پدرانه:
2440 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
لا تجني على المرء إلّا يده.
مرد جز از دست خويش بدى نمى بيند.
نهج الفصاحه
@pedarraneh
حکمت 80 :
وَ قَالَ [عليه السلام] الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ .
مؤمن و ارزش حكمت (علمى ، معنوى)
و درود خدا بر او ، فرمود : حكمت ،گمشدة مؤمن است ، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد.
@pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه :
سلام صاحب عزای غریبمان ، مهدی جا
ن
این رخت ماتم واین بیرق های عزا ...
این بساط روضه واین دلهای بیقرار ...
... پیشکشی است برای سرسلامتی به شما مولای صبوری که قرنهاست داغدارید ...
دریغ از ما اگر محرممان عطر شمارا ندهد ...
🌹اللهم عجل لولیک الفرج
@pedarraneh
☑️خداوند متعال خطاب به
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله:
به عزت وجلالم سوگند
برای فاطمه
شیعیان پاک و پاک شدهای خلق میکنم
(که این شیعیان)
اموالشان را
در راه عزای حسین انفاق میکنند
و برای زیارت حسین جان میدهند
و عزای او را در مجالسشان به پا میکنند
و برایش اشک میریزند
و(در راه خدمت به او)
خوابشان را کم میکنند
(از خوابشان میزنند)
و(همه عالم هم بدانند! اینان)
از این روششان دست نمیکشند
📚تظلمالزّهرا ص۷۳/۷۴
@pedarraneh
✨ آیه ی روز :
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
بقره-152
پس به یاد من باشید، تا به یاد شما باشم! و شکر مرا گویید و (در برابر نعمتهایم) کفران نکنید!
🌼🌼🌼
نکته ها:
خداوند در برخى آیات مى فرماید: «اذكروا نعمتى» [449] نعمت هاى مرا یاد كنید. ولى در این آیه مى فرماید: «اذكرونى» یاد خود من باشید. و این بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذریم كه یاد خداوند، زمینه ساز شكر است و لذا بر شكر مقدّم شده است. این آیه، نشانگر نهایت لطف خداوند به بنده است. انسانى كه جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگى هاى اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته كه خداوندِ علیم، غنى، باقى و عزیز به او مى گوید: مرا یاد كن تا ترا یاد كنم. مگر یاد كردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه این است كه یاد كردن ما نیز خود توفیقى از سوى اوست؟
یاد كردن خدا تنها با زبان نیست، با دل و جان باید خدا را یاد كرد. یاد خدا هنگام گناه و دست كشیدن از آن، یاد واقعى است. و بهترین نوع یاد كردن خداوند، نماز است كه فرمود: «اقم الصلوة لِذكرى» [450]
با اینكه شكر، یكى از مصادیق ذكر خداست، ولى نام آن جداگانه در كنار ذكر آمده و این نشانه ى اهمیّت شكر، به عنوان مصداق بارز ذكر است.
خداوند، با انسان داد وستد مى كند و هیچ كارى از انسان را بى بهره نمى گذارد: «اذكرونى اذكركم»، «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم» [451] ، «فافسحوا یفسح الله لكم» [452]
امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یكى از مصادیق ذكر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا شمردند كه 34 مرتبه اللَّه اكبر، 33 مرتبه الحمدللَّه و 33 مرتبه سبحان اللَّه مى باشد.
موانع [453] ذكر خداوند:
الف: شیطان. «انساهم ذكر اللّه» [454] شیطان، آنها را از یاد خدا غافل كرد.
ب: تكاثر و رقابت ها. «ألهیكم التَّكاثُر» [455] شما را افزون خواهى، سرگرم ساخت.
ج: آرزوها و خیال. «و یُلهِهم الاَمَل» [456] آرزو، آنها را سرگرم نمود.
اثرات یاد خدا:
* یاد نعمت هاى او، رمز معرفت و شكر اوست.
* یاد قدرت بى پایان او، رمز توكّل به اوست.
* یاد علم و آگاهى او، رمز حیا و تقواى ماست.
* یاد الطاف او، رمز محبّت به اوست.
* یاد عدالت او، رمز خوف از اوست.
* یاد امدادهاى او، رمز امید و رجاست.
-----
449) بقره، 40.
450) طه، 14.
451) بقره، 40.
452) مجادله، 11.
453) تفسیر نورالثقلین، ج 1 ص 140.
454) مجادله، 19.
455) تكاثر، 1.
456) حجر، 3.
🌼🌼🌼
پیام ها:
- خداوند، به انسان شخصیّت مى بخشد ومقام انسان را تا جایى بالا مى برد كه مى فرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم. «اذكرونى اذكركم»
- كسانى مشمول لطف خاصّ هستند، كه همواره به یاد خدا باشند.«اذكرونى اذكركم»
- ذكر خدا و نعمت هاى او، زمینه ى شكر و سپاس است. چنانكه غفلت از یاد خدا، مایه ى كفران است. «اذكرونى، اشكروا لى و لاتكفرون»
@pedarraneh
صلی الله علیک یا اباعبدالله
▪️ماه محرم، ماه عزای امام حسین تسلیت
اگه میخوای بهت اجازه بدن اشک بریزی،
از مادرگرامیش بخواه و مواظبِ قلبت باش سیاهش نکنی..
اذن از حضرت زهرا(س)بگیر!
مَحرم این خانواده شو تا مُحرم شی..
این خانواده مدیونِ کسی نمیمونَن..
رفقا گریه برای این خانواده،نور میشه میتابه به همهی تاریکیهامون :)
پس باید مواظبِ چشمایی که قراره واسه حسین(ع)اشک بریزن باشیم رفقا!
اللهم عجل لولیک الفرج
@pedarraneh
🏴🚩🏴
فرارسیدن ماه محرم
ماهعزای سیدوسالار شهیدان
#اباعبداللهالحسین علیهالسلام
به پیشگاه صاحب عزا
#امام_زمان عجلاللهتعالیفرجه
وهمه شیعیانشان
تسلیت عرض مینماییم
🏴🚩🏴
@pedarraneh
💡 پند شبانه :
🌷 امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) :
🖌 اگر خواهان نجات هستيد ، غفلت و سرگرمی را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد.
📚 غرر الحكم ، حدیث ۳۷۴۱
@pedarraneh
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈
💠 پست آخرهرشب 💠
✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم:
إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹
🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈
@pedarraneh
🌸🍃
🍃
سلام صبح بخیر
روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی
تقدیم به عزیزان
🍃
🌸🍃
@pedarraneh
پدرانه:
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
« الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ عَن ذِكْرِي وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا»
همانها که پردهای چشمانشان را از یاد من پوشانده بود، و قدرت شنوایی نداشتند!
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۰۱)
@pedarraneh
❇ تفســــــیر
کافران کیانند؟ و چرا گرفتار چنان سرنوشت مى شوند؟ در یک جمله کوتاه آنها را چنین معرفى مى کند: همانان که چشمهایشان در پرده بود، و نتوانستند چهره حق را ببینند و به یاد من بیفتند (الَّذِینَ کانَتْ أَعْیُنُهُمْ فِی غِطاء عَنْ ذِکْرِی).
و همانها که گوش داشتند اما قدرت شنوائى نداشتند (وَ کانُوا لایَسْتَطِیعُونَ سَمْعاً).
در حقیقت، آنها مهمترین وسیله حقجوئى و درک واقعیات و آنچه عامل سعادت و شقاوت انسان مى شود، را از کار انداخته بودند، یعنى چشمهاى بینا و گوشهاى شنوا را بر اثر اندیشههاى غلط و تعصبها و کینه توزىها و صفات زشت دیگر در حجابى سخت و سنگین فرو برده بودند.
🌺🌺🌺
جالب این که در مورد چشم مى گوید: چشم هایشان در پوششى دور از یاد من قرار داشت، اشاره به این که چون در پوشش و حجاب غفلت بودند آثار خدا را ندیدند و چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند و خدا را فراموش کردند.
به تعبیر دیگر، یاد خدا چیزى نیست که با چشم دیده شود، آنچه دیده مى شود آثار او است، اما آثار او، سبب یاد او است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۱ سوره مبارکه کهف)
@pedarraneh
🍃
🌸🍃
نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور
🍃
🌸🍃
راه شناخت، بيشتر به وسيله ى چشم و گوش است. آنان چشمشان در پرده بود و گوششان قدرت شنيدن حقّ را نداشت. و حقّ را نمى فهميدند، والاّ ذكر كه ديدنى نيست! «اعينهم فى غطاء عن ذِكرى»
- انسان شنوا به خاطر عناد، به جايى مى رسد كه توان شنيدن حقّ را ندارد. «لايستطيعون سمعاً»
- دليل عرضه ى جهنّم بر كافران، عملكرد و قساوت خودشان در دنياست. «عَرضنا جهنّم...الذّين كانت ...»
اگر آيه «وتركنا...» را در كنار آيه ى «حتّى اذا فُتِحَت يأجوجُ و مأجوجُ و هم من كلّ حدبٍ ينسلون و اقترب الوعد...»(103) قرار دهيم، به نظر مى رسد كه مسأله ى قوم يأجوج و مأجوج، مربوط به قيامت و گويا مقدّمه ى آن است. يعنى پيش از قيامت، قوم يأجوج و مأجوج، آزاد و رها و مثل موج گسترده مى شوند.
از امام رضا عليه السلام در تفسير آيه ى «اعينهم فى غِطاء عن ذِكرِى» نقل شده كه به مأمون فرمود: مراد از «ذكر» در اين آيه على بن ابى طالب عليهما السلام است.(104)
مراد از چشم و گوش در آيه ى 101، معرفت، بصيرت و شناخت است، يعنى چشم و گوش دل، نه عضو خاصّ در سر. زيرا قرآن گاهى كورى را به دل نسبت مى دهد و مى فرمايد: «مَن كان فى هذه اَعمى»(105)
-----
103) انبياء، 96.
104) تفسير لاهيجى.
105) اسراء، 72.
@pedarraneh
پدرانه:
2441 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
لا تجوز شهادة بدويّ على صاحب قرية.
شهادت باديه نشين پرده نشين روا نيست.
نهج الفصاحه
@pedarraneh
حکمت 81 :
وَ قَالَ [عليه السلام] قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ
قال الرضى و هى الكلمة التى لا تصاب لها قيمة و لا توزن بها حكمة و لا تقرن إليها كلمة .
ميزان ارزش انسان ها (ارزش تخصّص و تجربه) (اخلاقى،معنوى)
و درود خدا بر او ، فرمود : ارزش هر كس به مقدار دانايى و تخصّص اوست .
(اين از كلماتى است كه قيمتى براى آن تصور نمى شود ، و هيچ حكمتى هم سنگ آن نبوده و هيچ سخنى والايى آن را ندارد).
@pedarraneh