May 11
🔷 به مناسبت روز بزرگداشت #ملاصدرا، بزرگترین فیلسوف شیعه.
ملاصدرا در مقدمهی تفسیر سورهی واقعه، چنین میگوید:
...من در گذشته بسیار مشغول تحقیق و تکرار بودم و به خواندن کتابهای حکما (:کسانی که اهل بحث نظری هستند [: #فلاسفه ]) بسیار پایبند بودم، تا این حد که فکر میکردم چیزی به دست آوردم!!
اما زمانی که اندکی #بینا شدم، و به احوال خود #نگریستم، خود را دیدم (که اگر چه به چیزی از شرایط مبدء و منزه بودن آن از صفات ممکنات و حدوث، و چیزی از احکام قیامتِ ارواح انسانی رسیده باشم، اما) خالی از علم به حقیقت، و حقایقِ آشکار هستم!
همان حقایقی که فقط با #چشیدن و #یافتن، قابل ادراک است، که در قرآن و سنت وارد شده؛ مانند شناخت خداوند، و صفات او، و اسماء او، و کتب او و فرستادگان او، و شناخت نفس و احوال آن از قبیلِ قبر و بعث و حساب و میزان و صراط و بهشت و جهنم و ...، که حقیقت آنها جز از راه تعلیم خداوند، به دست نمیآید، و جز به نور نبوت و ولایت، روشن نمیشود.
✅ تفاوت علومِ اهل #نظر [:فلاسفه] با علوم افراد #بینا، همانند تفاوت بین «کسی است که تعریف شیرینی را میداند» و «کسی که شیرینی را #چشیده است!» ؛ همانند تفاوت بین «علم به تعریفِ سلامت و اقتدار» و «سالم و مقتدر بودن!» ...
متن اصلی:
...و إنّي كنت سالفا كثير الاشتغال بالبحث و التكرار، و شديد المراجعة إلى مطالعة كتب الحكماء النظّار، حتّى ظننت أنّي علي شيء. فلمّا انفتحت بصيرتي قليلا و نظرت إلى حالي، رأيت نفسي - و إن حصّلت شيئا من أحوال المبدإ و تنزيهه عن صفات الإمكان و الحدثان، و شيئا من أحكام المعاد لنفوس الإنسان - فارغة من علوم الحقيقة و حقايق العيان، ممّا لا يدرك إلاّ بالذوق و الوجدان، و هي الواردة في الكتاب و السنّة من معرفة اللّه و صفاته و أسمائه و كتبه و رسله، و معرفة النفس و أحوالها من القبر و البعث و الحساب و الميزان و الصراط و الجنة و النار - و غير ذلك - مما لا تعلم حقيقته إلاّ بتعليم اللّه، و لا تنكشف إلاّ بنور النبوة و الولاية.
و الفرق بين علوم النظّار و بين علوم ذوي الأبصار كما بين أن يعلم أحد حدّ الحلاوة و بين أن يذوق الحلاوة، و كم بين أن تدرك حدّ الصحّة و السلطنة و بين أن تكون صحيحا سلطانا، ...
تفسیر القرآن الکریم - 7، صفحه 10
۳۰۰ سالگی کانت.mp3
12.77M
۳۰۰ سالگی کانت ۲.mp3
11.22M
مگر میشود دعا کنیم که «خدا دلها را به نفع انقلاب، همراه کند» و «مکر دشمنان را به خودشان برگرداند» ولی این دعا مستجاب نشود؟
بله! میشود.
اگر در عرصه جمعی، اهل گناه باشیم! بر علیه هم، بیانصافی کرده باشیم! زیرآب مسلمی را زده باشیم! در جایی که جایش نبوده، بیخود عصبانی شده باشیم! آمار دروغ فوروارد کرده باشیم! قدرتطلبی کرده باشیم! حقای درباره رقیب را مخفی کرده باشیم! کمکاری و تنبلی کرده باشیم! و ... و خلاصه #گناهکار باشیم، بله! میشود خدا ظالمی یا ضالای را بر ما مسلط کند...
در این شب مهم، این آیه را از سورهی مبارکه مائده، فراموش نکنیم:
🔶 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (١٠٥)
🔶 ای كسانی كه ایمان آوردهاید! حواستان به خودتان باشد! وقتی كه شما هدایت یافتید، بیراهه رفتن دیگران به شما زیان نمیرساند. بازگشت همه شما به سوی خداست و از آنچه میكردهاید آگاهتان میسازد.
به نظر میرسد، #استغفار حقیقی و #جمعی در این ساعات، باز کنندهی گرههایی باشد که خودمان به دست خودمان، بر مسیر انقلاب، زدهایم...
اشتباهاتمان را در درگاه خداوند، مرور کنیم و سپس دست به استغفار بلند کنیم.
ذکر استغفار حضرت آدم و حوا:
🔶قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (اعراف: ٢٣)
🔶گفتند: پروردگارا! ما بر خویشتن ستم كردیم، و اگر بر ما نبخشایی و به ما رحم نكنی، بیشك از زیانكاران خواهیم شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح بعد انتخابات
وضعیت ادمین های انقلابی
اندکی طنز 😁
ما در انتخابات برای چه تلاش میکردیم؟
اگر برای پیروزی بود، که دیگر شکست خوردیم و داستان منتفی است.
اما
اگر برای #حل_مشکلات مردم بود، اکنون مشکلات، بیشتر شده است! پس تلاش بیشتری را میطلبد.
اگر راست میگفتیم که دولت سوم روحانی:
» بد به حال مردم میکند!
» فرهنگ را تخریب میکند!
» اقتصاد را دچار رکود میکند!
» و ...
پس باید برای حل این مشکلات، فکری کرد و مشغول کار شد. آن هم کار در ذیل دولتی که با ما همراه نیست.
❓چطور میتوان در ذیل دولتی ناهمسو، کار کرد؟
قطعا جوانان ما، با چالشهای فرهنگی شدیدتری رو برو میشوند. افکار غلط بیشتری در برابر آنها قرار میگیرد. کمتر به مستضعفینِ مسلمان توجه میشود. در ادارات، بخشنامههایی فرهنگیِ تسهیلگر، حذف میشوند. بودجههای فرهنگی، کاهش مییابد. توجه به مناطق محروم، کمتر میشود. و ...
دیگر نمیتوانیم به مردم، کمک دولتی ارایه دهیم! دولت در دست ما نیست! تنها راه:
✅ توانمندسازی و ایجاد مقاومت و توانایی #درونی ، برای اقشار انقلابی است.
باید به اقشار انقلابی کمک کرد تا #خود بتوانند دست بر زانوی #خود بگذارند و #فرصتهای نزدیک به #خود را، شکوفا کنند. امروز حقیقتا باید هر ایرانیِ انقلابی، خود به تنهایی انقلابی کند و فرصتها را از دست ندهد.
ولی این انقلابها و فرصتهای کوچک، تا با هم، همسو نشوند، آن اقتدار و شکوفایی لازم را نخواهند داشت؛ بلکه ممکن است همدیگر را خنثی کنیم.
📖 وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوٓا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال: ٤٦)
📖 از خدا و رسولش اطاعت كنید و با هم نزاع نكنید كه سست شوید و هیبت شما از بین برود، و صبر پیشه كنید كه خدا با صابران است.
اگر در انتخابات #وحدت نکردیم، امروز دیگر به شدت نیازمند وحدت هستیم. وحدت برای حفظ انقلاب و انقلابیون.
به نظر میرسد باید شخصی مرکز این وحدت باشد که
» تجربه تلاش و کار ذیل دولت روحانی را داشته باشد؛
» شعارش شکوفایی فرصتها، برای هر ایرانی باشد؛
» و درد انقلابیون را درک کند؛
» کسی که بتواند بدون چشمداشت به منصب، تمام وظایف و مسئولیتهای یک صاحبمنصب را به دوش بکشد.
» و ...
🔘 دیگر اکنون، در اصلح بودن سعید عزیز، محور دولت سایه، شکی نیست.
امروز دیگر وقت آن نیست که هر کدام در گوشهای کاری کنیم! باید ذیل #دولت_در_سایه، به نقاطی که دولت سوم روحانی، توجه نمیکند، توجه کنیم...
#لبیک_یا_جلیلی
#یا_علی_جلیلی
هدایت شده از تربیت جاری
#تربیت
#جهاد_تبیین
#مربی_بزرگ_هستی
💠 انتخابات و طرحهای تربیتی خدا
✅ دو اتفاق عالی تربیتی در هفته ای که گذشت
👈مربی بزرگ هستی خداست و همه اتفاقات و حادثه ها را برای هدایت و تربیت انسان ها رقم می زند.
ابتدا باید این را یقین کنیم که او در حال تربیت و هدایت ماست تا بتوانیم حادثه ها را جور دیگر ببینیم و جور دیگر موضع بگیریم و جور دیگر حرکت کنیم.
✅ با این نگاه دو اتفاق خیلی خوب، خدا در هفته گذشته برای تربیت ما رقم زد
1⃣ کشیده شدن انتخابات به دور دوم:
در این سالها ما وظیفه مسلم و واضح عینی داشتیم و آن جهاد تبیین بود. اما آنچه انجام میدادیم همه چیز بود به جز جهاد!
این هفته خدا به ما نشان داد که جهاد تبیین یعنی چه و ما چه ظرفیت های نهفتهی عجیبی برای جهاد داشته ایم و از آن غفلت کرده بودیم.
جهاد را در نشستن معنا کرده بودیم. بالای منبر و در اتاق هایمان بنشینیم تا مردم بیایند و بپرسند. اما جهاد یعنی خانه به خانه، مغازه به مغازه، شماره به شماره، نفر به نفر... را با قیام و حرکت دریابیم.
در این هفته مفهوم جهاد تبیین مقابل چشم ما عینی شد. البته زودتر از اینها فاطمه زهرا سلام الله علیها جهاد تبیین برای ولایت را عینی کرده بود اما توجه نکردیم که فاطمه چه کرد. فاطمه پشت در، بین کوچه، وسط مسجد، در بستر بیماری، پشت در خانه اصحاب، با اشک و آه و فریاد و سینه شکسته و بازوی ورم کرده و قبر مخفی و.... جهاد تبیین حقانیت علی را تصویر کرده بود و ما نمیفهمیدیم.
این حسین و زینب بودن که معنای جهاد تبیین فاطمی را فهمیدند و کربلا آفریدند تا باطل بودن بنی امیه و حق بودن اسلام ناب را تبیین کنند.
خدا را شکر ما امروز گوشه ای از این جهاد تبیین را در مرد و زن و جوان و نوجوان و کودک و طلبه و دانشجو و بازاری و کارمند دیدیم و کاش به این تصویری که مربی بزرگ هستی در مقابل چشمان ما گذاشت چشم نپوشیم و کافر نشویم که عذاب سخت برای کافران است.
2⃣ رای نیاوردن نامزدهای گفتمان انقلاب!
اگر با اختلاف کم ما پیروز میشدیم مستی این پیروزی شکننده ما را مغرور میکرد و خیال برمیداشتیم که با این جهاد تبیین که نه جهاد بود و نه تبیین کار شدنی است و باز سر جاهای خود می نشستیم و با درسها و بحث ها و روزمرگی های خود دل خوش میکردیم.
اما خدا مربی هستی است و چون حرکت از ما نمیبیند با بلاء چوب میزند تا برخیزیم و حرکت کنیم و لطف اش در همین چوب ها و سیلی های محکمی است که می نوازد تا خوابمان نبرد.
💢و کاش قدر این سرمایه یک هفته را که خدا لطف کرد بدانیم و با دعوای تقصیر کی بود در این بلاء خوابمان نبرد که خدا حجتهایش را در این انتخابات بر ما تمام کرده است.
یاعلی🤲
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
4.11M
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کنند
معشوق چون نقاب ز رخ در نمیکشد
هر کس حکایتی به تصور چرا کنند
چون حسن عاقبت نه به رندی و زاهدیست
آن به که کار خود به عنایت رها کنند
بی معرفت مباش که در من یزید عشق
اهل نظر معامله با آشنا کنند
حالی درون پرده بسی فتنه میرود
تا آن زمان که پرده برافتد چهها کنند
گر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار
صاحب دلان حکایت دل خوش ادا کنند
می خور که صد گناه ز اغیار در حجاب
بهتر ز طاعتی که به روی و ریا کنند
پیراهنی که آید از او بوی یوسفم
ترسم برادران غیورش قبا کنند
بگذر به کوی میکده تا زمره حضور
اوقات خود ز بهر تو صرف دعا کنند
پنهان ز حاسدان به خودم خوان که منعمان
خیر نهان برای رضای خدا کنند
حافظ دوام وصل میسر نمیشود
شاهان کم التفات به حال گدا کنند
#حافظ
یکی از راههای فهم #قرآن ، خاطراتی است که در زندگیِ خودمان، تجربه کردهایم. اگر این خاطرات را در درون خود داشته باشیم، گاهی آیات قرآن، همچون پتکی بر قلب ما میخورد و هیچ راهی جز تسلیم شدن نداریم.
🔶 وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَٰكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَآءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ (شوری: ٢٧)
🔶 و اگر خداوند برای بندگانش رزق را توسعه میداد، در زمین، به دنبال طغیان و تجاوز میافتادند، ولی [خداوند، رزق را] به اندازهای که میخواهد نازل میكند، زیرا كه او بندگانش را آزموده و به آنها بیناست.
بسیار بسیار، از کمبود روزی و امکانات و ...، ناله میزنیم! ابرو در هم میکشیم و غر میزنیم که «کم است...»
اما همهی ما، لحظههایی را تجربه کردهایم که از امکاناتی که داشتهایم، استفادههای بیجا کردهایم.
با زبان، کسی را مسخره کردهایم
پولها را بیخود تلف کردهایم
دوستی را آزردهایم
بیجا، بر سر کسی داد زدهایم
دروغی گفتهایم
رشوهای دادهایم
غیبتی کردهایم
کسی را تحقیر کردهایم
بدون علم، نظر دادهایم
احترام کسی را نگه نداشتهایم
و ...
همهی این اشتباهها را، به کمک نعمتها و امکاناتی که داشتیم، انجام دادهایم.
شاعری فرموده:
من از بازوی خود دارم تشکر
که زور ِ مردمآزاری ندارم!
خداوند در این آیه میگوید: نعمتها و رزقها را، بیش از این نمیکنم، چراکه که اگر امکانات زیاد شود، در پی تجاوز میرفتید!
و البته به نظر میرسد، با همین مقدار از رزق و امکانات هم، باز دست به تجاوز میزنیم! و این یعنی، شایستهی همین میزان نعمت هم نیستیم...😢😔
✅ ای کاش، متانت بیشتری داشتیم که نعمتهای بیشتری بر ما نازل میشد...
بخشی از گفتگوی حضرت نوح، با قومشان، در همین رابطه است:
🔶 ... اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا؛ يُرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا؛ وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا؛ مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا؟ (نوح: ۱۰ تا ١٣)
🔶 از پروردگارتان آمرزش بخواهید كه او قطعا بسیار آمرزنده است. تا از آسمان، بر شما بارانِ پیدرپی فرستد و شما را به اموال و پسران، مدد كند، و برایتان باغها قرار دهد و نهرها پدید آورد. چرا شما امیدی به عظمتِ خدا ندارید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی اینترنت را وصل میکنی و همهی جا را چک میکنی!
ایتا، بله، تلگرام و ...
بعد که میبینی هیچ خبری نیست، آفلاین میشی!
یک ساعت بعد، باز انگار منتظر خبری هستی، باز آنلاین میشی و همه چیز را چک میکنی!
اما باز، از انتظارت کم نمیشه!
انگار دنبال یه چیزی میگردی که پیداش نمیکنی، ولی نمیدونی کجاست!
شاید
اصلا نمیدونی چیه؟
اما #منتظری
گمشدهای داری، که خیلی خیلی، ازش دوری...
✅ هنگامهی جهاد و نبرد🚀، هنگامهی دعاست 🤲
📚 فی الکافی عَنْ أَمِير الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
🔶 « اغْتَنِمُوا الدُّعَاءَ عِنْدَ أَرْبَعٍ: عِنْدَ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ ، وَ عِنْدَ الْأَذَانِ ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَيْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقَاءِ الصَّفَّيْنِ لِلشَّهَادَةِ ».
📚 در کتاب کافی از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمودند:
🔶 «دعا را به هنگام چهار چیز غنیمت شمارید:
1⃣ هنگام قرائت قرآن،
2⃣ و هنگام اذان،
3⃣ و هنگام باریدن باران،
4⃣ و هنگام رویارویی دو صف برای شهادت.»
وصیتی از جناب #ابنعربی ، دربارهی حضور در کشورهای غیرمسلمان.
ترجمه فتوحات مکیه، جلد ۱۷، ص۵۴ و ۵۶ (باب ۵۶۰)
متن عربی:
(وصية)
و عليك بالهجرة و لا نقم بين أظهر الكفار فإن في ذلك إهانة دين الإسلام و إعلاء كلمة الكفر على كلمة اللّه فإن اللّه ما أمر بالقتال إلا لتكون كلمة اللّه هي العليا و كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلى و إياك و الإقامة أو الدخول تحت ذمة كافر ما استطعت و اعلم أن المقيم بين أظهر الكفار مع تمكنه من الخروج من بين ظهرانيهم لا حظ له في الإسلام فإن النبي ص قد تبرأ منه و لا يتبرأ رسول اللّه ص من مسلم و
قد ثبت عنه أنه ص قال أنا بريء من مسلم يقيم بين أظهر المشركين فما اعتبر له كلمة الإسلام و قال اللّه تعالى فيمن مات و هو بين أظهر المشركين إِنَّ الَّذِينَ تَوَفّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قال اللّه لهم أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصِيراً و لهذا حجرنا في هذا الزمان على الناس زيارة بيت المقدس و الإقامة فيه لكونه بيد الكفار فالولاية لهم و التحكم في المسلمين و المسلمون معهم على أسوإ حال نعوذ بالله من تحكم الأهواء فالزائرون اليوم البيت المقدس و المقيمون فيه من المسلمين هم من الذين قال اللّه فيهم ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً و كذلك فلتهاجر عن كل خلق مذموم شرعا قد ذمه الحق في كتابه أو على لسان رسوله ص.
الـفتوحات المکیة - 4، صفحه 460