eitaa logo
پویانویسی
214 دنبال‌کننده
315 عکس
77 ویدیو
15 فایل
اینجا مجال "رحیل" است برای نوشتن و راهِ نوشتن. و فرصتی برای فهم همزمان درون و برون. #علی_اسفندیار ارتباط: @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✴️ شهر امن با این که کتابخوان باشید خیلی خوب است؛ اما قرآن ‌خوانی در روزهایی که همه ما نیازمند آرامش الهی هستیم ارزش صدچندانی دارد. خیابان‌ها، مغازه‌ها، حجره‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها با قرآن امن‌تر می‌شود. 📌فیلم از دوست عزیزم آقای مجتبی عباسی @pooyanevisi
هدایت شده از 
. 📑 روزنامه‌نگاری؛ بهشت یا جهنم روزنامه‌نگاری تنها یک دانش نیست نوعی کنش اجتماعی است مهارت و هنر هم هست جامعه‎پذیری و جامعه‌خوانی هم هست روزنامه‌نگاری ابراز آشکار عشق به انسان است البته اگر در این مسیر صاف و صادق باشیم و الا جهنمی است برای روزنامه‌نگار و مخاطبانش. ✍️ علی اسفندیار @rahil1357 @journalism
هدایت شده از 
1️⃣ ✍️ استاد اسفندیار @journalism
هدایت شده از دست اول
♨️ علی‌کریمی باز هم دروغ گفت. این بار جازدن عکسی از کابل به‌جای جوانرود. آیا این دروغها به اعتبارش پیش طرفدارانش لطمه نمیزند؟ نه! واقعیت این است که صدق و کذب این اخبار مهم نیست؛ این اخبار اساساً برای باور کردن نیست. بلکه گلوله‌هایی است که خشاب تر.وریست‌های رسانه‌ای با آن پر میشود. @dasteavval
✔️ تفاوت نگاه اندیشمندان ایرانی و غربی درباره زن... @pooyanevisi
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
📸 قطرنامه؛ خرده‌روایت‌هایی از متفاوت‌ترین جام‌جهانی این روزها در قطر شاهد اتفاق‌هایی هستیم که تا حالا در جام‌جهانی سابقه نداشته. در تصاویر بالا بخشی از این ماجراها را بخوانید. ۲۰۲۲ @Farsna @daghdagheha
. 🔻نرسیدن و نترسیدن می‌نشینم به هوایت می‌روم در هوایت می‌خوابم با رؤیایت چه لعنتی شده است «نرسیدن» لعنت به نرسیدن! نمی‌ترسم اما تو می‌آیی از پای تاریخ می‌آیی... ✍️ علی اسفندیار @pooyanevisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشته‌های تخصصی و عمومی کدام هستند؟ نوشته‌هایی که برای فرهیختگان جامعه و اهل تحقیق نوشته می شود و «تخصصی» نام دارد، باید کاملاً روی اصول و موازین علمی باشد واز اتقان لازم در محتوا، تعابیر، ارجاعات و استدلال ها برخوردار باشد. اما آنچه برای عموم نوشته می شود، مثلاً کتاب «سیاحت غرب» آقا نجفی قوچانی، باید زبان رایج روز را داشته باشد که قابل ارتباط و تفاهم با معاصرین است. اگر به آثار عمومی دانشمندانی همچون علامه ی مجلسی، مرحوم نراقی، محدثّ قمی و… از زاویه ی تناسب با شرایط عصر بنگریم، خواهیم دید که کتب آنان به تناسب زمان، از روان ترین، پخته ترین و شیواترین نثرهای رایج روزگار خود بوده اند. مقالاتی که در نشریات و مجلات عمومی در این روزگار نوشته می‌شود، با مقالات نشریات علمی باید متفاوت باشد. سبکی که در صدا و سیما (که یک رسانه ی همگانی است) در نوشته‌ها و گفتارها استفادهمی‌شود، باید هر چه راحت‌تر با عموم مخاطبان رابطه برقرار کند. اگر نسل امروز، نوشته‌های روان را می پسندند و می پذیرند، عرضه ی معارف دینی برای عموم باید متناسب با این خواست و اقبال عامه باشد. اینکه در حدیث حضرت رضا(ع) می خوانیم «فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا»، امروز چگونه قابل تحقق است؟ چه شیوه‌ای باید به کار گرفت که معارف اهل بیت، به زبانی همه فهم و در سطحی گسترده و شیوه‌ای جذاب و اثرگذار، در میان قشرهای وسیع راه یابد؟ روان نویسی یکی از شیوه های آن است، بهره گیری از آرایه‌های ادبی و نگارش «نثر ادبی» و استفاده از قالب های هنری که تأثیری ماندگارتر و گسترده تر دارد، شیوه ی دیگری است. همان گونه که «ویترین آرایی» در عرضه ی کالاهای مختلف و فروش اجناس، برای یک فروشنده نقشی تعیین کننده دارد، کیفیت کننده دارد، کیفیت ارایه و عرضه ی معارف فکری اسلام نیز، نیازمند ویترین آرایی است، یعنی بهره گیری از قالب های نو و مؤثر. دریغ است که ذخایر و نفایس دینی در گنجینه های کتب تاریخ و حدیث و تفسیر بماند و به علت به روز نبودن و عدم عرضه ی شیوا، مهجور و متروک بماند. کتاب «فیلسوف نماها» از آیت اللّه مکارم، «مناظره ی دکتر و پیر» از شهید هاشمی نژاد، «داستان راستان» از شهید مطهری، از نمونه های موفقی به شمار می رود که با بهره گیری از قلم شیوا و روان و امروزی، معارفی از دین به نسل کتاب خوان امروز عرضه می کنند. @pooyanevisi
هدایت شده از لزیران . ✌️
نگاه زیبای کن رابینسون به نوشتن: ما می‌نویسیم تا زنده بمانیم. نوشتن ما را به لحظه‌ی اکنون بازمی‌گرداند. ساقه به ساقه‌ی چمن‌ها را می‌بینیم، آهنگ دلنواز مرغ هدهد را می‌شنویم. به تماشای سایه‌ی آفتاب می‌نشینیم که از گوشه‌ای به گوشه‌ی دیگر ایوان حیاط سفر می‌کند، و انگار همه‌ی این‌ها را اولین بار است که تجربه می‌کنیم. نوشتن به ما کمک می‌کند از دل لحظات معمولی و تکراری هر روز، هنر خلق کنیم. (از کتاب «چگونه داستان کوتاه بنویسیم»، نشر نودا) # اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋 🇮🇷 💎💎🇮🇷 https://eitaa.com/lazour
✍️هم خطی فکر کنید، هم دایره‌ای و هم شبکه‌ای این گونه به سمت شبکه و تشکیلات حرکت می‌کنید و در فرهنگ و اجتماع کنشگرانه ظاهر می‌شوید نه واکنشگرانه! ۳ کانالی که از روی دغدغه‌هایم راه‌اندازی کردم: یک: تدریس خلاق روزنامه‌نگاری/ برای کسب دانش مطبوعاتی و رسانه‌ای https://eitaa.com/joinchat/4140367913Cf726b21676 دو: پویانویسی / مدل شخصی کنشگری در فضای مجازی(متنوع و کشکول وار است، علایق شخصی قابل انتشار) https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815 سه: نویسندگان حوزوی / پیش به سوی شبکه‌شدن فعالان فرهنگی و ادبی شیعی و انقلابی و کار تشکیلاتی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 سخن مهم و سرنوشت‌ساز رهبر انقلاب: بایستی نخبه این تواناییِ شخصی را تبدیل کند به توانایی ملّی. @pooyanevisi
📚 معرفی چند کتاب در مسیر نویسنده‌شدن در زمینه ی کتاب هایی که مطالعه ی آنها چه از نظر آشنایی با قواعد نگارش، چه از نظر متنی شیوا و جذاب و قابل توجه است، به چند اثر به عنوان نمونه اشاره می شود: الف) قواعد 1.برسمند سخن، نادر وزین پور. 2. راهنمای نگارش و ویرایش، محمد جعفر یاحقی و محمد مهدی ناصح. 3. روش نویسندگان بزرگ معاصر، حسین رزمجو. 4. شیوه ی نویسندگی و نگارش، احمد احمدی بیرجندی. 5.بر بال قلم، سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا). ب) آثار شیوا 1.جهش ها، محمدرضا حکیمی. 2. مرثیه ای که ناسروده ماند، پرویز خرسند. 3. روایت انقلاب، از نگارنده. 4. سخنان علی (ع)، جواد فاضل. 5.کشتی پهلو گرفته، سید مهدی شجاعی. @pooyanevisi
. 💠 حضرت زینب؛ الگوی ناب خردورزی در حوادث اجتماعی 🌹خردورزی و فهم زمانه دو عنصر مهم شخصیتی عقیله بنی هاشم بود حجت الاسلام علی اسفندیار، مدیر کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء گفت: خردورزی و فهم زمانه دو عنصر مهم شخصیتی حضرت زینب(س) بود «عقیله» بودنِ حضرت را شایسته است متناسب با زمان و شرایط حاکم در آن دوران محاسبه کرد. شخصیت حضرت زینب(س) آمیزه‌ای از کمالات ناب انسانی است. 🔗 متن کامل مصاحبه در خبرگزاری شبستان @pooyanevisi
🔆 تحلیل مفهومی کنش‌های حضرت زینب(س) در آشکارسازی اهداف شومِ فمینیستی نقش‌آفرین است 🔹حضرت زینب الگوی ناب خردورزی در حوادث اجتماعی حجت الاسلام علی اسفندیار، مدیر کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء، در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شخصیت حضرت زینب(س) را آمیزه‌ای از کمالات ناب انسانی برشمرد و گفت: بی تردید درباره آن بانوی نمونه‌ی اسلام باید بسیار گفت و تبیین کرد؛ از این جهت که جامعه‌ی امروز ما نیازمند آن سلوک و ویژگی‌های فردی و اجتماعی ایشان است. وی خردورزی و فهم زمانه را دو عنصر مهم شخصیتی حضرت زینب(س) برشمرد و ابراز داشت: «عقیله» بودنِ حضرت را شایسته است متناسب با زمان و شرایط حاکم در آن دوران محاسبه کرد؛ بنابر این در فهم بُعد خردگرایی ایشان ناچاریم ویژگی «ام المصائبی» حضرت را فهم کنیم. این روزنامه‌نگار حوزوی در ادامه با اشاره به این که تدبیر انسان، زمانی متجلی می‌شود که ببینیم خردگرایی چه مقدار در بحران و حوادث ناگوار اجتماعی فعال عمل می‌کند. اسفندیار اظهار داشت: با توجه این که سویه‌ی عاطفی و احساسی بر شخصیت زنان غلبه دارد، طبیعی است که مدیربت احساس در شرایط غیر طبیعی به ویژه حوادث بزرگ اجتماعی دشوار است؛ اما حضرت زینب در جایگاه خواهری امام حسین(ع)، کنشگری بی‌نظیری در مدیریت احساس داشتند؛ چون نقش خود را در حادثه بزرگ کربلا، نقش "ماموم" در کنار "امام" تعریف کرده بودند، نه فقط یک مطیع عادی، که "راهبری و پرچمداری رسانه‌ای" را مسیر حرکت اجتماعی خود قرار داده بودند. مدیر گروه نویسندگان حوزوی از تبیین محدود شخصیت حضرت زینب کبری(س) در رسانه‌ها انتقاد و تأکید کرد: رسانه‌ها هنوز در ارائه الگوی جامع و کامل شخصیت‌های دینی و معرفتی، مناسبت‌زده هستند و هنوز نتوانسته‌اند انسان مجازی‌زده و حوادث امروزین را با بهره‌مندی از میراث علمی، اخلاقی و جهادی ائمه‌ی هدی(ع) و بزرگان دین مدیریت کنند. وی در پایان مواجهه درست با گزاره‌های شخصیتی حضرت زینب کبری(س) و تبیین به‌هنگام آن از سوی اهالی رسانه و اندیشه را ضروری خواند و تصریح کرد: تحلیل مفهومی کنش‌های حضرت زینب(س) در آشکارسازی اهداف شومِ جریان‌های ضد اسلامی و شبهِ حقوق بشری همچون جریان فمینیستی نقش بسزایی در حاکم کردن گفتمان اصیل شیعی دارد. @pooyanevisi