🔸️﷽🔸️
◀️#قرآن_اخلاق_کرونا۳۸
♦️کرونا، ابتلا یا عذاب الهی(۲)؟!
♦️فلسفه ابتلائات
💎نکته مهم آنکه فلسفه این آزمایشها چیست؟ با اینکه خداوند عالم مطلق است چرا ما را امتحان میکند؟ نخستین فلسفه ابتلائات بازگشت انسان به حالت نیاز و انکسار در برابر خداوند است. بسیاری از انسانها موفقیتهای مادی خویش را نتیجه هوش و تلاش خویش میدانند و سرمست از موفقیت حالت بی نیازی از خداوند پیدا میکنند. این حالت بی نیازی به طغیانگری در برابر خداوند منجر میشود.
☀️كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى(علق:5-6)
💎لذا خداوند متعال که خیر بندگان را میخواهد ایشان را به سختیها و مصیبتهایی مبتلا میکند تا به حالت فطری و تنظیمات نخستین خود بازگردند. فلسفه بسیاری از امتحانات تضرع و رجعت به خداوند است. انسانی که با اسباب مادی خو گرفته است نیازمند تضرع بیشتر است.
☀️وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُون(اعراف94)
☀️وَ قَطَّعْناهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذلِكَ وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُون(168)
☀️وَ لَقَدْ أَهْلَكْنا ما حَوْلَكُمْ مِنَ الْقُرى وَ صَرَّفْنَا الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُون(احقاف:27)
♦️طبق آیات فوق فلسفه ابتلائات ، تضرع به درگاه الهی است. لذا هرچه زودتر این حالت در امت ایجاد شود، ابتلا زودتر خاتمه خواهد یافت. و تا زمانی که این غایت محقق نشود ابتلا ادامه خواهد یافت.
🔸️نتایج شیرین تضرع
طبق روایات اگر امتی پس از ابتلای الهی به تضرع و نیاز به درگاه خداوند روی آورند، تمام آنچه در این آزمایش از ایشان سلب شده است جبران خواهد شد. البته به شرط آنکه تضرع ایشان صادقانه و همراه با شوق الهی باشد ،نه گلایه و نارضایتی.
👈وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ (نهج البلاغه، خ175)
💥ضرورت ماندگاری تضرع
قرآن کریم از افرادی یاد میکند که هنگامی که در کشتی و در حال غرق شدن هستند حال تضرع به خداوند پیدا میکنند ولی هنگامی که به ساحل رسیده و نجات می یابند، به غفلت بازمیگردند.
☀️فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُون(عنکبوت:65)
💥در نتیجه لازم است که مراقب باشیم تضرع برخاسته از ابتلائات ، ماندگار باشد.
🔘کسانی که با فرهنگ قرآنی انس دارند میدانند :
🔺️کرونا نیز مانند دیگر ابتلائات بخشی از طرح حکیمانه خلقت و واقعیات زندگی است.
🔻از جمله فلسفه های مهم این آزمایش ، تضرع به درگاه الهی است. هر اندازه زودتر و بیشتر حالت تضرع در افراد ایجاد شود، ابتلاء یاد شده زودتر پایان می یابد.
🔻باید مراقب بود تضرع ایجاد شده در شرایط کرونا، پس از بازگشت به زندگی عادی از جامعه دور نشود.
🔻اما بشر مدرن که سرمست از موفقیتهای ظاهری بوده است اگر بخواهد در کنار سختیهای این ابتلاء زندگی آرامی داشته باشد، باید بتواند آن را بر اساس نظام حکمت الهی تفسیر کند و تضرع و بازگشت به فطرت اصیل را استمرار دهد.
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به پدر و مادرت اُف نگو
🔸اُف گفتن، به معنای کمترین اظهار ناراحتی است؛ یعنی فرزند حتی حق ندارد در مقابل پدر و مادر خویش کوچکترین نارضایتی را در زبان یا چهرهاش ظاهر گرداند و آنها را از خود برنجاند.
💌 امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند در صورتی که به خاطر پیری و ضعف و کمحوصلگی تو را ناراحت و دلتنگ کردند، به آنان اف نگو! و اگر حتی تو را زدند، صدایت را بلند نکن! با آنان با سخن کریمانه و کلام بزرگوارانه رو به رو شو و اگر باز به روی تو دست بلند کردند،
بگو: «خداوند هر دوی شما را مورد مغفرت قرار دهد» و این نیست مگر قول کریم. نهایت تواضع و فروتنی را نسبت به آنان رعایت کن و جز به رحمت و رأفت به آنان نظر مینداز! و صدا و دستت را بالای صدا و دست آنان بلند مکن! و جلوتر از ایشان منشین و برایشان مقدم مشو!
🔸به آنان همواره دعا کن و بگو :«خدایا این دو نفر را مورد رحمت خود قرار ده، چنان که در کودکی مرا پرورش دادند تا به اینجا رسیدم»
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
۱۶ مصداق برای صدقه دادن
🔹از محبت به حیوانات و گیاهان تا معطل نکردن مردم
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
🔹️#حکمت_۱۷
💠از آن حضرت در باره اين سخن پيامبر (ص) پرسيدند كه فرموده بود: رنگ سفيد موى را تغيير دهيد و خود را همانند يهودان مسازيد
امام على (علیه السلام) فرمودند:اين سخن را رسول اللّه (ص) زمانى فرمودكه مسلمانان اندك بودند، اما اكنون كه دايره اسلام فراخ گرديده و دين استقرار يافته، هركس به اختيار خود است.
🍀وسئل عليه السلام عن قول النَّبيّ (صلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآله):«غَيِّرُوا الشَّيْبَ،وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ فقال علی عليه السلام :إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه وآله ذلِكَ وَالدِّينُ قُلٌّ فَأَمّا الاَنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ.
⚜saying 17
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) was asked to explain the saying of the Messenger of Allah that:
“Banish your old age (by hair-dye)
and do not acquire resemblance to the Jews.”
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
The Prophet (SAAW) said this
at a time when the religion was confined to a few,
but now that its expanse has widened
and it is firmly settled,
everyone is free in his action.
☀️#کلام_امیر
🔹️#علی_امام_من_است
💎#از_قدر_تا_غدیر
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
♦️پیامبر(ص):🍀علی(ع) و🍀شیعیان او☘رستگاران 🌼روز قیامت
🔹️#علی_امام_من_است
💎#از_قدر_تا_غدیر
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
🍀#پیام_معنوی
💌 هر چه میخواهد دل تنگت بگو ...💌
✍اگر اهل نماز باشیم،قدر دعا را خواهیم دانست. در نماز باید بسیار مودبانه در محضر پروردگار عالم بایستیم و اذکار مخصوص را بر زبان جاری کنیم.
🌸ولی در دعا ما را آزاد گذاشته اند که هر چه می خواهد دل تنگت بگو.کسی که اهل ادب است از آزادی به خوبی استفاده می کند.
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعایی برای رفع بلا از زبان مقام معظم رهبری
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۳۹۱))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۱۲)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۲_فضل_علم_حدیث_۲۸
👈باب۴#ثواب_عالم_و_متعلم
🌿#حدیث_شماره_۶
🕯شماره ۸۴
✍حفص گوید امام صادق علیه السلام به من فرمودند: هر که براى خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و به دیگران بیاموزد در مقامهاى بلند آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا🍁
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع)مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِی مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ🍁
📚اصول كافي جلد۱ صفحه: ۹۹ رواية:۶۲
✨🔮#اللهـم_عجل_لولـیڪ_الـفـرج🔮✨
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
🌹☘🌺🍃🍃🌼🌼🍃🍃🌺☘🌹
#قرآن
#پنجشنبه_۲۲_خرداد_۹۹
✨برنامه تلاوت روزانه | صفحه چهارصد و نود و سه #سوره_مبارکه_الزخرف✨
•┈┈••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••┈┈•
☀️پیام معنوی
✨ @pmsh313
┏━━━✨✨✨━━━┓
✨ @majnon313
┗━━━✨✨✨━━━┛
•┈┈••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••┈┈•
♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
🔹️#حکمت_۱۸
🔹نتیجه خودداری از یاری علی(ع)
📜 آن حضرت درباره کسانى که از جهاد در کنار او دورى جستند فرمودند: حق را فرو گذاشتند، و به یارى باطل برنخاستند.
💎في الذين اعتزلوا القتال معه: خَذَلُوا الْحَقَّ وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
⚜saying 18
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
about those who avoided fighting on his side: They abandoned righteousness but did not support wrong.
☀️#کلام_امیر
🔹️#علی_امام_من_است
💎#از_قدر_تا_غدیر
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
🔸️﷽🔸️
◀️#قرآن_اخلاق_کرونا۳۹
♦️کرونا، امتحان یا عذاب الهی(۳)؟!
♦️در شماره قبل، تضرع و رجوع به فطرت را یکی از فلسفه¬های آزمایش و امتحانات الهی معرفی شد. لکن باید توجه داشت، گاهی انسانها با سنت استدراج مواجه میشوند. در سنت استدراج فردی که گناهان زیادی کرده است، نه تنها عذاب نمیشود و با سختیها آزمایش نمیشود، بلکه با وجود غفلت و رویگردانی از خداوند، نعمتها و خوشی¬های او بیشتر میشود تا هیچگاه متنبه نشود.
☀️وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ وَ أُمْلي لَهُمْ إِنَّ كَيْدي مَتين(اعراف:182-183)
☀️فَذَرْني وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَديثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ وَ أُمْلي لَهُمْ إِنَّ كَيْدي مَتين(قلم:44-45)
☀️وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين(آل عمران178)
⚡روایات استدراج:
• عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع دُعِيَ النَّبِيُّ ص إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ الرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَتَقَعُ الْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِرْ فَتَعَجَّبَ النَّبِيُّ ص مِنْهَا فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ الْبَيْضَةِ فَوَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطُّ قَالَ فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئاً وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَةٍ (کافی، 2/256)
• عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لَهُ فِي مَالِهِ وَ بَدَنِهِ نَصِيب (کافی، 2/256)
• 1- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِي (کافی2/452)
• 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الِاسْتِدْرَاجِ فَقَالَ هُوَ الْعَبْدُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُمْلَى لَهُ وَ تُجَدَّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمُ فَتُلْهِيهِ عَنِ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرَجٌ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُ (کافی2/452)
👈راه حل تشخیص استدراج
🔸️تمام ما علاقمند به نعمتهای الهی هستیم و از خداوند رفع بلا و وفور نعمتها را میخواهیم. طبق آیات و روایات در بسیاری از موارد نعمتهای الهی نتایج بندگی و تقوای ماست.
🔸️وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض(اعراف:96)
💥از کجا میتوانیم بفهمیم نعمتها و خوشیها علامت تقوا است یا استدراج؟
♦️حقیقت استدراج در برابر تضرع است. استدراج ندیدن اسباب الهی، استغنای از خداوند را به دنبال دارد. لذا اگر پس از نعمت، شخص به مقام شکر و صدور نعمت از خداوند توجه کرد، نشانه ایمان است ولی اگر بعد از این نعمتها خود را موثر در کسب نعمت و مستقل از آن دید و خود را مستغنی از خداوند شمرد، نشانه استدراج است.
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
♦️پیامبر(ص):
🔸️همانا علی از من است و من از علی هستم...
🔹️#علی_امام_من_است
💎#از_قدر_تا_غدیر
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••
☜【پیام_معنوی】
✅ @pmsh313
••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••