eitaa logo
قدم در راه...
86 دنبال‌کننده
129 عکس
17 ویدیو
116 فایل
اگر #عمل کنیم، شاید در راه ایم.... @SamanMasoomi
مشاهده در ایتا
دانلود
02ta۲۰۱۵۰۸۰۵_lq.mp3
48.03M
آشنایی با جلسه‌ی ۲: - ضعف فعلی تاریخ فلسفه اسلامی - های کلی ، در مقایسه با
در دست ، همراه ، دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در گفتگو با فضلای حوزه علمیه قم، بحث جامعه و تاریخ و فلسفه تاریخ را، مهمترین بحث برای زمانه‌ی انقلاب اسلامی می‌دانند؛ حتی مهمتر از بحث توحید! چه نسبتی بین و و وجود دارد، که این چنین اهمیتی به این مباحث داده است؟ سعی دارم این چند کلمه را کمی معرفی کنم: ؛ ؛ اینستاگرام: majmaiha و saman.masoomi9 Aparat.com/ejeimajma/live
فایل اول، از دقیقه ۱۲، و فایل دوم، از دقیقه ۴، بحث شروع می‌شود. پیشا پیش از این که خیلی سریع صحبت کردم، عذر می‌خوام! وقت کم بود! فایل صوتی جلسه👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش دوم
دوستان به این بحث استاد طاهرزاده، اشکالاتی وارد کردند، که به نظرم رسید، تا حدی مطلب را روشن کنم! البته در حد خودم! شاید ابتدا بهتر باشه، این عبارت شیخ اکبر را ذکر کنم، و بعد در قالب یک مثال، مطلب را توضیح بدم👇
و أما الرجال الذين صوبوا اعتقاد كل معتقد بما وصله إليه و علمه و قرره فإنه يوم الزيارة يرى ربه بعين كل اعتقاد فالناصح نفسه ينبغي له أن يبحث في دنياه على جميع المقالات في ذلك و يعلم من أين أثبت كل واحد ذو مقالة مقالته فإذا ثبت عنده من وجهها الخاص بها الذي به صحت عنده و قال بها في حق ذلك المعتقد و لم ينكرها و لا ردها فإنه يجني ثمرتها يوم الزيارة كانت تلك العقيدة ما كانت و هذا هو العلم الإلهي الواسع الـفتوحات المکیة - 2، صفحه 85 ترجمه سرپایی: و اما آن مردانی که اعتقاد هر معتقدی را از آن جهت که * «به آن فردِ معتقد رسیده است و به آن علم دارد و در ذاتش مقرر شده است»، * تصدیق می کنند و صواب می دانند، پس در آخرت و آن روزی که روز زیارت خداست، خدایش را برتر و جامعِ تمام این اعتقادات می‌بینند. پس آن کسی که در پی نصیحت نفسش است، باید در دنیا در پی تمام نظرات رود، و تمام این نظرات را در آن مباحث بررسی کند، و ببینند که از چه جهتی برای صاحبان نظریه، آن نظر به اثبات رسیده است. پس از آن هنگام که از * همان وجه خاصی که برای صاحب نظری به اثبات رسیده است * ، آن را تصدیق کند، و به آن معتقد شود، و آن را انکار نکند، و رد ننماید، پس در روز واپسین که روز زیارت خداوند است، ثمره این کار را خواهد دید؛ و آن عقیده آن چنان که بود، بر او ظاهر خواهد شد، و * این است علم وسیع و وسعت دهنده‌ی خداوند. *
یک مثال : مثلاً فرض کنید ما الان در دوره هستیم و می‌رویم خدمت استاد شیخ الرئیس، تا مبحث را فرا گیریم. شیخ الرییس، در میان مباحث مبسوطی که طرح کرده است، همچنین برای ما اثبات می کند که نفس است، و هیچ تکثری ندارد! و هیچ و در آن راه ندارد! بعد ها از فیلسوف ملحدی همچون می‌شنویم که می‌گوید: «من نفسی نمی‌بینم ! شادی را می‌بینم! خوشی را می‌بینم! غم را می‌بینم! چیزهایی می‌آید و می‌رود و من هر چی به آنچه که می‌آید و می‌رود نگاه می‌کنم، نفسی در آن‌ها نمی بینم» یک نگاه این است که ما بگوییم یک موجود احمقی، حرفی زده! (و انصافاً هم من اگر بین تمام مواردی که در کل تاریخ فلسفه شرق و غرب شنیده‌ام، بخواهم بگویم کدام یک از همه است، همین حرف را مثال خواهم زد! یعنی این که بگوید نفسی وجود ندارد! باز به اون‌ها که می‌گن نفس مادیه!!!) اما علاوه بر این ، یک نگاه دیگر نیز می‌توان به مسئله داشت! هیوم را استفاده می‌کند تا این حرف سخیف را بزند! یعنی او نکته‌ی درستی شده است، که به وسیله آن، می تواند نفس را انکار کند! آنهم و تغییر کردنِ نفس است!!» که اتفاقا اگر ما در فضای ابن‌سینا بمانیم، از این محروم خواهیم شد! (توجه کنید که ابن سینا در کتاب اشارات، اتحاد عقل و عاقل و معقول را، به جهت همین ایجاد تکثرِ آن به آن در نفس، کرده است!!) پس هر چند، این فرد، قول تاریخ فلسفه را زده است! اما در همین قول سخیف، نکته‌ای وجود دارد که ابن‌سینا به آن نرسیده است!!! به نظر می‌رسد، اگر دغدغه فهم را داریم، و کار خودمان را در این حیطه تعریف کرده‌ایم، نمی‌توانیم از متفکران غرب یا شرق، صرف نظر کنیم! به خصوص غرب، چون درگیر همان مسائلی هستند، که ما در متن اجتماع، تاحدی درگیرشان هستیم! بله! این مسئله است که ما در چه زمانی به فلسفه غرب بپردازیم؟ به کدام فیلسوفان بیشتر بپردازیم ؟ تا چه حد بپردازیم؟ آیا اصلا وظیفه‌ی من در این زمان، تفلسف، با این شدت، و وسعت، هست یا نه؟ آیا اصلا ورود به این حیطه را دارم یا نه؟ آیا استعداد مهم‌تری به من داده نشده، که با مراجعه به فلسفه غرب، از آن باز می‌مانم؟ و ... . اما اصل لزوم پرداختن به این مباحث، نکته مهمی است، که نباید از آن، غفلت کرد!
09ta۲۰۱۵۱۰۰۷.mp3
38.18M
آشنایی با جلسه‌ی ۹: - تاسیس فلسفه اسلامی:
ابونصر فارابی ۲۵۹ - ۳۳۹
البته از میزان صحت این تصویر، و تصاویری که در ادامه می‌گذارم، اطلاع ندارم...
10ta۲۰۱۵۱۰۱۴.3gpp
19.06M
آشنایی با جلسه‌ی ۱۰: - معرفی اجمالی سه مرحله زایش در فلسفه اسلامی: ، ، - نکاتی درباره‌ی - نکاتی درباره‌ی وضعیت فلسفی ایران، پیش از اسلام
؛ (از چپ به راست بخوانید)
؛ (از چپ به راست بخوانید)