ختم نمی شود بلکه باید بیاید در دل نفوذ و رسوخ کند. (5/11/1384)» این فهم، اراده آفرین است. یعنی اگر به این بصیرت برسیم که باید به بلاغ و ابلاغ و تبلیغ و تبیین اولویت دهیم، بی‌قرار می‌شویم. بی‌قراری اراده‌‌آفرین است. اراده نیز بی‌قرارمان می‌کند، مگر نبی مرسل(ص) چنان بی‌تاب هدایت و تبلیغ مردم نبود که ندای «لعلک باخع نفسک...» نازل شد که ای رسول نزدیک است جانت را در راه هدایت مردم به هلاکت اندازی؟ مگر علی(ع) بی‌قرار تبلیغ نبود. مگر بی‌قراری‌اش بی‌خوابش نکرده بود؟ مگر در تاریخ نخواندیم که حضرت گاهی از نگرانی برای مردم خواب نداشت و شب‌هایش را پهلو به پهلو می‌شد؟ ۳) تبلیغ علم و مهارت می‌طلبد. علم و دانش پیش نیاز تبلیغ است. نمی‌توان در عرصه تبلیغ موفق بود، مگر اینکه قبل از نبلیغ دانش لازم را برایش کسب کرد. ما در عرصه پژوهش می‌گوییم: هم سوال از علم خیزد هم جواب! اما همانطور که روشن است پیش نیاز بودن به منزله اصل بودن علم نیست، بلکه به‌مثابه مقدمه برای واجب است. مانند وضو برای نماز است. علم، وضو است و تبلیغ نماز! ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
۱۰ نکته در باب تبلیغ(۲) ۴) مسئله دیگر این است که یک پژوهشگر چگونه می‌تواند نقش تبلیغی ایفا کند؟ روشن است که یکی از مهمترین گام ‌های تبلیغ شناخت مسئله است. یعنی مبلغ بداند که درباره چه چیزی می‌خواهد نقش تبلیغی ایفا نماید؟ یعنی محتوای تبلیغی من چیست؟ آیا محتوای تبلیغی من تکرار مکررات است، یا یک موضوع نو و جذابی است؟ اگر موضوع و متن در اختیار من نو و تر و تازه است، چه زمانی قرار است گفته شود؟ اگر بهترین موضوعات در بدترین زمان یا در زمان نامناسب گفته شود، هدر می‌رود. مثل این است که گواراترین نوشیدنی و خوشمزه‌ترین خوراکی را برای بیماری بیاوریم که اشتهایی برای خوردن و آشامیدن ندارد. این محتوا از چه پشتوانه علمی برخوردار است؟ آیا دلالت‌های متن از استحکام لازم برخوردار است؟ ۵) دیگر اینکه مخاطبم در چه فضایی است؟ پارادایم حاکم بر فکر او چیست؟ مخاطبم از جنس کودک و نوجوان است یا جوان و یا سنین دیگر؟ آیا روح حاکم بر اندیشگی‌اش پذیرای شنیدن و فهم درست هست یا و لایزید الظالمین الاخسارا؟ ما چگونه می‌توانیم اشخاصی اینچنین که اختصاص زمان برای آنها هدر رفت وقت، است را تشخیص دهیم؟ آیا اساسا ما مجوز داریم تا خط‌کشی برای این گونه افراد تعیین کنیم یا در مقام ابلاغ باید چتر پیام دین را روی سر همه مردم، فارغ از فکر و حزب و کیش‌شان بگستریم؟ ۶) ابزار موضوع دیگر است، یعنی موضوع و محتوا با چه ابزاری ابلاغ شود؟ یک موضوع خوب آیا لزوماً با ابزار منبر باید گفته شود یا علاوه بر منبر قالب‌های دیگری نیز برای تبیین پیشنهاد می‌شود؟ آیا می توان بر فراز منبر ننشست و نقش تبلیغی ایفا کرد؟ یعنی مصادیق تبلیغ موضوع مهمی است. قطعاً تبلیغ منحصر در منبر نیست. اگرچه منبر یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغ است. ابزارهای متنوعی برای تبلیغ وجود دارد که منبر یکی از آنها است، در کنار منبر از تبلیغ چهره به چهره در مترو و پارک گرفته تا نقشی که یک معلم و استاد دانشگاه در کلاس درس ایفا می‌کند و تا جوانی که در گوشه اتاق در حال ساخت یک ویدئو و موشن گرافی تبلیغی است، همه از انواع تبلیغ شمرده می‌شود. ۷) منظور از تبلیغ چیست؟ به نظر می‌رسد منظور از تبلیغ، همان تبلیغ عقائد و احکام و اخلاق اسلامی برای عموم مردم است که اولاً هدفش تزکیه نفس و زودون غبار جهل و شرک است و ثانیاً با هدف ساخت انسان حاضر در عرصه جامعه است و در عرصه تخصصی انسان مؤمن نظام ساز و تمدن‌ساز مورد نظر است. بنابراین یک پژوهشگر نیز مبلغ است؛ هم برای عامه مردم و هم برای خواص. هم برای فرد و هم برای جامعه، می‌تواند به سوی تولیداتی متوجه باشد که نیازمحور و برای ترویج شریعت در اولویت باشد. تبلیغ و تبیین شریعت می‌تواند با نشر معارف اهل بیت(ع) انجام شود. یعنی یک ناشر و کتابفروش و نظایر آن هم می‌توانند مبلغ باشند. می‌توان از طریق سلوک معنوی و با رفتار مردم را به کیش حق خواند: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‌» ۸) مسئله دیگر روش است یعنی چگونگی تبیین و تبلیغ: گاهی مبلغ یک موضوع تکراری را با تبیینی جدید و جذاب به مخاطب ارائه می‌دهد. یعنی موضوع اگرچه جدید نیست، اما گوینده با سبک و اسلوبی جدید آن را به مخاطب منتقل می‌کند. یا یک هنرمند تاتر و سینماگر متعهد موضوعی که بارها شنیدیم را با تکنیک‌های هنر تاتر و سینما به صورت کاملا حرفه‌ای به مخاطب منتقل می‌کند. ۹) تبلیغ منحصر به هجرت نیست، اگرچه هجرت گاهی واجب می‌شود. به این معنی که برای تبلیغ گاهی باید هجرت کرد. مساحد بی‌روحانی فراوان‌اند و باییستی عده‌ای برای پرکردن محراب‌های خالی بکوچند. ۱۰) مردم فقط با گوش‌شان اهل علم را ارزیابی نمی‌کنند. یعنی فقط شنونده پیام مبلغین نیستند. آنها به درستی انتظار دارند مبلغ عامل به توصیه های تبلیغی باشد. پس تهذیب نفس مهم است. ابتدا باید خودمان را تربیت کنیم‌، آنگاه به فکر تربیت نفوس دیگر باشیم‌. سخن را با کلامی از استاد سخن سعدی به پایان می‌بریم: فقیهی پدر را گفت: هیچ از این سخنان رنگین دلاویز متکلمان در من اثر نمی‌کند به حکم آن که نمی‌بینم مر ایشان را فعلی موافق گفتار: ترک دنیا به مردم آموزند خویشتن سیم و غلّه اندوزند عالمی را که گفت باشد و بس هر چه گوید نگیرد اندر کس عالم آن کس بود که بد نکند نه بگوید به خلق و خود نکند اَتَأمُرونَ الناسَ بِالبِرِّ وَ تَنْسَونَ اَنفُسَکُم ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
◽️معنای زندگی؛ مهم‌ترین مسئله الهیات هوش مصنوعی 🔸 حجت الاسلام دکتر در نشست تخصصی «هوش مصنوعی، تبلیغ دینی و ضرورت‌های تولید محتوا»: 🔻 یکی از فناوری‌های مهم و یا مهمترین فناوری است که در قرن بیستم ظهور یافته و ریشه تاریخی دارد، اما تفاوت اساسی با فناوری‌های دیگر دارد و اندیشه ایجاد آن در میان فلاسفه جدید از زمان دکارت مطرح بوده که معتقد بودند، یک ماشین جهانی متشکل از مغز‌های همه انسان‌هاست و ماشینی است که فکر می‌کند و آن را ماشین فکر یا ذهن می‌نامند و یا یک ماشین معرفت است، اما در قرن بیستم، تورینگ اولین هوش مصنوعی ساده را طراحی کرد. 🔻این فناوری حاکم بر فناوری‌های دیگر است و اگر آن را با صنعت قطار مقایسه کنید، تفاوت بنیادی دارد. هر دو در جامعه بشری تغییر ایجاد کرد، اما تغییر هوش مصنوعی تغییر بنیادین است و همه فناوری‌ها از نتایج هوش مصنوعی بهره می‌برند. تفاوت دیگر در این است که علم بشر را مدیریت می‌کند و علوم مختلفی همچون علوم انسانی دیجیتال را شکل داده است. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mzndgi 🆔 @iictchannel
📔کتاب اخلاق در ایران بین زمین و آسمان (کاربرد نظریات علمی در عاملیت اخلاقی ما) 🖊نویسنده: دکتر مقصود فراستخواه 🔹اخلاق چیست و چگونه می‌تواند جوامع بحرانی را نجات بدهد؟ مقصود فراستخواه در کتاب «اخلاق در ایران»، با رویکردی علمی و مدرن و در پرتو نظریه‌های گوناگون دربارۀ اخلاق، به مسئلۀ اخلاق و اخلاقی زیستن در ایران و نتایجی که زیستِ اخلاقی می‌تواند برای جامعۀ ایران داشته باشد می‌نگرد. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران @pavaragi
سرشت پاک انسان یک) آموزه انحرافی «گناه ذاتی انسان» به آیین تحریف شده مسیحیت وارد شده است. با توجه به آنچه در سفر پيدايش آمده خداوندی که آدم را به صورت خویش آفريد، در ابتدای خلقت گنه‌كارش نمی‌دانسته، ولی چون گناه آدم شخصی نبود، به همه سرايت كرد. بنابراين، همه به‌خطای میوه ممنوعه از بدو تولد گناه‌كار بوده و به گمراهی كشيده شده‌اند. يعنی آدم با گناه خود، ذات انسان را فاسد كرد و از همین‌رو انسان تحت سلطه گناه درآمد. شخصی به‌نام پولس، از مهم‌ترين شخصيت‌های جهان مسيحيت است که بسیاری از انحرافات این دین به او نسبت داده می‌شود. از نگاه پولس اگر خداوند مى‌خواست تمام فرزندان آدم را به خاطر اين گناه به عذاب گرفتار كند، با رحمت واسعه‌اش سازش نداشت. مسيح ظهور كرد و با خون خود آن گناه ازلى را از دامان انسانيت پاك نمود. در این توجیه هدف خلقت به چالش جدی کشیده می‌شود، یعنی چه که خدا انسانی بیافریند و بعد در همان بدو آفرینش تمام زحماتش هدر برود و برای رفع مشکل به وصله پینه متوسل شده و خود در قالب عیسی متجسد شود و به دارآویخته شود، تا قربانی گناهان بشر شود؟! وضوح بطلان این عقیده نیازی به توضیح ندارد. دو) فردوسی می‌سراید: درختـی که تلخ است وی را سرشــت گـرش بر نشـــــانی بــــه باغ بهشــت ور از جوی خلــــــــدش به هنــگام آب به بیــــــــخ انگبین ریزی و شــهد ناب ســـــــر انجام گوهــــــــــر بکـــار آورد همـــــــــان میــــــــوه تلـــخ بــار آورد یعنی درختی که میوه‌اش تلخ باشد، اگر به پایش عسل هم ریخته شود شیرین نمی‌شود!(فردوسی به پرهیز از تكريم افراد بی‌جنبه و نوکیسه اشاره دارد، چرا که ظرفیت آن را ندارند). سه) کانت می‌گوید: «از چوب کج بشر تا به حال هیچ چیز صافی ساخته نشده است!» هر کاری که انسان‌ها می‌کنند تا اندازه‌ای غیرقابل اعتماد و سست و بی‌بنیاد است. علتش این است که ما، به همان اندازه که صاحب عقل و هوش عالی هستیم، موجوداتی صاحب هیجان‌ها و غرایز پراشتباه هم هستیم. پس انتظار نداشته باشیم که همه چیز کامل و بی‌نقص باشد. این برداشت واقع بینانه است. چهار) از آیزا برلین کتابی به نام سرشت تلخ بشر! ترجمه لیلی سازگار منتشر شده است. سازگار می‌گوید: برلین اساساً کتابی ندارد، بلکه آثار او بیشتر متن سخنرانی‌هایی است که ایراد می‌کرده. کتاب سرشت تلخ بشر نیز مجموعه‌ای از سخنرانی‌های او درباره ماهیت بشر، آزادی و جهانی شدن است که توسط هنری هاردی تدوین و ویراستاری شده است. لیلی سازگار این نام را از عبارت ایمانوئل کانت که: «از چوب کج بشر تابه حال هیچ چیز صافی ساخته نشده است.» اقتباس کرده است. پنج) سعدی نیز اینگونه می‌سراید: اگر زِ دست بلا بر فلک رود بدخوی زِ دست خوی بد خویش در بلا باشد همچنین: چون بُوَد اصل گوهری قابل تربیت را در او اثر باشد هیچ صیقل نکو نداند کرد آهنی را که بدگهر باشد شش) «شون دزا» شارح کنفوسیوس اعتقاد دارد از نظر کنفسیوس، طبیعت بشر سرشته بر بدی و بدخواهی است و از همین‌روی، انسان موجودی ذاتاً واقع‌گرا و نه آرمان‌جوست. اگرچه منسیوس نوه کنفسیوس و دیگر شارح نظراتش معتقد است بشر از دیدگاه کنفوسیوس طبیعتی نیک و رو به‌ خیر دارد و به‌همین دلیل، انسان اساساً موجودی آرمانگراست و در پی تحقق نیکی‌های مطلوب خویش است. هفت) قران حکیم اما سرشت انسان را خوب و الهی معرفی می‌کند. «سرشت پاک خداوندی که سرشت مردمان هم بر همان اساس است.» بر این اساس آدمی پاک زاده می‌شود و ممکن است بر اثر گناهان و خطاهای اخلاقی از فطرت خویش فاصله بگیرد. از این رو خطاها و حماقت‌های زیادی ممکن است از انسان سرزند. این خطاها ربطی به سرشت نیکش ندارد. هابز به‌درستی می‌گفت: طبع انسان گرفتار هوس‌های چشم و گوش و شیفتۀ نواها و زیبایی است و چون بر وفق اینها عمل می‌کند هرزگی و بی‌نظمی پیدا می‌شود. با این حال برخی از مردمان از دست می‌روند، حکمت و سخن حکیمانه در آنها اثر نمی‌کند. مشرکان به شعیب(ع) می‌گفتند: خیلی از چیزهایی که می‌گویی را نمی‌فهمیم! این سخن نه از سرشت بد که از ضمختی انبوه غباری است که به کوهی تبدیل شده و حائلی میان سخن فضیلت‌مندانه و سرشت اینان شده و گوش و چشم و دلشان را برای پذیرش سخن حق از کار انداخته است. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
JRT_Volume 6_Issue 20_Pages 107-124 (1).pdf
210.8K
مقاله نقش پولس در شکل گیری آیین مسیحیت @pavaragi
. 💢 هوش مصنوعی دستیابی به بسیاری از آرزوها و اهداف ما رو بسیار آسون‌تر و سریع تر از قبل کرده 👌 🔰 اینجا به 5 هدف و آرزو اشاره می‌کنم که شما می تونید به کمک هوش مصنوعی، خیلی سـریـع‌تر و راحــت‌تر از قـبـل بهشون دست پیدا کنید ⬇️ @pavaragi
1⃣ اگر همیشه دوست داشتید یک نیاز و شکاف بازار رو تشخیص بدید و بتونید یک کسب و کار سودآور تشکیل بدید که به این نیاز پاسخ میده ... هوش مصنوعی بهتون کمک می‌کنه این کار رو بسیار سریع‌تر و آسون‌تر از قبل انجام بدید 😉 🆔 @ipeyda_ir @pavaragi
2⃣ اگر همیشه دوست داشتید کتاب شخصی خودتون رو بنویسید🖋 هوش مصنوعی بهتون کمک می‌کنه این کار رو بسیار سریع انجام بدید حتی ممکنه بتونید توی ۳ روز این کار رو انجام بدید🔥 🆔 @ipeya_ir @pavaragi
3⃣ اگر یکی از اهداف تون این بوده که سایت، پیج یا کانال شخصی یا کسب و کاری خودتون رو بزنید و با تولید محتوا روی برندینگ و اعتبار خودتون کار کنید ... هوش مصنوعی این کار رو برای شما خیلی راحت می‌کنه 👌 🆔 @ipeyda_ir @pavaragi
4⃣ اگر همیشه دوست داشتید که یک مشاور شخصی دانا داشته باشید که همیشه کنارتون باشه و به سوالات شما پاسخ بده👇 هوش مصنوعی می‌تونه این کار رو برای شما انجام بده⚡️ 🆔 @ipeyda_ir @pavaragi
5⃣ اگر حس می‌کنید رسالت‌تون اینه که یک حرکت اثرگذار فرهنگی توی جامعه انجام بدید ⤵️ هوش مصنوعی همون گمشده‌ای هست که همیشه دنبالش بودید💥 این ابزار کمک‌تون می‌کنه بتونید با زحمت کمتر و در زمان کمتر یک حرکت اثرگذار انجام بدید 🤝 🆔 @ipeyda_ir @pavaragi
. ❓به نظر شما دیگه چه آرزوها و اهدافی وجود دارن که دستیابی بهشون به کمک هوش مصنوعی خیلی آسون شده؟ ❇️ جواب هاتون رو برامون بفرستید👇 🆔 @ppeyda 🆔 @ppeyda . @pavaragi