eitaa logo
فلسفه اسلامی
92 دنبال‌کننده
81 عکس
23 ویدیو
36 فایل
ارتباط با ادمین @m_khayatzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحله ۶ فصل ۱۰ براهین عدم تناهی در ابعاد برهان موازات
هدایت شده از صوت دروس حصون
140119_004.MP3
9.81M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/18 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120518_003.MP3
16.87M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/19 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120519_005.MP3
15.78M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/20 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
Z0000001.MP3
13.06M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/21 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
241208_003.MP3
15.21M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/24 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
کیفیات مذوقه: مانند طعم¬های نُه گانه بسیط که حاصل ضرب سه امر فاعلی (حرارت و برودت و معتدل آن¬ها) در سه امر منفعل (ماده لطیف، غلیظ و معتدل آن¬ها) هستند. 1.1 حَرافه یا تیزی (ضرب حرارت در لطافت) 1.2 مراره یا تلخی (ضرب حرارت در غلظت) 1.3 ملوحه یا شوری (ضرب حرارت در معتدل) 1.4 حُمُوضه یا ترش (ضرب برودت در لطافت) 1.5 عُفوصه یا گس (ضرب برودت در غلظت) 1.6 قبض (بین ترشی و گس) ( ضرب برودت در معتدل) 1.7 دُسُومه یا چربی (ضرب معتدل در لطافت) 1.8 حلاوه یا شیرینی (ضرب معتدل در غلظت) 1.9 تَفاهه یا بی مزگی (ضرب معتدل در معتدل) مزه¬های نه گانه مذکور در قالب دو بیت شعر به این صورت به نظم درآمده¬اند: «حل» صرافت، «حغ» مرارت، «شور» حم «بل» حموضت، «بغ» عصوفت، قبض «بم» «مل» دســـم، «مغ» حلو باشد، «مم» تفـه طعم¬ها زیـــــــــــــن جمله آمد ملتئم (ح = حرارت؛ ل = لطافت؛ ب = بروردت؛ غ = غلظت؛ م = معتدل الفاعل یا معتدل الماده)
قال في المباحث المشرقيّة ج 1، ص 284: «اعلم أنّ هاهنا رطبا و مبتلّا و منتقعا. فالرطب هو الذي صورته النوعيّة تقتضي كيفيّة الرطوبة. و المبتلّ هو الجسم الذي لا يقتضي صورته النوعيّة كيفيّة الرطوبة، و لكن قارنه جسم بهذه الصفة. ثمّ المبتل قد يقال لما التصق الجسم الرطب بظاهره فقط، و قد يقال أيضا لما نفذ في عمقه، و هذا القسم يقال له المنتقع.» انتهى
174 ـ قوله «الخشنونة والملاسة» وجعلهما فی الأسفار من باب الوضع، لأنّ حقیقة معناهما هو اختلاف الأجزاء واستواؤها فی الوضع. وأمّا الصلابة واللین فقد جعلهما من باب الكیفیّات الاستعدادیّة، لأنّ الأوّل استعداد طبیعیّ نحو اللاانفعال، والثانی استعداد طبیعیّ نحو الانفعال والانغمار (تعلیقه، ص 192، ت 174).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از صوت دروس حصون
241209_008.MP3
11.4M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/25 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
241210_002.MP3
13.72M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/26 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
مرحله ۶ فصل ۱۳ استقامه و الاستداره
هدایت شده از صوت دروس حصون
240512_003.mp3
14.6M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/09/27 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120107_002.MP3
15.21M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/01 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
علامه ره در انتهای بحث جنس و فصل و نوع فرمودند: و أما الأعراض فهي بسائط خارجیۀ غير مركبة من مادۀ و صورۀ، فما به الاشتراك فيها عين ما به الامتياز؛ لکن العقل يجد فيها مشتركات و مختصات فيعتبرها أجناسا و فصولا لها ثم يعتبرها بشرط لا فتصير مواد و صورا عقلية لها و الامر فی الجواهر المجردۀ ایضا علی هذه الوتیره. استاد فیاضی این تعبیر را اینگونه معنا کردند: كون ما به الاشتراك عين ما به الامتياز من خواصّ الوجود و أمّا الماهيّة فيستحيل فيها أن يكون ما به الاشتراك فيها عين ما به الامتياز. فالمراد من كون ما به الاشتراك في الأعراض- أو في الجواهر المجرّدة- عين ما به الامتياز أنّها ليس لها ما به الاشتراك في ذاتها أصلا، بل هي بسائط متباينات بتمام الذوات (نهاية الحكمة (فياضى)، ج‏1، صص 300 و 301، تعلیقۀ 30). ایشان بر همین اساس، تعبیر بمنزله النوع در تعریف کیف نفسانی را توجیه می‌کنند.
هدایت شده از صوت دروس حصون
120108_006.MP3
11.93M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/02 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120601_003.MP3
13.42M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/03 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
مرحله ۶ فصل ۱۵ کیفیات نفسانی
فیلسوف شیرازی در هند.pdf
6.4M
📖 فیلسوف شیرازی [ملاصدرای شیرازی] در هند ✍ اکبر ثبوت
هدایت شده از صوت دروس حصون
120114_003.MP3
14.33M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/08 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
250804_003.mp3
16.76M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/09 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120608_002.MP3
17.79M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/10 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120609_004.MP3
13.84M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/11 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
هدایت شده از صوت دروس حصون
120121_002.MP3
14.94M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/10/15 صوت دروس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99