eitaa logo
پرسمان | porseman
992 دنبال‌کننده
519 عکس
12 ویدیو
21 فایل
🏢 اداره تبلیغ نوین 🔶 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ✅ پاسخ‌به‌مسائل‌قرآن‌وحديث|كلام‌ودين‌پژوهی|اخلاق‌|احكام|مشاوره|تاريخ‌وسيره|سياسی|فرهنگی|مهدويت‌و... 📩 شما می‌توانيد از طريق پيامک ۳۰۰۰۱۶۱۹ سوال خود را مطرح كنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
◀ فلسفه نماز شکسته مسافر ⁉️ دليل اينكه روزه و‌ نماز بايستي شكسته باشه چيه؟ چه اشكالي داره مثلا ۷ روز بريم سفر و روزه بگيريم؟ ✅ علت شكسته خواندن نماز در حال مسافرت تصريح آيات قرآن است:آيه ۱۰۱ سوره نساء دلالت دارد بر اين كه مسافر بايد نمازش را قصر (شكسته) بخواند. آنجا كه ميفرمايد:«وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِى الْأَرْضِ فَلَيسَ عَلَيكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاة». نساء، آيه ۱۰۱.؛ (هنگامى كه سفر ميكنيد، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد. ... » نماز شكسته از احكام امتنانى و تسهيلى خداوند بر مسافران است زيرا به طور معمول شرايط سفر با شرايط وطن متفاوت است و امكانات تغييريابد. از نشانه هاى شريعت كامل علاوه بر «تعبد»، «تنوع» مى باشد. از آنجا كه مسافران معمولا با فشردگى برنامه ها و عجله روبرو هستند و چه بسا مسائلى پيش بينى نشده براى آنان در طول سفر رخ دهد، لذا خداوند متعال تخفيف در عبادت را به عنوان هديه اى به بخشى مسافران به صورت حكمى امتنانى تعيين نموده است. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايند: «ان الله تعالى وضع عن المسافر الصوم و شطر الصلاة». كنزالعمال، ج ۸، ص ۵۰۳.؛ خداوند متعال روزه و مقدارى از نماز را از مسافر برداشته است» . 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخهای احکام روزه و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/special/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87/67 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ کنکور و روزه ⁉️ آيا ميشود در سال كنكور ، روزه نگرفت؟ ✅ سخت بودن روزه و امتحان داشتن مجوز شرعي براي خوردن روزه نيست ولي ميتوانيد هر روزي كه نمي توانيد روزه بگيريد ۲۳كيلومتر بقصد سفر از شهر خارج شويد و روزه خود را افطار كنيد و برگرديد در اين صورت مرتكب حرام نشديد و فقط قضا به عهده شما مي ايد ولي اگر بدون عذر موجه شرعي روزه ها را نگيريد هم كار حرام كرده ايد و هم علاوه بر قضاي روزه ها كفاره نيز به عهدتان مي ايد. 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخهای احکام روزه و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/special/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87/67 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ فرو رفتن سهوي آب ⁉ اگر هنگام شستن دهان ناخوداگاه ذره اي آب وارد حلقمان شد حكمش چيست؟ ✅ اگر براي وضو مضمضه مي كرديد و آب سهوا پايين رود اشكال ندارد و اما فقط براي شستن دهان يا خنك شدن مضمضه كرده ايد و آب سهوا پايين رود قضاي روزه لازم است . 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخهای احکام روزه و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/special/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87/67 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ حضرت خديجه (س) الگوي زنان ⁉ حضرت خديجه(س) از چه جهاتي براي زنان ما الگو هستند؟ ✅ حضرت خديجه همسر گرامى رسول اكرم صلى الله عليه و آله، در شهر مكه به دنيا آمد . پدر وى خويلد بن اسد و مادرش فاطمه دختر زائدة بن اصم مى باشد . او در ۲۵ يا ۲۸ سالگي با حضرت محمد صلى الله عليه و آله كه ۲۵ سال از عمر شريفش را سپرى كرده بود ازدواج نمود . قبل از اسلام وى به خاطر دارا بودن صفات پسنديده و فضائل اخلاقى و پاكدامنى، «طاهره » لقب گرفت . ثروت خديجه در ميان اهل مكه بى نظير بود و اهالى مكه با اموال وى به صورت مضاربه اى تجارت مى كردند . خديجه پس از ازدواج با پيامبر همه آن ثروت را در اختيار حضرت رسول نهاد و بدين ترتيب از جنبه اقتصادى دين اسلام را تقويت نموده و در گسترش آن نهايت تلاش خود را به جاى آورد .مقام او در نزد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به حدى بود كه در مدت ۲۵ سال زندگى مشترك با اين بانوى با عظمت، آن حضرت به خاطر تكريم وى با هيچ زنى ازدواج نكرد و بهترين دوران جوانى خويش را به وى بخشيد . بعد از رحلت حضرت خديجه، رسول گرامى اسلام هميشه به ياد محبت ها و تلاش هاى او بود . اين ياور با وفاى رسالت بعد از ۲۵ سال زندگى در كنار حضرت خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله در دهمين سال بعثت در دهم ماه رمضان چشم از جهان فرو بست و قلب رسول خدا صلى الله عليه و آله و مسلمانان را داغدار نمود .پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پيكر پاك او را در حجون با دست هاى خويش به قبر گذاشت و از شدت حزن و اندوه سال وفات او را كه با فاصله اندكى از رحلت ابوطالب عليه السلام رخ داده بود، عام الحزن (سال اندوه) ناميد . به هر حال براي شناخت فضائل و مناقب آن بزرگوار، و استفاده از آنها به عنوان اسوه و الگو به نكات ذيل اشاره مي كنيم: ۱- فضائل اخلاقى و علمى ۲- پرورش فرزندان صالح ۳- توجه به نيازهاى عاطفى و خواسته هاى فرزندان ۴- رعايت آيين شوهردارى الف) ابراز محبت: ب) طرح غيرمستقيم خواسته ها ج) دلجويى و دلدارى همسر ۵- برترين معيارهاى انتخاب همسر 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/حضرت-خديجه-(س)-الگوي-زنان/54955 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ افطار در حد ترخص ⁉️ سلام براي فرار از روزه با رسيدن به حد ترخص ميتوان افطار كرد و برگشت ؟ يا بعد از افطار كردن بايد تا مسافت شرعي نيز رفت؟ ✅ با قصد مسافرت به ۴ فرسخي (۲۲/۵ كيلومتر) حركت كنيد و در وقت رسيدن به حد ترخص مي توانيد افطار كنيد و سفر را تا ۴ فرسخي ادامه دهيد و اگر قبل از رسيدن به ۴ فرسخ به شهر برگشتيد آن روز را بايد امساك كنيد و قضاي آن را هم بگيريد و اگر از اول قصد رفتن تا ۴ فرسخي نداشته ايد و تصميم به برگشت از بين راه داشتيد علاوه بر قضا كفاره هم دارد. 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخهای احکام روزه و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/special/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87/67 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ روزه و مسافر ⁉ سلام عليكم دليل شكسته شدن روزه بعدازخارج شدن حد ترخص چيست؟ چرا بيست ودومين كيلومتر ؟ ✅ پاسخ: در اين باره نخست به شرايط سفر براي روزه دارد اشاره مي شود.وسپس در با ره دلايل خوردن روزه در سفر توضيح داده مي شود: ۱-«مسافت شرعي» و «حد ترخص» دو عنوان فقهي هستند كه احكام خاص خود را دارند. مانند اين كه اگر روزه داري به قصد رسيدن يا عبور از مسافت شرعي يعني ۲۲/۵ كيلومتر يا بيشتر ، از حد ترخص كه گذشت حكم روزه از او برداشته شده و روزه‌اش باطل مي شود و نمازش شكسته مي شود و قبل از حد ترخص نمي تواند روزه خود را افطار كند و نمازش كامل است و اگر مسافر كمتر از مسافت شرعي يعني كمتر از ۲۲/۵ كيلومتر از شهر خود بخواهد بيرون رود انجا نمازش تمام و روزه اش صحيح است و حكم وطنش را دارد و لذا عبور او از حد ترخص باعث شكسته شدن نماز و بطلان روزه اش نمي شود. محدوده حد ترخص: جايى است كه اگر در آن جا بايستيد، صداى اذانى كه در وطن شما گفته مى شد نشنويد و ديوار ساختمان هاى آخر شهر را نبينيد. بنابراين وقتى از وطن قصد مسافرت مى كنيد، وقتى به چنين نقطه اى رسيديد از آن جا حكم مسافر پيدا مى كنيد و از آن جا به بعد بايد نماز را شكسته بخوانيد و اگر در حال روزه باشيد، مى توانيد افطار كنيد. در برگشتن به وطن نيز به اين نقطه كه برسيد ديگر حكم مسافر را نداريد (اين نظر مشهور فقها است) ، (توضيح المسائل مراجع، ص ۶۴۳ و ۶۹۴). ۲-دلايل خوردن روزه در سفر: يكم. گرچه اين روزها، وسايل نقليه و ابزار مسافرت با گذشته فرق كرده است؛ ولى در عين حال هم اكنون نيز مسافرت داراى محذورات زيادى است. ... دوم. خستگى ناشى از طول مسافت - كه طبعاً با وسايل نقليه در روزگاران گذشته دشوارتر بود - يكى از حكمت هاى مهم قصر نماز و افطار روزه است و نه آنكه تمام العلة باشد... سوم. رواياتى كه بيانگر قصر نماز مسافر است، بر دو دسته است: الف. ملاك قصر را «ثمانية فراسخ» (هشت فرسخ) رفت و برگشت مى داند. ب. ملاك قصر نماز مسافر را «مسيرة يوم» (مسير يك روز) مى داند.مشهور فقيهان - بلكه اجماع فقها - به روايات «ثمانية فراسخ» تمسك كرده اند و روايات «مسيرة يوم» را حمل نموده اند بر اينكه در زمان هاى قديم، يك روز مسافرت با هشت فرسخ مساوى بوده است و نظر به اينكه «مسيرة يوم» يك روز مسافرت با «ثمانية فراسخ» فرسخ منطبق بوده است؛ در احاديث معصومان(ع) گاهى ملاك شكسته شدن نماز با عنوان ۸ فرسخ بيان شده است و گاهى با عنوان يك روز مسافرت.به عبارت ديگر «مسيرة يوم» عنوان مشير است نه عنوان وصفى. چهارم. مسافر به كسى مى گويند كه از وطن خويش خارج شده است و خروج از وطن، اصل و اساس در مسافرت است؛ يعنى، اگر كسى از وطن خويش خارج نشود، ديگر مسافر نيست. فلسفه و حكمت قصر نماز در مسافرت و افطار و روزه در آن، براساس قرآن و سنت كه هر دو از منبع اصلي احكام و معارف اسلامي باشد، تخفيف و هديه اي است كه خداوند سبحان براي بندگانش اعطا فرموده است. 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/روزه-و-مسافر/169851 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن علیه السلام مبارک. برای مطالعه زندگینامه ایشان به لینک زیر مراجعه کنید: https://www.porseman.com/article/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%D9%8A%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85/34943
◀ آداب سخن گفتن ⁉️ سلام ديدگاه بنده اين است كه با ديگران حتي رفيقان فقط حرف ضروري و حرف ديني(نشر معارف مثلا بيان حديث)،سخنان ديگه اي نبايد زد،چنين نظري درسته؟ ✅ پرسشگرگرامي؛ معيار سخن گفتن با رفيقان نافع بودن به حال دنيا و آخرت است بنابراين حتما لازم نيست آيه و روايت باشد هر سخني كه مفيد است چه براي زندگي اين دنيا يا در جهت ارتقاي معنويت انسان گفتن آن خوب است و اشكالي ندارد. از نظر ديني سخن لغو و بيهوده و يا گناه آلود منع شده است. سخن گفتن عادي اگر مشتمل بر فايده اي باشد اشكالي ندارد و نبايد در اين زمينه افراط يا تفريط كرد. توضيحاتي در آداب سخن گفتن آمده است كه اميد است مفيد باشد. در حكمت ۳۸۲ نهج البلاغه حدود سخن مشخص شده است؛وَ قَالَ (عليه السلام): لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ فَإِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. و درود خدا بر او، فرمود: چيزى را كه علم به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز قيامت از آن ها بازخواست خواهد كرد. شرح حكمت: خداوند در قرآن مى فرمايد: «بگو: خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است; و (همچنين) گناه و ستم به ناحق را; و اين كه چيزى را كه خداوند دليلى براى آن نازل نكرده، شريك او قرار دهيد; و به خدا مطلبى نسبت دهيد كه نمى دانيد. (۳۳ اعراف)» نيز مي فرمايد:«از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چراكه گوش و چشم و دل، همه مسئول اند. (۳۶ اسراء)» در كتاب كافي در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه امام فرمود:«هنگامى كه سؤالى از شخص عالمى شود در حالى كه پاسخ آن را نمى داند بايد بگويد: «الله اعلم» و كسى كه عالم نيست حتى اين جمله را هم نبايد بگويد (زيرا او علمى ندارد كه خدا را از خود اعلم بداند).» فردي از امام باقر(عليه السلام) پرسيد: خداوند چه حقى بر بندگان دارد؟ امام(عليه السلام) فرمود: «از آنچه مى دانند سخن بگويند و درباره آنچه نمى دانند توقف كنند.» بيان آنچه كه انسان مى داند گاه افشاى اسرار مؤمنين و گاه غيبت و عيب جويى ديگران است و گاه سبب اهانت و يا ايجاد اختلاف در ميان مردم و يا اشاعه فحشا و يا سبب اضطراب افكار عمومى مى شود و يا افراد كم استعدادى را به گمراهى مى افكند كه همه اين ها از مصاديق گناه است. مسئوليت زبان از همه اعضا بيشتر است و گناهانى كه با زبان انجام مى شود فزون تر و متنوع تر مى باشد. گفتار آدمي بيانگر شخصيت اوست. انسان‌هاي مؤدب و باشخصيت هرگز در بدترين شرايط هم حاضر نيستند گفتار خود را به آنچه در خور شأنشان نيست، بيالايند. آدمي مخفي است در زير زبان اين زبان، پرده است درگاه دهان چون كه بادي، پرده را در هم كشيد سرّ صَحن خانه شد بر ما پديد ***آداب سخن گفتن: سخن گفتن آدابي دارد كه مهم‌ترين آنها را مي‌آوريم: 1⃣ ميانه‌روي در گفتار 2⃣ سنجيده بودن گفتار 3⃣ به جا بودن گفتار 4⃣ قابل فهم بودن گفتار 5⃣ جذاب بودن گفتار 6⃣ نرم بودن گفتار 7⃣ مفيد بودن گفتار 8⃣ عامل بودن به گفتار 9⃣ حق بودن گفتار 🔟 نيكو بودن گفتار 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/آداب-سخن-گفتن/169868 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ ثواب افطاری دادن ⁉️ افطاري دادن چه اجري دارد؟ ✅ در پاسخ به مطلب زير توجه كنيد . 💐رسول خدا ص در باره فضيلت افطاري در ماه رمضان فرمود :وَ قَالَ النَّبِيُّ(صلي الله عليه و آله) مَنْ فَطَّرَ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُؤْمِناً صَائِماً كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللهِ لَيْسَ كُلُّنَا نَقْدِرُ عَلَى أَنْ نُفَطِّرَ صَائِماً فَقَالَ إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَرِيمٌ يُعْطِي هَذَا الثَّوَابَ مِنْكُمْ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ إِلَّا عَلَى مَذْقَةٍ مِنْ لَبَنٍ يُفَطِّرُ بِهَا صَائِماً أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءِ عَذْبٍ أَوْ تُمَيْرَاتٍ لَا يَقْدِرُ عَلَى أَكْثَرَ مِنْ ذَلِك. (من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص۱۳۴) هر كس از شما در اين ماه روزه دارى را افطار دهد؛ خداى تعالى پاداش عملش را ثواب يك بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته او قرار خواهد داد. فردى گفت : يا رسول الله ! همه ما كه توانايى افطار دادن نداريم . حضرت فرمود: از آتش جهنم بپرهيزيد، گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر اين را هم نداريد) به دادن شربت آب ساده اى باشد. 🌺 ابى بصير از امام صادق عليه السلام چنين نقل مى كند: قال ايما مؤمن اطعم مؤ منا ليلية من شهر رمضان كتب الله له بذلك مثل اجر من اعتق ثلاثين نسمة مؤ منة و كان له بذلك عندالله دعوة مستجابة. ( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۱۶ ) هر مؤ منى كه مومن ديگرى را در شب ماه رمضان افطار دهد، خداوند براى او ثواب آزاد كردن سى بنده مى نويسد، و در نزد خدا براى او يك دعا مستجاب خواهد بود. 🌸 در روايت ديگرى آن حضرت مى فرمايد: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ(عليه‌السلام) أَنَّهُ قَالَ تَفْطِيرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِك.(من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ۱۳۴) از امام ابوالحسن(عليه‌السلام) روايت است، كه فرمود: افطارى دادن به برادر مسلمانت از روزه داشتنت افضل است . 🌷 موسى بن بكر از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام چنين نقل مى كند: قال فطرك اخاك الصائم افضل من صيام. ثواب افطار دادن برادر مؤ منت برتر است از روزه گرفتن است. (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۱۶) 🌹 مرحوم شيخ صدوق رحمة اللّه عليه ، با سند خود به نقل از حضرت صادق آل محمّد عليهم السلام ، حكايت مي فرمايد: روزي يكي از دوستان و اصحاب پدرم ، به نام سُدير صيرفي در ماه مبارك رمضان نزد پدرم ، حضرت باقرالعلوم عليه السلام شرفياب شد. پدرم او را مخاطب قرار داد و فرمود: اي سُدير! آيا مي داني اين شب ها، چه شب هائي است ؟ سُدير در پاسخ اظهار داشت : بلي ، فدايت گردم ، اين شب ها، شب هاي ماه مبارك رمضان است . پدرم فرمود: آيا قادر هستي كه ده نفر از فرزندان حضرت اسماعيل عليه السلام را در هر شب از شب هاي آخر ماه مبارك رمضان خريداري نموده و آزادشان كني ؟ سُدير گفت : پدر و مادرم فداي شما باد، امكانات مالي ندارم . پدرم فرمود: نُه نفر، چطور؟ جواب داد: توان ندارم . پس پدرم يك به يك از تعداد آن ها كم كرده ، و سُدير همچنان به گفته خويش پايدار بود، تا آن كه در نهايت ، پدرم سؤ ال نمود: آيا يك نفر را هم نمي تواني آزاد كني ؟! سُدير پاسخ داد: خير، توان آن را ندارم. پدرم - حضرت باقرالعلوم عليه السلام - اظهار داشت : آيا نمي تواني هرشب يك مرد مسلمان را ميهمان خود كني تا روزه خود را در منزل تو افطار نمايد؟ سدير گفت : بلي ، ياابن رسول اللّه ! دو نفر را مي توانم افطاري دهم . پدرم - امام محمّد باقر عليه السلام - فرمود: منظور من نيز همين بود كه افطاري دادن به يك مسلمان در اين شب ها، معادل با آزادي يكي از فرزندان حضرت اسماعيل است ، كه در قيد اسارت باشد. (من لايحضره الفقيه: ج ۲، ص ۸۵، ح ۲.) 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/ثواب-افطاري-دادن/169971 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ فزت و رب الكعبه ⁉ چرا حضرت علي هنگام شهادت براثر ضربت فرمودند أنا افوز؟ ✅ كلمه «فوز» عبارت است از رسيدن به آرزو و خير و خوبي و رهايي از شر پليدي (الفوز: النجاه و الظفر بالامنيه و الخير) بعضي از لغت‌دانان عرب در مورد معناي آن گفته‌اند: «فوز» همان نجات يافتن و در سلامت قرار گرفتن است. «فزتُ» فعل ماضي و متكلم وحده است «و ربّ» واو براي قسم است و از ادوات قسم در زبان عرب محسوب مي‌شود، مانند قسمي كه خداوند در آيه ۶۵ سوره نساء خورده كه «فلا و ربك لا يؤمنون حتي يحكموك...»، قسم به خداي تو كه ايمان نياورده به... . بنابراين معناي جمله «فزت و رب الكعبه» اين است كه به خداي كعبه نجات يافتم و به آرزوي خود و خير و خوبي رسيدم. البته اين امر سعادتمندي و رستگاري است، چرا كه نهايت آرزوي آدمي بر آن است كه خود را از درد و رنج‌هاي دنيا رهايي دهد و به خير و خوبي دائمي برسد. از نظر انسان‌هايي مانند علي(ع) مرگ و شهادت از قفس و زندان اين عالم رهايي يافتن و به نهايت آرزوي خود رسيدن است. خصوصاً وقتي كه در عالي‌ترين مراتب انسانيت قرار دارند و به مراتب عالي لقاء و رؤيت پروردگار خود رسيده‌اند كه حتي مرگ خود را شهادت و كشته شدن در راه اميد و آرزوي خود قرار مي‌دهند و بالاترين لقاء و رويت الهي براي آن‌ها حاصل مي‌شود. استاد شهيد مطهري در اين رابطه مي‌فرمايد: اين است كه مي‌بينيم، علي(ع) آن گاه كه مي‌بيند مرگش به صورت شهادت نصيبش شده از خوشحالي در پوست نمي‌گنجد، ‌لذا در لحظات آخرين حياتش مي‌فرمايد: به خدا سوگند هيچ امر مكروه و خلاف انتظاري براي من رخ نداده است، همان رخ داد كه مي‌خواستم و به آرزوي خود كه شهادت است رسيدم، مثل من مثل كسي است كه شب تاريك در جستجوي آب در صحرايي مي‌گردم، ناگاه چاه آبي يا سرچشمه‌اي پيدا مي‌كند، مثل من مثل جوينده‌اي است كه به مطلوب خود نائل گشته است. اين نكته را نيز اضافه مي‌كنيم كه سعادتمندي و رستگاري آن وقت براي اميرمؤمنان(ع) اهميت دارد كه تا پايان حيات پر بركت او ادامه داشته باشد. چنانچه در سخنراني معروفي كه پيامبر اسلام(ص) پيرامون اوصاف ماه مبارك رمضان در پايان آن خطبه و در ادامه پاسخ به سؤال اميرمؤمنان(ع) در مورد بهترين اعمال در ماه مبارك رمضان شروع به گريستن كردن، در اين هنگام علي(ع) علت گريه آن حضرت پرسيدند: حضرت پاسخ فرمود كه علي جان در يكي از همين ماه‌هاي ماه مبارك رمضان به دست شقي‌ترين انسان‌ها به شهادت مي‌رسي. در اين هنگام آقا اميرمؤمنان(ع) بلافاصله مي‌پرسند كه آيا در اين هنگام دينم در سلامت است؟ حضرت(ص) پاسخ فرمودند: بله! دينت در آن هنگام در سلامت است در اين هنگام اميرمؤمنان فرمودند كه: يا رسول الله! «ليس من مواطن الصبر و البلوي بل من مواطن الرضا و البشري»؛ اي رسول خدا! اين لحظه از جايگاه صبر در بلا و مصيبت نيست، بلكه محل رضا و بشارت است. لذا آن حضرت پس از ضربت سختي كه بر فرق مباركشان خورد، فرمودند: «فزت و ربّ الكعبه»، به خداي كعبه رستگار شدم. 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/فزت-و-رب-الكعبه/32864 (ع) جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ علت عدم تعیین شب قدر ⁉ چرا خداوند متعال شب قدر را تعيين نكرده است كه بندگان بدانند شب قدر كدام شب است، چرا سه شب بايد شب زنده داري كنند؟ ✅ با كنار هم قرار دادن برخي از آيات قرآن مي توان كشف كرد كه شب قدر در ماه رمضان قرار دارد. اما اين كه شب قدر در كداميك از شبهاي ماه رمضان قرار دارد در قرآن كريم بيان نشده است.در آيه اي از قرآن مي خوانيم: « شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ ـــ ماه رمضان كه در آن قرآن فرود آمد تا رهنمودى براى مردم و نشانه هاى روشنى از هدايت - به سوى حق - و - مايه - جدايى - و تشخيص - حق از باطل شود».از اين آيه مى توان دريافت كه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده است. از سوي ديگر در آيه ديگر مي خوانيم: « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ـــ ما آن - قرآن - را در شب قدر نازل كرديم». از اين آيه روشن مى شود كه زمان نزول قرآن، شب قدر است؛ بنابراين، از كنار هم قرار دادن اين دو آيه، به دست مى آيد كه شب قدري كه قرآن نيز در آن نازل شده در ماه مبارك رمضان قرار دارد. اما در خصوص اينكه شب قدر در كدام يك از شب هاي ماه رمضان قرار دارد، قرآن كريم سخني نگفته است و رواياتي كه از اهل بيت عليهم السلام در خصوص تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند: 1⃣ رواياتي كه شب قدر را در يكي از شبهاي دهه آخر ماه رمضان مي دانند. 2⃣ رواياتي كه مي گويند: شب قدر را در يكي از سه شب: نوزدهم، بيست ويكم و بيست و سوم بجوييد. 3⃣ رواياتي كه مي گويند: شب قدر، در يكي از دو شب بيست و يكم و بيست و سوم است. 4⃣ رواياتي كه شب بيست و سوم را، شب قدر مي دانند. 5⃣ رواياتي كه دلالت مي كنند بر اين كه شب هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم، هر كدام به گونه اي در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد ولي نقش اساسي و نهايي، مربوط به شب بيست و سوم است. گرچه در روايات برخي شب هاي ماه رمضان به صورت احتمالي به عنوان شب قدر معرفي شده اند و احتمال شب قدر بودن شب بيست و سوم از همه بيشتر دانسته شده، اما به جهت مصالحي شب قدر به صورت قطعي معين نشده است. لذا يكي از مصلحت هايي كه براي عدم تعيين دقيق شب قدر در روايات آمده، اين است كه اگر يك شب به صورت قطعي تعيين مي شد، مردم به همان يك شب اكتفاء مي كردند و خود را از فيض عبادت در شبهاي ديگر محروم مي كردند و لذا براي اين كه مردم فرصت و مهلت بيشتري براي عبادت داشته باشند اين شب به صورت قطعي مشخص نشده است. همچنان كه در روايتي مي خوانيم كه از حضرت علي(علیه السلام) در خصوص شب قدر سؤال شد حضرت فرمود:«خالى از اين نيستم كه آن را بدانم و از شما پنهان كنم. شك ندارم كه خداوند به خاطر كمك كردن و مهلت دادن به شما آن را از شما مى پوشاند، چون اگر آن را به شما اعلام مى كرد، در همان شب عمل مى كرديد و در غير آن شب ، عبادت را ترك مى كرديد. و اميد آن دارم كه اگر خدا بخواهد ، شب قدر را به خطا نگيريد» ✅ نتيجه مشخص نبودن اين شب به طور كامل مي‌ تواند رحمت و لطف ديگري از خداوند باشد كه انسان بتواند در سه شب با خداوند ارتباط برقرار كرده و راز و نياز كند و از درياي رحمت الهي هر چه بيشتر بهره ‌ مند باشد يا اگر در يك شب نتوانست رابطه حقيقي را برقرار كند، مأيوس نباشد و در شب ‌ هاي بعد جبران نمايد و يا اينكه در شب‌هاي اوّل، مقدمات ارتباط واقعي و حقيقي را با خداوند برقرار كرده و در شب آخر متصل به درياي با عظمت و بيكران و فيض الهي شود. در هر حال از هر طرف كه نگاه كنيم، جز رحمت و لطف خداوند نيست. بسياري معتقدند مخفي بودن شب قدر ميان شب‌ هاي سال يا در ميان شب‌ هاي ماه مبارك رمضان ‌براي اين است كه مردم به همه اين شب‌ ها اهميت دهند. همان‌ گونه كه خداوند رضاي خود را در ميان انواع‌ طاعات پنهان كرده، تا مردم به همه طاعات روي آورند و غضبش را ميان معاصي پنهان كرده، تا از همه ‌بپرهيزند. دوستانش را ميان مردم مخفي كرده، تا همه را احترام كنند. يا اينكه اجابت را ميان دعاها پنهان كرده، تا به‌ همه دعاها روي آورند. يا اسم اعظم را ميان اسم‌ هايش مخفي ساخته تا همه را بزرگ دارند و يا وقت مرگ را مخفي‌ ساخته تا در همه حال آماده باشند. 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/علت-عدم-تعيين-شب-قدر/170157 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ نابودي اسرائيل ⁉ اسرائيل چگونه نابود مي‌شود؟ ✅ «شما [صهيونيست‌ها]۲۵ سال آينده را نخواهيد ديد.ان‌شاءالله تا ۲۵ سال ديگر،به توفيق الهي و به فضل الهي چيزي به نام رژيم صهيونيستي در منطقه وجود نخواهد داشت». اين تعبير رهبر انقلاب در ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ كه به عنوان جمله سال رهبري از نگاه كاربران سايت KHAMENEI.IR نيز انتخاب شد، واكنشي بود به ادعاي سران رژيم اسرائيل مبني بر اينكه با برجام، تا ۲۵ سال خيالشان از بابت ايران راحت خواهد بود. اين سخن آيت‌الله خامنه‌اي مورد توجه جدي رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفت و بازتاب‌ها و پيامدهاي گوناگوني داشت. از نصب تابلو «روزشمار نابودي اسرائيل» در ميدان فلسطين تهران تا واكنش بنيامين نتانياهو كه «اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد. اسرائيل قوي است و قوي‌تر خواهد شد».* به هر حال بسياري از تحليل‌گران موافق و مخالف، قدرت موشكي جمهوري اسلامي را ابزار اصلي تحقق وعده رهبر انقلاب تلقي نمودند. اما «راه‌حل اساسي» جمهوري اسلامي ايران براي «مسأله اصلي جهان اسلام» كه آيت‌الله خامنه‌اي در ديدارهاي اخير خود بر آن تمركز كرده‌اند، همان «طرح مردم‌سالارنه» ‌اي است كه دو دهه پيش در سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است:«مثل همه‌ي كشورهاي آزاد دنيا، مردم فلسطين ـ فلسطينيان واقعي ـ بايستي مورد سؤال قرار بگيرند؛ چه مسلمانشان، چه مسيحيشان و چه يهوديشان؛ آنهايي كه فلسطيني‌اند، نه آنهايي كه از جاهاي ديگر وارد فلسطين شده‌اند. آراء آن كساني كه فلسطيني هستند بايد مورد مراجعه قرار بگيرد و از آنها نظرخواهي بشود و آنها نظامِ حكومتيِ كشورِ فلسطين را معيّن كنند؛ آن نظام حكومتي نسبت به كساني كه وارد اين منطقه شده‌اند، [يعني] صهيونيست‌ها و رؤسايشان و بقيّه، تصميم خواهد گرفت. راه‌حلّ فلسطين جز اين نيست و اين همان نابود شدن و از بين رفتن رژيم باطل و جعلي صهيونيستي است كه امروز بر سر كار است؛ و اين امر به‌طور قطعي در آيندهي نه‌چندان‌دوري به حول و قوّهي الهي تحقّق پيدا خواهد كرد.» (۲۵ خرداد ۹۷) در برخي رسانه‌هاي بيگانه اين‌گونه تلقي شده است كه طرح اين سخنان، نوعي عقب‌نشيني تاكتيكي در برابر فشارهاي اخير آمريكا و اروپا براي تنگ‌تر كردن حلقه محاصره اقتصادي ايران بوده است. اما از ديد رهبر انقلاب، اقتدار ايران چتري است كه مي‌تواند فضاي حياتي براي به نتيجه رسيدن مقاومت مردم فلسطين را تأمين كند. ماجراهاي تلخ و شيرين و دور و نزديك در منطقه نيز نشان مي‌دهد كه «سازش با دشمن» هيچ‌گاه نتوانسته پشتوانه مردم‌سالاري در جهان اسلام باشد؛ دشمن نيز تا جايي كه در توان داشته باشد مردم‌سالاري اسلامي را تاب نمي‌آورد. تجربه سازشكاري ياسر عرفات عملاً به خلع سلاح در برابر اسرائيل متجاوز انجاميد و از كار فروبسته ۷۰ ساله فلسطين گرهي نگشوده است. همچنان كه هرجا مسلمانان مبارز از طريق سازوكارهاي انتخاباتي به قدرت رسيده‌اند، جبهه استكبار در برابر آنها ايستاده است؛ از الجزاير ۱۹۹۱ تا مصر ۲۰۱۳. در حالي كه گروه‌هاي سياسي مورد حمايت ايران، تجربه متفاوتي را رقم زده‌اند. از پيروزي حماس در انتخابات فلسطين و تشكيل دولت به دست اين گروه تا پيروزي اخير حزب‌الله در انتخابات پارلماني لبنان، همگي گوياي اين حقيقت است كه مردم‌سالاري واقعي جز در پناه مقاومت پديد نيامده و پايدار نمي‌ماند. به اين ترتيب، راه‌حل جمهوري اسلامي براي زدودن «غده سرطاني اسرائيل» از صفحه منطقه، طرحي دو پايه است كه مقاومت و مردم‌سالاري در آن به هم پيوند خورده‌اند. ايران همچنان كه فلسطين را براي هميشه خانه فلسطينيان -از هر مذهب و قومي- مي‌داند و گستره آن را از نهر تا بحر مي‌شناسد، از «حق بازگشت» آوارگان و پناهندگان، توقف شهرك‌سازي براي مهاجران يهودي و همه‌پرسي از ساكنان اصلي فلسطين حمايت مي‌كند كه همگي مطابق اصول حقوق بين‌الملل و از لوازم برقراري دموكراسي‌اند. اما براي گرفتن حق ملت فلسطين از رژيم اشغالگري كه با تمامي اين حقوق غيرقابل انكار سر ستيز دارد، راهي جز در دست گرفتن ابتكار عمل و حمايت از مبارزه مشروع نمي‌شناسد؛ نه سازش پرهزينه‌اي كه طعم زهرآگين آن كام ملت‌هاي منطقه و به‌خصوص فلسطينيان را آزرده است. نويسنده: آقاي مصطفي غفاري به نقل از http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=39959 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/نابودي-اسرائيل/152736 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman