eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
995 ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
بنام خدا یک روز هم یکی از این وصیت‌نامه‌های شهدا را بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید... (ره)
را در این شب قرین لطف و رحمت خودت فرما اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ 🕯🌷🕯
وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا - ۳۳ و خداوند پس‌انداز کرد، دم مسیحایی تو را؛ برای روزی که نفس‌های زمین به شماره می‌افتد! سلام بر تو، در روزیکه در لشکر ، دوباره برانگیخته خواهی شد علیه السلام، یاور مولایمان عج الله تعالی فرجه الشریف بر همگان مبارک
(ره) اگر ما تعریف و تمجیدی که در خصوص علیه السلام و مادر مکرمشان علیها السلام بیان داشته را نداشتیم جهان بشریت به عظمت و قداست علیه السلام دست نمی یافت، چرا که اگر قرار بود برای شناخت جایگاه و موقعیت حضرت مسیح علیه السلام به اناجیل رجوع میکردیم قلم شرم می نمود که در توصیف حضرت آن مطالب را بیان نماید. این در حالی است که متعال با عبارتی نیکو علیه السلام را می ستاید و به بزرگی و عظمت از ایشان یاد کرده و ایشان را مایه مبارکی و برکت معرفی میفرماید: قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنی نَبِیًّا وَ جَعَلَنی مُبارَكاً أَیْنَ ما كُنْتُ وَأَوْصانی بِالصَّلاةِ وَالزَّكاةِ ما دُمْتُ حَیًّا - آیات ۳۱ و ۳۰ ناگهان زبان به سخن گشودو گفت: «من بنده خدایم او كتاب (آسمانى)به من داده و مرا قرار داده است و... در زمان ظهور آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (سلام الله علیه) نزول خواهند کرد و در رکاب آن بزرگوار و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود و این به مفهوم و بودن آن بزرگوار است و در روایت آمده که آن بزرگوار به حضرت مسیح(سلام الله علیه) احترام نموده و مسیح(سلام الله علیه) گوید، کسی را نرسد که بر ائمه (سلام الله علیهم) تقدم بجوید و حق تقدم با شماست ✨✨✨✨
✨🍃🍃✨ عليه‌السلام؛ إنَّ الشَّجَرَةَ لاتَكمُلُ إلاّبِثَمَرَةٍ طَيِّبَةٍ كَذلِكَ لايَكمُلُ الدِّينُ إلاّ بِالتَّحَرُّجِ عَنِ المَحارِمِ درخت كامل نمی‌شود مگر با ميوه‌اى گوارا همچنين ديندارى كامل نمی‌شود مگر با دورى از حرام‌ها - ص ۵۱۱ 🍃✨✨🍃 https://eitaa.com/niyazha
علیه السلام: به دارایی های دنیا پرستان ننگرید زیرا درخشش اموال انان نور ایمان شمارا میبرد - ج ۱۱ - ص ۱۵۰ 🌼✨🌼
✨🌼✨ (ع) به قبرى رسيد كه صاحبش  در عذاب بود. سال بعد دوباره بر آن قبر گذر نمود اما ديد كه صاحبش در عذاب نيست. عرض كرد: خداوندا سال گذشته بر اين قبر برخوردم ديدم صاحبش معذّب است ولى  امسال كه آمده ام مى بينم معذب نيست. علت اين امر چيست؟ خداوند به حضرت عيسى وحى فرمود: اى ، فرزند اين شخص بالغ شده و راه صالح را گرفت و به يتيمى جا داد. اين است كه من به خاطر عمل فرزندش از گناه اين شخص صرف نظر كردم. ج ۱۶ ص ۳۳۸ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
از صحرایی می گذشت. در راه به عبادت گاهی رسید که عابدی در آنجا زندگی می کرد. حضرت با او مشغول سخن گفتن شد. در این هنگام جوانی که به کارهای زشت و ناروا مشهور بود، از آنجا گذشت. وقتی چشمش به (ع) و مرد عابد افتاد، پایش سست شد و از رفتن باز ماند. همان جا ایستاد و گفت: خدایا من از کردار زشت خویش شرمنده ام، اکنون اگر پیامبرت مرا ببیند و سرزنش کند، چه کنم؟! خدایا عذرم را بپذیر و آبرویم را مبر. مرد عابد تا آن جوان را دید سر به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! مرا در قیامت با این جوان گناه کار محشور نکن. در این هنگام به پیامبر ( علیه السلام ) وحی فرمود که به این عابد بگو: ما دعایت را مستجاب کردیم و تو را با این جوان محشور نمی کنیم، چرا که او به دلیل توبه و پشیمانی اهل بهشت است و تو به دلیل غرور و تکبرت، اهل دوزخ !!! - ج یک ✨🍃✨🍃✨
✨ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: قَالَتِ الْحَوَارِیُّونَ لِعِیسى‏ یَا رُوحَ اللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ؟ قَالَ مَنْ تُذَکِّرُکُمُ‏ اللَّهَ رُؤْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُمْ فِی الْآخِرَةِ عَمَلُهُ‏ (ص)؛ به علیه السلام گفتند: یا الله با چه کسی همنشین شویم؟ فرمود باکسی که: دیدنش شمارا به یاد خدا بیاندازد. گفتارش بر علم شما بیافزاید. عملش شما را به عمل کردن برای آخرت ترغیب کند. - ج ‏۱ ص ۹۵ 🍃🍃 https://eitaa.com/niyazha/1761
سالروز ولادت با سعادت پیامبر بزرگ الهی الله، ، مسیح علیه السلام نویدبخش و بشارت دهنده ظهور آخرین نبی خدا صلی الله علیه و آله ویاریگر موعود آخرالزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر اهالی توحید و ایمان گرامی باد . اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج ✨🍁✨🍁✨
بسم الله الرحمن الرحیم فرازی از وصیت‌نامه؛ خداوندا، سر من، عقل من، لب من، شامّه من، گوش من، قلب من، همه اعضا و جوارحم در همین امید به سر می‌برند: یا ارحم‌الراحمین،  مرا بپذیر، پاکیزه بپذیر، آن‌چنان بپذیر که شایسته دیدارت شوم. جز دیدار تو را نمی‌خواهم، بهشت من جوار توست، یا الله... 🏴 🏴 https://eitaa.com/niyazha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ ... در سختی های جنگ ... ... پناهگاهی جز حضرت (س) نداشتیم ... (س) در ، در ، فاطمه در ، فاطمه در کوههای سخت و سرد کردستان مادری کرد ... 🏴 🏴 🏴 https://eitaa.com/niyazha
🏴 زيارت عليهاالسلام اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ حَبيبِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ صَفىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمينِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَفْضَلِ اَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِّيَةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا سِيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللهِ وَخَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْفاضِلـَةُ الزَّكِيـَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْحَوْراءُ الاِْنْسِيَّه. شهادت حضرت فاطمة_الزهراءعليهاالسلام تسلیت باد 🏴 🕯 🏴 🕯 🏴 https://eitaa.com/niyazha
به قول 95 روز (11ق) در این روز، سنه 11، موافق روایت طبرى از حضرت (ع) و بنا به قول و و و و غیره وفات حضرت فاطمه علیها السلام واقع شده "1" پس باید در این روز، شیعیان به مراسم تعزیت آن حضرت قیام نمایند و زیارت آن مظلومه و نفرین بر ظالمان و غاصبان حق او کنند. بدانکه در روز وفات اختلاف بسیار است و اظهر نزد احقر، آن است که بقاى آن مظلومه بعد از پدر بزرگوارش ، نود و پنج روز بوده و در این روز وفات کرده و از براى هفتاد و پنج ، وجهى نتوان ذکر کرد که جاى ذکرش ‍ نیست ، لکن خوب است عمل شود به هر دو روایت در عزاى آن مظلومه و اقامه مصیبت. به هر حال ،بعد از پدر بزرگوار خود، در دنیا چندان مکث نکرد و پیوسته نالان و گریان بود به حدی که او را یکى از بکاؤون خمس شمردند و اهل مدینه ازکثرت گریه او شکایت کردند و در این مدت قلیل آنقدر اذیت و درد کشید که خدا داند و اگر کسى تأمل کند در این کلمات که امیر المؤ منین علیه السلام بعد از دفن او با قبر پیغمبر خطاب کرده ، می داند که چه مقدار بوده صدمات آن مظلومه ، چه به سندهاى معتبر وارد شده که چون امیرالمؤمنین(ع) از دفن فاطمه فارغ شده ، حزن و اندوه آن حضرت هیجان کرد، آب دیده هاى مبارکش بر روى انورش جارى شد و رو به قبر حضرت رسالت (ص) گردانید و بر آن حضرت سلام کرد از جانب خود و فاطمه و بعض دردهاى دل خود را ذکر کرد، تا آنکه عرض کرد: امانت خود را بخود برگردانیدى و گروگان خود را از من باز گرفتى . چه بسیار قبیح است آسمان سبز و زمین گرد آلود در نظر من. یارسول الله ! اندوه من به در نخواهد رفت تا آنکه حق تعال از براى من اختیار کند آن خانه را که اکنون تو در آنجا مقیمى. در دلم جراحتى است چرگ آورنده و در سینه ام اندوهى است از جا به در آورنده ، چه بسیار زود جدایى افتاد میان ما و به سوى خدا شکایت میکنم حال خود را. و ستنبک ابنتک بتظافر امتک على هضمها فاحقها السوال و استخبرها الحال فکم من غلیل معتلج بصدرها لم تجدالى بثه سبیلا و ستقول و یحکم الله و هو خیر الحاکمین."2" یعنى: و بزودى خبر خواهد داد تو را دختر تو به معاونت و یارى کردن امت تو یکدیگر را بر غصب حق من و ظلم کردن در حق او، پس از او بپرس احوال را، چه بسیار غمها در سینه او بر روی هم نشسته بود که به کسى اظهار نمى توانست کرد و به زودى همه را بتو خواهد گفت و خدا از براى او حکم خواهد کرد و او بهترین حکم کنندگان است. ادامه👇 ( ۱ )
شیخ طوسى از ابن عباس روایت کرده است که چون هنگام وفات حضرت رسول(ص) شد، آنقدر گریست که آب دیده اش به محاسن مبارکش جارى شد. گفتند: یارسول الله ! سبب گریه شما چیست ؟ فرمود: گریه میکنم براى فرزندان خود و آنچه نسبت به ایشان خواهند کرد بدان امت من بعد از من. گویا مى بینم فاطمه دختر خود را بر او ستم کرده باشند بعد ازمن واو ندا کند که (یا ابتاه یا ابتاه) واحدى از امت من او را اعانت نکند. فاطمه (ع) چون این سخن را شنید، گریست. حضرت فرمود: گریه مکن اى دختر! فاطمه گفت : گریه نمیکنم براى آنچه بعد از تو بامن خواهند کرد ولکن میگرم از مفارقت تو یارسول الله ! حضرت فرمود: که بشارت باد تو را اى دختر که زود به من ملحق خواهى شد و تو اول کسى خواهى بود که از اهل بیت ، به من ملحق می شود. ادامه👇 ( ۲ )
در (روضة الواعظین) و غیره ، روایت است که حضرت را مرض شدیدى عارض شد و تا چهل روز ممتد شد، چون دانست موت خود را (ام ایمن) و (اسماء بنت عمیس) و حضرت امیر المؤ منین را حاضر ساخت و گفت : اى پسر عم ! از آسمان خبر فوت من ، به من رسید و من در جناح سفر آخرتم ، تو را وصیت مى کنم به چیزى که در خاطر دارم حضرت فرمود: آنچه خواهى وصیت کن اى دختر رسول خدا! پس بر بالین آن حضرت نشست و هر که در آن خانه بود، بیرون کردند، پس فرمود: که اى پسر عم ! هرگز مرا دروغگو و خاین نیافتى و از روزى که با من معاشرت کرده اى مخالفت تو نکرده ام. حضرت فرمود: معاذالله ، تو داناترى به خدا و نیکوکارتر و پرهیزکارتر و کریم تر و از خداترسان ترى از آنکه تو را سرزنش کنم به مخالفت خود و بر من بسیار گران است مفارقت تو ولکن مرگ امری است که چاره ای از آن نیست. به خدا سوگند که تازه کردى بر من ، مصیبت رسول خدا را و عظیم شد وفات تو بر من ، پس میگویم: انالله و انا الیه راجعون براى مصیبتى که چه بسیار درد آورنده است مرا و چه بسیار سوزنده و به حزن آورنده است مرا .به خدا سوگند که این مصیبتى است که تسلى دهنده ندارد و رزیه اى است که هیچ چیز عوض آن ، نمى تواند شد. پس ساعتى هر دو گریستند، پس امیر المؤ منین سرفاطمه را ساعتى به دامن گرفت و به سینه خود چسبانید و فرمود: هر چه مى خواهى وصیت بکن که آنچه فرمایى به عمل میاورم و امر تو را بر امر خود اختیار میکنم ، پس فاطمه گفت : خدا جز اى خیر دهد تو را اى پسر عم رسول خدا! وصیت مى کنم تو را اول که بعد از من امامه را به عقد خود در آورى ، زیرا که مردان را چاره اى از زن گرفتن نیست او براى فرزندان من ، مثل من است پس گفت: که براى من نعشى قرار ده ، زیرا که ملائکه را دیدم که صورت نعش براى من ساختند. حضرت فرمود: وصف آن را براى من بیان کن ، پس وصف آن را بیان کرد. حضرت براى او درست کرد و اول نعشى که در زمین ساختند، آن بود . پس گفت که باز وصیت مى کنم تو را که نگذارى بر جنازه من حاضر شوند یکى از آنانیکه بر من ستم کردند و حق مرا گرفتند، چه ایشان دشمن من و دشمن رسول خدایند و نگذارى که احدى از ایشان و اتباع ایشان بر من نماز کنند و مرا در شب دفن کن در وقتیکه دیده ها در خواب باشد."3" ادامه👇 ( ۳ )
در(کشف الغمه) و غیره روایت کرده اند که چون وفات حضرت فاطمه علیه السلام نزدیک شد، اسماء بنت عمیس را فرمود که آبى بیاور که من وضو بسازم، پس وضو ساخت و بروایتى غسل کرد، نیکوترین غسلها و بوى خوش طلبید و خود را خوشبو گردانید و جامه هاى نو طلبید و پوشید و فرمود: اى اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم چهل درهم کافور آورد از بهشت، پدرم آن را سه قسمت کرد یک حصه را براى خود گذاشت و یکى از براى من و یکى از براى على، آن کافور را بیاور که مرا بان حنوط کنند، چون کافور را آورد، فرمود: نزدیک سر من بگذار، پس پاى خود را رو به قبله کد و خوابید و جامه بر روى خود پوشید و فرمود: اى اسماء! ساعتى صبرکن، بعد از آن مرا بخوان اگر جواب نگویم على را طلب کن و بدانکه من به پدر خود ملحق گردیده ام. اسماء ساعتى انتظار کشید بعد از آن آن حضرت را ندا کرد صدایى نشنید، پس گفت: اى دختر مصطفى اى دختر بهترین فرزندان آدم! ای دختر بهترین کسیکه روى زمین راه رفته است اى دختر آنکسى که در شب معراج به مرتبه قاب قوسین اوادنى رسیده است! چون جواب نشنید جامه را از روى مبارکش برداشت دید که مرغ روحش به ریاض جنت پرواز کرده است، پس بر روى آن حضرت افتاد و آن حضرت را می بوسید و میگفت: چون به خدمت حضرت رسول برسى، سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت برسان. در این حال حسنین از در در آمدند و گفتند: اى اسماء! مادر ما، در این وقت چرا به خواب رفته است؟ اسماء گفت: مادر شما بخواب نرفته ولیکن برحمت رب الارباب واصل گردیده است، پس حضرت امام حسن خود را بر روى مادر افکند و روى انورش را می بوسید و میگفت: ای مادر بامن سخن بگو، پیش از آنکه روحم از جسد مفارقت کند و حضرت امام حسین بر پایش افتاد و می بوسید آن را و میگفت: ای مادر بزرگوار! منم، فرزند تو حسین، بامن سخن بگو پیش از آنکه دلم شکافته شود و از دنیا مفارقت کنم. پس اسماء گفت: اى دو جگر گوشه رسول خدا! بروید و پدر بزگوار خود را خبر کنید و وفات مادر خود را به او برسانید، پس ایشان بیرون رفتند چون به نزدیک مسجد رسیدند، صدا به گریه بلند کردند، پس صحابه به استقبال ایشان دو یدند، گفتند سبب گریه شما چیست! ای فرزندان رسول خدا! حق تعالى هرگز دیده شما را گریان نگرداند مگر جاى جد خود را خالى دیده اید و گریان شده اید از شوق ملاقات او. گفتند: مادر ما از دنیا مفارقت کرد چون حضرت امیر، این خبر وحشت اثر را شنید بر رو در آمد و فرمود: بعد از تو خود را به که تسلى دهم، پس این دو شعر را در مصیبت آن حضرت ادا فرمود: لکل اجتماع من خلیلین فرقة و کل الذى دون الفراق قلیل و ان افتقادى واحدا بعد احد دلیل على ان لایدوم خلیل"4" ادامه👇 ( ۴ )
چون خبر وفات حضرت فاطمه در مدینه منتشر گردید، مردان و زنان همه گریان شدند در مصیبت آن حضرت و صداى شیون از خانه هاى مدینه بلند شد. زنان و مردان به سوى خانه آن حضرت دویدند و زنان بنى هاشم در خانه آن حضرت جمع شدند و نزدیک شد که از صداى شیون ایشان مدینه به لرزه در آید و ایشان مى گفتند: اى سیده و خاتون زنان! اى دختر پیغمبر آخر زمان ! مردم فوج فوج به تعزیه به سوى حضرت امیر المؤ منین (ع) مى آمدند آن حضرت نشسته بود و حسنین (ع) در پیش آن حضرت نشسته بودند و می گریستند و مردم از گریه ایشان می گریستند. ام کلثوم به نزد قبر رسول خدا (ص) آمد و گفت : یا ابتاه یارسول الله ! امروز مصیبت تو بر ما تازه شد و امروز تو از دنیا رفتى . دختر خود را به سوى خود بردى . مردم جمع شده بودند و گریه می کردند و انتظار بیرون آمدن جنازه را می کشیدند، پس ابوذر بیرون آمد و گفت اى مردم ! بیرون آوردن جنازه تأخیر افتاد پس متفرق شدند و برگشتند. چون پاسى از شب گذشت و دیده ها به خواب رفت ، جنازه را بیرون آوردند و حضرت امیر المؤ منین و حسنین و عمار و مقداد و عقیل و زبیر و ابوذر و سلمان و بریده و گروهى از بنى هاشم و خواص آن حضرت بر حضرت فاطمه نماز کردند و در همان شب او را دفن کردند. حضرت امیر بر دور قبر او هفت قبر دیگرى ساخت که ندانند قبر آن مظلومه کدام است و به روایتى دیگر چهل قبر دیگر را آب پاشید که قبر فاطمه در آنها مشتبه باشد و بروایت دیگر، قبرآن مظلومه را بازمین هموار کرد که علامت قبر معلوم نباشد. اینها براى آن بود که عین موضوع آن قبر منور را ندانند و بر آن قبر نماز نکنند و خیال نبش قبر آن حضرت تو را به خاطر نگذرانند و به این سبب در موضع قبر آن مظلومه اختلاف واقع شده است. بعضى گفته اند که در بقیع است و بعضى گفته اند مابین قبر حضرت رسول (ص) و منبر آن حضرت مدفون است ، زیرا که حضرت رسول صلى الله علیه وآله فرمودند مابین قبر من و منبر من باغى است از باغهاى بهشت و منبر من ، درى است از درهاى بهشت و بعضى گفته اند که آن حضرت را در خانه خود دفن کردند و این اصح اقوال است و چنانچه روایت صحیحه بر آن دلالت میکند و ابن شهر آشوب و غیره روایت کرده که چون ان حضرت را خواستند در قبر گذارند دو دست از میان قبر پیدا شد شبیه به دستهاى پیغمبر و آن حضرت را گرفت و بقبر برد. ادامه👇 ( ۵ )
"1- الموالید،ص22؛المنتخب من الذلیل المذیل،ص6. 2- الانوار،ج43،ص193. 3-و در روایت از ائمه(ع) مروی است که فاطمه مظلومه در وقت احتضار وصیت کرد با (ع) و گفت: هرگاه من وفات کردم مرا غسل بده و تجهیز کن و نماز کن بر من و مرا داخل در قبر نما و در لحد گذار و قبر مرا از خاک بپوشان و بنشین بالای سر من مقابل رویم و قران و دعای بسیار بخوان زیرا که ان ساعتی است که میت احتیاج دارد انس با زنده ها را و من می سپرم تو را به خدا و وصیت می کنم تو را در حق اولادم به نیکی پس ام کلثوم را در بر گرفت و گفت: یا امیر المومنین! چون ام کلثوم بالغ شود آن چه در خانه من است از برای او باشد دیگر خدا کافی اوست و چون وفات نمود آن مخدره امیر المومنین(ع)به جا آورد آن وصیت را... 4- ،ج1،ص501؛امالی،ص580. 5- من جواهر القاموس،ج9،ص289. 6- دمشق،ج33،ص326" تمام👆 ( ۶ ) شهادت حضرت فاطمة_الزهراءعليهاالسلام تسلیت باد 🏴 🏴 🏴
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم اثر دست ستــــم از رخ نیلی نرود هـرگز از یاد عــلی ضربت سیلی نرود (س) شهادت حضرت فاطمة_الزهراءعليهاالسلام تسلیت باد 🏴 🏴 https://eitaa.com/niyazha
👆 🏴 بسم الله الرحمن الرحیم علل اختلاف نظر در تاریخ شهادت (س) زمان شهادت و وفات حضرت زهرا(س) همانند مکان دفن ايشان از مجهولات تاريخی است که نشانه اوج مظلوميت حضرت است. عواملي چند ممکن است منشأ اين اختلاف باشد؛ از جمله: ۱ - نقل حوادث تاريخی در آن دوران همانند امروز نبوده که به صورت نوشته و کتاب در آيد و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رويدادهای تاريخی به طور عمده شفاهی بوده و از خاطر و ذهن افرادی به اذهان ديگران منتقل می شده است. کسی نمی تواند ادعا کند که همه اين ناقلان از‌اشتباه مصون بودند. ۲ - از سوي ديگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند، در چنين شرايطی کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاريخی را به طور دقيق ثبت کنند. ۳ - پس از اختلاف و دسته بندی های سياسی که پس از رحلت رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) پديد آمد، کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آنجا که توان داشتند، تاريخ حادثه‌ها را دست کاری کرده‌اند. پراکندگی گفتار تاريخ نگاران در اين موضوع گواهی روشن بر تحريف عمدی آنان در تاريخ شهادت حضرت زهرا(س) است. در رابطه با زمان وفات و شهادت حضرت زهرا(س) روايات متفاوتی نقل شده است که برخی از اين روايات بی سند و مرفوع است و در نتيجه از اعتبار کافی برخوردار نیست و برخی روايات نيز مدت زندگی حضرت زهرا را پس از رحلت پدر گرامی اش دو يا شش و يا هشت ماه بيان کرده اند، چون اين دسته از روايات نيز سند درستی ندارند و يا از امام معصوم نقل نشده‌اند نمی تواند معتبر و قابل توجه باشند. بعضی از احاديث گويای اين است که حضرت پس از رحلت رسول خدا(ص) سه ماه يا يکصد روز در قيد حيات بوده است. اين گونه احاديث را ممکن است با حديث مشهور طبری که شهادت حضرت را سوم جمادی الثانی می داند بدين طريق جمع کرد، که سه ماه، پنج روز کمتر از سوم جمادی الثانی يعنی نود و پنج روز است و يکصد روز، پنج روز بيشتر از نود و پنج روز می شود و تفاوت چند روز قابل توجه نيست، مرحوم علامه مجلسی نيز به اين مطلب ‌اشاره دارد. در نتيجه تنها رواياتی که قابل تأمّل است؛ روايات هفتاد و پنج روز و سوم جمادی الثانی يعنی نود و پنج روز است. روايت هفتاد و پنج روز به دو طريق ـ ابو عبيده و هشام بن سالم ـ از (ع) نقل شده است و روايت سوم جمادی الثانی يعنی نود و پنج روز در روايت ابو بصير، نيز از امام صادق(ع) تصريح شده است. اين دو تعبير با توجه به قول مشهور شيعه درباره رحلت پيامبر اکرم(ص) در بيست و هشتم ماه صفر با هم تعارض دارد، چون که هفتاد و پنج روز پس از رحلت پيامبر اکرم، موافق با سيزدهم جمادی الاولی می شود، نه سوم جمادی الثانی. 📌ممکن است دليل اختلاف در اين دو دسته از رايج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روايات باشد. توجه به شباهت؛ «خمسه و سبعون» با «خمسة تسعون» مؤيد اين معناست. به عنوان مثال در کتاب کافی در مورد زمان شهادت حضرت زهرا(س) چنين آمده است: «و توفيت و لها ثمان عشرة سنه و خمسة و سبعون يوما». همان گونه که در اين روايت ديده می شود شباهت «خمسه و سبعون» به «خمسه تسعون» خيلی نزديک است و‌اشتباه نسّاخ، تاريخ نويسان يا راويان حديث می تواند موجب پديد آمدن دو تاريخ متفاوت در رابطه با روز شهادت حضرت زهرا(س) باشد. (س) شهادت حضرت فاطمة_الزهراءعليهاالسلام تسلیت باد 🏴 🏴 https://eitaa.com/niyazha
🍃💎🍃 (ع) ؛ اسامی حضرت فاطمه(س) و معانی آن نزد خداوند : از شر و آتش جهنم، بدور است : نورانی : معصومه : پاکیزه : راضی به قضای خداوند : مورد پسند خدا : ملائکه با او سخن می گویند : صاحب برکت : رشد کننده در کمالات 📚احادیث الطلاب # 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴