فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#مدعی_یمانی
💠 دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن
استاد: سید حسن پورآذر
🔹جلسه یکم: مقدمه (تلبیس حق و باطل در دعوت احمد الحسن)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#مدعی_یمانی
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن
استاد: سید حسن پورآذر
🔹جلسه دوم: مشتبه شدن وصیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#مدعی_یمانی
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن
استاد: سید حسن پورآذر
🔹جلسه سوم: عوامل مشتبه شدن وصیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#مدعی_یمانی
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن
استاد: سید حسن پورآذر
🔹جلسه چهارم: بررسی حدیث وصیت پیامبر خاتم (ص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#مدعی_یمانی
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن
استاد: سید حسن پورآذر
🔹جلسه پنجم: عدم حجیت رویا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#مدعی_یمانی
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن
استاد: سید حسن پورآذر
🔹جلسه ششم: تناقضات علمی
مهدیان دروغین از رسول جعفریان.pdf
42.4M
#مدعیان_دروغین_مهدویت
💠 کتاب مهدیان دروغین
نویسنده: دکتر رسول جعفریان
(نگاهی به مدعیان دروغین مهدویت از عصر ظهور اسلام تا عصر حاضر،تحلیلی درباره مهدیان عربستان و عراقِ عصر ما)
.
1_1402754170.apk
17.54M
#مدعی_یمانی
#تشیع_انگلیسی
#منصور_هاشمی_خراسانی
💠 دانلود اپلیکیشن "مثلث گمراهی"
💠 نقدی بر سه جریان انحرافی:
🔹تشیع انگلیسی
🔸احمد بصری (مدعی یمانی)
🔹منصور هاشمی خراسانی
📚 گردآورنده: حسن شفیعیان
جریان انحرافی منصور هاشمی.pdf
262.8K
#منصور_هاشمی_خراسانی
💠 مختصری از باورهای منصور هاشمی خراسانی
.
#منصور_هاشمی_خراسانی
💠 منصور هاشمی خراسانی کیست؟
طی سال های گذشته کتابی با نام “بازگشت به اسلام” در برخی از مساجد و مراکز علمی و فرهنگی به شکل رایگان پخش شده که مطالب مطرح شده در این کتاب دارای تفکرات نادرستی میباشد. مولف این کتاب که #منصور_هاشمی_خراسانی است هیچگونه تصویری از خود در سایت منسوب به خودش نگذاشته است. این احتمال وجود دارد که نویسنده -یا نویسندگان- از نام مستعار استفاده کرده باشد .
نویسنده خود را همان سیدخراسانی میداند چنانکه در بخشی از خاتمه کتابش می نویسد: «…شنیدم که ندایی به باطل در غرب بلند شده است، پس خواستم که ندایی به حق در شرق بلند شود… چرا که حکومت تنها برای خداوند است و آن را به هرکس از بندگانش که خواهد، می سپارد و او کسی جز مهدی فاطمی را نخواسته»
همچنین در طراحی صفحهی سایت وی از پرچم های سیاه استفاده شده که بنابر روایات پرچم خراسانی می باشد و در گوشهی سمت راست صفحه نیز شعار (البیعه لله) قرار داده شده که شعار #حضرت_ولی_عصر(عج) هنگام ظهور است. اشکالات علمی فراوانی بر این کتاب وارد است، از مباحث توحیدی و عقاید گرفته تا مباحث مربوط به تقلید و همچنین مباحث مربوط به #ولایت_فقیه و تشکیل حکومت اسلامی که همهی اینها مؤید کذاب بودن این جریان است.
هویت واقعی منصور هاشمی خراسانی:
علیرضا بابایی آریا، فرزند (تقی-نقی) متولد 1363 شمسی، دانشجوی اخراجی از دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع دکتری الهیات است. وی پس از اخراج از دانشگاه، به استان کابل افغانستان رفته و ادعای خود را با نام مستعار «علامه منصور هاشمی خراسانی» آغاز نمود.
وی یکی از مدعیان دروغین عصر حاضر است که خود را زمینه ساز ظهور امام مهدی(ع) دانسته و با این عنوان، مردم را به سوی امام مهدی (ع) دعوت می نماید.
منصور هاشمی در خصوص نام و تابعیت خود به سخنانی مبهم بسنده کرده و گفته است: «منصور و هاشمی از نام های بسیار رایج در منطقه آسیای میانه خصوصا افغانستان هستند و با این وصف، دلیلی برای مستعار دانستن آنها وجود ندارد. خراسانی نیز لقبی بسیار متعارف برای عالمانی است که در این منطقه جغرافیایی زندگی می کنند».
بحثی_اجمالی_در_شبه_عرفان_های_نوظهور.mp3
9.57M
#معنویت_نوظهور
💠بحثی اجمالی در شبه عرفانهای نوظهور
💠 دکتر محمد فنایی اشکوری استاد دانشگاه
منبع: فرق و ادیان
#معنویت_نوظهور
#عرفان_کاذب
#اکنکار
💠 ادعای پیامبری پال توئیچل مؤسس فرقه اکنکار (1)
♦️ پال توئیچل در سال 1965 میلادی، با راه اندازی کارگاههای آموزش سفر روح در کالیفرنیا اکنکار را علنی کرد و اقدام به انتشار سری آموزشنامههایی با نام دیسکورس نمود تا بدین طریق پیروان خود را به صورت محرمانه آموزش دهد.
🔷 وی موسسۀ اکنکار را در سال 1970 میلادی بهعنوان موسسهای غیرانتفاعی به ثبت رساند. [1]
🔶 پال توانست قبل از مرگش در سال 1971 میلادی، شصت اثر دستنویس را کامل کند که بیش از سی و پنج جلد از آنها منتشر شدهاند.
🔷 سفرهای تبلیغی وی برای جذب پیروان اکنکار از شاهکارهای او است. وی توانست به بسیاری از نقاط دنیا سفر کرده، دربارۀ اکنکار سخنرانی نماید.
🔻 عوامل مؤثر بر ادعای پیامبری پال توئیچل
1🔹 شخصیت متزلزل و ناهمگون:
🔶 با توجه به به تاریخچه زندگی پال شخصیت متزلزلی داشت که از سختیهای دوران کودکی او نشأت میگرفت. وی در مسیر رشد، شخصیتهای گوناگونی را در خود پرورش داده بود که میتوانست او را به سوی ادعای پیامبری و فرقهسازی سوق دهد.
2🔹 ملاقات با سودار سینگ:
🔶 سودار سینگ شخصیت دیگری است که شالوده عرفانی پال را تحت تأثیر خود قرار داده است. اولین بار پال وی را در پاریس ملاقات کرد. در آن هنگام سودار سینگ برای یافتن مریدانی صمیمی در پاریس مشغول تبلیغ و سخنرانی بود. [2]
🔷 پس از آن پال توئیچل به همراه خواهرش «کی دی» مدت یک سال در آشرام سودار سینگ در هند زندگی کرد. این دوره از زندگی در روحیات معنوی پال و کی دی تأثیرات فراوانی داشت.
🔶 به گونهای که بسیاری از تمرینات و حکمتهایی که پال در این دوره آموخته است پس از اعلام رسمی اکنکار بهعنوان دیسکورسهای رسمی آن مورد مطالعه قرار میگیرد.[3]
3🔹 تشویقهای معشوقه:
🔶 آشنایی پال توئیچل با دختری به نام گیل آتکینسون که به شخصیت عجیب پال علاقهمند شده بود عرصۀ جدیدی را در زندگیاش میگشاید تا ازدواج دوم پال توئیچل شکل گیرد. پال نحوه آشنایی با گیل را اینگونه تشریح کرده است:
🔷 «ما یکدیگر را در یک کتابخانۀ عمومی در سال 1963 ملاقات کردیم. او در آنجا شغلی نیمهوقت داشت درحالیکه من دانشجوی تمام وقت دانشگاه واشنگتن بودم...گیل در شگفت بود که این مرد نیمه مجنون کیست...».[4]
🔶 پس از نامه نگاریهای طولانی دو سالانه بین پال و گیل ازدواج آنها سر میگیرد. گیل که در رشته روانشناسی تحصیل کرده بود رابطه خوبی با پال برقرار میکند. سخنان گیل و تشویقهای او پال را وادار به اعلام علنی اکنکار میکند.
🔷 دربارۀ آشناییاش با گیل و تأثیرات او میگوید: «تبدیل از وضعیت صخره نشینی به اک بعد از ملاقات با همسر فعلیام گیل شروع شد. او اصرار داشت که من با دانش و قابلیتهایم کاری انجام دهم...
🔶 روزی من و گیل در چایناتاوان سانفرانسیسکو گردش میکردیم و بر حسب اتفاق وارد یک معبد چینی شدیم. در آنجا کاهنی به من گفت که به زودی عازم ساندیهگو شده، کارم را در اک آغاز خواهم کرد». [5]
🔷 در سال 1964 گیل و پال با هم ازدواج کردند. سال اول زندگی مشترکشان با مشکلات فراوانی همراه بود؛ اما آنها این دوره را با مهاجرت به ساندیهگو پشت سر گذاشتند.
🔶 گیل در این زمان عقیده داشت که پال باید اک را علنی کند. اصرارهای وی نتیجه داد و باعث شد پال اکنکار را علنی نماید.
4🔹مطالعات پال:
🔶 «علاقه پال توئیچل به مطالعه بسیار عجیب و غریب است. او در طی زندگی خود کتابهای بیشماری را مطالعه کرد. سیر مطالعات او هیچ محدودهای نداشته و در تمام زمینهها دست به مطالعات شگرفی زده است:
🔷 پال توئیچل میگوید : «در آن برهۀ زمانی من حجم عظیمی از کتابها را مطالعه کرده بودم. هر شب حدود بیست کتاب از کتابخانه میگرفتم و شب بعد آنها را با یک دستۀ تازه عوض میکردم».[6]
🔶 با دقت در کتابهای پال، تأثیرات وی را از مطالعاتش به وضوح میتوان دریافت تناقضهایی هم که در نوشتههای او وجود دارد به همین دلیل است. آنگونه که پال خود گفته است، برای نوشتن کتابهایش ابتدا فصول آن را معین میکرده و سپس به جمعآوری دادهها میپرداخته است.
🔷 مطالعات سریع و سطحی وی باعث شده است با برخورد به هر مطلب جالبی، آنرا با کمترین مناسبت، درون فصول از پیش تعیین شده جای دهد. عمیق نبودن مطالعات وی را میتوان از مطالعاتی که بر کتابهای فارسی داشته است به اثبات رساند.
....
💠 ادعای پیامبری پال توئیچل مؤسس فرقه اکنکار (2)
♦️ پال توئیچل با مطالعۀ نه چندان دقیق مثنوی معنوی، با دیدن چند اصطلاح عرفانی مورد نظرش آنچنان برانگیخته میشود که این کتاب را اولین کتاب جهانبینی اک معرفی میکند.
🔷 درصورتیکه وی اگر به مطالعه دقیق مفاهیم و عناوین مثنوی میپرداخت، هرگز آن را جهانبینی اک معرفی نمیکرد.
🔶 روشن است که مثنوی معنوی مشتمل بر مفاهیم بلند عرفان اسلامی است و در سراسر آن، شریعتمداری و دینمداری اسلامی به چشم میخورد.
🔷 جالب اینکه مطالعات وی آنچنان سطحی بوده است که پنداشته مثنوی معنوی و «نوای نی» هر یک کتابی جداگانه از این عارف اسلامی است درحالی که «نوای نی» که با مطلع «بشنو از نی چون حکایت میکند» آغاز میشود، خود مطلع کتاب مثنوی معنوی است.
🔶 موارد بسیار دیگری وجود دارد که تأثیرات مطالعات متنوّع اما سطحی را بر روی پال نشان میدهد. سطحی بودن مطالعات پال، هم از تناقضها و برداشتهای نادرست او از نظریات دانشمندان پیداست و هم از این که وی خود اعتراف کرده که هر شب بیش از بیست جلد کتاب مطالعه میکرده است.
🔷 انسانهای اهل مطالعه با روشهای تند خوانی نیز از انجام این کار عاجزند؛ چه اینکه در یک شب اگر انسان ده ساعت هم به مطالعه بپردازد توفیق ورق زدن صفحات بیست جلد کتاب را نیز نخواهد داشت. روش نویسندگی پال نیز بسیار جالب است.
🔶 او ابتدا دوازده فصل برای کتابش مشخص نموده، آنگاه مطالب مطالعه شده را با کمترین مناسبتی درون فصلها جای میدهد. به همین دلیل تمام کتابهای او دوازده فصل دارند.
5🔹 تأثیرات آیین لاما و ربازار تارز:
🔶 شبه آیین اکنکار را از دو جهت میتوان به آیین لاما نسبت داد: یکی به جهت شباهتهای عمیق و فراوانی که در آموزههای این دو آیین وجود دارد. دوم به جهت اعتراف اکیستها به انشعاب اکنکار از لاماییسم و علاقۀ شدید مخترع اکنکار به ربازارتارز تبتی.
🔻مترجم کتابهای پال توئیچل دربارۀ خاستگاه اکنکار مینویسد:
🔷 «اکنکار به صورت بارزی از درون سه مکتب رشد پیدا کرده است: آناهد یوگا، صوفیسمو لاماییسم. لاماییسم بهعنوان مکتب الاسرار در کوهستانهای تبت حفظ شده است.
🔶 پال توئیچل از طریق ربازار تارز که خود یک لاما است ره یافته.»[7] علاوه بر شباهتهای محتوایی بین آیین لاما و شبهآیین اکنکار، گونۀ دیگری از شباهت نیز وجود دارد.
🔷 «ربازار تارز» بهعنوان شخصیت رؤیایی مخترع اکنکار ظهور کرده است. دراندیشۀ پال توئیچل ربازار تارز بهعنوان یک لاما تأثیر زیادی داشته است.
🔻پینوشت:
[1]. اکنکار حکمت باستانی برای عصر حاضر، کرامر، تاد و منسون، دوگ، 1376، ترجمه مهیار جلالیانی، دنیای کتاب، ص 8.
[2]. نسیمی از بهشت، استایگر، براد ، 1379، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران، نگارستان کتاب و زرین، ص 79.
[3]. همان ، ص 82.
[4]. همان ، ص 104.
[5]. همان ، ص 102.
[6]. همان ، ص 104.
[7]. اکنکار کلید جهانهای اسرار، توئیچل، ترجمه هوشنگ اهرپور،چ دوم، تهران، نگارستان کتاب، 1382، ص 47.
#معنویت_نوظهور
#عرفان_کاذب
#اکنکار
💠 ادعای « خدا » بودن استاد در فرقهِ اکنکار (1)
♦️ خدا بودنِ استاد در اکنکار را میتوان نوع خاصی از انسانخدایی اکنکار تلقی کرد.
🔷 پال توئیچل در مکاشفاتی که در [کتاب] دندان ببر دارد، بارها او و استادان همراهش توسط خدایان طبقات، خدا خطاب میشوند. حتی در مراحل پایانی او صدایی از درون میشنود که خود او خداست.[1]
🔶 وی در همین کتاب از قول فوبی کوانتز بهطور واضح اعلام میدارد که خداوند در درون آدمهاست و چیزی جدای از آنها نیست.[2]
🔷 هر چند در بسیاری از نوشتهها اکنکار اعلام میکند که استاد تنها مجرای فیض الهی است؛ اما در بسیاری از مواقع نیز استاد را مجلای الهی میداند: «او نشان خواهد داد که ماهانتا وجهی از وجوه الهی است که به خاطر رهاسازی روحها هیئت انسانی به خود میگیرد».[3]
🔶 این آموزه نیز قرابت شدیدی به آموزههای مسیحیت دارد؛ چه اینکه مسیحیان نیز معتقدند که مسیح (علیه السلام) تجسید و تجلّای الهی بود که برای رها کردن روحهای دربند از گناه نخستین، هیئت انسانی به خود گرفته است.
🔷 شریعت کی سوگماد در جایی دیگر به وضوح به تجلّی سوگماد در زمین در قالب ماهانتا پرداخته است: «استادِ حقِّ در قید حیات، تجلّی جسمانی سوگماد در زمین است و مأموریت دارد همۀ روحهایی را که آمادۀ بازگشت به جهانهای بهشتیاند بدانجا عودت دهد.»[4]
🔶 «پال» در جملاتی، پا را از این هم فراتر نهاده، مقام استادی را (که از قضا به خود او تعلق گرفته) نیز خدا میخواند. او مینویسد: «استاد در واقع خدایی است در درون ما که از طریق صدای پر عطوفتِ وجدان به ما درس میدهد.»[5]
🔷 او هیچ ابایی ندارد تا خدایِ خدایان اکنکار را همتراز با استاد قرار داده، خود را سوگماد اعلی بپندارد: «سوگماد عشق، حکمت و قدرت است. او حاضر مطلق است و در همه چیز نفوذ دارد. استادِ حقِّ در قید حیات نیز چنین است.»[6]
🔶 این در حالی است که اکنکار، سوگماد را خدایِ خدایان، مطلقِ مطلقان، مقدّسِ مقدّسان، رحیمِ رحیمان، قادرِ مطلق، حاضرِ مطلق و عالمِ مطلقِ تمام کائنات میداند.[7] در قاموس کتابِ مقدسِ ادعایی اکنکار، ماهانتا دارای جنبههای سه گانهای است که از آن با عنوان تثلیث سوگماد یاد میکنند.
🔷نخستین جنبه، حضور مطلق و ازلی ماهانتاست و در قلب اقیانوس عشق و رحمت قرار دارد. دومین جنبه سوگماد کالبد شکوهمند و عالمگیری است که روح هستی یا اک نامیده میشود. سومین جنبه نیز کالبد متجلّی شدۀ ماهانتاست که یگانۀ جاویدان و تجلّی کالبدی سوگماد نامیده شده است.
🔶 در ادامه، کتاب مقدس ادعایی، سومین جنبه را که تجلّی کالبد سوگماد است، تناسخ خداوند در هیئت انسانی میشمارد.[8] به راستی خداوند به کدامین کارما تناسخ یافته است❓
🔷 از آنجایی که محال عقلانی بودنِ تجلّی جسمانی خداوند برای پیامبر اکنکار که خود زمانی فلسفه خوانده است روشن بوده، در جاهای فراوانی استاد را فقط واسطه نامیده و تأکید کردهاند که استادان انسانهایی بیش نبودهاند.
🔶 البته تناقضگویی اکنکار را میتوان یکی از ویژگیهای دائمی آن شمرد که نگارنده به جهت تکرار آن در مباحث مختلف دچار شرمندگی در بیان شده است.
🔻 تحلیل و بررسی
🔷 یکم: در اکنکار هرچند ادعا میشود هدف، رسیدن به جهانهای بهشتی است، آنچه از نوشتهها و آموزههای این آیین برمیآید، هدف اصلی ارتباط با استاد است. جایگاه ویژهای که برای استاد خلق شده است و نیز دعوتهای مکرّر برای هر امری به سوی استاد، نشان از این واقعیت دارد.
🔶 رسیدن به جهانهای بهشتی و درنوردیدن اقلیم سوگماد، بهانههایی هستند تا چلاها و پیروان اکنکار دست به دامان ماهانتا شوند. در عمل نیز مشاهده میشود فراتر از ارتباط با استاد چیز دیگری وجود ندارد. آموزشهای رؤیابینی هم اکیستها را تا بدانجا پیش میبرد که در عالم خیال، تصویر یا نوری از استاد را ببینند.
🔷 دوم: علائم و ویژگیهایی که استاد اکنکار را با آن میسنجند کاملاً ذهنی و اثباتناپذیر است. اینکه استادِ بیرون، از سوی سوگماد و توسط استاد پیشین انتخاب میشود، در تاریخچۀ کوتاه این آیین بارها زیر پا گذاشته شده است.
♦️ پال توئیچل هرگز استاد بعدی را برنگزید و فقط به یک رؤیای ادعایی اکتفا شد. هارولد کلمپ نیز بیشتر در نبردی نفسگیر به این مسند دست یافت. جالب این که فقط همین دونفر بهطور رسمی بعد از بنیانگذار اکنکار بر مسند ماهانتایی تکیه زدهاند. گزینش استاد درون نیز فقط با رؤیا و در عالم خیال و تصور صورت میگیرد.
....