کلان شهرهای دینی ایرانی و مسألهمندیِ نسبتِ فرهنگ و اقتصاد
یکی از مسائل مهم شهرهای دینی همچون قم و مشهد، نسبت فرهنگ و اقتصاد است.
با آنکه بیشترِ موسسههایِ داعیهدارِ علوم انسانی _ اسلامی در این دو شهر متمرکز هستند ولی حجم تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادند، بسیار اندک است.
در دیگر شهرها، نسبت اقتصاد و فرهنگ به این معنا که در قم و مشهد نمایان میشود، برقرار نیست زیرا اساسا نیروی مقاومتی از سوی فرهنگ در شهرهای دیگر وجود ندارد، ولی در این دو شهر، مسالههای متعددی برای دستگاههای حاکمیتی استانی به وجود میآید.
سادهترین راهحلها، بیلبوردهای ورودی این شهرها است. لکن مساله پیچیدهتر و بغرنجتر از این امور است.
چنانچه موسسات فوق بتوانند این نسبت و مسائل حول آن را حل کنند، الگوی مناسبی برای دیگر نقاط کشور تدارک خواهد شد.
#کوتاه_نوشت
https://eitaa.com/philosophyofsocialscience
هدایت شده از مجتمعنا
معادل عینی این سخن برای شهرداریها و نهادهای متولی در شهر، بنظر من آن است که پروژههای کلان شهری، باید اصالتا پروژههای فرهنگی باشند و پیوست کالبدی، عمرانی و اقتصادی داشته باشند. دقیقا عکس آنچیزی که فعلا و البته به شکلی ناقص اجرا میشود.
هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدرسه آزاد فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
👤 استاد دکتر سلطانی
✨ جلسه اول
💠 یکشنبه ۱۴ آبان
هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدرسه آزاد فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 بخش مقدمه و قسمتی از فصل اول
👤 استاد دکتر سلطانی
✨ جلسه دوم
💠 یکشنبه ۲۱ آبان
هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدرسه آزاد فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 فصل اول
👤 استاد دکتر سلطانی
✨ جلسه سوم
💠 یکشنبه ۵ آذر
هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدرسه آزاد فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 فصل اول
👤 استاد دکتر سلطانی
✨ جلسه چهارم
💠 یکشنبه ۱۱ آذر
هدایت شده از حمید پارسانیا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #بشنوید ا #نشست_علمی
📚 سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی
✅ «جامعه شناسی دین و جامعه شناسی دینی»
💢 مدرس:
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
🗓 زمان برگزاری کلاس: یکشنبه 12 آذرماه
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم
🆔@scorazavi
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از ساخت فرهنگ انقلابی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار می کند
❇️ هم اندیشی علمی چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی پزوهش و فناوری
🌀حکمرانی اسلامی و معنویت
محبوبهای زن و مرد در دو روایت:
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میفرمایند:
حُبِّبَ الىَّ من دنياكم ثلاث؛ تَلاوةُ كتابِ الله و النّظرُ فى وجهِ رسولِ اللّه (صلی الله عليه و آله و سلم) و الإنفاقُ فى سبيل اللّه.»
حضرت صدیقه به عنوان یک زن، فرمایش می کنند که برایشان محبوب قرار داده شده است، سه امر. تلاوت قران و نظر کردن در وجه رسول الله و انفاق در راه خدا.
در تلاوت قران، خداوند با انسان صحبت می کند، از این فقره می توان استنباط کرد که زن دوست دارد تا محبوبش با وی سخن بگوید.
در فقره دوم، نظر کردن به صورت نبی اکرم طرح شده است، یعنی زن دوست دارد که نظر کند به وجه محبوبش.
در فقره سوم نیز وجه حمایتگری زن نسبت به دیگری طرح شده است، چون انفاق مصادیق مختلف مالی و غیرمالی دارد.
زن در این وجه مادریبودگی خود حمایت کنندهی دیگری است. نکتهی مهم انکه شاید بتوان ساختار زنانه براساس این وجه حمایتگرایانهی زنان ایجاد کرد و بتوان از این وجه ابژه کردن مردان عبور کرد.
در روایت دیگر از نبی اکرم صلی الله علیه و اله با همین مضمون حُبِب وارد شده است.
قال رسول الله: حُبِّب إلیّ من الدنیا ثلاث: النساء، والطیب، و قرة عینی الصلاة.
رسول اکرم به عنوان مرد، سه امر برایش محبوب قرار داده شده است:
زن، رایحه خوش و روشنی چشم ایشان که نماز است.
انسان در نماز با حبیبش سخن میگوید، لذا مردان با حبیبشان سخن میگویند. در روایت دیگر هم وارد شده است که حضرت امیر علیه السلام نیز ۱۰۰۰ رکعت نماز اقامه می فرمودند.
لذا مردان با محبوبشان سخن میگویند و زنان دوست دارند که محبوبشان با آنها سخن گوید، زن دوست دارد که به وجه و صورت محبوب بنگرد.
از جمله بزرگترین حرمان انسان معاصر همین حرمان از نظر به وجه رسول اکرم است.
فقره دوم، رایحه و بوی خوش طرح شده است، یعنی مردان علاقه خاصی به بوی خوش دارند. و اهمیت بویایی برای مردان طرح شده است.
اما فقره اول، محبوبیت زن برای مردان است. اغلب این محبوبیت را جنسی لحاظ می کنند، چنانچه مصداق زن را به حضرت صدیقه هم تسری بدهیم، حبیببودن ایشان برای رسول الله هم قابل طرح است و لذا حبیب بودن زن برای مرد، اعم از مسالهی نکاح است.
شهادت ام الائمه را تسلیت عرض می کنم.
@philosophyofsocialscience
هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدرسه آزاد فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 فصل دوم
👤 استاد دکتر سلطانی
✨ جلسه پنجم
💠 یکشنبه 3 دی ماه
معنای مدرن جرم در چرخش کوپرنیکی