eitaa logo
پدرانه
63 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
1 فایل
به یاد پدرم پیر غلام اهل بیت ع ومادرم روزانه با احادیث وآیات الهی در خدمت شما خواهم بود روحش شاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ» سپس او را نطفه‌ای در قرارگاه مطمئن [= رحم‌] قرار دادیم؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۳) 🦋 @pedarraneh تفسیر: در آیه بعد، اضافه مى کند: سپس او را نطفه اى قرار دادیم در قرارگاهى امن و امان (ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِی قَرار مَکِین). در حقیقت نخستین آیه، به آغاز وجود همه انسان ها اعم از آدم و فرزندان او اشاره مى کند، که همه به خاک باز مى گردند و از گل برخاسته اند. اما در دومین آیه، به تداوم نسل آدم از طریق ترکیب نطفه نر و ماده و قرار گرفتن در قرارگاه رحم، توجه مى دهد.  در حقیقت این بحث، شبیه تعبیرى است که در آیات 7 و 8 سوره  سجده  آمده است: وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِین * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَة مِنْ ماء مَهِین:  آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد * و نسل او را از چکیده اى از آب بى ارزش. 🌺🌺🌺 تعبیر از رحم، به  قرار مکین (قرارگاه امن و امان) اشاره به موقعیت خاص رحم در بدن انسان است، در واقع در محفوظ ترین نقطه بدن که از هر طرف کاملاً تحت حفاظت است قرار گرفته. ستون فقرات و دنده‌ها از یک سو. استخوان نیرومند لگن خاصره از سوى دیگر. پوشش هاى متعدد شکم، از سوى سوم. حفاظتى که از ناحیه دست‌ها به عمل مى آید از سوى چهارم، همگى شواهد این قرارگاه امن و امان است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۳ سوره‌ مبارکه مؤمنون) 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
پدرانه: نهج الفصاحه : استعيذوا باللَّه من الفقر و العيلة و من أن تظلموا أو تظلموا. بخدا پناه بريد از فقر و عيالمندى و اينكه ظلم كنيد يا تحمل ظلم كنيد. @pedarraneh حکمت ۵۳ على (ع) فرمود: سخاوت آن است که خود آغازگر آن باشی اما آن چه در برابر تقاضا بخشند یا از شرم است و یا از بیم سخن زشت شنیدن. الحکمة ۵۳ قال عليه السلام : السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةِ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ saying 53 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Generosity is that which is by one’s own initiative because giving on being asked is either out of self- respect or to avoid rebuke 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام صلح گستر موعود ، مهدی جان زمین و زمان ، چنان در اضطراب و جنگ و نابرابری فرورفته است که هر لحظه بیمِ ویرانی می رود. همه جا پژواک ناله ی مظلومان به گوش می رسد ... بیایید ای عدالت مطلق و نجاتمان دهید از این همه درد... 🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 ذکرانه : سلام ۱۴ صلوات به نیابت از امام عصر علیه السلام تقدیم به پیشگاه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام. 💦رسول خدا صلی الله علیه و آله: در قیامت ، فرد قدم از قدم برنمی دارد مگر آنکه به چهار سؤال پاسخ دهد: از عمرش که چگونه گذشت و جوانی اش که چگونه به پیری رساند و مالش چگونه و از کجا بدست آورد و در چه راهی مصرف نمود و از دوستی ما خاندان. 📚بحار ج۷ ص۲۵۸ 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
✨ آیه ی روز : وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ لقمان-18 (پسرم!) با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد. 🪷🪷🪷 نکته ها: «تَصعیر»، نوعى بیمارى است كه شتر به آن گرفتار مى شود و گردنش كج مى شود. لقمان به فرزندش مى گوید: تو بر اساس تكبّر مثل شترِ بیمار، گردنت را با مردم كج نكن. «مَرَح»، به معناى شادى زیاد است كه در اثر مال و مقام به دست مى آید. «مُختال» به كسى گویند كه بر اساس خیال و توهّم خود را برتر مى داند، و «فَخور» به معناى فخرفروش است. تكبّر، هم توهین به مردم است، هم زمینه ساز رشد كدورت هاى جدید و هم تحریك كننده ى كینه هاى درونى قدیم. در حدیث مى خوانیم: هر كس با تكبّر در زمین راه رود، زمین و هر موجودى كه زیر و روى آن است، او را لعنت مى كنند.(299) 299) تفسیر نورالثقلین. 🪷🪷🪷 پیام ها: - با مردم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، با خوشرویى رفتار كنیم. «لاتصعّر خدّك للنّاس» - تكبّر ممنوع است، حتّى در راه رفتن. «لاتمش فى الارض مرحا» - از عامل خشنودى خداوند براى تشویق و از ناخشنودى او براى ترك زشتى ها و گناهان استفاده كنیم. «انّ اللّه لایحبّ» - به موهومات، خیالات و بلندپروازى ها خود را گرفتار نسازیم. «مُختال» - بر مردم فخر فروشى نكنیم. «انّ اللّه لایحبّ كلّ مُختال فَخور» تواضع در این آیه لقمان به فرزندش مى گوید: در زمین متكبرانه راه نرو «لاتمش فى الارض مرحاً» و در سوره ى فرقان، اوّلین نشانه ى بندگان خوب خدا، حركت متواضعانه ى آنهاست.«و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هَونا»(300) یكى از اسرار نماز كه در سجده ى آن بلندترین نقطه بدن را (حداقل در هر شبانه روز 34 مرتبه در هفده ركعت نماز واجب) روى خاك مى گزاریم، دورى از تكبّر، غرور و تواضع در برابر خداوند است. گرچه تواضع در برابر تمام انسان ها لازم است؛ امّا در برابر والدین، استاد و مؤمنان لازم تر است. تواضع در برابر مؤمنان، از نشانه هاى برجسته ى اهل ایمان است. «اذّلة على المؤمنین»(301) بر خلاف تقاضاى متكبّران كه پیشنهاد دور كردن فقرا را از انبیا داشتند، آن بزرگواران مى فرمودند: ما هرگز آنان را طرد نمى كنیم. «و ما انا بطارد الّذین آمنوا»(302) انسانِ ضعیف و ناتوانى كه از خاك و نطفه آفریده شده، و در آینده نیز مردارى بیش نخواهد بود، چرا تكبّر مى كند؟! مگر علم محدود او با فراموشى آسیب پذیر نیست؟! مگر زیبایى، قدرت، شهرت و ثروت او، زوال پذیر نیست؟! مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟! مگر توانایى هاى او نابود شدنى نیست؟! پس براى چه تكبّر مى كند؟! قرآن مى فرماید: متكبّرانه راه نروید كه زمین سوارخ نمى شود، گردن كشى نكنید كه از كوه ها بلندتر نمى شوید. «ولاتَمشِ فى الارض مَرحاً اِنّك لن تَخرق الارض و لن تَبلغ الجبال طولا»(303) نمونه هایى از تواضع اولیاى الهى 1. شخص اوّل آفرینش كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است، آنگونه مى نشست كه هیچ امتیازى بر دیگران نداشت و افرادى كه وارد مجلس مى شدند و حضرت را نمى شناختند، مى پرسیدند: كدام یك از شما پیامبر است؟ «ایّكم رسول اللّه»(304) 2. در سفرى كه براى تهیه غذا هر كس كارى را به عهده گرفت، پیامبر نیز ك 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 حکیمانه: حرف مردم و دگرگونی روزگار 💦مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْءٍ طُوبَى لَهُ، إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ. ⭐️مردم چيزى را نگفتند خوش باد، جز آن كه روزگار، روز بدى را براى او تدارك ديد. 💥همه چيز دنيا در حال دگرگونى و زوال است؛ امروز ممكن است همه درباره شخص معينى تعريف و تمجيد كنند و نعمت هاى الهى را براى او كامل بدانند و بگويند: خوشا به حال او كه مشمول چنين نعمتهايى است؛ اما چيزى نمى گذرد كه دگرگونى هاى طبيعت دنيا، دامان او را مى گيرد، ثروت از ميان مى رود، قدرت رو به افول مى گذارد و جوانى و سلامت به پيرى وبيمارى منتهى مى شود و اينجاست كه ستايش كنندگان سابق انگشت حيرت به دندان مى گزند. 📚 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
🔔 پندانه : به نام خدا ❅سلام بر مهدی، منجی انسان‌ها❅                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ «او علیه‌السلام در اوج قدرت!» «و ما در اوج غفلت از او!» یا صاحب الزمان! ما را ببخش که گاهی از شما یادمان می‌رود! مولا جان! ما را ببخش که گاهی یادمان می‌رود که شما حجت بالغۀ پروردگارید! آقا جان! ما را ببخش که گاهی یادمان می‌رود که شما دست قدرت پروردگارید! سرورا! ما را ببخش که گاهی بدون تکیه بر قدرت الهی شما بر زور و بازوی خودمان افتخار می‌کنیم! یا بقیة الله! ما را ببخش که گاهی فراموش می‌کنیم که هیچ قدرتی یارای برابری با قدرت شما را ندارد! یا صاحب الزمان! ما را ببخش اگر شما را نشناخته و نشناساندیم! مولا جان! ما را ببخش اگر آن گونه که باید به شما متوسل بشویم و نشدیم! سرورا! ما را ببخش اگر شما را از خودمان و فرزندانمان بیشتر دوست نداشتیم! ای حجّت خدا! ما را ببخش اگر به جای دلدادگی به شما دیگران را برگزیدیم! عزیزا! در پایان، آنچه برادران یوسف علیه‌السلام به پدر گفتند از زبان قرآن عرض می‌کنیم: «يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئينَ»؛(۱) اى پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه بى‏‌ترديد ما خطاكار بوده‏‌ايم.                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ۱. یوسف: ۹۷. «اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیّکَ الفَرَج» 🦋 @pedarraneh
🔹 اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا اَبَاالْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبی عیسای شهر ما نفسش مجتبایی است اعجازها نموده دم سیدالکریم ولادت باسعادت آقای لطف و کرم حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک باد❤️🌹🎉🎊 🦋 @pedarraneh
💡 پند شبانه : 🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : عَوِّدْ نَفْسَكَ حُسْنَ النِّيَّةِ وَ جَميلَ الْمَقْصَدِ ، تُدْرِكْ فى مَباغيكَ النَّجاحَ خودت را به داشتن نیّت خوب و مقصد زیبا عادت ده ، تا در خواسته‌هایت موفق شوی. 📚 غررالحکم ، ح۶۲۳۶ ☀️ به ما بپیوندید 👇 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ الم (۱) تَنْزِيلُ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ (۲) أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أَتاهُمْ مِنْ نَذِيرٍ مِنْ قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ (۳) اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفِيعٍ أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ (۴) يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (۵) ذلِكَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۶) الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِينٍ (۷) ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ (۸) ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِيلاً ما تَشْكُرُونَ (۹) وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِي الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ كافِرُونَ (۱۰) قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (۱۱) الف، لام، میم. (۱) نازل کردن این کتاب که هیچ شکی در آن وجود ندارد (و سراسر حقّ و حقیقت است)، از جانب مالک و صاحب اختیار جهانیان است. (۲) آیا می‌گویند «قرآن را از خود بافته است»؟ (هرگز؛) بلکه آن حقّ و حقیقت است که از جانب پروردگارت است تا مردمی را که هیچ هشداردهنده‌ای پیش از تو نزدشان نیامده است، هشدار دهی؛ باشد که هدایت شوند. (۳) «الله»، کسی ست که آسمان‌ها و زمین و آنچه را که میان آن دو است، در شش دوره آفرید. آنگاه بر تخت فرمانروایی (جهان) مستقر شد (و شروع به حکمرانی کرد). شما جز او هیچ سرپرست و شفاعت‌کننده‌ای ندارید. آیا پند نمی‌گیرید؟ (۴) کارهای جهان را از (عالم) بالا تدبیر می‌کند و به زمین می‌رساند. سپس در دوره‌ای که مقدارش به‌اندازه‌ی هزار سال از سال‌هایی ست که شما می‌شمرید، امور عالم بالا می‌رود و نزد او می‌رسد. (۵) این است آن (خدایی) که از پنهان و آشکار آگاه و شکست‌ناپذیر و مهربان است؛ (۶) همو که هر چه آفرید، نیکو آفرید، و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد. (۷) سپس نسل او را از (نطفه که) عصاره‌ای (از کُل وجود انسان است)، یعنی (همان) آبِ (به‌ظاهر) پست و بی‌ارزش، قرار داد. (۸) آنگاه او را کامل و معتدل کرد و از روح خویش در او دمید، و برای شما گوش و چشم و دل پدید آورد؛ (اما) اندکی (از شما) شکرگزاری می‌کنید. (۹) (کافران) گفتند: «آیا زمانی که (ذرات خاک شدیم و) در زمین ناپدید شدیم، آیا به‌راستی در آفرینش جدیدی در می‌آییم؟!»حقیقت این است که آنان، روبه‌رو شدن با پروردگارشان را انکار می‌کنند. (۱۰) بگو: فرشته‌ی مرگ که بر شما گمارده شده است، (جان) شما را کامل می‌گیرد. آنگاه فقط به پیشگاه پروردگارتان بازگردانده می‌شوید. (۱۱) سجده [۱-۱۱] •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• @pedarraneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ 💠 پست آخرهرشب 💠 ✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم: إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹 🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃 ┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ @pedarraneh
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» سپس نطفه را به صورت علقه [= خون بسته‌]، و علقه را به صورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده‌]، و مضغه را به صورت استخوان‌هایی درآوردیم؛ و بر استخوان‌ها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم. پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۴) 🦋 @pedarraneh تفسیر: پس از آن، به مراحل شگفت‌آور و بهت‌آور سیر نطفه در رحم مادر، و چهره هاى گوناگون خلقت، که یکى بعد از دیگرى در آن قرارگاه امن، و دور از دست بشر ظاهر مى شود، اشاره کرده مى فرماید: سپس، ما نطفه را به صورت خون بسته اى درآوردیم و بعد این خون بسته را به  مضغه  که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعداً آن را به صورت استخوان در آوردیم، و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم  (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً).    این چهار مرحله متفاوت که به اضافه مرحله نطفه بودن، مراحل پنجگانه اى را تشکیل مى دهد، هر کدام براى خود عالم عجیبى دارد، مملوّ از شگفتى ها که در علم جنین شناسى امروز، دقیقاً مورد بررسى قرار گرفته و پیرامون آن کتاب ها نوشته اند، ولى روزى که قرآن از این مراحل مختلف خلقت جنینى انسان و شگفتى هاى آن سخن مى گفت، اثرى از این علم و دانش نبود. 🌺🌺🌺 و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهمترین مرحله آفرینش بشر است، با یک تعبیر سر بسته و پر معنى اشاره کرده، مى فرماید: سپس ما او را آفرینش تازه اى بخشیدیم (ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ). بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است (فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ). آفرین بر این قدرت نمائى بى نظیر، که در ظلمت‌کده رحم این چنین تصویر بدیعى با این همه عجائب و شگفتى ها بر قطره آبى نقش مى زند. آفرین بر آن علم و حکمتى که این همه استعداد، لیاقت و شایستگى را در چنین موجود ناچیزى ایجاد مى کند، آفرین بر او و بر خلقت بى نظیرش. ضمناً، باید توجه داشت خالق از ماده خَلق و  خلق در اصل به معنى اندازه گیرى است. هنگامى که یک قطعه چرم را براى بریدن، اندازه گیرى مى کنند، عرب واژه خلق درباره آن به کار مى برد، و از آنجا که در آفرینش مسأله اندازه گیرى بیش از همه چیز اهمیت دارد، این کلمه (خلق) درباره آن به کار رفته است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره‌ مبارکه مؤمنون) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - ياد گذشته ها و ضعف هاى انسان و توجّه به قدرت و لطف خداوند، زمينه اى است براى تقويت ايمان و عبادت بيشتر. «لقد خلقنا» - آفرينش انسان در چند مرحله انجام گرفته است. «طين - نطفة - علقة ...» - با اين كه مادر انواع حركت ها را دارد، ولى رحم او براى فرزند، جايگاهى مطمئن است. «قرار مَكين» - تمام مراحل آفرينش، زير نظر خداوند است. «خلقنا - كسونا - انشأنا» - ارزش انسان به روح اوست. «خلقاً آخر» - خودشناسى، مقدّمه ى خداشناسى است. «نطفة، علقة، مضغة - فتبارك اللّه احسن الخالقين» كلمه ى «سُلالة» به معناى عصاره و كلمه «عَلَقة»به معناى خون غليظ وبسته شده و كلمه «مُضغة» به معناى پاره گوشت بدون استخوان است. امام باقرعليه السلام فرمودند: مراد از «خلقاً آخر» دميده شدن روح در بدن است. [75] مراد از «احسن الخالقين» به فرموده امام رضاعليه السلام آن است كه قدرت آفريدن را خدا به ديگران نيز داده، مثلاً حضرت عيسى از طرف خداوند مى آفريند. [76] «أخلق لكم من الطين كهيئة الطّير» [77] دلائل بهترين خالق بودن خداوند بسيار است از جمله: الف: خالقيّت او دائمى است. ب: محدوديّت به اشياى خاصّى ندارد. ج: تنوّع در آن نامحدود است. د: از ساده ترين چيز مهم ترين را مى سازد. ه: مواد اوّليه اش از خودش مى باشد. و: در ساختن تقليد نمى كند. ز: پشيمانى و ترديد در او راه ندارد. ح: بر اساس رحمت مى آفريند، و تمام ساخته هايش هدفدار است. ط: ساخته او با نظام هستى هماهنگ است. ----- 75) تفسير نورالثقلين. 76) بحار، ج 4، ص 147. 77) آل عمران، 49. 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
پدرانه: نهج الفصاحه : أسدّ الأعمال ثلاثة ذكر اللَّه على كلّ حال و الإنصاف من نفسك و مواساة الأخ في المال استوارترين كارها سه چيز است ياد خداوند در همه حال و رعايت انصاف بر ضرر خويش و تقسيم مال با برادر دينى. @pedarraneh حکمت ۵۴ على (ع) فرمود: هیچ بی‌نیازی چون عقل نیست و هیچ فقری چون جهل نیست و هیچ میراثی چون ادب نیست و هیچ پشتیبانی چون مشاوره نیست. الحکمة ۵۴ قال عليه السلام : لاَ غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لاَ فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لاَ مِيرَاثَ كَالاَدَبِ، وَ لاَ ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ. saying 54 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: There is no wealth like wisdom, no destitution like ignorance, no inheritance like refinement and no support like consultation. 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام حضرت طبیب ، مهدی جان تا چشم می گشایم هر گوشه از دلم پر از بهانه ی شما می شود ..، طعم شیرین صبح در اندوه ندیدنتان گم می شود و هزار گره بر شادی سپیده دمانم می افتد ... این دل جزبا آمدنتان سرخوشی را تجربه نخواهد کرد ... 🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 ذکرانه : ۱۴ صلوات به نیابت از امام عصر علیه السلام تقدیم به پیشگاه امام سجاد،  امام باقر و امام صادق علیهم السلام. 💦رسول خدا صلی الله علیه و آله: زنهار که طمع به دل خویش راه دهید زیرا طمع دل آدمی را به حرص شدید آلوده می سازد و حرص و طمع کلید هر نافرمانى و سرآمد هر گناه و موجب هدر رفتن هر کار خیر است. 📚سفینة البحار.. 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
✨ آیه ی روز : وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ بقره-45 از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. 🪷🪷🪷 نکته ها: هر چند این آیه به دنبال خطاب هایى كه به یهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همه ى مردم هستند. در روایات مى خوانیم كه حضرت على علیه السلام هرگاه مسئله ى مهمى برایشان رخ مى داد به نماز مى ایستادند واین آیه را تلاوت مى كردند. در روایتى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1- صبر در برابر مصیبت. 2- صبر در برابر معصیت. 3- صبر در برابر عبادت. [310] بنابراین آنچه در روایات آمده كه مراد از صبر در این آیه روزه است، اشاره به یكى از مصادیق صبر دارد. نماز براى رسول اللّه صلى الله علیه وآله و امثال او نور چشم است [311] ولكن براى بعضى ها كه خشوع ندارند، چون بار سنگین است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است. نمازِ با توجّه، انسان را به یاد قدرت بى نهایت خدا مى اندازد و غیر او را هر چه باشد كوچك جلوه مى دهد. مِهر او را در دل زیاد مى كند، روحیّه ى توكّل را تقویت مى كند وانسان را از وابستگى هاى مادّى مى رهاند. همه ى این آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى سازد. صبر و مقاومت، كلید تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى كنند، امّا نه به خاطر نماز و حج و زكات، بلكه به خاطر مقاومت و پایدارى آنها؛ «سلام علیكم بما صبرتم» [312] چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نیز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسیدن به مقام هدایت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جعلنا منهم ائمّةً یهدون بأمرنا لمّا صبروا» [313] خاطره شاعرى به نام نجاشى، كه یكى از دوستداران حضرت على علیه السلام بود، در ماه رمضان شراب خورد. به دستور امام، هشتاد ضربه تازیانه به او زدند وبیست ضربه نیز به خاطر ارتكاب گناه در ماه رمضان اضافه زدند. او ناراحت شد و به معاویه پیوست و علیه حضرت شعر گفت! اطرافیانِ نجاشى كه قبیله اى مهم در كوفه بودند از على علیه السلام گلایه كردند كه چرا یاران خود را نگه نمى دارد؟! طارق بن عبداللّه رئیس آنها با ناراحتى به امام گفت: شما چرا بین دوست و بیگانه تفاوت قائل نمى شوید؟ شخصى همانند نجاشى نباید شلاّق بخورد، ما این گونه رفتار را تحمّل نمى كنیم. امام در جواب او این آیه را تلاوت فرمود: «و انّها لكبیرة الاّ على الخاشعین» طارق نیز به معاویه پیوست. بنابراین گرچه آیه درباره نماز است، ولى در موارد مشابه مى توان از آیات قرآن استمداد كرد. 🪷🪷🪷 پیام ها: - صبر ونماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشكلات است. «استعینوا بالصبر و...» - هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بیشتر كنیم، امدادهاى او را بیشتر دریافت كرده و بر مشكلات پیروز خواهیم شد. «استعینوا بالصبر و الصلوة» - استعانت از خداوند در آیه ى «ایّاك نستعین» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «استعینوا بالصبر» - سنگین بودن نماز، نشانه ى تكبّر در برابر خداست. «لكبیرة الاّ على الخاشعین» 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 حکیمانه: 💦دَاع دَعَا، وَ رَاع رَعَى، فَاسْتَجِيبُوا لِلدَّاعِي، وَاتَّبِعُوا الرَّاعِيَ ⭐️دعوت کننده اى دعوت (به حق) کرد و رهبرى به امر سرپرستى قيام نمود. اکنون بر شما لازم است دعوت او را اجابت کنيد و از رهبرتان پيروى نماييد. 💥روشن است که منظور از دعوت کننده، پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) است که اساس و بنيان اسلام را بنا نهاد و منظور از راعى، امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) است که سرپرستى امّت را به فرمان خدا و پيامبر(صلى الله عليه وآله) برعهده گرفت.اين سخن اشاره به آن دارد که اگر با دقت بنگريد هم پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) را مى شناسيد و هم جانشين به حق او را و با شناخت آن دو بزرگوار، ترديد و تأملى در اجابت دعوت و پيروى از رهبر باقى نخواهد ماند. 📚 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
🔔 پندانه : به نام خدا ❅سلام بر مهدی، منجی انسان‌ها❅                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ✅ امام شناسی                               ❅۶❅ از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام «لَا يَكُونُ‏ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى‏ يَعْرِفَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْأَئِمَّةَ كُلَّهُمْ وَ إِمَامَ زَمَانِهِ وَ يَرُدَّ إِلَيْهِ وَ يُسَلِّمَ لَهُ».(۱) بنده، مؤمن نخواهد بود، مگر آنکه معرفت خدا و رسول و همۀ امامان و معرفت به امام زمانش را داشته باشد و به آن حضرت رجوع کند و تسلیم او باشد. 🔹آنچه شرط تحقق ایمان شخص است: 🔸معرفت به خدا؛ 🔸معرفت به رسول خدا صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله؛ 🔸معرفت به امامان و امام زمان علیهم‌السلام؛ 🔸رجوع به امام زمان علیه‌السلام؛ 🔸و تسلیم آن حضرت شدن است.                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ 📚۱. کافی ۱: ۱۸۰. «اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیّکَ الفَرَج» 🦋 @pedarraneh
💡 پند شبانه : 🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : أحمَقُ النّاسِ مَن يَمْنَعُ البِرَّ و يَطْلُبُ الشُّكْرَ و يَفعَلُ الشَّرَّ و يَتَوقّعُ ثَوابَ الخَيرِ احمق‌ترین آدم‌ها کسی است که خوبی نمی‌کند و انتظار تشکر دارد و بدی می‌کند و توقع پاداش نیک دارد. 📚 غرر الحکم ، حدیث ۳۲۸۳ ☀️ به ما بپیوندید 👇 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ (۱۲) وَ لَوْ شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ (۱۳) فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا إِنَّا نَسِيناكُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۱۴) إِنَّما يُؤْمِنُ بِآياتِنَا الَّذِينَ إِذا ذُكِّرُوا بِها خَرُّوا سُجَّداً وَ سَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ (۱۵) تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۱۶) فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (۱۷) أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ (۱۸) أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى‏ نُزُلاً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (۱۹) وَ أَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها أُعِيدُوا فِيها وَ قِيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ (۲۰) اگر آن زمان را می‌دیدی که گنه‌کاران در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده‌اند (و می‌گویند:) «پروردگارا، (حقیقت را) دیدیم و شنیدیم؛ پس ما را بازگردان تا کار شایسته کنیم که ما به‌یقین رسیدیم» (، قطعاً با صحنه‌ی هولناکی مواجه می‌شدی). (۱۲) اگر می‌خواستیم، مسلماً هدایتِ هر کسی را در اختیار خودش می‌گذاشتیم؛ ولی این سخن از جانب من قطعی شده است که حتماً دوزخ را از همه‌ی جن‌ها و انسان‌ها(ی گنه‌کار) پر خواهم کرد. (۱۳) پس (به آنان گفته می‌شود:) به سزای این‌که روبه‌رو شدن با امروزتان را فراموش کردید، (طعم عذاب را) بچشید. ما (نیز) شما را فراموش می‌کنیم. و (اینک، طعم) عذاب جاودان را به کیفر کارهایی که می‌کردید، بچشید. (۱۴) فقط کسانی به آیات و نشانه‌های ما ایمان دارند که چون به آیات ما متذکّر می‌شوند، بی آن‌که تکبّر ورزند، سجده‌کنان (به خاک) می‌افتند، و در حالی که او را می‌ستایند، (از هر عیب و نقصی) منزهش می‌شمرند. (۱۵) (در نیمه‌های شب، برای عبادت،) بسترِ (گرم) را رها می‌کنند، و در آن حال، پروردگارشان را با ترس و امید می‌خوانند و از آنچه به ایشان روزی داده‌ایم، (در راه خدا) انفاق می‌کنند. (۱۶) پس هیچ‌کس از آنچه برایش پنهان شده، خبر ندارد؛ چیزهایی که مایه‌ی روشنی چشم‌هاست؛ تا پاداشی باشد در برابر کارهایی که می‌کردند. (۱۷) آیا کسی که مؤمن است، مانند کسی ست که نافرمان است؟ (هرگز) برابر نیستند. (۱۸) امّا کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، باغ‌هایی (از بهشت) دارند که در آن‌ها وارد می‌شوند و می‌آرامند؛ (بهشت‌هایی) که وسیله‌ی پذیرایی (آن‌ها) است؛ به پاداش کارهایی که می‌کردند. (۱۹) امّا نافرمانان، جایگاهشان آتش است. هرگاه بخواهند از آن بیرون آیند، به آن بازگردانده می‌شوند (و به آن‌ها گفته می‌شود:) عذاب آتش را که دروغ می‌شمردید، بچشید. (۲۰) سجده [۱۲-۲۰] •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• @pedarraneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ 💠 پست آخرهرشب 💠 ✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم: إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹 🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃 ┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ @pedarraneh
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ» سپس شما بعد از آن می‌میرید؛ «ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ» سپس در روز قیامت برانگیخته می‌شوید! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۵ _۱۶) 🦋 @pedarraneh تفسیر: آیه بعد، از مسأله توحید و شناخت مبدأ، به طرز زیبا و ظریفى به مسأله معاد منتقل مى شود، مى گوید: این انسان با همه شگفتی‌هایش تا ابد زنده نمى ماند، زمانى فرا مى رسد که این ساختمان عجیب از هم فرو مى ریزد و  شما  بعد از این زندگى همگى مى میرید (ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ لَمَیِّتُونَ). 🌺🌺🌺 ولى براى این که این تصور پیش نیاید که با مردن انسان، همه چیز پایان مى گیرد (پس این آفرینش با این همه شکوه و عظمت براى این چند روز زندگى امرى بیهوده بوده است) بلا فاصله مى افزاید: سپس شما روز قیامت بار دیگر به زندگى باز مى گردید و برانگیخته مى شوید (البته در سطحى عالى تر و در جهانى وسیع تر و گسترده تر) (ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۵_۱۶ سوره‌ مبارکه مؤمنون) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - مرگ نابود شدن نيست، مرحله اى از تكامل است. «ثمّ انّكم بعد ذلك لميّتون» - مرگ، سرنوشت قطعى انسان است. «ثمّ انّكم ... لميّتون» («انّ» و حرف «لام» و جمله ى اسميّه همه نشانه ى تأكيد است) - آفرينش انسان، هدفدار است. «ثمّ انّكم يوم القيامة تبعثون» - ميان مرگ ورستاخيز فاصله طولانى است. («ثمّ» نشان فاصله ى طولانى است) خداوند در اين آيات، مردن را قطعى و حتمى شمرده است، در اين جا ذكر كلامى از اميرالمؤمنين عليه السلام مناسب است: «فلو أنّ احداً يجد الى البقاء سُلّماً او لدفع الموت سبيلاً لكان ذلك سليمان بن داوود عليه السلام الّذى سُخّر له ملك الجنّ و الانس، مع النبوّة و عظيم الزلفة ... رمته قسى الفناء بنبال الموت». [78] حضرت فرمود: اگر كسى براى ماندن هميشگى در دنيا چاره اى مى انديشيد يا براى برطرف كردن مرگ راهى مى يافت، او سليمان پسر داود عليه السلام بود كه بر جن و انس حكومت داشت، علاوه بر آن كه پيامبر بود و مقام و منزلتى بزرگ داشت ... (با اين حال) كمان هاى نيستى با تيرهاى مرگ، او را از پاى درآوردند (و از جهان هستى رخت بربست). آيه ى قبل سير تكامل خلقت انسان را بيان و خداوند به خود تبريك گفت، اين دو آيه نيز مراحل نهائى تكامل را پس از مرگ بيان مى كند. ----- 78) نهج البلاغه، خطبه 182. 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh