موضوع : #تفاوت_اسلام_و_ایمان
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ» عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات)
بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست.
برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از:
1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّك قلبى است. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمعالبيان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است كه در قلب مستقر مىشود و انسان به وسیله آن به خدا مىرسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مىكند؛ ولى اسلام چیزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مىگردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( كافى، ج2، ص26)
2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزهى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزهى ایمان حتماً معنوى است. امام صادقعلیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مىشود و ازدواج با مسلمانان حلال مىشود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( كافى، ج2، ص 24)
3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانكه در حدیث مىخوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( كافى، ج2، ص24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست.
4. تفاوت در رتبه:در حدیث مىخوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى كمیابتر از یقین نیست.( كافى، ج2، ص51)
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@pbsb14 💥💥💥
مولوی گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شد
🔹با حکم نماینده ولیفقیه در گلستان، مولوی نعمتالله مشعوف از اساتید حوزه علمیه اهل سنت گالیکش به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر منصوب شد.
@pbsb14
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: جزیره خضرا کجاست؟ آیا این مطلب صحیح است که امام زمان (عج) در آنجا زندگی میکنند؟
✍️پاسخ: در رابطه با جزیره خضراء، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد:
1️⃣ موافقان وجود این جزیره، بر اساس نقل داستانی معتقدند که جزیره ای به نام جزیره خضراء وجود دارد که فرزندان حضرت حجت در آن جا زندگی می کنند. نخستین بار شخصی به نام زین الدّین علی بن فضل مازندرانی ادعا کرده که در این مکان حضور یافته است و سپس دیگران، این داستان را از او نقل کردند.
2️⃣گروهی معتقدند که تنها دلیل موجود بر وجود چنین جزیره ای، همین داستان است و هیچ شاهد و دلیل دیگری بر این امر، وجود ندارد. آقابزرگ تهرانی، جعفرکاشف الغطاء، محمدعلی قاضی طباطبایی، محمدتقی تستری، سیدمحمد صدر و سیدجعفر مرتضی عاملی از جمله ناقدان این داستان هستند.
🔸عده ای، با توجه به دیدگاه نخست، جزیره خضراء را محل سکونت امام زمان (عج) دانسته اند که نقدهایی بر دیدگاه آنان، وارد شده است: 1.به سند این داستان، اشکالات زیادی وارد شده است؛ مثل وجود افراد ناشناخته در سند، عدم اتصال راویان، ادعای تنها یک نفر به وجود این جزیره و... . 2.در بررسی متون دینی، مکان های متعددی برای حضور امام زمان ذکر شده است؛ همچون: مکه، مدینه، رضوی، ذی طوی و....؛ اما انتخاب یک منطقه به عنوان محل زندگی امام زمان(عج) با فلسفه غیبت ایشان سازگار نیست. اگر امام زمان(عج)، در منطقه خاصی سکونت داشته باشند؛ پس همه مردم از مکان حضورشان اطلاع دارند و غیبت، معنایی نخواهد داشت. این که در دعای ندبه و احادیث ائمه، از مکان های متعددی برای حضور امام نام برده شده، با غیبت ایشان، ناسازگار نیست؛ چون مکان مشخصی، معین نشده تا فلسفه غیبت را با مشکل مواجه نمی کند. 3.در داستان آمده که این جزیره، محل حضور فرزندان امام عصر است. بنابراین، حتی در داستان هم ادعا نشده که این جزیره، محل حضور امام است. علاوه بر اینکه در مورد ازدواج امام عصر و فرزند داشتن ایشان هم اختلاف نظر وجود دارد و مسئله ای قطعی نیست. 4.برخی از علما همچون جعفر کاشف الغطاء، این داستان را ساخته و پرداخته ذهن داستان سرایان می دانند و معتقدند که این داستان از کتب مهجور و جعلی، گرفته شده است و با برخی اعتقادات شیعه همخوان نیست.
💠نتیجه آنکه شواهد و ادله کافی بر وجود چنین جزیره ای موجود نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
اگر نماز خواندیم و باران نیامد، چه؟
🔹این روزها که با قهر ابرهای پرباران مواجهیم بیشتر از هر زمان دیگری دلها هوای نمازی کرده که با خود بوی باران میآورد. به همین بهانه، یادی کردهایم از نماز باران مرحوم علامه بهلول گنابادی.
🔹رزاقی، استادیار دانشگاه مشهد، که یکی از حاضران در آن نماز بود میگوید: ۲۰ سال پیش، سالِ بیبارانی بود مثل امسال. روزی استادم را دیدم. او گفت آقای بهلول میخواهد نماز باران بخواند و من با استاد همراه شدم.
🔹در مسیر گفتم: اگر نماز خواندیم و باران نیامد، چه؟ استاد گفت: «وظیفه ماست که از خدا بخواهیم باران بفرستد. نتیجه، با خداست. شاید صلاح بداند، شاید نه. اگر داد، شکر میکنیم. اگر هم نداد، طلبکار که نیستیم. حتما شرایطش محقق نبوده.»
🔹خلاصه، نماز در میدان راهآهن اقامه شد. نمازی بود مثل نماز عید فطر. آقای بهلول بعد از نماز گفت: «نماز را خواندیم، فکرنکنید همینجا باید باران بیاید. حتی اگر در اطراف هم باران بارید، یعنی نماز قبول شده.» بعد از پایان خطبه، مردم متفرق شدند. با استادم از نماز باران به نماز جمعه رفتیم! در نماز جمعه بودیم که احساس کردم صورتم خیس شد.
@pbsb14
◾️📝◾️📝◾️
💢 #تاریخی
✅پرسش : تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (ع) کدام است؟ جریان فاطمیه اول و دوم به چه نحوی است ؟
✍️پاسخ: درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بیان شده است.
▫️ اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) اتفاق افتاده است و این ایام را فاطمیّه اوّل میخوانند؛ اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(سلاماللهعلیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی اتفاق افتاده و این ایام را فاطمیّه دوم میخوانند.
▪️بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز است، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی؛ فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
▫️شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان ایام شهادت آن حضرت(سلاماللهعلیها) معرفی شده به این دلیل باشد که این احتمال وجود دارد ماههای قمری از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) تا شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) 29 روزه بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود؛ چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
▪️اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در آن واقع شده است، دهه فاطمیّه دوم گفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
#تلنگرانھ⚠️
میگفت↓
اگہ این گوشی باعث میشه گناه کنی
بزارش ڪنار دنبال ِجهاد فرهنگیام نباش"
یادت باشه!
تا خود تو درست نڪنی
نمیتونے بقیه رو هم درست کنی!🙂
#بهخودمونبیایم‼️
ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج
@as13941394 💞💞💞
"حرف مردم" مانند:🍀💐
موج دریاست
اگر مقابلش بایستی
"خسته" میشوی
و اگر با آن همراهے کنی
"غرق" میشوی...
قرار نیست که همه
آدمها شما را "درک" کنند
آنها حق دارند نظر دهند
و شما کاملا حق دارید
آنرا نادیده بگیرید...🍀💐
@pbsb14
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ را حتما ببینید👌استاد رحیم پور ازغدی.. اگر مسئولان گوش نکردند..
راه حل مشکلات، رسانه ای کردن آنهاست.
تجربه این را نشان داده است.
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «حیدر قربانی» بهانه جدید رسانههای معاند علیه ایران
🔹چند روزی است که رسانهها وشبکههای ماهوارهای فارسی زبان به حمایت از حیدر قربانی، یکی از اعضای گروهک تروریستی و جنایتکار دموکرات برآمدند.
🔹حیدر قربانی علاوه بر مشارکت در قتل عمدی سه نفر شهروند کرد اهل سنت کردستان متهم به بغی و عضویت در گروهک معاند و جنایتکار دموکرات نیز بود.