جایگاه عقل و مراتب آن در مثنوی معنوی مولوی | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز
http://www.ensafnews.com/464807/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AB%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%84/
@pavaragi
📝محمد صدرا مازنی
📚درباره پژوهش تکراری
♻️یکی از موضوعات مطرح در محافل علمی، تکراری نبودن موضوع پژوهش است. در بعضی از سایتهای معتبر علمی عباراتی به چشم میخورد که نوپژوهشگران یا اشخاصی که در مسیر آموزش پژوهش قرار دارند، از ورود به قلمرو پژوهشهای تکراری منع میشوند؛ مخصوصاً به دانشجویان و طلابی که برای دریافت موضوع پایاننامه اقدام میکنند توصیه میشود، نباید عنوانی را برای تحقیق انتخاب نمایند که سابقاً درباره آن پژوهش شده باشد.
مثلاً در سایت دانشگاه فردوسی مشهد میبینیم: «راهنمای جلوگیری از تکراری بودن موضوع پایان نامه» و در توضیح آن میخوانیم:«با توجه به اهمیت جدید و خلاقانه بودن موضوع پایاننامه و جلوگیری از انجام کار تکراری و اتلاف وقت و انرژی، لازم است که تمامی دانشجویان قبل از انتخاب قطعی موضوع و تدوین پروپوزال از عدم تکراری بودن موضوع پایاننامه خود اطمینان حاصل کنند.» و بعد اضافه میشود؛«در شرایط ایدهآل لازم است سامانهای یکپارچه از پروپوزالهای تصویب شده در کشور موجود باشد تا به عنوان معیار سنجش تازگی موضوع پایاننامه مورد استفاده قرار گیرد.» آنگاه ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر چنین پایگاهی در کشور وجود ندارد راهکارهایی برای پرهیز از تکرار در پژوهش ارائه میدهد.
در سایت معاونت آموزش حوزههای علمیه نیز با عناوینی مواجه میشویم که طلبه نباید برای پایاننامه انتخاب نماید. عنوان این صفحه چنین است:«موضوعاتی که نمیتوانید برای پایاننامه سطح 3 و 4 اخذ کنید.»
اما به راستی پژوهش نباید تکراری باشد؟ به عبارتی دیگر آیا نباید موضوعاتی که درباره آن تحقیق شد مجدداً پژوهش شود؟ پژوهش تکراری به چه معنی است و اساساً به چه نوع پژوهشهایی ( و با چه وصفی) تکراری نمیگوییم؟ آیا میتوان به صرف اینکه درباره یک موضوع، تحقیق شده و هرچند مسائل آن جزو مسائل دارای اولویت باقی مانده است، یا حتی مسأله آن نیز حل شده است، راه جستجو و تحقیق در آنباره را مسدود کرد؟
کنکاش علمی درباره پاسخ به این پرسشها و در اینباره(که آیا در خصوص پایاننامههای کارشناسی ارشد و سطح سه که شأن تمرینی دارند و غالبا در اینگونه پژوهش ها تولید علم رخ نمیدهد،) میتوان چنین سختگیریهایی را اعمال کرد، در حوصله یک یادداشت علمی نمیگنجد، و مجال دیگر میطلبد. در اینجا برای اطلاع اهل نظر به چند نکته اشاره میکنم.
اگر مجدداً به دو تیتر بالا (مربوط به سایت دانشگاه فردوسی و معاونت آموزش حوزه) نظری بیاندازید در هر دو مورد از عنوان پژوهش تکراری استفاده نشده است. سایت دانشگاه فردوسی مشهد از عبارت «راهنمای تکراری نبودن موضوع پایاننامه» استفاده کرده است و سایت معاونت آموزش حوزه از تعبیر «موضوعاتی که نمیتوانید برای پایاننامه سطح 3 و 4 اخذ کنید.»
♻️حال به چند نکته توجه کنید:
1. فرض کنیم درباره یک موضوع علمی دو یا چند بار توسط چند محقق مختلف پژوهش شود، آیا می توان گفت پژوهش تکرار شده است؟ حال اگر یک نفر چند تحقیق را انجام دهد چطور؟ بله البته اگر پاسخ یک مساله چنان روشن باشد که در عرف خاص متخصصان، بررسی مجدد مسأله به اتلاف سرمایه بیانجامد، تکرار چنین تحقیقی ناصواب و توجیه علمی ندارد.
2. حتی مسألههای ریاضی نیز زمانی که حل میشوند، همچنان در معرض پژوهش اهل تحقیق قرار دارند، این مسائل در طول زمان با روشهای حل مسأله جدیدتری مواجه میشوند، راه حلهایی سادهتر و سهل الوصولتر.
۳. مسائل نباید از روی میز اهل تحقیق برداشته شود، و اساساً ذات پژوهش به ویژه پژوهشهای علوم انسانی- اسلامی اقتضا نمیکند تا آن را به تکرار مخل متصف کرد.
۴. پاسخ به بسیاری از پرسشها و یا حل بسیاری از مسائل با یک یا چند تحقیق به دست نمیآید.
۵. تکرار در موارد ذیل نه تنها ایرادی ندارد، بلکه اتفاقا انجام پژوهش در این موارد توصیه می شود:
۵.۱. نکته نخست آنکه ذات پژوهش به معنی فرایند تولید دانش با تکرار میانه ای ندارد. چون پژوهش یعنی فرایند تولید علم و کار تکراری با تولید علم میانه ای ندارد. بنابراین درست آن است که بجای پژوهش تکراری بگوییم موضوعات تکراری.
۵.۲. تکرار در موضوعات پژوهشی نیز در صورتی قابل نقد است که مخل باشد، مثلاً اتلاف سرمایه به شمار آید یا در اولویت مسائل علم نباشد، و از طرفی برای منع تکرار مخل نیز باید دلیل داشته باشیم، بنابراین موضوعاتی با نتایج ناقص و یا پژوهشهای ناقص نمیتواند مخل به شمار آید با این توضیح که زمانی که پژوهش یا پژوهشهای انجام شده حول موضوع مربوطه با نتایج ناقصی همراه باشد و یا نتوانسته باشد به حل مساله کمک قابل توجهی نماید، به عبارتی دیگر بهرغم تلاش محققین پیشین ابهام مساله همچنان باقی باشد، باید برای تکمیل تحقیقات ناقص و یا دستیابی به نتیجه قابل اعتماد به تحقیق حول آن موضوع پرداخت.
ادامه دارد...
@pavaragi
📝محمد صدرا مازنی
📚درباره پژوهش تکراری(۲)
ادامه...
۵.۳. نکته دیگر اینکه یک موضوع براساس وجوه مختلف میتواند محل توجه
اهل تحقیق واقع شود، از بحثهای مهم تطبیقی که بگذریم، پارادیمهای مختلف علمی و سبکهای اجتهادی ایجاب میکند یک موضوع از زوایای مختلف بحث و بررسی شود. با این توضیح که تفاوت در مبانی(هستی شناسانه، معرفت شناسانه، انسان شناسانه و...)، تفاوت در اهداف، رویکردها و روشها و ... که امکان نتایج متفاوت را در تحقیق منتفی نمیکند. مثلاً نوع نگاه اهل علم به اموری مانند رد یا قبول نقش عقل در فهم متون دینی، پذیرش یا عدم پذیرش امکان فهم و تفسیر قران توسط غیرمعصوم، ضرورت یا عدم ضرورت دانش اصول موجب شکلگیری دو پارادیم اصولی و اخباری می شود، و در درون پارادایم اصولی نیز با تفاوت کمی یا کیفی یا ترکیبی برخی عناصر، مکاتب مختلفی شکل میگیرد. حال چگونه میتوان تحقیق درباره یک موضوع پژوهشی را از زوایای مختلف و براساس تئوریهای مختلف منتفی دانست و آن را تکرار به شمار آورد. حتی با فرض اینکه براساس یک پارادایم تحقیقی شکل بگیرد نیز، نمیتوان ادامه تحقیق در آن بحث را منتفی دانست، ای بسا محققی به رغم پژوهشهای انجام شده به نتایج متفاوتی دست یابد، یا حتی با فرض رعایت اخلاق پژوهش به همان نتیجه پیشتر برسد. به نظر میرسد مشکل در انجام پژوهشهای تکراری نیست، بلکه باید از طریق آموزشهای لازم، به ویژه برای نومحققان و نیز برخی از اساتید راهنما و مشاور، تضمینی در انجام فرایند تحقیق صورت گیرد، و از این طریق به نتایج قطعیتر امیدوار بود.
۵.۴. نکته اساسی در انجام تحقیق توجه به نقش پیشینه آن و تمایز تحقیق در پژوهش جدید با پژوهشهای قبلی است. یک پژوهشگر میتواند درباره یک موضوعی که قبلا کار شده مجددا تحقق کند، مشروط بر اینکه در بخش پیشینه تحقیق، به طور کامل و علمی، آثار قبلی را ذکر نماید و نشان دهد که تحقیقات پیشین نقصهایی داشتهاند.
۵.۵. منطق رشد علم هم با کارهای متعدد و مکمل درباره یک موضوع اتفاق میافتد و الا با صرف اینکه یک موضوع یکبار تحقیق شده (ولو آن طلبه موضوع را ذبح کرده باشد) نمیشود جلوی انتخاب مجدد آن موضوع و مسئله و تکمیل بحث را گرفت.
زیرا پژوهش به معنی واقعی کلمه فرایند تولید دانش است و حتی زمانی که چند پژوهش از یک روش معین با ابزار معین به نتیجه واحد بیانجامند،(تاکید میکنم مشروط بر اینکه فرایند فکر ورزی و جستجوگری در هرکدام از این چند پژوهش کاملا مستقل باشد،) باز هم در اطلاق پژوهش تکراری به چنین مواردی تردید دارم.
۵.۶. بله؛ چنانچه بخواهیم وارد مبحث اولویتسنجی تحقیقات بشویم، میتوانیم امکانات را تقسیم کنیم و بگوییم، این چند پژوهش در اولویت ما نیست، والا پژوهش تکراری را اساسا پژوهش نمیدانم، و از محل بحث نیز خارج میدانم.
این بحث با اعلام نظر اهل تحقیق تکمیل می شود.
@pavaragi
رکورد تولید فیکنیوز شکسته شد!
#شیخ_قمی
https://www.irna.ir/news/85311741/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%DB%8C%DA%A9-%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA
@pavaragi
🔸 رویداد طبا(طرحی برای آینده)
🔺 فراخوان رویداد حمایت از ایده ها، محصولات و خدمات «علوم انسانی و هوش مصنوعی»
➖ مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه با همکاری برخی از نهادهای علمی کشور برگزار میکنند:
🔰 محورهای رویداد:👇👇
• هوش مصنوعی و شناخت اجتماعی
• هوش مصنوعی و ذهن
• هوش مصنوعی و علم داده
• هوش مصنوعی و مدیریت
• هوش مصنوعی و امنیت دیجیتال
• هوش مصنوعی و بازار سرمایه
• هوش مصنوعی و آموزش
• هوش مصنوعی و رسانه
• هوش مصنوعی و خدمات اجتماعی
• هوش مصنوعی و مدیریت و بهره وری صنعت
⏱ زمانبندی رویداد:
📅 مهلت ثبت نام: تا ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲
🔎 ارزیابی طرح ها: ۲۵ آذر تا سوم دی ماه ۱۴۰۲
⭕️ برگزاری اختتامیه و تعیین برگزیدگان: دی ماه ۱۴۰۲
🏷 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
📥 inandin.ir
📎 بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/taba
#فراخوان
#رویداد_طبا
🆔 @iictchannel
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚#معرفی_کتاب
ری بردبری توی رمان «فارنهایت 451» با استفاده از نمادها، داستانی جذاب خلق کرده. ماجرای جامعهای که در اون کتاب خوندن و تفکر جرم محسوب میشه و به همین خاطر آتشافشانها کتابها رو میسوزنن. این کتاب یه جور نقد دنیای مدرن محسوب میشه.
ما تو یه دقیقه این کتاب رو معرفی کردیم، امیدواریم که حتما بخونیدش.
با چیکتاب همراه باشید 🍂
@cheeketab
#فرزند_انقلاب | لینک کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/1994850655C49e3c10ea8
@pavaragi
نگرانی سقراط و افلاطون از علم شدن فلسفه | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز
http://www.ensafnews.com/459977/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B7-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87/
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم | برشی از نشست خبری معاون پژوهش حوزههای علمیه
نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، معاون پژوهش حوزه های علمیه به مناسبت هفته پژوهش در سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه برگزار شد.
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
🔸سلسله نشست های دانش افزایی🔸
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
🔶🔸 موضوع: راهکارهای تقویت عملکرد پژوهش اساتید و مدیران حوزه های علمیه
🎤 ارائه دهندگان: حجج الاسلام فرهنگیان و مازنی
⏱ زمان: دو شنبه 1402/9/20 ساعت 8 الی 9
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
بازتاب برگزاری مراسم تشیع پیکر مطهر شهید گمنام در رسانه ملی 👇🏻
http://B2n.ir/Yjcpooyesh
این گزارش توسط دانشجو - خبرنگار، آقای نیکوسخن منتشر شده است.
#معاونت_فرهنگی
#دانشگاه_پویش
#بسیجدانشجوییدانشگاهپویش
#واحد_برادران
#واحد_خواهران
اداره کل روابط عمومی
و امور بین الملل موسسه ی پویش
@pavaragi
🔸سلسله نشست های دانش افزایی🔸
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
🔶🔸 موضوع: سیاست گذاری در عرصه آموزش مهارتهای پژوهشی
🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مازنی
⏱ زمان: پنج شنبه 1402/9/23 ساعت 9 الی 10:15
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
@pavaragi
🔸سلسله نشست های دانش افزایی🔸
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
⏱ زمان: پنج شنبه 1402/9/23
🔸ساعت 9 الی 10:15
سیاست گذاری در عرصه آموزش، مهارتهای پژوهشی
🎤 حجت الاسلام و المسلمین مازنی
🔸ساعت 10:30 الی 11:45
آسیب شناسی رساله های سطح چهار حوزه،آسیب ها،راه کار ها
🎤 حجت الاسلام و المسلمین مهدی حقی
🔸ساعت 12:30 الی 13:30
روش شناسی نظریه پردازی در علوم انسانی
🎤حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان
🔸 ساعت 13:30 الی 14:45
تعامل حوزه و نظام در بستر پژوهش؛ به سوی مسئلهمحوری در پژوهشهای حوزوی
🎤حجت الاسلام و المسلمین محسن محمدی
🔸ساعت 15:15 الی 16:30
سیر تحول وحدت حوزه و دانشگاه و بایسته های کنونی آن
🎤 حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده
هیئت هنر و رسانه برگزار میکند؛
▪️مراسم شام غریبان حضرت صدیقه طاهره علیها السلام
🔸یکشنبه 26 آذر ماه 1402،ساعت 6:30
🔸بلوار غدیر، کوچه شماره 10،مجتمع آموزشی تربیتی هدایت
هیئت هنر و رسانه قم
https://eitaa.com/joinchat/2614755517Cf998055202
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
با حضور:
👤دکتر محمدصالح مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزههای علمیه
👤سید روح الله سیدی، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی
⏰شنبه ۲۵ آذرماه، ساعت ۱۰.
قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
@pavaragi
☑️ بدون تفکر استراتژیک نمیتوان به ایده آل پژوهشی دست یافت
🔻آزاداندیشی و تحجرگریزی از عوامل تحقق پژوهش کارآمد
#هفته_پژوهش | گزیدهای از سخنان حجت الاسلام مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی در گفتوگو با فکرت:
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️حرکت به سمت نیازسنجی پژوهشی اولویت و ضرورت به شمار میرود؛ یعنی توجه جدی به فرایند شناسایی نیازهای بالقوه پژوهشی.
▪️یکی از پیشروترین دستگاهها در عرصه نیازسنجی پژوهشی در سطح کشور، معاونت پژوهش حوزههای علمیه است.
▪️ رویکرد تقاضامحور و بهرهمندی از صاحبنظران و نیاز نهادهای انقلاب اسلامی در تحقق پژوهش کارآمد انکارناپذیر است.
▪️ نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیک پشت آن باشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
▪️ یک محقق خوب باید از چند ویژگی برخوردار باشد، نبوغ، تیز هوش و نکته سنج، کنجکاو و پرسشگر، آزاداندیش و تعصبگریز ، نواندیش و تحجرگریز، ژرفاندیش و فهم وسیع داشتن، صبور و با حوصله، جنجال گریزی، امانتدار، خستگیناپذیر، منظم و مرتب، فروتن و تکبرگریز باشد و با شهامت و صراحتِ بیان به تبیین یافتههایش بپردازد.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
@pavaragi
جلوه علم زهرا(س) در خطبه فدکیه
شیخ طوسی در کتاب الغیبه از امام عصر(ع) درباره حضرت زهرا( س)، مینویسد «وَفی اِبْنَه رَسُولِ اللّهِ (ص) لی اُسْوَه حَسَنَه» اسوه بودن یعنی تاثیرگذاری، یعنی این شیء یا شخصیت یا سوژه تاثیرگذار و الهامبخش است. این فرمایش امام عصر(ع) یعنی: من از سبک زندگی حضرت صدیقه طاهره(س) اثر میپذیرم.
باور حضرت ولی عصر(ع) و اعتقاد ما به حضرت زهرا (س) صرفا در حد محبت عاطفی نیست که او چون دختر پیامبر خداست، برای ما محترم باشد. کما اینکه محبت فوقالعاده پیامبر به دخترش صرفا از نوع محبت پدر و دختری نیست. بلکه بلندی مقام حضرت به دلیل جایگاه ذاتی اوست.
در آیه شریفه میخوانیم: «یرفع الله الذین امنوا منکم و الذین اتوالعلم درجات»
دو شاخص «ایمان» و «علم» میتواند در اظهار علاقه اولیای خدا نقش داشته باشد.
درباره حضرت زهرا(س) گفته میشود یکی از منابع علم امامان(ع) بود.
از جلوههای علم آن حضرت در خطبه فدکیه جلوهگر است.
یکی از کتابهایی که در اثبات حقانیت شیعه نوشته شده است، کتاب المراجعات است. نوشته سید عبدالحسین شرفُالدین (درگذشت: ۱۳۷۷ق)، از علمای شیعه لبنان. او در این کتاب نوشته است:
اهل بیت این خطبه را به مثابه منشور شیعه میدانند و علاوه بر اینکه حفظ آن را همانند حفظ قران بر فرزندان خود واجب میدانستند، شیعیان را به آموزش، مباحثه و آموختن آن به فرزندانشان سفارش بسیار میفرمودند، چنان که بزرگان سادات، این خطبه را از پدران خود نقل کرده و آن را به اولادشان می آموختند.
در خطبه فدکیه از حمد و توحید شروع میشود و از نبوت میگوید و اینکه پیامبر اعظم (ص) برای خارج کردن مردم از جهل چه نقشی را ایفا کردند: «او را برانگیخت تا امرش را کامل و حکم قطعىاش را امضا و مقدّراتش را اجرا نماید، و آن حضرت امّتها را دید که در آئینهاى مختلفى قرار داشته، و در پیشگاه آتشهاى افروخته معتکف شده و بتهاى تراشیده شده را پرستنده، و خداوندى که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد را منکرند».
و در ادامه حضرت رو به مردم کردند و به نقشی که مردم در راه دین و امانتداری از وحی و نیز از جایگاه قران و همچنین به فلسفه احکام اشاره دارند: «پس خداى بزرگ ایمان را براى پاک کردن شما از شرک، و نماز را براى پاک نمودن شما از تکبّر، و زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى، و روزه را براى تثبیت اخلاص، و حج را براى استحکام دین، و عدالتورزى را براى التیام قلبها، و اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملتها، و امامتمان را براى رهایى از تفرقه، و جهاد را براى عزت اسلام، و صبر را براى کمک در بدست آوردن پاداش قرار داد».
در ادامه از کاری که مردم پس از پیغمبر کردند یاد میکنند و زبان به گلایه و شکوه باز مینمایند.
شکوه دختر رسولالله جانسوز است.....
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
51.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خامنه ای حفظه الله:
🇮🇷ملت ایران عاشق مبارزه با صهیونیست هاست🇮🇷
#نماهنگ_آماده_ایم✌️
کاری دیگر از گروه جهادی《هتنا》از شهر کریمهی اهل بیت حضرت معصومه (س) در محکومیت جنایات رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی و تجدید بیعت با رهبر عزیزتر از جانمان❤️
#مقاومت_غزه
#مقتدر_مظلوم
#طوفان_الاقصی
#ما_ملت_ایرانیم
#رژیم_کودک_کش
#مرگ_بر_صهیونیست
#فلسطین_از_نهر_تا_بحر
#نشر_حداکثری
https://eitaa.com/Hatnaa
[شما دعوتید به گروه هتنا] 👆🇮🇷
هدایت شده از روزنوشت
فلسفهی تشییع شهدای گمنام، یادآوری این حقیقت است که برای حفظ این خاک، خونهای فراوانی ریخته شده است!
تقارن این تشییع با چالشهای سیاسی و اقتصادی روز، تاملبرانگیز است!
ما این فلسفه را یادمان هست!
شما هم یادتان باشد!
🖋زهرا ابراهیمی
#تشییع_شهدا
#چای_دبش
@roznevesht
1402.09.25 استاد مازنی روز پژوهش.mp3
8.28M
🎧#صوت ا #هفته_پژوهش
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
✔️پژوهش در طراز تمدنی باید دو ویژگی مهم داشتهباشد و به منظور دو هدف است. رسیدن به مرجعیت علمی و پاسخ به نیازهای کنونی و آینده.
✔️اگر این دو ملاک را مبنا قرار دهیم. دو سؤال پیش میآید؛ آیا پژوهشهای انجامشده، در راستای مرجعیت علمی آینده کشور است؟ و سؤال دوم اینکه آیا سیر و سامان پژوهش بهسوی حل مسائل روز حرکت میکند؟
🎙دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
@pavaragi
27.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #هفته_پژوهش
☑️ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
👤دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
@pavaragi
بسماللهالرحمنالرحیم
یلدای نوروزی
📝شب چله است یا همان شب یلدا. همین یکی دو روز پیش بود که از استادی در آنتن زنده سیما شنیدم که میگفت:«من یلدا را نمیشناسم. این نامی سریانی و عربی است! میگفت این یک جشن کهن ایرانی است و چرا ما نام ایرانی را بکار نبریم. همواره به نام شب چله بوده است. از نظر دانش اخترشناسی و ریاضی یکی از پدیدههای تاریخی ایران باستان و نیاکان ما بوده و اگر جشن ایرانی است ما باید افتخار کنیم که نام ایرانی را به کار ببریم. چنین پیدا است که پیشتر از اینکه گاه شماری به صورت ماه و سی روزه ماه در ایران پدید بیاید گونهای گاه شماری داشتیم که چهل روزه بوده است و آثار آن را در چله بزرگ و چله کوچک و چله گرما و چله سرما و پیرا چله در مازندران و چله نشستن و چلچلی همه اینها نشان میدهد که عدد چهل یک واژه گرامی در نزد ایرانیان بوده و هیچگاه عدد سی یا عد پنجاه این حالت را نداشته و این درست بر اساس آن گاه شماری است که چهل چهل شمرده میشده و ما باید بگوییم چله. نباید بگوییم یلدا این جشن کهن را!» دربارهاش گفته میشود طولانیترین شب سال. «طولانیترین» واژهای با بار معنایی و روانی خاصی که دارد، کودکی را با تخیلات فراوانی همراه میکرد، گویی شب یلدا نمیخواست تمام شود. بهتر! شبی که همه خوش بودند، دورهمی و نَقل و نُقل توامان بود. چه بهتر که تمام نشود! در خانهها حافظخوانی مرسوم و نَقلهای حکیمانه و پند بهراه بود. تنقلات هم تخم کدو و هندوانه و مغز گردو و از میوهها هندوانه و شاه میوه شب یلدا یعنی انار با برق دانههای یاقوتیاش چون چلچراقی میدرخشید. اما شب یلدا تمام میشد. خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید و انتظارش را بکشید. صبح میشد! شاید از آن نوع شبهایی که صبح طالب نداشت. کودکیها با یلداهای بسیاری که بهنظر پایان نمییافت سپری شد! نوجوانی و جوانی نیز کمابیش به همین منوال. اما یلدا یک پیام دیگر نیز داشت. پیامی که در دوران حجرهنشینی در لابلای نکات مدرس اخلاقمان فراوان میشنیدیم. و آن فرصتشناسی از شبهای بلند زمستان بود. میگفت: زمستان بهار عارفان است و یلدا نوروز عارفان! نوروز برای شب شاید فصیح ننماید، اما واژه دیگری نمیتوانست بار معناییاش را منتقل کند.
رفیقی دیرین دارم از یادگارهای حجرهنشینی. از آن دسته آدمهایی که نمودار زندگیاش همواره رو به رشد است. من افول را در این نازنین سراغ ندارم. یکی از شبهای زمستان_شاید شب یلدا_، میگفت: چه بیسلیقه و بیرزق و روزی باشیم که شبهای طولانی زمستان دو رکعت عاشقانه نداشته باشیم!
یلدایتان پر روزی
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی (ره) حوزه های علمیه برادران استان اصفهان
با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی دبیرجشنواره علامه حلی(ره) کشوری
روز چهارشنبه 6 دیماه 1402
ساعت ۰۸:۳۰ صبح
مکان : سالن اجتماعات مجتمع کاربردی حوزه علمیه اصفهان خیابان فلسطین کوچه 14 برگزار می گردد.
دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره) استان اصفهان