03ta۲۰۱۵۰۸۱۲.mp3
51.76M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۳:
- معرفی روند کلی فلسفه در #غرب_عالم_اسلام و #شرق_عالم_اسلام
فایل اول، از دقیقه ۱۲، و فایل دوم، از دقیقه ۴، بحث شروع میشود.
پیشا پیش از این که خیلی سریع صحبت کردم، عذر میخوام! وقت کم بود!
فایل صوتی جلسه👇
05ta۲۰۱۵۰۹۰۲.mp3
51.11M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۵:
- دومین #خواستگاه_فلسفه_اسلامی: #معارف_اهل_بیت
- مواجههی #متکلمین با #معارف_اهل_بیت
06ta۲۰۱۵۰۹۰۹.mp3
33.77M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۶:
- دومین #خواستگاه_فلسفه_اسلامی: #معارف_اهل_بیت (جلسه دوم)
دوستان به این بحث استاد طاهرزاده، اشکالاتی وارد کردند، که به نظرم رسید، #براساس_فهم_خودم تا حدی مطلب را روشن کنم! البته در حد خودم!
شاید ابتدا بهتر باشه، این عبارت شیخ اکبر را ذکر کنم، و بعد در قالب یک مثال، مطلب را توضیح بدم👇
و أما الرجال الذين صوبوا اعتقاد كل معتقد بما وصله إليه و علمه و قرره فإنه يوم الزيارة يرى ربه بعين كل اعتقاد فالناصح نفسه ينبغي له أن يبحث في دنياه على جميع المقالات في ذلك و يعلم من أين أثبت كل واحد ذو مقالة مقالته فإذا ثبت عنده من وجهها الخاص بها الذي به صحت عنده و قال بها في حق ذلك المعتقد و لم ينكرها و لا ردها فإنه يجني ثمرتها يوم الزيارة كانت تلك العقيدة ما كانت و هذا هو العلم الإلهي الواسع
الـفتوحات المکیة - 2، صفحه 85
ترجمه سرپایی:
و اما آن مردانی که اعتقاد هر معتقدی را از آن جهت که * «به آن فردِ معتقد رسیده است و به آن علم دارد و در ذاتش مقرر شده است»، * تصدیق می کنند و صواب می دانند، پس در آخرت و آن روزی که روز زیارت خداست، خدایش را برتر و جامعِ تمام این اعتقادات میبینند.
پس آن کسی که در پی نصیحت نفسش است، باید در دنیا در پی تمام نظرات رود، و تمام این نظرات را در آن مباحث بررسی کند، و ببینند که از چه جهتی برای صاحبان نظریه، آن نظر به اثبات رسیده است. پس از آن هنگام که از * همان وجه خاصی که برای صاحب نظری به اثبات رسیده است * ، آن را تصدیق کند، و به آن معتقد شود، و آن را انکار نکند، و رد ننماید، پس در روز واپسین که روز زیارت خداوند است، ثمره این کار را خواهد دید؛ و آن عقیده آن چنان که بود، بر او ظاهر خواهد شد، و * این است علم وسیع و وسعت دهندهی خداوند. *
یک مثال :
مثلاً فرض کنید ما الان در دوره #ابنسینا هستیم و میرویم خدمت استاد شیخ الرئیس، تا مبحث #نفس را فرا گیریم.
شیخ الرییس، در میان مباحث مبسوطی که طرح کرده است، همچنین برای ما اثبات می کند که نفس #واحد است، و هیچ تکثری ندارد! و هیچ #تغییر و #تحولی در آن راه ندارد!
بعد ها از فیلسوف ملحدی همچون #هیوم میشنویم که میگوید:
«من نفسی نمیبینم ! شادی را میبینم! خوشی را میبینم! غم را میبینم! #آن_به_آن چیزهایی میآید و میرود و من هر چی به آنچه که میآید و میرود نگاه میکنم، نفسی در آنها نمی بینم»
یک نگاه این است که ما بگوییم یک موجود احمقی، حرفی زده! (و انصافاً هم من اگر بین تمام مواردی که در کل تاریخ فلسفه شرق و غرب شنیدهام، بخواهم بگویم کدام یک از همه #سخیفتر است، همین حرف را مثال خواهم زد! یعنی این که بگوید نفسی وجود ندارد! باز به اونها که میگن نفس مادیه!!!)
اما علاوه بر این ، یک نگاه دیگر نیز میتوان به مسئله داشت! هیوم #حقیقتی را استفاده میکند تا این حرف سخیف را بزند! یعنی او #متوجهی نکتهی درستی شده است، که به وسیله آن، می تواند نفس را انکار کند! آنهم #تکثر و #آن_به_آن تغییر کردنِ نفس است!!» که اتفاقا اگر ما در فضای ابنسینا بمانیم، از این #حقیقت محروم خواهیم شد! (توجه کنید که ابن سینا در کتاب اشارات، اتحاد عقل و عاقل و معقول را، به جهت همین ایجاد تکثرِ آن به آن در نفس، #مسخره کرده است!!)
پس هر چند، این فرد، #سخیفترین قول تاریخ فلسفه را زده است! اما در همین قول سخیف، نکتهای وجود دارد که ابنسینا به آن نرسیده است!!!
به نظر میرسد، اگر دغدغه فهم #حقیقت را داریم، و کار خودمان را در این حیطه تعریف کردهایم، نمیتوانیم از متفکران غرب یا شرق، صرف نظر کنیم! به خصوص غرب، چون درگیر همان مسائلی هستند، که ما #امروز در متن اجتماع، تاحدی درگیرشان هستیم!
بله! این مسئله است که ما در چه زمانی به فلسفه غرب بپردازیم؟ به کدام فیلسوفان بیشتر بپردازیم ؟ تا چه حد بپردازیم؟ آیا اصلا وظیفهی من در این زمان، تفلسف، با این شدت، و وسعت، هست یا نه؟ آیا اصلا #استعداد ورود به این حیطه را دارم یا نه؟ آیا استعداد مهمتری به من داده نشده، که با مراجعه به فلسفه غرب، از آن باز میمانم؟ و ... . اما اصل لزوم پرداختن به این مباحث، نکته مهمی است، که نباید از آن، غفلت کرد!
07ta20150925-1.amr
7.55M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۷:
- دومین #خواستگاه_فلسفه_اسلامی: #معارف_اهل_بیت (جلسه سوم)
08ta20150925-2.amr
3.86M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۸:
- سومین #خواستگاه_فلسفه_اسلامی: #نهضت_ترجمه
البته از میزان صحت این تصویر، و تصاویری که در ادامه میگذارم، اطلاع ندارم...
10ta۲۰۱۵۱۰۱۴.3gpp
19.06M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۱۰:
- معرفی اجمالی سه مرحله زایش در فلسفه اسلامی: #فارابی ، #سهروردی ، #ملاصدرا
- نکاتی دربارهی #ابنسینا
- نکاتی دربارهی وضعیت فلسفی ایران، پیش از اسلام
11ta۲۰۱۵۱۰۲۸.3gpp
31M
آشنایی با #تاریخ_فلسفه_اسلامی
#دکتر_امامی_جمعه
جلسهی ۱۱:
- #فارابی و #ابنسینا، و مسأله نبوت و جنبه #مدنی فلسفه اسلامی، و مراتب #عقل
- اشارهای به وجه مدنی فلسفه #ملاصدرا