گزارش تصویری برگزاری کمیته همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش
#همایش #علم #جوادی_آملی #پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی #پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✳️گزارش نصویری در ایستا گرام
https://www.instagram.com/p/BwMAeL0JOaI/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1h8sqg23az2sb
✳️گزارش تصویری در پایگاه اینترنتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://yon.ir/v0h0U
پ
✳️به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی
🔵شمارۀ 5 دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهشهای عقلی نوین منتشر شد
✳️پنجمین شماره دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهشهای عقلی نوین به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی چاپ و منتشر شد.
☮به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهشهای عقلی نوین» مربوط به بهار و تابستان 1397 به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی چاپ و منتشر شد و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http:Novin.isca.ac.ir نمایه گردید.
مقالات چاپ شده در این شماره همراه نام نویسندگان عبارت از:
🔵«مقایسۀ فرونسیس در اندیشۀ هایدگر و ملاصدرا» نوشته مریم صمدیه، مجید ملایوسفی، محمدصادق زاهدی و محمدحسن حیدری؛
http://novin.isca.ac.ir/article_66622_d7cfa9f397e684b871935ce40a9e60dc.pdf
🔵«تفکر سیستمی حکمت متعالیه در شناخت محیط زیست (مطالعة موردی زمی)» به قلم علی مسروری، علیرضا نجفزاده و علیرضا آزاد؛
http://novin.isca.ac.ir/article_66623_30be66492df260a77e4fe7401eada765.pdf
🔵«تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت در فلسفۀ فارابی» اثر مهدی عباسزاده؛ «تأمّلاتی در زوج مفاهیم «اصیل» و «اعتباری» در راستای مباحث وجود و ماهیت» نوشته محمود هدایتافزا؛
http://novin.isca.ac.ir/article_66624_fc55a190205a24fa696903bb7e9dc834.pdf
🔼«نقش زبان در بازنمود واقعیت از دیدگاه ملاصدرا» به قلم وحیده فخار نوغانی و سیدمرتضی حسینی شاهرودی؛
http://novin.isca.ac.ir/article_66626_4896183285c5b70a6fd12a430793f03f.pdf
⬇️«بازخوانی اخلاقیِ مسئلۀ گوشتخواری در عرفان اسلامی» اثر محسن شعبانی و سروش دباغ میباشند
http://novin.isca.ac.ir/article_66627_085a79e679b72247de111242702475cf.pdf
✳️در شورای نشر پژوهشگاه مصوب شد
🔼انتشار 7 اثر پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
♈️در سی و هشتمین جلسله شورای نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با انتشار 7 اثر از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن موافقت شد.
در سی و هشتمین جلسه شورای نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مصوب شد 7 اثر از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با عناوین:
⬇️اعلام قرآن جلد 6، اثر جمعی از محققان پژوهشکده؛
⬇️اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی(ره)، اثر محمد ابوطالبی ؛
⬇️مبانی و اصول فرهنگ قرآن ، اثر عیسی عیسی زاده ، محمد مرادی و محمدصادق یوسفی مقدم ؛
⬇️مجلد شانزدهم از دایره المعارف قرآن کریم ، اثر جمعی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛
⬇️ ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و روایات، اثر محمدمهدی فیروزمهر؛
⬇️موانع رشد اخلاقی، اثر محمدمهدی فیروز مهر؛
⬇️و درآمدی بر مولفه های نظام اخلاقی قرآن، اثر سید علی اکبر حسینی رامندی،
جهت نشر به انتشارات ارسال گردد.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✳️به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
پیش اجلاسیه کرسی نوآوری با عنوان توسعه قلمرو تشریع در قرآن کریم برگزار می شود.
⏰زمان: دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۸
🏢مکان: قم ، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
🔗متن خبر در لینک زیر↙️air.ir/TwzY
کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی عنوان مبانی نظری تبلیغ و ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی عنوان "مبانی نظری تبلیغ و ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱/۲۸ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد.
این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحیم کارگر(ارائه دهنده)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد و دکتر رحمان یاسی(ناقدان) و با دبیری علمیِ جناب آقای سیدحامد شاهرخی برگزار می گردد.
حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ ۱۳۹۸/۱/۲۷ ساعت ۲۰ ثبت نام کرده باشند.
🗓 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۱ شعبان
🌾 مصادف با ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان
@isca24
🔰 حضرت علی اکبر علیهالسلام از امام سجاد علیهالسلام بزرگتر بود.
#اعلام
#تاریخ
🔹 علیاکبر، یکی از فرزندان بزرگ امام حسین علیه السلام است که در منابع تاریخی او را نخستین شهید از بنیهاشم در روز عاشورا و شبیهترین مردم به پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله دانستهاند.
🔹 پسر بزرگ امام حسین علیهالسلام مادرش لیلی بنت أبی مُرّة بن عروة بن مسعود، از قبیله بنی ثقیف بود.
🔹 معاویه او را سزاوارترین مردم به امر خلافت میدانست، زیرا در او شجاعت بنیهاشم، سخاوت بنیامیه و فخر ثقیف، یکجا گرد آمده بود.
🔹 علیاکبر از نظر ظاهر و خُلق و خوی بسیار شبیه پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) بود، بهطوری که هر وقت اهل بیت، مشتاق دیدار پیامبر میشدند، به او مینگریستند.
🔺امام حسین علیهالسلام در مصیبت علی اکبر علیهالسلام فرمودند: «دنیا پس از تو هیچ ارزشی ندارد».
#علی_اکبر_بن_حسین_بن_علی
@isca24
✳️گزارشی از ششمین پیش نشست همایش علم اسلامی ؛
☮علم باید هویت دینی داشته باشد/ علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
⬇️علیرضا شجاعی زند گفت: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است.
به گزارش خبرنگار ایسکا ششمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ در کشاکش قرائت ها» با سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا و علیرضا شجاعی زند در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
☮علیرضا شجاعی زند در ابتدای این نشست گفت: عنوان بحث نشان میدهد هر دو طرف امکان و ضرورت علم دینی را پذیرفته اند و حال در قرائت آن تفاوت دارند. اما من اساساً چون و چرایی در علم دینی دارم. من قائل به عدم امکان علم دینی نیستم و تلاشهایی که تاکنون شده است را میتوان علم دینی تلقی کرد. هر گاه علم، علم ناب نباشد و دست خوش جهت گیری شود، یک نوع علم دینی است. امکان علم دینی را نمیتوان نفی کرد، اما محصّل و مفید بودن آن را میتوان نفی کرد. حتی میتوان گفت بحث علم دینی برای علم و دین مضر است.
🔼وی ادامه داد: اینکه تمدن اسلامی بدون علم دینی محقق نمیشود، گزاره درستی نیست. موضع من در مخالفت با علم دینی با کسانی که با مبانی دیگری به مخالفت با علم دینی میپردازند، فرق میکند.
وی افزود: بنده با اسلامی کردن دانشگاه موافق هستم. لازمه این امر، دینی کردن علم نیست. اسلامی کردن دانشگاه یعنی اسلامی کردن فضا، استاد و دانشجو.
ادامه از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید
http://yon.ir/ck42k
✍به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست خبری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که سابقه این مسأله به ۱۰ سال پیش بر می گردد، گفت: در حقیقت جرقه های اولیه این کار با سخنان رهبر معظم انقلاب آغاز شد.
💠وی افزود: در حقیقت یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید.
✳️رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعدا تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم.
🔯وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل گیری میز آموزش و پرورش در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی های گوناگون، نظریه "علم اسلامی" آیت الله جوادیآملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
♐️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: این همایش روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با پیام آیت الله جوادیآملی برگزار می شود و از ۱۳ اثر رونمایی می شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است.
وی در پایان با تأکید بر رتبه علمی Isc این همایش خاطرنشان کرد: مراکز مختلفی از جمله بنیاد علوم وحیانی اسراء با پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همکاری داشتند، اما همکاری مؤثر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز نباید از نظر دور بماند.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✅حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا:
برنامه ریزی برای نظام آموزش و پروش نباید از آن سوی مرزها باشد
💠عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهداف برگزاری همایش نظریه علم اسلامی تأکید کرد که یکی از اهداف تولید ادبیات و برنامه ریزی درونی برای برای نظام آموزش و پرورش است.
✅نشست خبری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
🔯حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر کمیته علمی همایش در این نشست با بیان این که این همایش نزدیک به دو سال کار تمهیدی داشته و قبل از آن نیز چند سال کارهای تحقیقی داشته است، گفت: غرض از این همایش کاربست نظریه علم دینی در نظام آموزش و پرورش است.
وی افزود: نظام آموزش عالی و نظام آموزش و پرورش هر دو به این نیاز دارند که در یک سیاست گذاری کلان برای علم از زمینه های نظری نسبت به علم دینی و علم متناسب با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بهره گیری کنند.
☮عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تنقیح این که علم اسلامی چیست هم بحثی دامنه دار و پر اهمیت است، اجمالا علم دینی علمی است که متناسب با فرهنگ و جامعه اسلامی باشد، در پنج دهه اخیر در جهان اسلام توجه ویژه ای به مسأله علم شده است و در مواجه با جهان غرب در صدساله اخیر توجهات جامعه اسلامی در مقاطع مختلف منعطف به مسائل خاصی بوده است.
💠حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به تحولات به وجود آمده در جهان اسلامی و نیاز جدی به بررسی دوباره علم دینی در آن ابراز داشت: مسأله تکنولوژی و فناوری، اسقلال جهان اسلام، توسعه جهان اسلام اهمیت دوچندان علم دینی را روشن کرد و در مقطع بعدی روشن اندیشان جهان اسلام چه در کشورهای عربی و چه در شرق جهان اسلام و همچنین با اندکی تأخیر در خود ایران متوجه این شدند که جهان اسلام برای حفظ هویت خودش و احیای ویژگی تمدنی خودش ناگریز باید نگاهی به معرفت علمی درون خود داشته باشد.
وی افزود: گزینش دانش هایی که متناسب با نیازهای فرهنگ و تاریخی صورت بگیرد نیز اهمیت زیادی دارد و تا این مسأله انجام نشود اغراض دیگر به موفقیت نمی رسد؛ تعیین نسبت علم با هویت اسلامی و دینی جهان اسلام جریان های چندگانه ای را پدیده آورده که با رویکردهای مخلف به مسأله پرداخته اند و از جمله در اروپا و آمریکا و آسیای جنوب شرقی دیده می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: البته انقلاب اسلامی در خیزش تمدنی جهان اسلام پیشگام بود و در پرداختن به این مسائل فعال شد تا جایی که تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا بود.
وی با بیان این که در بیش از دو دهه اخیر حوزه علمیه قم ورود خوبی به این مباحث داشته است، گفت: نسبت عقل و وحی با نقل آثار فراوان و گفتگوهای پرتحرکی را داشته است و فیلسوفان جهان اسلام نسبت به این مسأله موضع های متعددی داشته اند و کارهای فارابی، غزالی، ابن رشد و ابن سینا و ادامه آن تا قرن نهم در این مورد زبان زد هست اما در پنج دهه اخیر مسأله شکل جدیدی پیدا کرد.
✳️حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تأکید بر این که الان این مباحث متوجه علومی است که از جهان غرب آمده است، گفت: ما نیاز به استفاده از تجربیات علمی دیگران داریم ولی تجربه چگونه استفاده کردن را هم باید داشته باشیم تا بعد از صد سال بدانیم چگونه برخورد صرفا انفعالی نداشته باشیم و برنامه ریزی برای نظام علمی ما از آن سوی دنیا نباشد و خودمان متناسب با هویت دینی خودمان این برنامه ها را بریزیم.
وی اضافه کرد: بزرگان اساتید حکمت و علم در این عرصه وارد شده اند و بین این رویکردهای گفتگوهای جدی هم وجود داشته است و غرض این همایش درگیر کردن افکار است تا آورده های این جریان ها در نظام آموزش ما کاربردی شود ومنجر به ارائه الگو و تولید ادبیات برای نظام آموزش و پرورش بشود.
رییس کمیته علمی همایش بیان داشت: تا کنون شش پیش همایش برای این منظور شکل گرفته تا تضارب آراء درون حوزه نسبت به نظریه علم دینی به بحث گذاشته شود و نقد شود و افراد و اشخاصی که در این زمینه مطالعاتی داشته اند با هم گفتگو کرده اند.
وی عنوان کرد: این که اقتضای این نظریه چه سیاست هایی را مطالبه می کند و نظام آموزش و پرورش در قالب این نظریه چه وظایفی دارد و این که چگونه کتاب های موجود بازخوانی شود، در بخشی از مقالات صورت گرفته و روش های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠علیپور خبرداد؛
ارسال 100 مقاله به دبیرخانه همایش نظریه علم اسلامی
💠رئیس همایش نظریه علم اسلامی از ارسال حدود 100 مقاله به دبیرخانه این همایش خبرداد و گفت: از این میزان 50 مقاله به مرحله نهایی راه پیدا کرده اند.نشست خبری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
🔯ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر همایش در این نشست با بیان این که علم دینی و اسلامی کردن علوم از چالش برانگیز ترین مسائل چند دهه اخیر است، گفت: این همایش نیز در همین راستا راه اندازی شده و به طور خلاصه برای آن پنج هدف را دنبال کرده ایم.
وی افزود: اولا با توجه به رسالت پژوهشکده فلسفه و کلام به دنبال پژوهش های بنیادین و تولید آثار در حوزه علم دینی هستیم و ثانیا می خواهیم لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش برای اسلامی سازی دروس آموزش و پرورش داشته باشیم.
✳️علیپور با بیان این که سال 96 شروع فراخوان مقالات و آغاز نشست های این همایش بوده است، گفت: علاوه بر مقالات و کارهایی که روز همایش از هشت صبح تا هفت عصر صورت می گیرد، ما تلاش کرده ایم که 14 جلد آثار تولیدی را آماده کنیم که 13 جلد آن در روز همایش رونمایی می شود.
وی با بیان این که حدود 100 مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، گفت: نزدیک به 50 مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده اند و 20 مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است.
💠رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همانطور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست.
وی با تأکید بر این که رهبر معظم انقلاب دفتر تبلیغات اسلامی را موظف به پاسخگویی به سؤالات روز کرده اند، گفت: این همایش در همین راستا برگزار می شود، البته با توجه به این که نظریه علمی اسلامی حضرت آیت الله جوادیآملی بررسی شده به نوعی تقدیر از مقام علمی ایشان نیز بوده است.
علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادیآملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می شود که دقیقا عنوان محورهای مقالات هم هست.
وی بیان داشت: میزگردی هم صبح روز افتتاحیه خواهیم داشت که جایگاه علم دینی را نظام آموزش و پرورش با حضور مسؤولان معرفی خواهیم کرد.
💠رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خودپژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است.
وی عنوان کرد: شش نشست نیز در راستای تضارب آراء به صورت کاملا نظریه پردازی در طول ماه های قبل برگزار شده است که بتواند قدمی در راه ترویج علم برداشته شود.
علیپور با اشاره به برخی از مهمانان و سخنرانان این همایش یادآور شد: آیت الله اعرافی و حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی، علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، عبدالحسین خسروپناه، محمدتقی سبحانی، هادی صادقی و مرتضی جوادی آملی از جمله میهمانان این نشست هستند که برخی نیز سخنرانی دارند.
🔯وی افزود: همچنین آقایان حداد عادل، محمدمهدی اعتصامی، منوچهر فضلی خانی، محمد فتحعلی خانی، مهدی گلشنی و علی اله بداشتی از جمله دیگر حاضران در این نشست هستند.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
هدایت شده از کتابخوان همراه پژوهان
🏵ای سرو بوستان ایستادگی! ای زیباترین گل باغ حسین! ای جوان رعنا و رشید حسین! ای علی را یادگار!🏵
🎀ولادت با سعادت علی اکبر ع مبارک باد🎀
📙فقط امروز کتاب آشنایی با اسوه ها: علی اکبر (ع) را رایگان دانلود کنید
dte.bz/aliakbr
پیشنهاد میکنم در رویداد کارگاه معنویت پژوهی شرکت کنید! https://evnd.co/PSkzr
✳️علیرضا شجاعی زند گفت: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است.
🔵نشست علم دینی در کشاکش قرائت ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ با ارائه بحث توسط آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا و دکتر شجاعی زند برگزار شد.
در ابتدای جلسه، محمد علی مبینی دبیر علمی نشست با بیان اینکه این نشست در راستای همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان ششمین پیش نشست این همایش تدارک دیده شده است، گفت همایش مذکور در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در قم با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برگزار می گردد.
☮مبینی درباره مباحث مطرح درباره علم دینی گفت یکی از دلایل اهمیت این بحث ارتباط آن با مساله تمدن سازی اسلامی است که طرفدارن علم دینی معتقدند که ایجاد تمدن اسلامی بدون دینی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی ممکن نیست. دلیل دیگر بر اهمیت این مساله مربوط به ترویج تفکرات الحادی در فضاهای علمی است و طرفداران علم دینی معتقدند که با دینی سازی علوم می توان از رواج الحاد در قلمروهای علمی جلوگیری کرد. مبینی همچنین با اشاره به دیدگاههای مختلف درباره علم دینی به سه دسته از دیدگاهها اشاره کرد و گفت دسته اول کسانی هستند که اساسا علم دینی را ممکن نمی دانند. دسته دوم ضمن پذیرش امکان علم دینی، برای آن فایده ای فایل نیستند و بلکه آن را مضر می دانند. دسته سوم هم قایل به امکان علم دینی و هم فایده مندی و ضرورت آن می باشند. ایشان با بیان اینکه آقای دکتر شجاعی زند جزء دسته دوم هستند، از ایشان خواست نظر خود را در این زمینه شرح دهند.
🔼ادامه در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://yon.ir/qSiho
شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" برگزار می شود.
شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در روز شنبه 7/2/98 سالن کنفرانس 40 نفری مرکز همایش های غدیر به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، سالن کنفرانس برگزار می گردد.
این پیش اجلاسیه با حضور حجج اسلام والمسلمین آقایان، دکتر حبیب اله بابایی(نظریه پرداز)، دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر محسن الویری، دکتر سیدحسین فلاح زاده، دکتر حسین عبدالمهدی(شورای داوران)، دکتر سیدضیاء میرمحمدی، دکتر نعمت الله صفری و دکتر عبدالحمید واسطی(کمیته ناقدان) برگزار می گردد.
حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 6/2/98(جمعه) ساعت 12 ثبت نام کرده باشند.
✍گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين نجف لکزایی
✳️ حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت وگو با هفته نامه افق حوزه به ضرورت کاربست فلسفه علوم سیاسی و علوم انسانی اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته که در ادامه می خوانید.
💠تمايزعلوم انسانی با سایر علوم در چیست؟
اگر بخواهیم از منظر حکمت اسلامی پاسخ دهیم، در ابتدا باید بپرسیم که ما به چه دلیل در پی دانش هستیم؟ و سپس اقسام دانش را عنوان کنیم، همانگونه که بسیاری از حکما از جمله ملاصدرا، در جلد اول کتاب اسفار، چنین قائل هستند. ملاصدرا در مقدمه کتاب ، بعد از بیان انگیزه خود از تأليف اسفار، تصریح می کند که سالکان برای نیل به الله ، باید چهار سفر را طی کنند و در واقع ایشان حکمت یا فلسفه را یک سفر در نظر می گیرند. پس از ورود به مسلک اول، مقدمه ای دارند با عنوان ( في تعريف الفلسفة وتقسيمها الأولى وغايتها وشرفها) که منظور از تقسيمها الأولى همان تقسیم اولیه فلسفه است. در ادامه ایشان فلسفه را استكمال نفس می دانند، بدین معنا که اگر انسان می خواهد به کمال برسد باید معرفت خود را به حقایق موجودات، همان گونه که هستند، از طریق فلسفه بالا ببرد و این تنها به وسیله برهان میسر خواهد شد، نه وهم و تبعیت از دیگران.
💠 آیا این فلسفه به معنای متافیزیک است؟
در اینجا فلسفه به معنای عام - اعم از متافیزیک به منظور است اما نفس دارای دو جهت است: جهت تجرد و جهت تعلق . جهتی رو به سمت بالا دارد که منظور از آیه شریفه «لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم» همان عالم بالا یا عالم عقل است و منظور از «ثم رددناه أسفل سافلین» نیز عالم خلق است. از این جهت اگر انسان می خواهد به کمال برسد، به دو دسته دانش نیز نیازمند است .
مقام اول ، مقام توحید است یا همان حکمت نظری که در آن حق را می شناسیم و ملاصدرا از نبی اکرم ا نقل می کند که از خداوند خواسته «رب أرنا الأشياء كما هي»؛ يعني عوالم بالا را همانگونه که هستند، ببینیم، بشناسیم و بفهمیم.
اما مقام دوم، مقام تأله است که مربوط به حکمت عملی است یعنی توحیدی و خدایی شدن، یعنی به حق عمل می کنیم و دوباره ملاصدرا سخن نبی اکرم ما را بیان می دارد که فرمودند: «تخلقوا بأخلاق الله». .
ممکن است درباره ارتباط آن با دین پرسیده شود، به نظر حکمای اسلامی، از آن جا که انسان از لایه های وجودی متنوعی برخوردار است دین برای کمال انسان آمده است. یکی از آن لایه های وجودی عقل است و اصول دین مربوط به آن است . دیگری نفس است و اخلاق برای آن است: «ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها» و آخرین بخش هم رفتارهای ماست که فقه برای تنظیم آن آمده است. به تعبیر قرآن ، انسان به عنوان یک متحرک در حال حرکت و سفر به دو محرک است، محرک معرفتی و محرک انگیزشی. در مورد اول. اگر معرفت درست و حقیقی باشد، این مسافر به سفرومقصدش امیدوار خواهد بود. اما اگر در این جا گرفتار وهم شويم، اصلا معرفتی پیدا نمی شود و یا معرفتمان بر اساس خرافه یا جهل می باشد. محرک های انگیزشی هم دو جهت بیشتر ندارد یا مقرب است و ما را به سمت کارهایی که جنس آنها، میل و مشوق است، سوق می دهد و یا مبعد است که ما را از انجام برخی کارها دور می کند. در واقع این دو محرک نقش عشق و نفرت را برای ما ایفا می کنند. آنچه به ما می گوید که چه چیزی ما را به سعادتمان نزدیک یا از آن دور می سازد، معرفتی است که کسب کرده ایم و لذا معرفتمان هر قدر متقن تر باشد، نظام عمل ما نیز عادلانه تر، دقیق تر و بهتر است و دین، این مجموعه را برای ما ساماندهی می کند. فقه خود دارای همین دو بعد است با عناوین واجب و مستحب یا حرام و مکروه ، البته احکام وضعی نیز دارد. خروجی اخلاق نیز فضائل و رذایل است که مربوط به حوزه رفتاری انسان می شود.
♐️ادامه گزارش در فایل پی دی اف ملاحظه نمایید.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 :
⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد.
تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است.
🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است.
استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم.
از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی.
تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد.
امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود.
🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد.
سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار میکند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند..
ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار میرود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد.
استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود میآید نه از هیچ طریق دیگری.
🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر میرود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد میکند و آن را نمی پذیرد. این که ما میخواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریههای خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است.
ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است.
🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق میافتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم.
عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم میشود.
هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است.
همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره میکند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهرهبرداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است.
ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح میکند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد.
بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است.
ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید میکند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است.
@hekmateislami
◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 :
⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد.
تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است.
🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است.
استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم.
از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی.
تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد.
امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود.
🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد.
سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار میکند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند..
ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار میرود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد.
استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود میآید نه از هیچ طریق دیگری.
🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر میرود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد میکند و آن را نمی پذیرد. این که ما میخواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریههای خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است.
ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است.
🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق میافتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم.
عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم میشود.
هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است.
همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره میکند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهرهبرداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است.
ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح میکند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد.
بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است.
ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید میکند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است.
@hekmateislami
♈️به گزارش خبرنگار ایسکا پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت و چالش¬ها» در تاریخ 29 فروردین 1398 برگزار گردید؛ پژوهشکده مهدویت وآینده¬پژوهی به عنوان پژوهشکده برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.