◀ افطار در حد ترخص
⁉️ سلام براي فرار از روزه با رسيدن به حد ترخص ميتوان افطار كرد و برگشت ؟ يا بعد از افطار كردن بايد تا مسافت شرعي نيز رفت؟
✅ با قصد مسافرت به ۴ فرسخي (۲۲/۵ كيلومتر) حركت كنيد و در وقت رسيدن به حد ترخص مي توانيد افطار كنيد و سفر را تا ۴ فرسخي ادامه دهيد و اگر قبل از رسيدن به ۴ فرسخ به شهر برگشتيد آن روز را بايد امساك كنيد و قضاي آن را هم بگيريد و اگر از اول قصد رفتن تا ۴ فرسخي نداشته ايد و تصميم به برگشت از بين راه داشتيد علاوه بر قضا كفاره هم دارد.
📚 برای مشاهده پرسش و پاسخهای احکام روزه و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/special/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87/67
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #احکام_روزه
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ روزه و مسافر
⁉ سلام عليكم دليل شكسته شدن روزه بعدازخارج شدن حد ترخص چيست؟ چرا بيست ودومين كيلومتر ؟
✅ پاسخ: در اين باره نخست به شرايط سفر براي روزه دارد اشاره مي شود.وسپس در با ره دلايل خوردن روزه در سفر توضيح داده مي شود:
۱-«مسافت شرعي» و «حد ترخص» دو عنوان فقهي هستند كه احكام خاص خود را دارند. مانند اين كه اگر روزه داري به قصد رسيدن يا عبور از مسافت شرعي يعني ۲۲/۵ كيلومتر يا بيشتر ، از حد ترخص كه گذشت حكم روزه از او برداشته شده و روزهاش باطل مي شود و نمازش شكسته مي شود و قبل از حد ترخص نمي تواند روزه خود را افطار كند و نمازش كامل است و اگر مسافر كمتر از مسافت شرعي يعني كمتر از ۲۲/۵ كيلومتر از شهر خود بخواهد بيرون رود انجا نمازش تمام و روزه اش صحيح است و حكم وطنش را دارد و لذا عبور او از حد ترخص باعث شكسته شدن نماز و بطلان روزه اش نمي شود. محدوده حد ترخص: جايى است كه اگر در آن جا بايستيد، صداى اذانى كه در وطن شما گفته مى شد نشنويد و ديوار ساختمان هاى آخر شهر را نبينيد. بنابراين وقتى از وطن قصد مسافرت مى كنيد، وقتى به چنين نقطه اى رسيديد از آن جا حكم مسافر پيدا مى كنيد و از آن جا به بعد بايد نماز را شكسته بخوانيد و اگر در حال روزه باشيد، مى توانيد افطار كنيد. در برگشتن به وطن نيز به اين نقطه كه برسيد ديگر حكم مسافر را نداريد (اين نظر مشهور فقها است) ، (توضيح المسائل مراجع، ص ۶۴۳ و ۶۹۴).
۲-دلايل خوردن روزه در سفر:
يكم. گرچه اين روزها، وسايل نقليه و ابزار مسافرت با گذشته فرق كرده است؛ ولى در عين حال هم اكنون نيز مسافرت داراى محذورات زيادى است. ...
دوم. خستگى ناشى از طول مسافت - كه طبعاً با وسايل نقليه در روزگاران گذشته دشوارتر بود - يكى از حكمت هاى مهم قصر نماز و افطار روزه است و نه آنكه تمام العلة باشد...
سوم. رواياتى كه بيانگر قصر نماز مسافر است، بر دو دسته است:
الف. ملاك قصر را «ثمانية فراسخ» (هشت فرسخ) رفت و برگشت مى داند.
ب. ملاك قصر نماز مسافر را «مسيرة يوم» (مسير يك روز) مى داند.مشهور فقيهان - بلكه اجماع فقها - به روايات «ثمانية فراسخ» تمسك كرده اند و روايات «مسيرة يوم» را حمل نموده اند بر اينكه در زمان هاى قديم، يك روز مسافرت با هشت فرسخ مساوى بوده است و نظر به اينكه «مسيرة يوم» يك روز مسافرت با «ثمانية فراسخ» فرسخ منطبق بوده است؛ در احاديث معصومان(ع) گاهى ملاك شكسته شدن نماز با عنوان ۸ فرسخ بيان شده است و گاهى با عنوان يك روز مسافرت.به عبارت ديگر «مسيرة يوم» عنوان مشير است نه عنوان وصفى.
چهارم. مسافر به كسى مى گويند كه از وطن خويش خارج شده است و خروج از وطن، اصل و اساس در مسافرت است؛ يعنى، اگر كسى از وطن خويش خارج نشود، ديگر مسافر نيست.
فلسفه و حكمت قصر نماز در مسافرت و افطار و روزه در آن، براساس قرآن و سنت كه هر دو از منبع اصلي احكام و معارف اسلامي باشد، تخفيف و هديه اي است كه خداوند سبحان براي بندگانش اعطا فرموده است.
📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/article/روزه-و-مسافر/169851
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #احكام_سفر_و_مسافر
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن علیه السلام مبارک.
برای مطالعه زندگینامه ایشان به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.porseman.com/article/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%D9%8A%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85/34943
◀ آداب سخن گفتن
⁉️ سلام ديدگاه بنده اين است كه با ديگران حتي رفيقان فقط حرف ضروري و حرف ديني(نشر معارف مثلا بيان حديث)،سخنان ديگه اي نبايد زد،چنين نظري درسته؟
✅ پرسشگرگرامي؛ معيار سخن گفتن با رفيقان نافع بودن به حال دنيا و آخرت است بنابراين حتما لازم نيست آيه و روايت باشد هر سخني كه مفيد است چه براي زندگي اين دنيا يا در جهت ارتقاي معنويت انسان گفتن آن خوب است و اشكالي ندارد. از نظر ديني سخن لغو و بيهوده و يا گناه آلود منع شده است. سخن گفتن عادي اگر مشتمل بر فايده اي باشد اشكالي ندارد و نبايد در اين زمينه افراط يا تفريط كرد. توضيحاتي در آداب سخن گفتن آمده است كه اميد است مفيد باشد. در حكمت ۳۸۲ نهج البلاغه حدود سخن مشخص شده است؛وَ قَالَ (عليه السلام): لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ فَإِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. و درود خدا بر او، فرمود: چيزى را كه علم به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز قيامت از آن ها بازخواست خواهد كرد.
شرح حكمت: خداوند در قرآن مى فرمايد: «بگو: خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است; و (همچنين) گناه و ستم به ناحق را; و اين كه چيزى را كه خداوند دليلى براى آن نازل نكرده، شريك او قرار دهيد; و به خدا مطلبى نسبت دهيد كه نمى دانيد. (۳۳ اعراف)» نيز مي فرمايد:«از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چراكه گوش و چشم و دل، همه مسئول اند. (۳۶ اسراء)»
در كتاب كافي در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه امام فرمود:«هنگامى كه سؤالى از شخص عالمى شود در حالى كه پاسخ آن را نمى داند بايد بگويد: «الله اعلم» و كسى كه عالم نيست حتى اين جمله را هم نبايد بگويد (زيرا او علمى ندارد كه خدا را از خود اعلم بداند).»
فردي از امام باقر(عليه السلام) پرسيد: خداوند چه حقى بر بندگان دارد؟ امام(عليه السلام) فرمود: «از آنچه مى دانند سخن بگويند و درباره آنچه نمى دانند توقف كنند.»
بيان آنچه كه انسان مى داند گاه افشاى اسرار مؤمنين و گاه غيبت و عيب جويى ديگران است و گاه سبب اهانت و يا ايجاد اختلاف در ميان مردم و يا اشاعه فحشا و يا سبب اضطراب افكار عمومى مى شود و يا افراد كم استعدادى را به گمراهى مى افكند كه همه اين ها از مصاديق گناه است. مسئوليت زبان از همه اعضا بيشتر است و گناهانى كه با زبان انجام مى شود فزون تر و متنوع تر مى باشد.
گفتار آدمي بيانگر شخصيت اوست. انسانهاي مؤدب و باشخصيت هرگز در بدترين شرايط هم حاضر نيستند گفتار خود را به آنچه در خور شأنشان نيست، بيالايند. آدمي مخفي است در زير زبان اين زبان، پرده است درگاه دهان چون كه بادي، پرده را در هم كشيد سرّ صَحن خانه شد بر ما پديد
***آداب سخن گفتن:
سخن گفتن آدابي دارد كه مهمترين آنها را ميآوريم:
1⃣ ميانهروي در گفتار
2⃣ سنجيده بودن گفتار
3⃣ به جا بودن گفتار
4⃣ قابل فهم بودن گفتار
5⃣ جذاب بودن گفتار
6⃣ نرم بودن گفتار
7⃣ مفيد بودن گفتار
8⃣ عامل بودن به گفتار
9⃣ حق بودن گفتار
🔟 نيكو بودن گفتار
📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/article/آداب-سخن-گفتن/169868
#اخلاق_و_عرفان #اخلاق_گفتاري
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ ثواب افطاری دادن
⁉️ افطاري دادن چه اجري دارد؟
✅ در پاسخ به مطلب زير توجه كنيد .
💐رسول خدا ص در باره فضيلت افطاري در ماه رمضان فرمود :وَ قَالَ النَّبِيُّ(صلي الله عليه و آله) مَنْ فَطَّرَ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُؤْمِناً صَائِماً كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللهِ لَيْسَ كُلُّنَا نَقْدِرُ عَلَى أَنْ نُفَطِّرَ صَائِماً فَقَالَ إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَرِيمٌ يُعْطِي هَذَا الثَّوَابَ مِنْكُمْ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ إِلَّا عَلَى مَذْقَةٍ مِنْ لَبَنٍ يُفَطِّرُ بِهَا صَائِماً أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءِ عَذْبٍ أَوْ تُمَيْرَاتٍ لَا يَقْدِرُ عَلَى أَكْثَرَ مِنْ ذَلِك. (من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص۱۳۴)
هر كس از شما در اين ماه روزه دارى را افطار دهد؛ خداى تعالى پاداش عملش را ثواب يك بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته او قرار خواهد داد. فردى گفت : يا رسول الله ! همه ما كه توانايى افطار دادن نداريم . حضرت فرمود: از آتش جهنم بپرهيزيد، گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر اين را هم نداريد) به دادن شربت آب ساده اى باشد.
🌺 ابى بصير از امام صادق عليه السلام چنين نقل مى كند:
قال ايما مؤمن اطعم مؤ منا ليلية من شهر رمضان كتب الله له بذلك مثل اجر من اعتق ثلاثين نسمة مؤ منة و كان له بذلك عندالله دعوة مستجابة. ( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۱۶ )
هر مؤ منى كه مومن ديگرى را در شب ماه رمضان افطار دهد، خداوند براى او ثواب آزاد كردن سى بنده مى نويسد، و در نزد خدا براى او يك دعا مستجاب خواهد بود.
🌸 در روايت ديگرى آن حضرت مى فرمايد:
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ(عليهالسلام) أَنَّهُ قَالَ تَفْطِيرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِك.(من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ۱۳۴)
از امام ابوالحسن(عليهالسلام) روايت است، كه فرمود: افطارى دادن به برادر مسلمانت از روزه داشتنت افضل است .
🌷 موسى بن بكر از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام چنين نقل مى كند:
قال فطرك اخاك الصائم افضل من صيام.
ثواب افطار دادن برادر مؤ منت برتر است از روزه گرفتن است. (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۱۶)
🌹 مرحوم شيخ صدوق رحمة اللّه عليه ، با سند خود به نقل از حضرت صادق آل محمّد عليهم السلام ، حكايت مي فرمايد:
روزي يكي از دوستان و اصحاب پدرم ، به نام سُدير صيرفي در ماه مبارك رمضان نزد پدرم ، حضرت باقرالعلوم عليه السلام شرفياب شد. پدرم او را مخاطب قرار داد و فرمود: اي سُدير! آيا مي داني اين شب ها، چه شب هائي است ؟
سُدير در پاسخ اظهار داشت : بلي ، فدايت گردم ، اين شب ها، شب هاي ماه مبارك رمضان است .
پدرم فرمود: آيا قادر هستي كه ده نفر از فرزندان حضرت اسماعيل عليه السلام را در هر شب از شب هاي آخر ماه مبارك رمضان خريداري نموده و آزادشان كني ؟
سُدير گفت : پدر و مادرم فداي شما باد، امكانات مالي ندارم .
پدرم فرمود: نُه نفر، چطور؟
جواب داد: توان ندارم . پس پدرم يك به يك از تعداد آن ها كم كرده ، و سُدير همچنان به گفته خويش پايدار بود،
تا آن كه در نهايت ، پدرم سؤ ال نمود: آيا يك نفر را هم نمي تواني آزاد كني ؟!
سُدير پاسخ داد: خير، توان آن را ندارم.
پدرم - حضرت باقرالعلوم عليه السلام - اظهار داشت : آيا نمي تواني هرشب يك مرد مسلمان را ميهمان خود كني تا روزه خود را در منزل تو افطار نمايد؟
سدير گفت : بلي ، ياابن رسول اللّه ! دو نفر را مي توانم افطاري دهم .
پدرم - امام محمّد باقر عليه السلام - فرمود: منظور من نيز همين بود كه افطاري دادن به يك مسلمان در اين شب ها، معادل با آزادي يكي از فرزندان حضرت اسماعيل است ، كه در قيد اسارت باشد. (من لايحضره الفقيه: ج ۲، ص ۸۵، ح ۲.)
📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/article/ثواب-افطاري-دادن/169971
#اخلاق_و_عرفان #جايگاه_اخلاقي_روزه
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ فزت و رب الكعبه
⁉ چرا حضرت علي هنگام شهادت براثر ضربت فرمودند أنا افوز؟
✅ كلمه «فوز» عبارت است از رسيدن به آرزو و خير و خوبي و رهايي از شر پليدي (الفوز: النجاه و الظفر بالامنيه و الخير) بعضي از لغتدانان عرب در مورد معناي آن گفتهاند: «فوز» همان نجات يافتن و در سلامت قرار گرفتن است.
«فزتُ» فعل ماضي و متكلم وحده است «و ربّ» واو براي قسم است و از ادوات قسم در زبان عرب محسوب ميشود، مانند قسمي كه خداوند در آيه ۶۵ سوره نساء خورده كه «فلا و ربك لا يؤمنون حتي يحكموك...»، قسم به خداي تو كه ايمان نياورده به... .
بنابراين معناي جمله «فزت و رب الكعبه» اين است كه به خداي كعبه نجات يافتم و به آرزوي خود و خير و خوبي رسيدم. البته اين امر سعادتمندي و رستگاري است، چرا كه نهايت آرزوي آدمي بر آن است كه خود را از درد و رنجهاي دنيا رهايي دهد و به خير و خوبي دائمي برسد.
از نظر انسانهايي مانند علي(ع) مرگ و شهادت از قفس و زندان اين عالم رهايي يافتن و به نهايت آرزوي خود رسيدن است. خصوصاً وقتي كه در عاليترين مراتب انسانيت قرار دارند و به مراتب عالي لقاء و رؤيت پروردگار خود رسيدهاند كه حتي مرگ خود را شهادت و كشته شدن در راه اميد و آرزوي خود قرار ميدهند و بالاترين لقاء و رويت الهي براي آنها حاصل ميشود.
استاد شهيد مطهري در اين رابطه ميفرمايد: اين است كه ميبينيم، علي(ع) آن گاه كه ميبيند مرگش به صورت شهادت نصيبش شده از خوشحالي در پوست نميگنجد، لذا در لحظات آخرين حياتش ميفرمايد: به خدا سوگند هيچ امر مكروه و خلاف انتظاري براي من رخ نداده است، همان رخ داد كه ميخواستم و به آرزوي خود كه شهادت است رسيدم، مثل من مثل كسي است كه شب تاريك در جستجوي آب در صحرايي ميگردم، ناگاه چاه آبي يا سرچشمهاي پيدا ميكند، مثل من مثل جويندهاي است كه به مطلوب خود نائل گشته است.
اين نكته را نيز اضافه ميكنيم كه سعادتمندي و رستگاري آن وقت براي اميرمؤمنان(ع) اهميت دارد كه تا پايان حيات پر بركت او ادامه داشته باشد.
چنانچه در سخنراني معروفي كه پيامبر اسلام(ص) پيرامون اوصاف ماه مبارك رمضان در پايان آن خطبه و در ادامه پاسخ به سؤال اميرمؤمنان(ع) در مورد بهترين اعمال در ماه مبارك رمضان شروع به گريستن كردن، در اين هنگام علي(ع) علت گريه آن حضرت پرسيدند: حضرت پاسخ فرمود كه علي جان در يكي از همين ماههاي ماه مبارك رمضان به دست شقيترين انسانها به شهادت ميرسي.
در اين هنگام آقا اميرمؤمنان(ع) بلافاصله ميپرسند كه آيا در اين هنگام دينم در سلامت است؟
حضرت(ص) پاسخ فرمودند: بله! دينت در آن هنگام در سلامت است در اين هنگام اميرمؤمنان فرمودند كه: يا رسول الله! «ليس من مواطن الصبر و البلوي بل من مواطن الرضا و البشري»؛ اي رسول خدا! اين لحظه از جايگاه صبر در بلا و مصيبت نيست، بلكه محل رضا و بشارت است.
لذا آن حضرت پس از ضربت سختي كه بر فرق مباركشان خورد، فرمودند: «فزت و ربّ الكعبه»، به خداي كعبه رستگار شدم.
📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/article/فزت-و-رب-الكعبه/32864
#تاريخ_و_سيره #شهادت_امام_علي_(ع)
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ علت عدم تعیین شب قدر
⁉ چرا خداوند متعال شب قدر را تعيين نكرده است كه بندگان بدانند شب قدر كدام شب است، چرا سه شب بايد شب زنده داري كنند؟
✅ با كنار هم قرار دادن برخي از آيات قرآن مي توان كشف كرد كه شب قدر در ماه رمضان قرار دارد. اما اين كه شب قدر در كداميك از شبهاي ماه رمضان قرار دارد در قرآن كريم بيان نشده است.در آيه اي از قرآن مي خوانيم: « شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ ـــ ماه رمضان كه در آن قرآن فرود آمد تا رهنمودى براى مردم و نشانه هاى روشنى از هدايت - به سوى حق - و - مايه - جدايى - و تشخيص - حق از باطل شود».از اين آيه مى توان دريافت كه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده است.
از سوي ديگر در آيه ديگر مي خوانيم: « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ـــ ما آن - قرآن - را در شب قدر نازل كرديم».
از اين آيه روشن مى شود كه زمان نزول قرآن، شب قدر است؛ بنابراين، از كنار هم قرار دادن اين دو آيه، به دست مى آيد كه شب قدري كه قرآن نيز در آن نازل شده در ماه مبارك رمضان قرار دارد.
اما در خصوص اينكه شب قدر در كدام يك از شب هاي ماه رمضان قرار دارد، قرآن كريم سخني نگفته است و رواياتي كه از اهل بيت عليهم السلام در خصوص تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
1⃣ رواياتي كه شب قدر را در يكي از شبهاي دهه آخر ماه رمضان مي دانند.
2⃣ رواياتي كه مي گويند: شب قدر را در يكي از سه شب: نوزدهم، بيست ويكم و بيست و سوم بجوييد.
3⃣ رواياتي كه مي گويند: شب قدر، در يكي از دو شب بيست و يكم و بيست و سوم است.
4⃣ رواياتي كه شب بيست و سوم را، شب قدر مي دانند.
5⃣ رواياتي كه دلالت مي كنند بر اين كه شب هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم، هر كدام به گونه اي در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد ولي نقش اساسي و نهايي، مربوط به شب بيست و سوم است.
گرچه در روايات برخي شب هاي ماه رمضان به صورت احتمالي به عنوان شب قدر معرفي شده اند و احتمال شب قدر بودن شب بيست و سوم از همه بيشتر دانسته شده، اما به جهت مصالحي شب قدر به صورت قطعي معين نشده است.
لذا يكي از مصلحت هايي كه براي عدم تعيين دقيق شب قدر در روايات آمده، اين است كه اگر يك شب به صورت قطعي تعيين مي شد، مردم به همان يك شب اكتفاء مي كردند و خود را از فيض عبادت در شبهاي ديگر محروم مي كردند و لذا براي اين كه مردم فرصت و مهلت بيشتري براي عبادت داشته باشند اين شب به صورت قطعي مشخص نشده است.
همچنان كه در روايتي مي خوانيم كه از حضرت علي(علیه السلام) در خصوص شب قدر سؤال شد حضرت فرمود:«خالى از اين نيستم كه آن را بدانم و از شما پنهان كنم. شك ندارم كه خداوند به خاطر كمك كردن و مهلت دادن به شما آن را از شما مى پوشاند، چون اگر آن را به شما اعلام مى كرد، در همان شب عمل مى كرديد و در غير آن شب ، عبادت را ترك مى كرديد. و اميد آن دارم كه اگر خدا بخواهد ، شب قدر را به خطا نگيريد»
✅ نتيجه
مشخص نبودن اين شب به طور كامل مي تواند رحمت و لطف ديگري از خداوند باشد كه انسان بتواند در سه شب با خداوند ارتباط برقرار كرده و راز و نياز كند و از درياي رحمت الهي هر چه بيشتر بهره مند باشد يا اگر در يك شب نتوانست رابطه حقيقي را برقرار كند، مأيوس نباشد و در شب هاي بعد جبران نمايد و يا اينكه در شبهاي اوّل، مقدمات ارتباط واقعي و حقيقي را با خداوند برقرار كرده و در شب آخر متصل به درياي با عظمت و بيكران و فيض الهي شود. در هر حال از هر طرف كه نگاه كنيم، جز رحمت و لطف خداوند نيست.
بسياري معتقدند مخفي بودن شب قدر ميان شب هاي سال يا در ميان شب هاي ماه مبارك رمضان براي اين است كه مردم به همه اين شب ها اهميت دهند. همان گونه كه خداوند رضاي خود را در ميان انواع طاعات پنهان كرده، تا مردم به همه طاعات روي آورند و غضبش را ميان معاصي پنهان كرده، تا از همه بپرهيزند. دوستانش را ميان مردم مخفي كرده، تا همه را احترام كنند. يا اينكه اجابت را ميان دعاها پنهان كرده، تا به همه دعاها روي آورند. يا اسم اعظم را ميان اسم هايش مخفي ساخته تا همه را بزرگ دارند و يا وقت مرگ را مخفي ساخته تا در همه حال آماده باشند.
📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/article/علت-عدم-تعيين-شب-قدر/170157
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #اعمال_شب_هاي_قدر
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ نابودي اسرائيل
⁉ اسرائيل چگونه نابود ميشود؟
✅ «شما [صهيونيستها]۲۵ سال آينده را نخواهيد ديد.انشاءالله تا ۲۵ سال ديگر،به توفيق الهي و به فضل الهي چيزي به نام رژيم صهيونيستي در منطقه وجود نخواهد داشت».
اين تعبير رهبر انقلاب در ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ كه به عنوان جمله سال رهبري از نگاه كاربران سايت KHAMENEI.IR نيز انتخاب شد، واكنشي بود به ادعاي سران رژيم اسرائيل مبني بر اينكه با برجام، تا ۲۵ سال خيالشان از بابت ايران راحت خواهد بود.
اين سخن آيتالله خامنهاي مورد توجه جدي رسانههاي داخلي و خارجي قرار گرفت و بازتابها و پيامدهاي گوناگوني داشت. از نصب تابلو «روزشمار نابودي اسرائيل» در ميدان فلسطين تهران تا واكنش بنيامين نتانياهو كه «اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد. اسرائيل قوي است و قويتر خواهد شد».*
به هر حال بسياري از تحليلگران موافق و مخالف، قدرت موشكي جمهوري اسلامي را ابزار اصلي تحقق وعده رهبر انقلاب تلقي نمودند. اما «راهحل اساسي» جمهوري اسلامي ايران براي «مسأله اصلي جهان اسلام» كه آيتالله خامنهاي در ديدارهاي اخير خود بر آن تمركز كردهاند، همان «طرح مردمسالارنه» اي است كه دو دهه پيش در سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است:«مثل همهي كشورهاي آزاد دنيا، مردم فلسطين ـ فلسطينيان واقعي ـ بايستي مورد سؤال قرار بگيرند؛ چه مسلمانشان، چه مسيحيشان و چه يهوديشان؛ آنهايي كه فلسطينياند، نه آنهايي كه از جاهاي ديگر وارد فلسطين شدهاند. آراء آن كساني كه فلسطيني هستند بايد مورد مراجعه قرار بگيرد و از آنها نظرخواهي بشود و آنها نظامِ حكومتيِ كشورِ فلسطين را معيّن كنند؛ آن نظام حكومتي نسبت به كساني كه وارد اين منطقه شدهاند، [يعني] صهيونيستها و رؤسايشان و بقيّه، تصميم خواهد گرفت. راهحلّ فلسطين جز اين نيست و اين همان نابود شدن و از بين رفتن رژيم باطل و جعلي صهيونيستي است كه امروز بر سر كار است؛ و اين امر بهطور قطعي در آيندهي نهچنداندوري به حول و قوّهي الهي تحقّق پيدا خواهد كرد.» (۲۵ خرداد ۹۷)
در برخي رسانههاي بيگانه اينگونه تلقي شده است كه طرح اين سخنان، نوعي عقبنشيني تاكتيكي در برابر فشارهاي اخير آمريكا و اروپا براي تنگتر كردن حلقه محاصره اقتصادي ايران بوده است. اما از ديد رهبر انقلاب، اقتدار ايران چتري است كه ميتواند فضاي حياتي براي به نتيجه رسيدن مقاومت مردم فلسطين را تأمين كند. ماجراهاي تلخ و شيرين و دور و نزديك در منطقه نيز نشان ميدهد كه «سازش با دشمن» هيچگاه نتوانسته پشتوانه مردمسالاري در جهان اسلام باشد؛ دشمن نيز تا جايي كه در توان داشته باشد مردمسالاري اسلامي را تاب نميآورد.
تجربه سازشكاري ياسر عرفات عملاً به خلع سلاح در برابر اسرائيل متجاوز انجاميد و از كار فروبسته ۷۰ ساله فلسطين گرهي نگشوده است. همچنان كه هرجا مسلمانان مبارز از طريق سازوكارهاي انتخاباتي به قدرت رسيدهاند، جبهه استكبار در برابر آنها ايستاده است؛ از الجزاير ۱۹۹۱ تا مصر ۲۰۱۳.
در حالي كه گروههاي سياسي مورد حمايت ايران، تجربه متفاوتي را رقم زدهاند. از پيروزي حماس در انتخابات فلسطين و تشكيل دولت به دست اين گروه تا پيروزي اخير حزبالله در انتخابات پارلماني لبنان، همگي گوياي اين حقيقت است كه مردمسالاري واقعي جز در پناه مقاومت پديد نيامده و پايدار نميماند. به اين ترتيب، راهحل جمهوري اسلامي براي زدودن «غده سرطاني اسرائيل» از صفحه منطقه، طرحي دو پايه است كه مقاومت و مردمسالاري در آن به هم پيوند خوردهاند.
ايران همچنان كه فلسطين را براي هميشه خانه فلسطينيان -از هر مذهب و قومي- ميداند و گستره آن را از نهر تا بحر ميشناسد، از «حق بازگشت» آوارگان و پناهندگان، توقف شهركسازي براي مهاجران يهودي و همهپرسي از ساكنان اصلي فلسطين حمايت ميكند كه همگي مطابق اصول حقوق بينالملل و از لوازم برقراري دموكراسياند. اما براي گرفتن حق ملت فلسطين از رژيم اشغالگري كه با تمامي اين حقوق غيرقابل انكار سر ستيز دارد، راهي جز در دست گرفتن ابتكار عمل و حمايت از مبارزه مشروع نميشناسد؛ نه سازش پرهزينهاي كه طعم زهرآگين آن كام ملتهاي منطقه و بهخصوص فلسطينيان را آزرده است.
نويسنده: آقاي مصطفي غفاري به نقل از
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=39959
📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/article/نابودي-اسرائيل/152736
#سياسي_و_انديشه_سياسي #مسائل_بين_المللي
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ فلسفه فطره
⁉️ فلسفه و فوايد پرداخت فطره چيست؟
✅ «زكات فطره» به اتفاق شيعه و سنى، واجب است و در متون دينى براى آن، فلسفه و فوايد متعددى برشمرده است كه مهمترين آنها عبارت است از:
1⃣ زكات فطره مكمل و تمام كننده روزه است؛ همانگونه كه درود و صلوات بر پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله مكمل و تمام كننده نماز است.[ من لايحضره الفقيه، ج۲، باب الفطرة، ص ۱۸۳.]
2⃣ باعث قبولى روزه ماه مبارك رمضان مىگردد.[ من لايحضره الفقيه، ج۲، باب الفطرة، ص ۱۸۳.]
3⃣ موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مىشود.[ كافى، ج ۴، باب الفطره، ص ۱۷۴.]
4⃣ باعث سلامتى جسم و پاكسازى روح از رزايل اخلاقى است.[ در روايتى در تفسير آيه شريفه «قد افلح من زكيها» آمده است: منظور از تزكيه زكات فطره است. مستدرك وسائلالشيعه، ج ۷، ابواب زكاة الفطره، ص ۱۳۷.]
5⃣ مكمل و تمام كننده زكات مال است.[ وسائل الشيعه، ج ۹، ابواب زكاة الفطره، ص ۳۱۸.]
📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #زکات_فطره
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ زمان پرداخت فطریه
⁉️ زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ همه مراجع: اگر نماز عيد فطر مىخواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز بدهد يا [كنار بگذارد] و اگر نماز عيد نمىخواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد.[ توضيحالمسائلمراجع، م ۲۰۲۹؛ وحيد، توضيحالمسائل، م ۲۰۴۶؛ دفتر: خامنهاى.]
📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #زکات_فطره
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ مبلغ زكات فطره
⁉️ مقدار فطره چقدر است؟
✅ همه مراجع معظم تقليد: شخص بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او محسوب مى شوند، براى هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكى از آنها را به مستحق بدهد. (توضيح المسائل مراجع، م ۱۹۹۱ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۰۰۸.)
به نظر مقام معظم رهبري، فطريه براي هر نفر در سال ۹۸ حداقل مبلغ ۸۰۰۰ تومان است.
📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #زکات_فطره
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ فطره جنين
⁉️ آيا فرزندى كه هنوز متولد نشده، زكات فطره دارد؟
✅ همه مراجع: بچهاى كه در شكم مادر است، پرداخت زكات فطرهاش واجب نيست؛ مگر آنكه پيش از غروب شب عيد فطر به دنيا آيد.[ العروة الوثقى، ج ۲، زكاهالفطره، الفصل الثانى، م ۱۲.]
📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #زکات_فطره
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ بردن فطره به شهر دیگر
⁉️ جايز است فطره را در شهر ديگرى بدهيم؟
✅ همه مراجع (به جز بهجت): اگر در محل و شهر خودش مستحق پيدا نشود، مىتواند آن را به شهر ديگرى ببرد.[ توضيحالمسائل مراجع، م ۲۰۳۵؛ خامنهاى، استفتاء، س ۸۵۷؛ وحيد، توضيحالمسائل، م ۲۰۵۲.]آيتالله بهجت: مىتواند فطره را به شهر ديگرى ببرد؛ هر چند در شهر خودش مستحق پيدا شود.[ بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م ۲۰۳۵.]
📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2
#احـكـــام_و_فلسفه_احکام #زکات_فطره
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman