eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.4هزار دنبال‌کننده
439 عکس
54 ویدیو
5 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چرایی و چگونگی خوانش فلسفه 💠 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم سلسله جلسات علمی فلسفی با موضوع «چرا فلسفه می خوانیم» برگزار می‌کند. 🔸مدرس این جلسات دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) می‌باشد. 🔹 تاریخ برگزاری این جلسه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ و محل برگزاری آن دانشگاه قم، ساختمان آموزشی امام خامنه‌ای، سالن همایش یاس می‌باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله « اصالت فلسفه علم کوهن » 💠 این مقاله به قلم دکتر حسن میانداری نگاشته شده و در شماره 62 فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 تامس کوهن در 1962 نظریه‌‌­ای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هایدگر آنچه را کوهن «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» می‌نامید، پیشتر گفته بود. 🔹 مته‌­مَتیکال بودن علم جدید، نیاز به جهان‌های تفسیری و افق دانایی، مبانی ادعاهای قول هایدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع، مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاری‌ها و بازنگری ریشه‌ای در مفاهیم بنیادین علم، مبانی قول او به انقلاب علمی است. 🔸 ما تمام این ادعاها را رد می‌کنیم. پارادایم در آراء متأخر کوهن دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هایدگر، معنای خاص را لحاظ نکرده‌اند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران، تمام یا برخی از این اجزاء لحاظ نشده‌اند و جامعه علمی محوریت ندارد. 🔹 به نظر کوهن در علم متعارف دانشمندان پازل حل می‌کنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هایدگر به علم متعارف، کارهای دیگری در طول این دوره انجام می‌شود. به نظر کوهن مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هایدگر، کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهت‌های کلی میان آراء هایدگر و کوهن وجود دارد،که... 📝متن کامل: B2n.ir/m17980 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سه دوره شک گرایی در فلسفه غرب 💠 چند دوره شک گرایی ما داشتیم در تاریخ فلسفه غرب، ابتدای شروع فلسفه در واقع مقابله با یکی از این موج‌های شک گرایی بود که بوسیله سوفیست‌ها ایجاد شده بود. سقراط مقابل آن ایستاد. 🔸 اواخر قرون وسطی یک خلاء فکری بوجود آمد و موجب موج دوم شک گرایی شد. دکارت و عقل گرایانی مثل او مقابل این موج ایستادگی کردند. 🔹 کم کم گرایشات آمپریستی و پوزیتویستی پیش آمد و در واقع با فلسفه‌های آمپریستی لاک و بارکلی و هیوم شک گرایی دیگری بر دستگاه فلسفی غرب حاکم شد. 🎙 برگرفته از بیانات استاد حجت الاسلام مجتبی مصباح 🆔 @Philosophy_Sandwich ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «آیا علم و دین سازگارند؟» 💠 این کتاب برگرفته از مناظره دنیل دنت (فیلسوف و نویسنده آمریکایی در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زیست‌شناسی) و الوین پلنتینگا (فیلسوف و پژوهشگر آمریکایی حوزه فلسفه دین) است که به همت علی شهبازی ترجمه شده و توسط انتشارات دانشگاه مفید به چاپ رسیده است. 🔸 بحث تعارض یاعدم تعارض علم و دین و امکان و چگونگی سازگاری میان آنها از موضوعات پر مناقشه و داغ امروز است و بارها اندیشمندان مختلف را به پای میز مناظره یا مناظره‌های مکتوب کشانده است. 🔹 کتاب با این دیدگاه پلنتینگا آغاز می‌شود که دین با نظریه تکامل سازگار است؛ چرا که دینداران معتقدند که خدا جهانِ موجودات زنده را آفریده و این کار را با استفاده از فرایند تکامل انجام داده است. دنت این دیدگاه را قویاً رد می‌کند، که به دنبال آن رشته‌ای از پاسخ‌ها از سوی طرفین می‌آید. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u97323 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کارگاه ویراستاری عربی با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی 💠 گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی»، با تدریس دکتر حامد آرضایی، به صورت حضوری، برگزار می‌کند. 🔸شروع این دوره از اول خردادماه 1403 و زمان کلاس‌ها سه‌شنبه‌ها ساعت 16-14 خواهد بود. 🔹 همچنین محل برگزاری دوره: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4 ، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران می‌باشد. 🔸 هزینه شرکت در دوره : 400 هزار تومان (دانشجویان: 300 هزار تومان) 🔹 لینک ثبت‌نام: 🌐 https://lms.irip.ac.ir/enrol/index.php?id=208 📎 جهت دانلود طرح درس کلیک نمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 قرار گرفتن ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 🔸 بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های برتر آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی که توسط تایمز منتشر شده، ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند. 🔹 پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد. 🔸 در این رتبه بندی 4 دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. 📝متن خبر: B2n.ir/g79709 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
کارگاه آموزشی تقویت فهم متن 💠 انجمن کلام امامیه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران « کارگاه آموزشی تقویت فهم متن » برای علاقه‌مندان به مباحث کلامی و فلسفی، دانشجویان علوم انسانی و طلاب علوم حوزوی با ارائه استاد مصطفی اسلامی برگزار می‌کند: 🔸 مزایای آموزشی و مهارتی دوره: ۱. شناسایی ایده اصلی یک متن (Identifying the Main Ideas) ۲. پیدا کردن اطلاعات مدنظر (سوال) از متن با نگاه اولیه (Scanning for Specific Information) ۳. استنباط مطلب از متن (Making Inferences) ۴. استفاده از قرائن درون متن (Using Context) ۵. آموزش برخی از نکات گرامری ضمن تمرین‌ها ۶. اعطای گواهی 🔹 این دوره از ۱۸ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد، سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۱ الی ۱۴ برگزار می‌شود و مهلت ثبت نام تا ۱۷ اردیبهشت خواهد بود 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق آیدی زیر اقدام فرمایند: 🆔 @Ar158110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت « درآمدی بر تاریخ شکل گیری مفهوم علم دینی و تحولات آن» 💠 این یادداشت به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با سوال «آیا مفهوم علم دینی واقعا روشن نیست؟» آغاز می‌شود. 🔸 نگارنده در این نوشتار به انتقادهای دکتــر بیژن عبدالکریمی به ایده علم دینی و علوم انســانی اســلامی و نیز مطرح کردن وجود ابهام در معنای علم دینی که به شکل های گوناگون از طرف ایشان مطرح شده، می‌پردازد و در مقام پاسخ به این شبهه بر‌می‌آید و با اشاره به متن کتاب «پایان تئولوژی» و طرح 30 تعریف متفاوت از علم دینی، مدعای نویسنده کتاب را به نقد می‌کشد. 🔹 دکتر موحد ابطحی در ادامه با بررسی زمانی برخی مفاهیم، بی‌توجهی‌ به‌ تاریخ‌ تعریف را زمینه‌ساز‌ خلط‌ مفاهیم دانسته و در ادامه توجه‌ به‌ تعریف‌های‌ سلبی و تاریخ مفهوم را از لوازم آشنایی و فهم علم دینی ‌می‌داند. 🔸 نویسنده در پایان با اشاره به اینکه علم دینی در پی مواجهه با علم جدید و به خصوص علوم انسانی متاثر از مکتب غربی و پی بردن به مشکلاتی که برای جامعە ایرانی اسلامی پدید آورده است، مطرح شده، روند طی شده توسط محققان برای تحقق علم دینی را به صورت خلاصه بیان می‌کند. و نهایتا ارائه رویکردهای مختلف برای نقش آفرینی دین در عرصە علم ورزی را به مقالە «طبقه بندی جامع نظریه های علم دینی» ارجاع می‌دهد. 📝فایل PDF یادداشت: B2n.ir/g71518 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
دوره حکمت طبیعی مشاء 💠 دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، دوره حکمت طبیعی مشاء را برای علاقه‌مندان به علوم عقلی و پژوهشگران تاریخ تمدن اسلامی برگزار می‌کند. 🔸 موضوعات مورد بحث در دوره عبارتند از: ۱. اهمیت طبیعیات در فلسفه اسلامی ۲. شاخه های طبیعیات و کتاب های مربوطه ۳. چیستی جسم و انواع آن ۴. حرکت و انواع آن ۴. میل و جهات ۵. زمان و مکان ۶. تناهی ابعاد ۷. کون و فساد ۸. عناصر اربعه ۹. کیفیات اربعه ۱۰ مزاج ۱۱. آثار علوی ۱۲. معادن ۱۳. نفس ۱۴. اجسام فلکی 🔸 مدرس این دوره حجت الاسلام محمد فخر روحانی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) می‌باشد. 🔹 کلاس‌های دوره شامل ۳۰ جلسـه می‌باشد که طی ۵ هفته در جلسات ۳۰ دقیقه ای روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود. 🔸 شرکت کنندگان باید تسلط بر سرفصل ها و اصطلاحات حداقلی فلسفه اسلامی داشته باشند. 🔹 ظرفیت شرکت در این دوره محدود است و اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام کنند. 🆔 @daftarnokhbegan _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
همایش «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» 💠 همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 🔸 سخنرانان همایش : ✔️آیت‌الله دکتر عسکر دیرباز ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاری‌قره‌باغ ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمد حسین‌زاده یزدی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ✔️دکتر محمد لگنهاوزن 🔹 زمان برگزاری این همایش 24 و 25 اردیبهشت‌ماه سال جاری و محل برگزاری آن دفتر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران می‌باشد. 🔸 علاقه مندان جهت شرکت در این همایش به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/pa 🔹 برنامه همایش و ساعات ارائه سخنرانان در فایل pdf موجود می‌باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
تکثر در علم و رویش دانش اجتماعی نو 💠دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه 🔖 علم اجتماعی می‌تواند از علم طبیعی متمایز باشد، برخلاف دیدگاه‌های وحدت‌انگارانه و طبیعت‌گرایانه. 🔖 ما می‌توانیم بگوییم علم اجتماعی ابزارهای نظری، چهارچوب مفهومی و روش‌های متفاوتی از علم طبیعی دارد و شما نمی‌توانید با مدل‌های فیزیکی، انسان را تحلیل کنید. 🔖 اینجا آغاز تکثر است. تکثر درون علم اجتماعی نیست؛ بلکه درون علم است. علم دسته‌ای از ابزارهای نظری برای شناخت پدیده‌های طبیعی دارد و دسته‌ای دیگر از ابزارهای نظری برای شناخت پدیده‌های انسانی و اجتماعی. بعد وارد خود علم اجتماعی می‌شویم و علم‌های اجتماعی از چند جهت می‌توانند متکثر باشند. 🔖 جهت اول از جهات مبادی نظری و فلسفی آن‌هاست. اینکه شما چگونه انسان و جهان هستی و جامعه را ببینید و مبنای فلسفی شما در اینجا به چه صورت باشد، مؤثر است. مبنای فلسفی در شما تأثیر می‌گذارد که چگونه با انسان مواجه شوید. جهت دوم تفکیکی است که بین قوانین عام و قوانین خاص وجود دارد. هر علم اجتماعی می‌تواند ناظر به فرهنگ خاصی باشد. البته مخرج مشترک علم‌های اجتماعی می‌تواند قوانین عام انسانی باشد؛ اما قوانین خاص فرهنگی هم وجود دارد و اینجا یکی از نقاط ضعف علم اجتماعی ماست که به اندازۀ کافی ناظر به فرهنگ درونی خود، دانش و معرفت ارزشمند و مطمئن تولید نکرده‌ایم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مرکز آموزش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام برگزار می کند: 🔶سلسه کارگاه های آموزشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی اسلامی 🔽 اولین کارگاه آموزشی : تبیین روش شناسی بنیادین استاد حمید پارسانیا مدرس: دكتر محمدرضا مالکی (پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام)) 🔺زمان : یکشنبه 23 اردیبهشت ۱۴۰3 🔺ساعت 10 تا 12 🔺مکان : مرکز آموزش پژوهشگاه لینک: https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast
👈 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی با مدیریت آیت الله فیاضی و قائم مقامی جهت سال تحصیلی جدید در سطح دو، سه و چهار از میان طلاب واجد شرایط پذیرش می نماید. ثبت نام : از طریق سایت پذیرش مرکز مدیریت حوزه: paziresh.ismc.ir 🔷 آزمون سطح 2: مصاحبه علمی از کتاب اصول فقه مرحوم مظفر. 🔷 آزمون سطح 3: مصاحبه علمی از کتاب های بدایه الحکمه و نهایه الحکمه. 🔷 آزمون سطح 4: آزمون کتبی از نهایه الحکمه و مصاحبه علمی از شواهد الربوبیه پرسش های احتمالی: @falsafe_admin 👇 🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ کرسی ترویجی «نقد کتاب درآمدی بر فلسفه اقتصاد اسلامی» 💠 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم، کرسی ترویجی «نقد کتاب درآمدی بر فلسفه اقتصاد اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کنند. 🔸 ارائه‌دهنده: دکتر محمدجواد توکلی؛ دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی؛ دانشیار گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸 دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی؛ دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔹 زمان: دوشنبه 24 اردیبهشت‌ماه، ساعت 19:30 🔸 مکان: شعبه قم مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به نشانی: بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🔹 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی 💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با موضوع «مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند: 🔸 ارائه دهندگان: 🎤حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمود نمازی 🔹 دبیر علمی: ✍️دکتر ذوالفقار ناصری 🔸زمان : پنج شنبه، ۱۴۰۳/۰۲/۲۷، ساعت۱۰ تا ۱۲ 🔹لینک حضور در جلسه 🌐 http://hekmateislami.com/live 🔸مکان: قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 ژرف‌کاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی 💠 کتاب «ژرف‌کاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» نوشتۀ استاد سید علی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، به همت انتشارات منهاج علم روانۀ بازار نشر شد. 🔸این اثر، نخستین کتابی است که بر اساس مبانی نظری برخاسته از تراث فکری مسلمانان، روشی کاربردی برای شناخت مسائل اجتماعی ارائه می‌کند. 🔹کتاب حاضر عملاً ادعای عدم ارتباط مبانی نظری به بحث‌های انضمامی در علم اجتماعی- به خصوص مباحث روش تحقیق- را رد می‌کند و نمونه‌ای روشن از نحوۀ تاثیر مفروضات فلسفی و نظری در بسط یک روش کاربردی است. 🔸کتاب شامل دو بخش است: «بنیادهای نظری پژوهش اجتماعی» و «مراحل پژوهش اجتماعی». نویسنده در بخش نخست ۱۸ اصل فلسفی را معرفی و در بخش دوم بر اساس اصول ۱۸ گانۀ مطرح‌شده روشی کاربردی برای شناخت مسائل اجتماعی ارائه می‌کند. 📚 معرفی کتاب: 🌐 B2n.ir/philoscience-1002 🔰 برای تهیه کتاب می‌توانید به نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان عمومی- راهرو ۲۳، غرفه ۵۵۱ مراجعه فرمایید یا به صورت اینترنتی از طریق زیر اقدام نمایید: ▫️شناسه ادمین: @FM_admin ▫️ تلفن: 09216559195 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سید حسین نصر: داروینیسم یک نوع ایدئولوژی شده در غرب مثل کمونیسم در دوره استالین 💠 خیلی [از] افراد بسیار برجسته در آمریکا و اروپا هستند (حتی بین زیست شناسان) که فهمیده اند داروینسیم یک نوع قلاده‌ ایست که جلوی علم زیست‌شناسی را گرفته و یک نوع ایدئولوژی است. 🔸کتابی ایتالیایی به نام dopo Darwin (بعد از داروین) به قلم زیست شناس خیلی معروف ایتالیایی به نام جوزپی سرمونتی (Giuseppe Sermonti) فقط از دید زیست شناسی، بدون توجه به فلسفه، دین و عرفان نشان می‌دهد که به کلی تئوری تطور (evolution) بی‌معنی است و هیچ ارتباطی با علم جدی ندارد! 🔹 من در کتابخانه دانشگاه 50 کتاب دارم که دانشمندان مختلف بیولوژیست، فیزیکدان، شیمیست (نه فقط دانشمندان ادیان) نوشتند بر رد علمی داروینیسم. 🔸در آغار دوره کامبرین (حدود 500 میلیون سال پیش) یک دفعه، روی تمام کره زمین تعداد زیادی فرم‌های جدید حیات بوجود می‌آید بدون تطور (تکامل)، آن لایه‌های زیرینش (مربوط به دوره پرکامبرین) اصلا اینها نیست. حالا بعضی بیولوژیست‌ها می‌گویند نه ما اعتقاد داریم که تطور (تکامل) تدریجی نیست، بلکه مثل انفجار می‌ماند، یک دفعه حیات انفجار پیدا می‌کند!!! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «جایگاه واهمه در عمل از منظر ابن‌سینا» 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره 41 دوفصلنامه علمی فلسفه دانشگاه تهران به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 از منظر ابن‌سینا، قوه واهمه یکی از مهم‌ترین مبادی عمل است. این قوه مبدأ ادراکی عمل است. ادراک پیشین عمل، به‌کارگیری متصرفه برای تصور عمل، تحریک شوق شهوی و غضبی از طریق ادراک جزئی و تصوری نفع و ضرر، یاری‌رسانی به عقل عملی، پدیدآوردن برخی از کیفیات نفسانی مانند ترس یا آرزو، تولید گزاره‌های کاذب، تأثیر در خارج از بدن و واسطه‌گری بین وضعیت‌های بدنی و عمل از جمله کارکردهای این قوه است. 🔹 این قوه برای کارکرد خود به همراهی سایر قوای ادراکی نیازمند است. واهمه انسان به دلیل همراهی با عقل، به کارکرد دیگری مانند اذعانات جزمی و ساخت برخی از گزاره‌های کلی دست یافته است. تشابه، تجربه، نیاز قوا و الهامات رحمانی الهی از جمله راه‌هایی است که از آن طریق، واهمه بدون کمک عقل به ادراکات خود دست می‌یابد. واهمه در اکثر موارد، بدون تصدیق و بلکه با ادراک تصوری نفع و ضرر را ادراک می‌کند. تصریحات ابن‌سینا درباره گزاره‌های مخیله و انفعال نفس از تخیلات بدون تصدیق این مدعا را اثبات می‌کند. علی‌رغم ابعاد مختلف اندیشه ابن‌سینا درباره وهم و جایگاه آن در عمل... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/n70039 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فراخوان جذب هیئت علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی 💠 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به منظور تکمیل اعضای هیئت علمی گروه‌های خود، اقدام به جذب عضو هیئت علمی پیمانی از میان «نفرات دوم و سوم فراخوان‌های پیشین دانشگاه‌های برتر دولتی کشور» می‌کند. 🔸 متقاضیان واجد شرایط (نفرات دوم و سوم دانشگاه‌های دولتی در فراخوان‌های گذشته) که تمایل به عضویت هیئت علمی پیمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی را دارند، می‎توانند نامه درخواست و رزومه علمی خود را تا تاریخ چهارشنبه 9 خردادماه از طریق رایانامه پژوهشگاه به نشانی info@ihss.ir ارسال کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تولید رادیوایزوتوپ حیاتی مولیبدن- ۹۹ در ایران 💠 شرکت پارس ایزوتوپ، طرح تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 از شکافت اورانیوم- 235 در مقیاس صنعتی را آغاز کرده اند. بر اساس آمار، بیش از 60 درصد استفاده از رادیودارو‌ها، تنها مربوط به رادیودارو‌های تکنسیوم m99 است. 🔸 در ایران سالانه حدود یک میلیون بیمار از رادیودارو‌های تکنسیوم- m99 استفاده می‌کنند. تمام نیاز به مولیبدن- 99 به عنوان مادر انواع رادیودارو‌های مبتنی بر تکنسیوم- m99 از واردات با ارزش حدود پنج میلیون یورو در سال و با مشکلات فراوان تأمین می‌شود. 🔹 فرآیند استفاده از این رادیوایزوتوپ در سازمان انرژی اتمی (شرکت پارس ایزوتوپ) وجود داشته و به صورت بومی تولید و در مراکز پزشکی هسته‌ای کشور استفاده می‌شود. روش اقتصادی و بهترین راه تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 استحصال آن از محصولات شکافت اورانیوم- 235 است. 📜 متن خبر: B2n.ir/y29724 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
بازخوانی انتقادی مؤلفه‌های سعادت در نظریه ارسطو 💠 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی با‌موضوع «بازخوانی انتقادی مؤلفه‌های سعادت در نظریه ارسطو» برگزار می‌کند. 🔸 ارائه‌دهنده کرسی: دکتر مهدی دوستان پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق (ع) 🔹 ناقد: دکتر محسن جوادی عضو هیات علمی دانشگاه قم 🔹 ناقد: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔸 زمان: دوشنبه ۷ خردادماه، ساعت ۱۴ 🔹 مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (دفتر قم) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ماهیت انسان و وضع قوانین 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه ؛ 🔖 در الگوی ارسطویی-ابن‌سینایی از تطورات انسانی، «حرکت و تغییر تدریجی ذاتی» دربارۀ انسان یا هر موجود دیگری بی‌معناست. انسان انسان است و شیر شیر است و درخت زیتون درخت زیتون. اما در مُدل صدرالمتالهین از حرکت و تغییر تدریجی انسانی، هرچند صحیح است که انسان کالبدی انسانی دارد، می‌تواند خیلی چیزهای دیگر باشد. او می‌تواند بیرون از چیزی بایستد که هست و ماهیت خود را خودش تعیین کند (فصل اخیرش را خود معین کند). 🔖 حال اگر کسی تلاش کند با این نگاه -نگاه صدرایی- انسان‌های جامعه و کنش‌های اجتماعی آن‌ها را بشناسد، احتمالاً تفسیر متفاوتی از قوانین (عام) و حتی قواعد (خاص) اجتماعی خواهد داشت؛ زیرا انسان خود به فصل اخیرش تعیّن می‌دهد، دسته‌ای از انسان‌ها به این شکل، خود را تعین دادند و دسته‌ای دیگر به شکل دیگری. لذا بعید است در پی قوانین عام جهان‌شمول برای همۀ انسان‌ها باشد و حداقل این است که تعداد این قوانین را خیلی کم می‌داند. 🔖پس اینکه ماهیت انسان را از پیش متعین بدانیم یا ندانیم، در اینکه قوانین عام یا خاص را دربارۀ انسان، به چه نحو تفسیر کنیم، مؤثر است. 🌐 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «معناشناسی اراده از منظر ابن‌سینا مشترک لفظی یا مشترک معنوی» 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره2 از دوره56 فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 در آثار ابن‌سینا، عبارت‌های ناظر به بحث اراده به‌گونه‌ای است که امکان دو تفسیر را از آن فراهم می‌کند. عده‌ای از محققان معتقدند که ابن‌سینا صفت اراده را بین واجب تعالی و انسان مشترک لفظی می‌داند. در مقابل، عده‌ای معتقدند که او این صفت را مشترک معنوی می‌داند. توجه به آثار ابن‌سینا نشان می‌دهد که عبارت‌های ابن‌سینا در مواردی همچون موارد زیر، زمینۀ خوانش اشتراک لفظی را ایجاد کرده‌است: (1) عدم مغایرت مفهومی صفات الهی به خصوص صفت علم و اراده؛ (2) تمایز اراده در واجب تعالی و انسان. 🔹 از سوی دیگر عبارت‌های او دربارۀ تقسیم اراده و مقایسۀ اراده در انسان و واجب تعالی، زمینۀ برداشت اشتراک معنوی را فراهم نموده‌است. به نظر می‌رسد می‌توان نظریه ابن‌سینا را اشتراک معنوی دانست و با استناد به عبارت‌های او دربارۀ اراده و صفات الهی تفسیری از شواهد ناظر به اشتراک لفظی ارائه کرد. توجه به آثار ابن‌سینا اجازه می‌دهد که اراده را به «حیثیتی در فاعل عالم که سبب وجوب صدور فعل از او می‌گردد» تعریف کنیم. در این صورت، ارادۀ میان خدا و انسان مشترک معنوی خواهد بود... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/m93527 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience