FaMo_24_991114.3gpp
21.83M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۲۴
◀️ درس ۲۰: حکم حیث ذات ماهیت
◀️ درس ۲۱: اعتبارات سهگانهی ماهیت
درس ۲۱:
«انسان از حیث ذات» موجود نیست.
«انسان از حیث ذات» معدوم نیست.
❌ 👆 ارتفاع نقیضین است ❌
«انسان» «موجود به نحو ذاتی» نیست.
«انسان» «معدوم به نحو ذاتی» نیست.
☝️ارتفاع نقیضین نیست! فقط نحو #خاصی از بودن و نبودن را نفی کرده است! و هیچ اشکالی ندارد، که به نحو دیگری، مثلا بالغیر (به حیثیت تقییدیه) موجود باشد!
چنان که در علیت نیز، خواهیم گفت، مثلا دربارهی یک شخصِ موجود از انسان (سامان):
نباید گفت:
«سامان، بالذات» موجود نیست.
«سامان، بالذات» معدوم نیست.
❌ چراکه 👆 ارتفاع نقیضین است ❌
بلکه باید گفت:
سامان، «موجود بالذات» نیست.
همچنین:
سامان، «معدوم بالذات» نیست.
اما:
سامان، «موجود بالغیر» است.
پس سلبِ «وجود ذاتی» و «عدم ذاتی» از یک فرد، با پذیرش موجودیت آن، سازگار است.
FaMo_25_991119.3gpp
16.25M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۲۵
◀️ درس ۲۲: تقسیمات علیت
FaMo_26_991126.3gpp
18.99M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۲۶
◀️ درس ۲۳: تصوراتی دربارهی علیت
FaMo_27_991203.3gpp
20.34M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۲۷
◀️ درس ۲۴: ملاک و میزان احتیاج به علت
◀️ درس ۲۵: جبر علّی معلولی
الامام علی عليه السلام: لَاتأمَنَنَّ على خَيرِ هذهِ الاُمّةِ عذابَ اللّهِ لقولهِ تعالى: «فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ» (اعراف: ۹۹)
ولا تَيأسَنَّ لِشَرِّ هذهِ الاُمّةِ مِن رَوحِ اللّهِ لِقولهِ تعالى: «إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ» (یوسف: ۸۷)
امام على عليه السلام:
بهترين فرد اين امّت را [هم] از عذاب خدا ايمن مدان؛ زيرا خداوند متعال مىفرمايد:«تنها زيانكارانند كه خود را از مكر خدا ايمن مىپندارند»
و براى بدترين فرد اين امّت [نيز] از رحمت و لطف خدا نوميد مباش؛ زيرا خداوند متعال مىفرمايد:«تنها كافرانند كه از رحمت خدا نوميد مىشوند».
FaMo_28_991210.3gpp
23.39M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۲۸
◀️ درس ۲۵: سنخیت علّی معلولی
◀️ درس ۲۳: علیت صدرایی
FaMo_29_991217.3gpp
15.61M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۲۹
◀️ درس ۲۴: علیت صدرایی
صوت تفسیر سورهی حمد
امام خمینی (ره) :
http://www.shiadars.ir/fa/فایل-صوتی-جلسات-حوزه-علمیه/امام-خميني-تفسير-حمد
FaMo_30_991224.3gpp
9.83M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۳۰
◀️ درس ۲۶: امتناع دور و تسلسل
FaMo_31_000102.3gpp
23.04M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۳۱
◀️ درس ۲۷: علت غایی
FaMo_32_000108_lq.mp3
25.55M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه 32
◀️ درس 28: جبر و اختیار
FaMo_33_000114.3gpp
17.08M
#آشنایی_با_فلسفه_صدرایی؛ با کتاب #فلسفه_مقدماتی برگرفته از آثار #شهید_مطهری
جلسه ۳۳
◀️ درس ۲۹ و ۳۰ و ۳۱: تقدم و تأخر
#خواب :
«همین است دیگر!»
«همین خوبه! مگر قراره چی بشه؟»
«انتظار زیادی داری!»
تا در این👆 دست حال و هواها هستیم، در خوابیم...
#آیه :
إِنَّ الَّذِينَ لاٰ يَرْجُونَ لِقٰاءَنٰا وَ رَضُوا بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ اطْمَأَنُّوا بِهٰا [...] أُولٰئِكَ مَأْوٰاهُمُ النّٰارُ بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ ( یونس: 7 و 8)
مسلماً كسانى كه به ديدارِ ما اميد ندارند و به زندگى دنيا رضایت دادهاند و به آن آرام گرفتهاند [...] آنان، پناهگاهشان آتش است! به دلیل آنچه که به دست میآوردند!
عجیب نیست؟ با #رضایت، و آرام گرفتن به غیر خدا، در واقع به آتش پناه میبریم!
مبنایِ این اتفاق چیست؟ «ناامیدی به لقایِ خداوند»
#بیداری :
آنچه ما را بیدار میکند، دیدنِ #نعمتهاست، آن هم با #قلب؛ یعنی حسِّ امکانهای وسیعِ پیشِ رو.
کسی که ببیند چه #آیندهای میتواند داشته باشد، دیگر کوتاه نمیآید.
یک به یک، به نعمتها بنگریم!
#آیه :
وَ سَخَّرَ لَكُمْ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ( جاثیه: 13 )
وآنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است را به خدمت شما درآورد، در حالى كه همگى از اوست؛ قطعاً در آن نشانههايى است براى گروهى كه تفكّر مىكنند.
فکر کنیم! که از او، چهها به ما رسیده که تا کنون ندیدهایم! چه آیندهای برای ما نوشته شده، که هر آنچه در آسمانها و زمین است، باید در خدمت ما باشد؟
#خود را پایِ آنچه باید در پایِ ما ریخته شود، نریزیم!