✳️گزارش سمینار پروژه «قلمروهای هستی در فلسفه تحلیلی»1397/12/09
🔼ابتدا جناب آقای دکتر سوری مدیر گروه فلسفه ضمن خوش آمدگویی به مولف اثر جناب اقای دکتر محمد امین احمدی، از ایشان خواستند تا از روند اجرایی پروژه و محتوای آن گزارشی ارائه دهند.
🔼دکتر احمدی: بنده اصل این کار را به عنوان موظفی پژوهشی در پژوهشکده فلسفه و کلام مطرح کردم و تصویب شد که تحت نظارت اقای استاد ملکیان انجام شود. کل پروژه در سه بخش تدوین شده است. در فصل اول از بخش نخست به تحلیل معناشناختی وجود پرداخته شده است با این سوال که آیا مفهوم وجود در خارج محکی دارد یا خیر. در فصل دوم از رویکردهای تحویل گرایانه در وجودشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم به موجودات انتزاعی پرداخته شده است. در فلسفه تحلیلی مقولات دو دستهاند: کلیات و جزئیات انضمامی. در فصل اول به این سوال پرداخته شده است که آیا کلیات وجود دارند یا خیر. در فصل دو به مصادیق این کلیات پرداخته میشود. فصل سوم این بخش اختصاص به بحث قضایا دارد؛ یعنی اینکه آیا چیزی به نام قضییه وجود دارد یا نه؟ فصل چهارم مربوط به جهات قضایاست و فصل پنجم نیز مباحث مربوط به موجودات متعالی مطرح شده است. در فصل اول بخش سوم موجودات انضمامی جزیی مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم این بخش از امور واقع و وضعیت امور و رویدادها بحث شده است.
دکتر احمدی در ادامه افزودند که کل کار توسط آقای ملکیان ارزیابی شده و بنده تکتک آنها را اعمال کردهام.
در پایان آقای دکتر سوری ضمن تشکر از دکتر احمدی اعلام کردند که کار به اتمام رسیده و انشالله به زودی به زیور طبع آراسته خواهد شد.
گزارش تصویری جلسه از لینک های زیر مشاهده کنید
https://eitaa.com/philtheo/2170
https://eitaa.com/philtheo/2171
https://eitaa.com/philtheo/2172
لینک ثبت نام در کمیسیون های تخصصی همایش امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز
https://evand.com/events/516853139
✍ابراهیم علیپور، مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دیدار دیدار دست اندکاران همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش و پرورش با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه گفت:
☮هدف ما از برپایی این همایش ارائه الگویی به سمت ایجاد مدرسه اسلامی است.
✳️وی با اشاره به همکاری برخی پژوهشکدهها و مراکز دیگر در این زمینه و با بیان اینکه پروژه علمی نیز با هدف محوریتبخشی به قرآن در علوم انسانی در دستور کار پژوهشکده فلسفه و کلام قرار دارد گفت:
این همایش بخش نظری و کاربردی دارد که بنا داریم به صورت همزمان آن را دنبال کنیم لذا بر روی بحث کاربست در نظام آموزش و پروش تاکید داشتیم تا به نتایج پرثمری منتهی شود.
💠وی اظهار کرد: قطبهای علمی فرهنگی دفتر تبلیغات و آموزش و پرورش نیز در برگزاری این همایش با ما همکاری دارند و ایجاد عقبه تئوریک برای نظام آموزش و پرورش مهمترین هدف آن است.
وی با بیان اینکه این عقبه تئوریک بر مبنای نظریه علم اسلامی از منظر آیتالله العظمی جوادی آملی است بیان کرد: ما دست همه اندیشمندان و محققان اعم از موافقان و مخالفان نظریه آیتالله العظمی جوادی آملی را برای ارائه مطالب و مقالاتشان میفشاریم و همه کسانی که در این زمینه دغدغه دارند را برای مشارکت در این همایش دعوت میکنیم.
☮علیپور بیان کرد: تاکنون سه پیش همایش از جمله دو کرسی مناظره و نقد نظریه آیت الله جوادی آملی همچنین نشستی با حضور حجتالاسلام والمسلمین فضلیخانی از کارشناسان و خبرگان تعلیم و تربیت که سابقه اجرایی در آموزش و پرورش نیز داشتهاند برگزار شده است.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠حجت الاسلام دکتر مبینی دبیر علمی همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در دیدار با مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد:
💠عدم محدودیت همایش به مباحث نظری
☮این دیدار که عصر ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ در دفتر رییس حوزه های علمیه کشور با حضور رپیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام و السلمین دکتر لک زایی و دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش برگزار گردید دکتر مبینی دبیر علمی همایش نیز در سخنانی هدف از برگزاری همایش را تبیین کرد
کانال پژوهشگاه ترجیح داد که مطلبی که ایشان قبلا به عنوان در امدی بر همایش علم دینی نگارش شده است
باز نشر دهد.
✍مسئلۀ علم دینی یکی از بحثبرانگیزترین مسائل علمی در یکی دو دهۀ اخیر بوده که هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است و دیدگاههای متعددی بر سر امکان یا عدم امکان و تعریف و تبیین آن وجود دارد. همایش «نظریۀ علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» هرگز ادعای به سرانجام رساندن این بحث را ندارد، بلکه معتقد است باید در گامهای متعدد به تک تک نظریههای قابل توجه در این زمینه پرداخت و میزان کارآمدی هرکدام را جداگانه در معرض نقد و بررسی گذاشت. این همایش در گام اول نظریه آیت الله جوادی را به عنوان یکی از نظریات مطرح که مورد توجه بخشی از جامعۀ علمی معاصر قرار گرفته است، به محک آزمون گذاشته است.
🔯دلیل آنکه همایش حاضر خود را به مباحث صرفا نظری محدود نکرده و به چگونگی کاربرد نظریه در مجامع علمی به خصوص آموزش و پرورش نیز نظر دارد، این نیست که این نظریه پیشاپیش به عنوان اصل موضوع پذیرفته شده و اکنون فقط سخن از چگونگی کاربست آن است؛ بلکه دلیل آن عبارت است از اینکه اولاً یکی از معیارهای مهم ارزیابی و سنجش یک نظریه این است که آیا تا چه اندازه و چگونه میتوان آن را به کار گرفت و آیا اساساً کاربست آن وجه معقولی دارد یا خیر، و ثانیاً اگر بخواهیم بحث از کاربست را متوقف بر روشن شدن تکلیف در بخش نظری قضیه کنیم، چه بسا هیچگاه نوبت به بحث از کاربست نرسد و این مخصوصاً دربارۀ مسائلی مانند مسئلۀ علم دینی که اختلافات زیادی راجع به آن مطرح است بیشتر صادق است. بنابراین مطلوب به نظر رسید که توأم با بخش نظری به بخش کاربردی هم نگاه ویژه داشته باشیم و چگونگی کاربرد نظریۀ مطرح را در عمل بسنجیم.
☮راهکار میانه مورد نظر این همایش آن است که در بخش نظری، به طور جدی نظریه را در محک آزمون قرار داده و در معرض بحث و بررسیهای دقیق اندیشمندان این حوزه قرار دهد. همزمان در بخش کاربردی هم تلاش شود که فارغ از برخی اشکالات وارد بر نظریه، با تکیه بر پارهای از شاخصههای روشن نظریه که انتقادات کمتری به آنها وارد است، چگونگی کاربست آنها را نشان دهد. معمولاً انتقادهای منتقدین به نظریۀ مطرح، ناظر به جزء جزء این نظریه نیست و در عین حال که انتقادات جدی به بخشهایی از این نظریه وارد میکنند، بخشهایی دیگر را تأیید و تصدیق میکنند. این همایش تلاش کرده است که بخشهایی از این نظریه که کم و بیش مورد تأیید منتقدین است را در معرض آزمون کاربردی قرار دهد. از این رو، یکی از برنامههای همایش که در حال پیگیری است این بوده است که جمعی از متخصصین حوزۀ آموزش و پرورش گرد آمدهاند و در جلسات متعددی و پس از بحث و بررسیهای متناوب، نمونه درسهایی را بر محور آن شاخصهها تنظیم کرده و به معرض داوری صاحبنظران این حوزه قرار دادهاند. تأکید میشود که این نمونهدرسها نیز به عنوان بخشی از ارزیابی این نظریه و برای اینکه در معرض آزمون کاربردی قرار گیرد تهیه شده و بدیهی است که هرگونه ارزیابی از این نمونهدرسها نیز مورد استقبال این همایش قرار میگیرد.
✅بدیهی است میزان موفقیت این همایش بستگی به میزان حضور علمی اندیشمندان و فضلای گرامی دارد و ما از همۀ کسانی که در مسئلۀ علم دینی دارای دغدغهاند و در این باره نظری دارند، اعم از موافقین و مخالفین، دعوت میکنیم پا به میدان گذاشته و دیدگاههای خود را مطرح نمایند. این همایش ضمن استقبال از حضور هرگونه دیدگاههای انتقادی درخواست میکند که منتقدین گرامی علاوه بر ارائۀ انتقادات خود، بخشی از توان خود را به ارائۀ پیشنهادات ایجابی و جایگزین اختصاص دهند؛ چرا که اینگونه پیشنهادات میتواند افقهای جدیدی را برای ادامۀ مسیر باز گشاید
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
م
نودودومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر به همت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نودودومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقدونظر» مربوط به زمستان 1397 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jpt.isca.ac.ir نمایه گردید.
مقالات چاپ شده در این شماره همراه نام نویسندگان عبارتند از:
« نقش فضیلت عقلانی تواضع فکری در فرایند استنباط حکم شرعی» نوشته مهدیه تکفلاح، علیرضا آلبویه و سیدمحمدرضا آیتی؛
http://jpt.isca.ac.ir/article_66683_0e58fc4455394cdfd001979e22e1a128.pdf
«بررسی انتقادی دیدگاه فنایی درباره حجیت ظنون عقلی» اثر حسین کامکار؛
http://jpt.isca.ac.ir/article_66684_0be21d8994c2191d351b14ec9d3f47f2.pdf
«نقادی اخلاق باور کلیفورد بر محور اصل عدالت اخلاقی» به قلم منصور نصیری و مهرداد صفری آبکسری؛
http://jpt.isca.ac.ir/article_66685_1aedc46e8487201cd226d0bf448b6639.pdf
«پیشداشت کمالیافتگی؛ شرط ضروریِ فهم و کژفهمی نزد گادامر» نوشته رضا مقراضچی و محمد رعایت جهرمی؛
http://jpt.isca.ac.ir/article_66686_a77b0cf2bee4b61fee2abf28ed6b2c63.pdf
«پاسخ به مسئله گرتلر درباره معیار درونگرایی ـ برونگرایی در فلسفه ذهن» نوشته علیرضا مازاریان؛
http://jpt.isca.ac.ir/article_66687_456d2fcc7d7c341a04b4eda6afd1d482.pdf
«معرفت و علایق انسانی؛ جُستاری دربارۀ نسبت دو مقوله» اثر محمدرضا اسمخانی و حسین شیخرضایی
http://jpt.isca.ac.ir/article_66688_3836a0d8c0b6d59abac6937aa2a5868c.pdf؛
«کاوشی در ابعاد کلامی نظریۀ «حق الطاعة» به قلم حسینعلی سعدی و بهنام طالبی طادی.
http://jpt.isca.ac.ir/article_66689_2916e7ac489e4675ce1f01cd7ba12653.pdf
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پنجمین پیش نشست همایش علم اسلامی.mp3
27.36M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت اول)
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
قسمت دوم پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی.mp3
4.47M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت دوم)
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:
☮علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با انتقاد از فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی، گفت: برخی به غلط در دعوت به علم دینی آن را به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی متداول ترجمه می کنند.
💠پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
✍حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: علم دینی با یک سوء تفاهم هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت هایی که با آن می شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سوء تفاهم و واکنش بد می شود.
وی با بیان این که دفاع معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی باید مطرح شود، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه نیاز داریم.
💠حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که علوم طبیعی کار می کنند تا یک مرزهایی متکی به روش تجربی حرکت می کنند ولی راجع به جمع بندی در مورد هستی شناسی و کیهان شناسی یا پیدایش عالم و امور این چنینی قهرا مبانی متافیزیکی الحادی یا الهی را دخالت می دهند که تجربه و علم نیست و خوشه چینی از داده های تجربی به ضمیمه آورده های متافیزکی است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ما با فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است.
✳️وی ادامه داد: آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می کنید و استنباط می کنید، می گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم.
🔯حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر این که این کار نوعی سوء تفاهم و رواج گونه ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی دانیم بلکه وقتی می گوییم علم دینی، می خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی هایی از تجربه نگاه کنیم.
🔯وی در پایان یادآور شد: در حقیقت ما می خواهیم استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می شود که بر اساس نگاه علمی به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم بدون این که علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی و علوم طبیعی دیگر موجود را نفی کنیم یا بخواهیم همه آنها را از کتاب و سنت بگیریم.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠💠پژوهشگر فلسفه علم:
🔯الحاد اصلی در نظام آموزشی کشور ریشه در علوم طبیعی و تجربی دارد
💠گلشنی گفت: علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می آید.
✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
💠مهدی گلشنی فیزیک دان و پژوهشگر برجسته فلسفه علم در این نشست با اشاره به چرایی مطرح شدن علم دینی خاطرنشان کرد: ما یک دوره تمدن اسلامی در حدود 600 سال داشته ایم و در این دوره صحبت از علم دینی نبود زیرا علمشان عین دینشان بود و یک چتر دینی بر علمشان سایه افکنده بودو نوشته های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان گواه بر همین مطلب است.
وی افزود: در گذشته این که این علم است و این دین مطرح نبود، تا وقتی که به قرون وسطی رسید و در این دوره هم همین فکر حاکم بود؛ در عصر جدید هم همین تفکر حاکم است و نیوتن و کبلر کارشان را عبادت می دانند و نیوتون و قتی کتاب مکانیک را می نویسد صریحا می گوید امیدوارم کتاب زمینه قرب الهی شود.
🔯گلشنی در ادامه با اشاره به عواملی که سبب مطرح شدن علم دینی شد، گفت: یکی پیدا شدن فلسفه های تجربه گرا بود که با نظریات لاک همزمان با نیوتن شروع شد و بر این عقیده بودند که فقط محسوسات اعتبار دارند و نیوتن هم علیرغم این که مسیحی معتقد و موحد بود ولی در کتاب مکانیک خود می گوید: من هر چه می گویم ناشی از تجربه است.
💠,وی ادامه داد: هیوم و کانت و آگوست کنت جامعه شناس نیز اعتباری برای متافیزیک قایل نبودند و همزمان با کنت، داروین آمد و همه چیز را به تجربه گرایی مربوط کرد و گفت هر چیزی که محسوس نباشد اعتبار ندارد و به همین جهت خدا هم اعتبار ندارد.
💠استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در ادامه مکاتب تجربه گرا یکی پس از دیگری به وجود آمدند که حتی به اتم هم اعتقاد نداشتند در حالی که اتم چیزی بود که در جامعه آن روز اثبات شده بود؛ مسأله دیگر این بود که علوم تجربی خیلی موفق بودند، الکتریسیته کشف شد و تخصص گرایی راه افتاد و فلسفه را تحت الشعاع قرار داد و فلسفه از محیط های علم رخت بر بست و اگر اسم کلمات فلسفی برده می شد یک نوع بی احترامی بود.
✳️وی عنوان کرد: بعدها فهمیدند که بر علوم، مفروضات متافیزیکی حاکم است و تئوری که فکر می کردند قطعا درست است اشتباه است، بنابراین در علوم معلوم شد که این طور است بنابراین تجزیه و تحلیل کردند علت الحادی که در محیط های علمی رواج پیدا کرده چیست و ما نیز غافل بودیم که فکر می کنیم که الحاد فعلی از فلسفه یا علوم انسانی آمده است و دائما در مورد اسلامی سازی علوم انسانی حرف می زنیم.
گلشنی با بیان این که علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می آید، گفت: در حوزه و دبیرستان و دانشگاه الحاد به راحتی وارد می شود و در همین کلاس ها با مبانی تجربی و طبیعی صریحا خدا را رد می کند ولی ما تنها به فکر اسلامی سازی علوم انسانی هستیم که اهمیت آن در عرض مسائل دیگر است نه این که صرفا به آن بپردازیم.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠5اردیبهشت ماه در قم؛
🔯همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش برگزار می شود
💠💠رییس پژوهشکده فلسفه و کلام از برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در قم با برگزاری نشست های تخصصی ویژه آثار ارسال به دبیرخانه خبر داد.
✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
🔯ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام در این نشست با بیان این که مبحث علم دینی از مباحث مهم در چند دهه گذشته بوده است، اظهار داشت: این بحث برای تعیین ظرفیت دین در عرصه دانش و رفع محدودیت های آن مطرح شده و دفتر تبلیغات اسلامی نیز حدود دو سال است که روی این بحث متمرکز شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس سیاست های دفتر تبلیغات اسلامی و قطب بنیادهای نظری که یکی از میزهای آن مختص آموزش و پرورش است، بنا شد با همکاری این وزارت مبحث عظیمی در حوزه علم اسلامی و کاربست آن در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت انجام شود که پیش نشست هایی نیز برای این همایش در نظر گرفته شده است.
💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان این که سه شنبه آینده ششمین و آخرین پیش نشست این همایش با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و دکتر شجاعی زند در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، ابراز داشت: تمام پیش نشست هایی که برای این همایش برگزار شده همگی با حضور پژوهشگران برجسته عرصه فلسفه و کلام بوده و نشست ها نیز به صورت یک طرفه نیست بلکه همه حاضران می توانند در مباحث مشارکت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: آثار متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده و در روز 5 اردیبهشت ماه نیز اصل همایش با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه فلسفه در قم برگزار خواهد شد و 12 اثر نیز در این روز رونمایی می شود.
علیپور با اشاره به فعالیت های پژوهشکده فلسفه و کلام در عرصه مبانی علم خاطرنشان کرد: از دوسال پیش مطالعاتی در پژوهشکده فلسفه و کلام در مورد الحاد مدرن انجام شده و بیش از 800 ساعت جلسات متعدد در مشهد و تهران قم برگزار شده است.
✳️وی اضافه کرد: از سال گذشته که استارت کار زده شد، نزدیک به 100 کتاب که موجب القای مباحث الحادی در دین می شود شناسایی شد و در ادامه از بین این تعداد، 30 مورد در اولویت قرار گرفتند و تا الان نیز شش کتاب ترجمه شده است.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|