eitaa logo
پدرانه
72 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
1 فایل
به یاد پدرم پیر غلام اهل بیت ع ومادرم روزانه با احادیث وآیات الهی در خدمت شما خواهم بود روحش شاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىَ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِّتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَن يُكْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند! و آن بردگانتان که خواستار مکاتبه [=قرار داد مخصوص برای آزاد شدن‌] هستند، با آنان قرار داد ببندید اگر رشد و صلاح در آنان احساس می‌کنید (که بعد از آزادی، توانایی زندگی مستقل را دارند)؛ و چیزی از مال خدا را که به شما داده است به آنان بدهید! و کنیزان خود را برای دستیابی متاع ناپایدار زندگی دنیا مجبور به خود فروشی نکنید اگر خودشان می‌خواهند پاک بمانند! و هر کس آن‌ها را (بر این کار) اجبار کند، (سپس پشیمان گردد،) خداوند بعد از این اجبار آن‌ها، غفور و رحیم است! (توبه کنید و بازگردید، تا خدا شما را ببخشد!) (سوره مبارکه نور، آیه ۳۳) 🦋 @pedarraneh تفسیر: از آنجا که گاه، با تمام تلاش و کوشش که خود انسان و دیگران مى کنند وسیله ازدواج فراهم نمى گردد و خواه و ناخواه انسان مجبور است مدتى را با محرومیت بگذراند، مبادا کسانى که در این مرحله قرار دارند گمان کنند آلودگى جنسى براى آنها مجاز است، و ضرورت، چنین ایجاب مى کند. لذا بلا فاصله دستور پارسائى را ـ هر چند مشکل باشد ـ به آنها داده، مى گوید: و آنها که وسیله ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بى نیاز سازد (وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتّى یُغْنِیَهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ). نکند در این مرحله بحرانى و در این دوران آزمایش الهى، تن به آلودگى در دهند و خود را معذور بشمرند که هیچ عذرى پذیرفته نیست، بلکه باید قدرت ایمان، شخصیت و تقوا را در چنین مرحله اى بیازمایند. 🌺🌺🌺 و از آنجا که اسلام، به هر مناسبت سخن از بردگان به میان آید، عنایت و توجه خاصى به آزادى آنها نشان مى دهد، از بحث ازدواج، به بحث آزادى بردگان از طریق  مکاتبه  (بستن قرارداد براى کار کردن غلامان و پرداختن مبلغى به اقساط به مالک خود و آزاد شدن) پرداخته، مى گوید: بردگانى که از شما تقاضاى مکاتبه براى آزادى مى کنند، اگر رشد و صلاح در آنان احساس مى کنید با آنها قرارداد ببندید (وَ الَّذِینَ یَبْتَغُونَ الْکِتابَ مِمّا مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ فَکاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِیهِمْ خَیْراً). اما اگر توانائى بر این امور را نداشته باشند، و این کار در مجموع، به ضرر آنها تمام شود و در نتیجه سر بار جامعه شوند، باید به وقت دیگرى موکول کنند که این صلاحیت و توانائى حاصل گردد. سپس براى این که بردگان به هنگام اداى این اقساط به زحمت نیفتند دستور مى دهد چیزى از مال خداوند که به شما داده است به آنها بدهید (وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللّهِ الَّذِی آتاکُمْ). در دنباله آیه، به یکى از اعمال بسیار زشت بعضى از دنیا پرستان در مورد بردگان اشاره کرده، مى فرماید: کنیزان خود را بخاطر تحصیل متاع زود گذر دنیا مجبور به خودفروشى نکنید، اگر آنها مى خواهند پاک بمانند! (وَ لا تُکْرِهُوا فَتَیاتِکُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیاةِ الدُّنْیا). در پایان آیه ـ چنان که روش قرآن است ـ براى این که راه بازگشت را به روى گنهکاران نبندد بلکه آنها را تشویق به توبه و اصلاح کند، مى گوید: و هر کس آنها را بر این کار اکراه کند (سپس پشیمان گردد) خداوند بعد از اکراه آنها غفور و رحیم است (وَ مَنْ یُکْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللّهَ مِنْ بَعْدِ إِکْراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِیمٌ ). این جمله، ممکن است اشاره به وضع صاحبان آن کنیزان باشد که از گذشته تاریک و ننگین خود پشیمان و آماده توبه و اصلاح خویشتن هستند، و یا اشاره به آن زنانى است که تحت فشار و اجبار، تن به این کار مى دادند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۳ سوره‌ مبارکه نور) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - دسترسى نداشتن به همسر، مجوّز گناه نيست، صبر و عفّت لازم است. «وليَستَعفف» - هر كجا احساس خطر بيشتر باشد، سفارش مخصوص لازم است. «وليَستَعفِف الّذين لايَجِدونَ نكاحا» (چون افراد غير متأهل بيشتر از ديگران در معرض فحشا و منكر هستند، خداوند در فرمان به عفّت، آنان را مخاطب قرار داده است)
- جوانان بخاطر امكانات ازدواج، به سراغ تهيّه ى مال از راه حرام نروند و عفّت و تقوا از خود نشان دهند. «حتّى يُغنيهم اللّه من فضله» - در حفظ عفّت و پاكدامنى عمومى، هم بايد جوانان خود را حفظ كنند، «و ليَستَعفف»، هم خانواده و حكومت قيام كند « واَنكحوا الاَيامى»، و هم ثروتمندان جامعه به پاخيزند. «و آتوهم من مال اللّه» - در قرارداد با زيردستان خود، سند كتبى داشته باشيد. «مما مَلَكت اَيمانكم فكاتِبوهم» - اسلام براى آزادى بردگان، طرح هاى مختلفى دارد. يكى از آنها قرارداد بازخريد است. «فكاتبوهم» - دارايى و اموال را از خود ندانيد بلكه از خداست كه چند روزى امانت به شما داده است. «مال اللّه» - ثروتمندان، در قبال ازدواج زيردستان خود، مسئوليّت دارند. «و آتوهم من مال اللّه الّذى آتاكم» - بكارگيرى زيردستان در امور حرام، ممنوع است. «و لا تكرهوا فَتَياتكم على البِغاء» - دنياطلبى، سرچشمه ى گناهان است. «لا تكرهوا ... لتبتغوا عرض الحياة الدّنيا» - ثروت اندوزى از راه هاى نامشروع جايز نيست. «لتَبتغوا عرض الحياة الدّنيا» - دنيا زودگذر است. «عرض الحياة الدّنيا» (كلمه «عرض» به معناى عارضى و زودگذر است) - ارزشها نبايد فداى مال و ماديّات شود. «لاتكرهوا... لتبتغوا» - حريم كنيزان مانند دخترانِ آزاد است. «لا تكرهوا فَتَياتكم على البغاء» - پاكدامنى و عفت براى زن بهترين ارزش است. «اِن أرَدنَ تحصّناً» - سرچشمه بخشى از گناهان، بزرگترها هستند. «لاتكرهوا... أردن تحصّناً» - افراد مجبور شده به گناه، مورد عفو قرار مى گيرند. «فاِنّ اللّه من بعد اكراههنّ غفورٌ رحيم» ابتدا بايد به هركس كه مى تواند سفارش كرد ازدواج كند، سپس به غير متأهّلان سفارش عفت و پاكدامنى نمود. (آيه « وانكحوا» قبل از آيه «وليستعفف» آمده است) چنانكه در روايات آمده است: در جاهليّت، كنيزان را براى كسب درآمد به فحشا وادار مى كردند. لذا خداوند مى فرمايد: به جاى آنكه كنيزان را به گناه وادار كنيد، زمينه ازدواج آنان را فراهم سازيد. در مورد رفتار با اسيران جنگى، يكى از اين چند راه را مى توانيم پيش بگيريم: الف: همه ى اسيران را يكجا آزاد كنيم، كه در اين صورت، دوباره به جنگ باز مى گردند. ب: همه را بكشيم، كه اين، امرى غير انسانى است. ج: اسرا را در منطقه اى گرد آوريم و از بيت المال مسلمانان، مخارج آنان را تأمين كنيم. (در اين طرح، بايد بى گناهان هزينه ى مجرمان را بپردازند). د: آنها را ميان مسلمانان تقسيم كنيم تا سيره ى اسلام و مسلمانان را مشاهده كنند و به تدريج تحت تأثير قرار گيرند و مسلمان شوند، سپس از راه هاى مختلف، آنها را آزاد كنيم، كه اين طرح، بهترين است، و طرح اسلام نيز همين است. بگذريم كه نظام جنگ در آن زمان اين بود كه اسير جنگى را به عنوان برده مورد استفاده قرار مى دادند و اسلام نيز مقابله به مثل مى كرد، همان گونه كه امروز در دنيا اسيران را در اردوگاه ها قرار مى دهند و ما نيز بايد قوانين بين المللى جنگ را تا آنجا كه منافاتى با مذهب ما نداشته باشد بپذيريم. 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
پدرانه: حدیث نبوی : إنّ العار ليلزم المرء يوم القيامة حتّى يقول يا ربّ لإرسالك بي إلى النّار أيسر عليّ ممّا ألقى و إنّه ليعلم ما فيها من شدّة العذاب. در قيامت آن قدر ننگ گريبانگير انسان مى شود كه ميگويد خدايا اگر مرا بجهنم بفرستى بهتر از اين وضع است در صورتى كه از سختى عذاب جهنم خبر دارد. نهج الفصاحه @pedarraneh حکمت ۱۹۳ على (ع) فرمود: دل‌ها را میلی است گاه به چیزی روی می‌کنند و گاه روی بر می‌تابند پس از ناحیه میل و اقبال آنان داخل شوید که دل اگر به چیزی مجبور شد کور می‌شود. الحکمة ۱۹۳ قال عليه السلام : إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَإِقْبَالاً وَإِدْبَاراً، فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَإِقْبَالِهَا، فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ. saying 193 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Hearts have desires, coming or going; so, approach your hearts according to their desires and approaches, for if you force the heart, you will blind it. 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
متن وصوت دعای عهد)👆 💠 🔸 از حضرت امام صادق علیه‌السّلام روایت شده است : هرکه چهل صبحگاه را بخواند، از یاوران قائم ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق‌تعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو سازد. 💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَج 🦋 @pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام بهاران موعود،مهدی جان همه پاییز را بافتم به خیال آنکه زمستان می آیی و من قلبی را که با رویای دیدارت تار و پود زده ام پیشکشت می کنم اما افسوس که زمستان هم بی باران و بی ترانه گذشت و تو نیامدی .. 🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 ذکرانه : ۱۴ صلوات به نیابت از امام عصر علیه السلام تقدیم به پیشگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله. 💦امیرالمؤمنین علیه السلام: رفتار برادرت را به بهترین وجه آن حمل کن تا زمانیکه کاری از او سر نزده که راه توجیه را بر تو ببندد و هیچ گاه به سخن برادرت گمان بد مبر تا زمانیکه میتوانی برای آن توجیه نیکویی بیابی. 📚بحار ج۷۱ ص۱۸۷ 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
، قران روزانه 🌺اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🌺 وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىَ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا اسراء-79 و پاسی از شب را (از خواب برخیز، و) قرآن (و نماز) بخوان! این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد! 🪷🪷🪷 نکته ها: «هَجود»، به معناى خوابیدن است و «تَهجّد»، به معناى برطرف كردن خواب با عبادت مى باشد. نماز شب از نمازهاى بسیار با فضیلت است و در سوره هاى مزّمل و مدّثر آمده است: «قم اللّیل الاّ قلیلاً» در روایات بیش از 30 فضیلت براى نمازشب برشمرده شده است كه به برخى از فضایل آن اشاره مى شود: * تمام انبیا نمازشب داشتند. نماز شب، رمز سلامتى بدن وروشنایى قبر است. نماز شب، در اخلاق، رزق، برطرف شدن اندوه، اداى دین و نورچشم مؤثّر است.(180) * نماز شب، گناه روز را محو مى كند و نور قیامت است.(181) * امام صادق علیه السلام مى فرماید: پاداش نماز شب آن قدر زیاد است كه خداوند مى فرماید: «فلاتعلم نفس ما اُخفى لهم من قُرّة اَعین جزاء بما كانوا یعملون»(182) هیچ كس پاداشى را كه براى آنان در نظر گرفته شده نمى داند.(183) * امام صادق علیه السلام مى فرماید: شرف مؤمن، نماز شب است و عزّتش، آزار واذیّت نكردن مردم. * ابوذر كنار كعبه مردم را نصیحت مى كرد كه براى وحشت و تنهایى قبر، در دل شب دو ركعت نماز بخوانید. * درمانده كسى است كه از نماز شب محروم باشد. * بهترین شما كسى است كه اطعام كند، سلام را آشكارا بدهد و هنگامى كه مردم در خوابند، نماز بخواند. سه چیز بر پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله واجب بود و بر دیگران مستحبّ: نماز شب، مسواك و سحرخیزى.(184) در كلمه ى «مقاماً» عظمت نهفته است (به خاطر تنوین) و در روایات آمده كه «مقام محمود» همان شفاعت است.(185) حضرت على علیه السلام مى فرماید: گناهان و اعمال و رفتار بد انسان، موجب محرومیّت او از نمازشب مى شود.(186) خداوند به تمام قطعات زمان سوگند یاد كرده است. مثلاً: «والفجر»(187)، «والصبح»(188)، «والنهار»(189)، «والعصر» اما به سحر سه بار سوگند یاد شده است: «واللیل اذا یسر»(190)، «واللیل اذا عَسعَس»(191)، «واللیل اذ اَدبر»(192) یعنى سوگند به شب هنگام تمام شدنش. و در باره ى استغفار در سحر دو آیه آمده است: «وبالاسحار هم یستغفرون»(193)، «المستغفرین بالاسحار»(194) 180) سفینة البحار. 181) بحار، ج 84، ص 140. 182) سجده، 17. 183) تفسیر مجمع البیان. 184) تفسیر فرقان. 185) تفسیر نورالثقلین. 186) بحار، ج 87، ص 145. 187) فجر، 1. 188) مدّثر، 34. 189) شمس، 3. 190) فجر، 4. 191) تكویر، 17. 192) مدّثر، 33. 🪷🪷🪷 پیام ها: - نماز شب بر پیامبر اسلام واجب بود. «فتهّجد به نافلة لك» آرى مقام رهبرى، مستلزم تكالیف سنگین ترى است. - دل شب بهترین زمان براى عبادت است. «و من اللیل فتهجّد» - مقامات پسندیده معنوى، در سایه ى عبادت وعبودیّت پیدا مى شود. «فتهّجد، مقاماً محموداً» - ما با عبادت هاى خویش، حقى بر خدا نداریم كه طلب كنیم، هرچه هست، امید است و فضل او. «عسى» - نماز شب به تنهایى كافى نیست، كمالات دیگرى نیز لازم است. «عسى» - تا كسى خود گامى به سوى كمال برندارد، خداوند او را به مقامى نمى رساند. «فتهجّد... یبعثك ربّك» - مقامى ارزشمند است كه نزد خدا پسندیده باشد، وگرنه شهرت هاى پوچ، ارزشمند و ماندگار نیست. آرى دود به هوا و بالا مى رود، ولى روسیاه است. «یبعثك ربّك» - خداوند، خودش شفاعت را براى اولیا پسندیده است، نه آنكه اولیاى الهى نسبت به بندگان از خدا مهربان تر باشند. «یبعثك ربّك مقاماً محموداً» 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 حکیمانه: 💦وَأَکْثِرْ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَمَا بَعْدَ الْمَوْتِ، وَلاَ تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلاَّ بِشَرْط وَثِيق ⭐️بسيار به ياد مرگ و عالم پس از مرگ باش و هرگز آرزوى مرگ مکن مگر با شرطى مطمئن و استوار (از اعمال خود مطمئن باشى) 💥ياد مرگ و زندگى پس از آن انسان را از هواپرستى و حرص بر اموال دنيا و آلودگى به انواع گناهان باز مى دارد و به او هشدار مى دهد که آماده سفر آخرت باشد و زاد و توشه لازم را براى آن سفر پرخطر فراهم سازد.جمله «وَلاَ تَتَمَنَّ الْمَوْتَ ...» اوّلاً، اشاره به اين است که انسان نبايد بدون اطمينان به ايمان و اعمال صالح آرزوى مرگ کند و ثانياً، چون هيچ اطمينانى براى هيچ کس جز معصومان به چنين شرطى نيست پيوسته از آرزوى مرگ خوددارى کند. 📚 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
💡 پند شبانه : 🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه‌السلام) فرمودند : «شَیْئانِ لایَعْرِفُ فَضْلَهُما اِلّا مَنْ فَقَدَهمُا ؛ اَلشبَّابُ وَ الْعافِیةُ» دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی‌شناسد ، مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد ؛ 1⃣ جوانی 2⃣ تندرستی و عافیت 📚 غررالحکم ، ص۴۴۹ ☀️ به ما بپیوندید 👇 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنْثى‏ (۲۷) وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً (۲۸) فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَياةَ الدُّنْيا (۲۹) ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدى‏ (۳۰) وَ لِلَّـهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى (۳۱) الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى‏ (۳۲) أَ فَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّى (۳۳) وَ أَعْطى‏ قَلِيلاً وَ أَكْدى‏ (۳۴) أَ عِنْدَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرى‏ (۳۵) أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِي صُحُفِ مُوسى‏ (۳۶) وَ إِبْراهِيمَ الَّذِي وَفَّى (۳۷) أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ (۳۸) وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏ (۳۹) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‏ (۴۰) ثُمَّ يُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفى‏ (۴۱) وَ أَنَّ إِلى‏ رَبِّكَ الْمُنْتَهى‏ (۴۲) وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‏ (۴۳) وَ أَنَّهُ هُوَ أَماتَ وَ أَحْيا (۴۴) کسانی که به آخرت ایمان ندارند، از فرشتگان همچون یک (موجودِ) ماده نام می‌برند. (۲۷) آنان به این (پندار باطل)، هیچ علم و دانشی در دست ندارند. آنان فقط از گمان پیروی می‌کنند؛ (حال آن‌که) گمان به هیچ وجه (انسان را) از حقیقت بی‌نیاز نمی‌کند. (۲۸) بنابراین، از کسی که به یاد ما پشت می‌کند و فقط زندگی دنیا را می‌خواهد، روی گردان. (۲۹) نهایت درک و فهمشان همین(قدر) است. پروردگار تو به (حال) کسی که از راهش منحرف شده و آن ‌ را گم کرده، آگاه‌تر است، و (همچنین) به (حال) کسی که هدایت شده، آگاه‌تر است. (۳۰) آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، فقط برای خداست، و هدف (از این آفرینش،) این است که بدکاران را باکارهایشان کیفر دهد و نیکوکاران را با بهترین (پاداشِ خود یعنی بهشت) پاداش دهد؛ (۳۱) هم‌آنان که از گناهان بزرگ و کارهای زشت پرهیز می‌کنند. ولی (ممکن است) گاه‌گاهی گناهی اتفاقی ـ و نه از روی عادت ـ از آنان سر بزند. (در این حالت،) آمرزش پروردگارت فراگیر است. و زمانی که شما را از زمین پدید آورد، و آنگاه که شما در شکم‌های مادرانتان (به‌صورت) جنین‌هایی بودید، او از (همه به) حال شما آگاه‌تر بود؛ پس خودتان را پاک و بی‌عیب جلوه ندهید. او به (حال) کسانی که خود را (از خشم خدا) حفظ می‌کنند، آگاه‌تر است. (۳۲) (اکنون که چنین است،) از کسی که (از انفاق در راه خدا) روی گردانْد و اندکی (صدقه) داد، و (پس از آن، صدقه دادن را) قطع کرد، برایم بگو. (۳۳) (اکنون که چنین است،) از کسی که (از انفاق در راه خدا) روی گردانْد و اندکی (صدقه) داد، و (پس از آن، صدقه دادن را) قطع کرد، برایم بگو. (۳۴) آیا نزدش علم غیب است، و بدین‌وسیله(، آینده را) می‌بیند؟ (۳۵) آیا او از محتوای کتاب (آسمانیِ) موسی آگاه نشده است؟؛ (۳۶) و (نیز محتوای کتاب آسمانی) ابراهیم؛ همو که حق (بندگی) را کاملاً ادا کرد؟ (۳۷) (محتوای آن کتاب‌‌ها، این بود) که هیچ گنه‌کاری بار گناه دیگری را به دوش نمی‌کشد؛ (۳۸) و این‌که انسان (در آخرت) فقط مالک اعمال خویش است؛ (۳۹) و این‌که به‌زودی کارهایش (به او) نشان داده می‌شود؛ (۴۰) آنگاه (دقیق و) کامل، با اعمالش کیفر و پاداش داده می‌شود؛ (۴۱) و این‌که سیر و حرکت (در آفریدگان)، فقط به مالک و صاحب‌اختیارت ختم می‌شود؛ (۴۲) و این‌که اوست که می‌خندانَد و می‌گریانَد؛ (۴۳) و این‌که اوست که می‌میرانَد و حیات می‌بخشد؛ (۴۴) نجم [۲۷-۴۴] 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh