eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.4هزار دنبال‌کننده
439 عکس
54 ویدیو
5 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
قوام بسیاری از علوم به روش است 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 بحث روش خیلی مهم است. البته محتوای علم از «تجربه» و «مبانی نظری» می‌آید. اما این مبانی نظری و این محتوا را چطور می‌توانیم به‌دست بیاوریم و با چه روشی می‌توانیم آن را کشف کنیم؟ این نکتۀ مهمی است. 🔖 روش اساساً مسئلۀ مهمی است. قوام بسیاری از علوم به روش است. البته منظور من در اینجا این نیست که روش حتماً باید به شیوۀ علوم طبیعی و ریاضیاتی باشد؛ اما اگر علمی اساساً فاقد هرگونه روشی باشد، خودش را از حوزۀ بین‌الاذهانی دور کرده و از علم‌بودن فرار می‌کند. 🔖منظور از علم در اینجا رشتۀ علمی (discipline) است. ممکن است شخص به هر دلیلی علومی داشته باشد. مثلاً ممکن است به او الهام شود و از این طریق حقایقی را کشف کند. اما او نمی‌تواند این الهام و کشف درونی را بدون ساختن روشی مشخص، به «رشته‌ای علمی» تبدیل کند تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر ما می‌خواهیم علم به مثابه دیسیپلینی داشته باشیم، ناچاریم روش داشته باشیم. رشتۀ علمی بدون روش نامعقول است. 🆔 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
💢انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه قم با همکاری مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: 📣 عرفان و فلسفه و منطق (فصل_اول) 🔰با تدریس شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی ✅ فرصتی بی‎نظیر برای فراگیرانِ علوم عقلی از سراسر ایران و جهان به صورت و 🔰جهت مشاهده سرفصل ها، روز و ساعت هر دوره کلیک بفرمایید: 💠 نظام و کلیات عرفان نظری 💠 اصالت و تشکیک در وجود 💠 نظام و کلیات علم منطق ⏳ظرفیت محدود است و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کرده باشند. 🗓ثبت نام تا پایان تیرماه 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_110 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
سلسله دروس معرفت النفس 💠 موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس سلسله دروس معرفت نفس (تألیف حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)) را به صورت حضوری برگزار می نماید: 🔸مدرس: حجت الاسلام غلامرضا عباسلو «استاد گروه علوم عقلی موسسه امام خمینی (ره) فارس» 🔹 شروع دوره: شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۶ 🔸 زمان برگزاری: روزهای شنبه هر هفته ساعت: ۱۶:۳۰ الی ۱۸ 🔹 مکان برگزاری: شیراز، خیابان ساحلی، جنب حرم مطهر علی بن حمزه (ع) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
بازاندیشی در تفسیر حکم ظاهری و پیامدهای آن در فقه 💠 مجمع فقهی رسالات نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در تفسیر حکم ظاهری و پیامدهای آن در فقه» برگزار می‌کند. 🔸 ارائۀ دهنده: دکتر سیدعلی سیدی‌فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) 🔹زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۲ تیر، ساعت: ۱۷:۰۰ 🔸 علاقه‌مندان جهت حضور در این جلسه می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند. 🌐 https://gharar.ir/r/6eb72357 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 جایگاه نظام ارزشی در علوم انسانی 💠 در علومی که بر اساس ارزش‌ها تفاوت می‌کند نتیجه گیری‌ها، باید اول آن نظام ارزشی تثبیت بشود (یعنی فلسفه ارزش‌ها، فلسفه اخلاق). 🔸 خود این نظام ارزشی مبتنی بر باورهایی است، که تا آن باورها تثبیت نشود (که عمدتا با فلسفه ها [تثبیت می شود]، این باورها فلسفه مضاف است فلسفه اخلاق است، فلسفه ارزش‌هاست. همه اینها مبتنی است بر متافیزیک) تا آن مسئله فلسفی درست [تبیین نشود] و آن هستی شناسی که نظرهای قابلی که نتیجه اش خداشناسی است به دست نیایید، همه این‌ها بی پایه است. 🔹بخشی از علوم انسانی، آن‌هایی که از قبیل مسائل متافیزیکی را بحث می‌کنند و نتایج یقینی به بار می‌آورند، اساس است برای همه علوم انسانی. پس اول باید آن نظام ارزشی را دقیقا پیدا کرد [و] آن نظام ارزشی مبتنی است بر باورها. پس اول آن علوم انسانی را باید استحکام بخشید که پایه نظام ارزشی است. 📼 برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول 💠 قسمت پنجم: فاکتور مجهول در حیات (X فاکتور) 🔸 مایکل جی بیهی بیوشیمی‌دان آمریکایی، استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و مدافع تئوری «طراحی هوشمند» است . 🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب “جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی نظریه تکامل داروین را مورد چالش جدی قرار داده است. 🔸 پروفسور مایکل بیهی نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را با زبانی ساده در قالب مجموعۀ ویدئویی بیان کرده است. او در این قسمت عامل گمشده کلیدی در توضیح «پیچیدگی حیات» را بررسی می‌کند و آن‌ را یک هوش یا آگاهی می‌داند و طراحی هوشمند را لازمه توضیح بوجود آمدن پیچیدگی حیات قلمداد می‌کند. 🎞 قسمت اول : کسی باید بداند! 🎞 قسمت دوم : پیچیدگی حیات 🎞 قسمت سوم : قدرت تکامل 🎞 قسمت چهارم: جهش 🎞 قسمت پنجم: فاکتور مجهول در حیات _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
کارگاه علم النفس دینی 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کارگاه علم النفس دینی ( با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) را به صورت حضوری و مجازی برگزار می کند: 🔹 ارائه دهنده: دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔸زمان برگزاری: ۹ و ۱۰ مردادماه، شش جلسه ۲ ساعته در دو روز 🔹مهلت ثبت نام: تا ۵ مردادماه 🔸 مخاطب این دوره اساتید و دانشجویان و محققان رشته‌های علوم انسانی و اسلامی می‌باشند و حداقل شرایط شرکت در این دوره داشتن لیسانس در حوزه رشته الهیات و فلسفه است. ☎️ علاقه‌مندان جهت هماهنگی و ثبت نام می‌توانند با شماره زیر تماس گیرند: 02532941251 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کارنامه اسلام؛ کتابی که فصلی درخشان از تاریخ بشر را ورق می‌زند 💠 کتاب کارنامه اسلام به قلم دکتر عبدالحسین زرین کوب نگاشته شده و توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده و به چندین زبان زنده دنیا از جمله ایتالیایی و بلغاری نیز ترجمه شده است. نویسنده در این کتاب بر دستاوردهای تمدن اسلامی در قرون نخست هجری می بالد و اشاره می‌کند که هر چند گسترش سرزمینی اسلام با جنگ حاصل شد، اما نشر اسلام در بین مردم کشورهای فتح شده به زور جنگ نبوده است. 🔸 این کتاب فصل درخشان تاریخ انسانی است؛ نه فقط از جهت توفیقی که مسلمین در ایجاد یک فرهنگ تازه جهانی یافتند، بلکه به سبب فتوحاتی بود که آنها از این طریق موفق به برپایی دنیای تازه ای به عنوان قلمرو اسلامی ورای شرق و غرب شدند که نه شرق بود و نه غرب. 🔹 طرز بیانی که نویسنده در این کتاب به کار برده شاید در نظر اول در نزد برخی از خوانندگان تا اندازه ای حماسه آمیز جلوه کند، اما این پندار درست نیست. نویسنده فقط خواسته است با همان چشمی به فرهنگ گذشته اسلام بنگرد که خود مسلمین گذشته، بدان می نگریسته اند. متن معرفی: https://b2n.ir/n68995 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه ها را برای توجیه وضع خودشان می‌سازند! 💠 خیلی‌ها فلسفه‌ها را از وضع خودشان می‌سازند، نه اینکه فلسفه‌ای را اول قبول کردند بعد خودشان را با آن فلسفه تطبیق می‌دهند، [بلکه] فلسفه‌ها را برای توجیه وضع خودشان می‌سازند. 🔸 اینکه دلش می‌خواهد این جور باشد، آن وقت شکل فیلسوفانه به قضیه می‌دهد، می‌گوید: منطقا نمی‌شود چنین چیزی باشد! 📼 برگرفته از بیانات استاد شهید مطهری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعارهای عاشورا 💠 فرازی از معروف‌ترین سخنرانی استاد شهید مطهری درباره حادثه کربلا _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی » 💠 این نشست به همت هسته حکمرانی و هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با ارائه دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) برگزار می‌شود. 🔸 در این جلسه، مبانی فيزيک مدرن و اثر آن بر روش تفكر و زندگی مدرن و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی بحث و بررسی می‌گردد و تلاش بر آن است كه معارف انسان‌شناسی سنتی و اسلامی را با علوم طبيعی مدرن مطالعه مقایسه‌ای شود. 🔹 زمان برگزاری این نشست علمی شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ و به صورت مجازی می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر در آن شرکت نمایند: 🌐 skyroom.online/ch/iict/roshd2 📝 متن خبر: B2n.ir/u82608 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جمع میان روش و تجربه در علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 در بحث از دیالکتیک میان روش و تجربه در علم اجتماعی، سؤال این است که این‌ها چطور باید با یکدیگر ارتباط پیدا کنند؟ معقول‌ترین ایده، ایدۀ اعتدالی و میانه‌رو است. 🔖 جمع بین این دو به این صورت است که دانشمند وقتی دستگاه نظری خودش را سامان می‌دهد، از همان ابتدا دستگاه نظری را با لحاظ مسائل و درنظرگرفتن آن‌ها سامان دهد. یعنی اینکه با تکیه‌بر مشکلات نظری فعالیت‌های تجربی کنونی و همچنین نوعی تخیل خودش را در موقعیت قرار بدهد و بگوید چه مبناهای انسان‌شناختی و چه نوع انسان‌شناسی یا متافیزیک یا مباحث نظری علم‌الاجتماعی به من کمک می‌کند تا بتوانم رفتار هر انسان اجتماعی را بفهمم. 🔖 لذا به‌سراغ مسئلۀ اجتماعی خاصی در جامعه می‌رود و به بررسی علل بروز آن می‌پردازد و از جزئی و از پایین شروع می‌کند و این امر را در ذهن خود پرورش می‌دهد و سؤال می‌کند و این سؤال را به دستگاه نظری و فلسفی خود عرضه می‌کند. 🔖 حالا با این سؤال با ذهن مستنطق و پرسشگر به سراغ دستگاه نظری و فلسفی خود می‌‎رود و با این مسئله مواجه می‌شود و برای حل آن دستگاه نظری خود را توسعه می‌دهد. 🔖 در مرحلۀ بعد یافته‌های نظری خود را بر پدیده‌های تجربی تطبیق می‌دهد. این سیر به‌صورت دیالکتیکی ادامه دارد. یعنی شما از مسائل واقعی حرکت می‌کنید به‌سمت مسائل نظری. دستگاه نظری شما پاسخ‌هایی می‌دهد و شما پاسخ‌ها را به وضعیت تجربی تطبیق می‌دهید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابوالقاسم عمّار بن علی موصلی 💠 عمّار موصلی، جراح و چشم پزشک مسلمان در قرن چهارم هجری بود. وی در موصل (عراق) به دنیا آمد و سپس در مصر مقیم شد و در سال (۴۰۰هـ.ق) وفات یافت. موصلی در کار طبابت در رشتۀ چشم پزشکی تخصص داشت و در مداوای بیماری های چشم با دارو و تجربه و همچنین جراحی تبحر خاصی داشت. 🔸 او مخترع سرنگ زیرپوستی است که از آن برای برداشتن آب مروارید ، عامل اصلی نابینایی استفاده می کرد. تنها کتابی که از عمار موصلی به جا مانده، «المنتخب فی علم العین و عِلَلها و مداواتها بالأدویه و الحدید» است. این کتاب در عین اختصار یکی از افتخارات تاریخ علم در عالم اسلام است. 🔹 وی در بخش‌های مختلف کتاب شش نوع عمل آب مروارید را شرح می دهد که در نوع خود بی نظیر و بدیع بود. در این کتاب درباره 48 بیماری مربوط به چشم بحث می کند . او در این رساله ، شیوه خارج کردن آب مروارید را از چشم به وسیله سوزنی تو خالی مطرح کرده است . 🔸 او همچنین نخستین کسی بود که روش درمان انحراف چشم را ابداع کرد. روشی که او برای درمان تاری دید ناشی از انحراف دید در کودکان به کار برد، پوشاندن چشم سالم بود که از این نظر هزار سال از سایر چشم پزشکان جلوتر بود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فصلنامۀ صدرا، شماره 46 و 47 منتشر شد. 💠 شماره 46 و 47 فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (پاییز و زمستان 1402) با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد. 🔸 فهرست موضوعات پرونده‌های این شماره: 🔘 سیرۀ تمدنی اهل بیت (ع) 🔘 معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملک‌زاده 🔘 آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی 🔘اقتصاد ایران و بازار سرمایه؛ از آسیب‌شناسی تا ارائه راهکار 🔘 بازخوانی انقلاب اسلامی؛ از ریشه تا میوه 🔘هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 📝 متن خبر و فهرست مطالب این شماره: scih.ir/I50Z2 🖥 علاقه‌مندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این نشریه می‌توانند به وبگاه نورمگز مراجعه فرمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای فلسفه از زبان دکتر دینانی 💠 اصلا فیلو یعنی دوستدار، سوفیا یعنی حکمت، یعنی کسی که دوست دارد حکمت را. سقراط می‌گفت من دوست دارم دانش را، فیلسوف نیستم. 🔸 فیلسوفان بزرگ آمدند و هر کدام یک مکتب فلسفی دارند. ارسطو یک مکتب فلسفی دارد، افلاطون دارد، هراکلیتوس دارد، فلاسفه جدید هم همین طور. 🔹 خب [این‌ها] اندیشه‌هاشون تنظیم شده و به صورت یک مکتب فلسفی درآمده، اگر منظور دانستن این مکتب‌هاست این هم در حد اطلاعات خوبه، این می‌تواند کمک کند، اما این فلسفه نیست، [بلکه این] فلسفه دانستن است یا تاریخ فلسفه است. 🔸 فلسفه فلسفیدن است، فیلسوف کسی است که می‌اندیشد اندیشه‌ها را از نو... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کارگاه تابستانی «فلسفه کیهان‌شناسی» 💠 انجمن علمی ژرفا، کارگاه تابستانی «فلسفه کیهان‌شناسی» سیری در پاسخ به پرسش‌های بنیادین هستی را در دانشگاه شریف برگزار می‌کند. 🔸 محورهای کارگاه: • مروری بر تاریخ و مفاهیم کیهان‌شناسی • درآمدی بر فلسفه کیهان‌شناسی • آغازمندی عالم از منظر فیزیک، فلسفه و الهیات • پیدایش طبیعی جهان از هیچ • برهان کیهان‌شناختی کلام • تنظیم ظریف و چندجهانی • برهان طراحی 🔹 مدرس: دکتر حامد منوچهری کوشا 🔸 زمان: از ششم تا بیست‌ و دوم مرداد، شنبه‌ها و دوشنبه‌ها، ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹 مکان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، کلاس شماره یک 🔸 لینک ثبت نام در دوره: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/bFx0JoL4 🔹 هزینه شرکت در این دوره ۱۵۰ هزارتومان می‌باشد، و همچنین حضور در جلسه اول بدون هزینه است. 🔸 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود درباره این دوره می‌توانند به آیدی روابط عمومی انجمن علمی ژرفا @SalamZharfa مراجعه فرمایند. 🆔 @Zharfa90 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فيزیک كوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی.mp3
14.44M
🎙 صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی» 🎙 با ارائه: دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) 📅 شنبه ۳۰ تیرماه 📥 جهت دانلود فایل ارائه شده در نشست کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رابطه علم با فلسفه از زبان دکتر گلشنی 💠 در دوران یونانیان [باستان] فلسفه بر علوم حاکم بود، در دوران تمدن اسلامی هم فلسفه بر علوم حاکم بود، در دوران قرون وسطی هم یک متافیزیک بر علم حاکم بود، در میان سرآمدان و بنیان‌گذاران علم جدید مثل لایبنیتز و غیره هم همین دید حاکم بود، یک دیدگاه کل‌نگر بود و هم این‌ها و هم مسلمان‌ها و هم قرون وسطی و هم نیوتون و غیره کار علمی‌شان را یک نوع عبادت و کشف آثار صنع الهی می‌دانستند. 🔸 ولی کم کم با آمدن هیوم و کانت و... قضیه عوض شد تا رسیدیم به نیمه اول قرن نوزدهم که آگوست کنت گفت ما دوره‌هایی را در علم گذرانده‌ایم و حالا به دوه علم اثباتی رسیده‌ایم و پوزیتیویسم را بنا نهاد. این‌ها حرف‌شان این بود که فقط یافته های مبتنی بر حواس اعتبار دارد و هم دین کنار گذاشته شد و هم فلسفه به صورت ظاهر، چون مکتب پوزیتیوسیم خودش یه مکتب فلسفی هست. 🔹 در قرن بیستم هم می‌گفتند هر سوالی که علم تجربی جواب ندهد این سوال جواب ندارد. تا اینکه در نیمه دوم قرن بیستم مکاتب فلسفه علم ظاهر شد و چند نکته واضح شد. 🔸 پوپر مطرح کرد ما قضایای و ارزش‌های اخلاقی را از قضایای علمی نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم، ولی وقتی که میخواهیم کار علمی انجام بدهیم اخلاق وارد می‌شود و لازم است. اخلاق وارد علم می‌شود بدون اینکه از خود علم باشد! بعد معلوم شد یک عده سوالاتی وجود دارد که حتی در خود علم مطرح اند ولی علم نمی‌تواند به آنها جواب بدهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد 💠 کتاب " عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد" اثر هربرت آ.دیویدسون (2021-1932) استاد دانشگاه کالیفرنیا است که به همت دکتر حسن قنبری (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران) به فارسی ترجمه شده است. 🔸 این اثر کتابی مفصل در حوزه فلسفه اسلامی است که ساحت معرفت شناختی عقل را ذیل نظر سه فیلسوف بنیانگذار این فلسفه به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهد. 🔹 نویسنده ابتدا پیشینه یونانی این بحث و تاثیر آن بر این سه فیلسوف را بررسی و در ادامه نقش عقل در تحقق معرفت انسان و نیز تحقق جهان تحت القمر را نشان میدهد. 🔸 وی در ادامه همچنین تاثیر فارابی و به ویژه ابن سینا بر تفکر قرون وسطای یهودی و مسیحی را به تفصیل بررسی می کند و نشان میدهد که عقل گرایی در حوزه تفکر اسلامی با عقل گرایی مدرن غربی چقدر متفاوت است و این تفاوت است که گاهی این دو حوزه را از هم بسیار دور می کند. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/s17641 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ جلوه‌های مختلف تاریخ در توسعۀ علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 وقتی می‌گوییم تاریخ برای توسعۀ علم اجتماعی اهمیت دارد و ناچار باید به آن رجوع کرد، این را دو گونه می‌شود فهمید. 🔖 یک جنبۀ مهم مطالعات تاریخی، تاریخ تکون اندیشه‌هاست؛ اندیشه‌های متفکران مسلمان را «بازخوانی» و «بازسازی» و «نقد» می‌کنیم. گاهی هم منظور ما تاریخ اندیشه نیست، بلکه «تاریخ زیست اجتماعی» انسان است؛ زیست اجتماعی مردمانی که گذشتۀ تاریخی ما را تشکیل داده‌اند و شامل تاریخ عمومی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. 🔖مثلاً در عصر صفوی زیست اجتماعی به چه نحو بوده است، در عصر آل بویه چگونه بوده است و جز آن‌ها. ما به ناچار و ناگزیر باید هر دو ساحت را مطالعه کنیم؛ یعنی هم توجه کنیم به «سیر اندیشه‌ها و تاریخ اندیشه» و هم به «تاریخ زیست اجتماعی». این‌ها با هم مرتبط هستند؛ اما کارکردهای متفاوتی دارند. 🔖 دربارۀ تاریخ اندیشه روشن است که بالأخره ما اندیشه‌ای داریم و می‌خواهیم علم اجتماعی را سامان دهیم و البته از نقطۀ صفر شروع نمی‌کنیم. فعالیت‌های نظری ارزشمندی انجام شده و آن‌ها هم ارزشمند بوده است؛ از تجربۀ علمی تاریخی متراکم آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای ساختن علم اجتماعی نیاز داریم در سنتی فکری و اندیشه‌ای قرار بگیریم و از اندیشۀ متفکران مسلمان استفاده کنیم. اینجا همان نقطه‌ای است که ما به مطالعۀ سیر اندیشه نیاز پیدا می‌کنیم. 🆔 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philosci
✅ مبادی کنش از دیدگاه شیخ اشراق 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده نگاشته شده و در شماره دوم از دوره 53 مجله فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده، و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 براساس آثار شیخ اشراق می­توان به مسئله مبادی کنش پرداخت. شیخ اشراق ادراک، ترجیح، شوق و اراده را مبادی کنش می­داند. کنش متوقف بر علم حضوری به بدن و قوای آن، تصور پیشین کنش و تصدیق به مصلحت و اولویت آن است. 🔹 پس از تصور کنش، انجام آن نیازمند ترجیح انجام بر ترک است. این ترجیح بر اساس غلبه شوق و یا براساس تصدیق به مصلحت رخ می­دهد. پس از ترجیح کنش، انسان شوق بدان کنش پیدا می­کند چرا که آن را کمال خود می­یابد. 🔸 با شکل‌گیری شوق، اراده نیز شکل می­گیرد. پس از جزم شدن اراده کنش انجام می‌شود. اگر کنش، کنش بدنی باشد، انجام آن بر قوای محرکه نیز متوقف است. 🔹 در این مقاله پس از معرفی هر یک از این مبادی، ابعاد مختلف آن از دیدگاه شیخ اشراق بررسی شده است و در نهایت برخی از تفاوت‌های دیدگاه شیخ اشراق با دیدگاه ابن‌سینا بیان گشته است. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/q09746 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان جذب پژوهشگر 💠 پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) از خواهران پژوهشگر دعوت به همکاری می‌نماید. 🔸پژوهشکده علوم و معارف اسلامی 🔹پژوهشکده فقه و مبانی حقوق 🔸پژوهشکده فلسفه و کلام ⌛️ زمان ثبت نام تا پایان مرداد تمدید شد. ⬅️ لینک ثبت نام 🌐 http://forms.jz.ac.ir/f_295/ 🔰 اطلاعات بیشتر 🌐 https://jz.ac.ir/post/14409 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 فلسفه خوب خوانده نمی‌شود! 💠 ما گرفتاریم امروز، فلسفه خیلی طرفدار دارد در جامعه ما خوشبختانه، ولی فلسفه خوب خوانده نمی‌شود، نه غربی‌اش نه شرقی‌اش. 🔸 حالا [فردی] فلسفه غربی یک فیلسوفی را می‌خواند آن هم کتاب ترجمه، بعد می‌گوید بله فلسفه بلدیم! 🔹 فلسفه غرب یک دریای بی‌کرانه است، از هراکلیتوس تا الان تاریخ دارد، 2500 سال تا حالا... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience