eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
156 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی «قرائت امام علی (ع) و قرائت عاصم: بررسی نسبت این‌همانی و اشاره‌ای به ابعاد کلامی آن» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد. در این نشست علمی که در ذیل سلسله نشست‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان 2041در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود، آقای دکتر محمد جاودان، مدیر گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به ارائه بحث پرداختند. دکتر جاودان در این ارائه گفتند: قرائت در جهان اسلام به معنای ادا و تلفظ کلمات و نصوص قرآنی بر اساس نقل از یک قاری مشهور است. اختلاف قرائات از کلمات قرآنی که به دلایل متعددی مانند نقطه و علامت نداشتن زبان عربی در عصر نزول و نیز اختلاف لهجه‌های مناطق مختلف بود، حتی در حیات نبی مکرم اسلام هم در پاره‌ای کلمات بوده است و روایاتی در این زمینه موجود است. در عصر خلیفه سوم مصحف امام علی نهایی شد و در چندین نسخه در بلاد اسلامی فرستاده شد. تعدد قرائات به مرور زمان بیشتر و بیشتر می‌شد که سرانجام ابن‌مجاهد در قرن چهارم بهترین قرائت‌ها را در هفت قرائت اصلی جمع کرد و چون این هفت قاری دو راوی مختلف داشتند، چهاره روایت در جهان اسلام رواج پیدا کرد. البته قرائات عشره و اربع عشر را هم برخی مانند ابن‌جنی گفته‌اند که رواج عمومی نیافت. این قرائات از طریق طبقات قرّاء به صورت استاد و شاگردی گسترش می یافته تا زمان حاضر که قرائت حفص از عصم رواج عمومی یافته است؛ هرچند در اعصار گذشته هر زمان قرائت خاصی و روایت خاصی رواج داشته است. در صدر اسلام قرائات مختلف و متعددی در مناطق گوناگون و گستردۀ جهان اسلام رواج یافت. با کوشش‌های ابن‌مجاهد (م. 324 ق.) از دانشمندان قرائت، در قرن چهارم هفت قرائت از رسمیت و اعتبار برتری نسبت به دیگر قرائات برخوردار گردیدند. این قرائات هر کدام در مراکز و بخش‌های مهمی از جهان اسلام رواج داشتند؛ از جملۀ این قرائات قرائت عاصم ابی النجود کوفی م. 127 ق. بود. او، ازجمله، قرائت را از ابوعبدالرحمن سلمی (م. 74 ق.) و از قراء بزرگ کوفه اخذ کرد و پس از او امام قرائت در این شهر شد که در آن عصر از مراکز مهم علمی و دینی جهان اسلام و دارای اهمیت زیادی بود. قرائت عاصم توسط دو شاگرد و دو راوی اصلی و مهم‌تر او یعنی ابوعمرو حفص بن سلیمان (م.180ق.) و ابوبکر شعبۀ بن عیاش (م. 193ق.) ثبت و روایت شد که در روایت آنها از قرائت استادشان اختلافاتی وجود دارد. در مقاطعی از تاریخ رواج این دو روایت از قرائت عاصم جابجا شده است و از حدود سه قرن اخیر روایت حفص است که رواج یافته است. عاصم بن ابن النجود کوفی یکی از قرّاء سبعه است که قرائت او از طریق دو راوی مشهور او شعبة‌ بن عیاش کوفی و ابوعمرو حفص بن سلیمان کوفی منتقل شده است. البته این هر دو نیز قرائت خود را از ابوعبدالرحمن سلمی و او از امام علی نقل کرده‌اند. پیش‌تر در جهان اسلام روایت شعبه از عاصم رواج داشت؛ ولی امروزه به دلایلی مانند نفوذ امپراطوری عثمانی که حنفی‌مذهب بودند و ابوحنیفه نیز شاگرد عاصم بوده است و با حفص نیز روابط مالی داشته است، این قرائت عمومیت یافت؛ همچنین با رواج صنعت چاپ در آلمان، اولین نسخه از قرآن به روایت حفص از عاصم چاپ شد و عثمانی‌ها آن را رواج دادند. از عاصم نقل شده است که قرائت او قرائت استادش ابوعبدالرحمن سلمی و قرائت ابوعبد الرحمن هم همان قرائت امام امیرالمؤمنین علی (ع) است. گفتنی است تاکنون سبک‌های متعددی در جهان اسلام از قرائت قرآن وجود داشته است؛ ولی امروزه سبک قرائت مصری در قرن بیستم به یمن رسانه‌های گروهی و زیبایی خاص قرائت قرّاء مصری مورد اقبال واقع شده است. در این نشست این موضوع بررسی شد که تا چه اندازه شواهد موجود در منابع مختلفی که به قرائات حضرت امیر (ع) از برخی آیات قرآن اشاره کرده‌اند، این‌همانی قرائت حفص عاصم را با قرائت آن حضرت نشان می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد همان‌طور که ابن جنی در مواردی آورده است میان روایت حفص از عاصم و قرائت منسوب به امام علی (ع)، اختلافاتی هست که این اختلافات این‌همانی قرائت امام علی و عاصم را زیر سؤال می‌برد.
📌 سید جمال الدین اسد آبادی 💢 فقط حکمت و فلسفه است که درک را برای آدمی میسر می سازد ، شرافت انسان را تبیین می کند و راه راست و صحیح را به او نشان می دهد. ⭕️ نخستین خلل و نقصانی که در هر قوم و ملتی پدیدار می شود و به سوی انحطاط و نابودی اش می کشاند از ناحیه آن است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از رسول نوروزی
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢معرفی ویدئویی رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹گروه مطالعات منطقه‎ای دانشگاه باقرالعلوم درگرایش «مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا» از بین برداران و خواهران طلبه دانشجو می پذیرد. ♦️مهلت ثبت نام: ۹ اردیبهشت 1402 🔸امتیازات: برگزاری اردوی علمی پایان دوره در یکی از کشورهای منطقه؛ برخورداری از اساتید مجرب؛ (تدریس اساتید بر اساس مهمترین منابع روزآمد و لیست‎های مطالعاتی می‎باشد)؛ فرصت مطالعاتی جهت نگارش پایان نامه در یکی از کشورهای منطقه؛ تسهیل ارتباط با نهادهای بین المللی فعال 🔸اولویت پذیرش با: فعالین حوزه بین الملل؛ طلاب مسلط به زبان‎های (عربی، ترکی استانبولی)؛ پژوهشگران حوزه بین‎الملل؛ طلاب ممتاز لینک ثبت نام گروه موقت متقاضیان ثبت نام @BouNews
رئيس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با شبستان: مهمترین ویژگی شیخ صدوق محکم کردن دل مردم به ایمان و زدودن شبهات بود . دکتری سوری، با اشاره به «کتابُ مَن لا يحضُرُه الفقيه» تالیف شیخ صدوق که به عنوان یکی از کتب اربعه شناخته می‌شود، به بررسی چرایی این مهم پرداخت و افزود: این اندیشمند همواره در آثار خود به دنبال محکم کردن دل مردم به ایمان و زدودن شبهات بود. به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: 15 اردیبهشت روز بزرگداشت «ابوجعفر محمد بن علي بن حسين بن موسي بن بابَوَيه قمي» معروف به «شیخ صدوق» و «ابن‌بابویه» است. دانشمند، فقیه و محدث شیعی که در نیمه دوم قرن چهارم هجری می‌زیست و در طول دوران حیات خود در علوم مختلف منشاء اثر بود تا جایی که بسیاری از تالیفات این اندیشمند عالی‌قدر به عنوان منبع و مرجعی برای سایر علما و بزرگان در طول تاریخ بوده و همچنان نیز هست. خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با هدف آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با ابعاد شخصیتی و علمی شیخ صدوق، گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر «محمد سوری» رئيس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترتیب داده است که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:
هدایت شده از بابامیر
⬅️ششمین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت 🗒موضوع :رابطه اخلاقی انسان و حیوان در اسلام و مسیحیت 🎙حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری ◾️دکترای مطالعات اسلامی 🗒 دکتری شیعه شناسی 🗒رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم ⬅️پروفسور دیو اسمیت 🔹فعال عدالت اجتماعی و مسائل بین ادیان 🗒نویسنده و نامزد جایزه سال استرالیایی در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ 📅زمان :١٤٠٢/٠٢/١٨ ⏰ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰ 🗒مکان: قم پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی ➖با ترجمه همزمان انگلیسی به فارسی ▶️نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار می شود. 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐dte.bz/philconf 📁مجری:پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
💠 مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: دوره «نقد و بررسی الحاد معاصر» 🔻 اساتید: ▫️ حجةالإسلام شاکرین ▫️ حجةالإسلام اصغری ▫️ حجةالإسلام موسوی ▫️ حجةالإسلام جعفری ▫️ دکتر نیما نریمانی ▫️ دکتر میثم توکلی‌بینا 💵 هزینه ثبت‌نام: مبلغ ۱۲۰ هزار تومان واریز به شماره کارت زیر به‌نام «معاونت فرهنگی و تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی» و ارسال رسید به کاربری @admin_el در پیام رسان ایتا: 💳 6037997750008295 💢 ثبت‌نام نهایی مشروط به ارسال رسید واریزی می‌باشد. 🗓 مهلت ثبت‌نام از ۱۳ اردیبهشت لغایت ۱۳ خرداد 👈 ثبت‌نام و آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها و اساتید در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی: 🌐 El.balagh.ir 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از .
ششمین پیش نشست مطالعات تطبیقی اخلاق اسلام و مسیحیت با موضوع رابطه اخلاق انسان و حیوان در اسلام و مسیحیت برگزار شد.