eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.6هزار دنبال‌کننده
457 عکس
49 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین ارتباط: @admin_shefa
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ادامه آداب داری 🌙 با عجله و ایستاده و در حال حرکت افطار نکنید و در این حالت شام نخورید. 🌙 هنگام افطار و سحری غذا را داغ وارد معده نکنید، بگذارید کمی سرد شود. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: در غذای داغ برکت وجود ندارد. 🌙 بعد از صرف افطاری و شام و سحری خواب را به تعویق بیاندازید. 🌙 هرگز بدون سحری روزه نگیرید و اگر خواب ماندید، در افطار بعدی با آب گرم و خرما افطار را باز کنید و در خوردن غذای شام بعد از باز کردن افطار، عجله نکنید. 🌙 استحمام در طول روز برای روزه داران ضعف می‌آورد و شب‌ها تا سحر بلامانع و مفید است؛ بهتر است برای شستشوی بدن از آبزن حمام استفاده کنید. 🌙 خون درمانی: حجامت، زالو و فصد در ماه مبارک رمضان در طول روز ممنوع است و بعد از افطار با فاصلۀ اندک اغلب مضرّ و منجر به ضعف و بی حالی می‌شود. چنانچه افرادی دارای بدنی قوی و خونساز هستند دو ساعت بعد از شام اشکالی ندارد(در صورت صلاح دید طبیب)؛ افراد عادی بهتر است خون‌گیری نکنند. 🌙 ورزش را در ماه مبارک فراموش نکنید و کسانی که عادت به ورزش دارند در ماه مبارک بهتر است ورزش همیشگی خود را ادامه دهند. ورزش می‌تواند ملایم و متناسب با بدن انتخاب شود 🌙 کسانی که از ضعف حافظه رنج می‌برند همراه با سحری 21 عدد مویز سیاه بدون هسته یا هسته در آورده میل کنند. 🌙 چنانچه روزه دار در ماه مبارک رمضان دچار درد شدید معده بشود و این درد در معده و اطراف ناف احساس گردد باید در فاصلۀ افطار تا سحر یک قاشق غذاخوری شوید خشک آسیاب شده را با 2 لیوان آب روی شعله ملایم بجوشانند تا یک لیوان بماند صاف کنند و با عسل خوب شیرین کرده بخورند تا دل درد سریعاً ساکت شود. زنده یاد استاد حکیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍نا امیدی ممنوع 🕰اینجا هنوز یک ساعت قبل از اذان، صف نانوایی‌ها طویل می شود. 🔸 هنوز ماه رمضان که می شود، در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها زولبیا بامیه‌های زعفرانی دلبری می کنند. 🔸 در کوچه ما هنوز موقع سحری، چراغ خانه‌ها یکی‌یکی روشن میشود. 🔸 هنوز در مهمانی‌های خانوادگی، درباره «زندگی پس از زندگی» بحث می کنند. 🔸 هنوز همه به دختربچه‌های روزه‌اولی فامیل، ماشاءلله می گویند. 🔸 اینجا هنوز رمضان که می شود جلوی رستوران‌ها، نوشته‌ای عَلَم می شود که «حلیم داغ موجود است». 🔸 هنوز از ارگ صدای «مولای یا مولا» حاج‌منصور به گوش می رسد. 🔸 هنوز مرحمت‌ خانوم، روی شله‌زردهایی که برایمان می‌آورد با دارچین می نویسد «یاعلی» . 🔸 هنوز دختر سه‌چهار ساله‌ای که با مادرش در تاکسی کنارم نشسته، میپرسد که «مامان توت‌فرنگی هم روزه‌م رو باطل میکنه؟» و مادر مهربانانه می گوید «نه مامان‌جون، بخور». 🔸 هنوز نزدیک اذان که می شود، پیرمردهای پارک سرکوچه، صندلی‌های تاشو خودشان را جمع می کنند و به سمت خانه‌هاشان پراکنده می شوند. 🔸 هنوز در رمضان، رفیق‌هایم هر روز دعای مخصوص همان‌ روز را اِستوری میکنند. انقدر زیاد که اگر نخوانده رد بشوم عذاب وجدان می گیرم. 🔸 هنوز صدای اذان از مأذنه‌ها بلند است. هنوز ناامیدی گناه کبیره است. 🔸 من به حرف آنهایی که می خواهند دین را مرده و فراموش شده جلوه دهند، حرف‌ آنها که می خواهند بگویند رمضان دیگر تمام شده و مردم روزه نمی گیرند باور ندارم... 🔸 هنوز بی‌دین‌ها پویش روزه‌خواریِ علنی راه می‌اندازند تا با رمضان مبارزه کنند. پس رمضان هست. ده‌ها میلیون‌ نفر روزه‌دارند. 🔸 صدای «اللهم لک صمنا» از تلوزیون‌ها بلند است. ✅ مبادا هوچی‌گری و سروصدای بلند روزه‌خوارها نا امیدت کند. مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتن‌های چند نفر، عصبی‌ات کند و جامعه را کافر بپنداری. دست و پایت را نبندد. 🔸 شب‌قدر که جمعیت فوق‌العاده شب‌زنده‌داران را ببینی می فهمی که تو تنها روزه‌دار شهر نبوده‌ای. زیر پوست شهر، پر است از روزه‌دار هایی که لب‌هایشان ترک خورده. اینجا همه ما روزه‌ایم. نماز و روزه هات قبول بچه مسلمون... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨امام على عليه السلام: أصلُ الصَّبرِ حُسنُ اليَقينِ بِاللّهِ ريشه صبر، داشتن يقين راستين به خداست. 📗غرر الحكم حدیث 3084 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📖در بیان اسباب پیدایش خلط بلغم ❶و سَبَبُ البَلغَمِ الفَاعِلِىُّ حَرَارَةٌ مُقَصَّرَةٌ. ←سبب فاعلى آن كمى حرارت كبدى است. ❷و سَبَبُها المادّىُّ الغَليظُ الرَّطبُ اللَّزِجُ البارِدُ من الأغذيَةِ ←سبب مادى آن خوردن غذاهاى سنگين، ديرهضم، تر، لزج، و سرد است. ❸و سَبَبُهُ الصُّورىُّ قُصُورُ النُّضجِ ←سبب صورى آن ناكافى بودن نضج است. ❹و سَبَبُهُ الغائىُّ أن يَكُون مُعَدّاً لِتَغذيَةِ البَدَنِ عند فِقدانِ الغِذاءِ و تَرطيبُهُ‏ و تَغذيَةُ بعضِ الأعضاءِ الّتى يَجِبُ أن يَكُونَ في غِذَائِها قِسطٌ من البَلغَمِ. ←و سبب غائى آن، آمادگى براى تغذيه بدن در زمانى كه از بيرون به بدن غذا نرسد؛ مرطوب نگهداشتن بدن؛ و تغذيه اعضايى است كه وجود مقدارى بلغم در غذاى آنها ضرورى است. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📎شرح و توضیح 📄سبب فاعلى بلغم طبيعى بوَد يا غير طبيعى، حرارت قاصره است و قصور اين نسبت به اخلاط ديگر است و الا بعض اقسامش چنانچه بلغم شور بى‏ حرارت فاعليه قويه وجود نمى‏ گيرد. 📄و سبب مادى بلغم، غذاى غليظ، رطب، لزج و سرد است، چون سمك طرى(ماهی تازه)و قثا(نوعی خیار) و قثد(نوعی خیار). 📄و سبب صورى بلغم نضج قاصر است. 📄سبب غائى بلغم چند چيز است: ①يكى آنكه آماده باشد جهت آنكه چون بدن وقتى غذا نيابد او خون شود و غذاى بدن گردد. ②دوم آنكه ترطيب بدن نمايد. ③سوم آنكه در غذاى بعض اعضا داخل گردد چنانچه گفته شد. 📔مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🌙رمضان، ماه زمینه‌ها و استعدادها ✍حضرت آیت الله استاد تحریری(حفظه الله): 📿رمضان هنگامه رسیدن به تقوا و پاکی‌های خاص است؛ چرا که خدا مبرا از هر محدودیت و نقصی از مصدر جلاله، مومنان را برای کسب توشه معنوی و نیز توجه به حقیقت فراخوانده است. 📿توشه‌ی معنوی ماه رمضان می‌تواند سرمایه‌ای برای ادامه این طریق در ماه‌های بعد باشد. 📿خدای متعال همواره در مقام افاضه‌ی فیوضات است و بندگان نیز می‌توانند از راهنمایی‌های خدای متعال و اولیائش برای کسب آن بهره ببرند؛ 👈اما زمینه‌ی آمرزش گناهان گذشته در این ماه از هر زمان دیگری بیشتر فراهم است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام علی علیه السلام: يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ : إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ. «اى كميل بن زياد: اين قلب ها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آنها، فراگيرترين آنهاست، پس آنچه را مى گويم نگاه دار. مردم سه دسته اند، دانشمند الهى، و آموزنده اى بر راه رستگارى، و پشّه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍اسرار طبی در کلام امام صادق عليه السلام 📗كتاب مشتمل بر برخى از درسهاى آن حضرت است كه به شاگرد خود مفضل بن عمر جعفى در اثبات القاء كرده و مشتمل بر مسايل ارزشمندى است و در حدى قرار دارد كه به ذهن آن زمان خطور نمى كرد و مطالب آن پس از گذشت چندین قرن فهميده شد. 🩸بیان موضوع در کلام امام(ع) در قرن هفدهم میلادی دكتر «هاروى» كه ميان به كاشف جريان خون معروف است، ظاهر شد و اين كشف را كرد، كشفى كه غرب به آن افتخار مى كند و آن را يكى از معجزات عصر اختراعات مى داند و اين كشف، عالم پزشكى را دگرگون كرد. ولى اگر انسان با انصاف بينديشد، اين همان مطلبى است كه امام صادق (عليه السلام) در سخن خود به مفضل بيان كرده است . اگر شما در آن دقت كنيد به خوبى خواهيد دانست كه اين كاشف بزرگ چيز تازه اى نياورده بلکه امام صادق (عليه السلام) پيش از قرنها از آن خبر داده بود. 📜در سخن امام دقت كنيد آنجا كه مى فرمايد: «اى مفضل درباره رسيدن به بدن و تدبيرى كه در آنجا به كار رفته است بينديش! طعام به وارد مى شود و معده آن را آماده مى كند و چكيده آن را در رگهاى نازكى كه ميان آنهاست به مى فرستد و به گونه اى است كه غذا را تصفيه مى كند و نمى گذارد خود غذا به كبد برسد و باعث زحمت آن شود و این بدان جهت است كه كبد لطيف است و تحمل سختى را ندارد. پس چون كبد آن را پذيرفت ، آن را تبديل به خون مى كند و به وسيله مجارى خاصى كه به اين كار اختصاص داده شده ، به تمام بدن مى فرستد، مانند جويهاى آب كه آب را به زمين مى رساند، و از طرفی هر نوع و كثافاتى كه از آن حاصل مى شود، به جاهايى كه براى اين كار آماده شده مى فرستد؛ هر چه از آنها تلخ و باشد به و هر چه سياه و تلخ باشد به و هر چه از جنس باشد به مى فرستد. پس در حكمت و تدبيرى كه در بدن به كار رفته است بينديش و ببين كه چگونه اين و ظرفها در جاهاى مخصوص خود قرار گرفته تا فضولات را در خود جاى دهد و آنها در تمام بدن منتشر نشود كه باعث و نابودى بدن شود. پس مبارك است كسى كه اين كار را انجام داده و اين تدبير را به كار برده است». ادامه دارد... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📖در بیان اسباب پيدايش خلط سودا ①و سَبَبُ السَّوداءِ الفاعِلىُ‏؛ أمّا الطَّبيعيَّةُ منها فحَرارَةٌ مُعتَدِلَةٌ و أمّا المُحتَرَقَةُ فحَرارَةٌ مُجاوِزَةٌ عن الإعتِدالِ. ←سبب فاعلى در سوداى طبيعى حرارت معتدل كبدى و در سوداى محترق تجاوز حرارت كبدى از حد اعتدال است. ②و سَبَبُها المَادّىُّ الغَليظُ القَليلُ الرُّطُوبَةِ من الأغذيَهِ و الحارُّ منها. ←سبب مادى آن خوردن غذاهاى ديرهضم كم‏ رطوبت يا دير هضم گرم است. ③و سَبَبُها الصُّورىُّ الثُّفْلُ الرَّاسِبُ بحيثُ لا يَسيلُ ولا يَتَحَلَّلُ. ←سبب صورى آن تفاله‏ هاى رسوبى است، به طورى كه نه روان شوند و نه تحليل پذيرند. ④و سَبَبُها الغائىُّ تَغذيَةُ الأعضاءِ الّتى يَجِبُ أن يَكُونَ في غِذائِها قِسطٌ من السَّوداءِ، و تَنبِيهُ شَهوَةِ الطَّعامِ بِأن‏ يَنصَبَ‏ الى فَمِ المِعدَةِ من الطِّحالِ فَيَشُدَّهُ‏ بِعُفُوصَته و يُدَغدِغَ‏ بِحُمُوضَته فَيُثَوِّرُ الشَّهوَةَ. ←و سبب غائى آن تغذيه اعضايى است كه وجود مقدارى سودا در غذاى آنها ضرورى است. همچنين، ايجاد ميل به غذا بر اثر تراوش سودا از طحال به دهانه معده، زيرا وجود سودا در دهانه معده به سبب گس بودنش معده را منقبض و به سبب ترش بودنش آن را تحريك كرده اشتها را تهييج مى‏ كند. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨امام صادق علیه السلام: السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها «خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد» 📗بحارالأنوار، ج۷۸، ص۲۰۳  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📎شرح و توضیح: 📄سبب فاعلى سوداى طبيعى، حرارت معتدله است زيرا كه او رسوب خون طبيعى است و اعتدال حرارت در فاعليت وى نسبت به حرارت غير طبيعى است و الا شک نيست كه وى از اعتدال حرارت فاعليه خون متجاوز است. 📄اما سبب فاعلى سوداى محترقه، حرارت زياده از اعتدال است. و بدانكه سبب فاعلى سودا جمود برودت قويه است. 📄و سبب مادى سودا، غذاى غليظ‍‌ قليل الرطوبة است مانند: بادنجان و ماهى شور و گوشت خشك كرده، خاصه از گاو و جاموس[گاومیش]. (و الحار منها) و سبب مادى سودا غذاى گرم است. 📄و سبب صورى سودا، ثقل ته‌ نشين است كه سائل نشود و تحليل نيابد كما ينبغى. 📄و سبب غائى سودا چند چيز است: ①يكى آنكه داخل شود در غذاى بعض اعضا كه دخول قدرى از آن در غذاى آنها واجب باشد. ②دوم آنكه برانگيزد آرزوى طعام را، به اين نوع كه بريزد قدرى از آن بر فم معده از سپرز و چون او عفص است و ترش به سبب زمختى بربندد يعنى فراهم كشد فم معده را، و سبب ترشى خلش دهد آنرا، پس آدمى غذا طلبد. 📔مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍حضرت استاد تحریری حفظه الله: 📿از آثار معرفت نسبت به خدای متعال «احساس رضایت» نسبت به مقدرات الهی است. ←وقتی انسان زمام امور خود را دست کسی سپرده است که: ✓ هم علم کامل به مصالح و مفاسد زندگی وی دارد، ✓ هم بی‌نیاز از وی بوده، ✓ هم از جود و بخشش بی‌نهایت برخوردار است ✓ و در نهایت از قدرت و توان کافی برای تامین نیازهایش برخوردار است، 👌 دیگر در مقابل مقدرات وی سر تسلیم فرود می‌آورد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🧠انواع صُداع ❶الصُّداع الحار الساذج ✓ ❷الصداع البارد الساذج✓ ❸الصداع الدموی ❹الصداع الصفراوی ❺الصداع البلغمی ❻الصداع السوداوی ❼الصداع الریحی ❽الصداع بشرکة المعده 📙تذکرة العلاج ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🧠الصُّداع الدّموى علائم: ❶حمرت در وجه و عين ❷انتفاخ در صورت ❸ضربان در شرائين ❹حالت ما بين نوم و يقضه ❺عظم نبض ❻سخن قاروره ❼حرارت ملمس ❽ثقل ❾تمدد ❿خشونة در حلق 📙تذکرة العلاج ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎شرح و توضیح: از انواع ديگر سردردها مى‌توان از سردرد دموى (خونى) نام برد. در اين‌گونه سردرد، خلط خون كه يكى از اخلاط چهارگانه بدن است، بر ديگر اخلاط غلبه يافته و ايجاد سردردهاى دموى و ديگر بيماريهاى مربوط به غلبه اين خلط در بدن مى‌نمايد. علامت غالب شدن اين خلط بر بدن سرخى و التهاب سر و صورت و پرخونى و قرمزى رگهاى خونى چشم، نبض تند و پر و سرخى زبان است. بهترين درمان اين‌گونه سردردها كم كردن خون مى‌باشد كه تاثير بسزايى در درمان آن خواهد داشت. همراه با كم كردن خون و دفع فساد آن از رگها، داروهاى تصفيه‌كنندۀ كبد و رفع همۀ اخلاط همراه با غذاهاى تصفيه‌كننده و ملين علاج كامل اين سردردها را به دنبال خواهد داشت. در ضمن در طول درمان بايد از خوردن غذاهاى سنگين و چرب، سرخ‌كردنى‌ها و اغذيۀ مضرى مانند سوسيس و كالباس و... اجتناب شود. خوردن انار با پيه آن، مصرف مركبات، آب زرشك، شربت انار، ريشۀ باباآدم، كاسنى و عرق كاسنى، قنطوريون، آب كرفس خام، آب ليموترش، تمر هندى، چاى مكى، چاى سبز، چاى كوهى، ماء الجبن، آشهاى ترش و غيره در اين موارد مناسب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🌙شب قدر ✍يكى از امور مهمّ كه در اتفاق مى‏‌افتد، امر معنوى و تجليات الهى است كه اگر براى كسى تقدير شده باشد، بايد از مجراى ملايكه به مقام ولايت هر عصر عرضه، و سپس به اهلش واصل گردد 📿اين امر معنوى كه دوام مستى و عشق‏‌ ورزى به حضرت محبوب است براى همه‏‌ى موجودات وجود دارد، و بايد ملايكه شب‏ قدر آن را به ولىّ اللَّه مطلق و معصوم هر زمان عليه السّلام عرضه بدارند و از اين مجرا به ذرّات عالم هستى برسد، تا بتوانند به مستى خود ادامه دهند. 📚حضرت آیت الله سعادت پرور، کتاب راز دل، ص۳۱۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨پیامبر صلوات الله علیه و آله: عَلِيٌّ لَمْ يَمْشِ عَلَى اَلْأَرْضِ مَاشٍ بَعْدِي إِلاَّ كَانَ هُوَ أَكْرَمَ مِنْهُ عِزّاً وَ فَخْراً وَ مِنْهَاجاً لَمْ يَكُ فَظّاً عَجُولاً وَ لاَ مُسْتَرْسِلاً لِفَسَادٍ وَ لاَ مُتَعَنِّداً حَمَلَتْهُ اَلْأَرْضُ فَأَكْرَمَتْهُ. «بى‌گمان پس از من بهتر از على بر زمین قدم نمی‌گذارد. على عزت است و مایه مباهات و راهنماى راه خداست. على نه شتاب‌زده است و نه در تباهى سهل‌انگارى دارد و نه عناد مى‌ورزد. زمین، على را حمل مى‌کند و او را گرامى مى‌دارد.» 📚امالی صدوق، ص ۵۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
3⃣الفصل الثّالث: فی الأعضاءِ فصل سوم: اعضاء 📖و هى أجسامٌ مُتَوَلِّدَةٌ من أوَّلِ مِزَاجِ الأخلاطِ؛ كَما أنَّ الأخلاطَ أجسامٌ مُتَوَلِّدَةٌ من أوَّلِ مِزاجِ الأركانِ. و هى تَنقَسِمُ الى رَئيسَةٍ و غَيرِ رَئيسَةٍ. ←اعضاى بدن، اجسامى هستند كه از آميزش اوليه اخلاط پديد مى‏ آيند؛ همان‏طور كه اخلاط از آميزش اوليه مزاجهاى اركان حاصل مى‏ شدند. و [اعضاء] بر دو قسم‏ اند: «رئيسه» و «غير رئيسه». 📖و الّتى لَيسَتْ بِرَئيسَةٍ تَنقَسِمُ الى خادِمَةِ الرَّئيسَةِ و إلى غيرِ خادِمَةِ الرَّئيسَةِ. ←اعضاى غير رئيسه به دو بخش «خادم» و «غير خادم» تقسيم مى‏ شوند. 📖و الّتى لَيسَتْ بِخَادِمَةِ الرَّئيسَةِ تَنقَسِمُ الى مَرؤوسَةٍ و إلى‏ غيرِ مَرؤوسَةٍ. ←و اعضاى غير خادم به اعضاى «مرئوسه» و «غير مرئوسه» تقسيم مى‏ گردند. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
🥘اكنون، بدان كه غذائى كه وارد بدن مى‌شود تا آن‌وقت كه جزء تمام اعضا گردد، او را «چهار استحاله»لاحق مى‌شود، و هر استحاله را«نُضج» گويند. و در هريك، خلاصه و فضله از يكديگر متميّز مى‌شود. خلاصه،جهت تغذيۀ[بدن] محفوظ‍‌ ماند. و فضله، به طريق اسهال يا ادرار بول يا عرق يا وسخ يا چرك مندفع شود. 1⃣«هضم اول»نزد جمهور از آن زمان است كه[غذا] در مضغ[دهان] مى‌آيد تا كه در قرار گيرد و مشابه كشك غليظ‍‌ شود، اين را«كيلوس»گويند. 2⃣«هضم دوم»در است. و اين، عبارت است از استحاله به ‍‌ 3⃣«هضم سوّم»در است. و آن، كنايت است از استحالۀ اخلاط‍‌ به ، حسب فقط‍‌. 4⃣«هضم چهارم»در اعضا است. و آن، مراد است از استحالۀ رطوبت و ماده كه مشابه اعضا شود به اعتبار هيأت و صورت. و اين هر سه هضم را «كيموس»گويند. در اين مختصر، به همين‌قدر بسند افتاد. 📗طب اکبری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام على عليه السلام: بِالعُقولِ تُنالُ ذُروَةُ العُلومِ «با عقل ها، قله های دانش فتح می شود.» 📗غررالحكم، حدیث 4‌275 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍نُضج چیست؟ «هرگاه زايد و يا فاسد بر بدن غلبه كند و بخواهد آن را از دفع كند، ①⇦ابتدا به آن خلط مى ‏پردازد ②⇦و سپس آن را از بدن دفع مى‏ كند.» 📄در طى اين فرآيندِ طبيعت، موجب ، قابليت از بدن را مى‏ يابند، ①⇦زيرا اگر اخلاط خيلى‏ رقيق باشند، بايد قدرى تغليظ شوند تا دفع شوند، چون مواد رقيق در عضو نفوذ مى‏ كنند و به سادگى قابل دفع نيستند. ②⇦اگر اخلاط خيلى غليظ باشند نیز، بايد قدرى رقيق شوند، چون اخلاط با غلظت بالا هم از مجارى تنگ قابل دفع نمى‏ باشند. ③⇦همچنین اگر لزج باشند، لزوجت‏ آنها مانع دفع است و بايد ابتدا از محل خود كنده شوند. 📄نضج، عبارت است از انجام اين اعمال توسط طبيعت. 📙خلاصة الحکمه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍اعلم أن النضج هو استيلاء الطبيعة على مادة المرض و من ذلك صار كل زمن للحمى بعد النضج قريب من الانحطاط و المنتهى إنما هو كمال النضج. «بدان، غلبه کردن طبیعت [یا همان قوه مدبره] بدن بر ماده ای که بیماری را ایجاد کرده و از حالی به حال دیگر در آورده باشد، مخصوصاً در زمان تب که با حرارت باعث پختگی عفونت ها و فضولات شده را می گویند.» 📗التصریف زهراوی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa