eitaa logo
نشریه دانشجویی پرسمان+
205 دنبال‌کننده
997 عکس
102 ویدیو
112 فایل
نشریه فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی پرسمان+ ◀️ دانلود نرم افزار موبایلی پرسمان+ porsemanplus.ir/porseman.apk ◀️ صفحه پرسمان+ در اینستاگرام https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1rlfbgw65g7k1&utm_content=kenuuhk
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مثل عسل... 🔸 محمدرضا رنجبر - می دونی عسل اصل، از چی به دست می آد؟ - از شهد گل. پس قرآن، مث عسل می مونه؛ چون اونم از شهد گل به دست اومده؛ گلی كه اسمش خداست! هیچ می دونی اگه عسل، هزار سال، بلكه بیشتر هم بمونه، فاسد نمی شه؟ همون طوری كه الان عسل هایی مال زمان فرعون، توی موزه ها نگه داری می شه و سالمِ سالمه و این درست مثل قرآنه كه بالای هزار سال ازش می گذره و هنوز كه هنوزه، تغییری و تحریفی پیدا نكرده. می دونی اگه دستت پر از میكروب باشه و با همون میكروبا، به ظرف عسل فرو كنی، اصلا آلوده نمی شه؛ بلكه میكروب ها رو هم از بین می بره؟ درست مثل قرآن كه وقتی آدمای آلوده می رن سراغش، آلوده كه نمی شه هیچ، بلكه اونا رو هم پاك پاك می كنه. می دونی قرآن درباره عسل چی می گه؟ می گه: «فیه شفاء للناس»؛ یعنی عسل برای مردم، حكم دارو داره و دردهای اونا رو درمون می كنه و این همون حرفیه كه خدا درباره قرآن زده و می گه: «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه»؛ یعنی قرآن برای مردم، داروئه و دردهای روحی و روانی اونا رو درمون می كنه. می دونی عسل، حاصل وحی خداست؟ چون خود خدا توی قرآنش می گه: «و اوحی ربك الی النحل»؛ یعنی خدا به زنبور وحی كرد كه مثلا كجا برو؛ چی كار بكن كه محصولت بشه عسل؛ همان طوری كه قرآن وحی خداست؛ چون خودش می گه: «ان هو الا وحی یوحی»؛ یعنی قرآن وحی خداست به پیغمبرش. می دونی عسل اصل، اولش توی كوه به دست می آد؟ درست مثل قرآن كه اولش توی كوه نازل شد؛ كوهی كه بهش می گن «كوه نور». می دونی چرا بهش می گن كوه نور؟ چون قرآن توش نازل شد و قرآن، نور هست و خوش به حال اونایی كه به این نور، رو می كنن. این جور آدما، اصلا خودبین نمی شن؛ اصلا خودبزرگ بین نمی شن؛ اصلا خودخواه و خودپسند نمی شن. خودخواهی، خودپسندی، خودبینی و خودبزرگ بینی، مال اوناییه كه به این نور، پشت می كنن. برای اینكه منظورم رو بهتر متوجه بشی، همین امشب توی حیاط خونه ات، یک شمع روشن كن و مقابلش بایست؛ در این صورت، جز نور نمی بینی؛ اما اگه پشت به اون شمع كنی، خودت رو می بینی؛ یعنی سایه خودت رو؛ اون هم بزرگ تر از اونی كه هستی! آره، هر كی پشت به نور بكنه، خودش رو می بینه؛ خیلی هم بزرگ! پس همین برات یه ملاك باشه كه هر وقت خودت رو دیدی، بدون كه پشت به نور كردی و پشت به قرآن! بگذریم؛ باز هم از عسل بگیم؛ عسلی كه خیلی شیرینه؛ البته نه برای همه؛ بلكه برای كسانی شیرینه كه ذائقه داشته باشن؛ همون طوری كه قرآن شیرینه؛ ولی نه برای همه؛ بلكه برای كسانی كه یه ذوقی داشته باشن. هر كی ذوق داشته باشه، قرآن براش شیرینه؛ مثل عسل و ماه رمضون كه ماه قرآنه، براش می شه «ماه عسل» و من حیفم می آد كه همین جا یه سرانگشت از این عسل نچشیم؛ ببین! من آیه اش رو می خونم و تو معناش كن. آیه ای می خونم كه همیشه توی نمازت می خونی؛ پس باید برات خیلی معلوم باشه و باید خیلی باهاش مأنوس باشی. آیه اینه: «قل هو الله احد». حالا می شه برام معنا كنی؟ - معناش برای همه روشنه؛ یعنی «بگو خدا یكیه؛ یعنی دو تا نیست؛ ده تا نیست؛ صد تا نیست». خیلی معذرت می خوام؛ اینكه خدا ده تا یا صد تا نباشه، چه هدایتی و چه درسی می تونه برامون داشته باشه؟ آخه این حرفیه كه من و تو باید روزانه چند بار، اون هم توی نمازمون تكرارش كنیم. نه رفیق! معنای آیه، اینی كه گفتی، نمی تونه باشه. - پس معناش چیه؟ - خیلی معناش دقیق و آموزنده ست. به خدا اگه به معناش دقت می كردیم، یه دنیا معنویت می شدیم و اگه مطابقش عمل می كردیم، دنیا گلستان می شد. حیف و صد حیف كه ما به معنای حرف هایی كه توی نمازمون می زنیم، هیچ توجه نمی كنیم. نماز، نقشه اش، نقشه زندگیه و زندگی كردن رو می آموزه. - حالا این آیه چی می خواد بگه و اصلا معناش چیه؟ این آیه می گه كه خدا یكیه؛ یعنی یك رو و یك رنگه و ظاهر و باطنش یكیه و با بنده هاش یكیه و حرف اولش و آخرش یكیه. این جور نیست كه در ظاهر، باهات خوب باشه و جلوت تمام قد بایسته؛ اما پشت سر، خنجر باشه. این جور نیست كه با یكی، مهربون باشه و با یكی، دشمنی داشته باشه. این جور نیست كه امروز یه چیز بگه و فردا چیز دیگه؛ امروز بگه من شما رو می بخشم و فردا بزنه زیرش. حالا حساب كن كه اگه آدم، روزی چند بار این آیه رو تو نماز بخونه و به معناش توجه داشته باشه و هی به خودش بگه: فلانی! خدا یكیه؛ تو چی؟ او با همه یكیه؛ تو چی؟ او ظاهر و باطنش یكیه؛ تو چی؟ او حرف اول و آخرش یكیه؛ تو چی؟ فكر می كنی اثر نمی كنه؟ 📚 نشریه پرسمان+ ۲۸/ ستون "آزاد"
💌 🔶 قرآن، کتاب حرکت 🔸 قرآن کتاب حرکت دادن است نه کتاب ایستادن و صرفاً شنیدن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تفاوت حكومت دينى با تئوكراسى ⁉️تفاوت حكومت دينى در انديشه كليسا در قرون وسطا و انديشه حكومت دينى در عصر حاضر و در ايران و در تفكر شيعى چيست ⁉️ 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽
🔴 تفاوت حكومت دينى با تئوكراسى ⁉️تفاوت حكومت دينى در انديشه كليسا در قرون وسطا و انديشه حكومت دينى در عصر حاضر و در ايران و در تفكر شيعى چيست ⁉️ بين تئوكراسى قرون وسطايى كه به غلط، حكومت كليسا ناميده مى شود، با حكومت اسلامى و نظام جمهورى اسلامى، تفاوت هاى عمده ای وجود دارد. براى روشن شدن اين مطلب توجه به نكات زير ضرورت دارد: 1⃣ اساساً در تفكر رايج كليسايى، حكومت و سياست از دين جدا است؛ از همين رو، مى توان گفت بذر انديشه سكولاريستى و تفكيك دين و دنيا در انديشه رايج مسيحى نهفته است. البته مقصود از مسيحيت، آيين امروز مسيحى است نه تعاليم حقيقى عيساى پيامبر. بنابراين، اساساً كليسا درباره حكومت و اداره امور جامعه بر اساس وحى و قانون شريعت، ادعايى نداشته و ندارد. مرجعيت و اقتدار كليسا در پاره اى از امور اجتماعى مانند تعليم و تربيت و قضاوت و مانند آن، نه به معناى حكومت كليسا در همه اركان سياسى و اجتماعى است و نه به معناى دخالت دين در اين گونه امور. حكومت نيز همواره در دست پادشاهان بوده است؛ ولى حكومت پادشاه، حكومت «خدا بر مردم»(Theocracy) خوانده مى شد؛ زيرا معتقد بودند شاه مشروعيت خود را از خدا دريافت مى كند و تنها در برابر او مسئول است. بنابراين، تئوكراسى در انديشه غربى هرگز به معناى حاكميت دين و قوانين الهى نبوده است؛ در حالى كه نظام اسلامى يك نظام دينى كامل است كه خاستگاه، اهداف، قوانين، شرايط و ويژگى هاى حاكم و كارگزاران و اصول روابط اجتماعى اش در متن دين ريشه دارد. 2⃣ در تئوكراسى قرون وسطايى، شعار حاكم اين بود كه فرمانروا تنها در برابر خدا مسئول است نه در برابر مردم. آن هم خدايى كه نه شرايطى براى پادشاه مقرر ساخته و نه برنامه اى براى حكومت وى صادر كرده است. اين مسأله باعث مى شد قدرت نه از طريق نهادهاى دينى مهار و كنترل شود و نه از سوى نهادهاى مدنى و اجتماعى. در نتيجه به فساد حكومت و سوء استفاده از قدرت مى انجاميد. در حكومت اسلامى حاكم هم در پيشگاه خداوند مسئول است و هم در برابر جامعه. مناسبات دولت - ملت در اسلام بر اساس حقوق و وظايف متقابل استوار است؛ ولى در تئوكراسى غربى، پادشاه بر مردم حق دارد و مردم در برابر حاكم وظيفه. 3⃣ در دوران حاكميت فئوداليسم قرون وسطايى، كليسا يكى از مهم ترين كانون هاى فئودالى و صاحب املاك فراوان بود. دنياپرستى، زرق و برق و تشريفات شديداً بر ارباب كليسا حاكم شد و كاخ نشينى عملاً به نسخ آموزه هاى معنوى مسيحى انجاميد. اين پديده ناگوار موجب شد كليسا در كنار اربابان زر و زور قرار گيرد؛ توجيه گر نظام هاى فاسد باشد و با عدالت خواهى و ستم ستيزى كه روح حاكم بر دين الهى است فاصله بسيار يابد. در جامعه اسلامى يكى از مهم ترين شرايط رهبران دينى و حكومتى وارستگى از دنياطلبى است. زندگى پيشوايان دينى همچون اميرمؤمنان عليه السلام، از برجسته ترين نمونه ها در تاريخ بشريت است. همچنين زندگى حضرت امام خمينى بنيان گذار جمهورى اسلامى و ساده زيستى او در اوج قدرت جلوه بارز اين مسأله است. آنچه گذشت نشان مى دهد اساساً در مسيحيت، چيزى به نام حكومت دينى وجود ندارد و تئوكراسى مسيحى و غربى، هرگز به معناى حكومت دينى نيست؛ ولى در اسلام مسأله كاملاً متفاوت است. زيرا: الف. در اسلام، دين و سياست پيوندى ژرف دارند. ب. اسلام در همه زمينه هاى مربوط به حكومت، برنامه هاى ويژه دارد. 📚 نشریه پرسمان+ 28/ ستون «چندخطی»
◾️ رحلت هنرمند متعهد انقلابی، مرحوم نادر طالب زاده را خدمت رهبر معظم انقلاب و همه دوست داران ایشان تسلیت عرض می کنیم
📩 حفظ دلهای پاک 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دلها را پاکیزه نگه‌دارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور میکند، مپسندید. دلتان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آورده‌اید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید.
﷽ ⛔️ ۹ مخرج مشترک ویرانگر رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند: «برای مطالبه گری مراقبت کنید با دشمن پیدا نکنید». اما در مراقبت از این مخرج مشترک شوم چه باید کرد؟ ✅این ۹ مورد را مرور کنیم: 1⃣یکم. مطالبه گری بی مبنا شعار عدالتخواهی را چه کسی در این عصر به بروز و ظهور کشاند؟ امام خمینی با شکل گیری انقلاب. پس پی گیری چنین ارزشی را هم باید از مکتب امام گرفت. با این توضیح لازمست پیش از مطالبه گری، نظام اندیشه و مبانی انقلابی مان را تقویت کنیم. نسبت ولایت با عدالتخواهی. نسبت قانون با عدالتخواهی. نسبت مصلحت با عدالت خواهی و ... در غیر این صورت عدالتخواهی شبه مارکسیستی یا عدالتخواهی خوارجی و متحجرانه، در دامن مخرج مشترک با دشمن خواهد نشست. 2⃣دوم. مطالبه گری غیراخلاقی مطالبه گری که در آن اخلاق رعایت نشود بدون تردید همسفره با شیطان است؛ ولو با نیت های خیرخواهانه و انقلابی باشد. روح و معنای مطالبه گری انقلابی همین اخلاق و شریعت است. کسی که بی اعتنا به اخلاق باشد، عدالتخواهی اش ظالمانه است. 3⃣سوم. مطالبه گری کور مطالبه گری که به علت های عمیق و اصلی توجه نمی کند و تنها مصادیق را فریاد می کند، مطالبه اش کور است. این مدل مطالبه گری چون علت ها را نمی بیند قدرت فهم اصل و فرع را ندارد و فرع را جای اصل و برعکس فریاد می کند. چنین مطالبه گری تنها به یک داد زن تقلیل می یابد. 4⃣چهارم. مطالبه گری خیال انگیز مطالبه گری خیال انگیز، آرمانگرایی بدون واقع بینی است. کسانی که بی اعتنا به واقعیت ها برای رسیدن به آرمان ها، فریاد می کشند سهم بالایی در ناامیدی خود و دیگران دارند. این دسته کمک می کنند غرض دشمن محقق شود و آنهم ناامیدی از اصلاح و حرکت است. 5⃣پنجم. مطالبه گری در بن بست مطالبه گری که در آن هیچ راه حل معقول و متکی بر واقعیت و کارشناسی ارائه نمی شود، مطالبه گری در بن بست است. مدلی که هیچ روزنه روشن و شفافی از امکان اصلاح نشان نمی دهد. 6⃣ششم. مطالبه گری کاریکاتوری این مدل مطالبه گری فقط سیاهی ها را می بیند و قدرت دیدن سیاهی در کنار زیبایی ها و دارایی ها را ندارد. از منظر این مطالبه گری آدم ها یا صفرند یا یک و با هر خطا شمر می شوند و در نتیجه جز معصوم کسی در دایره جبهه حق نمی ماند. 7⃣هفتم. مطالبه گری شتابزده مطالبه گری که هرچی دید و هرچه دستش رسید را سر دست می گیرد و پیش از آنکه نسبت به درستی آن علم پیدا و تحقیق کند دست به افشاگری می زند. 8⃣هشتم. مطالبه گری سوپرمنی مطلبه گری که هدفش تنها و تنها شهرت و لایک و فیو و ممبر است. این نوع مطالبه گری هدف نهایی اش اینست که بت من و سوپرمن شود و برای این راه تلاش می کند همه نهادهای نظارتی و قضائی را تعطیل معرفی کند تا از خود یک قهرمان دست ساز بسازد. 9⃣نهم. مطالبه گری فریبنده این نوع مطالبه گری یک فریب بزرگ برای ایجاد خطای ادراکی است چرا که با ساخت تعمیم های ناروا، یک جز و مصداق را گرفته و به کل تعمیم می دهد. این مدل مطالبه گری روش اصلی خناسان و رسانه های شیطانی است که با کنار هم قرار دادن چند مصداق تلاش می کنند همه چیز را سیاه تصویر کنند. 📝 محسن مهدیان
هدایت شده از امام بزرگوار ما
🔅مسابقه بسته هفتم پویش مطالعاتی امام بزرگوار ما 🔅 🎁به همراه جوائز ارزشمند🎁 لینک مسابقه هفتم : https://porseman.com/!emamema ★ــــــ★ــــــ★ــــــ★ +
🌹 سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
درود بر علم
🔰 جهاد نرم‌افزاری استاد شهید 👈 شهید مطهری هم تولید و هم نشر فکر میکرد 🔻 رهبر انقلاب: روز معلّم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلّم بزرگ مرحوم شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه). 🔹️ خصوصیّتی در شهید مطهّری هست که این خصوصیّت را همه‌ی معلّمین -چه معلّمین حوزه‌های علمیّه، چه معلّمین دانشگاه‌ها، چه معلّمین مدارس و آموزش و پرورش- بایستی واقعاً الگو قرار بدهند و برای آنها باید الگو باشد. 🔸️ خب مرحوم شهید مطهّری، مرد دانشمندی بود، مرد متفکّری بود، واقعاً عالِم بود، فیلسوف بود، فقیه بود، به مسائل فکری تسلّط کامل داشت؛ این خصوصیّات در این بزرگوار بود لکن آن خصوصیّت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که هم تولید فکر میکرد، هم نشر فکر میکرد؛ نشر فکر خیلی مهم است. 🔹️ این بزرگوار آرام نمی‌نشست، آرام و قرار نداشت؛ ما دیده بودیم؛ ایشان دائم در فکر بود، دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را بین مخاطبان خود نشر بدهد؛ و یک جهاد نرم‌افزاریِ به تمام معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود؛ با امواج مهاجم روبه‌رو میشد و سینه‌به‌سینه میشد و با آنها برخورد میکرد و بر آنها غلبه پیدا میکرد. 🔸️مسئله هم برای او فقط امواج فکری مارکسیستی و شرقی نبود؛ چه شرقی، چه غربی؛ چه تفکّرات مارکسیستی، چه تفکّرات لیبرالیستی رایج در غرب؛ با همه‌ی اینها مواجه میشد. ۱۴۰۰/۲/۱۲