eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
77 ویدیو
154 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از YaMahdi
سایت های مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران🔽 ~~~ 1. ieeexplore.ieee.org 2. acm.org 3. link.springer.com 4. wiley.com 5. sciencedirect.com 6. acs.org 7. aiaa.org 8. aip.org 9. ajpe.org 10. aps.org 11. ascelibrary.org 12. asm.org 13. asme.org 14. bioone.org 15. birpublications.org 16. bmj.com 18. emeraldinsight.com 19. geoscienceworld.org 20. icevirtuallibrary.com 21. informahealthcare.com 22. informs.org 23. ingentaconnect.com 24. iop.org 25. jamanetwork.com 26. joponline.org 27. jstor.org 28. mitpressjournals.org 29. nature.com 30. nrcresearchpress.com 31. oxfordjournals.org 32. royalsocietypublishing.org 33. rsc.org 34. rubberchemtechnol.org 35. sagepub.com 36. scientific.net 37. spiedigitallibrary.org 38. springermaterials.com 39. tandfonline.com 40. theiet.org 💠معرفی سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب تقدیم شما: 🔺www.ketabnak.com 🔺www.urbanity.ir 🔺www.98ia.com 🔺www.takbook.com 🔺www.irpdf.com 🔺www.parsbook.org 🔺www.irebooks.com 🔺www.farsibooks.ir 🔺www.ketabesabz.com 🔺www.readbook.ir 🔺bookfi.net 💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی 🔺www.digitallibraryplus.com 🔺www.daneshyar.net 💠بانک های اطلاعاتی 🔺www.umi.com/pqdauto 🔺www.search.ebscohost.com 🔺www.sciencedirect.com 🔺www.emeraldinsight.com 🔺www.online.sagepub.com 🔺www.springerlink.com 🔺www.scopus.com 🔺http://apps.isiknowledge.com 🔺www.anjoman.urbanity.ir 💠پایان نامه های داخلی و خارجی 🔺www.irandoc.ac.ir 🔺www.urbanity.ir 🔺www.umi.com/pgdauto 🔺www.mhrn.net 🔺www.theses.org 💠مقالات فارسی 🔺www.urbanity.ir 🔺www.shahrsaz.ir 🔺www.magiran.com 🔺www.civilica.com 🔺www.sid.ir 💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس 🔺www.nlai.ir 🔺www.loc.gov 🔺www.bl.uk 💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش: 🔺http://eric.ed.gov 💠اطلاعات عمومی کشورها: 🔺www.worldatlas.com 💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی: 🔺www.infolibrarian.com 💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸ 🔺www.findarticles.com 💠کتابخانه الکترونیک 🔺www.digital.library.upenn.edu/books 💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس: 🔺www.srco.ir 💠دانشنامه آزاد اینترنتی: 🔺www.wikipedia.org 💠دسترسي به متن کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه از24 کشور اروپايي: 🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا: 🔺http://escholarship.org/ 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه TENNESSEE: 🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148 💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي: 🔺http://www.oalib.com/ 💠دسترسي به پايان نامه هاي الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام: 🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/ 💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال هاي سايت In Tech: 🔺http://www.intechopen.com/ 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ، دانشگاه McGill : 🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد: 🔺http://highwire.stanford.edu/ 💠دسترسي به مقالات و متون علمي پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا: 🔺http://www.pnas.org‌
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/6H9Nc
نشست علمی انسان شناسی متکلمان امامیه تا قرن پنجم هجری.mp3
48.8M
🗒نشست علمی انسان شناسی متکلمان امامیه تا قرن پنجم هجری 🎙ارائه دهنده :خانم دکتر سعیده سادات نبوی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/6H9Nc 📒دبیر علمی :دکتر اصغر رمضانی 📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ➖مجری:پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاریهای علمی و بین الملل https://eitaa.com/isca_seda/6162 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نشست علمی انسانشناسی متکلمان امامیه تا قرن پنجم هجری با حضور خانم دکتر نبوی برگزار شد. نشست علمی «انسان شناسی متکلمان امامیه تا قرن پنجم هجری» در روز یکشنبه 14/12/1401 با ارائه خانم دکتر سعیده سادات نبوی، از محققان حوزۀ کلام اسلامی در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این جلسه خانم دکتر نبوی به یکی از موضوعات مهم و مطرح در علم کلام، یعنی موضوع انسان‌شناسی پرداختند و مباحث خود را با محوریت سه متکلم بزرگ امامیه، هشام بن حکم، شیخ مفید و سید مرتضی و در ذیل سه مسئله (1) حقیقت انسان؛ (2) استطاعت، قدرت و اراده؛ (3) ماهیت مرگ ارائه کردند.
نشست علمی «انسان شناسی متکلمان امامیه تا قرن پنجم هجری» در روز یکشنبه 14/12/1401 با ارائه خانم دکتر سعیده سادات نبوی، از محققان حوزۀ کلام اسلامی در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این جلسه خانم دکتر نبوی به یکی از موضوعات مهم و مطرح در علم کلام، یعنی موضوع انسان‌شناسی پرداختند و مباحث خود را با محوریت سه متکلم بزرگ امامیه، هشام بن حکم، شیخ مفید و سید مرتضی و در ذیل سه مسئله (1) حقیقت انسان؛ (2) استطاعت، قدرت و اراده؛ (3) ماهیت مرگ ارائه کردند. در ادامه گزارشی از این نشست علمی تقدیم می‌گردد: حقیقت انسان متکلمان از منظر تکلیف درباره ماهیت انسان بحث می¬کردند. آنها به انسان به چشم «ذات حی و فعال که مخاطب اوامر و نواهی الهی است و در ازای اطاعت و معصیت استحقاق مدح و ذم پیدا می¬کند و در زندگی پس از مرگ، ثواب داده یا عقاب می¬شود» می¬نگریستند و در جستجوی شناخت حقیقت این ذات بودند که چیست: بدن، یکی از اجزاء لایتجزای آن، روح، نفس یا هیئت تألیفی اجزاء بدن که بِنیه می¬نامیدند؟ بحث در این باره که آیا انسان همین بدن است یا علاوه بر آن دارای روح و/ یا نفس است، دیدگاه¬های مختلفی عرضه شده است که به دو دسته مادی¬انگار و دوگانه¬انگار تقسیم می¬شوند. متکلمان نخستین نیز نظریه¬پردازی¬های مختلفی کردند که ذیل این دو دسته جا می¬گیرند. در واقع، ما نه با یک نوع، بلکه با انواع مختلفی از مادی¬انگاری و دوگانه¬انگاری از سوی آنها روبروییم که در این جلسه دیدگاه¬های هشام، شیخ مفید و سید مرتضی را به¬اختصار توضیح می¬دهم. الف) دیدگاه هشام: دوگانه¬انگاری روح زنده ـ بدن مرده سه روایت از دیدگاه هشام بن حکم درباره ماهیت انسان به دست ما رسیده است: 1. گزارش ابن¬راوندی: هشام با ابراهیم نظام هم¬عقیده بود. نظام به نظریه تداخل اجسام معتقد بود و بر همین اساس انسان را روح تعریف می¬کرد که جسم لطیفی داخل در جسم کثیف بدن است، مانند چربی شیر و آب گُل که درون آن روان است؛ بنابراین رابطه روح با بدن تداخل است و بدن «آفت» روح و «زندان» روح و «فشار» بر روح است. به نظر نظام ویژگی روح ادراک و احساس است. نتیجه: روح¬انگار. 2. گزارش زرقان: هشام با بشر بن معتمر هم¬فکر بود و انسان را دوساحتی می¬دانست، با این تفاوت که هشام معتقد بود بدن مرده و روح فعال و مدرک اشیاء و نوری از انوار است، درحالی¬که به نظر بشر بدن به سبب روح زنده است. نتیجه: دوگانه¬انگار روح زنده ـ بدن مرده، در مقابل روح زنده ـ بدن زنده. 3. گزارش شیخ مفید که تعریف خودش از ماهیت انسان را به معمر و هشام بن حکم نسبت می¬دهد. نتیجه: دوگانه¬انگار نفس ـ بدن.
استطاعت و قدرت از متکلمانی که در عصر ائمه¬ی اطهار (ع) می¬زیستند، دو نظر درباره¬ی ماهیت استطاعت گزارش شده است: 1. گروهی که سرشناس¬ترین آنها، زرارة¬بن¬اعین، هشام¬بن¬سالم و مؤمن الطاق هستند که استطاعت را تندرستی تعریف می¬کردند. 2. هشام¬بن¬حکم که استطاعت را دارای پنج مؤلفه می¬دانست: تندرستی، آسودگی از کارها، وقت کافی، ابزار انجام فعل و سبب وارد تهییج¬کننده. تندرستی -که در هر دو تعریف ذکر شده- و همچنین آسودگی از کارها، وقت کافی و ابزار انجام فعل با معنای شرعی استطاعت هماهنگ است و در این که باید پیش از فعل باشد، اختلاف نظر نیست، بر خلاف مؤلفه پنجم؛ یعنی سبب وارد تهییج¬کننده. به گزارش اشعری، هشام سبب تهییج¬کننده را هم¬زمان با فعل می-دانست و معتقد بود زمانی که خدا سبب را به وجود آوَرَد، فعل ناگزیر تحقق می¬یابد و عاملی که به فعل وجوب می¬بخشد، همین سبب تهییج¬کننده است، نه دیگر مؤلفه¬های استطاعت. اما این سبب وارد تهییج¬کننده چیست؟ درباره ماهیت این سبب چندین احتمال داده شده است؛ مثلاً (۱) عصمت و حفظ¬کردن بنده از گناه یا رها کردن او به حال خویش، (۲) اذن خدا و رفع موانع، (۳) نیت و داعی و (۴) مشیت الهی. سؤال دیگر: آیا استطاعت افعال همان قدرت است؟ آنچه می¬توانیم با اطمینان بگوییم، این است که استطاعت افعال در دوره¬های متأخر با قدرت یکسان تلقی شد، همچنان¬که از سخن سید مرتضی بر می¬آيد. ویژگی¬هایی که متکلمان متأخرتر برای استطاعت ذکر می-کنند، مثلاً این که (1) استطاعت باید پیش از فعل باشد، (2) هم به فعل تعلق بگیرد و هم به ضد آن، و (3) استطاعت ایجاب¬بخش نیست، همان ویژگی¬هایی است که در فلسفه برای قدرت ذکر شده است. اما به نظر می¬رسد استطاعت افعال نزد متکلمان متقدم به معنای توانایی بالفعل انجام کار بود، نه توانایی بالقوه که معنای قدرت است. اراده مهم¬ترین و چالش¬برانگیزترین و حساسیت¬زاترین نتیجه این اختلاف نظر که استطاعت/ قدرت پیش از فعل است یا هم¬زمان با آن، نقش و کارکرد استطاعت/ قدرت و اراده است. در تاریخ اندیشه¬های کلامی، همه کسانی که استطاعت را با فعل هم¬زمان می¬دانستند، به کسب قائل بودند و در مقابل، همه کسانی که استطاعت/ قدرت را پیش از فعل می¬دانستند، معتقد بودند استطاعت/ قدرت و/ یا اراده فعل را حادث می¬کند. اما در این میان نظر متکلمان امامیه چه بود؟ اشعری به نقل از جعفر بن حرب، نظر هشام را این طور روایت می¬کند که از دیدگاه او انسان افعال خودش را کسب و اراده می¬کند؛ بنابراین افعال انسان اختیاری¬اند. در عین حال افعال انسان اضطراری¬اند از این جهت که هنگام حدوث سبب تهییج¬کننده از او سر می¬زنند و حادث می¬شوند . طبق این روایت، هشام مؤلفه پنجم استطاعت را هم¬زمان با فعل می¬دانست که خدا آن را پدید می-آورد و با حدوث آن فعل واجب و اجتناب¬ناپذیر می¬شود و در همین حال انسان با اراده¬اش فعل را کسب می-کند. گفتیم شیخ مفید و سید مرتضی استطاعت/ قدرت را پیش از فعل می¬دانستند و معتقد بودند هم به فعل تعلق می¬گیرد و هم به ضد آن و حتی افعال مثل و غیر آن. طبق این دیدگاه کارکرد استطاعت/ قدرت به وجود آوردن فعل از عدم است؛ زیرا زمانی که فعل وجود نداشت، استطاعت/ قدرت وجود داشت. پس این، استطاعت/ قدرت است که فعل را به وجود آورده است. تفاوت مهم دیدگاه استاد و شاگرد در این است که شیخ مفید، قدرت انسان را پایدار نمی¬داند و به آفرینش لحظه¬به¬لحظه¬ی آن باور دارد، درحالی¬که به نظر سید مرتضی، مسئله¬ی بقاء یا عدم بقاء قدرت جدلی¬الطرفین است. در نتیجه، از دیدگاه شیخ مفید انسان در قدرت خویش به خدا و آفرینش الهی نیاز مستمر دارد، درحالی¬که از دیدگاه سید مرتضی هرچند قدرت را خدا در انسان پدید می¬آورد، دلیلی در تأیید یا ردّ آفرینش پیوسته و لحظه¬به¬لحظه¬ی آن نداریم.
ب) دیدگاه شیخ مفید: دوگانه¬انگاری نفس ـ بدن شیخ مفید نظریه¬ای را می¬پذیرد که به گفته¬ی خودش نظر معمر از متکلمان معتزله و هشام¬بن¬حکم و نوبختیان از متکلمان امامیه است و روایات هم بر آن دلالت دارند. اما این نظریه و به تعبیر بهتر روایت او از این نظریه چیست؟ شیخ مفید در تصحیح اعتقادات الإمامیة می‌گوید: انسان = جوهری که مخاطب تکلیف الهی است و او بر آن روح اطلاق می¬کند. ویژگی دیگری که او برای انسان ذکر می¬کند، بساطت است. شیخ مفید در المسائل السرویة : چند ویژگی دیگر را که بعضی از آنها فلسفی¬اند، اضافه می¬کند: چیزی که قائم به ذات خودش است، حجم و مکان ندارد، ترکیب و حرکت و سکون و اجتماع و افتراق در آن راه ندارد و در مقام فعل به بدن نیاز دارد. شیخ مفید در اوائل المقالات : بر انسان «نفس» اطلاق می¬کند. به این ترتیب، شیخ مفید به¬تدریج از اصطلاح کلامی «جوهر مخاطب» به اصطلاح فلسفی «نفس» گذر کرده و زبانش پخته¬تر شده است؛ بنابراین از دیدگاه شیخ مفید انسان = نفس = جوهر بسیط نامکانمند که حرکت و سکون و اجتماع و افتراق در آن راه ندارد و بدن ابزار آن است. از نظر شیخ مفید روح انسان جوهر بسیطی است که مخاطب تکلیف است. او حیات را به دو نوع نباتی و غیرنباتی تقسیم کرده و می‌گوید که حیات غیرنباتی صفت سلبی است و علم و قدرت را برای جوهر بسیطی که انسان خوانده می¬شود، امکان¬پذیر می¬سازد. ج) دیدگاه سید مرتضی: مادی¬انگاری سید مرتضی بر خلاف شیخ مفید با نظر جباییان موافق است و در مقابل، نظر معمر و همفکران او را مردود می¬شناسد. سید مرتضی در تأیید نظر خودش اینگونه استدلال می¬کند: مقدمه اول) تکلیف به افعال ظاهری انسان تعلق گرفته است و با انجام آنهاست که انسان استحقاق مدح و ذم و پاداش و کیفر پیدا می¬کند. مقدمه دوم) تکلیف به افعال ظاهری در صورتی جایز است که اختیاری و فعل بی¬واسطه¬ی انسان باشند. مقدمه سوم) افعال بی¬واسطه دو گونه¬اند: فعل مخترع و فعل مبتدأ. مقدمه چهارم) فعل مخترع تنها از فعال قادر لذاته بر می¬آید. مقدمه پنجم) قدرت انسان زائد بر ذات اوست؛ بنابراین انسان بر اختراع فعل قدرت ندارد. مقدمه ششم) افعال انسان تنها در صورتی ممکن است مبتدأ باشند که قدرت انسان در اندام¬ها و عضله¬های او حلول کرده باشد. نتیجه: انسان همین بدن با هیئت تألیفی¬اش است. نه¬تنها قدرت انسان بلکه ادراک و حیات او نیز به این بدن وابسته است؛ بنابراین ممکن نیست انسان با بدن بیگانه باشد و بدن در ماهیت آن نقش نداشته باشد. به نظر سید مرتضی، اگر انسان غیر از بدن و خارج از آن باشد، باید همه¬ی افعال انسان فعل مخترع باشند. در این صورت، کم¬و¬زیاد شدن اجزاء بدن و قوت و ضعف آنها نباید تأثیری در فعالیت انسان بگذارد. در نتیجه باید بیمار بتواند همان کارهایی را انجام دهد که هنگام سلامتی انجام می¬داد؛ زیرا اولاً قدرت صفت انسان است، نه بدن، در¬حالی¬که بیماری و سلامتی صفت بدن است، نه انسان؛ ثانیاً طبق این دیدگاه بدن نمی¬تواند هیچ گونه محدودیتی برای انسان و قدرت او ایجاد کند؛ زیرا صرف رابطه استخدامی سبب ارتباط وثیق و مستحکم بین انسان و بدن نمی¬شود، حال که قدرت، ادراک و حیات قائم به بدن¬اند، این مسئله پیش می¬آید که آیا این اعراض قائم به تک¬تک اجزاء بدن به عنوان کل استغراقی¬اند یا به همه آنها به عنوان کل مجموعی؟ سید مرتضی فرض اول را رد می¬کند؛ بنابراین تنها فرض معقول این است که مجموعه اعضاء و جوارح بدن با هم هویت واحدی را تشکیل می¬دهند که هرچند حیات در یکی از آنها موجود می¬شود، آثار آن در کل بدن پدیدار می¬شود. روح انسان از دیدگاه سید مرتضی: روح همان هوای دم و بازدم که یکی از شرایط حیات است؛ بنابراین روح جسم است، نه عرض. از دیدگاه سید مرتضی انسان توده¬ای از اجزاء لایتجزی است که هرگاه شرایطی چون رطوبت، گردش خون و جریان هوای دم و بازم فراهم شوند، آثار حیات در آن پدیدار می¬شود، بی¬آن¬که عرضی در آن حلول کند.
اختلاف نظر مهم¬تر و اساسی¬تر آنها درباره اراده است. هر دو متکلم در این که اگر اراده¬ی انسان -و نه خدا- به فعل خود شخص -و نه دیگران- تعلق بگیرد، به معنای قصد است همفکر بودند، اما به باور شیخ مفید، اراده نیز مانند قدرت، سبب حدوث فعل می¬شود و به همین علت باید همانند آن بر فعل مقدم باشد، درحالی-که به نظر سید مرتضی اراده گاهی مقدم بر فعل و گاهی هم¬زمان با آن است. از دیدگاه او، قدرت فعل را از عدم به وجود می¬آورد. پس باید بر آن مقدم باشد، اما اراده از حالت¬های مختلفی که برای فعل ممکن هستند، یکی را بر بقیه ترجیح می¬دهد و به همین علت باید همان زمانی که فعل در حال وقوع است، نقش ایفا کند، نه پیش از آن، مگر این که کسی قصد کند کاری را در آینده انجام دهد، یا این که هم¬زمان با سبب، مسبب را قصد کند که در این دو صورت اراده پیش از فعل است. از دیدگاه شیخ مفید، اراده ارادی نیست، اما اختیاری است به این معنا که انسان تمکن از اراده و ضد آن -یعنی، کراهت- دارد، درحالی¬که به نظر سید مرتضی اراده ارادی است، هرچند لزوماً اراده نمی¬شود -وگرنه به تسلسل می¬انجامد- و هنگامی هم که اراده می¬شود به داعی جداگانه¬ای غیر از داعی متعلَّقش نیاز ندارد و همان انگیزه¬ای که انسان را به فعل فرا می-خواند، او را به اراده نیز برمی¬انگیزد. ۳. شیخ مفید معتقد است بین اراده و فعل رابطه ایجابی سبب ـ مسببی وجود دارد، درحالی¬که سید مرتضی هر گونه رابطه¬ی ایجابی بین اراده و فعل -اعم از ایجاب علی ـ معلولی و ایجاب سبب ـ مسببی- را رد می¬کند، بلکه از این بالاتر، حتی خود اراده را هم فعل ارادی انسان به شمار می¬آورد. ماهیت مرگ هشام¬بن¬حکم به تبع نظری که درباره¬ی ماهیت انسان دارد، ماهیت مرگ را انتقال روح و نابودی بدن می¬داند. موطنی که روح به آن منتقل می¬شود، از دیدگاه هشام و در چهارچوب تصویری که او از جهان ترسیم می-کند، علی¬القاعده، عالم نور است. اما این که آیا روح کافران و گناهکاران نیز به عالم نور منتقل می¬شود یا نه، معلوم نیست. نظر هشام در این باره که زندگی برزخی معلوم نیست. در مورد زندگی اخروی آنچه از گزارش¬های موجود به دست می¬آید، این است که هشام بدن را آفت روح و زمینه¬ساز امتحان و ابتلاء می¬دانست؛ و از آنجا که در آخرت تکلیف و امتحان و ابتلاء نیست، خواه¬ناخواه معاد باید روحانی باشد. با این حال، احتمالاً او نیز مانند نظام معتقد بود برای این که روح بتواند لذات و آلام اخروی را بچشد، خدا رنگ و طعم و بو را که از دیدگاه آنها جسم¬اند، داخل در روح می¬کند، اما نه در حدی که انسان از اختیار برخوردار شود. شیخ مفید قائل به تفصیل است. به نظر او، انسان¬ها هنگام مرگ دو دسته¬اند: (۱) پیامبران (ع)، امامان (ع)، مؤمنان محض و کافران محض که همان هنگام مرگ و بدون حسابرسی معلوم است اهل بهشت¬اند یا دوزخ. در این گروه، مرگ نابودی بدن و انتقال روح است. (۲) کسانی که کفر و ایمان را به هم آمیخته¬اند و نه مؤمن محض¬اند و نه کافر محض، و تا حسابرسی روز قیامت انجام نشود، معلوم نیست که بهشتی¬اند یا دوزخی. در این گروه، مرگ نابودی کامل روح و بدن است. نتیجه: زندگی برزخی تنها به پیامبران (ع)، امامان (ع)، مؤمنان محض و کافران محض اختصاص دارد. از دیدگاه شیخ مفید، زندگی برزخی روحانی ـ جسمانی است، با این توضیح که در پیامبران (ع) و امامان (ع)، نفس با عین بدن دنیایی به حیات برزخی¬اش ادامه می¬دهد و در مؤمنان محض و کافران محض، با بدنی شبیه بدن دنیایی. + زندگی اخروی نیز روحانی ـ جسمانی است. سید مرتضی چون به نفس باور ندارد، مرگ را رویدادی برای بدن تصویر می¬کند. به نظر او، مرگ نابودی است که طی فرایندی تدریجی، در دو مرحله روی می¬دهد: مرحله¬ی نخست، مرحله¬ی نابودی تألیف اجزاء سازنده¬ی بدن است که با توقف یا اختلال در عملکرد اندام-های حیاتی انسان آغاز می¬شود و با فروپاشیدن بدن به اجزاء لایتجزای سازنده¬اش پایان می¬یابد. مرحله¬ی دوم، مرحله¬ی نابودی اجزاء سازنده¬ی بدن، همراه و هم¬زمان با فناء دیگر جوهرهای فرد است. البته او نیز به حیات برزخی ائمه، شهداء و صالحان عقیده دارد. طبق دیدگاه او، از آنجا که برزخ پس از مرگ و پیش از نابودی اجزاء سازنده¬ی انسان روی می¬دهد، برای زنده¬کردن دوباره¬ی انسان، خدای تعالی عین اجزاء اصلی و عین یا مثل اجزاء زائد بدن کسی که بناست از حیات برزخی برخوردار گردد را گرد هم می¬آورد و کالبد او را بازسازی می¬کند. در آستانه¬ی رستاخیز، خدای تعالی با آفریدن یک عرض فناء که محل ندارد، یک¬باره و هم¬زمان، همه حتی کسانی که حیات برزخی داشتند را نابود می¬کند.
هدایت شده از محمد سوری
سلام علیکم 🔰 خبر انتشار کتاب «جبر و اختیار در حکمت مشاء و عرفان اسلامی» در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری 👇 ✅ خبرگزاری صداوسیما 🌐 www.iribnews.ir/00FqlY ✅ خبرگزاری مهر 🌐 mehrnews.com/xZGDY ✅ خبرگزاری تسنیم 🌐 tn.ai/2862898 ✅خبرگزاری میزان (قوه قضاییه) 🌐 www.mizanonline.ir/fa/news/4702271/ ✅ خبرگزاری ایبنا 🌐 www.ibna.ir/fa/naghli/333763/ ✅ خبرگزاری ایکنا 🌐 iqna.ir/00HJQE ✅ خبرگزاری ایلنا 🌐 www.ilna.ir/fa/tiny/news-1337264 ✅ خبرگزاری ایمنا 🌐 www.imna.ir/news/645659/ ✅ خبرگزاری شفقنا 🌐 fa.shafaqna.com/news/1537718/ ✅ خبرگزاری رسا 🌐 rasanews.ir/00346l ✅ خبرگزاری برنا 🌐 www.borna.news/fa/tiny/news-1445040 ✅ خبرگزاری آنا پرس 🌐 ana.press/fa/news/835854/ ✅ پایگاه خبری قم پرس 🌐 qumpress.ir/view/388339/ ✅ خبیرنیوز 🌐 www.khabirnews.ir/board/detail/3934621/
هدایت شده از Valizadeh.M
مدرسه اخلاق پژوهی روشمند 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی 📌روش شناسی در رشته ، و : روش های پژوهش کیفی، حل مسئله، استخراج اندیشه و نظریه، متن پژوهی، آسیب شناسی، تبارشناسی، مطالعه تطبیقی، تفکر انتقادی، تفکر سیستمی، جریان شناسی و تاریخ فکری، تحلیل اخلاقی آیات و روایات، استنتاج تربیتی، مطالعه جامعه شناختی، جغرافیای پژوهشی، مسئله شناسی پژوهشی، ترجمه و واژه گزینی ✔️ارائه ۴ پک آموزشی با حضور ۳۶ استاد برجسته 📅مهلت ثبت نام: تا ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ 👈سامانه ثبت نام: https://b2n.ir/ethics.sbu 🌐کانال راهنما: http://eitaa.com/ethicssbu
هدایت شده از علی اکبر علیزاده
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
هدایت شده از علی اکبر علیزاده
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، شیراز، اصفهان، الزهرا، معارف اسلامی و ادیان و مذاهب ☑️ با حضور ۸۰ استاد برجسته اخلاق پژوه و قرآن پژوه و ۴ استاد خارجی 📅زمان: ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ و ۲۱ و ۲۲:۳۰ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu 🔴
هدایت شده از محمد علی مبینی
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: تفسیر اخلاقی مسئله شرور از دیدگاه قرآن ✔️دکتر محمدعلی مبینی؛ دانشیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅زمان: یک‌شنبه ۶ فروردین؛ ساعت ۲۱ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314189309
14011222.mp3
25.37M
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی 🎙با حضور: ✍️دبیرجلسه: 📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/22 💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔@meshkatnoor
🕪 مدرسه مجازی عروج برگزار میکند: 🔹🔹دوره مقدماتی تاریخ فلسفه اسلامی🔹🔹 ✒زمان ثبت‌نام: از اول فروردین تا عید فطر 🔰لینک ثبت نام 👇 https://mtabeen.ir/pre-registration-form-for-the-history-of-islamic-philosophy-course/ 🔰جهت اطلاع از توضیحات بیشتر به کانال مدرسه مجازی عروج در ایتا مراجعه فرمایید:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 🔰لینک کانال مدرسه آزاد عالی عروج 🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
هدایت شده از رضا اکبری
1 (2).mp3
16.25M
📻نشست علمی معنویت سکولار؛ آب یا سراب 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسین مظفری، عضو هیئت علمی گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📝ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری ، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توجه اندیشمندان غربی به مسئله و رونق معنویت گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادیگرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است؛ اما با مطالعه دقیق این پدیده روشن میشود معنویت نوظهور دقیقا بر اساس مبانی فکری و زیرساختهای نظری پی ریزی شده است. بنابراین برای شناخت کامل و مواجهه صحیح با آن، توجه به مولفه‌های مدرنیته و تاثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 eitaa.com/radiofekrat 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 گفتاری در تاریخچه علوم انسانی و موقعیت ( انسانِ مسلمانِ انقلابی) 💢 انقلاب اسلامی در گام های رشد و تحول خود، بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد. چراکه نقش نرم‌افزاری دارد و این نرم‌افزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
چیستی رمان دینی با تکیه بر مفهوم توحید و قیامت در قرآن.mp3
31.46M
📒نشست علمی چیستی رمان دینی با تکیه بر مفهوم توحید و قیامت در قرآن 🎙ارائه دهنده: جناب آقای ابراهیم اکبری دیزگاه ✍️دبیر علمی: دکتر محمد سوری 📅زمان: شنبه 19 فروردین ماه 1402 🗒مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم- تالار سردار شهید سلیمانی 🗒مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل https://eitaa.com/isca_seda/6319 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅✅ از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد: 🖌🖌🖌 کتاب برون گرایی در محتوا و لوازم معرفت شناختی آن به قلم دکتر محمود مروارید منتشر شد.