1788 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
شابّ سخيّ حسن الخلق أحبّ إلى اللَّه من شيخ بخيل عابد سيّئ الخلق.
جوان سخاوتمند نيكخو در نزد خدا از پير بخيل عابد بدخو محبوبتر است.
نهج الفصاحه
@pedarraneh
حکمت 58 :
وَ قَالَ [عليه السلام] الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ .
توانگرى و شهوت ها(اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : ثروت ، ريشة شهوت هاست.
@pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه :
سلام مولای ما ، مهدی جان
شکر خدا که به حرمت نفس ها و اشک ها و دعاهایتان ، باز هم نوای روضه ها آسمان شهرها را پر کرد و طنین نوحه ها در گوش هوش سرزمینمان پیچید ...
شکر خدا که در پناه عنایتتان میهمان عزاخانه ی جدتان شدیم و در سایه سار لطفش جان گرفتیم ...
شکر خدا که شما را داریم ...
🌹اللهم عجل لولیک الفرج
@pedarraneh
💦 حرف دل :
💚 امام حسین(ع) و سیاست
‼"امام را برای حاجت گرفتن می خواهند"
▪ظهر عاشورا، شقی ترین انسانها بزرگترین #جنایت_بشری را مرتکب شدند، اما جنایتی به مراتب بزرگتر پس از قیام اباعبدالله رخ داد که به آن توجه نمی شود.
⁉اما آن چیست؟
بدون شک، هر نوع #تحریف هدف امامحسین(ع) از قیام ظلم بزرگتری است که باید در مقابل آنها به روشنگری پرداخت.
▪عده ای امامحسین(ع) را، امامی شجاع، مظلوم، مهربان و دوست داشتنی میدانند در حدی که #حاجتهایشان روا کند!
▪هیات، عزاداری و کربلا را نماد عشق و علاقه خود می دانند و در نهایت محبت و علاقه به اباعبدالله می گویند: عزای محرم و امام حسین(ع) را وارد #سیاست نکنید!
⁉اساسا، علت تحمل این همه #مصیبت چه بود؟
چرا حضرت شهر مدینه را رها کرده و در معرض #خطر قرار گرفتند؟
چرا حضرت با وجود علم به اینکه ۷۲ نفر توان مقابله با ۳۰ هزار نفر را ندارند باز ادامه دادند؟ حضرت علیه کدام #ظلم و #ظالم قیام کردند؟
▪ماهیت حرکت و قیام امام حسین(ع) علیه حکومت بنی امیه و سیاست یزیدی بود. بعد چگونه میتوان امام حسین(ع) را صرفا در #نذری و سینه زنی و زیارت خلاصه نمود؟
⁉ آیا کسانی که از #قیام_حسینی قرائت و برداشتی غیر سیاسی دارند و فقط توصیه به عزاداری دارند میتوانند علت بریده شدن سرمبارک اباعبدالله توسط حاکم ظالم را بدون در نظر گرفتن حرکت سیاسی ایشان #تفسیر کنند؟
▪خطبه های صریح حضرت در مورد علت قیام علیه ظلم و اقامه دین گویاتر از آن است که بخواهیم نهضت حسینی را از عینک لیبرال مسلکان خنثی و بی بخار مشاهده کنیم.
▪جنایتِ معرفی حسین(ع) غیرسیاسی به نسل امروز از جنایت شمر و سنان هم بزرگتر است.
▪اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن
@pedarraneh
✨ آیه ی روز :
يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ
لقمان-16
پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگی یا در (گوشهای از) آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) میآورد؛ خداوند دقیق و آگاه است!
🌼🌼🌼🌼
نکته ها:
«خردل» گیاهى است با دانه هاى سیاه رنگ و بسیار كوچك كه دانه هاى آن در كوچكى و حقارت ضرب المثل است.
🌼🌼🌼🌼
پیام ها:
- توجّه دادن فرزند به علم و قدرت الهى، نشانه ى حكمت است. «آتینا لقمان الحكمة... یا بنىّ...»
- در موعظه، براى هر توصیه اى نام مخاطب را تكرار كنیم. (تكرار «یا بُنىّ» در این سوره و تكرار «یا ابت» در سوره ى مریم آیات 40 تا 45).
- ایمان انسان به حضور عملش در قیامت، سرچشمه ى اصلاح اوست. «اِن تك مثقال حبّة... یأت بها اللّه»
- در یك ارزیابى و نظارت كامل، باید كوچك ترین كارها نیز مورد توجّه قرار گیرد. «مثقال حبّة من خردل»
- كوچكى، «خَردَل» سفتى، «صَخرَة» دورى و ناپیدایى، «السّموات، الارض»، در علم الهى و قدرت احضار عمل اثرى ندارد. «یأت بها اللّه»
- خداوند به همه چیز آگاه و بر همه چیز تواناست. «یأت بها اللّه... لطیف خبیر»
- اعمال انسان، در این جهان از بین نمى رود. «یأت بها اللّه»
- حسابرسى خداوند دقیق است، زیرا او لطیف است. «لطیفٌ خبیر»
@pedarraneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴
▪السَّلامُ الطِّفلِ الرَّضیعِ الحُسَین
ِ
طولِ سه شعبه چوبِ تیرِ کافر
از قامت علی بُوَد بلندتر
تیری که افکنده زِ پا اباالفضل
دیگر چه کرده با گلوی اصغر؟
▪آجرک الله یا صاحب الزمان
▪ #هفتم_محرم_به_یاد
▪#حضرت_علی_اصغر
🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت جدک الحسین، لعنت الله علی القوم الظالمین
@pedarraneh
💡 پند شبانه :
خداوند به حضرت موسی علیهالسلام خطاب کرد:
ای موسی
بدان
هرکس برای #حسین گریه کند
یا بگریاند
یا وانمود به گریه کردن کند،
بدنش را بر آتش حرام کردم
📚بحارالانوار ج۴۴ص۳۰۸
@pedarraneh
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈
💠 پست آخرهرشب 💠
✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم:
إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹
🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈
@pedarraneh
🌸🍃
🍃
سلام صبح بخیر
روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی
تقدیم به عزیزان
🍃
🌸🍃
@pedarraneh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»
و پروردگارت را عبادت کن تا یقین تو را فرارسد.
(سوره مبارکه حجر/ آیه ۹۹)
@pedarraneh
❇ تفســــــیر *
و سرانجام آخرین دستور را در این زمینه به او مى دهد که دست از عبادت پروردگارت در تمام عمر بر مدار و همواره او را بندگى کن تا یقین فرا رسد (وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ).
معروف و مشهور در میان مفسران این است که منظور از یقین در اینجا همان مرگ است و به این جهت مرگ، یقین نامیده شده که یک امر مسلّم است و انسان در هر چیز شک کند، در مرگ نمى تواند تردید به خود راه دهد.
و یا این که به هنگام مرگ پرده ها کنار مى رود و حقایق در برابر چشم انسان آشکار مى شود و حالت یقین براى او پیدا مى گردد.
🌼🌼🌼
از اینجا روشن مى شود آنچه از بعضى از صوفیه نقل شده که آیه فوق را دستاویزى براى ترک عبادت قرار داده اند و گفته اند آیه مى گوید: عبادت کن تا زمانى که یقین فرا رسد، بنابراین بعد از حصول یقین نیازى به عبادت نیست! گفتار بى اساس و بى پایه اى است; چرا که اولاً ـ به شهادت بعضى از آیات قرآن که در بالا اشاره کردیم یقین به معنى مرگ است، که هم براى مؤمنان و هم براى دوزخیان، براى همه خواهد بود.
ثانیاً ـ مخاطب به این سخن، پیامبر(صلى الله علیه وآله) است و مقام یقین پیامبر بر همه محرز است آیا کسى مى تواند ادعا کند که داراى مقام یقین از نظر ایمان نبوده است.
و ثالثاً ـ تواریخ متواتر نشان مى دهد که پیامبر(صلى الله علیه وآله) تا آخر ساعات عمرش عبادت را ترک نگفت و على(علیه السلام) در محراب عبادت کشته شد، و همچنین سایر امامان.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹۹ سوره مبارکه حجر)
@pedarraneh
🍃
🌸🍃
نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور
🍃
🌸🍃
در ميان مفسران مشهور آن است كه مراد از «يقين» در اين آيات، مرگ يعنى يقينى ترين امر نزد بشر است. همان گونه كه در آيه ى 46 سوره مدّثر نيز از زبان كفّار آمده كه: «و كنّا نكذب بيوم الدين حتّى اتانا اليقين» ما معاد را تا لحظه مرگ تكذيب مى كرديم. گرچه معناى يقين، مرگ نيست، ولى مرگ زمينه اى براى يقين پيدا كردن است، چون هنگام فرارسيدن مرگ تمام پرده ها كنار رفته و انسان به واقعيات يقين پيدا مى كند.
بعضى از منحرفان آيه «واعبد ربّك حتّى ياتيك اليقين» را دستاويز قرار داده و مى گويند: اگر به يقين رسيدى، ديگر عبادت لازم نيست!. غافل از آنكه خطاب آيه به پيامبرصلى الله عليه وآله است كه از روز اوّل به يقين رسيده بود ودر برابر تطميع وتهديدهاى كفّار مى فرمود: اگر ماه را در يك دستم و خورشيد را در دست ديگرم قرار دهيد، دست از وظيفه ى خود برنمى دارم، ولى با آن يقين تا آخرين لحظه عمر عبادت مى كرد.
@pedarraneh
1789 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
شاهد الزّور لا تزول قدماه حتّى يوجب اللَّه له النّار.
شاهد دروغ قدم برندارد تا جهنم بر او واجب شود.
نهج الفصاحه
@pedarraneh
حکمت 59 :
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ .
ارزش تذكّر دادن اشتباهات (اخلاقى ، اجتماعى)
و درود خدا بر او فرمود : آن كه تو را هشدار داد ، چون كسى است كه مژده داد.
@pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه :
سلام پدر سوگوارمان، مهدی جان
شما را به حنجر کوچکی که در خون نشست ...
به بال های پُرپروازی که تا اوج پرکشید ...
به قلب گرم و پرطپشی که در اوج عطش بازایستاد ...
به چشمان اشک آلود حجت خدا که پرپرشدن غنچه ی معطر باغش را نظاره گر بود ...
به آغوش خالی مادری که در آستانه ی خیمه گاه ، انتظار می کشید ...
... سوگند می دهیم که بر حال زار ما ، بر روزگار دردآلود و مرگ زای ما ، بر بیقراری و بی کسی و بیچارگی ما ... چاره ای کنید ...
ای که یک گوشه ی چشمت غم عالم ببرد
حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد ...
🌹اللهم عجل لولیک الفرج
@pedarraneh