eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
67 ویدیو
148 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام» 🔻درس ۹: اقسام حدیث و مفهوم یقین در اعتقادات 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/aeyhq 🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی⁦ 👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات 📆 ۱۶ بهمن ۹۹ 🌐https://t.me/iscaseda/936
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨درسگفتار «منابع معرفتی دانش کلام» 🔻درس ۱۰: حجیت خبر واحد در اعتقادات 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/DG07X 🎤حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی⁦ 👤مخاطبین: طلاب سطح ۳، دانشجویان کارشناسی ارشد کلام و الهیات 📆 ۱۴ اسفند ۹۹ 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1456
لینک باکس«ارمغان قران، باورهای راستین» (16 جلسه) در رادیو پژوهش 🔻شرح آیات اعتقادی قرآن 🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بارگزاری شده در رادیو پژوهش - کانال صوت ایتا و کانال صوت تلگرام 1️⃣ جلسه اول 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-01 2️⃣جلسه دوم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-02 3️⃣ جلسه سوم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-03 4️⃣جلسه چهارم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-04 5️⃣جلسه پنجم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-05 6️⃣جلسه ششم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-06 7️⃣جلسه هفتم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-07 8️⃣ جلسه هشتم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-08 9️⃣جلسه نهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-09 🔟جلسه دهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-10 1️⃣1️⃣.جلسه یازدهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-11 2️⃣1️⃣جلسه دوازدهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-12 3️⃣1️⃣ جلسه سیزدهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-13 4️⃣1️⃣جلسه چهاردهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-14 5️⃣1️⃣جلسه پانزدهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-15 6️⃣1️⃣جلسه شانزدهم 🌐http://dte.bz/isca_sharhe_ayate_eteghady-16
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
دویست و یازدهمین جلسه گروه علمی معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " معرفت شناسی لورنس بنجور” با ارائه آقای عیسی موسی زاده– شنبه 8 خرداد 1400 : در این نشست بیان شد که لورنس بونجور در دوره نخست فکری خود به انسجام گرایی روی آورده بود و تحت تأثیر قیاس دو وجهی سلارز، داده تجربی را اسطوره می دانست؛ در ادامه با ملاحظه نواقص و کاستی های انسجام‌گرایی، به تدریج از آن فاصله می‌گیرد و به نوعی مبناگرایی سنتی و درون‌گرایانه روی می‌آورد. وی در رد ایراد سلارز به مبناگرایی، نشان می دهد که نوعی مواجهه مستقیم میان واقعیت غیر مفهومی و مفهومی که توصیف کننده آن واقعیت است، اتفاق می افتد و چنین مواجهه‌ای صرفاً زمانی ممکن است که واقعیت مورد بحث خود حالتی آگاهانه باشد و توصیف مورد بحث به مضمون آگاهانه آن حالت‌‌ تعلق‌ گیرد. به این ترتیب تجربه غیر مفهومی می‌تواند توجیهی برای باورهای راجع‌ به خود مضمون تجربه ‌شده به دست دهد و دیگر نمی توان گفت که داده تجربی یک اسطوره‌ است و هیچ نقش توجیهی نمی¬تواند داشته باشد. در واقع وی با تکیه بر مواجهه مستقیم میان جنبه غیر مفهومی و توصیفات مربوط به آن، توانست راهی مبناگرایانه برای برون‌رفت از مسئله تسلسل معرفتی ارائه نماید. اما در ادامه به نظر بونجور، منبع توجیه معرفتی منحصر در داده تجربی نیست و برای توجیه باورها نمی‌توان صرفاً به تجربه اکتفا کرد، چرا که در این صورت یا باورهای موجه بسیار محدود خواهند بود‌ و یا‌ حتی ممکن است هیچ باور موجهی وجود نداشته باشد. از نظر او تنها در صورتی می‌توان به گسترش باورهای موجه امیدوار بود که به نقش توجیهی شهودهای عقلی نیز‌ توجه‌ شود‌ و لذا نه تنها بر نقش توجیهی شهود عقلی تأکید می کند، بلکه بر اهمیت و تقدم منطقی شهود عقلی نیز تأکید دارد و عقلانیت‌ باورهای تجربی را نیز‌ نهایتاً متوقف بر توجیه حاصل از شهودهای عقلی می داند. به این ترتیب است که در نظام‌ معرفت‌شناسی‌ بونجور، شاهد بنا شدن ساختار معرفت بر دو پایه شهود عقلی و داده تجربی‌ هستیم. بونجور با پذیرش امکان شهود عقلی و تأکید بر توجیه پیشینی، ابتدا از تجربه‌گرایی افراطی فاصله می‌گیرد و در ادامه با توجه به این‌که توجیه پیشینی را منحصر در گزاره‌های تحلیلی نمی‌داند از تجربه‌گرایی معتدل نیز جدا می‌شود و به این ترتیب در برابر دیدگاه تجربه‌گرایی، از دیدگاهی عقل¬گرایانه دفاع می‌کند که‌ بر اساس آن بصیرت پیشینی یک مبنای واقعی برای معرفت به شمار می آید و شهود‌ عقلی‌ را منبع‌ بنیادین توجیه پیشینی محسوب می کند. وی توضیح می‌دهد که در شهود عقلی، ما اوصاف ضروری واقعیت را به‌ طور مستقیم مشاهده می کنیم‌ و مشاهده‌ این‌که یک گزاره، وصفی ضروری از واقعیت را‌ بیان‌ می‌کند، می تواند توجیه کننده آن گزاره باشد و توجیهی معرفتی به ‌شمار آید و کسی که پیوندهای ضروریِ میان واقعیت‌ها را درک‌ نکند،‌ اساساً توان اندیشیدن را هم نخواهد داشت. البته بونجور نه در خصوص توجیه پسینی و مربوط به داده تجربی و نه در خصوص توجیه پیشینی و مربوط به شهود عقلی، امکان خطا را نفی نمی¬کند و لذا یک اعتدال‌گرای کامل است و باورهای پایه را خطاپذیر می داند. از نظر وی از سویی آگاهی سازنده از مضمون یک باور باید خطاناپذیر باشد، صرفاً به این دلیل که واقعیت یا موقعیت مستقلی در میان‌ نیست‌ که‌ این آگاهی نسبت به آن خطا باشد؛ اما «خطاناپذیریِ آگاهیِ ذاتی» شامل‌ فراباور‌ دریافتی نمی‎شود و هنوز این امکان وجود‌ دارد‌ که کسی‌ در‌ ادراک‌ دریافتیِ باور خود دچار‌ خطا شود، یعنی باور درجه دومی داشته باشد که مضمون آگاهی ذاتی یا سازنده را‌ که‌ سازنده باور درجه اول است به‌ درستی‌ نمایش‌ نمی دهد‌ و از سوی دیگر دو تمایز پیشینی- پسینی و ضروری- ممکن هرچند به هم مربوط هستند، اما معنی و کاربرد کاملاً متفاوتی دارند. تمایز پیشینی- پسینی تمایزی معرفت‌شناختی است که به شیوه توجیه معرفتی مربوط است، اما تمایز ضروری ممکن تمایزی متافیزیکی است که به نسبت یک گزاره به شیوه هایی که جهان می توانست به آن شیوه ها تحقق یابد مربوط است. به این ترتیب این دو تمایز یکسان نیستند و لذا این‌که گزاره¬ای از توجیه پیشینی برخوردار است، به هیچ وجه بیان کننده این نیست که چنین گزاره¬ای از صدق ضروری نیز برخوردار است و امکان کذب ندارد... ادامه در... hekmateislami.com/?p=11943 @hekmateislami
✅✅✅ معرفی کتاب به سوی اخلاق توحیدی کتاب به سوی اخلاق توحیدی کتابی است که برای مخاطبان جوان به زبانی روان اخلاق توحیدی را معرفی، ارزش و اهمیت آن را بازگو و نکات مقدماتی برای حرکت در مسیر اخلاق توحیدی را بیان می‏کند. ✅✅✅ سؤال اساسی این است که اخلاق توحيدي چيست، چه آثاری به دنبال دارد و برای این‏که بتوانیم اخلاق توحیدی را در خود و در جامعه ایجاد و تقویت کنیم و سطح خود را در این زمینه بالا ببریم، چگونه بايد عمل كنيم؟ ✅✅✅ مطالبی که در این کتاب بیان می‏شود نکاتی است که دانستن آن‏ها برای هر کسی که می‏خواهد اخلاق خود را بهبود بخشد لازم است.
✅✅✅ معرفی کتاب خدا، ارزش، عقلانیت در این کتاب نظريه اي جديد در باب ارزش اخلاقي مبتني بر جهان بيني توحيدي ارائه مي شود. ✅✅✅ نويسنده بحث را با برخي تأملات معناشناختي و بررسي برخي نظريات به ويژه نظريۀ ارزش آيت الله مصباح يزدي شروع و سپس با توجه به اشکالات موجود، نظریۀ توحیدی جایگزین را پیشنهاد می كند. ✅✅✅ این پيشنهاد بر مفهوم تناسب و هماهنگی میان موجودات استوار است و تناسب محوري را میان خالق و مخلوقات لحاظ می كند. بر اساس مفهوم تناسب، نه تنها ارزش، بلکه عقلانیت نیز تبیینی جدید می یابد که از آن با عنوان عقلانیت وجودی یا ارزشی یاد می شود.
در جریان برگزاری همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت، پروفسور رودلف طی سخنرانی علمی شان در این همایش به ارائه مقاله خود پرداختند که گزارشی از آن پیش تر تقدیم شد: https://eitaa.com/philtheo/2738
به تازگی دانشگاه زوریخ نیز گزارشی از این ارائه علمی را در سایت رسمی دانشگاه بارگزاری کرده است: https://www.aoi.uzh.ch/de/islamwissenschaft/personen/professoren/rudolph/media.html
به همت گروه فلسفه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. ✅✅✅ کتاب مبانی اخلاق در عرفان ابن عربی به قلم دکتر علیرضا آرام منتشر شد. این کتاب در شمارگان 400 نسخه و در 327 صفحه و به قیمت 650000 ریال از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانۀ بازار کتاب شده است.
معرفی کتاب مبانی اخلاق در عرفان ابن‌عربی ✅✅✅ انگیزۀ اولیه این تحقیق سنجش پیامدهای نظریه وحدت وجود در حوزه فرااخلاق بوده، که پس از بازسازی آرای‌ ابن عربی، با رجوع به تأملات اخلاق‌شناختی علامه طباطبایی، به چشم‌اندازی برای ترسیم فرااخلاق عرفانی رسیده است. در این چشم‌انداز، محبّت حق تعالی به ظهورات خویش که با عاملیت عقل سلیم و فطرت حنیف انسان‌ها فعلیت می‌یابد، تخلّق و تحقّق را با نیاز و و رضایت باطنی ملازم می‌سازد. طی این مسیر، همه ظهورات در مقصد و مصداق به نقطه واحد متصل می‌شوند؛ نقطه‌ای که همان وحدت حقّه حق تعالی است.
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/vUfTl
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨منظومه معارف اهل بیت (علیهم السلام) در کتاب کافی کلینی ره جلسه دوم 🎙دکتر محمد تقی سبحانی 📀جلسه ۲: کتاب العقل و الجهل، دلالت سنجی روایات (۱) 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/vUfTl ⏱تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1928
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/3NAgU
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨شرح تجرید الاعتقاد (کشف المراد) جلسه سی و نهم 🎙دکتر محمد تقی سبحانی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/3NAgU 📀جلسه ۳۹ 💎مخاطب: سطح سه حوزه/ کارشناسی ارشد ⏱تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1930
سومین جلسه گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد. در این جلسه چندین طرح اجمالی پژوهش، همایش، نشست علمی و کرسی ترویجی بررسی و تصویب شد.
1. بررسی و تأیید طرح «همایش تخصصی ماهیت و امکان اندیشه»؛ 2. بررسی و تأیید طرح مجموعه نشست های فلسفه اسلامی عمل؛ 3. بررسی و تأیید مجموعه نشست های کاربردی سازی فلسفه اسلامی؛ 4. برسی و تأیید نشست «آزادی در اندیشه کانت»؛ 5. بررسی و تأیید طرح اجمالی پژوهشی «رابطه نظر و عمل از منظر علامه طباطبایی». ۶. طرح گفتگوهای علم اصول و دانش های زبانی؛ ۷. طرح مبانی فلسفی اندیشه های محقق اصفهانی.
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/e0dMb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨شرح تجرید الاعتقاد (کشف المراد) جلسه سی و نهم 🎙دکتر محمد تقی سبحانی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/e0dMb 📀جلسه40 💎مخاطب: سطح سه حوزه/ کارشناسی ارشد ⏱زمان: دوشنبه سی و یکم خرداد ماه ۱۴۰۰ 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1960
Photo from Mohammed Soori
✅✅✅ جلسه مشورتی و هماهنگی رئیس محترم قطب تعمیق ایمان و باور دینی و مدیران پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد. ✅✅ در این جلسه ضمن بررسی طرحهای قطب تعمیق و میزان اجرای آنها در پژوهشکده، درباره ادامه همکاری ها و نحوه فعالیتهای مشترک و بیشترشدن این همکاری ها رایزنی شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سیره تمدنے در سیره تاریخی ائمه معصومین عليهم السلام ⏰زمان: چهارشنبه، ۲۳ / تیر /۱۴۰۰ساعت ۱۷:۳۰ الی 20 ⬅️مکان : پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه ،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طبقه دوم، سالن سردار شهید سلیمانی 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد امیر غنوی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/HYZ3g ✅با حضور اساتید محترم: 👤دکتر علی بیات عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 👤 دکتر سید حسین فلاح زاده عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی (ره) 👤دکتر محمد سوری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤دکتر محمد باغستانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (خراسان رضوی) ⬅️خانم دکتر زهرا روح الهی امیری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⬅️مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1995