ا◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️
#مکتب_بانویبقیع_حضرتخانم_امالبنینسلاماللهعلیها
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
➖مقاله هفتم (بخش ۲)
✍️ حضرت خانم! از آن زمان قبل از ولادت فرزندان، و قبل از ام البنین (علیها السلام) شدنتان، مقدر بود که انجم و ماه کربلا در دامان تربیت شما، فدایی شمس وجود حسین (علیه السلام) گردند.
✳️ در تربیت مکتب شما همگان آموختند که تا هنگامی که اوصاف و کمالات تام مؤمن را در وجود خویش نیابند، و چونان ستارگانی در آسمان محمدی نورانی نشوند، و حل در قمر کامل شب چهارده حسین (علیه السلام)، که دست پرورده مکتب فدایی شما است، یعنی عباس بن علی (علیهما السلام) نشوند، نمی توانند ستارگان هدایت خلق، گردند.
✨ و علامات وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ (۷)
❇️ در این میان نه تنها برادران اباالفضل (علیهم السلام)، بلکه تمام انجم کربلا یعنی اصحاب الحسین (علیه السلام)، به الگوی فدایی شدن خویش، یعنی قمر منیر (علیه السلام) اقتدا نمودند و سیر و غور در این مکتب را از او آموختند.
✨ السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک (۸)
⬅️ آن چنان که در شب عاشورا، به ندای حسینی لبیک گفتند و عرضه داشتند: (۹)
▫️«به خدا قسم اگر بدانیم كه كشته خواهیم شد، سپس زنده شویم آنگاه ما را بسوزانند و دوباره زنده مان كنند و خاكسترمان را به باد دهند و تا هفتاد بار دیگر کشته شویم و سپس زنده شویم از تو جدا نخواهیم شد تا اینکه مرگ خويش را در يارى تو دريابیم، چگونه اين كار را نكنیم با اينكه جز اين نيست كه كشتن يك بار بيش نيست، و پس از آن كرامتى است كه هرگز پايانی ندارد».
👈 و نخستين كس كه اين سخن را گفت، عباس بن على (علیهما السلام) بود و ديگران نيز از او پيروى كرده چنين سخنانى گفتند.
❇️ حضرت عقیله بنی هاشم، زينب کبری ( سلام الله علیها ) فرمودند:
شب عاشورا از خيمه ها خارج شدم تا به خيمه حسين (علیه السلام) بروم؛ .... نزديک خيمه برادرم عباس ديدم صداي همهمه و فريادی به گوش ميرسيد، پشت خيمه ديدم همه برادران و پسرعموها و برادرزاده ها گرد هم حلقه زده اند و عباس نيز در حلقه آنها و وسط خيمه ، مانند شير نيم خيز و بر روي دو پا نشسته و در حال سخن گفتن براي آنان است:
▫️نخست خطبه اي ايراد کرد که مانند آن را جز از برادرم حسين ( علیه السلام) نشنيده بودم.
⚜️ پس از حمد و ثناي خداوند و درود بر پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت:
برادران! پسرعموها و برادرزاده ها! فردا هر کدام چکار خواهيد کرد؟
👈 آنها گفتند: اختيار ما با توست و تحت فرماندهي شما گوش به فرمانيم.
⚜️ عباس بن علی (علیه السلام) فرمودند:
بدانيد که اصحاب برادرم نسبت به ما بيگانه تر و تا اولويت ما براي شهادت بيشتر است
فردا شما بايد در شهادت پيش قدم شويد و نگذاريد اصحاب بر شما پيش قدم شوند و در نبرد سبقت بگيرند.
بعدها دنيا خواهد گفت بني هاشم ياران خود را جلو انداختند و مرگ را با شمشير ديگران از خود دفع نمودند.
چون سخن عباس به پايان رسيد همه شمشيرهاي خود را از نيام بيرون کشيدند و گفتند: حتما اينگونه خواهيم کرد و گوش بفرمان توئيم.
☑️ حضرت قمر الهاشمیین (علیه السلام) که به احسن و اکمل وجه، آداب و اوصاف فدایی شدن را در وجود خویش به حقیقت رساند، توانست مطلق معنای فدایی شدن در کربلا را به منصه ظهور برساند و اینگونه بود که مقتدا و سپهسالار انجم يعني اصحاب الحسين (علیه السلام) گردید و این مهم را در مکتب مادری تلمذ نمود که از آغاز قدم نهادن در این دنیا، بلاگردانی و فدایی شدن برای مولای خویش را آموخته است.
⭐️ و اما انجم كربلا، اصحاب الحسين (علیه السلام) چه زيبنده اين آداب را از حضرت قمر (علیه السلام) آموختند كه در فراز زيارت الشهداء اينگونه مخاطب سلام و تحيت حضرت مولانا اباصالح المهدي (ارواحنا له الفداء) قرار گرفتند:
✨ «أَشْهَدُ لَقَدْ كَشَفَ اللهُ لَكُمُ الْغِطَاءَ وَ مَهَّدَ لَكُمُ الْوِطَاءَ وَ أَجْزَلَ لَكُمُ الْعَطَاءَ وَ كُنْتُمْ عَنِ الْحَقِّ غَیرَ بَطَّاءٍ وَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ خُلَطَاءُ فِیدار الْبَقَاءِ». (۱۰)
🖌و عینیت این شأن اصحاب الحسین (علیه السلام) در فدایی شدن مولای خویش، در نحوه قرار گرفتن مدفن مباركشان، پیرامون ضریح مطهر حسین بن علی (علیهما السلام) در حائر حسيني کاملا مشهود است.
⬅️ به طوري كه اين صورت ضريحي كه اكنون براي اصحاب الحسين (علیه السلام) معرفي مي شود نمادي براي زيارت ايشان است.
⬇️ ادامه
◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️
ا◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️
#مکتب_بانویبقیع_حضرتخانم_امالبنینسلاماللهعلیها
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
➖مقاله هفتم (بخش ۳)
▪️در حاليكه در منابع حدیثی شیعه رواياتي نقل شده است که حاکی از وجود قبور متعدد برای شهدا دور تا دور صورت قبر مطهر و در حائر ضريح اباعبدالله الحسين (علیه السلام) است.
➖ یاران حسین (علیه السلام) که با ايشان به شهادت رسيدند، در اطراف آن حضرت دفن شدند و تردیدی نیست که حائر (حسینی)، آنان را در بردارد.
✨ «فأَمَّا أَصْحَابُ الْحُسَيْنِ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِمُ الَّذِينَ قُتِلُوا مَعَهُ فَإِنَّهُمْ دُفِنُوا حَوْلَهُ ….
أَنَّا لَا نَشُكُّ أَنَّ الْحَائِرَ مُحِيطٌ بِهِمْ»؛ (۱۱)
و اما اصحاب و ياران حسين (علیه السلام) كه با آن جناب شهید شدند پس آنان نيز در اطراف آن حضرت (حائر حسینی) دفن شدند.
✨«رضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَرْضَاهُمْ وَ أَسْكَنَهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيم»؛
خدا از ايشان خشنود باد، و ايشان را نيز از خود خشنود گرداند و در بهشت هاى نعيم جايشان دهد.
▫️پس انجمِ شمسِ مضيئ كربلا، اصحاب الحسين (علیه السلام) چونان منظومه ای شمسي به دور وجود اقدس اباعبدالله (علیه السلام)، در حال طواف هستند، و این چنین مدفن و مأواي جميع آنان هم در حائر حسيني، پيرامون ضريح مطهر حضرتش قرار دارد.
✨ «السلام عليک يا مولاي و علي الملائکة المرفوفين حول قبتک، الحافين بتربتک، الطائفين بعرصتک، الواردين لزيارتک». (۱۲)
ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا
۱) سوره مبارکه الشمس، آیات ۱ و ۲.
۲) الکافی، ج ۱، ص ۲۰۰.
۳) تنقیح المقال، ج ۳، ص ۷۰.
۴) خصائص العباسیه، ص ۳۰.
۵) ابصار العین فی انصار الحسین (علیه السلام)، ص ۷۰.
۶) مناقب آل ابی طالب (علیهم السلام)، ج ۴، ص ۱۰۷.
۷) سوره مبارکه النحل، آیه ۱۶.
۸) فرازی از زیارت عاشورا، کامل الزیارات، ص ۱۷۸.
۹) اللهوف علی قتلی الطفوف، ص ۹۲.
۱۰) اقبال الاعمال، ج ۲، ص ۵۷۷؛ بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۷۳.
۱۱) الإرشاد، ج ۲، ص ۱۲۵ و ۱۲۶؛ اعلام الوری باعلام الهدی، ج ۱، ص ۴۷۷؛ کامل بهایی، ص ۶۳۱.
۱۲) بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۱۹.
◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️🏳️◼️
پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
🔴 #سومین جلسه از سلسله جلسات کارگاه_پژوهشی 💻کارگاه آنلاین 🖋🖋عنوا
علاقمندان کارگاه تفکر خلاق در حال برگزاری
پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
🔴 #سومین جلسه از سلسله جلسات کارگاه_پژوهشی 💻کارگاه آنلاین 🖋🖋عنوا
با تشکر و آرزوی موفقیت برای خواهران عزیز شرکت کننده: خانم آمنه دلنیاد طلبه فعال و خانم گلیان به نمایندگی از طلاب سطح سه🌺 و خانم فاطمه بیجمرانی طلبه فعال به نمایندگی از طلاب سطح دو🌺
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
📚معرفی کتاب: پدر، عشق و پسر؛ ده روایت از حضرت علیاکبر علیه السلام
✍🏻 نویسنده : سید مهدی شجاعی
◀️ کتاب پدر، عشق و پسر در ده فصل که با نام «مجلس» در کتاب آورده شده زندگی حضرت علیاکبر علیه السلام را از زبان عقاب، اسب ایشان بازگو میکند.
عقاب زندگی این حضرت را برای لیلی بنت ابیمرّه، مادر علیاکبر روایت میکند. لیلی بنت ابیمرّه که در حماسهی عاشورا حضور نداشته و در بستر بیماری بوده است، داستان شهادت پسرش را از زبان اسب او که همواره همراهش بوده، میشنود. این ده مجلس به واقعهی عاشورا در ماه محرم منتهی میشود.
«مجلس اول» چگونگی به ارث رسیدن عقاب به حضرت علی اکبر علیه السلام است و «مجلس دوم» ولادت ایشان را به تصویر میکشد و عقاب اینطور آن لحظه را برای مادر حضرت علیاکبر علیهما السلام تعریف میکند :«عجیب بود این شباهت! آنقدر که من به محض تولد او، بوی پیامبر را در فضای حیاط استشمام کردم.یادت هست آن بیقراریهای مرا؟ آن شیهههای بیوقتم را؛ آن سم زمین کوبیدنهایم را؟ آنقدر که اهل خانه را به عجز آوردم و تا نوزاد را نشانم ندادند، آرام نگرفتم.».
ادامه👇👇
@peyrovanzah
📚معرفی کتاب: پدر، عشق و پسر؛ ده روایت از حضرت علیاکبر علیه السلام
✍🏻 نویسنده : سید مهدی شجاعی
◀️ «مجلس سوم» روایت دوران جوانی آن حضرت است. زمانی که امان به «عباس بن علی» و «علی بن الحسین» پیشنهاد میدهد که سپاه حسین علیه السلام را ترک کنند و به دشمنان حسین بپوندند.
◀️ پس از روایت این پیشنهاد، عقاب «مجلس چهارم» را که ادامهی واقعهی کربلا و قصهی شب عاشورا است تعریف میکند. حضرت علیاکبر علیه السلام در این شب سوار بر عقاب به همراه بیست پیاده و سی سوار برای آوردن آب، خیمهها را ترک میکنند.
◀️ عقاب در «مجلس پنجم» کتاب پدر، عشق و پسر راوی ابطهی عاشقانه امام حسین علیه السلام و حضرت علیاکبر علیه السلام است. عقاب علاقهی تکرارنشدنی بین پدر و پسر را اینگونه بیان میکند : «گاهی احساس میکردم که رابطه حسین با علی اکبر فقط رابطهی یک پدر و پسر نیست، رابطهی یک باغبان با زیباترین گل آفرینش است.».
◀️ «مجلس ششم» کتاب، روایت حضور حضرت علیاکبر علیه السلام در میدان جنگ در کربلاست. ایشان مقابل دشمن اینگونه شروع به رجزخوانی میکنند :«این منم، علی، فرزند حسین بن علی! سوگند به بیت الله که ماییم پرچمدار ولایت نبی. به خدا قسم که این دشمن بیپدر بر ما حکومت نمیتواند کرد. من با این شمشیر آخته به حمایت از پدرم ایستادهام. و آن چنان که شایستهی یک جوان هاشمی قریشی است، جنگ میکنم.».
◀️ پس از حضور علیاکبر در صحنهی جنگ؛ عقاب داستان تشنگی و عطش ایشان را در «مجلس هفتم» برای لیلی بازگو میکند.
◀️ «مجلس هشتم» که یکی از تاثیرگذارترین فصلهای کتاب صوتی پدر، عشق و پسر است، روایت پیشروی علیاکبر به سمت دشمن و کشته شدن او به دست سپاه یزید است. سید مهدی شجاعی با قلم توانای خود توانسته است این صحنهی دردناک و تلخ که منتهی به شهادت حضرت علیاکبر علیه السلام میشود را به تصویر بکشد.
◀️ در «مجلس نهم» عقاب بیقراری امام حسین علیه السلام را پس از شهادت حضرت علیاکبر علیه السلام را برای لیلی تعریف میکند.
◀️ فصل آخر کتاب با عنوان «مجلس دهم» است که عقاب بیان میکند به زودی خواهد مرد و لیلی برای شنیدن لحظههای آخر عمر امام حسین علیه السلام باید به نزد امام سجاد علیه السلام برود.
@peyrovanzah
صدا ۰۰۳.m4a
2.2M
🌿شرح صوتی خطبههای نهج البلاغه🌿
🔹صوت پنجاه و پنجم: ترجمه خطبه 69 نهج البلاغه
🔹استاد ارجمند : خانم شکیبا عباسی شمیرانی
🗓مورخ 05/31/ 1400
👈👈ادامه دارد ...
⏳ یکشنبه ها
با تشکر از خانم شکیبای عزیزمان و یاد و خاطره مادربزرگ عزیز ایشان (حاجیه خانم فاطمه زندی) را در ▪️ماه محرم الحرام ▪️گرامی میداریم.
روحشان قرین رحمت الهی🤲🤲
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
🔹اللهمعجللولیڪالفرج🔹
#امام_حسین علیه السلام:
💠 من نَفَّسَ کُربَةَ مُومِنً فَرَّجَ اللهُ تَعالی عَنهُ کُرَبَ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ؛
❇️ هر کس که رنج و اندوهی را از مؤمنی برطرف سازد، خداوند متعال غمهای دنیا و آخرت را از او دور میسازد.
📚اعلام الدین، ج۱، ص ۲۹۸
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
💠بیت المال
أمیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند:
سه چیز است که اگر آنها را حفظ کنی و به آنها عمل کنی، از هر چیز دیگر، تو را کافی است و اگر آنها را ترک کنی، چیز دیگری برای تو فایده ندارد: 1️⃣ اجرای حدود بر همه کس، چه از اقوام باشد و چه غیر از اقوام
2️⃣ حکم کردن طبق کتاب خدا، در حال خشنودی و خشم
3️⃣ تقسیم عادلانه بیت المال میان همهی مردم، از عجم و عرب
🔹 با تشکر از خانم فاطمه بیجمرانی 🌹🌹🌹
📚وسائل الشیعة، ج ۱۸، ص ۱۵۶۰
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
#نشست_علمی_پژوهشی.
#وبینار.
﷽
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣واحد پژوهش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها)گناباد برگزار می کند:
🔰"سلسله نشستهای تربیت اسلامی با رویکرد فطری"
🎤باارائه استاد محترم:
👈جناب آقای کاردانی👉
🗓زمان:"دوشنبه:اوّل شهریور ماه ۱۴۰۰"
⏰ساعت:" ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ "
🔹لینک مستقیم شرکت در نشست:👇👇
https://azg.lms2.hozehkh.com/ws/zcyms1jyxrv
🔹واحدپژوهشی مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها)شهرستان گناباد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
▪️🏴▪️🏴
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
علامه محقق استاد محمدرضا حکیمی به دیدار معبود شتافت.
علامه محمدرضا حکیمی در پی ابتلا به کرونا، تشدید بیماری و کهولت سن به ملکوت اعلا پیوست:
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان این مصیبت بزرگ را به پیشگاه امام عصر (عج)، مقام معظم رهبری مد ظله العالی، حوزه های علمیه خصوصا حوزه کهن خراسان، خاندان معظم حکیمی، جامعه نویسندگان و محققان، عموم علاقه مندان و بستگان تسلیت عرض می کند و برای آن روح بزرگ و با عظمت علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.
☑️آشنایی مختصر با ایشان در پیام بعدی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═📕🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼📘═╝
▪️🏴▪️🏴
☑️نگاهی به زندگی علامهٔ گرانقدر محمد رضا حکیمی
🔅ولادت: 14 فروردین 1314 شمسی در مشهد
🔅پدر: عبدالوهاب از معتمدان و محترمان بازار مشهد بود. که از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود.
📖تحصیلات: شروع تحصیلات سال ۱۳۲۰. در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم و تقویم گذراند.
🔆اساتید: محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان، شیخ مجتبی قزوینی و حاجیخان مخیری از مهمترین اساتید وی بودند.
🔆حکیمی اجازه اجتهاد را از آقابزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد.
💎از وی با عناوینی، چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد میشود. امام خمینی (ره) در پیامی به تاریخ ۱۳۴۸/۸/۲۸ او را با این جملات خطاب کرد «جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای محمدرضا حکیمی - دامت افاضاته».
کتاب الحیاة وی که یک دائرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است.
وی از مُجَدِّدانِ مکتب معارفی خراسان، مشهور به مکتب تفکیک است که معتقد به جدایی دین از فلسفه و عرفان است. علی شریعتی وی را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود. حکیمی اعتقاد دارد «اسلامی که در آن عدالت نباشد، اسلام نیست.»
📚آثار استاد حکیمی:
حدود پنجاه اثر از این استاد فرزانه تاکنون منتشر شده است:
منهای فقر، «الحیاة» ، خورشید مغرب، شیخ آقا بزرگ تهرانی، دانش مسلمین، بیدارگران اقالیم قبله، هویت صنفی روحانی، مکتب تفکیک، آنجا که خورشید میوزد، اجتهاد و تقلید در فلسفه، ادبیات و تعهّد در اسلام،الهیّات الهی و الهیّات بشری (مَدْخَل)، الهیّات الهی و الهیّات بشری (نظرها)، امام در عینیت جامعه، انذار، بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی (عج)، پیام جاودانه، جامعه سازی قرآنی، حماسهٔ غدیر، سپیده باوران، سرود جهشها، شرف الدین، عقل سرخ، فریاد روزها، قصد و عدم وقوع (نامهها)، قیام جاودانه، گزارش (برگرفته از الحیاة)، کلام جاودانه، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، مقام عقل، میر حامد حسین، نان و کتاب، یکصد و پنجاه سال تلاش خونین،عاشورا: مظلومیتی مضاعف، مرام جاودانه، علی (علیه السلام)، پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم)، از زندگی تا ابدیت، ای آفتاب، عاشورا؛ عدالت، فاطمیات،عاشورا؛ غزه، استغفار، سه یار خراسانی در انقلاب، امواج غدیر
▪️عاشورا از منظر استاد فقید علامه محمدرضا حکیمی
استاد محمدرضا حکیمی توحید و عدالت را سرآمد ارزش ها میداند و عاشورا را فریاد و دفاع امام حسین علیه السلام از این دو حقیقت ازلی و ابدی. در نگاه وی، مصیبت خوانی در رثای شهدای طف گرچه پیوند انسان با غم های بزرگ را صورتبندی میکند و این امر رشد دهنده روح انسان است اما در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند،
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═📕🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼📘═╝
پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
#نشست_علمی_پژوهشی. #وبینار. ﷽ 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣واحد پژ
علاقمندان وبینار در حال برگزاری
پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
#نشست_علمی_پژوهشی. #وبینار. ﷽ 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣واحد پژ
با تشکر از عزیزان شرکت کننده در وبینار خانمها: فاطمه بیجمرانی🌹، مریم عطاریان🌹 فهیمه سادات باقری🌹
🌸🌸🌸
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
همزمان با دهه امر به معروف و نهی از منکر
مدرسه علمیه حضرت نرجس علیها السلام /کاشمر برگزار می نماید.
نشست علمی "امر به معروف و نهی از منکر عنصری تمدن ساز"
با حضور ارجمند استاد زهرا راد
تاریخ: دوشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
ساعت:11 الی12
آدرس فضای مجازی:https://knarjes.lms2.hozehkh.com/ws/m20
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼
🔹با تشکر از عزیزان شرکت کننده در مسابقه پاراگراف نویسی و آرزوی موفقیت برای بزرگواران ان شاالله نتایج مسابقه به اطلاع فرهیختگان گرامی خواهد رسید.
◀️ طلاب عزیز سطح سه خانمها:
1️⃣ ملیحه خراسانی، 2️⃣ سیده فاطمه شبیری نسب، 3️⃣ معصومه ظریف، 4️⃣ ام البنین صبوری، 5️⃣ هدا جهانی فرد، 6️⃣ مریم عطاریان
🌹🌹🌹🌹
◀️ طلاب عزیز سطح دو خانمها:
1️⃣ فاطمه بیجمرانی، 2️⃣ معصومه حسینی، 3️⃣ سیده زکیه حافظان، 4️⃣ فهیمه سادات باقری، 5️⃣ هدیه الهی، 6️⃣ زینب مقدسی7️⃣ سمانه اکبری شعرباف
🌷🌷🌷🌷
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
🏆مسابقه
#مسابقه
#جلسه_سوم
#تفکر_خلاق
🔰با پاسخ به این سوال در مسابقه مقاله کوتاه شرکت کنید و جایزه ارزشمند خود را از استاد ارجمند، جناب آقای فاضل دریافت نمایید.
💡💡💡💡💡💡💡
📣 با یک متن مستدل ثابت کنید که اهل بیت در بیست صفر ۶۱ه.ق به کربلا برنگشتند
♦️اثر ارسالی شامل دو یا سه صفحه-مقاله کوتاه- باشد.
⌚️مهلت ارسال: یک شنبه 1400/06/07 قبل از ساعت 10
ارسال اثر به آیدی👈 @tabatabaei313
@peyrovanzahra
#خبر_پژوهشی
#فراخوان_آثار_پژوهشی
⏳آخرین مهلت ارسال آثار پژوهشی فراخوان، ۱۵ شهریور است
✅دبير شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان از ارسال بيش از 2400 اثر به این دبیرخانه خبر داد و مهلت آن را ۱۵ شهریور 1400 اعلام کرد.
🔷بیشتر بخوانیم:👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40970
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═📕🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼📘═╝
🍀 مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
☘️ اگر کسی مانند ابنسینا در دنیای امروز با امکانات امروز درس میخواند، کاری میکرد که هزار سال دیگر دنیا مدیون او باشد. همچنان که در آن دوران کاری کرد که هزار سال دنیا مدیون او شد.
۱۳۷۰/۱۲/۰۱
🗓 اول شهریور ماه؛ روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک گرامی باد🔹🔹🔹
✳️ با تشکر از خانم فاطمه بیجمرانی🌹
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
#فروش_هفتگی_نورشاپ
با تخفیف ویژه، تا پایان هفته!
دانشنامه علوم #قرآن (مشکات الانوار نسخه 2)
متن 681 عنوان کتاب در 903 جلد از منابع مهم در زمينه علوم قرآن، به زبان: #عربی، #فارسی و #انگلیسی
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15821
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15821
اجرای آنلاین در ابر نور https://abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_mishkat2
#جامع_تفاسیر نور 3
متن کامل 572 عنوان #کتاب در 2413 جلد، شامل: متن کامل #قرآن_کریم؛ 452 عنوان #تفسیر فارسی و عربی در 2092 جلد، از جمله مشتمل بر 4 عنوان تفسیر #انگلیسی در 30 جلد و 15 #فرهنگ_نامه معتبر قرآنى در 31 جلد و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/12636
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/12636
اجرای آنلاین در ابر نورhttps://abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_jamitafasir3
#تاریخ_ایران_اسلامی نسخه 2
متن 282 عنوان کتاب در 402 جلد در زمینه تاریخ #ایران دوره اسلامی ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15815
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15815
اجرای آنلاین در ابر نورhttps://abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_tarikhiranislami2
از #نورشاپ بصورت غير حضوري خرید کنید!
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی
www.noorsoft.org
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
#مکتب_بانویبقیع_حضرتخانم_امالبنینسلاماللهعلیها
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
➖مقاله هشتم (بخش ۱)
✨ ا❁﷽❁ا ✨
✨ وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ (۱)
💫 و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان هنگامى كه [هر يك از آن دو] قربانيى پيش داشتند پس از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد [قابيل] گفت حتما تو را خواهم كشت [هابيل] گفت: بی تردید خدا قربانی را از متقیان خواهد پذیرفت.
⚜ قال مولانا الإمام على (عليه السلام):
🖋 الصَّلاة قُربان كُلِّ تَقيّ. (۲)
⬅️ نماز سبب تقرّب هر پرهيزگارى به خداوند است و قربان به معناي هر آن چيزي است كه باعث قرب و نزديكي به مولا گردد؛
و روايت مذكور دلالت بر همين امر مهم دارد كه فديه و قرباني همان تقرب الي الله است و لذا فقط از متقين پذيرفته مي شود.
✨ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ.
✳️ امیر عالم در این روایت شریف، صلاة را قربانگاه براي متقين بر شمرده اند و در حقیقت صلاة قربانی برای متقين است يعني سبب تقرب و مقبوليت تقي عند المولا مي گردد.
لذا صلاتی که" قربان کل تقی" است، همان فدایی شدن می باشد.
اما صلاتی دارای این مرتبت و شأن قربان و نيل به تقرب الي الله می شود که به احسن وجه و اکمل صورت توسط متقين، اقامه شود؛ و آن صلاة می شود قربانگاه
و مي شود همان حقيقت فدايي شدن
🔰 حال متقين كه صلاة شان سبب تقرب و قربانگاه است چه صفاتي دارند و مصداق اتم اين شأن چه وجودي است؟!
⚜ امیر عالم، ابا العباس (علیهما السلام)، خطبه ای دارند به نام متقین که تمامی فضایل و شئون مؤمن متقی را در این خطبه تبیین فرمودند.
آن جا که همام از مولای متقیان سوال می کند؛ که ای مولای من، متقین را توصیف بفرمایید؛
«حَتَّى كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ» (۳)
گویی امیر عالم فرموده باشند که کربلا را بنگر، عباس (علیه السلام) را ببین.
☑️ اگر كسي مي خواهد وجود نازنين حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) را در آفاق و انفس بشناسد، همه اين فقرات خطبه متقين امير عالم در يك وجود مصداق اتم و اكمل يافته و آن سپهسالار حسين (علیه السلام) است.
❇️ هر کس می خواهد متقین برایش وصف شود باید کربلا را بنگرد؛ باید فرزندان خانم أم البنین (علیها السلام) را ببیند که معنای متقین هستند.
قمر فرزندان خانم ام البنین (سلام الله علیها) حضرت عباس (علیه السلام) مؤمن مطلق است و تمام این شئون و اوصافي که امیر عالم برای یک مؤمن متقی در این خطبه فرمودند؛ در قامتشان جلوه گری می کند.
⏪ پس صلاة مقرب كه قربان است و قربانگاه تقي تماماً اقامه ولایت اوست و حقيقت فدايي شدن اوست که اقامه اين صلاة در كربلای اباعبدالله الحسين (علیه السلام)، در هنگامه شهادت عباس ابن علي (علیهما السلام) کامل می شود.
👈 متقی، زمانی که اقامه صلاة می کند به تقرب الي الله ميرسد و لذا اقامه ولایت كرده و آن صلاة برای او همان قربانگاه خواهد بود.
🔅 اتم و اکمل معناي قربانگاه در کربلای اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، و معناي قرباني در وجود مبارك ساقي العطاشا (علیه السلام) به منصه ظهور رسید.
🔰 قربانگاهی که فرزندان خانم أم البنین (سلام الله علیها) در آن فدای حضرت اباعبدالله (علیه السلام) شدند، قمرِ فرزندان خانم أم البنین (سلام الله علیها) الگويي شد تا الی الأبد همه ی خلق به ایشان اقتدا کنند.
👈 این است مکتب تربیتی خانم أم البنین (سلام الله علیها)
▪️در روایتی دیگر آمده است:
🖋 «الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن» (۴)
✳️ طبق روایاتی که بیان شد، صلاتی كه موجب قرب الی الله می شود معراج مؤمن است و این صلاة قربانگاه مؤمن است که در آن خویشتن خویش را با حمل ولايت و همه هستی خود را با اطاعت برای مولا فدا می کند؛
👈 لذا صلاة آن "قربان کل تقی" است که همانا اقامه آن، همان فدا شدن و رسیدن به حقيقة العبودية می باشد.
📃 صفحه ۱ از ۳
⬇️ ادامه
◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
#مکتب_بانویبقیع_حضرتخانم_امالبنینسلاماللهعلیها
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
➖مقاله هشتم (بخش ۲)
☑️ بزرگترین میدان عبودیت عالم کربلاست و لذا تمام احکام دین و شريعت اعم از نماز، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و... باید در کربلا به حقيقت معناي خويش برسد.
⚜ در زیارت ناحیه مقدسه، حضرت ابا صالح المهدی (اروحنا له الفداء) خطاب به حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسّلام) عرضه مي دارند:
✨ «أشهدُ أَنَّک قَد أَقَمت الصَّلوة وَ اتَیت الزَّکوة وَ أَمَرتَ بِالمَعروف»؛ (۵)
💫 همانا مطلق صلاة در حقيقت معناي خويش به وجود شما در كربلاي عبوديت اقامه شد.
✨ «لقَد قَتلوا بِقَتلک الاسلام و عَطَّلوا الصَّلوة و الصيام و نقضوا السنن و الاحكام»؛
💫 و با کشتن شما نيز اسلام را کشتند و نماز و روزه و شريعت و احكام تعطيل شد و وا ماند.
⬅️ و سپهسالار حسين (علیهما السلام) كه علامت و نشان لشكر و عسكر اوست اعلي صورت اين اقامه را در خدمت برادر به جا مي آورد
همو كه وجودش مصداق اتمّ اوصاف متقين است و صلاتش حقيقت تقرب الي الله و قربانگاه او است.
✔️ لذا در مكتب حضرت أم البنين (سلام الله علیها) كشته شدن، قرباني شدن است زيرا با معرفت و به اذن ولي و في سبيل الله است.
✳️ حال در ميدان کربلا، که حقیقت معنای اقامه صلاة است؛ یکجا صلاتی که قربان و قرب الي الله است، با همه ارکانش در کنار شریعه فرات به دستان سپه سالار و علمدار اباعبدالله الحسین (علیه السّلام)، همان وجود مبارک حضرت باب الحسین (علیه السلام)، بر همه خلق به احسن و اکمل وجه عیان می گردد و مصداق اتم و اکمل می یابد.
👈نماز اقامه میشود و قربانی صورت می پذیرد.
⏪ به دستان همان قمری که دست پرورده مادری چون خانم أم البنین (سلام الله علیها) بود؛ همان مادری که مکتب قربانی و فدا شدن را بنا نهادند و لحظه به لحظه و آن به آن، فرزندان خویش را آماده این امر می کردند.
🌟 قمرِ انجمِ خانم أم البنين (علیهما السلام)، این مراتب فدایی شدن را برای همه خلق عیان کردند؛
سپهسالار کربلا، این امر عظیم و مقدس را از دامن مادر مکرمه شان وامدار هستند و به وجود تربیت مادر ایشان بود که توانستند قربانی و فدایی شدن را به منصه ظهور برسانند
✨ «أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین (علیه السلام) » (۶)
▪️من غم عشق حسین (علیه السلام) با شیر از مادر گرفتم
▪️روز اول کامدم دستور تا آخر گرفتم
✨ «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» (۷)
🔲 حضرت عباس (علیه السلام) بعد از کنار زدن ۴۰۰۰ نفر که بر شریعه نگهبانی می کردند به فرات رسیدند و دستانشان را بر آب بردند و صورت مبارکشان بر آب افتاد مشک را از آب پر نمودند در حالی که از شدت عطش لبان مبارکشان خشک شده بود، نظر بر آب افکندند؛
⚜ و این چنین سخن فرمودند:
▪️يا نفس من بعد الحسين (علیه السلام) هونى
▪️و بعده لا كنت ان تكونى؛ (۸)
◽️ ای نفس، زندگی بعد از حضرت امام حسین (علیه السلام) ارزشی ندارد و بعد از او تو نباید باقی بمانی.
👈قمر الهاشمیین (علیه السلام)، اینگونه خویش را فدای مولایشان کردند و اقامه صلاة نمودند؛ همان صلاتی که"قربان کل تقی" است.
▪️العابِدون الحامدون السَّائِحون
▪️الرَّاكعون السَّاجدون (۹)
⬅️ این شئون كه اركان صلاة است همه حسناتی است که یک عبد باید به آن مجهز باشد تا بتواند قربانی شود؛
قربانی شدنی که تقرب است و قرب؛
فدایی شدنی که مایه تقرب است برای متقین؛
و اتم و اکمل این شئون در اقامه صلاةِ حضرت قمر الهاشمیین (علیه السلام) متجلی شده است.
⚜ زمانیکه حضرت عباس (علیهالسّلام) برای رفتن به میدان جنگ اذن می طلبند؛ در جواب ابا عبدالله الحسین (علیهالسّلام) به برادرشان می فرمایند:
عباسم برای اهل خیام و طفلان آب بیاور؛ (۱۰)
⚡️ و عباسی که سپه سالار سپاه است و جنگ آورترین بنی هاشم است، به کلام مولای خویش بلی می گوید؛ چرا که حضرت عباس (علیهالسّلام) اراده ای جز اراده مولای خویش ندارد.
📃 صفحه ۲ از ۳
◀️ ادامه 👇
◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
#مکتب_بانویبقیع_حضرتخانم_امالبنینسلاماللهعلیها
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
➖مقاله هشتم (بخش ۳)
🌟 زمانی که حضرت عباس (علیهالسّلام) برای سقایت و آبرسانی اهل خیام و طفلان عطشان حرم، قدم سوی شریعه فرات برداشتند، صلاة خویش را اقامه کردند.
⚜ آن هنگام که دست راست مبارکشان قطع گردید در رجزی حيدري، باز هم دین و مکتبی که در آن، رسم فدایی شدن را آموخته بود، بر همگان یادآوری کرده و فرمودند:
▪️«و الله اِن قَطَعتُم يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَن ديني»؛ (۱۱)
▫️ والله اگر دستانم قطع شود هرگز از حسین (علیه السلام) دست بر ندارم.
⬅️ این همان اقامه صلاة قمر الحسین (علیهما السلام) و قربان اوست که با این قطع یمین و یسارش، وضو ساخته و اقامه صلاة خویش را با اکمل صورت رکوع و سجود معنا میکند.
◾️ روی اسب هنگامی که سر مبارک را به سمت زانوان خم کردند و می خواستند تیر را از چشمان مبارکشان درآورند، رکوع را معنا کردند.
◾️ و سجود قمر الهاشمیین (علیه السلام)، وقتی بود که از اسب روی زمین افتادند و صورت مبارکشان بر خاک قرار گرفت و اینگونه در اوج خشوع و خضوع، صورت و پیشانی بر خاک نهادند.
⚡️ حضرت قمر الهاشمیین (علیه السلام) اقامه صلاة نمودند؛
و تمام این ارکان را با قربانی کردن خود برای مولای خویش ادا کردند و در آخرین رکن صلاة خویش پیشانی مبارکشان بر خاک قرار گرفت و اتم و اکمل قرب و قربانی جلوه گر گردید.
✔️ شهادت حضرت عباس (علیه السّلام) همان اقامه صلاتی بود که حضرت قمر الهاشمیین (علیه السلام)، باتمام ارکان، آن صلاة را به جا آوردند.
⚜️ قمر الهاشمیین (علیه السلام) اقامه این صلاة را از مادر مکرمه شان دیدند، شنیدند و به احسن وجه به منصه ظهور رساندند.
▪️مکتب فدایی پروری برای مولا و امام؛ همان صلاتی است که برای اقامه آن باید به قربانگاه بروی و قربانی شوی؛ تا صلاتی به جای آوری که ثمره اش فلاح و قرب است.
👈 خانم أم البنين (سلام الله علیها) باب فدایی شدن را برای محبین و دلدادگان حسینی در این عالم گشودند.
و الی الأبد، خانم أم البنین (سلام الله علیها)، طلایه دار و الگوی این امر عظیم گشتند.
✨ «أولئک هُمُ الوارِثون؛ الَّذين يَرِثون الفِرْدوس هُم فيها خالِدون» (۱۲)
👈 حضرت خانم أم البنین (سلام الله علیها) آن چنان عهدِ فدایی شدن فرزندانشان برای امام حسین (علیهالسّلام) را به جای آوردند که مکتب "فداء لابی عبدالله" (علیه السلام) را برای مؤمنینی که خواهان این جنت و رضوان هستند بنا نهادند و الگوی تمام فداییان حسین (علیه السلام) در عالم گردیدند.
ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا
۱) سوره مبارکه مائده، آیه ۲۷.
۲) الکافی، ج۳، ص ۲۶۵.
۳) نهج البلاغه (فیض السلام)، ج۳، ص ۶۱۴.
۴) شرح فروع الکافی، (لصالح المازندرانی)، ج۲، ص۳۴۷.
۵) بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۴۱ و ۳۲۲.
۶) تنقیح المقال، ج۳ رحلی، ص ۷۰.
۷) سوره مبارکه مؤمنون، آیات ۱ و ۲.
۸) ابصار العین فی انصار الحسین علیه السلام، ص ۶۲.
۹) سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۲.
۱۰) بحار الانوار، ج۴۵، ص ۴۱.
۱۱) مناقب آل ابی طالب علیهم السلام، ج۴، ص ۱۰۸.
۱۲)سوره مبارکه مؤمنون، آیات ۱۰ و ۱۱.
📃 صفحه ۳ از ۳
◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️