eitaa logo
پندار
328 دنبال‌کننده
174 عکس
1.2هزار ویدیو
329 فایل
فعال در زمینه آشنایی، بررسی و نقد فرق، ادیان و مذاهب ویژه طلاب، مبلغان و فعالان فرهنگی ارتباط با ادمین: @yasin_62
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن استاد: سید حسن پورآذر 🔹جلسه یکم: مقدمه (تلبیس حق و باطل در دعوت احمد الحسن)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن استاد: سید حسن پورآذر 🔹جلسه دوم: مشتبه شدن وصیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن استاد: سید حسن پورآذر 🔹جلسه سوم: عوامل مشتبه شدن وصیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن استاد: سید حسن پورآذر 🔹جلسه چهارم: بررسی حدیث وصیت پیامبر خاتم (ص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن استاد: سید حسن پورآذر 🔹جلسه پنجم: عدم حجیت رویا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دلایل علمی بطلان دعوت احمد الحسن استاد: سید حسن پورآذر 🔹جلسه ششم: تناقضات علمی
جریان شناسی فرقه یمانی.pdf
1.46M
💠 جزوه جریان شناسی فرقه مدعی یمانی .
مهدیان دروغین از رسول جعفریان.pdf
42.4M
💠 کتاب مهدیان دروغین نویسنده: دکتر رسول جعفریان (نگاهی به مدعیان دروغین مهدویت از عصر ظهور اسلام تا عصر حاضر،تحلیلی درباره مهدیان عربستان و عراقِ عصر ما) .
1_1402754170.apk
17.54M
💠 دانلود اپلیکیشن "مثلث گمراهی" 💠 نقدی بر سه جریان انحرافی: 🔹تشیع انگلیسی 🔸احمد بصری (مدعی یمانی) 🔹منصور هاشمی خراسانی 📚 گردآورنده: حسن شفیعیان
1_1616707538.pdf
2.96M
💠 مدعی یمانی چه می‌گوید؟ .
جریان انحرافی منصور هاشمی.pdf
262.8K
💠 مختصری از باورهای منصور هاشمی خراسانی .
💠 منصور هاشمی خراسانی کیست؟ طی سال های گذشته کتابی با نام “بازگشت به اسلام” در برخی از مساجد و مراکز علمی و فرهنگی به شکل رایگان پخش شده که مطالب مطرح شده در این کتاب دارای تفکرات نادرستی می‌باشد. مولف این کتاب که است هیچ‌گونه تصویری از خود در سایت منسوب به خودش نگذاشته است. این احتمال وجود دارد که نویسنده -یا نویسندگان- از نام مستعار استفاده کرده باشد . نویسنده خود را همان سیدخراسانی می‌داند چنانکه در بخشی از خاتمه کتابش می نویسد: «…شنیدم که ندایی به باطل در غرب بلند شده است، پس خواستم که ندایی به حق در شرق بلند شود… چرا که حکومت تنها برای خداوند است و آن را به هرکس از بندگانش که خواهد، می سپارد و او کسی جز مهدی فاطمی را نخواسته» همچنین در طراحی صفحه‌ی سایت وی از پرچم های سیاه استفاده شده که بنابر روایات پرچم خراسانی می باشد و در گوشه‌ی سمت راست صفحه نیز شعار (البیعه لله) قرار داده شده که شعار (عج) هنگام ظهور است. اشکالات علمی فراوانی بر این کتاب وارد است، از مباحث توحیدی و عقاید گرفته تا مباحث مربوط به تقلید و همچنین مباحث مربوط به و تشکیل حکومت اسلامی که همه‌ی این‌ها مؤید کذاب بودن این جریان است. هویت واقعی منصور هاشمی خراسانی: علیرضا بابایی آریا، فرزند (تقی-نقی) متولد 1363 شمسی، دانشجوی اخراجی از دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع دکتری الهیات است. وی پس از اخراج از دانشگاه، به استان کابل افغانستان رفته و ادعای خود را با نام مستعار «علامه منصور هاشمی خراسانی» آغاز نمود. وی یکی از مدعیان دروغین عصر حاضر است که خود را زمینه ساز ظهور امام مهدی(ع) دانسته و با این عنوان، مردم را به سوی امام مهدی (ع) دعوت می نماید. منصور هاشمی در خصوص نام و تابعیت خود به سخنانی مبهم بسنده کرده و گفته است: «منصور و هاشمی از نام های بسیار رایج در منطقه آسیای میانه خصوصا افغانستان هستند و با این وصف، دلیلی برای مستعار دانستن آنها وجود ندارد. خراسانی نیز لقبی بسیار متعارف برای عالمانی است که در این منطقه جغرافیایی زندگی می کنند».
بحثی_اجمالی_در_شبه_عرفان_های_نوظهور.mp3
9.57M
💠بحثی اجمالی در شبه عرفان‌های نوظهور 💠 دکتر محمد فنایی اشکوری استاد دانشگاه منبع: فرق و ادیان
💠 ادعای پیامبری پال توئیچل مؤسس فرقه اکنکار (1) ♦️ پال توئیچل در سال 1965 میلادی، با راه اندازی کارگاه‌های آموزش سفر روح در کالیفرنیا اکنکار را علنی کرد و اقدام به انتشار سری آموزش‌نامه‌هایی با نام دیسکورس نمود تا بدین طریق پیروان خود را به صورت محرمانه آموزش دهد. 🔷 وی موسسۀ اکنکار را در سال 1970 میلادی به‏‌عنوان موسسه‌‏ای غیرانتفاعی به ثبت رساند. [1] 🔶 پال توانست قبل از مرگش در سال 1971 میلادی، شصت اثر دست‏‌نویس را کامل کند که بیش از سی‏ و پنج جلد از آن‌‏ها منتشر شده‌‌اند. 🔷 سفرهای تبلیغی وی برای جذب پیروان اکنکار از شاه‌کارهای او است. وی توانست به بسیاری از نقاط دنیا سفر کرده، دربارۀ اکنکار سخنرانی نماید. 🔻 عوامل مؤثر بر ادعای پیامبری پال توئیچل 1🔹 شخصیت متزلزل و ناهمگون: 🔶 با توجه به به تاریخچه زندگی پال شخصیت متزلزلی داشت که از سختی‏‌های دوران کودکی او نشأت می‌‏گرفت. وی در مسیر رشد، شخصیت‌‏های گوناگونی را در خود پرورش داده بود که می‏‌توانست او را به سوی ادعای پیامبری و فرقه‏‌سازی سوق دهد. 2🔹 ملاقات با سودار سینگ: 🔶 سودار سینگ شخصیت دیگری است که شالوده عرفانی پال را تحت تأثیر خود قرار داده است. اولین بار پال وی را در پاریس ملاقات کرد. در آن هنگام سودار سینگ برای یافتن مریدانی صمیمی در پاریس مشغول تبلیغ و سخنرانی بود. [2] 🔷 پس از آن پال توئیچل به همراه خواهرش «کی دی» مدت یک سال در آشرام سودار سینگ در هند زندگی کرد. این دوره از زندگی در روحیات معنوی پال و کی دی تأثیرات فراوانی داشت. 🔶 به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که بسیاری از تمرینات و حکمت‌‌هایی که پال در این دوره آموخته است پس از اعلام رسمی اکنکار به‏‌عنوان دیسکورس‌‏های رسمی آن مورد مطالعه قرار می‌‌گیرد.[3] 3🔹 تشویق‌‏های معشوقه: 🔶 آشنایی پال‏ توئیچل با دختری به نام گیل آتکینسون که به شخصیت عجیب پال علاقه‌‌مند شده بود عرصۀ جدیدی را در زندگی‌‌اش می‌‌گشاید تا ازدواج دوم پال توئیچل شکل گیرد. پال نحوه آشنایی با گیل را این‌گونه تشریح کرده است: 🔷 «ما یک‌دیگر را در یک کتابخانۀ عمومی در سال 1963 ملاقات کردیم. او در آن‌‌جا شغلی نیمه‌‏وقت داشت درحالی‏‌که من دانشجوی تمام وقت دانشگاه واشنگتن بودم...گیل در شگفت بود که این مرد نیمه مجنون کیست...».[4] 🔶 پس از نامه نگاری‌‌های طولانی دو سالانه بین پال و گیل ازدواج آن‌‏ها سر می‌‌گیرد. گیل که در رشته روان‏شناسی تحصیل کرده بود رابطه خوبی با پال برقرار می‌‌کند. سخنان گیل و تشویق‌‌های او پال را وادار به اعلام علنی اکنکار می‌‌کند. 🔷 دربارۀ آشنایی‌‌اش با گیل و تأثیرات او می‌‌گوید: «تبدیل از وضعیت صخره‏ نشینی به اک بعد از ملاقات با همسر فعلی‌‌ام گیل شروع شد. او اصرار داشت که من با دانش و قابلیت‌‌هایم کاری انجام دهم... 🔶 روزی من و گیل در چایناتاوان سانفرانسیسکو گردش می‌‌کردیم و بر حسب اتفاق وارد یک معبد چینی شدیم. در آن‌‌جا کاهنی به من گفت که به زودی عازم سان‏دیهگو شده، کارم را در اک آغاز خواهم کرد». [5] 🔷 در سال 1964 گیل و پال با هم ازدواج کردند. سال اول زندگی مشترکشان با مشکلات فراوانی همراه بود؛ اما آن‌‏ها این دوره را با مهاجرت به سان‏دیه‏گو پشت سر گذاشتند. 🔶 گیل در این زمان عقیده داشت که پال باید اک را علنی کند. اصرارهای وی نتیجه داد و باعث شد پال اکنکار را علنی نماید. 4🔹مطالعات پال: 🔶 «علاقه پال توئیچل به مطالعه بسیار عجیب و غریب است. او در طی زندگی خود کتاب‌‌های بی‏‌شماری را مطالعه کرد. سیر مطالعات او هیچ محدوده‌‌ای نداشته و در تمام زمینه‌‌ها دست به مطالعات شگرفی ‌زده است: 🔷 پال توئیچل میگوید : «در آن برهۀ زمانی من حجم عظیمی از کتاب‌‏ها را مطالعه کرده بودم. هر شب حدود بیست کتاب از کتاب‌‌خانه می‌گرفتم و شب بعد آن‏‌ها را با یک دستۀ تازه عوض می‌‌کردم».[6] 🔶 با دقت در کتاب‌‌های پال، تأثیرات وی را از مطالعاتش به وضوح می‌‏توان دریافت تناقض‌‌هایی هم که در نوشته‌‌های او وجود دارد به همین دلیل است. آن‌‏گونه که پال خود گفته است، برای نوشتن کتاب‌‌هایش ابتدا فصول آن را معین می‏‌کرده و سپس به جمع‌‏آوری داده‌‌ها می‌‌پرداخته است. 🔷 مطالعات سریع و سطحی وی باعث شده است با برخورد به هر مطلب جالبی، آن‏‌را با کم‌‏ترین مناسبت، درون فصول از پیش تعیین شده جای دهد. عمیق نبودن مطالعات وی را می‌‏توان از مطالعاتی که بر کتاب‌‌های فارسی داشته است به اثبات رساند. ....
💠 ادعای پیامبری پال توئیچل مؤسس فرقه اکنکار (2) ♦️ پال توئیچل با مطالعۀ نه چندان دقیق مثنوی معنوی، با دیدن چند اصطلاح عرفانی مورد نظرش آن‏‌چنان برانگیخته می‌‌شود که این کتاب را اولین کتاب جهان‏‌بینی اک معرفی می‌‌کند. 🔷 درصورتی‌‏که وی اگر به مطالعه دقیق مفاهیم و عناوین مثنوی می‌‌پرداخت، هرگز آن را جهان‏بینی اک معرفی نمی‌‌کرد. 🔶 روشن است که مثنوی معنوی مشتمل بر مفاهیم بلند عرفان اسلامی است و در سراسر آن، شریعت‌‌مداری و دین‌‏مداری اسلامی به چشم می‌‌خورد. 🔷 جالب این‌‌که مطالعات وی آن‌چنان سطحی بوده است که پنداشته مثنوی معنوی و «نوای نی» هر یک کتابی جداگانه از این عارف اسلامی است درحالی که «نوای نی» که با مطلع «بشنو از نی چون حکایت می‌‌کند» آغاز می‌‌شود، خود مطلع کتاب مثنوی معنوی است. 🔶 موارد بسیار دیگری وجود دارد که تأثیرات مطالعات متنوّع اما سطحی را بر روی پال نشان می‌‌دهد. سطحی بودن مطالعات پال، هم از تناقض‌‌ها و برداشت‌‌های نادرست او از نظریات دانشمندان پیداست و هم از این که وی خود اعتراف کرده که هر شب بیش از بیست جلد کتاب مطالعه می‏‌کرده است. 🔷 انسان‌ه‏ای اهل مطالعه با روش‌‌های تند خوانی نیز از انجام این کار عاجزند؛ چه این‌‌که در یک شب اگر انسان ده ساعت هم به مطالعه بپردازد توفیق ورق زدن صفحات بیست جلد کتاب را نیز نخواهد داشت. روش نویسندگی پال نیز بسیار جالب است. 🔶 او ابتدا دوازده فصل برای کتابش مشخص نموده، آن‏گاه مطالب مطالعه شده را با کم‏ترین مناسبتی درون فصل‌‏ها جای می‌‏دهد. به همین دلیل تمام کتاب‌‏های او دوازده فصل دارند. 5🔹 تأثیرات آیین لاما و ربازار تارز: 🔶 شبه آیین اکنکار را از دو جهت می‌‏توان به آیین لاما نسبت داد: یکی به جهت شباهت‌‌های عمیق و فراوانی که در آموزه‌‌های این دو آیین وجود دارد. دوم به جهت اعتراف اکیست‌‏ها به انشعاب اکنکار از لاماییسم و علاقۀ شدید مخترع اکنکار به ربازارتارز تبتی. 🔻مترجم کتاب‌‌های پال توئیچل دربارۀ خاستگاه اکنکار می‌‌نویسد: 🔷 «اکنکار به صورت بارزی از درون سه مکتب رشد پیدا کرده است: آناهد یوگا، صوفیسمو لاماییسم. لاماییسم به‌‏عنوان مکتب‏ الاسرار در کوهستان‌‏های تبت حفظ شده است. 🔶 پال توئیچل از طریق ربازار تارز که خود یک لاما است ره یافته.»[7] علاوه بر شباهت‌‌های محتوایی بین آیین لاما و شبه‏‌آیین‏ اکنکار، گونۀ دیگری از شباهت نیز وجود دارد. 🔷 «ربازار تارز» به‏‌عنوان شخصیت رؤیایی مخترع اکنکار ظهور کرده است. دراندیشۀ پال توئیچل ربازار تارز به‌‏عنوان یک لاما تأثیر زیادی داشته است. 🔻پی‌نوشت: [1]. اکنکار حکمت باستانی برای عصر حاضر، کرامر، تاد و منسون، دوگ، 1376، ترجمه مهیار جلالیانی، دنیای کتاب، ص 8. [2]. نسیمی از بهشت، استایگر، براد ، 1379، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران، نگارستان کتاب و زرین، ص 79. [3]. همان ، ص 82. [4]. همان ، ص 104. [5]. همان ، ص 102. [6]. همان ، ص 104. [7]. اکنکار کلید جهان‏های اسرار، توئیچل، ترجمه هوشنگ اهرپور،چ دوم، تهران، نگارستان کتاب، 1382، ص 47.
💠 ادعای « خدا » بودن استاد در فرقهِ اکنکار (1) ♦️ خدا بودنِ استاد در اکنکار را می‌‏توان نوع خاصی از انسان‌خدایی اکنکار تلقی کرد. 🔷 پال‏ توئیچل در مکاشفاتی که در [کتاب] دندان ببر دارد، بارها او و استادان همراهش توسط خدایان طبقات، خدا خطاب می‌‌شوند. حتی در مراحل پایانی او صدایی از درون می‌‌شنود که خود او خداست.[1] 🔶 وی در همین کتاب از قول فوبی کوانتز به‌‏طور واضح اعلام می‌‌دارد که خداوند در درون آدم‌‌هاست و چیزی جدای از آن‏‌ها نیست.[2] 🔷 هر چند در بسیاری از نوشته‌‏ها اکنکار اعلام می‌‌‌‌کند که استاد تنها مجرای فیض‏ الهی است؛ اما در بسیاری از مواقع نیز استاد را مجلای الهی می‌‌داند: «او نشان خواهد داد که ماهانتا وجهی از وجوه الهی است که به خاطر رهاسازی روح‌‌ها هیئت انسانی به خود می‌‌گیرد».[3] 🔶 این آموزه نیز قرابت شدیدی به آموزه‌‌های مسیحیت دارد؛ چه این‌‌که مسیحیان نیز معتقدند که مسیح (علیه السلام) تجسید و تجلّای الهی بود که برای رها کردن روح‌‌های دربند از گناه نخستین، هیئت انسانی به خود گرفته است. 🔷 شریعت کی سوگماد در جایی دیگر به وضوح به تجلّی سوگماد در زمین در قالب ماهانتا پرداخته است: «استادِ حقِّ در قید حیات، تجلّی جسمانی سوگماد در زمین است و مأموریت دارد همۀ روح‌‌هایی را که آمادۀ بازگشت به جهان‌‏های بهشتی‌‌اند بدان‌‌جا عودت دهد.»[4] 🔶 «پال» در جملاتی، پا را از این هم فراتر نهاده، مقام استادی را (که از قضا به خود او تعلق گرفته) نیز خدا می­‌خواند. او می‏‌نویسد: «استاد در واقع خدایی است در درون ما که از طریق صدای پر عطوفتِ وجدان به ما درس می‌‌دهد.»[5] 🔷 او هیچ ابایی ندارد تا خدایِ خدایان اکنکار را هم‌تراز با استاد قرار داده، خود را سوگماد اعلی بپندارد: «سوگماد عشق، حکمت و قدرت است. او حاضر مطلق است و در همه چیز نفوذ دارد. استادِ حقِّ در قید حیات نیز چنین است.»[6] 🔶 این در حالی است که اکنکار، سوگماد را خدایِ خدایان، مطلقِ مطلقان، مقدّسِ مقدّسان، رحیمِ رحیمان، قادرِ مطلق، حاضرِ مطلق و عالمِ مطلقِ تمام کائنات می‌‌داند.[7] در قاموس کتابِ مقدسِ ادعایی اکنکار، ماهانتا دارای جنبه‌‌های سه گانه‌‏ای است که از آن با عنوان تثلیث سوگماد یاد می‌‌کنند. 🔷نخستین جنبه، حضور مطلق و ازلی ماهانتاست و در قلب اقیانوس عشق و رحمت قرار دارد. دومین جنبه سوگماد کالبد شکوهمند و عالم‌‌گیری است که روح هستی یا اک نامیده می‌‌شود. سومین جنبه‌ نیز کالبد متجلّی شدۀ ماهانتاست که یگانۀ جاویدان و تجلّی کالبدی سوگماد نامیده شده است. 🔶 در ادامه، کتاب مقدس ادعایی، سومین جنبه را که تجلّی کالبد سوگماد است، تناسخ خداوند در هیئت انسانی می‌‌شمارد.[8] به راستی خداوند به کدامین کارما تناسخ یافته است❓ 🔷 از آن‌‌جایی که محال عقلانی بودنِ تجلّی جسمانی خداوند برای پیامبر اکنکار که خود زمانی فلسفه خوانده است روشن بوده، در جاهای فراوانی استاد را فقط واسطه نامیده و تأکید کرده‌‌اند که استادان انسان‏‌هایی بیش نبوده‌­اند. 🔶 البته تناقض‏‌گویی اکنکار را می‏‌توان یکی از ویژگی‌‏های دائمی آن شمرد که نگارنده به جهت تکرار آن در مباحث مختلف دچار شرمندگی در بیان شده است. 🔻 تحلیل و بررسی 🔷 یکم: در اکنکار هرچند ادعا می‌‌شود هدف، رسیدن به جهان‌‏های بهشتی است، آن‏‌چه از نوشته‌‌ها و آموزه‌‌های این آیین برمی‌‌آید، هدف اصلی ارتباط با استاد است. جایگاه ویژه‌‌ای که برای استاد خلق شده است و نیز دعوت‌‌های مکرّر برای هر امری به سوی استاد، نشان از این واقعیت دارد. 🔶 رسیدن به جهان‏‌های بهشتی و درنوردیدن اقلیم سوگماد، بهانه­‌هایی هستند تا چلاها و پیروان اکنکار دست به دامان ماهانتا شوند. در عمل نیز مشاهده می‌‌شود فراتر از ارتباط با استاد چیز دیگری وجود ندارد. آموزش‌‌های رؤیابینی هم اکیست‌‏ها را تا بدان‌‌جا پیش می‌‌برد که در عالم خیال، تصویر یا نوری از استاد را ببینند. 🔷 دوم: علائم و ویژگی‏‌هایی که استاد اکنکار را با آن می‌‌سنجند کاملاً ذهنی و اثبات‌‏ناپذیر است. این‌که استادِ بیرون، از سوی سوگماد و توسط استاد پیشین انتخاب می‌‌شود، در تاریخچۀ کوتاه این آیین بارها زیر پا گذاشته شده است. ♦️ پال توئیچل هرگز استاد بعدی را برنگزید و فقط به یک رؤیای ادعایی اکتفا شد. هارولد کلمپ نیز بیش‏تر در نبردی نفس‏‌گیر به این مسند دست یافت. جالب این‌ که فقط همین دونفر به‌‏طور رسمی بعد از بنیان‌‌گذار اکنکار بر مسند ماهانتایی تکیه زده‌­اند. گزینش استاد درون نیز فقط با رؤیا و در عالم خیال و تصور صورت می‌‌گیرد. ....
💠 ادعای « خدا » بودن استاد در فرقهِ اکنکار (2) ♦️ سوم: اکنکار تفاوت خدا (که همان سوگماد است) را با استاد بیان نمی‌کند. 🔷 فراوان اتفاق می‌‌افتد که اکنکار، استاد را همان خدا و سوگماد می‏‌انگارد؛ پس می‏‌توان به درستی ادعا کرد که اکنکار آیین دعوت به پرستش استاد است. 🔶 چهارم: سازوکار انتخاب استادان اکنکار، کلاف سردرگمی است. البته این کلاف سردرگم، بلافاصله پس از درگذشت بنیان‌‌گذار آن، مشکل عظیمی برای آن‌‏ها به‏‌وجود آورد. انتخاب داروین گراس با ادعای این‌‌که وی انتخاب پال‌‏توئیچل و به تبع آن انتخاب سوگماد است، برای مدتی بحران جانشینی را حل کرد. 🔷 اما با گذشت زمان، انتخاب سوگماد اشتباه از آب درآمد و اکنکار با ادعای دیگری هارولد کلمپ را برگزیدۀ سوگماد معرفی کرد و داروین گراس را از گردونه خارج ساخت. 🔶 البته تقارن ازدواج داروین گراس با گیل توئیچل (بیوۀ پیامبر ادعایی این آیین) با انتخابش به مقام ماهانتایی و نیز تقارن خلع او از این مقام با جدا شدنش از بیوۀ پال، بر دامنۀ این مشکل می‌‌افزاید. 🔷 پنجم: اجر و مزد خواستن رهبران این آیین از پیروان‌شان با عناوین مختلف نیز پرسش‌‌های فراوانی ایجاد کرده است. استاد برای پذیرش چلاها از آن‌‏ها حقِّ عضویت ماهانه دریافت می‌‏کند. پاسخ به پرسش‌‌های چلاها نیز با عنوان مشاوره انجام می‌‏گیرد و از آن‌‏ها حق مشاوره دریافت می‌‌شود. 🔶 ششم: به رغم تبلیغات فراوان دربارۀ جایگاه استادان اکنکار، تناقض‏‌گویی‌‌های آن‌‏ها در گفته‌‌ها و نوشته‏‌هایشان مشکلات فراوانی برای آن‌‏ها به‏‌وجود آورده است. 🔷 اگر اساتید از عالم واقع و درون باخبرند و سخنانشان از عالم واقع سرچشمه می‌‌گیرد، هرگز نباید دچار تناقض‏‌گویی بشوند؛ اما در تمام باورهای اکنکار، تناقض‏‌گویی‌‌ها موج می‌‌زند. 🔶 هفتم: اکنکار بسیار سعی دارد استادان خود را در کنار پیامبران برگزیدۀ الهی و یا حتی بالاتر از آن‏‌ها قرار دهد. در حالی‏‌که: پیامبران برگزیدۀ الهی صدق ادعای نبوّت خود را با معجزات فراوانی به اثبات می‌‌رساندند. 🔷 بنا به یک استدلال کاملاً عقلایی، هر کس ادعا کند از جانب خداوند، مَسند پیامبری را بر عهده دارد، باید بتواند ادعای خود را با عمل خارق‏‌العاده‏‌ای که فقط با اذن الهی صورت می‌‏گیرد به اثبات برساند. معجزه، نوعی اثبات پیامبری است تا هر گزافه‌‏گو نتواند خود را در این جایگاه رفیع قرار دهد. 🔶 در طول تاریخ، تمام پیامبرانی که از سوی تودۀ بشر و نیز عقلا و اندیشمندان به‏‌عنوان واسطه‌‌های الهی پذیرفته شده‌‌اند، معجزاتی سِتُرگ به داشته‌‏اند. عیسای روح الله با بخشیدن حیات مجدّد، به اثبات نبوّت خود پرداخته است. موسای کلیم الله نیز با عصا و یدبیضاء و شکافتن دریا هدایت مردم را در دست گرفت. 🔷 پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با کتاب آسمانی و تحدّی‌‌های فراوان و هم‏چنین معجزات دیگری مانند شقّ‏‌القمر و سخن گفتن سنگ‏‌ریزه‌‌ها و ... به اثبات ادعای خود می‌‌پرداخت. این معجزات آن‏‌چنان مردم را به عجز وامی‌‏داشت که حتی معاندین و مخالفین سرسخت انبیای الهی، به عظمت آن‌‏ها اذعان می‌‌کردند. 🔶 امّا اکنکار معجزه را کلاً نفی کرده، می‌‌گوید ماهانتا هیچ وظیفه‌‌ای در قبال دیگران ندارد تا با معجزه، درستی ادعاهای خویش را ثابت کند. در واقع اکنکار بار دیگر در مقابل عقل و سیرۀ عقلا صف‌‏آرایی کرده است. 🔷 تمام پیامبران الهی دارای پیشینۀ اجتماعی کاملاً مثبتی بوده‌‌اند که به محض ادعای پیامبری، بسیاری بر صدق گفته‌‌های آن‌‏ها شهادت می­‌داده‌­اند؛ مثلاً هیچ‌‏کدام از کفّار مدینه نگفته‌­اند که پیامبر اسلام در دوران زندگی‌‌اش گناهی مرتکب شده و یا به کسی تعرضی کرده است. ♦️ اما پال‏ توئیچل به‌‏عنوان پیامبر این فرقه، به سرقت ادبی متهم شده و نیز دورانی از زندگی‌‌اش را با جنون سپری کرده است. هم‏‌چنین هارولد کلمپ نیز مدتی را در تیمارستان بستری بوده است. ...
💠 ادعای « خدا » بودن استاد در فرقهِ اکنکار (3) ♦️ پیامبران الهی از عصمت برخوردار بوده‌‌اند و هرگونه عمل شنیع و خلاف شرع و اخلاق هرگز از آن‌‏ها صادر نشده است. البته ناگفته پیداست برای ادعایی به بزرگی پیام‌‏آور بودنِ خداوند، لازم است چنین ویژگی­‌ای در مدعی وجود داشته باشد. 🔷 اگر پیامبران دارای پیشینۀ سالم و بدون عیب نباشند و یا این‌‌که به راحتی دچار اشتباه و گمراهی و عصیان شوند، چگونه می‌‏توان به صحّت پیام‌‏های ادعایی آنان ایمان آورد❓ 🔶 پس عصمت و دوری از گناه نیز از لوازم عقلی و عقلایی پیام‌‏آور بودن است که باید هر پیام‏‌آور الهی از آن برخوردار باشد. 🔷 مثلاً پیامبر اسلام را همگان، حتی دشمنانش «محمد امین» می‌‌خواندند؛ چون همه به صداقت در گفتار و امانت در رفتار او ایمان داشتند و هرگز در زندگی قبل از نبوت و یا بعد از نبوت از وی گناه، ظلم و یا نقض پیمانی مشاهده نشده است. 🔶 درحالی‌‏که پال‏ توئیچل خود دورانی از زندگی‌‌اش را در حاشیه‌‏نشینی به‏‌سر برده و داروین گراس به اتهام غرق بودن در نفسانیات از مقامش خلع می‌‌شود. هارولد کلمپ نیز دورانی را با سرکشی در برابر خداوند پشت سر گذاشته است. 🔷 پیامبران الهی هیچ اجر و مزدی را در مقابل رسالتشان طلب نکرده‌‌اند، کما این‌‌که پیامبر اسلام نیز دریافت هرگونه اجر و مزد را نفی کرده است. اما پیامبران ادعاییِ اکنکار با فرم و ثبت رسمی به دریافت اجر و مزد می‌‌پردازند. 🔶 پیامبران الهی همگان را به سوی خدا فرا می‌‌خواندند و هر کس را که به آن‌‏ها بیش از حد علاقه نشان می‌‌داد از این عمل باز می‌‌داشتند. هم‏‌چنین آنانی را که پیامبران را در جایگاه خدایی قرار می‌‌دادند، تکفیر کرده، به مجازات می‌‌رساندند. ♦️ اما در اکنکار، ماهانتا همان خداست که برای راحتی بشر به زمین آمده است تا پرستیده شود! 🔷 گاهی نیز اکنکار سعی دارد ماهانتا را انسانی کامل معرفی کند. اما آیا واقعاً می‏‌توان استاد اکنکار را انسان کامل نامید❓ ♦️ اکنکار هیچ‌‏گونه ویژگی‏ و مراتبی را برای انسان کامل خود معرفی نمی‌‌کند و صرف استادِ حقِّ در قید حیات بودن را کافی می‌‌داند. این درحالی است که در ویژگی‌‏های استاد نیز دچار ضعف شدیدی هستند. 🔻 پی‌نوشت: [1]. دندان ببر، توئیچل، پال، ترجمه هوشنگ اهرپور،چ پنجم، تهران، نگارستان کتاب و زرین، 1381، ص 226. [2]. همان، ص 239. [3]. شریعت کی سوگماد، توئیچل، دوجلد، ترجمه هوشنگ اهرپور، بی‏جا، بی‏تا، ج1، ص 296. [4]. همان، ج1، ص 57. [5]. همان، ج 1، ص 352. [6]. همان، ج 1، ص 189. [7]. همان، ج 1، ص 75. [8]. همان، ج1، ص 64. برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: سودای دین داری، عبدالحسین مشکانی سبزواری، قم، نشر صهبای یقین، ص 163.
💠 فرقه « اکنکار » چند خدا را می پرستند (1) ♦️ از جمله فرقه‌های فعال در ایران، اکنکار است. یکی از انحرافات فرقه اکنکار چندخدایی است. 🔷 آن‌ها برای هستی نظام‌های متعددی قائلند و برای هر کدام از این نظام‌ها وجود خدایی متفاوت معتقد هستند. 🔶 آن‌ها هستی را متشکل از 12 نظام می‌دانند و 12 خدا بر هر یک از این نظام‌ها خدایی می‌کند. تمام این خدایان تحت سیطره‌ی سوگماد است. سوگماد خدای دوازدهم و دارای اهمیت ویژه‌ای است. 🔷 اکنکار، به ظاهر از بینش سکولاریسم دوری جسته و معتقد به وجود خدای آفریننده و گرداننده‌ی امور است؛ اما پال توئیچل از مسیر یکتاپرستی خارج شده و معتقد است که در جهان هستی دوازده خدا وجود دارد. 🔶 او جهان هستی را مشتمل بر دوازده عالم می‌داند که در هر جهان یک خدا به عنوان حاکم و فرمان‌روای آن طبقه وجود دارد. طبقه‌ی اول، همین جهانی است که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند. این طبقه پست‌ترین طبقه است و خدای حاکم بر آن نیز ضعیف‌ترین خداها می‌باشد. 🔻 در مقابل، طبقه‌ی دوازدهم بهترین جهان است و خدای آن کامل‌ترین خدایان. اسامی خدایان اکنکار که همگی دارای نقش ویژه‌ای در ادراه‌ی جهان هستند، به ترتیب زیر است: 1️⃣ کل لیرانجان؛ 2️⃣ آنامی پوروشا؛ 3️⃣ آگام پوروشا؛ 4️⃣ حوکیکات پوروشا؛ 5️⃣ آلا یا پوروشا؛ 6️⃣ الخ پوروشا؛ 7️⃣ سات پوروشا؛ 8️⃣ ساگونا براهم؛ 9️⃣ پارا براهم؛ 🔟 براهم؛ 1️⃣1️⃣ توریا پادلوک؛ 2️⃣1️⃣ سوگماد.[1] 🔶 مهم‌ترین عامل گرایش به مسئله چندخدایی، مشاهده‌ی پدیده‌های متنوع آسمانی و زمینی بوده است که هر نوع از آن‌ها تحت تدبیر خدای خاصی قرار دارند. همچنین، برخی از انسان‌ها به این پندار رسیده‌اند که خوبی‌ها مستند به خدای خیر و بدی‌ها به خدای شر است و بدین ترتیب قائل به دو یا چند مبدا برای جهان شده‌اند. 🔷 البته در این میان، افراد و مکاتبی همانند اکنکار، معتقد به یگانگی آفریننده‌ی کل جهان‌اند و در واقع، توحید در خالقیت را پذیرفته‌اند؛ ولی در مرتبه‌ی نازل‌تر و گاهی هم مرتبه‌ای عالی‌تر از خدای خالق را برای جهان به تصویر کشیده‌اند که هر کدام در تدبیر عالم، دارای وظیفه و کارکرد ویژه‌ای می‌باشند. 🔶 اکنکار در بحث خداشناسی، تمام خدایان را تحت سیطره‌ی سوگماد می‌داند و برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل است و همان‌طور که گفته شد، مرتبه خالقیت را به «کل لیرانجان» داده است! 🔷 لازمه فرض چندخدایی برای جهان، وجود نظام‌های متعدد، متفاوت و جداگانه از یکدیگر است، در حالی که جهان دارای نظام واحدی بوده، تمامی پدیده‌های آن با یکدیگر مرتبط هستند. ♦️ البته بنا بر فرضیه‌ی اکنکار که سوگماد آفریننده‌ی همه‌ی خدایان است نیز چنین فرضی صحیح نمی‌باشد؛ زیرا معنای حقیقی «ربّ» این است که بتواند در مربوب خود تصرف استقلالی انجام دهد و حال آن‌که این‌گونه تصرفات و تاثیرات، بین خدایان اکنکار استقلالی نمی‌باشد. بنابراین، هیچ‌کدام از آن‌ها «ربّ» حقیقی نخواهند بود.[2] ...
💠 فرقه « اکنکار » چند خدا را می پرستند (2) ♦️ نقد و بررسی : 🔷 یکی از براهین متقن و خلل ناپذیر که در قرآن نیز آمده است و بر وحدانیت خداوند عالم تأکید دارد، برهان تمانع است که از آیه‌ی «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ.[انبیاء/22] اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند (و نظام جهان به هم می‌خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصیفی که آنها می‌کنند!» استفاده می‌شود. در این‌جا دو نکته حایز اهمیت است: 🔶 نکته اول: باید توجه داشت که غرض اصلی این برهان، اثبات توحید ربوبی خدا و یگانه بودن مدبّر عالم است، نه اثبات یکتایی و یگانگی در توحید خالقیت خداوند متعال. 🔷 نکته دوم: مقصود از «آلِهَةٌ» در آیه، «معبودان مدبّر» است؛ زیرا الوهیت فرع بر ربوبیت و خالقیت است. مانند «إله» در آیه «وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرِي.[قصص/38]فرعون گفت: «ای جمعیت اشراف! من خدایی جز خودم برای شما سراغ ندارم.» زیرا فرعون خود را یگانه معبود مدبّر قوم خویش می‌دانست؛ نه واجب الوجود و خالق عالم.[3] 🔶 با توجه به هماهنگی و انسجام غیر قابل انکاری که بر آحاد پدیده‌های جهان هستی حاکم است، اگر فرض شود پروردگار آسمان و زمین بیش از یکی است و چندین مدبّر، جهان و انسان و ارتباط این دو را تدبیر می‌کنند، حتما باید خدایانِ مدبّر و ارباب مدیر در ذات و وجود خود مستقل از یکدیگر باشند، وگرنه با خدا بودن آنان ناسازگار خواهد بود. 🔷 همچنین باید در حقیقت و جوهر ذات و حقیقت وجود از هم متمایز باشند، باید صفات ذاتی آنان نیز متفاوت باشد؛ چون صفات ذاتی خداوند عین ذات اوست. در نتیجه، علم و اراده‌ی هریک از خدایان غیر از علم و اراده‌ی دیگری است و نظام علمی و مقام تدبیر هرکدام غیر از آن یکی. 🔶 بنابراین، باید به تعداد خدایان مفروض، نظام‌های عینی جدای از هم و جهانیان پراکنده و متباین و جوامع بشری ناهماهنگ در خارج موجود باشند؛ زیرا از چند خدای مستقل و متفاوت، با علم و اراده‌ی متمایز، جز چند نظام عینی ناهماهنگ انتظار نمی‌رود. 🔷 در حالی که قرآن کریم در توصیف نظم جهان و نداشتن ناهماهنگی و تباین می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ.[ملک/3] همان کسی که هفت آسمان را بر فراز یکدیگر آفرید؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و عیبی نمی‌بینی! بار دیگر نگاه کن، آیا هیچ شکاف و خللی مشاهده می‌کنی؟!» ♦️ با این بیان، روشن می‌شود که فرض تعدد مدبر و کارگردان در مقام الوهیت، مساوی است با فرو ریختن نظام هستی و فساد در آن.[4] 🔻پی‌نوشت: [1]. شریعت کی سوگماد، پال توئیچل، ترجمه هوشنگ اهرپور، بی‌تا، بی‌جا، ص 390. [2]. نقد و بررسی جریان‌های مدعی معنویت، علی محمدی، نشر ذکری، 1396، قم، ص 186. [3]. توحید در قرآن، عبدالله جوادی آملی، انتشارات اسراء، ص 74. [4]. نقد و بررسی جریان‌های مدعی معنویت، علی محمدی، ذکری، قم، ص 188.
💠 ابزارهای تبلیغی فرقه اکنکار (1) ♦️ فرقه اکنکار برای ترویج افکار خود از هیچ ابزاری تبلیغی کوتاهی نکرده و برخلاف گفته‌های خود که تبلیغ برای اکنکار ممنوع است از هر روشی تبلیغی متداول برای بیش‌برد اهداف این شبه‌آیین استفاده شده است. 🔻 کتاب‌ها: 🔷 بیش از پنجاه عنوان از کتاب‌های اکنکار در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند. بیش از بیست عنوان مربوط به کتاب‌هایی است که پال توئیچل (بنیان‌گذار این فرقه) آن‌ها را نگاشته است. 🔶 افزون بر بیست جلد از کتاب‌های «هارولدکلمپ» رهبر در قید حیات اکنکار به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند. 🔷 از دیگر نویسندگانی که در اکنکار قلم زده‌اند می‌توان به «تاد کرامر»، «به راد استایگر»، «جیمز پال دیویس»، «تریل ویلسون»، «موری میتسو»، «پتی سمپسون» و «رابرت ماش» اشاره کرد. 🔶 عمدهٔ این کتاب‌ها را مرحوم هوشنگ اهرپور به فارسی برگردانده است. مهیار جلالیانی نیز نزدیک به ده جلد از کتاب‌های اکنکار را ترجمه کرده است. 🔷 از دیگر مترجمانی که در حوزهٔ ترجمهٔ آثار اکنکار فعالیت کرده‌اند می‌توان به «مینو ارژنگ»، «یحیی فقیه»، «مرجان داوری»، «مریم داوری»، «محمد هادی ماکانی»، «شهرام محمدپور»، «شهرام شامحمدی»، «محمدعلی اخلاق دوست» و «اخوان تفتی» اشاره کرد. 🔶 از این تعداد مترجمان فقط یک نفر را اکیست دانسته‌اند که البته اثبات آن نیز به سختی ممکن است. 🔻 دیسکورس‌ها: 🔷 دیسکورس جزوه‌ای است که از طریق آن، استادِ حقِّ در قید حیات، آموزش‌های نخستین و لازم را به اکیست‌ها ارائه می‌دهد. 🔶 در واقع دیسکورس، اولین ارتباط بین چلا و ماهانتا محسوب می‌شود. در این آموزش‌نامه‌ها علاوه بر آموزش مفاهیم و عقاید اکنکار، به پرسش‌های چلا نیز پاسخ داده می‌شود. 🔷 دیسکورس، آموزش‌نامه‌ای محرمانه بین استاد و چلا است. متقاضی عضویت اکنکار قبل از این‌که به عنوان چلا یا اکیست در این گروه پذیرفته شود باید به مدت دوسال در اکنکار مطالعه کند. 🔶 سیر مطالعات افراد با مطالعهٔ دیسکورس‌های خصوصی آغاز می‌شود. این دیسکورس‌ها حاوی مطالبی دربارهٔ سفر روح و راه پنهان خدا است. 🔷 این سیر دوساله برای وصل اوّل او کفایت می‌کند. اما برای دریافت وصل‌های بعدی باید مطالعات فراوان دیگری را همراه با روش‌ها، تمرین‌ها و آموزش‌های دیگر داشته باشد. [1] 🔶 اکنکار در گفتار و کردار دچار تناقض‌ها و پارادوکس‌های فراوانی است. بسیاری از مواقع نیز ابایی از این رویکردهای متضاد و متناقض ندارد. سیر آموزش چلاها و اعطای وصل‌ها نیز از این قبیل‌اند. 🔷 برخلاف آن‌چه پال توئیچل دربارهٔ لزوم مطالعات دوسالانهٔ دیسکورس‌ها برای رسیدن به اولین وصل گفته است در جایی دیگر می‌نویسد: 🔶 «هنگامی‌که کسی ابتدا طریقت اک را برمی‌گزیند و مطالعهٔ دیسکورس‌ها را آغاز می‌کند، وصل درون را دریافت کرده است. [2] 🔷 پال در این گفتار، دریافت وصل را مصادف با دریافت نخستین دیسکورس می‌داند؛ درحالی‌که در گفتاری دیگر، مطالعهٔ دوسالانهٔ دیسکورس‌ها را برای دریافت وصل الزامی دانسته است. 🔶 یکی از ویژگی‌های دیسکورس‌ها که پرسش‌های بسیاری دربارهٔ آن متولد شده، محرمانه بودن آن‌هاست. دیسکورس‌ها آموزش‌هایی محرمانه بین چلا و ماهانتا هستند. 🔷 اجازه دادن به کسی که بدون نخستین مکاتبه با ماهانتا آن‌ها را بخواند و باعث افشای مطالب آن گردد، هم به چلا و هم به معلّم لطمه می‌زند. ♦️ زمانی‌که چلا مطالعهٔ دیسکورس‌ها را آغاز می‌کند باید بداند که ریسمانی بین خود و استادش برقرار می‌شود ریسمانی نامرئی و محرمانه که ماهانتا از آن برای برقراری ارتباط با چلا استفاده می‌کند. [3] ...
💠 ابزارهای تبلیغی فرقه اکنکار (2) ♦️ محرمانه بودن این دیسکورس‌ها اقتضا می‌کند چلا آن را از همه پنهان دارد. البته اعضای خانواده‌ای که زیر یک سقف زندگی می‌کنند می‌توانند به دیسکورس‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند. 🔷 هم‌چنین چلا نباید بیش از یک دیسکورس دریافت کند. دربارهٔ مطالب دیسکورس‌ها نیز نباید با هیچ‌کس دیگری سخن بگوید. 🔶 تهدیدهای زیادی وجود دارد که چلا در صورت افشای مطالب دیسکورس یا استفاده از دیسکورس‌های دیگران با آن روبه رو می‌شود. ♦️ پرسش‌هایی که دربارهٔ علّت محرمانه بودن دیسکورس‌ها وجود دارد بی‌جواب مانده است. 🔷 پال توئیچل در جواب نامهٔ چلاهایی که علّت آن‌را خواستار شده بودند بار دیگر این قوانین را ذکر کرده و با تهدیدهایی از قبیل قطع شدن ریسمان ارتباطی چلاها با استاد و عدم پیشرفت معنوی، به فرافکنی پرداخته است. [4] 🔻 رمان‌ها: 🔷 اکنکار علاقهٔ ویژه‌ای دارد که از هنر رمان‌نویسی برای ترویج آموزه‌های خود بهره گیرد. 🔶 پال توئیچل بسیاری از کتاب‌های خود را در قالب رمان به جامعهٔ اکنکار تحویل داده است. کتاب‌های پنجه زمان، طریق دارما، طنین پرخروش اک، شرق خطر، سه نقاب گابا، در قالب رمان نگاشته شده‌اند. 🔷 برخی دیگر از کتاب‌های اصلی او نیز داستان‌واره است و تجربیات پال را بیان می‌کند. کتاب‌هایی مثل دندان ببر، بیگانه‌ای بر لب رودخانه و سرزمین‌های دور از این دسته‌اند. 🔶 هارولد کلمپ نیز از این هنر بهره برده است. کتاب‌های کودک در سرزمین وحش و امثال الحکم در قالب داستان و رمان نگاشته شده‌اند. 🔻 وب سایت‌ها: 🔷 اکنکار از فضای مجازی اینترنت بیش‌تر در کشورهایی بهره می‌برد که بنا به دلایلی قادر به انجام رسمی فعالیت‌های تبلیغی خود نیست. 🔶 شبه‌آیین اکنکار پایگاه اطلاع‌رسانی هم دارد که با نام سایت مرکزی اکنکار شناخته می‌شود. مؤسسهٔ اکنکار این پایگاه را در ایالت مینه‌سوتا اداره می‌کند. 🔷 بسیاری از پایگاه‌های دیگر اکنکار در کشورهای جهان، خود را به پایگاه مرکزی وابسته می‌دانند. این سایت‌ها بیش‌تر به ترجمهٔ مطالب سایت مرکزی می‌پردازند. در ایران نیز این پایگاه فعّال بوده، به ترجمهٔ پایگاه اصلی پرداخته است. 🔶 پایگاه‌ها و وب‌سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که در مسیر تبلیغ اکنکار فعّالند. در ایران نیز ده‌ها سایت و وب‌سایت به فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی اکنکار مشغولند. 🔻 معابد اکنکار: 🔷 اکنکار معابد فراوانی را در طبقات معنوی و تحتانی برمی‌شمرد که متعلّق به ایشان است. 🔶 معابدی که در طبقات معنوی هستند بسیار فراوانند که به برخی از آن‌ها معابد «حکمت زرّین» می‌گویند. این معابد که شریعت کی سوگماد در آن نگهداری می‌شود در طبقات مختلف فوقانی و تحتانی قرار دارند. 🔷 به جز ادّعاهای اکنکار، هیچ دلیلی برای اثبات وجود این معابد وجود ندارد. معابدی نیز که در طبقات تحتانی هستند اثبات‌ناپذیرند چون اکنکار مدّعی است آن‌ها یا در سیّارات دیگر قرار دارند و یا از چشمان مردمان عادی، پنهان هستند. 🔶 دوتا از این معابد برروی زمین هستند، یکی در سیّارهٔ زهره و بقیّه در طبقات اثیری علّی، ذهنی، اتری و طبقهٔ روح واقع شده‌اند. ♦️ تنها معبدی که برای آن بسیار ارزش قائلند و به منزلهٔ قبلهٔ این آیین است، در ایالت مینه‌سوتای ایالات متحدهٔ آمریکا واقع شده است. [5] 🔻 پی‌نوشت: [1]. نامه‌های طریق نور، پال توئیچل، 1380، ترجمه مینو ارژنگ، تهران، ثالث گلسار، ص 212. [2]. همان، ص 129. [3]. همان، ص 208 [4]. همان، ص 207-213. [5]. سودای دین‌داری، عبدالحسین سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 333.
💠 فعالیت‌‌های مخفیانه فرقه « اکنکار» در ایران (1) ♦️ در ایران فرقۀ اکنکار، فعالیت‌‌های تبلیغی و ترویجی متنوعی را در دستور کار داشته است. 🔷 تا زمانی که شیوه و جهت این فرقه روشن نبود و فقط با موضوع آموزش‌‌های مراقبه و آموزش‌‌های آرام‏‌بخش فعالیت می‌‌کرد، آزادانه به تمام فعالیت‌‌های خود مشغول بود. 🔶 در همین دوران، گروه فعال اکیست‌‏ها توانستند کتاب‌‌های این فرقه را به فارسی برگردانند و در شمارگان بالا چاپ کنند. هوشنگ اهرپور بیش از ده عنوان از کتاب‌‌های این فرقه را به فارسی برگردانده است. پس از او می‏‌توان از افرادی مانند مهیار جلالیانی، مینو ارژنگ، یحیی فقیه، مرجان داوری و مریم البرزی نام برد که هرکدام بیش از یک جلد از کتاب‌های اکنکار را ترجمه کرده‌اند. 🔷 اشخاصی چون محمدهادی ماکیانی، عبدالرضا فقیه، شهرام محمدپور، شهرام شامحمدی، محمدعلی اخلاق‌دوست و اخوان تفتی نیز هر کدام یک جلد از کتاب‌‌های اکنکار را به فارسی برگردانده‌‌اند. ♦️ پس از این‌‌که رویکرد دین‌ستیزانۀ این فرقه بر اهل تحقیق آشکار شد، از فعالیت‌‌های رسمی آن‌‏ها جلوگیری به‌‏عمل آمد. پیروان اکنکار پیش ‏‌از این در ایران دارای تشکیلات بوده و به جذب نیرو می‌‌پرداختند. ...
💠 فعالیت‌‌های مخفیانه فرقه « اکنکار» در ایران (2) ♦️ پیروان اکنکار از طریق اداره پست با ماهانتا در تماس بودند. شاید نمونۀ بارز این افراد، فردی به نام دکتر ناصری بود که در شمال شرق کشور می‌‌زیست. وی پس از مدتی به آمریکا رفت و به ناسا پیوست. شاگردان وی هم‏‌چنان‌در ایران در لوای انرژی‌‏درمانی و... به فعالیت مشغول هستند. 🔷 در حال حاضر شخصی با نام مستعار الماسی بیش‏ترین فعالیت را در ایران دارد. وی اخیراً با توجه به نزاع‌‏های اینترنتی که بین او و دیگر اکیست‌‏ها در گرفته به وابستگی و قدرت‏‌طلبی متهم شده است. ناگفته پیداست این دست از نزاع‌‌ها در تمام کشورها برای اکیست‌‏ها اتفاق می‌‌افتد. 🔶 ریشۀ این نزاع‌‌ها در این است که هر کدام از اکیست‌‏ها که دارای بیش‏ترین فعالیت هستند، ادعای مسئولیت در قبال بقیه اکیست‌‏ها را دارند و این ادعا با مخالفت «دیگران» روبه‌‏رو می‌‌شود. گو این‌‌که «دیگرانی» نیز هستند که نسبت به بقیه احساس مسئولیت می‌‏کنند! 🔷 اکیست‏‌ها در ایران تا سال ۱۳۷۵ با پر کردن فرم‌‌های تهیه شده توسط ادارۀ اکنکار و واریز مبلغ معیّن از طرف ماهانتا، با مرکز اکنکار در آمریکا مکاتبه می‌‌کردند. این مبلغ در ابتدا 120 دلار بود که با نامه‌‏نگاری‌‌های ذلیلانۀ برخی از اکیست‏‌ها به هارولد کلمپ به پنجاه دلار کاهش یافت. 🔶 با روشن شدن چهرۀ واقعی اکنکار، از فعالیت‌‌های رسمی‏ این فرقه جلوگیری شد. اما فعالیت‌‌های اینترنتی و ارتباط‌‏های مخفیانه هم‏‌چنان ادامه دارد. 🔷 این گروه بعضی از چهره‌‌های متفکر و درخشان تاریخ جهان را به نام اکنکار مصادره کرده و به مریدان خود معرفی می‌‌کنند. آن‌‏ها ادعا دارند این چهره‌‌ها ماهانتا بوده و هدایت انسان‌‏های زمان خویش را برعهده داشته‌‌اند. 🔶 از چهره‌‌های ایرانی که این فرقه از آن‌‏ها برای رسیدن به اهداف خود سود می‌‌جویند می‌‏توان به شمس تبریزی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، مولانا و حافظ اشاره کرد. آن‌‏ها در برخی کتاب‌‌های خود مثنوی معنوی مولانا را به‌‏عنوان کتاب جهان‌‏بینی اکنکار مطرح می‌‌کنند. 🔷 بیش‌ترین فعالیت اکنکار در ایران در قالب وب‌‏نگاری صورت می‌‏گیرد. مهم‏‌ترین سایت موجود، سایت رسمی اکیست‏‌های ایران است که نسخۀ فارسی سایت رسمی موسسۀ اکنکار می‌‏باشد. وب سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏های دیگری نیز وجود دارد که به نشر آموزه‌‏های اکنکار همت گمارده‌‏اند. 🔶 تا مدتی پیش این وب نوشته‌‏ها کار تبلیغی و ترویجی انجام می‌‏دادند اما با چالش‌‏های جدیدی که آموزه‌‏های اکنکار با آن روبه‌‏رو شده است، اکیست‌‏ها بیشتر در قالب دفاع از آموزه‏‌های خویش مطلب می‌‏نگارند. 🔷 هر چند این‏‌گونه دفاع‏‌ها خود بر خلاف آموزه‏‌های اکنکار است؛ چون اکنکار مدعی است نباید از آموزه‌‏های خود دفاع و برای اثبات آن‌‏ها استدلال کرد. اکیست‌‏های ایران که سعی وافری برای گسترش ایده‌‏های خود دارند، این آموزۀ اکنکار را زیر پا نهاده، به استدلال و محاجّه مشغولند. 🔷 جالب‎ترین دفاعیات اکیست‌‏ها هنگامی است که به اسلامی کردن باورهای خود می‌‏پردازند. آن‌‏ها برای گریز از کمند ضداسلامی بودن برای اثبات آموزه‌‏های خود به آیات، روایات و زندگی معصومین (علیهم‌السلام) استناد می‏‌کنند. فرزند اک مقدس در این‌باره می‌‏نویسد: ♦️ «آیا می‌‏دانید اعتقاداتِ به گفتۀ بعضی بی‌‏سر و ته اکنکار را می‌‏شود با آیات قرآن تطبیق داد؟... آن‏‌ها که آن را می‏‌شناسند می‏‌دانند که اکنکار از تمام ادیان به ظاهر قدیمی، قدیمی‌‏تر است؛ ...تصفیه کارماها در دنیاهای بالاتر یا به صورت دوزخ است و یا بهشت؛ که البته دقیقاً به میزان کارمای تولید شده است؛ نه بیشتر و نه کمتر؛ زیرا عدالت پروردگار خدشه‌‏ناپذیر است. در قرآن آمده است: «فَمَن یَعمَل مِثقَال ذَرَّةٍ خَیرَاً یَره و مَن یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَره [عادیات/7 و 8] و هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده آن‌را خواهد دید و هر کس بقدر ذره‌ای کار زشت مرتکب شده می‌بیند.» و یا حضرت علی (علیه‌السلام) می‏‌فرمایند: «به همان‏‌گونه‌‏ای که یاری می‏‌کنی یاری می‏‌گیری، که اشاره به کارهای مثبت در همین دنیا دارد.» در جایی دیگر حضرت محمد(ص) می‌‏فرمایند: «خاری در پای هیچ مؤمنی نمی‏‌رود مگر این‌که کفّاره گناهان او باشد»، که این حدیث اشاره به کارمای منفی دارد.» 🔷 این سخنان در حالی است که هیچ سنخیتی بین دوزخ و نتایج اعمال در اسلام و کارمای ادعایی اکیست‌‏ها وجود ندارد. وانگهی اکنکار با ردّ ادیان و نفی آن‏‌ها هیچ جایی برای تمسک به‏‌آن‌‏ها نگذاشته است و این ترفندی است که اکیست‌‏ها برای رها شدن از اشکالات و انتقادات بدان پناه می‌‏برند. ....