هدایت شده از کانال اطلاع رسانی پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی
🔴 دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاهها منتشر شد
🔸 دومین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها در سال ۱۴۰۲ از سوی مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم منتشر شد.
🔸 در متن فراخوان مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم آمده است: به اطلاع تمامی فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهها میرساند دومین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها در سال جاری، همزمان با میلاد با سعادت امیرالمومنین علی (ع) از روز ۵ بهمن ۱۴۰۲ آغاز میشود و تا ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
@islamicdoc
🌍🇮🇷
به همت گروه فلسفه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد.
کتاب صداقت در فلسفه اخلاق به قلم محقق توانا دکتر حسین اترک در 350 شمارگان و در 480 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.
این کتاب به بررسی ماهیت و حکم اخلاقی صداقت از منظر مهمترین چهرههای وظیفهگرایی، نتیجهگرایی و فضیلتگرایی در فلسفة اخلاق میپردازد. برخی از فیلسوفان اخلاق معتقدند اصل صداقت اصلی مطلق است که همهجا باید به آن ملتزم بود، ولی برخی دیگر از فیلسوفان آن را مطلق نمیدانند. مشکل مهم گروه دوم، تعیین قواعد کلی برای موارد جواز دروغگوئی است. در این کتاب سعی شده است با ذکر موارد متعددی از تعارضات عملی اصل صداقت با دیگر اصول اخلاقی که در زندگی عادی برای انسانها بیشتر پیش میآید، قواعد و اصول کاربردی جهت تصمیمگیری در مقام تعارضات عملی ارائه شود.
چکیده
صداقت یکی از فضایل مهم اخلاقی است که زیربنای فضایل اخلاقی متعددی چون: مودّت، دوستی، محبت، عشق، اخلاص، وفاداری، انصاف، نجابت، خیرخواهی، ... است. صداقت در معنای خاص مترادف با راستگویی (صداقت در گفتار) است و در معنای عام پایبندی به حقیقت (واقعیت) و مطابقت نیت، قول و رفتار با واقع است. انسان صادق در همة مقامات، شامل: اراده، نیت، اعتقاد، گفتار، شهادت، رفتار، عهد و معامله، به حقیقت پایبند است.
مسئلة مهم در فلسفة اخلاق در رابطه با فضیلت صداقت این است که آیا رعایت صداقت در همة شرایط لازم و ضروری است یا در برخی شرایط بهخاطر تعارض با وظایف اخلاقی مهمتر ترک آن جایز است؟ این کتاب به بررسی اصل صداقت از منظر مهمترین چهرههای نظریههای کلان اخلاقی، وظیفهگرایی، نتیجهگرایی و فضیلتگرایی، پرداخته است.
این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول به کلیاتی دربارة چیستی و ماهیت صداقت میپردازد. فصل اول از بخش دوم کتاب با بیان دیدگاههای دو فیلسوف وظیفهگرای مهم، ایمانوئل کانت و دیوید راس آغاز میشود. کانت صداقت را مهمترین تکلیف اخلاقی انسان در قبال دیگران معرفی میکند. دروغگویی از نظر کانت رذیلتی بزرگ و کلید تمام شرور در عالم است. وی دروغ را حتی اگر زیانی به کسی نداشته باشد و با نیت خیر نیز گفته شود، عملی ناروا میشمارد. کانت دروغگويي را «به زبان چيزي گفتن و در دل چيزي داشتن» تعریف میکند. وی در آثار ابتداییاش دروغگویی را بهطور مطلق ممنوع نمیشمارد و معتقد به اصل مقابله به مثل در دروغگویی و فریب است؛ یعنی اگر کسی قصد فریب شما و نقض حقوقتان را با فریب و دروغ داشت، مقابلة به مثل برای شما جایز است. وی همچنین، دروغگویی را به کسی که قصد دارد از دانستن حقیقت سوء استفاده کند، جایز شمرده است؛ اما در کتابهای مابعدالطبیعه اخلاق و مقالة «حق فرضی دروغگویی با انگیزة خیرخواهانه» دروغگویی را به طور مطلق ممنوع می شمارد.
دیوید راس، ممنوعیت دروغگویی را یک وظیفة در نگاه نخست میشمارد که بهسادگی قابل لغو و کنار گذاشتن نیست. از نظر او ممنوعیت دروغگوئی یک وظیفه در نگاه نخست قوی و مستحکم است. شکستن قول یا دروغگویی، بهخاطر منافع یا ضررهای ناچیز، مانند: کاهش استرس یا احساس شرم از بیان حقیقت، جایز نیست؛ ولی مواردي استثنايي وجود دارد كه در آنها نتايج حفظ قول یا راستگوئی، براي ديگران خيلي بد است. در چنین شرایطی از نظر راس، شکستن قول و دروغگوئی کار درستی است.
فصل دوم از بخش دوم، به بیان دیدگاههای فیلسوفان نتیجهگرا، اعم از خودگرا و سودگرا، در باب صداقت اختصاص دارد. آین رند، فیلسوف خودگرای اخلاقی معاصر، صداقت را جزء جدایی ناپذیر از فضایل دیگر مانند عدالت و راستی بیان میکند. وی صداقت را مهمترین فضیلت در راستای خدمت به علایق فردی میداند و آن را فضیلتی صرفاً اجتماعی و در تعامل با دیگران نمیشمارد. رند معتقد است که وظیفة صداقت مقتضی راستگویی بهطور مطلق در همة شرایط نیست و ما نباید نسبت به دزدان، سارقان، جانیان، مجرمان، و دیگر افراد مشابه آنها صداقت داشته باشیم.
جان استوارت میل، فیلسوف سودگرای کلاسیک، معتقد است تنها در یک نگاه کلنگرانه، دروغگویی و فریب در جایی که نفع بیشتری برای اکثر افراد جامعه نسبت به راستگویی و صداقت دارد، جایز میگردد. به عقیدة میل اصول اخلاقی صداقت و راستگویی در اغلب موارد، بیشترین سود اجتماعی را دارند. بنابراین، تا جائیکه ممکن است باید این اصول حفظ شوند. نتایج دراز مدت حفظ اصل صداقت و راستگویی بر نتایج کوتاه مدت دروغگویی و فریب میچربد. سیجویک، دیگر چهرة سودگرا، اصل صداقت را مطلق نمیداند. وی می¬گوید وقتی کشتن دیگری در دفاع از خود جایز است، چطور می¬توان گفت دروغگوئی به دیگری در دفاع از حقوق خود جایز نباشد؟!
در فصل سوم از بخش دوم کتاب، دیدگاه پنج شخصیت بزرگ فضیلت¬گرایی طرح شده است. سقراط مخالف هرگونه دروغگوئی با هر انگیزه و در هر شرایط است. افلاطون، برخلاف وی، دروغگوئی را در موارد متعددی جایز میشمارد. وی دروغ زبانی را در برخی موارد سودمند میداند؛ از جمله در دفاع از خود در برابر دشمن یا در برابر دوستانی که به سبب دیوانگی یا نادانی در صدد انجام کاری هستندکه بدبختی به بار خواهد آورد. وی کاربرد دروغ را به منزلة کاربرد زهر به عنوان دارو میداند که کاربرد آن تنها برای زمامداران در جهت خیر و صلاح جامعه جایز است. وی دروغ بد را دروغی میداند که به افراد صدمه و آسیب میرساند و دروغ خوب را آن میشمارد که برای دیگران مفید باشد. مصادیق دروغ خوب عبارت بودند از: دروغ به کودکان، دروغ به دشمن، دروغ حاکمان به مردم برای حفظ و ارتقاء وحدت ملی یا در مورد کودککشی، قرعهکشی جنسی و فعالیتهای حکومت برای اصلاح نژادی، دروغ به دوستانی که در وضعیت بد روحی، مانند جنون و افسردگی، قرار دارند و ممکن است با شنیدن حقیقت به خود یا دیگران آسیب رسانند.
ارسطو مانند اغلب متفکران، دروغگوئی را بهطور کلی، عملی نادرست و ناشایست میشمارد و آن را به دلایل متعددی ضدّ ارزش میداند. وی برخی از انواع دروغ را نسبت به انواع دیگر، شرمآورتر میداند؛ مانند انسان لافزنی که هدفش کسب نفع و پول است. با اینوجود، ارسطو نیز حداقل در مواردی، مانند: دروغ شخص بزرگمنش درباره خصوصیات قابل تحسین خویش، دروغ گفتن را بد نمیداند. به عقیدة برخی از شارحان، از نظر ارسطو، دروغگوئی، اگر ضرری برای کسی نداشته باشد؛ بیاحترامی ناشایست به کسی محسوب نشود؛ ناشی از خودبسندگی و برتری شخصیت باشد، نه ناشی از نقص شخصیتی؛ جایز خواهد بود. آنچه از نظر او به¬طور مطلق ممنوع است، دروغ ظالمانه است، نظیر: قَسَم دروغ، شهادت کذب، تهمت، مجازات نادرست دیگران و دروغ در تجارت.
آگوستین دیگر مخالفان سرسخت دروغگوئی است که آن را بهطور مطلق نادرست میشمارد. استدلالهای وی بر ممنوعیت دروغگوئی بیشتر دینی است. وی در ردّ دیدگاه جواز دروغگوئی به بیمار برای حفظ جانش چنین استدلال میکند که اگر زنی از شما درخواست خلاف عفتی بکند و خطر مرگ او از شدت ناراحتی و عشق، در صورت عدم پذیرش درخواستش، وجود داشته باشد، آیا تن دادن به این کار اخلاقی است؟! آکوئیناس گرچه مانند آگوستین دروغ را گناهی بزرگ میشمارد، ولی برخلاف وی زیاد سختگیر نیست و از میان انوع سه¬گانة دروغ، یعنی دروغ کمککننده، دروغ مزاحآمیز و دروغ بدخواهانه، تنها نوع سوم را گناه مهلک و کشنده میخواند.
در بخش سوم کتاب، دیدگاه علمای اسلامی در باب صداقت بیان شده است. گرچه اصل اولی اخلاقی و شرعی از نظر علمای اسلامی ممنوعیت دروغگوئی است؛ اما به خاطر وجود برخی روایات در تجویز دروغگوئی (برای اصلاح بین دو نفر، در جنگ و دروغ به زوجه و فرزند)، قریب به اتفاق علمای اسلامی قائل به جواز دروغگوئی در برخی موارد شدهاند. تا جائیکه محقق تفحص کرده است، در میان علمای اسلامی، تنها عبدالجبار معتزلی است که دروغگوئی حتی برای نجات جان یک انسان را ممنوع شمرده است. البته سخنی از وی در باب توجیه روایات اسلامی و مخالفت با آنها دیده نشد.
بخش چهارم کتاب، دربارة چگونگی تصمیمگیری در موارد تعارض اصل صداقت با اصول اخلاقی دیگر است. معیارهای متعددی که از نظریات اخلاقی فیلسوفان استنباط و در اینجا طرح شده است. در این بخش، موارد عملی متعددی از تعارضات اصل صداقت با اصول اخلاقی دیگر ذکر و در مورد آنهاتصمیمگیری شده است؛ مواردی مانند: گفتن دروغهای بیضرر، دروغگوئی به عزیزان و نزدیکان از سر علاقه و ملاحظهگری، دروغگوئی به کسی که به ما دروغ میگوید یا قصد فریبمان را دارد، دروغگوئی به دشمن، دروغگوئی به بیمار و مشکل دادن خبرهای ناگوار و مضرّ به او، کاربرد دارونما در پزشکی، دروغ در تجارت و تبلیغات بازرگانی، بکارگیری دروغ و فریب در کار پلیسی و مدیریتی.
نویسنده در پایان تلاش کرده است، قواعد و دستورالعمل¬هایی برای سهولت تصمیم¬گیری فاعلان اخلاقی در موقعیت¬های تعارض اصل صداقت با اصول اخلاقی دیگر ارائه کند. در نهایت، نتایج تحقیق نشان میدهد که صداقت یک اصل اخلاقی مطلق نیست. راستگوئی و صداقت با وجود اهمیت بسیار زیادی که دارد، ولی عالیترین و مهمترین اصل اخلاقی که حاکم بر تمام اصول اخلاقی باشد، نیست و در تعارض آن با اصول اخلاقی دیگر، مانند: اصل نجات انسان و حفظ حیات، دفع ضرر غیرمستحق (اعم از ضرر جانی، مالی و آبرویی)، اصل عدالت و عدم ظلم، اصل اعطای حق و عدم تضییع حقوق دیگران، این اصول مهمتر از اصل صداقت هستند.
هدایت شده از مرکز آموزش زبان حوزه
#اطلاعیه
#ثبت_نام_دوره_های_تخصصی
#رایگان
🎊 عناوین دوره های تخصصی🎊
❇️دوره تخصصی روش تدریس (TTC)
❇️ دوره سامیت
❇️ دوره ترجمه
❇️ دوره Writing
👈عربی و انگلیسی / خواهران و برادران
( آموزش مجازی)
🕰مهلت ثبت نام
۲ بهمن لغایت ۱۱ بهمن
📝 شروع دوره: شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
👈 شرایط و لینک ثبت نام :
🆔https://survey.porsline.ir/s/2awNPufp
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید 🌷
🎧 لینک کانال «بخش آموزش زبانِ» مرکز 👇
eitaa.com/joinchat/3981967394C02ccfa0627
مرکز آموزش زبان حوزه
🔰معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین
🎙ارائه دهنده:
👤جناب آقای میثم فصیحی رامندی
🎙دبیرعلمی:
👤 دکتر عیسی موسی زاده
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/philconf
🗓 زمان: چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
🏢 مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سوم، تالار کوثر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هرگز نمیرد آنکه علی شد امام او
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد.
نشست علمی معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین با حضور دکتر میثم فصیحی رامندی برگزار گردید.
نشست علمی «معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین» به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
این نشست علمی به صورت حضوری و مجازی و با حضور مدیر مرکز مطالعات علوم شناختی دین (پژوهشگر پژوهشکده ادیان و مذاهب) جناب آقای میثم فصیحی رامندی با محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد:
معرفی علوم شناختی، اهداف و ضرورت پرداختن به آن، افراد شاخص، مراکز مهم و فعال در این حوزه، موضوعات مورد مطالعه، روش و نسبت آن با فلسفه دین و ضرورت گسترش و توسعه علوم شناختی دین در ایران.
در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی #علوم_شناختی و #علوم_شناختی_دین پرداختند و گفتند:
گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای اجرای کلان پروژه «علوم شناختی دین» و با هدف شناسايي شبهات، مواجهه علمی، روشمند و انتقادی با آنها، بسط معارف اسلامی در قلمرو نوپديد علومشناختی دین و حرکت به سوی تاسیس الهیات شناختی اقدام به برگذاری سلسله نشستهایی با محوریت علوم شناختی دین کرده است.
علوم شناختی (Cognitive science) مطالعه علمی و بین رشته¬ای ذهن و فرآیندهای آن است و به دنبال یافتن چگونگی بازنمایی و پردازش اطلاعات وارده به ذهن از راه ادارک و تفکر و عمل ما است. علوم شناختیِ دین (Cognitive science of religion) که شاخهای جدید از علوم شناختی است، به دنبال یافتن مبنای شناختی و چگونگی بازنمایی و پردازش باورها، احساسات، عواطف و اعمال دینی در ذهن است و تلاشی است برای استفاده از قابلیتهای علوم شناختی در مطالعة دین. پرسش مرکزی علوم شناختی دین این است که دین (باورهای پایه دینی) چرا و چگونه به ذهن انسان وارد شده است؟ منطقا دو پاسخ به این پرسش میتوان داد: اول اینکه باور دینی در ساختار شناختی ما وجود دارد و دوم اینکه دین محصول تربیت فرهنگی و خانوادگی است و هر کدام از رویکردها نتایج خاص خود را دارد.
در ادامه آقای رامندی علوم شناختیِ دین را رویکردی نسبتا جدید در مطالعه باورها، احساسات، هیجانات، مناسک و تجربه دینی معرفی کرده و گفتند شاخههای متعدد علوم شناختی از جنبههای متنوع به بررسی تجربی ابعاد مختلف دین میپردازند:
1. روانشناسی شناختی در پی یافتن منشأ پیدایش و تحول باور دینی در انسان است.
2. انسانشناسی شناختی از دیگر علومی است که به دنبال تبیین سازوکارهای ایجاد، توسعه و رواج مناسک دینی است.
3. علوم اعصابِ شناختیِ دین فرآیندهای عصبی متناظر با رفتارها و احساسات دینی از تجربیات دینی و عرفانی تا نیایشهای روزانه را بررسی میکند.
4. زبانشناسی شناختی به مفاهیم زبانی مورد استفاده در دین از منظر ذهن، زبان و تفکر میپردازد.
5. شناخت اجتماعی و علوم اعصاب اجتماعی شاخه جدیدی در علوم شناختی نیز امروزه مورد توجه محافل علمی قرار گرفته است که کمتر از دو دهه از آن عمر آن میگذرد و از منظری دیگر به احساسات و هیجانات اجتماعی دین و اثرات و تأثرات آن در مغز و ذهن میپردازد.
از نظر ایشان نهایتا دین امری طبیعی است یعنی انسانها فارغ از خانواده یا فرهنگی که در آن میزیند با نوعی باورهای دینی پا به دنیا میگذارند و دینداری به طور طبیعی در انسانها وجود دارد. بر همین اساس نظریه اصلی در علوم شناختی دین این است که باورهای پایه به صورت طبیعی در انسان به وجود آمده است؛ لذا باورهای طبیعی بدون نیازمندی به آموزش شکل میگیرد و در مرحله بعد از طریق پدر، مادر، اجتماع و ... این باورهای پایه تبدیل به نظامهای الهیاتی میشود.
چهلویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود
با نامزدهای جایزه کتاب سال فلسفه اسلامی و فلسفه غرب آشنا شوید
خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان متولی برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نامزدهای چهلویکمین دوره این جایزه را در بخشهای مختلف معرفی کرد.
در حوزه فلسفه اسلامی، دو کتاب زیر به عنوان نامزد معرفی شدند:
تأملاتی در وجودشناسی ابونصر فارابی، تألیف فاطمه شهیدی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۴۰۱، ۳۴۸ ص.
اصول فلسفه اسلامی با رویکرد تطبیقی مباحث وجود و امور عامه، تألیف حسین غفاری، تهران: حکمت، ۱۴۰۱، ۵۹۰ ص.
در حوزه فلسفه غرب، چهار کتاب زیر به عنوان نامزد معرفی شدند:
اصول الهیات بهانضمام متن یونانی و شرح دادز، تألیف پروکلوس، ترجمه امیرحسین ساکت، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۴۰۱، ۴۴۸ ص.
پژوهشی درباره دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشه هایدگر، تألیف سیدمسعود زمانی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۴۰۱، ۴۰۴ ص.
برونگرایی در محتوا و لوازم معرفتشناختی آن، تألیف محمود مروارید، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۱، ۳۸۴ ص.
تاریخ فلسفه غرب، تألیف گروه نویسندگان، ترجمه گروه مترجمان، تهران: حکمت، ۱۳۹۲-۱۴۰۱، ۱۰ ج.
همچنین در حوزه منطق، یک کتاب به عنوان نامزد معرفی شد:
سیر منطق، تألیف ویلیام نیل و مارتا نیل، ترجمه مهدی عظیمی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۴۰۱، ۲ ج، ۱۲۰۰ ص.
در حوزه روانشناسی، پنج کتاب زیر به عنوان نامزد معرفی شدند:
روانشناسی بالینی کاربردی (کارورزی بالینی)، تألیف رمضان حسنزاده، تهران: روان، ۱۴۰۱، ۵۱۰ ص.
روانشناسی در پرتو هدایت الگویی برای روانشناسی جهانشمول، تألیف ایوب مالک و فرخ کوکبه، تبریز: پژواک البرز، ۱۴۰۱، ۴۵۳ ص.
روانشناسی بالینی سلامت: پیشگیری، سنجش، صورتبندی و درمان، تألیف اسحق رحیمیانبوگر، تهران: دانژه، ۱۴۰۱، ۱۰۴۰ ص.
راهنمای جامع حافظه کاربردی، تألیف تیموتی جی. پرفکت و دیگران، ترجمه حسین زارع، علیاکبر شریفی و شکوفه موسوی، تهران: ارجمند، ۱۴۰۱، ۸۰۰ ص.
دین و معنویت در روانپزشکی و روانشناسی، تألیف جمعی از نویسندگان، ترجمه علیرضا نیکپور، تهران: سمت، ۱۴۰۱، ۴۵۸ ص.
داوری مرحله دوم این جایزه از سوی هیئت داوران متشکل از صاحبنظران و متخصصان هر حوزه انجام خواهد شد و برگزیدگان این دوره از جایزه کتاب سال در مراسمی در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهند شد.
بر اساس آییننامه جایزه کتاب سال، هر اثری که در سال ۱۴۰۱ در ایران منتشر شده باشد و از نظر موضوع، محتوا، نوآوری، ارزش ادبی، علمی، فنی و هنری واجد شرایط لازم باشد، میتواند در این جایزه شرکت کند.
هدایت شده از فلسفه و روش شناسی علوم انسانی ۱۴۰۲
#سخنرانی
☑️مرکز *علم و الهیات* پژوهشکده مطالعات بنيادين علم و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی برگزار میکند:
❇️ *ملاحظات روش شناختی در ارتباط با نقش آفرینی قرآن در فرایند علم ورزی*
🎙سخنران: *دکتر سیدمحمدتقی موحدابطحی *
(عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
و پایهگذار فصلنامه علمی روش شناسی علوم انسانی)
🗓تاریخ برگزاری: دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕰ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📍مکان برگزاري: دانشگاه شهید بهشتی، ساختمان شهدا.طبقه سوم.پژوهشکده مطالعات بنیادین علم وفناوری، سالن جلسات.
🔴📢امکان حضور مجازی در این نشست از طرق لینک زیر نیز فراهم می باشد.
https://gharar.ir/r/55cc5c7b
☎️تلفن تماس:
۲۹۹۰۵۴۶۰
🔰دانشگاه الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار میکند :
🔹کارگاه یک روزه
🛑رویکرد های ضدماتریالیستی جدید در فلسفه ذهن
✅ جلسه اول:رویکرد های ماتریالیستی و ضدماتریالیستی معاصر در فلسفه ذهن:زمینه ها و پیامدها
استاد مهدی ذاکری
دانشیار دانشگاه تهران
✅جلسه دوم : همهروانمندانگاری
استاد محمدمهدی ستوده
دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تهران
✅جلسه سوم :نوخاسته گرایی
استاد هادی قهار
پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه
✅جلسه چهارم : پدیدارشناسی ذهن
استاد حسین شهیدی خواه
دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تهران
🔰 مزایای دوره :
🔹اعطای گواهی
🔹 بهره مندی از اساتید مجرب
🕰زمان برگزاری : ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕗جلسه اول ساعت ۸
🕙جلسه دوم ساعت ۱۰
🕛اقامه نماز و پذیرایی
🕐جلسه سوم ساعت ۱۳
🕒جلسه چهارم ساعت ۱۵
⏰مهلت ثبت نام ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲
💵هزینه دوره 50 هزارتومن
📝نحوه ثبت نام :
ارسال پیام به آی دی ادمین انجمن در پیام رسان ایتا
🆔 @admin_anjoman313
📌مکان: قم،بلوار جمهوری اسلامی ، کوچه۲، فرعی اول سمت چپ،سالن همایش دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه https://nshn.ir/QbsVQANxQfo_
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@meshkatnoor
بهنام خدا
کانال «عقل منور» آثار گفتاری و نوشتاری استاد روحالله سوری را در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، ازسوی شاگردان ایشان انتشار میدهد.
درسگفتارها:
۱. «نهایة الحکمة» در ۳۸۳ جلسه.
۲. «شرح الاشارات و التنبیهات» در ۲۷۲ جلسه.
۳. «شرح المنظومة» در حال ارائه.
۴. «تمهید القواعد» در حال ارائه.
آدرس کانال اصلی:
http://eitaa.com/aqlemonavar
کانالهای پشتیبان:
https://splus.ir/aqlemonavar
https://splus.ir/aqlemonavar2
رزومه علمی استاد:
1. http://r-soori.andishvaran.ir
2. magiran.com/author/profile/441684
@aqlemonavar
همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
✅یازدهمین نشست علمی همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
⬅️موضوع: اخلاق مددکاری و خدمت اسلام و مسیحیت
👤 حجت الاسلام حبیب بابایی
-رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
👤اسقف مالخاز سونگولاشویلی
-اسقف اعظم کلیسای بابتیست گرجستان
⏰زمان: شنبه 14 بهمن ساعت 9 الی 11
🇮🇷مکان: قم، صفائیه کوچه 23 مدرسه باقر العلوم
dte.bz/philconf لینک حضور مجازی
هر دو سخنران بصورت حضوری ارائه خواهند داشت.
✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند
🌀 اندیشههای محمدعلی امیرمعزی در مسائل شناخت امام و ارتباط معنوی با تو به جای خدا
🎙ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ضمیری
🎙 دبیرعلمی:
👤 دکتر اصغر رمضانی
🗓 زمان: یکشنبه 15 بهمن ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
لینک ورود به جلسه:
dte.bz/philconf
🏢 مکان: پردیسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
#دوره #آنلاین #رایگان
📣 نشست بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی برگزار میکند:
❇️ میهمان:
حضرت استاد عبد الرسول عبودیت
استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
❇️ میزبان:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی
دانشیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🗓 زمان: چهار شنبه 18/ 11/ 1402 ساعت 19
🔰 شرکت در نشست
از طریق کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐@Imam_Ali_11