🔻عصبانی ترین استان های ایران ❗️
این تیتر رسانه ها در هفته گذشته بود و منجر به بحث های زیادی در فجازی شد:
استناد این خبر به آمارهای سازمان پزشکی قانونی ایران بر می گشت که طی آن؛ سال گذشته بیش از ۵۹۱ هزار نفر برای نزاع به این سازمان مراجعه کردهاند که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است"
بر این اساس اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان و خراسان شمالی به ترتیب عصبانیترین استانها در سال ۱۴۰۰ بودند. پس از آن، البرز، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و گیلان در رتبههای بعد قرار داشتند.
اما این داده ها و گزاره حاصل از آن چقدر دارای اعتبار است؟
ادامه در👇👇👇
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻عصبانی ترین استان ها؛ آیا این گزاره معتبر است؟!
✍ یحیی حمدی
▫️هفته پیش در رسانه ها خبری منتشر شد با این تیتر:
"عصبانی ترین استان های ایران"
استناد این خبر به سخنان رئیس سازمان نظام روانشناسی در همایش روز جهانی سلامت در مهرماه سال جاری بود که او در آن همایش گفته بود:
"بنا بر آمارهای سازمان پزشکی قانونی ایران، سال گذشته بیش از ۵۹۱ هزار نفر برای نزاع به این سازمان مراجعه کردهاند که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است"
بر اساس آمارهایی که فتحی آشتیانی با استناد به داده های سازمان پزشکی قانونی ارائه داده بود، اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان و خراسان شمالی به ترتیب عصبانیترین استانها در سال ۱۴۰۰ بودند. پس از آن، البرز، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و گیلان در رتبههای بعد قرار دارند.
و در مقابل استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی نیز کمترین آمار نزاع نسبت به جمعیت ثبت کردهاند و بر این اساس نتیجه گیری کرده بود آنها کمتر عصبانی هستند!
پس از آن در رسانه ها خاصه فجازی بحث های فراوانی درگرفت؛ که ای داد ملت چقدر عصبانی شده اند و خشونت بالا رفته است و هر کسی هم از ظن خود تحلیلی نسبت به عوامل آن ارائه می کرد که دامنه آن از اقتصاد تا سیاست را دربر می گرفت.
اما برای تحلیل امر اجتماعی باید ابتدا به مبنا و اعتبار این داده ها نگاه کرد که اگر داده دارای اعتبار نباشد واقعیت را بازنمایی نخواهد کرد و صرفا یک تیتر هیجانی است که به درد رسانه های زرد می خورد.
برای اطمینان از داده؛ #اعتبار و #روایی آن بایستی مورد سنجش قرار گیرد تا در صورت وجود آنها به نتایج حاصل از آن اطمینان کرد. بنابراین ابزار جمع آوری داده ها در مرحله اول باید از اعتبار برخوردار باشد و در مرحله دوم دارای روایی (پایایی) باشد.
اعتبار ( validity) چیست؟
اعتبار بدین معناست که روش یا ابزار به کار رفته تا چه حد می تواند خصوصیت مورد نظر را سنجش کند ( تعداد نزاع کنندگان مراجعه کننده به پزشکی قانونی تا چه حد می تواند عصبانیت در کشور را اندازه گیری کند ؟)
برای تعیین اعتبار هم روش هایی وجود دارد که اعتبار صوری، اعتبار محتوا و... از جمله آنهاست که توضیح آن بحث مفصلی را می طلبد.
روایی یا پایایی (Reliability )
روایی یعنی اگر در چند زمان (موقعیت) مختلف در یک جمعیت از آن استفاده کنیم در نتیجه بدست آمده اختلاف چندانی مشاهده نشود به عبارت دیگر ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به ما می دهند (تکرار نتایج). برای اندازه گیری روایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می کنند.
اکنون بار دیگر برگردیم به خبر " عصبانی ترین استان ها" که داده های آن به این شرح است :
در سال گذشته (۱۴۰۱) بیش از ۵۹۱ هزار نفر برای نزاع در پزشکی قانونی تشکیل پرونده داده اند و این آمار نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است (چقدر؟ معلوم نیست) بر این اساس استان های مختلف را نسبت به جمعیت رده بندی کرده و نتیجه گرفته اند عصبانی ترین استان ها کدامند
اما با توجه به مباحث بالا با پرسش های زیر می توان پی به اعتبار و روایی این داده ها برد:
- آیا با این سنجه (تعداد پرونده های نزاع) می توان شاخص عصبانیت را سنجش کرد؟
- تکلیف آنها که به پزشکی قانونی مراجعه نمی کنند چه می شود؟
- عوامل اجتماعی مراجعه و عدم مراجعه به پزشکی قانونی را چگونه می توان در نتیجه اعمال کرد؟
- تعداد ۵۹۱ هزار نفر می تواند نمونه نمایایی از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران باشد؟
- آیا می توان این تعداد را به کل جمعیت تعمیم داد؟ با کدام معیار؟
- مراجعان به پزشکی قانونی دارای چه ویژگی هایی هستند ( جنسیت، طبقه، محل سکونت _ روستا، شهر، کلان شهر_ تحصیلات و...)
این خبر و داده های آن و نتیجه حاصل از آن نه دارای اعتبار است و نه روایی دارد در بهترین حالت دچار بایاس است یعنی بخشی از واقعیت را به کل تسری می دهد.
بنابراین این داده ها و شبیه آنها هیچ امر اجتماعی را بازنمایی نمی کنند و تنها به کار رفع هیجانات روزمره و تیتر رسانه های زرد می آیند. امر اجتماعی را نباید به هیجانات ژورنالیستی موسمی تقلیل داد که در غیر آن صورت برنامه ریزی اجتماعی ما به خطا می رود.
#خشونت
#آسیب_های_اجتماعی
#سنجش_اجتماعی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
جامعه شناسی مردم
🔻فیلسوف و جنایت ؛ درباره اخلاق جنگ و اظهارنظر تاسفبار یورگن هابرماس | بخش اول ✍ پرویز امینی ▫️پیش
🔻Note by Seyed Javad Miri on Habermas's stance on Gaza
As I have said, earlier you cannot expect eurocentric philosophers and theorists to express "some-thing" beyond their inherently eurocentric vision of reality. In this framework, the European white male is "sujet" and all others are "objet". If you revolt against this in any meaningful sense then you, in Habermas's view, "have lost all parameters". Whose parameters? The disasters we witness in the world today are the exact outcomes of those eurocentric parameters which Habermas is wrongly encouraging us to hold on to.
What Habermas is saying in 2023 is echoing what Winston Churchill said in 1937 without philosophizing:
"I do not admit for instance, that a great wrong has been done to the Red Indians of America or the black people of Australia. I do not admit that a wrong has been done to these people by the fact that a stronger race, a higher-grade race, a more worldly wise race to put it that way, has come in and taken their place."
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
26.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 درباره نسبت ازدواج و طلاق در یک سال
✍ وحید یامین پور
▫️ابتدای دهه ۹۰ حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشتیم اما الان ۵۳۰ هزار ازدواج در سال داریم.چون کشور پیرتر شده و حدود ۳ میلیون از تعداد جوانان زیر ۳۵ سال کاسته شده است
برای به دست آوردن آمار دقیق طلاق باید نگاهی به آمار زنان متاهلی که بیوه شدهاند و آمار طلاقهای ثبت شده در یک سال نسبت به ازدواج های ثبت شده در همان سال انداخت
طی ۴.۵ سال اخیر دو میلیون و ۲۴۹ هزار ازدواج ثبت شده است که از این میان ۲۰۲ هزار نفر طلاق گرفته اند این میزان یعنی حدود ۹ درصد ازدواجهای ۴.۵ سال اخیر ایران به طلاق منجر شدهاند
از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تمام ازدواج های ثبت شده و طلاق های ثبت شده همان ازدواج ها موجود است. متوسط طلاقها در این بازه زمانی ۱۹ درصد است و این یعنی ۱۹ درصد ازدواج ها در ایران در این بازه زمانی منجر به طلاق شده است
برخی از سر عدم آشنایی با آمار و تحلیل آن، حرفهای عجیبی درباره میزان طلاق میزنند. مثلا اخیرا بعضیها گفتند از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر میشود! در حالیکه آمار طلاق ها در یکسال ربطی به ازدواجهای همان سال ندارد
در ۵ سال اخیر فقط ۹ درصد ازدواجهای ثبت شده به طلاق منجر شده و نرخ زنان مطلقه نسبت به کل زنان در ۱۰ سال اخیر تقریبا ثابت بوده است
متاسفانه خیلی از جوانان در نظرسنجیها گفتهاند به خاطر بزرگنمایی مساله طلاق از ازدواج ترسیدهاند و تمایلشان به شروع زندگی مشترک کم شده اینگونه است که اظهارنظرهای ناشی از نادانی و عدم آشنایی با مساله باعث بروز مشکلات اجتماعی میشود
#سنجش_اجتماعی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻آنچه معلوم است، رنج علی است!
✍ دکتر علی شریعتی
▫️شمعي از آتش و رنج ، در خانه علي خاموش شد و علي تنها ماند . با کودکانش.
از علي خواسته بود تا او را شب دفن کند ، مدفنش را کسي نشناسد و … و علي چنين کرد.
اما کسي نمي داند که چگونه؟ و هنوز نمي داند کجا؟
در خانهاش؟ يا در بقيع ؟ معلوم نيست.
و کجاي بقيع ؟ معلوم نيست.
آنچه معلوم است، رنج علي است، امشب، بر مزار فاطمه
فاطمه اينچنين زيست و اينچنين شهید شد و پس از شهادت زندگي ديگري را در تاريخ آغاز کرد. در چهره همه ستمديدگان ـ که بعدها در تاريخ اسلام بسيار شدند ـ هالهاي از فاطمه پيدا بود. غصب شدگان، پايمال شدگان و همه قربانيان زور و فريب، نام فاطمه را شعار خويش داشتند. ياد فاطمه، با عشقها و عاطفهها و ايمانهاي شگفت زنان و مرداني که در طول تاريخ اسلام براي آزادي و عدالت ميجنگيدند، در توالي قرون، پرورش مييافت و در زير تازيانههاي بيرحم و خونين خلافتهاي جور و حکومتهاي بيداد و غصب، رشد مييافت و همه دلهاي مجروح را لبريز ميساخت.
اين است که همه جا در تاريخ ملتهاي مسلمان و تودههاي محروم در امت اسلامي، فاطمه منبع الهام آزادي و حقخواهي و عدالتطلبي و مبارزه با ستم و قساوت و تبعيض بوده است.
از شخصيت فاطمه سخن گفتن بسيار دشوار است. فاطمه، يک ” زن ” بود، آن چنان که اسلام ميخواهد که زن باشد. تصوير سيماي او را پيامبر خود رسم کرده بود و او را در کورههاي سختي و فقر و مبارزه و آموزشهاي عميق و شگفت انساني خويش پرورده و ناب ساخته بود.
وي در همه ابعاد گوناگون زن بودن نمونه شده بود.
مظهر يک دختر، در برابر پدرش.
مظهر يک همسر در برابر شويش.
مظهر يک مادر در برابر فرزندانش.
مظهر يک ” زن مبارز و مسئول ” در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش.
وي خود يک “ امام ” است، يعني يک نمونه مثالي، يک تيپ ايدهآل براي زن، يک “ اسوه ” ، يک شاهد براي هر زني که ميخواهد ” شدن خويش ” را خود انتخاب کند.
نميدانم چه بگويم؟ بسيار گفتم و بسيار ناگفته ماند.
در ميان همه جلوههاي خيره کننده روح بزرگ فاطمه، آنچه بيشتر از همه براي من شگفتانگيز است اين است که فاطمه همسفر و همگام و هم پرواز روح عظيم علي است.
او در کنار علي تنها يک همسر نبود، که علي پس از او همسراني ديگر نيز داشت. علي در او به ديده يک دوست، يک آشناي دردها و آرمانهاي بزرگش مي نگريست و انيس خلوت بيکرانه و اسرارآميزش و همدم تنهاييهايش.
شگفتا، در برابر پدر، آن هم علي، نسبت فرزند به مادر و پيغمبر نيز ديديم که او را به گونهي ديگر ميبيند. از همهي دخترانش تنها به او سخت ميگيرد، از همه تنها به او تکيه ميکند. او را ـ در خردسالي ـ مخاطب دعوت بزرگ خويش ميگيرد.
نميدانم از او چه بگويم؟ چگونه بگويم؟
خواستم از ” بوسوئه ” تقليد کنم، خطيب نامور فرانسه که روزي در مجلسي با حضور لويي، از ” مريم ” سخن ميگفت . گفت : هزار و هفتصد سال است که همه سخنوران عالم درباره مريم داد سخن دادهاند.
هزار و هفتصد سال است که همه فيلسوفان و متفکران ملتها در شرق و غرب، ارزشهاي مريم را بيان کردهاند.
هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان در ستايش مريم همه ذوق و قدرت خلاقه شان را به کار گرفته اند.
هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان، چهرهنگاران، پيکرسازان بشر، در نشان دادن سيما و حالات مريم هنرمندي هاي اعجازگر کرده اند.
اما مجموعه گفتهها و انديشه ها و کوششها و هنرمنديهاي همه در طول اين قرنهاي بسيار، به اندازه اين کلمه نتوانسته اند عظمتهاي مريم را بازگويند که: “مريم (س)، مادر عيسي (ع) است “.
و من خواستم با چنين شيوه اي از فاطمه بگويم. باز درماندم
خواستم بگويم، فاطمه دختر خديجهي بزرگ است.
ديدم فاطمه نيست.
خواستم بگويم که فاطمه دختر محمد است.
ديدم که فاطمه نيست.
خواستم بگويم که فاطمه همسر علي است.
ديدم که فاطمه نيست.
خواستم بگويم که فاطمه مادر حسين است.
ديدم که فاطمه نيست.
خواستم بگويم، که فاطمه مادر زينب است.
باز ديدم که فاطمه نيست.
نه، اينها همه هست و اين همه فاطمه نيست.
فاطمه، فاطمه است. /از کتاب فاطمه فاطمه است
#فاطمیه
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻همه باهوشاند اگر ....
✍ مهدی محسنی
▫️الو سلام !
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ؟
- بله .. بفرمایید!
. -ببخشید . خواستم بدونم شما چه کار می کنید؟
-ممنون از سوال خوبتون. مابچه های با استعداد درخشان شما رو شناسایی و برای پیشرفت بیشتر حمایت می کنیم.
-احسنت ! ... چه کار خوبی. میشه بگید چطور این کارو می کنید؟
-بله ! ما تستها و آزمونهایی داریم که در پایان دوره ابتدایی و راهنمایی با اونا مشخص می کنیم کدوم یک از بچه های شما مستعد ترن.
-با تست؟ ...عجیبه !
-چی عجیبه؟!
- ...هیچی! بگذریم. ممکنه بگید کدوم استعداد هارو شناسایی می کنید؟
-پدر جان انگار مارو گرفتیا! ما بچه های تیزهوش رو شناسایی می کنیم. هوش هم همون IQ دیگه! ...افتاد؟!
-بله ! خیلی وقته افتاده ... راستش دیگه همه میدونن که حداقل ۹ نوع هوش و استعداد تو همه انسانها وجود داره :
هوش زبانی
هوش موسیقایی
هوش جسمی حرکتی
هوش میان فردی
هوش بصری مکانی
هوش درون فردی
هوش هستی گرا
هوش طبیعت گرا
هوش منطقی
و متاسفانه شما فقط دو نوع هوش منطقی و زبانی رو هوش میدونید.
- خب مگه چه عیبی داره ؟!
-عیب که خیلی داره. اولینش اینه که بچه ها رو به خاطر رشد دو نوع هوش، دچار غرور تله هوش می کنید.
نتیجه اش هم این میشه که این بنده های خدا تا آخر عمر، بدون اینکه بفهمن در یک تفکر بسته و محدود باقی میمونن.
- دوم : بقیه بچه ها هم که برچسب ضعیفتر خوردن نادیده گرفته میشن. درحالی که ممکنه تو انواع دیگه هوش سرآمد و نابغه باشن. میدونین با این کار چه بلایی سر اعتماد به نفسشون میاد؟
-سوم اینکه همون بچه های به اصطلاح تیزهوش رو به چاله مهندسی و پزشکی هل میدید. جامعه رو از وکیلا و هنرمندا و نویسنده ها و بازیگرا و ورزشکارا و طراحای بزرگی محروم می کنید.
-چهارم ...
الو؟!
قطع شد...... / بخشی از کتاب همه باهوش اند اگر...
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
4_5913273022801774765.mp3
4.42M
🇮🇷 باز شمعی کشته شد با دست شب اما هنوز
این شبستان کهن با نور ایمان روشن است 🇮🇷
▫️غایتِ عمری "شهید زیستن"، جز "شهید رفتن" نتواند بود. آنان که حیات خود را به گمنامی و جهاد خاموش و چشم بستن بر شهرت گره زدند، پس از رفتن نام و نشان واقعی خواهند یافت و پیشرویِ خلایق، افقگشاییهای بزرگ و پرشکوه خواهند کرد. "سید رضی" در زمره این خیل بود و هم از این روی، ساعتی پیش به قبیله رستگاران پیوست. بر ما طلوع او مبارک باد.
#شهادت
#سردار_سیدرضی_موسوی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻از حسین چه خبر...
✍جواد صفائی
▫️از کودکی ماجرای دلاوری های "عباس" را برایمان می گفتند. معنای برادری را با "اباالفضل" به ما یاد دادند. روضه خوان از هر جا و هر کس می خواند پایان مجلس باید نام باب الحوائج برده می شد. وقتی امان نامه برای "عباس" می رسید، همه شرمنده میشدیم، و وقتی امانِ شیطان به دست "اباالفضل" پاره می شد، اشک هایمان فرو می ریخت.
با "عباس" صفوف دشمن را می شکافتیم، علم را کنار شریعه بر زمین می زدیم، مَشک را پر میکردیم، آب را نمی نوشیدیم و باز می گشتیم، اشکهایمان را به مدد بازوان "عباس" می فرستادیم بلکه آب به خیمه برسد اما افسوس... فقط اشکها به خیمه می رسید.
همه ی اینها بود تا روزی که شنیدم ماجرای رسیدن کاروان به مدینه را...، بشیر را یافتی و پرسیدی:
-از "حسین" چه خبر؟
- خداوند تو را صبر دهد فرزندت "عباس" کشته شد.
-از "حسین" چه خبر؟
-خداوند تورا صبر دهد فرزندانت عبدالله و جعفر و عثمان کشته شدند.
- از "حسین" چه خبر...؟
و وقتی خبر شهادت "حسین" را شنیدی فریاد بر آوردی: فرزندان من و آنچه در زير آسمان است ، فداى "حسين" باد! اى بشير، رگ قلبم را پاره كردى...
آن روز فهمیدم..، تو بودی که "حسین" را مولا می خواندی، تو هر لحظه در خدمت "#حسین" بودی، امان نامه را تو دریدی، مشک را تو پر آب ساختی، تیر بر چشم تو نشست، عمود بر سر تو فرود آمد، و تو بودی که تا دم مرگ حامی دین بودی، این روح بلند تو بود که شیری چون "#عباس" را پرورد.
#مادران_شهدا
#ام_البنین
📖 جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻 ایران چرا انتقام نمیگیرد؟!
✍️ عبدالرحیم انصاری
▫️روزهای اول که امیرعبداللهیان مرتبا تکرار میکرد اگر کودک کشی متوقف نشود جنگ گسترش می یابد، بعضی از همین خودی ها میگفتند آقای وزیر فقط بلوف میزند و هیچ کاری نمیکند. کم کم حزب الله حملات را بیشتر کرد، عراقی ها فعالتر شدند و یمن گلوی اسرائیل را گرفت، اما دیگر کسی نیامد بگوید امیرعبداللهیان تو درست میگفتی!
همین اتفاق زمان رجزخوانی های الهام علی اف هم افتاد. باز عده ای ناله میکردند که ای وای اسرائیل در حال تهدید ایران است و علی اف قرار است در معیت صهیونیست ها چنین کند و چنان. وزارت خارجه آن روزها هرچه باکو میگفت را از این گوش میشنید و از آن گوش خارج میکرد. اصلا محلی از اِعراب نداشتند خاندان اُف! گاهی در سطح سخنگو به رئیس جمهورشان اشاره کوچکی میشد، گویی که باکو اصلا در معادلات جمهوری اسلامی نمیگنجد. همینطور هم بود. ایران همان زمان هم عامل اصلی را اسرائیل میدانست و امروز نفسش را بریده است!
وقتی طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت، یا حاشیه هایی که بعدا سر حقابه هیرمند ایجاد شد؛ آن حواشی که با امارات وجود داشت، یا آن زمانی که عربستان منم منم میکرد، و حتی آنگاه که اسرائیل از مرگ با هزاران چاقو سخن به میان آورده بود، همیشه عده ای بودند که سیاست های اصولی نظام را زیر سوال ببرند؛ بعضیها از دلسوزی، و بعضیها مغرضانه.
اما هر بار، گذشتِ زمان ثابت کرد ناخدای باخدایی که سکان کشتی انقلاب را به دست دارد، خوب میداند آن را چگونه از خطرات دریاهای پرتلاطم عبور دهد. بله شهید داده ایم، اما حوزه های نظامی و امنیتی همواره نقاط قوت ایران بوده و هستند.
جمهوری اسلامی ترامپ را هم بکشد، نه جبران خون حاج قاسم میشود و نه هیچ شهید عزیز دیگری! پس زیاد دنبال دل خوشکنکهایی چون زدن چهار سرباز و ژنرال آمریکایی و اسرائیلی نباشید. بگذار راحتت کنم! ایران دو هدف عمده دارد و تا آن دو محقق نشوند هیچ چیز دیگری انتقام خون شهدای ما نمیشود.
اولی اخراج آمریکا از منطقه است و دومی سپردن سرنوشت فلسطین به دست فلسطینی ها و آزادی قدس شریف. فرماندهان ایرانی هدف های بزرگتری از زدن چند سرباز اسرائیلی در سر میپرورانند، و برای رسیدن به آن اهداف بزرگ خود را چندان معطل خواسته های کوچک نمیکنند.
حالا شما هی بگویید ایران چرا انتقام نمیگیرد! انتقام اگر آنگونه است که شما فکر میکنید، روزی چندین فرمانده اسرائیلی در غزه کشته میشوند، و چندین نفر آمریکایی هم در عراق و سوریه و اوکراین! جمهوری اسلامی پشت مرزهای فلسطین اشغالی است، از چند جهت اسرائیل را محاصره کرده، از آن سو خود را به مدیترانه رسانده، از این سو باب المندب و دریای سرخ را در تسلط خود دارد، باز هم میگویند چرا انتقام نمیگیرد! اصلا هم فکر نمیکنند ایران تنها کشوری است که روزانه بر سر آمریکا و اسرائیل میکوبد و آنها هیچ کاری نمیتوانند بکنند!
بلایی که ایران بر سر آمریکا آورده را روسیه و چین حتی جرئت فکر کردن به آن هم ندارند. اما باز میگویند ایران چرا کاری نمیکند. عزیز من! امروز دیگر در جهان حرفی از آلمان و فرانسه و انگلیس در حوزه های نظامی و استراتژیک نیست، اما همه جا از ایران حرف میزنند. امروز وقتی حرف از نظم نوین جهانی میشود تمام تحلیلگران عالم چهار کشور را نام میبرند و خوشتان بیاید یا نیاید از مهمترین و تاثیرگذارترینشان ایران است.
ایران است که سر آزادراه انرژی دنیا عوارضی زده؛ ایران است که حتی روسیه و چین و آمریکا بدون در نظر گرفتن خواسته اش به موفقیتی در غرب آسیا نخواهند رسید؛ ایران است که دیگر هیچ پروژه ای بدون رضایتش در خاورمیانه به سرانجام نمیرسد. هرچه را نخواهد نمیشود، تمام!
کریدور هند، اعراب، اسرائیل، مدیترانه کو؟ پیمان ابراهیم کو؟ خاورمیانه جدید کو؟ در عوض اما یمن قوی روی کار آمد، غزه استوار خودنمایی کرد، اسد همچنان ایستاده، حزب الله میدرخشد، و هرآنچه ایران خواست شد! ایران نمیتواند؟
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
21.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جلاییپور: دشمن خارجی مسالهاش با کلیت ایران است
▫️حمیدرضا جلاییپور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران؛ در مناظره با حاتم قادری او را متوجه خطری میکند که برخی مخالفان جمهوری اسلامی به آن توجهی ندارد. او از تجربه سال گذشته [ شورش زن زندگی آزادی]و رصدهایی که داشته اینطور میگوید که خوشبختانه دهه هشتادیهایی که به نظر او در اعتراضات بودند به التهاب آفرینیهای جریان نفاق با مدیریت اسرائیل توجه نکردند. او ضمن اینکه میگوید این مملکت میماند و مثل پفک نیست که تمام شود اما هشدار میدهد دشمن خارجی مسالهاش ایران است.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
21.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تشییع شهید سلیمانی؛ جامعهشناسی ظهور حقیقت (بخش اول)
گفتگو با پرویز امینی درباره ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
#جان_فدا
#سردار_دلها
#جامعه_شناسی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
22.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تشییع شهید سلیمانی؛ جامعهشناسی ظهور حقیقت (بخش دوم)
گفتگو با پرویز امینی درباره ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
#جان_فدا
#سردار_دلها
#جامعه_شناسی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology