جزوه آموزشي ویرایش بهار 94.docx
109.8K
در کلاسهای خبرنویسی، این جزوه 14 صفحه ای را به مخاطبانم توصیه میکنم.
تقدیم به علاقه مندان
@pooyanevisi
#تکنیک معادلیابی و حذف
🔴 از واژه های زیر در یادداشت ها و آثار مکتوب پرهیز شود:
خصوصا / معادل: به خصوص و ...
ابتدائا / معادل: در ابتدا و ...
بالاخص/ معادل: به خصوص و ...
لذا / معادل: از این رو و ...
قطعا، یقینا، دقیقا / معادل: بی شک و بی تردید و ...
✍ و دو نکته مهم:
1⃣معادل ها باید با جمله سازگار باشند
2⃣حذف برخی واژگان در بسیاری از موارد، اختلال ایجاد نمیکند
به حذف برخی عبارات فکر کنید تردید نکنید اثرتان روانتر خوانده میشود و از حشونویسی دور می شوید.
✅ در آینده با شما بزرگواران از #تکنیک_حذف می گوییم.
#کانال_پویانویسی
@pooyanevisi
#دوگانه_ها و تکنیک پیشروی
🍃 در نوشته های تان، فرصت استفاده از دوگانه ها را از دست ندهید
خوف و رجا
حق و باطل
خوب و بد
زشت و زیبا
شب و روز
فقر و غنا
رمز و رموز
دل و دیده
دود و دم
دیروز و امروز
دیر و زود
آب و تاب
و صدها دوگانه دیگر
📝اگر از این فرصت استفاده شود می توانید به تکنیک پیشروی در به کارگیری دوگانه ها دست بیابید.
1️⃣ در جمله های تان بین دوگانه ها فاصله بیندازید مثلا در جمله پایه از کلمه بهشت استفاده کنید و در جمله پیرو از جهنم.
2️⃣ یا طبق آوای کلمات جمله ای که چیده اید، برخلاف محاوره عمومی، دوگانه ها را جابه جا استفاده کنید مثلا زشت و زیبا را زیبا و زشت / دل و دیده را دیده و دل بنویسید
✅ این دو حالت نشان می دهد شما کلمات را هوشمندانه بکار می برید و خواننده بیشتر به حساسیت های پیام شما پی می برد.
📌 با تکنیک پیشروی در کاربرد دوگانه_ها می توانید به سبک خودتان نزدیک شوید.
#کانال_پویانویسی #نویسندگی #ادبیات
@pooyanevisi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تنوع_واژگانی
💐با گوش سپردن به اشعار و یا شعرخوانی می توانید دامنه لغات خود را افزایش دهید
👌و هم به ظرافت های ادبی آن اثر پی ببرید.
#نوشته_های_دیگران_را_تجربه_کنید
#پویانویسی
@pooyanavisi
🍃با معانی نمادین جانوران آشنا شوید تا #پویا_بنویسید
https://eitaa.com/pooyanevisi
#جانوران_و_نمادین_بودن_آنها_در_ادبیات
آهو ( آزادگی و بی گناهی )
اسب (نجابت و هوشیاری )
پلنگ ( تکبر و بلند پروازی )
پشه ( ضعف و ناتوانی )
جغد ( دانایی و تیزبینی و قصه گویی )
باز ( فال نیک )
الاغ ( کودنی و صبوری )
بره ( معصومیت )
خرس ( پر خوری )
بلبل (بی توجهی، عاشقی و دلباختگی )
خرگوش ( غفلت )
بوقلمون ( چند رنگی و بی ثباتی )
روباه ( مکر و حیله )
بزغاله ( شیطنت )
بز ( دانایی )
سگ ( وفاداری و دوستی )
ببر ( ضعیف کشی )
شیر ( پادشاهی و شجاعت و قدرت )
شتر مرغ ( بهانه جویی )
بوتیمار ( غم خوردن )
پرستو ( فال نیک و بهار )
شتر ( کینه توزی )
طوطی ( تقلید )
عقاب ( خودپسندی )
کرکس ( مفت خوری )
لک لک (شادی و نشاط )
کبک ( خوش خرامی و طنازی )
زرافه ( بلندی و نشخوارگی )
کلاغ ( شومی و سخن چینی )
ماهی ( زیبایی و امید و پویایی)
گربه ( بی وفایی و بی چشم و رویی )
گوسفند ( حماقت و خونسردی )
فیل ( یکدلی و قدرت )
گرگ ( زرنگی و تجاوز )
نهنگ (عظمت و درندگی )
موش ( حقارت و موذیگری )
کفتار ( دزدی و نحسی )
میمون ( تقلید و اطوار )
مار ( ظاهر خوش و باطن بد)
عقرب ( زیرکی و خودنمایی )
قناری ( خوش آوازی )
قورباغه ( زشتی )
هدهد ( مژده دهی و رهبری )
کرگدن ( تنومندی و پرزوری )
طاووس ( زیبایی و غرور )
عقاب ( بلند پروازی )
شیر ( شجاعت )
ملخ ( بی خیالی و راحت طلبی )
خفاش ( جهل و نادانی و شیطان )
@adabiyat_pashayi برداشت از
#آرایه_ها
👌مروری بر آرایه های ادبی:
🔹1- مراعاتُ النّظیر یا تناسب:
آوردن واژههایی از یک مجموعه که با هم تناسب دارند. این رابطه و تناسب میتواند از نظر جنس، نوع، مکان و ... باشد
مثل:
ابر و باد و مَه و خورشید و فلک درکارند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
🔹2- تلمیح:
اشاره به بخشی از دانستههای تاریخی و روایات و داستانهایی که در منابع مختلف ذکر شده شده است
مثل اشاره به آیات و احادیث و داستانهای پیامبران و اشخاص شناخته شده:
ز حسرت لب شیرین هنوز میبینم
که لاله میدمد از خون دیدهی فرهاد
[تلمیح به داستان شیرین و فرهاد]
🔹3- تضمین:
آوردن بخشی از خودِ آیه، حدیث، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر در بین شعر یا کلام خود است.
مثل:
چشمِ حافظ زیر بام قصر آن حوریسرشت
شیوهی "جَناتُ تَجری تَحتها الاَنهار" داشت
[چون عینا خود آیه ذکر شده است تضمین به آیهی قرآن دارد]
🔹4- تضاد:
آوردن دو کلمه با معنی متضاد است برای روشنگری یا زیبایی.
مثل:
شادی ندارد آن که ندارد به دل غمی
آن را که نیست عالَم غم، نیست عالمی
🔹5- متناقضنما یا پارادوکس:
آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض است یعنی وجود یکی، نقض وجود دیگری است
مثل:
هرگز وجود حاضرِ غایب شنیدهای ؟
من در میان جمع و دلم جای دیگرست
🔹8- اغراق:
ادعای وجود صفت یا حالتی است به اندازهای که وجود آن محال و غیرممکن باشد
مثل:
هرگز کسی ندید بدینسان نشان برف
گویی که لقمهای است زمین در دهان برف
🔹9- ایهام:
آوردن واژهای با حداقل دو معنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد
مثل:
بی مِهر رُخَت، روز مرا نور نمانده است
وز عُمر مرا جز شبِ دیجور نمانده است
مهر دو معنی خورشید و یا محبت و عشق را به ذهن متبادر میکند.
🔹10- تکرار:
تکرار یک یا چند کلمه در شعر
مثل:
"آدمی در عالم خاکی نمیآید به دست
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی"
🔹10- جناس:
آوردن واژههایی همجنس است که در تلفظ مشترک و در معنی متفاوتند
مثل:
ای مِهر تو در دلها، وی مُهر تو بر لبها
وی شور تو در سَرها، وی سِرّ تو در جانها
جناس انواع مختلفی دارد: جناس تام، ناقص حرکتی، ناقص اختلافی، ناقص افزایشی و جناس اشتقاق
🔹11- واج آرایی:
تکرار یک یا چند (حرف) صامت یا مصوت در یک مصراع یا بیت.
مثل:
لبخند تو خلاصهی خوبیهاست
لَختی بخند، خندهی گُل زیباست!
🔹12- تشبیه:
ادعای شبیه بودن دو یا چند چیز است
ارکان آن: مُشبه، مُشبهبه، اَدات تشبیه و وَجهشَبَه
مشبه و مشبهبه را طرفین تشبیه مینامند
اداتهای تشبیه عبارتند از:
مثل، مانند، چو، چون، همچو و همچون، به سان، به کردار، شبیه و...
مثل:
گرت ز دست بر آید چو نخل باش کریم
وَرَت ز دست نیاید چو سَرو باش آزاد
ارکان تشبیه در مصراع اول:
تو: مشبه
چو: ادات
نخل: مشبهبه
کریم و بخشنده بودن: وجهشبه
🔹13- سجع:
شبیه بودن دو واژه در واجها یا حروف پایانی، وزن یا هر دوی آنها [حکم قافیه در نثر]
مثل: الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است، بی دیدار تو درد و داغ است
بین داغ و چراغ جناس وجود
🔹14- تشخیص:
جان بخشیدن به اشیای بیجان است؛ یعنی خصوصیات انسانی را به پدیدههای دیگر نسبت بدهیم
مثل: "گل بخندید" که از راست نرنجیم ولی
هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت.
#پویا_بنویسید
https://eitaa.com/pooyanevisi
#این_کتاب
🍃ماجرای فکر آوینی
گفتارهایی در شناهت مفاهیم بنیادی تفکر شهید سیدمرتضی آوینی
#وحید_یامین_پور
#پویا_بخوانید تا #پویا_بنویسید
کانال👇 https://eitaa.com/pooyanevisi
🍃زبان و قلم خود را به #آرایه_ها بیاراییم:
تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه، جناس، لف و نشر، اسلوب معادله، سجع، تلمیح، حسن تعلیل، تضاد، متناقض نما، مراعات نظیر، حس آمیزی، نماد و ... .
👈🏻اگر از آرایه ها استفاده نکنید از زبان فارسی لذت نمی برید و لذت نمی دهید.😊
#پویا_بخوانید تا #پویا_بنویسید
کانال👇 https://eitaa.com/pooyanevisi
پویانویسی
#دنیای_خبر_و_گزارش
حتی اگر نمی خواهید خبرنگار بشوید، خبرنویسی را بدانید.
#خبرنویسی شما را با دنیای مخاطب و نیازهایش آشنا می کند.
#خبرنویسی مقدمه یادداشت نویسی مطبوعاتی ست.
🌐بسیاری از تحلیلگران مشهور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی روزگاری را با خبر و قالب های نگارش مطبوعاتی سر و کار داشته اند.
#پویا_بخوانید تا #پویا_بنویسید
کانال👇 https://eitaa.com/pooyanevisi
⭕️ گارد ذهنی
💯 کسانی که همیشه به خودشان قول میدهند مطلبی بنویسند که همه عالم و آدم رو اقناع کند، کمتر موفق میشوند، بنویسند!
🍃هیچ وقت «نوشتن خیلی خوب و تفصیلی» را به خودتان قول ندهید؛ البته که باید خوب نوشت. دنبال خوب نوشتن نباشید، دنبال نوشتن باشید.
#تجربه: گاهی شده برای ثبت یک جمله سراغ قلم و کاغذ رفتم و یا سراغ تایپ؛ اما افزون بر آن جمله، چندین عبارت و جمله دیگری مرتبط با آن موضوع نوشتهام، ادبیاتی ها به این حالت می گویند بارش فکری😊
💫 به یاد داشته باشیم بین نوشتن و ارائه دادن تفاوت وجود دارد؛ شروع به نوشتن بکنیم اما در مراحل بعدی به ارائه خوب و مخاطب پسند فکر کنیم.
🔑 پس گارد ذهنی خودتان را در برابر نوشتن بشکنید؛ یک جمله بنویسید، یک عنوان یا تیتر را یادداشت کنید تا بعدها کامل کنید ...
#پویا_بخوانید تا #پویا_بنویسید
کانال پویانویسی👇
https://eitaa.com/pooyanevisi
#باورهای_خوب در عصر #آوار_اطلاعات
#دیدگاه
📚امروزه جامعه ما با توجه به سرعت انتشار اطلاعات و حجم انبوه تولیدات چندرسانه ای، با هجوم اطلاعات رو به رو است، این پدیده بیتردید بر اعتقادات و باورهای کاربران تأثیر میگذارد از سوی دیگر مخاطبان و کاربران در همهمه اطلاعات مجازی و حقیقی از فرصت انتخاب آگاهانه دور میشوند.
📒به نظر میرسد راه اندازی گروههای مردمی و جهادی برای "ترویج کتابخوانی" و ترغیب مردم به خواندن تاریخ، مبانی اعتقادی و فرهنگی و منابع و متون مستند، میتواند آسیبهای عصر آوار اطلاعات را کاهش دهد.
🍃اگر کتابخوانی به جریان مردمی تبدیل شود، تولیدکننده فرهنگ میشود و هم این که فرهنگ و باورهای هر جامعه را در هر عصری دروازهبانی میکند.
👌تبلیغ کتاب خوب، تبلیغ فرهنگ و باور و تحکیم ریشهها است.
#پویا_بخوانید تا #پویا_بنویسید
کانال پویانویسی👇
https://eitaa.com/pooyanevisi
هیچ وقت #معرفی_کتاب این کانال را نادیده نگیرید😊
رضا شکراللهی، نویسنده، ویراستار متخصص ادبیات داستانی، فعال ادبی و سردبیر وبسایت خوابگرد، کوشیده است بدون وارد شدن به مباحث تخصصی، برخی ظرایف زبان فارسی روزمره را به زبان ساده و با کمی چاشنی طنز بیان کند. مهمترین هدف نویسنده توجه دادنِ کاربر عامِ فارسی زبان به فکر کردن به واژهها و اصطلاحات و نیز نگارش پاکیزه و شیوا در این یادداشتها بوده است.
پویا بنویسید👇👇
https://eitaa.com/pooyanevisi/112
🍃هنر بسته بندی 🔖شرف الدین که بود؟
🖌روایت استاد محمدرضا حکیمی:
گفته اند: «هنگامی که شرف الدین علوم اسلامی را، در حد بالا، فراگرفت، کوشید تا ذوق خویش را نیز بپروراند و به کمال برساند. البته او را در این کار، استعداد نیرومند و سلیقه خویش کمک کرد، سلیقه ای که او را وا میداشت تا مطالب را زیبا ادا کند، و کلمه ها را یکی یکی، از میان انبوه کلمات برگزیند، و بدین گونه به نیرومندی بیان خود بیافزاید... و او از این راه که علم را با هنر در آمیخت، خود در نویسندگی صاحب سبک و مکتب شد.»
پیروزی شرف الدین در کار پدیدآوردن آثار خجسته و بدیع خویش، مرهون درک درست او بود. او به خوبی درک کرده بود که «عرضه فکر» کمتر از خود «فکر» نیست.
👆برداشت از #کتاب کلمه و کتابِ #محمدرضا_حکیمی
پ ن: 🔍 سنجش هوشمندانه کلمات خود و دیگران، شما را در ادبیات #صاحب_سبک تربیت میکند.
پویا بنویسید👇👇
https://eitaa.com/pooyanevisi/112
#چرا_زنبور_عسل_باشیم؟!
🔸استاد مطهری و سخن "بیکن"
جمله معروف و خوبی از فرانسیس بیکن نقل میکنند که میگوید:
علما و حکیمان بر سه دستهاند:
1⃣ بعضی مانند «مورچه» هستند، همواره از بیرون دانه میآورند و انبار میکنند. ذهن اینها یک انبار است. در واقع یک ضبط صوت هستند، هرچه شنیدهاند ضبط کردهاند و هر وقت بخواهی همان را که یاد گرفتهاند میگویند.
2⃣ دسته دوم مانند «کرم ابریشم»اند، مرتب از لعاب خود میتنند و از درون خودشان در میآورند. این هم عالم واقعی نیست زیرا از بیرون چیزی اکتساب نمیکند، از خیال و درون خودش میخواهد بسازد، و این عاقبت در درون پیله خود خفه خواهد شد.
3⃣ دسته سوم علمای واقعی هستند. اینها مانند« زنبور عسل»اند، گلها را از خارج میمکند و میآیند عسل میسازند.
✍این مسئله عقل مسموع و مطبوع همین است که روایت میگوید. علم مسموع اگر به مطبوع ضمیمه نشود، کافی نیست؛ یعنی انسان آنچه را که از بیرون میگیرد باید با آن نیروی باطنی، با آن خمیرمایه و با آن نیروی تجزیه و تحلیل خود بسازد تا یک چیزی از آب درآید.
....................................
پ.ن: پویانویسان، زنبور عسل هستند.
🍃کانال پویانویسی👇👇
https://eitaa.com/pooyanevisi/112
پویانویسی
#تبریک_بزرگ
هدیه به دوستان پویانویسم.
جانم علی
خسرو خوبانم علی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#این_کتاب_از_قلم_نیفتد😊
✍️عکس به اضافه روایت عکاسان، برایم جذاب، پرهیجان و خواندنی بود.
بُراده کتاب: "علاقه من به هیجان جنگ است؛ هیجان زنده ماندن در آستانه مرگ... لذت و هیجان زنده ماندن در غیرقابل پیش بینی بودن آن است."
📷 رابرت کاپا، عکاس مجارستانی، جمله معروفی دارد: "اگر عکس هایتان به اندازه کافی خوب نیستند؛ به این خاطر است که به اندازه کافی نزدیک نشده اید."
🍃 برای نوشتن هم باید نزدیک بشویم به سوژه، مسأله، رویداد و ...
👈اگر می خواهیم نوشتنهای مان نتیجه دهد باید عمق و ابعاد یک رویداد را بررسید و به تماشا نشست.
عکاسان و نویسندگان زاویه دید خودشان را به هستی دارند و کار این کتاب "به واژه در آوردن" آن زاویه دید است؛ دقیقا آن چیزهایی که آدمهای معمولی نمیبینند.
#پویانویسی
https://eitaa.com/pooyanevisi/112
🎙چرا #رادیو؟🎙 (1)
سلام به پویانویسان عزیز
💡نخستین ثمره دوستی با رادیو
🔴 افراد روزانه به صورت متوالی از مسیرهای گوناگونی به اطلاعات و اخبار دسترسی پیدا می کنند، هر چند این دسترسی تا حدودی برای زندگی ما موثر است؛ اما یکی از عواقب بد آن "داناپنداری" است. اگر این "داناپنداری" جزء وجود ذهنی ما بشود؛ همیشه انتظار داریم گوینده باشیم، آن وقت در روابط اجتماعی به راحتی پای حرفهای دیگران نمینشینیم و سخنگویی را بر گوشسپردن ترجیح می دهیم.
🔵رادیو اولین کاری که با ما میکند (اگر استمرار داشته باشد) از ما "شنونده خوب و صبور" تربیت می کند. وقتی شنونده خوبی بشویم بیتردید در دنیای واقعی و تعامل اجتماعی و علمی برای شنیدن حرف مخالف و منتقد آماده میشویم؛ بگذارید راحتتر بگویم: شمای عزیز! با رادیو وارد دنیای "لذت شنیدن" میشوید.
🔶 رادیو نزد بسیاری از هنرمندان، اهالی ادب و اندیشه و ذوق همچنان محبوب است.
🔸پشت هر برنامه رادیویی "نویسنده ای" در حال دمیدن است. بعدها خواهم گفت که "نویسندگی برای رادیو" چه ظرفیت خوبی برای مروجان فرهنگ و مبلغان است.
🖌برای "پویانویسی" شما نیاز به آدمها و صداهای اطراف دارید، نیاز به واژهها و سوژهها! که رادیو و هر برنامه صوتی شما را در این دو اصل متمرکز میکند. با "رادیو" میدان شنوایی شما گسترده تر می شود، بعد راحت تر از دغدغه های تان می نویسید و حرف می زنید. شما وقتی می دانید چه بگویید که شنونده های خوبی داشته باشید.
#نویسنده_خوب = #شنونده_خوب
#پویانویسی #روزنه_ای_به_دنیای_واژه_ها👇👇
https://eitaa.com/pooyanevisi/112
یادداشتنویسان چه موجوداتی هستند؟😊
برخی از تفاوتهای مقاله (پژوهشی) و یادداشت (مطبوعاتی) به زبان ساده
📒کتاب و مقاله علمی در مسیر تولید فکر متولد میشود؛ اما یادداشت تلاش میکند مخاطب جدیدی به دنیا بیاورد. (اولی تولید فکر میکند، دومی وادار به فکر میکند)
🔷مقاله از زیربنای یک مسأله شروع می کند و خواننده و پژوهشگر را به روبناها سوق میدهد؛ اما یادداشت از روبنا و رویدادهای اطراف مان آغاز می شود و خواننده و مخاطبش را به ریزه کاری ها و نکات جزئی تر رهنمون می کند. (اولی حرکت از عمق به سطح و دومی حرکت از سطح به عمق)
🔶نقطه شروع نگارش یادداشت مسائل ملموس و قابل دیدن و شنیدن از سوی جامعه است و بعد اشاره به نکات مغفول(در واقع استخراج یک یا چند مسأله مغغول از دل یک یا چند مسأله مشهود و ملموس)
👈در یادداشت، تکنیکهای زبانی و تحلیلی نقش چشمگیری در اقناع مخاطب دارد.
👌یادداشت ها بیش از مقالات علمی در رفتار و سبک فکری و زیستی گروه ها و افراد موثر است.
🔖یادداشت ها در لحظه زندگی می کنند؛ چون در کوتاه ترین زمان و خلاصه به دست مخاطب می رسد.
🔷نویسنده یادداشت هماره بین "رویدادها و اخبار" و "تحلیل و دانستههای خود" در تردد است.
🔸رابطه "عموم و خصوص مطلق" بین یادداشتنویسان و کتابنویسان: هر یادداشتنویسی بیتردید توانایی نوشتن کتاب و مقاله را دارد؛ اما لزوما هر پژوهشگر و مقالهنویس و مولف کتابی، توانایی یادداشتنویسی را ندارد.
📚یادداشتنویسانِ موفق، کتابخوان، مقالهخوان و خبرخوانِ ماهری هستند.
و یک شوخی😊: با مقاله به مدرک میرسید با یادداشت به زیر و زبر فرهنگ، اجتماع، سیاست!
⏳برای مقالهنویسی کافی ست در کتابخانهها بمانید، برای یادداشتنویسی باید از مردم، احوالشان و گذشتهشان بدانید باید سری به کوی و برزن بزنید، باید تنفس کنید تحولات و تطورات اجتماعی را، باید گیشهخوان حرفهای باشید😍
و حالا جدی✍️ مقاله "عَلَمِ دانش" است و یادداشت "رصدِ زندگی".
#پویا_بخوانید #پویا_بنویسید
@pooyanevisi
#پویانویسی #علی_اسفندیار
🌱بسیاری از افراد علاقهمند به نویسندگی درباره ورود به دنیای نویسندگی، این ترس را دارند که "ما با فضای درستنویسی آشنایی نداریم". گاهی هم، گول میزان تحصیل و سواد بالای حوزوی و دانشگاهی را میخوریم و فکر میکنیم درست مینویسیم.
📗📕📘خواندن سه کتاب بالا، شما را با واژگان صحیح فارسی و عبارتهایی را که نمیدانیم درستش کدام است، آشنا میکند.
📖"دستور خط زبان فارسی" هم کم حجم است و هم مفید؛ توصیه می کنم در کنار فعالیتهای ادبی و پژوهشی شما قرار بگیرد. تلاش کنید از قوانین فرهنگستان زبان پیروی کنید😊 در راستای پاسداشت زبان!
🔐کتاب #غلط_ننویسیم شما را از مهلکه ندانستن درست و غلط ِ واژهها، عبارتها و ترکیبها نجات میدهد.
تک نکته👇
💐"برایتان دعا میکنم برایم دعا کنید" این دو جمله، بدون نشانه ویرایشی، دو گونه خوانده میشود؛ هر دو صورت خللی به مقصودم وارد نمیکند😍 اما بهتر است از نشانه ویرایشی استفاده کنیم.
#پویا_بخوانید #پویا_بنویسید
@pooyanevisi
#پویانویسی #علی_اسفندیار