کتاب رویکردهای رقیب در مسئله شرّ به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد:
✅✅✅ مسئله شرّ یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد. امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینهای صورتبندی کرده و گونههای مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمردهاند. برایان دیویس از الهیدانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ در الهیات جدید و هم برخی تئودیسهها و دفاعیهها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد میکند و راهحل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین میداند. در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.
نویسنده محترم جناب آقای دکتر ذوالفقار ناصری در این کتاب، با طرح مبحث «پارادایمهای الهیاتی» کوشیده است دلایل تقابل رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکردهای الهیاتی جدید و معاصر در مسئله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.
در این کتاب پس از تبیین بحث خدا و شرّ در اندیشه برایان دیویس، تلاش شده است فهم خاص دیویس از برخی مفاهیم الهیاتی مانند الهیات سلبی، نفی عامل اخلاقیبودن خدا، متفاوتدانستن اخلاق خدا و انسانها، نگاه استقلالی به عقل و ... و نیز راهکار برگزیدۀ وی در حل مسئله شرّ یعنی تئودیسه «عدمیبودن شرّ»، نقد و بررسی گردد؛ همچنین در فصل پایانی، با عنوان راهکار پیشنهادی در حل مسئله شرّ، با طرح مفهوم «عدالت وجودی» و تفصیل دیدگاه استاد مطهری درباره نظریه عدل الهی کوشش شده است راهکار اندیشمندان مسلمان به مسئله شرّ تبیین شود.
✅✅✅ کتاب در شش فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، رویکردهای رقیب، نقدهای برایان دیویس بر رویکردهای رقیب، برایان دیویس و رویکرد مبنایی به مسئله شر، بررسی انتقادی رویکرد دیویس به مسئله شر، و عدالت وجودی و مسئله شر و در 500 صفحه، در شمارگان 400 نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقدیم علاقهمندان شده است.
کلیدواژهها
مسئله شرّ، پارادایمهای الهیاتی، الهیات سنتی، الهیات جدید، عامل اخلاقی، شخصانگاری خدا، شأن اخلاقی خدا، آکوئیناس و برایان دیویس.
https://eitaa.com/philtheo/2817
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۱: چهار مکتب فکری در جهان اسلام
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/KV3Gp
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۳ مهر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1446
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس۲: «عقل» از منظر مکاتب فکری جهان اسلام
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/BUL1V
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۱۰ مهر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1447
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۳: «شهود» از منظر مکتب تصوف و عرفان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Ezoaj
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۱۵ مهر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1449
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۴: «فطرت» به عنوان یک منبع معرفتی (۱)
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/jFZPu
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۲۲ مهر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1450
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۵: «فطرت» به عنوان یک منبع معرفتی (۲)
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/ZVeIL
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۲۹ مهر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1451
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۶: نسبت میان عقل و فطرت
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/p5HSS
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۱۳ آذر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1452
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۷: «وحی» به عنوان یک منبع معرفتی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/2WtWm
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۲۷ آذر ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1453
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۸: ادله حجیت «سنت» و قلمرو آن
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/uQ6A9
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۴ دی ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1454
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۹: اقسام حدیث و مفهوم یقین در اعتقادات
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/aeyhq
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۱۶ بهمن ۹۹
🌐https://t.me/iscaseda/936
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منابع_معرفتی_دانش_کلام
#محمد_تقی_سبحانی
#درسگفتارها
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام»
🔻درس ۱۰: حجیت خبر واحد در اعتقادات
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/DG07X
🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی
👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات
📆 ۱۴ اسفند ۹۹
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1456
#پرونده_شنیداری
✨ لینک باکس«ارمغان قران، باورهای راستین» (16 جلسه) در رادیو پژوهش
🔻شرح آیات اعتقادی قرآن
🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
بارگزاری شده در رادیو پژوهش - کانال صوت ایتا و کانال صوت تلگرام
1️⃣ جلسه اول
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-01
2️⃣جلسه دوم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-02
3️⃣ جلسه سوم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-03
4️⃣جلسه چهارم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-04
5️⃣جلسه پنجم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-05
6️⃣جلسه ششم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-06
7️⃣جلسه هفتم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-07
8️⃣ جلسه هشتم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-08
9️⃣جلسه نهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-09
🔟جلسه دهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-10
1️⃣1️⃣.جلسه یازدهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-11
2️⃣1️⃣جلسه دوازدهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-12
3️⃣1️⃣ جلسه سیزدهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-13
4️⃣1️⃣جلسه چهاردهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-14
5️⃣1️⃣جلسه پانزدهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-15
6️⃣1️⃣جلسه شانزدهم
🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-16
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami
دویست و یازدهمین جلسه گروه علمی معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " معرفت شناسی لورنس بنجور” با ارائه آقای عیسی موسی زاده– شنبه 8 خرداد 1400 :
در این نشست بیان شد که لورنس بونجور در دوره نخست فکری خود به انسجام گرایی روی آورده بود و تحت تأثیر قیاس دو وجهی سلارز، داده تجربی را اسطوره می دانست؛ در ادامه با ملاحظه نواقص و کاستی های انسجامگرایی، به تدریج از آن فاصله میگیرد و به نوعی مبناگرایی سنتی و درونگرایانه روی میآورد. وی در رد ایراد سلارز به مبناگرایی، نشان می دهد که نوعی مواجهه مستقیم میان واقعیت غیر مفهومی و مفهومی که توصیف کننده آن واقعیت است، اتفاق می افتد و چنین مواجههای صرفاً زمانی ممکن است که واقعیت مورد بحث خود حالتی آگاهانه باشد و توصیف مورد بحث به مضمون آگاهانه آن حالت تعلق گیرد. به این ترتیب تجربه غیر مفهومی میتواند توجیهی برای باورهای راجع به خود مضمون تجربه شده به دست دهد و دیگر نمی توان گفت که داده تجربی یک اسطوره است و هیچ نقش توجیهی نمی¬تواند داشته باشد. در واقع وی با تکیه بر مواجهه مستقیم میان جنبه غیر مفهومی و توصیفات مربوط به آن، توانست راهی مبناگرایانه برای برونرفت از مسئله تسلسل معرفتی ارائه نماید. اما در ادامه به نظر بونجور، منبع توجیه معرفتی منحصر در داده تجربی نیست و برای توجیه باورها نمیتوان صرفاً به تجربه اکتفا کرد، چرا که در این صورت یا باورهای موجه بسیار محدود خواهند بود و یا حتی ممکن است هیچ باور موجهی وجود نداشته باشد. از نظر او تنها در صورتی میتوان به گسترش باورهای موجه امیدوار بود که به نقش توجیهی شهودهای عقلی نیز توجه شود و لذا نه تنها بر نقش توجیهی شهود عقلی تأکید می کند، بلکه بر اهمیت و تقدم منطقی شهود عقلی نیز تأکید دارد و عقلانیت باورهای تجربی را نیز نهایتاً متوقف بر توجیه حاصل از شهودهای عقلی می داند. به این ترتیب است که در نظام معرفتشناسی بونجور، شاهد بنا شدن ساختار معرفت بر دو پایه شهود عقلی و داده تجربی هستیم.
بونجور با پذیرش امکان شهود عقلی و تأکید بر توجیه پیشینی، ابتدا از تجربهگرایی افراطی فاصله میگیرد و در ادامه با توجه به اینکه توجیه پیشینی را منحصر در گزارههای تحلیلی نمیداند از تجربهگرایی معتدل نیز جدا میشود و به این ترتیب در برابر دیدگاه تجربهگرایی، از دیدگاهی عقل¬گرایانه دفاع میکند که بر اساس آن بصیرت پیشینی یک مبنای واقعی برای معرفت به شمار می آید و شهود عقلی را منبع بنیادین توجیه پیشینی محسوب می کند. وی توضیح میدهد که در شهود عقلی، ما اوصاف ضروری واقعیت را به طور مستقیم مشاهده می کنیم و مشاهده اینکه یک گزاره، وصفی ضروری از واقعیت را بیان میکند، می تواند توجیه کننده آن گزاره باشد و توجیهی معرفتی به شمار آید و کسی که پیوندهای ضروریِ میان واقعیتها را درک نکند، اساساً توان اندیشیدن را هم نخواهد داشت.
البته بونجور نه در خصوص توجیه پسینی و مربوط به داده تجربی و نه در خصوص توجیه پیشینی و مربوط به شهود عقلی، امکان خطا را نفی نمی¬کند و لذا یک اعتدالگرای کامل است و باورهای پایه را خطاپذیر می داند. از نظر وی از سویی آگاهی سازنده از مضمون یک باور باید خطاناپذیر باشد، صرفاً به این دلیل که واقعیت یا موقعیت مستقلی در میان نیست که این آگاهی نسبت به آن خطا باشد؛ اما «خطاناپذیریِ آگاهیِ ذاتی» شامل فراباور دریافتی نمیشود و هنوز این امکان وجود دارد که کسی در ادراک دریافتیِ باور خود دچار خطا شود، یعنی باور درجه دومی داشته باشد که مضمون آگاهی ذاتی یا سازنده را که سازنده باور درجه اول است به درستی نمایش نمی دهد و از سوی دیگر دو تمایز پیشینی- پسینی و ضروری- ممکن هرچند به هم مربوط هستند، اما معنی و کاربرد کاملاً متفاوتی دارند. تمایز پیشینی- پسینی تمایزی معرفتشناختی است که به شیوه توجیه معرفتی مربوط است، اما تمایز ضروری ممکن تمایزی متافیزیکی است که به نسبت یک گزاره به شیوه هایی که جهان می توانست به آن شیوه ها تحقق یابد مربوط است. به این ترتیب این دو تمایز یکسان نیستند و لذا اینکه گزاره¬ای از توجیه پیشینی برخوردار است، به هیچ وجه بیان کننده این نیست که چنین گزاره¬ای از صدق ضروری نیز برخوردار است و امکان کذب ندارد...
ادامه در...
✅hekmateislami.com/?p=11943
@hekmateislami
✅✅✅ معرفی کتاب به سوی اخلاق توحیدی
کتاب به سوی اخلاق توحیدی کتابی است که برای مخاطبان جوان به زبانی روان اخلاق توحیدی را معرفی، ارزش و اهمیت آن را بازگو و نکات مقدماتی برای حرکت در مسیر اخلاق توحیدی را بیان میکند.
✅✅✅ سؤال اساسی این است که اخلاق توحيدي چيست، چه آثاری به دنبال دارد و برای اینکه بتوانیم اخلاق توحیدی را در خود و در جامعه ایجاد و تقویت کنیم و سطح خود را در این زمینه بالا ببریم، چگونه بايد عمل كنيم؟
✅✅✅ مطالبی که در این کتاب بیان میشود نکاتی است که دانستن آنها برای هر کسی که میخواهد اخلاق خود را بهبود بخشد لازم است.
✅✅✅ معرفی کتاب خدا، ارزش، عقلانیت
در این کتاب نظريه اي جديد در باب ارزش اخلاقي مبتني بر جهان بيني توحيدي ارائه مي شود.
✅✅✅ نويسنده بحث را با برخي تأملات معناشناختي و بررسي برخي نظريات به ويژه نظريۀ ارزش آيت الله مصباح يزدي شروع و سپس با توجه به اشکالات موجود، نظریۀ توحیدی جایگزین را پیشنهاد می كند.
✅✅✅ این پيشنهاد بر مفهوم تناسب و هماهنگی میان موجودات استوار است و تناسب محوري را میان خالق و مخلوقات لحاظ می كند. بر اساس مفهوم تناسب، نه تنها ارزش، بلکه عقلانیت نیز تبیینی جدید می یابد که از آن با عنوان عقلانیت وجودی یا ارزشی یاد می شود.
در جریان برگزاری همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت، پروفسور رودلف طی سخنرانی علمی شان در این همایش به ارائه مقاله خود پرداختند که گزارشی از آن پیش تر تقدیم شد:
https://eitaa.com/philtheo/2738
به تازگی دانشگاه زوریخ نیز گزارشی از این ارائه علمی را در سایت رسمی دانشگاه بارگزاری کرده است:
https://www.aoi.uzh.ch/de/islamwissenschaft/personen/professoren/rudolph/media.html
به همت گروه فلسفه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد.
✅✅✅ کتاب مبانی اخلاق در عرفان ابن عربی به قلم دکتر علیرضا آرام منتشر شد. این کتاب در شمارگان 400 نسخه و در 327 صفحه و به قیمت 650000 ریال از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانۀ بازار کتاب شده است.